Isla de Coche

Utenfor Isla Margarita befinner den mye mindre ya Coche seg. Opprinnelig oppdaget av den vestlige verden frst i 1498 av Kristoffer Columbus. For komme oss ut dit mtte vi ta en svrt brkete liten bt, som sakte men sikkert brakte oss nrmere den hvite sandstranden vest p ya.

Synet som mtte oss var bokstavelig talt blendende. Stranden var enkelte steder utrolig hvit i det sterke sollyset, og jeg ble solbrent til den grad jeg aldri har vrt fr, til tross for lag p lag med solkrem. Stranden var med andre ord ingen spk for en vinterblek nordlenning.

Etter ha tilbrakt noen timer p den herlige stranden, gikk vi til Surfers Paradise og spiste litt lunsj. Lukten av friterte platanas hang tungt i luften p hele ya, og til slutt mtte vi gi etter. Farvannet utenfor ya er populrt blant kitere siden det som oftest blser sterkt, men blgene alltid er f. P Surfers Paradise kan man leie utstyret man trenger dersom man har lyst prve seg.

Det var en avslappende, vindfull og varm dag vi tilbrakte p ya. Havet og stranden levde opp til forventningene vi fikk etter ha snakket med et par lokale p Isla Margarita som anbefalte en dagstur dit. ya er dog liten, og det er ikke s mye annet ta seg til enn vandre langs stranden, bade og ligge langflat i solen. Dersom du er interessert i vannsport finnes det flere muligeheter. Hvis ikke er ya frst og fremst et sol og bade-reiseml. En gang iblant er det absolutt nok!

P ville veier i Venezuela

Blogg.no ville ikke la meg poste dette innlegget fordi det overskred maksgrensen p tegn.. Klarer ikke helt forst det, for det var ikke s langt.. eller? Har du lyst lese det kan du i s fall g inn HER (eller trykk p bildet). En av mange opplevelsesrike dager p Isla Margarita.

Face to face with the jungle!

Vi ble litt rastlse p Isla Margarita. Strandlivet har sine grenser, uansett hvor deilig der er ligge der i varmen. En morgen pakket vi derfor sekken, og tok lokalbussen opp i hylandet. Vi visste ikke helt hvor vi skulle, men vi visste at vi ville klatre opp p et fjell - og ya hadde et par velge mellom. Som alltid, kom vi i snakk med noen lokale p bussen, og bestemte oss for at vi skulle prve oss p Las Antenas i nasjonalparken Cerro el Copey - det hyeste p ya med sine 920 m. Hvorfor ikke?

En lokal unggjente skulle av p samme stopp som oss, s hun viste oss vei s lang som hun skulle. Deretter var vi on our own. Vi gikk og gikk langs fargerike hus, sm elver og lekende barn - fr husene ble frre og vi befant oss helt alene. Bare skogen l foran oss - og vi satte avsted!

I ettertid hrte vi at vi skulle hatt med oss guide, og at det er farlig klatre rundt i regnskogen alene - men det gikk bare fint. Vi kom oss aldri helt til topps da, det manglet vi litt for mye mat og vske til. Dessuten var varmen og fuktigheten INTENS. Det heter vel ikke regnskog for ingenting..

Vi gikk p en kjerrevei i begynnelsen, som sakte ble smalere og smalere. Samtidig ble ogs terrenget brattere, og trrne tettere. Vi oppdaget yne som stirret p oss i mellom trrne, fr vi ved nrmere syn oppdaget at det var enorme sommerfugler med merkelige dekorasjoner p vingene sine. Jeg skvatt til ganske ofte da jeg fikk ye p de store krypdyrene som hang fra trr og trippet rundt p stien - eksotiske edderkopper er ikke s sm akkurat.. Da vi hadde kommet oss godt opp i skogen merket vi at vi ikke var alene. Oppe i trrne over hos hadde plutselig en hel apefamilie dukket opp, og svingte seg mellom trrne og tittet nysgjerrig p oss. Det var AWESOME. Bare oss - og alle dyrene.

Snakker om dyr.. mens vi slet oss opp en bratt skrning ble vi vekket ut av konsetrasjonen av to hunder som stod bjeffet. Midt ut i demarka! N blir vi vel spist levende av udyr, tenkte jeg med min alltid s dramatiske tankegang. Da vi kom opp slo jeg p "dyrestemmen" min og begge hundene la rene bak og begynte logre forsiktig. De var litt skeptiske til de to merkelige fremmende menneskene. Men de varmet fort opp. Hvor eierne var, og om de i hele tatt hadde eiere, var og er et stort mysterium. De fant vi aldri. Vi kom derimot til en liten forlatt jakthytte hvor vi mente hundene mest sannsynligvis kom fra. Men der var det ingen. De nysgjerrige hundene fant ut at de hadde ikke noe bedre gjre, s de fulgte rett og slett etter oss oppover fjellsiden og lenger og lenger inn i jungelen.

Vi delte det lille innholdet vi hadde med oss i sekken, og prvde knuse en kokosntt for litt ekstra snacks. Til slutt var klokken blitt s mye at vi mtte bare snu. Vi kom oss aldri til topps.. Et nederlag. Men oi for en gy opplevelse likevel! Hundene fulgte oss tilbake til den forlatte hytta, og ble stende igjen mens vi fortsatte videre. De hrte vel hjemme der.

Etter enda flere aper, fossefall og gigantiske trr var vi tilbake p veien. Bussene aner man jo aldri nr de kommer eller gr, s vi fortsatte samme vei som bussen som slapp oss av tidligere p dagen hadde kjrt. Til slutt endte vi opp i yas hovedstat - Asuncion. Byens pulsre er Plaza Bolivar midt i byen, og rundt her finnes det kirker fra 1500-tallet og et par, sm koloniale bygninger. Et par empanadas og en vakker solnedgang senere, var vi p vei tilbake til Juan Griego igjen - sittende p girkassa ved siden av den syngende bussjfren..

Solnedgang p Isla Margarita

Tror ikke de blir noe srlig flottere enn de vi opplevde der.. Til n er Venezuela det eneste landet i Sr-Amerika jeg har beskt, men vil s veeeeeeeldig gjerne se mer.

Hvor har du vrt i Sr-Amerika/hvor nsker du dra? Har du tips p noen kule steder man burde f med seg? ;)

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?