Siste dagen i New York for denne gang..

Det ble lite søvn denne natten. Allerede klokken 02.30 måtte jeg stå opp siden vi måtte kjøre senest kl. 03 for å rekke flyet fra Orlando.. Snille foreldre jeg har da, som orket å stå opp så tidlig for å kjøre meg i vel en time, siden ingen busser gikk så tidlig. På grunn av vinterstormene som lå på lur, var det en ganske turbulent tur oppover, og jeg var ganske glad da jeg i gjen stod på bakken på Newark. Siden bagasjen ble sjekket hele veien (omfg verdens lengste kø i Orlando, så måtte tipse et firma veldig godt for å sjekke inn meg og bagasjen slik at jeg kunne rekke flyet..), så siden jeg hadde en stopover i NY på over 10 timer, hoppet jeg på NJ Transit og dro inn til selve NYC. En time senere (pga et veldig merkelig subway-system og arbeid i helgene) stod jeg endelig på østsiden av 86th street ved Central Park!

Omg det var virkelig en kald dag, men who cares når man er i New York!? Jeg vandret litt på måfå gjennom parken, ved siden av Jackie Onassis Reservoir og bort til Belvedere slottet. Har ikke sett noen av delene før. Det var full av mennesker på joggetur i parken, og en del andre turister som var godt innpakket fra topp til tå.

Målet mitt var Metropolitan Museum of Art som jeg enda ikke hadde besøkt! Vi prøvde i 2007 da jeg var her, men det var seff på en mandag når museet er stengt.. Bummer. Denne gangen var det derimot åpent og jeg gikk gledelig inn! Jeg tilbrakte 2-3 timer der inne, som er nok til å se en milliontedel av samlingen.. Hadde sikkert godt kunne brukt en uke uten å få sett alt der inne. Jeg fikk i alle fall sett noen av kunstverkene jeg lenge har drømt om, og litt ellers også. Alt fra egyptisk, romersk, gresk kunst og historiske gjenstander, til mesterverk fra renessanse og barokk, og mange moderne kunstverk fra blant annet Pollock, Van Gogh og Cezanne. HERLICH.

Etter hvert ble det bare mer og mer folk der inne, og det viste seg at folk strømmet inn fordi det SNØDDE utenfor! Omg omg. Snø i New York liksom, det er jo ganske cute egentlig! Jeg gikk derfor ut og inn i Central Park igjen. Koselig med snøvær der (helt til det begynte å komme ned som regn og jeg ble søkkvåt..), og barn tok helt av med snøballer og mini-snømenn.

Deretter hoppet jeg og mine dødsslitne bein på subwayen og tok den helt over til Brooklyn og enda ett stykke. Etter litt trasking gjennom regn/snøen kom jeg endelig til The Way Station (som jeg skrev om i går) som er en bar viet til blant annet Dr. Who! Kunne virkelig ikke dra fra New York uten å ha vært innom en Tardis!

Etter en kopp te til å varme meg på, og litt snakk med folkene der inne (amerikanere er virkelig omgjengelige) måtte jeg ut i uværet igjen for å komme meg til Penn Station hvor jeg skulle rekke toget til flyplassen fra. Det som var litt gøy var det at jeg kom til inngangen/utgangen fra Penn Station jeg og Susanne kom ut fra første gang jeg kom til New York! Husker fortsatt at vi kom opp rulletrappen der, med det enorme amerikanske flagget hengende over oss, og så gule drosjer suse forbi ute i regnværet. Sirkelen ble liksom sluttet nå. xD

HADE, TAKK OG FARVEL VAKRE BY, OG VAKRE LAND FOR DENNE GANG.

Siste dagen i New York

Vi startet dagen med en stor og utrolig god frokost på Scotty's Diner på Lexington Ave. Bagel med cream cheese og norsk laks! De ansatte var for det meste eldre menn med gøyal humor, haha.

Etter frokosten gikk vi videre til 5th avenue, og trasket opp gaten mot Central Park. Som vanlig var denne gaten full av folk, og for det meste turister som stirret i awe på de eksklusive vindusutstillingene i alle de dyre designerbutikkene.

Vi var også en tur innom den vakre og storslagne St. Patrickskatedralen.

En snartur innom Saks Fifth Avenue måtte vi også, for der tok juledekorasjonene helt av.

Til slutt endte vi opp i Central Park, og gikk rundt blandt ekorn, skøytegåere og hestevogner. Synd at været ikke var bedre, og enda mer synd at det ikke var sommer og grønt og varmt og flott. Fant forresten også Friends' fontenen! Og stoppet også innom Strawberry Fields - minnemerket til John Lennon.

Etter en tur i parken tok vi subwayen tilbake til Grand Central, og fikk oss hver vår cupcake fra Magnolia Bakery. Couldn't help it! Meeget god, men også meeget søt.

Deretter måtte vi forlate New Yorks gater, komme oss til hotellet og hente ut koffertene våre. En bil stod å ventet på oss, og kjørte oss til New Jersey hvor vi skulle hente ut leiebilen vi skal ha den neste uken. Først spiste vi lunsj/middag på en pub like over gaten. Utrolig god mat! Kjempebillig også.

Trist å forlate NY, men får i alle fall enda en dag i byen dagen før nyttårsaften, på vei hjem!

Dag 3 i New York!

Huff, i dag er været virkelig tilbake til det som kanskje er normalen for denne tiden på året her.. kaldt og grått og med massevis av regn. Ikke spesielt behagelig å vandre rundt ute i, men vi kan jo ikke la det stoppe oss xD

Vi startet på en diner like ved hotellet i Murray Hill, med en god og mettende frokost i mårrest. Ikke en eneste annen turist i sikte, just how we like it! xD

Deretter gikk vi ned til Empire State Building, og tok en titt inn i lobbyen som var nydelig pyntet til jul!

Vi tok så subwayen ned til Chinatown, og gikk inn i en helt ny verden! Det føltes til tider virkelig ut som at vi befant oss i en by i Kina. Skikkelig flashback! Kinesiske bokstaver, mennesker, språk og mat - OVER ALT. Helt awesome. Passet veldig bra for meg som savner Asia. xD

Deretter gikk vi litt nordover og endte opp i Little Italy. Søtt strøk med massevis av restauranter, og ekstreme mengder julepynt.

Seff må man også leke litt teit turist, når man faktisk ER turist.. xD

Vi beveget oss deretter til Brooklyn Bridge, på Manhattansiden. Regn og vind var ikke spesielt gøy da, så er veldig glad for at jeg fikk oppleve broen på sitt beste for to dager siden. Hoppebildene gikk også rett vest som dere kan se, haha..

Vi passerte deretter både Supreme Court og City Hall. Og sistnevnte hadde en veldig beskjeden størrelse, noe som ikke er så rart siden bygget er fra begynnelsen av 1800-tallet. Byen så nok veldig annerledes ut på den tiden!

Da det begynte å bli mørkt dro vi til 9/11 Memorial Park, og gikk rundt å så på den vakre parken i regnet. Fint sted, men måtte gjennom sånn 7 billettkontroller og en sikkerhetssjekk før vi kom oss inn dit.. o_O

Nå befinner vi oss på hotellet og slapper av litt og varmer oss før vi skal ut å spise på vår siste kveld her i storbyen. Men før vi kom oss hit, stoppet vi innom Times Square i mørket. Det er da stedet burde sees!

I morgen forlater vi storbyen for landsbylivet... Blir spennende. xD

Dag to i New York!

Puh, det har vært en lang dag! Men åh så opplevelsesrik! Været har vært helt supert i dag også, og det gjør virkelig sitt for humøret (selv om bare særinger kan være deppa over å være i New York..). Det har vært en ganske "nissete" dag. Har sikkert sett flere tusen ungdommer kledd ut som nisser og alver og julepakker og whatnot. Noen som vet hvorfor?

Vi gikk en ganske lik rute i formiddag som jeg gikk da jeg først kom i går. Via Bryant Park og biblioteket til Times Square. Men foer vi ankom Bryant Park, stoppet vi innom Grand Central Station, og sjekket ut den flotte togbygningen. Elsker taket inne i hallen!

Vel ankommet Times Square, så vi på diverse og tok tusenvis av bilder som de turistene vi er, og spiste brunch på en diner like ved. Fikk dermed se hvor store prisforskjellene er i de store turistområdene og i resten av byen.

Joe's Diner het stedet, og var ganske stort. Dyr mat, men den smakte bra!

Deretter hoppet vi på subwayen og dro ned til Flatiron District, og så på den flotte Flatiron-bygningen! Sær, men ganske vakker konstruksjon. I Midtown kom vi unna mange av de store skyskraperne og fikk dermed kjenne sola i ansiktet. Good stuffs.

Subwayen tok oss deretter ned til Bowling Green og havet. Vi gikk rundt og så på livet ved havkanten, myste i solen og så på spretne ekorn - før vi hoppet på Staten Island-fergen.

Ferga tok oss over til Staten Island gratis, og på veien fikk vi flott utsikt til Manhattan Skyline og Frihetsgudinnen! Vakker skapning den derre statuen. Både Ellis Island og Liberty Island var visstnok såpass skadet etter Sandy at turistbåtene ikke kunne legge til kai der. Etter at vi ankom Staten Island, spurtet vi på neste ferge tilbake til Manhattan. En halv time tok ferga én vei, så en time tur retur er ikke så ille. Dessuten supert at turen er gratis!

Etter Times Square gikk vi forresten til Rockefeller Plaza og kjøpte billetter til Top of the Rock, for å slippe å stå i kø senere på dagen, og sørget for at vi skulle få muligheten til å se utsikten fra toppen i solnedgangen. Veldig greit. Utenfor stod det svære juletreet og nedenfor den store skøytebanen som var ganske så meeget full. Selve plazaen var også ganske full til randen..

Etter at vi var tilbake på Manhattan tok vi derfor subwayen nordover igjen for å rekke Top of the Rock på Rockefeller klokken 4 som vi hadde booked billettene til. Helt genialt! Vi fikk med oss utsikten over byen både i dagslys, solnedgang og i det mørket senket seg! Dessverre var det ganske mange som hadde tenkt det samme, og det var STAPPFULT der oppe. Det var uansett ett nydelig øyeblikk å se solen gå ned derfra.

Var dessuten ogsaa et must aa ta et retardo-familio-bilde! Haha, gal gjeng...

Vel nede på bakken igjen kom vi inn i verdens største folkemasse.. Tydeligvis er det populært å se på juletreet utenfor Rockefeller, for halve New York var tilstede. Polititet prøvde febrilsk å holde menneskene inne på fortauene med store jerngjerder så de ikke skulle forville seg ut på veien og dø.. Not good.

Kom oss bort derifra så snart det lot seg gjøre, etter 9 timer på beina i dag begynte både føttene, korsryggen og nakken aa dø av smerte.. Vi dro derfor innom en diner for litt mat og hvile. Comfort Diner het stedet, og virket ordentlig autentisk amerikansk. xD Kjempegod mat, men enorme porsjoner! Kom ikke engang halvveis i min Chili Con Carne..

Deretter gikk vi back to the hotel. Godt med litt hvile for beina og resten av kroppen! Sovetid neste. NIGHTERS.

Gleder meg til a se hva morgendagen har i vente.

Back in the Big Apple!

Ankom New York i 12-tiden i går formiddag. Det var helt fantastisk å se Manhattans skyline dukke opp i horisonten like før vi landet på Newark. Hele kroppen kriblet i det jeg gikk ut av flyet og kom meg på toget inn til byen. Det hele gikk ganske raskt og smertefritt, og det var godt å kjenne solen i ansiktet, som jeg så vidt så i det hele tatt i Florida, haha. Følensen av å stige ut av undergrunnen og ut i New Yorks gater for første gang på mange år, var helt syyyyk. Utrolig. Fantastisk. WONDERFUL. AMAZING. AWESOME. Ja, kan ikke komme med nok lovord.

Jeg dro til hotellet og fikk sjekket inn der, før jeg trasket ut i gatene igjen og fikk kjenne på byens puls. Gikk via New York Public Library og skøytebanen i Bryant Park, til Times Square. Skøyteparken var skikkelig koselig, med et stort juletre like ved og julemusikk overalt. Biblioteket var også nydelig innvendig, og dessuten full av julepynt.

Times Square var stappfult av folk som vanlig, og nærmest bare turister (seff), men kunne liksom ikke ta turen utenom. Crowded og flashy!

Deretter hoppet jeg på subwayen og dro ned til West Village, hvor jeg vandret litt rundt på måfå i de koselige gatene, og plutselig befant meg ved trappeinngangen til Carrie Bradshaw! Fint med asiatiske småjenter som knows their tv-shows og hvor de er filmet.

Både West Village og resten av byen er pynet så fint til jul. Sløyfer på blomserpottene, tusenvis av smålys på trærne, juletrær i trappeoppganger og på gata, misteltein i blomsterkasser, nisser som løper rundt på gaten, osv osv. Utrolig koselig, og man merker at folk er i julemodus!

Siden solen etter hvert var på tur ned, tok jeg subwayen over til Brooklyn, og begynte å gå oppover Brooklyn Bridge. Det var et helt nydelig lys ute, og man kunne se helt til frihetsgudinnen som badet i oransje lys i det solen sakte men sikkert gikk ned. Ønsker jeg kunne pakke Brooklyn Bridge ned i lommen og ta den med meg hjem, den er så vakker.. Haha.

Ville ta det typiske Manhattan + Brooklyn Bridge-bildet etterpå, så jeg gikk ned til en park ved vannkanten like under Manhattan Bridge, hvor det var perfefkte forhold for å se resten av solnedgangen og hvordan mørket senket seg over byen som aldri sover. HERLICH.

Deretter kom jeg meg til slutt på hotellet igjen, etter å ha vandret dit fra Bryant Park. Elsker byen i mørket, det er liksom da den virkelig kommer til liv. Foreldrene mine kom med fly fra Norge på kvelden og det var gøy å se dem igjen. Gleder meg til å vise dem New York!

Bytte Empire State Building ut med Rockefeller Top of the Rock?

Da jeg var i NYC var det et must å skulle få se utsikten fra toppen av Empire State Building, men da jeg og reisefølget først var der ble det et mareritt. Køen utenfor bygningen var helt sinnsykt lang, man måtte stå der i timer. Vi fikk ikke vite prisen før vi kom oss inn, og det gjorde det ikke bedre at denne var veldig høy. Da vi kom inn i bygningen måtte vi stå i kø flere ganger; for å komme inn i heisen til 2. etasje, for å bli kroppsvisitert, og deretter for å betale og ikke minst for å vente på å komme opp i heisen til observasjonsdekket. Vi sa enough is enough og kom oss ut derifra.

Så fikk vi tips om å heller dra til Rockefeller Center og deres Top of the Rock, som dessuten var mye billigere. Vi kom dit, og det var bare et par mennesker foran oss i køen, så alt gikk fort og smertefritt. Heisen var også morsom for den hadde et glasstak så vi kunne se inni heissjakten da vi kjørte oppover til 70. etasje (259m). På observasjonsdekket kunne man gå ut, og istedet for gitter var området omgjerdet av glass, så det var lettere å se, og glasset skjermet litt for vinden også. Og utsikten var helt fenomenal! Man har også bedre utsikt til Central Park enn man har fra Empire State. Men det beste av alt var kanskje det faktum at vi fikk se Empire State Building fra hvor vi var!

Hjemmesiden til Top of the Rock: http://www.topoftherocknyc.com/welcome/default.aspx

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?