Siste dagen i New York for denne gang..

Det ble lite svn denne natten. Allerede klokken 02.30 mtte jeg st opp siden vi mtte kjre senest kl. 03 for rekke flyet fra Orlando.. Snille foreldre jeg har da, som orket st opp s tidlig for kjre meg i vel en time, siden ingen busser gikk s tidlig. P grunn av vinterstormene som l p lur, var det en ganske turbulent tur oppover, og jeg var ganske glad da jeg i gjen stod p bakken p Newark. Siden bagasjen ble sjekket hele veien (omfg verdens lengste k i Orlando, s mtte tipse et firma veldig godt for sjekke inn meg og bagasjen slik at jeg kunne rekke flyet..), s siden jeg hadde en stopover i NY p over 10 timer, hoppet jeg p NJ Transit og dro inn til selve NYC. En time senere (pga et veldig merkelig subway-system og arbeid i helgene) stod jeg endelig p stsiden av 86th street ved Central Park!

Omg det var virkelig en kald dag, men who cares nr man er i New York!? Jeg vandret litt p mf gjennom parken, ved siden av Jackie Onassis Reservoir og bort til Belvedere slottet. Har ikke sett noen av delene fr. Det var full av mennesker p joggetur i parken, og en del andre turister som var godt innpakket fra topp til t.

Mlet mitt var Metropolitan Museum of Art som jeg enda ikke hadde beskt! Vi prvde i 2007 da jeg var her, men det var seff p en mandag nr museet er stengt.. Bummer. Denne gangen var det derimot pent og jeg gikk gledelig inn! Jeg tilbrakte 2-3 timer der inne, som er nok til se en milliontedel av samlingen.. Hadde sikkert godt kunne brukt en uke uten f sett alt der inne. Jeg fikk i alle fall sett noen av kunstverkene jeg lenge har drmt om, og litt ellers ogs. Alt fra egyptisk, romersk, gresk kunst og historiske gjenstander, til mesterverk fra renessanse og barokk, og mange moderne kunstverk fra blant annet Pollock, Van Gogh og Cezanne. HERLICH.

Etter hvert ble det bare mer og mer folk der inne, og det viste seg at folk strmmet inn fordi det SNDDE utenfor! Omg omg. Sn i New York liksom, det er jo ganske cute egentlig! Jeg gikk derfor ut og inn i Central Park igjen. Koselig med snvr der (helt til det begynte komme ned som regn og jeg ble skkvt..), og barn tok helt av med snballer og mini-snmenn.

Deretter hoppet jeg og mine ddsslitne bein p subwayen og tok den helt over til Brooklyn og enda ett stykke. Etter litt trasking gjennom regn/snen kom jeg endelig til The Way Station (som jeg skrev om i gr) som er en bar viet til blant annet Dr. Who! Kunne virkelig ikke dra fra New York uten ha vrt innom en Tardis!

Etter en kopp te til varme meg p, og litt snakk med folkene der inne (amerikanere er virkelig omgjengelige) mtte jeg ut i uvret igjen for komme meg til Penn Station hvor jeg skulle rekke toget til flyplassen fra. Det som var litt gy var det at jeg kom til inngangen/utgangen fra Penn Station jeg og Susanne kom ut fra frste gang jeg kom til New York! Husker fortsatt at vi kom opp rulletrappen der, med det enorme amerikanske flagget hengende over oss, og s gule drosjer suse forbi ute i regnvret. Sirkelen ble liksom sluttet n. xD

HADE, TAKK OG FARVEL VAKRE BY, OG VAKRE LAND FOR DENNE GANG.

Siste dagen i New York

Vi startet dagen med en stor og utrolig god frokost p Scotty's Diner p Lexington Ave. Bagel med cream cheese og norsk laks! De ansatte var for det meste eldre menn med gyal humor, haha.

Etter frokosten gikk vi videre til 5th avenue, og trasket opp gaten mot Central Park. Som vanlig var denne gaten full av folk, og for det meste turister som stirret i awe p de eksklusive vindusutstillingene i alle de dyre designerbutikkene.

Vi var ogs en tur innom den vakre og storslagne St. Patrickskatedralen.

En snartur innom Saks Fifth Avenue mtte vi ogs, for der tok juledekorasjonene helt av.

Til slutt endte vi opp i Central Park, og gikk rundt blandt ekorn, skytegere og hestevogner. Synd at vret ikke var bedre, og enda mer synd at det ikke var sommer og grnt og varmt og flott. Fant forresten ogs Friends' fontenen! Og stoppet ogs innom Strawberry Fields - minnemerket til John Lennon.

Etter en tur i parken tok vi subwayen tilbake til Grand Central, og fikk oss hver vr cupcake fra Magnolia Bakery. Couldn't help it! Meeget god, men ogs meeget st.

Deretter mtte vi forlate New Yorks gater, komme oss til hotellet og hente ut koffertene vre. En bil stod ventet p oss, og kjrte oss til New Jersey hvor vi skulle hente ut leiebilen vi skal ha den neste uken. Frst spiste vi lunsj/middag p en pub like over gaten. Utrolig god mat! Kjempebillig ogs.

Trist forlate NY, men fr i alle fall enda en dag i byen dagen fr nyttrsaften, p vei hjem!

Dag 3 i New York!

Huff, i dag er vret virkelig tilbake til det som kanskje er normalen for denne tiden p ret her.. kaldt og grtt og med massevis av regn. Ikke spesielt behagelig vandre rundt ute i, men vi kan jo ikke la det stoppe oss xD

Vi startet p en diner like ved hotellet i Murray Hill, med en god og mettende frokost i mrrest. Ikke en eneste annen turist i sikte, just how we like it! xD

Deretter gikk vi ned til Empire State Building, og tok en titt inn i lobbyen som var nydelig pyntet til jul!

Vi tok s subwayen ned til Chinatown, og gikk inn i en helt ny verden! Det fltes til tider virkelig ut som at vi befant oss i en by i Kina. Skikkelig flashback! Kinesiske bokstaver, mennesker, sprk og mat - OVER ALT. Helt awesome. Passet veldig bra for meg som savner Asia. xD

Deretter gikk vi litt nordover og endte opp i Little Italy. Stt strk med massevis av restauranter, og ekstreme mengder julepynt.

Seff m man ogs leke litt teit turist, nr man faktisk ER turist.. xD

Vi beveget oss deretter til Brooklyn Bridge, p Manhattansiden. Regn og vind var ikke spesielt gy da, s er veldig glad for at jeg fikk oppleve broen p sitt beste for to dager siden. Hoppebildene gikk ogs rett vest som dere kan se, haha..

Vi passerte deretter bde Supreme Court og City Hall. Og sistnevnte hadde en veldig beskjeden strrelse, noe som ikke er s rart siden bygget er fra begynnelsen av 1800-tallet. Byen s nok veldig annerledes ut p den tiden!

Da det begynte bli mrkt dro vi til 9/11 Memorial Park, og gikk rundt s p den vakre parken i regnet. Fint sted, men mtte gjennom snn 7 billettkontroller og en sikkerhetssjekk fr vi kom oss inn dit.. o_O

N befinner vi oss p hotellet og slapper av litt og varmer oss fr vi skal ut spise p vr siste kveld her i storbyen. Men fr vi kom oss hit, stoppet vi innom Times Square i mrket. Det er da stedet burde sees!

I morgen forlater vi storbyen for landsbylivet... Blir spennende. xD

Dag to i New York!

Puh, det har vrt en lang dag! Men h s opplevelsesrik! Vret har vrt helt supert i dag ogs, og det gjr virkelig sitt for humret (selv om bare sringer kan vre deppa over vre i New York..). Det har vrt en ganske "nissete" dag. Har sikkert sett flere tusen ungdommer kledd ut som nisser og alver og julepakker og whatnot. Noen som vet hvorfor?

Vi gikk en ganske lik rute i formiddag som jeg gikk da jeg frst kom i gr. Via Bryant Park og biblioteket til Times Square. Men foer vi ankom Bryant Park, stoppet vi innom Grand Central Station, og sjekket ut den flotte togbygningen. Elsker taket inne i hallen!

Vel ankommet Times Square, s vi p diverse og tok tusenvis av bilder som de turistene vi er, og spiste brunch p en diner like ved. Fikk dermed se hvor store prisforskjellene er i de store turistomrdene og i resten av byen.

Joe's Diner het stedet, og var ganske stort. Dyr mat, men den smakte bra!

Deretter hoppet vi p subwayen og dro ned til Flatiron District, og s p den flotte Flatiron-bygningen! Sr, men ganske vakker konstruksjon. I Midtown kom vi unna mange av de store skyskraperne og fikk dermed kjenne sola i ansiktet. Good stuffs.

Subwayen tok oss deretter ned til Bowling Green og havet. Vi gikk rundt og s p livet ved havkanten, myste i solen og s p spretne ekorn - fr vi hoppet p Staten Island-fergen.

Ferga tok oss over til Staten Island gratis, og p veien fikk vi flott utsikt til Manhattan Skyline og Frihetsgudinnen! Vakker skapning den derre statuen. Bde Ellis Island og Liberty Island var visstnok spass skadet etter Sandy at turistbtene ikke kunne legge til kai der. Etter at vi ankom Staten Island, spurtet vi p neste ferge tilbake til Manhattan. En halv time tok ferga n vei, s en time tur retur er ikke s ille. Dessuten supert at turen er gratis!

Etter Times Square gikk vi forresten til Rockefeller Plaza og kjpte billetter til Top of the Rock, for slippe st i k senere p dagen, og srget for at vi skulle f muligheten til se utsikten fra toppen i solnedgangen. Veldig greit. Utenfor stod det svre juletreet og nedenfor den store skytebanen som var ganske s meeget full. Selve plazaen var ogs ganske full til randen..

Etter at vi var tilbake p Manhattan tok vi derfor subwayen nordover igjen for rekke Top of the Rock p Rockefeller klokken 4 som vi hadde booked billettene til. Helt genialt! Vi fikk med oss utsikten over byen bde i dagslys, solnedgang og i det mrket senket seg! Dessverre var det ganske mange som hadde tenkt det samme, og det var STAPPFULT der oppe. Det var uansett ett nydelig yeblikk se solen g ned derfra.

Var dessuten ogsaa et must aa ta et retardo-familio-bilde! Haha, gal gjeng...

Vel nede p bakken igjen kom vi inn i verdens strste folkemasse.. Tydeligvis er det populrt se p juletreet utenfor Rockefeller, for halve New York var tilstede. Polititet prvde febrilsk holde menneskene inne p fortauene med store jerngjerder s de ikke skulle forville seg ut p veien og d.. Not good.

Kom oss bort derifra s snart det lot seg gjre, etter 9 timer p beina i dag begynte bde fttene, korsryggen og nakken aa d av smerte.. Vi dro derfor innom en diner for litt mat og hvile. Comfort Diner het stedet, og virket ordentlig autentisk amerikansk. xD Kjempegod mat, men enorme porsjoner! Kom ikke engang halvveis i min Chili Con Carne..

Deretter gikk vi back to the hotel. Godt med litt hvile for beina og resten av kroppen! Sovetid neste. NIGHTERS.

Gleder meg til a se hva morgendagen har i vente.

Back in the Big Apple!

Ankom New York i 12-tiden i gr formiddag. Det var helt fantastisk se Manhattans skyline dukke opp i horisonten like fr vi landet p Newark. Hele kroppen kriblet i det jeg gikk ut av flyet og kom meg p toget inn til byen. Det hele gikk ganske raskt og smertefritt, og det var godt kjenne solen i ansiktet, som jeg s vidt s i det hele tatt i Florida, haha. Flensen av stige ut av undergrunnen og ut i New Yorks gater for frste gang p mange r, var helt syyyyk. Utrolig. Fantastisk. WONDERFUL. AMAZING. AWESOME. Ja, kan ikke komme med nok lovord.

Jeg dro til hotellet og fikk sjekket inn der, fr jeg trasket ut i gatene igjen og fikk kjenne p byens puls. Gikk via New York Public Library og skytebanen i Bryant Park, til Times Square. Skyteparken var skikkelig koselig, med et stort juletre like ved og julemusikk overalt. Biblioteket var ogs nydelig innvendig, og dessuten full av julepynt.

Times Square var stappfult av folk som vanlig, og nrmest bare turister (seff), men kunne liksom ikke ta turen utenom. Crowded og flashy!

Deretter hoppet jeg p subwayen og dro ned til West Village, hvor jeg vandret litt rundt p mf i de koselige gatene, og plutselig befant meg ved trappeinngangen til Carrie Bradshaw! Fint med asiatiske smjenter som knows their tv-shows og hvor de er filmet.

Bde West Village og resten av byen er pynet s fint til jul. Slyfer p blomserpottene, tusenvis av smlys p trrne, juletrr i trappeoppganger og p gata, misteltein i blomsterkasser, nisser som lper rundt p gaten, osv osv. Utrolig koselig, og man merker at folk er i julemodus!

Siden solen etter hvert var p tur ned, tok jeg subwayen over til Brooklyn, og begynte g oppover Brooklyn Bridge. Det var et helt nydelig lys ute, og man kunne se helt til frihetsgudinnen som badet i oransje lys i det solen sakte men sikkert gikk ned. nsker jeg kunne pakke Brooklyn Bridge ned i lommen og ta den med meg hjem, den er s vakker.. Haha.

Ville ta det typiske Manhattan + Brooklyn Bridge-bildet etterp, s jeg gikk ned til en park ved vannkanten like under Manhattan Bridge, hvor det var perfefkte forhold for se resten av solnedgangen og hvordan mrket senket seg over byen som aldri sover. HERLICH.

Deretter kom jeg meg til slutt p hotellet igjen, etter ha vandret dit fra Bryant Park. Elsker byen i mrket, det er liksom da den virkelig kommer til liv. Foreldrene mine kom med fly fra Norge p kvelden og det var gy se dem igjen. Gleder meg til vise dem New York!

Bytte Empire State Building ut med Rockefeller Top of the Rock?

Da jeg var i NYC var det et must skulle f se utsikten fra toppen av Empire State Building, men da jeg og reiseflget frst var der ble det et mareritt. Ken utenfor bygningen var helt sinnsykt lang, man mtte st der i timer. Vi fikk ikke vite prisen fr vi kom oss inn, og det gjorde det ikke bedre at denne var veldig hy. Da vi kom inn i bygningen mtte vi st i k flere ganger; for komme inn i heisen til 2. etasje, for bli kroppsvisitert, og deretter for betale og ikke minst for vente p komme opp i heisen til observasjonsdekket. Vi sa enough is enough og kom oss ut derifra.

S fikk vi tips om heller dra til Rockefeller Center og deres Top of the Rock, som dessuten var mye billigere. Vi kom dit, og det var bare et par mennesker foran oss i ken, s alt gikk fort og smertefritt. Heisen var ogs morsom for den hadde et glasstak s vi kunne se inni heissjakten da vi kjrte oppover til 70. etasje (259m). P observasjonsdekket kunne man g ut, og istedet for gitter var omrdet omgjerdet av glass, s det var lettere se, og glasset skjermet litt for vinden ogs. Og utsikten var helt fenomenal! Man har ogs bedre utsikt til Central Park enn man har fra Empire State. Men det beste av alt var kanskje det faktum at vi fikk se Empire State Building fra hvor vi var!

Hjemmesiden til Top of the Rock: http://www.topoftherocknyc.com/welcome/default.aspx

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?