Grianan House Bed and Breakfast

Vi bodde p dette ste lille stedet mens vi beskte Isle of Skye i Skottland. B&Bet drives av Janet og Malcolm Ellis og har to rom med egne bad - et dobbeltrom og et familierom med litt flere senger. I tillegg til de ste rommene har huset en fantastisk utsikt ut over en fjord, og ligger bare 5-10 minutters kjring unna Eilean Donan Castle (zomg)! Ca 10-15 minutter unna ligger byen Kyle of Lochalsh og broen over til Isle of Skye. Prisene er ganske lave, rundt 30 pund for dobbeltrommet per natt per person og da fr man i tillegg en stor frokost p kjpet.

Flott utsikt fra frokostrommet.

Dobbeltrommet (ser mrkt og trasig ut p dette bildet, men er muuuch better irl).

Ikke akkurat drlig utsikt fra badet.

Fra hagen kan man g ned til havet.

Breakfast with a view!

Ogs har man dette flotte stedet bare et par minutter med bil unna...

Edinburgh

Har helt glemt av skrive om denne flotte byen, what is wrong with me?

Hadde to og en halv dag i byen n sist helg, og ble veldig positivt overrasket da flybussen kjrte oss til togstasjonen Waverley. Fantastisk symmetriske viktorianske og georgianske murhus prydet store deler av bybildet fr vi ankom selve sentrum. Der tronet det nydelige Edinburgh Castle p en hyde over byen, en vakker park l frodig og grnn nedenfor, og den gamle byen l som en kontrast mot den "nye" bydelen (dvs fra 1800-tallet..). Byen har mange flotte monumenter som f.eks. Balmoral Hotel med sitt klokketrn og Scottmonumentet. Handlegaten gr under navnet Princes Street, og alt ligger i grunn veldig sentralt. Det er virkelig en by man kan utforske til fots. Ved Grassmarket i gamledelen hadde de spennende loppemarkeder p lrdag og sndag, og historien om den ste og loyale hunden Bobby p Greyfriar's var fin f med seg. P M&S og Jenners (sistnevnte er p en mte Edinburghs versjon av Harrods) fikk vi oss god afternoon tea, og ellers bugner det av restauranter, barer og puber i byen - spesielt i Rose Street som ligger parallelt og rett bak Princes Street. Favorittstedet mitt i byen (foruten p benken foran fontenen i parken med slottet som backdrop) m nok vre Calton Hill. Stille og rolig og en fantastisk solnedgang kunne sees herfra. Dessuten s vi en liten rev!

Siste dagen p veien i Skottland

Vi kom oss opp tidlig, og tken hang for en gangs skyld lavt i fjellene. Men det gjorde ikke s mye siden vi hoppet i bilen med en gang frokosten var fortrt, og satte kursen mot Loch Ness. Tok bare litt over en time, men veiene ble svrt smale og svingete p slutten. Det gjorde synet av Urquhart castle opp for. Slende vakker slottsruin i et slende vakkert landskap. Noe sjmonster s vi dog ikke... Deretter gikk turen srover langs sm smale veier og forbi flotte highlandkyr fr vi ankom Glenfinnan og den flotte viaducten. Stedet er ikke bare flott, men det ble jo ogs brukt i Harry Potter-filmene xD se damptoget kjre forbi over viaducten, mens passasjerene vinket til oss som hadde klatret opp fjellsiden var pretty awesome. Fltes ut som man s Harry Potter kjre off to Hogwarts. Men S p vei ned oppdaget vi RDYR, og de var s flotte der de gikk, og vi kom s utrolig nrt. Gy yeblikk. Men s var tiden inne for komme oss p veien igjen og suse srover til Edinburgh hvor bilen skulle forlates. Det leie bil og komme seg rundt p den mten er en utrolig luksus. Friheten som flger med er helt enorm, og det er vanskelig g tilbake til kjre tog/buss/taxi etter noe slik. Men men, all good things come to an end. Edinburgh var i alle fall en koselig by! More to come...

Mobiloppdatering fra Edinburgh

Ja n befinner vi oss alts i denne delen av Skottland - og uten internett der vi bor. Jeg benytter derfor anledningen til skrive et par ord mens vi sitter p Jenners og har afternoon tea. Gratis internett her! Og verdens minste scones... Men byen er flott - og tettpakket med folk pga alle festuvalene. Strlende vr ogs, s kan ikke klage. Vi har ftt sett store deler av byen, og handlet litt. Solnedgangen fra Calton Hill er anbefale! Plutselig dukket ogs en liten rev opp!! I morgen er derimot siste dagen her. Allerede kl fire tar jeg flyet til London og beveger meg derfra til Kent. Skal delta p en arkeologisk feltskole i Harrietsham, og skal bo p en liten b&b hvor jeg har wifi. Yeppers. So long xD

Isle of Skye

Stod opp tidlig i dag og fikk en nydelig frokost her vi bor (skal skrive om stedet senere). Hoppet deretter i bilen og kjrte nordover mot Kyle of Lochals. Stoppet innom Eilean Donanslottet fr vi kjrte over broen til ya, som er oppkalt etter det gamle nordiske navnet for sky. Et passende navn ogs, siden den var dekket av skyer da vi ankom. Kjrte via Portree og videre up north. Masse flotte fjellformasjoner og nydelige landskap! Vi stoppet s og gikk opp til the old man of Storr, og fikk sett bde turister, sauer og magiske formasjoner av fjell. Ca 1 1/2 time tur retur, inkludert en del bildetaking og greier. Deretter kjrte vi til Staffin og s p dinosaurfotspor! Eller, de ordentlige var under sanden, s vi mtte nye oss med replicas.. Naturen ble bare flottere og mer alien desto lenger nord vi kom, og veien bare smalere og smalere! I Uig stoppet vi og spiste lunsj/middag bestende av toast med ost og haggis, og en scone til dessert. Interessant. o.o

Sauer var det over alt p ya, sikkert 8429034902 stykk totalt, og s fikk vi jo sett hele 4 highland kyr. Skikkelige ullklumper! Resten tror jeg at jeg har glemt fordi jeg er supertrtt og greier, s ja. Dere fr nye dere med noen bilder. Hit drar jeg gjerne tilbake. Vil se mer!

Utrolig nok ble jo the weather supert til slutt! Hurra!

Eilean Donan Castle

Siden det ligger rett ved vrt B&B har vi stoppet innom der ganske s mange ganger idag... Kom nettopp tilbake fra en liten slottseskursjon i mrket, og wow sier jeg bare. Et meget nydelig sted oppleve - natt som dag!

Gleder meg til se enda flere slott i morgen! Da skal ogs Loch Ness beskes... sprs om vi fr se noe sjmonster..?

Highland og haggis

Dagen i dag har gtt kjempefort. Har ftt gjort masse, sett masse, kjrt masse og spist masse... masse rart, that is. Herregud, skulle aldri spist haggis hvis jeg hadde vrt smart og satt meg inn i hva det inneholder. Haha! Hakket hjerte, lever og lunger blandet med lk, rugmel og krydder og kokt i en sauemage i flere timer... jadda. Og dette spiste vi inni toast til lunsj. Smakte ikke s altfor ille da. xD Har ogs ftt sett noen flotte highlandsfe up close i dag! Skjnnere skapninger skal man lete lenge etter. Kommer med flere bilder fra vr runde rundt p Isle of Skye litt senere.

P svingete veier i Skottland

Ja, da har vi kommet oss helskinnet gjennom frste hele dagen p veien her i Skottland. Kjringen gr kjempebra, og klarer fint holde meg p rett side av veien, haha. Men herreminfader s vakker naturen er her! Vanskelig holde ynene p veien nesten... Vi har ogs vrt ekstremt heldige med vret, og i flge vrmeldingen skal solen fortsette skinne under oppholdet vrt her i Skottland (tvi tvi). Loch Ness mtte vi nesten utsette til vi kjrer srover igjen p torsdagen, men vi kom oss innom Stirling! Ikke spesielt gy vre bilfrer i de ekstremt trange sm gatene som let opp til slottet da, huff. Men vakker var byen! Kjrte ogs i utkanten av Trossarchs-omrdet og spiste medbrakt lunsj ved en nydelig loch. Stoppet innom en minilandsby som het Killin, og kjrte gjennom vakre Glencoe, og s via Fort William og hit hvor b&b vr hrer til - et par mil sr for broen over til Isle of Skye (som str p planen for i morgen). Har n vrt spist oss mette p en lokal pub, og tror jeg m sove snart for dagen p veien har vrt intens for hode, yne og bein. M vre uthvilt for en ny flott dag i morgen!

Her kommer noen bilder fra dagen. Og forresten, hvis noen har Skottland-tips komme med, s tar jeg gjerne i mot!

Herskapelig i Skottland

Frste natten i Skottland tilbrakte vi her, p Airth Castle Hotel. Koselig sted og enormt rom! Fikk til og med et hjrnerom, s vi hadde et lite rundt rom med et svrt vindu man kan sitte lese i. Drmmerom med andre ord! Det gikk greit p veien hit i gr, nesten ved hotellet klarte vi derimot kjre feil slik at vi endte opp i gud vet hvor, men kompasshodet mitt fant heldigvis fram til slutt. Gy ha et sltt stende vente p seg da. xD N har vi spist en stor frokost og skal hive oss i bilen og kjre nordover. Blant annet Stirling Castle og Loch Ness str p timeplanen i dag! (nettet er forresten veldig tregt, s skal komme sterkere tilbake i kveld/imorgen).

Skottland neste!

Vel, pluss et par timer i Oslo fr den tid. ZOMG!

Skottland!

I forbindelse med den uken jeg skal p arkeologisk feltskole i England i august, s tar jeg og en kollega turen til Skottland i en uke! Guuuuuuuuuuuri hvor jeg gleder meg! Slott, fjell, dype daler og bttevis med historie - kunne ikke passet meg bedre! Reiseruta er ikke helt fastsatt enda. Vi har 6 dager til rdighet fr jeg m vre nede i England, og de vil jeg bruke GODT. Tenkte 2 fulle dager i Edinburgh, og 4 dager i bil rundt i hylandet/p vestkysten. Skulle gjerne dratt til Stromness/Orkneyyene, men det fr bli en annen gang.. Isle of Skye ser jo vannvittig flott ut, og har sett meg ut et par andre steder ogs - men tenkte kanskje noen av dere har vrt i landet og har noen tips gi? I s fall mottas de med et stort TAKK!

Kroatia/Montenegro/Bosnia, Skottland/England og bilrundreise i Nord Norge.. denne sommeren kommer til bli ganske s fantastisk :D

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?