Grianan House Bed and Breakfast

Vi bodde på dette søte lille stedet mens vi besøkte Isle of Skye i Skottland. B&Bet drives av Janet og Malcolm Ellis og har to rom med egne bad - et dobbeltrom og et familierom med litt flere senger. I tillegg til de søte rommene har huset en fantastisk utsikt ut over en fjord, og ligger bare 5-10 minutters kjøring unna Eilean Donan Castle (zomg)! Ca 10-15 minutter unna ligger byen Kyle of Lochalsh og broen over til Isle of Skye. Prisene er ganske lave, rundt 30 pund for dobbeltrommet per natt per person og da får man i tillegg en stor frokost på kjøpet.

Flott utsikt fra frokostrommet.

Dobbeltrommet (ser mørkt og trasig ut på dette bildet, men er muuuch better irl).

Ikke akkurat dårlig utsikt fra badet.

Fra hagen kan man gå ned til havet.

Breakfast with a view!

Også har man dette flotte stedet bare et par minutter med bil unna...

Edinburgh

Har helt glemt av å skrive om denne flotte byen, what is wrong with me?

Hadde to og en halv dag i byen nå sist helg, og ble veldig positivt overrasket da flybussen kjørte oss til togstasjonen Waverley. Fantastisk symmetriske viktorianske og georgianske murhus prydet store deler av bybildet før vi ankom selve sentrum. Der tronet det nydelige Edinburgh Castle på en høyde over byen, en vakker park lå frodig og grønn nedenfor, og den gamle byen lå som en kontrast mot den "nye" bydelen (dvs fra 1800-tallet..). Byen har mange flotte monumenter som f.eks. Balmoral Hotel med sitt klokketårn og Scottmonumentet. Handlegaten går under navnet Princes Street, og alt ligger i grunn veldig sentralt. Det er virkelig en by man kan utforske til fots. Ved Grassmarket i gamledelen hadde de spennende loppemarkeder på lørdag og søndag, og historien om den søte og loyale hunden Bobby på Greyfriar's var fin å få med seg. På M&S og Jenners (sistnevnte er på en måte Edinburghs versjon av Harrods) fikk vi oss god afternoon tea, og ellers bugner det av restauranter, barer og puber i byen - spesielt i Rose Street som ligger parallelt og rett bak Princes Street. Favorittstedet mitt i byen (foruten på benken foran fontenen i parken med slottet som backdrop) må nok være Calton Hill. Stille og rolig og en fantastisk solnedgang kunne sees herfra. Dessuten så vi en liten rev!

Siste dagen på veien i Skottland

Vi kom oss opp tidlig, og tåken hang for en gangs skyld lavt i fjellene. Men det gjorde ikke så mye siden vi hoppet i bilen med en gang frokosten var fortært, og satte kursen mot Loch Ness. Tok bare litt over en time, men veiene ble svært smale og svingete på slutten. Det gjorde synet av Urquhart castle opp for. Slående vakker slottsruin i et slående vakkert landskap. Noe sjømonster så vi dog ikke... Deretter gikk turen sørover langs små smale veier og forbi flotte highlandkyr før vi ankom Glenfinnan og den flotte viaducten. Stedet er ikke bare flott, men det ble jo også brukt i Harry Potter-filmene xD Å se damptoget kjøre forbi over viaducten, mens passasjerene vinket til oss som hadde klatret opp fjellsiden var pretty awesome. Føltes ut som man så Harry Potter kjøre off to Hogwarts. Men SÅ på vei ned oppdaget vi RÅDYR, og de var så flotte der de gikk, og vi kom så utrolig nært. Gøy øyeblikk. Men så var tiden inne for å komme oss på veien igjen og suse sørover til Edinburgh hvor bilen skulle forlates. Det å leie bil og komme seg rundt på den måten er en utrolig luksus. Friheten som følger med er helt enorm, og det er vanskelig å gå tilbake til å kjøre tog/buss/taxi etter noe slik. Men men, all good things come to an end. Edinburgh var i alle fall en koselig by! More to come...

Mobiloppdatering fra Edinburgh

Ja nå befinner vi oss altså i denne delen av Skottland - og uten internett der vi bor. Jeg benytter derfor anledningen til å skrive et par ord mens vi sitter på Jenners og har afternoon tea. Gratis internett her! Og verdens minste scones... Men byen er flott - og tettpakket med folk pga alle festuvalene. Strålende vær også, så kan ikke klage. Vi har fått sett store deler av byen, og handlet litt. Solnedgangen fra Calton Hill er å anbefale! Plutselig dukket også en liten rev opp!! I morgen er derimot siste dagen her. Allerede kl fire tar jeg flyet til London og beveger meg derfra til Kent. Skal delta på en arkeologisk feltskole i Harrietsham, og skal bo på en liten b&b hvor jeg har wifi. Yeppers. So long xD

Isle of Skye

Stod opp tidlig i dag og fikk en nydelig frokost her vi bor (skal skrive om stedet senere). Hoppet deretter i bilen og kjørte nordover mot Kyle of Lochals. Stoppet innom Eilean Donanslottet før vi kjørte over broen til øya, som er oppkalt etter det gamle nordiske navnet for sky. Et passende navn også, siden den var dekket av skyer da vi ankom. Kjørte via Portree og videre up north. Masse flotte fjellformasjoner og nydelige landskap! Vi stoppet så og gikk opp til the old man of Storr, og fikk sett både turister, sauer og magiske formasjoner av fjell. Ca 1 1/2 time tur retur, inkludert en del bildetaking og greier. Deretter kjørte vi til Staffin og så på dinosaurfotspor! Eller, de ordentlige var under sanden, så vi måtte nøye oss med replicas.. Naturen ble bare flottere og mer alien desto lenger nord vi kom, og veien bare smalere og smalere! I Uig stoppet vi og spiste lunsj/middag bestående av toast med ost og haggis, og en scone til dessert. Interessant. o.o

Sauer var det over alt på øya, sikkert 8429034902 stykk totalt, og så fikk vi jo sett hele 4 highland kyr. Skikkelige ullklumper! Resten tror jeg at jeg har glemt fordi jeg er supertrøtt og greier, så ja. Dere får nøye dere med noen bilder. Hit drar jeg gjerne tilbake. Vil se mer!

Utrolig nok ble jo the weather supert til slutt! Hurra!

Eilean Donan Castle

Siden det ligger rett ved vårt B&B har vi stoppet innom der ganske så mange ganger idag... Kom nettopp tilbake fra en liten slottseskursjon i mørket, og wow sier jeg bare. Et meget nydelig sted å oppleve - natt som dag!

Gleder meg til å se enda flere slott i morgen! Da skal også Loch Ness besøkes... spørs om vi får se noe sjømonster..?

Highland og haggis

Dagen i dag har gått kjempefort. Har fått gjort masse, sett masse, kjørt masse og spist masse... masse rart, that is. Herregud, skulle aldri spist haggis hvis jeg hadde vært smart og satt meg inn i hva det inneholder. Haha! Hakket hjerte, lever og lunger blandet med løk, rugmel og krydder og kokt i en sauemage i flere timer... jadda. Og dette spiste vi inni toast til lunsj. Smakte ikke så altfor ille da. xD Har også fått sett noen flotte highlandsfe up close i dag! Skjønnere skapninger skal man lete lenge etter. Kommer med flere bilder fra vår runde rundt på Isle of Skye litt senere.

På svingete veier i Skottland

Ja, da har vi kommet oss helskinnet gjennom første hele dagen på veien her i Skottland. Kjøringen går kjempebra, og klarer fint å holde meg på rett side av veien, haha. Men herreminfader så vakker naturen er her! Vanskelig å holde øynene på veien nesten... Vi har også vært ekstremt heldige med været, og i følge værmeldingen skal solen fortsette å skinne under oppholdet vårt her i Skottland (tvi tvi). Loch Ness måtte vi nesten utsette til vi kjører sørover igjen på torsdagen, men vi kom oss innom Stirling! Ikke spesielt gøy å være bilfører i de ekstremt trange små gatene som let opp til slottet da, huff. Men vakker var byen! Kjørte også i utkanten av Trossarchs-området og spiste medbrakt lunsj ved en nydelig loch. Stoppet innom en minilandsby som het Killin, og kjørte gjennom vakre Glencoe, og så via Fort William og hit hvor b&b vår hører til - et par mil sør for broen over til Isle of Skye (som står på planen for i morgen). Har nå vært å spist oss mette på en lokal pub, og tror jeg må sove snart for dagen på veien har vært intens for hode, øyne og bein. Må være uthvilt for en ny flott dag i morgen!

Her kommer noen bilder fra dagen. Og forresten, hvis noen har Skottland-tips å komme med, så tar jeg gjerne i mot!

Herskapelig i Skottland

Første natten i Skottland tilbrakte vi her, på Airth Castle Hotel. Koselig sted og enormt rom! Fikk til og med et hjørnerom, så vi hadde et lite rundt rom med et svært vindu man kan sitte å lese i. Drømmerom med andre ord! Det gikk greit på veien hit i går, nesten ved hotellet klarte vi derimot å kjøre feil slik at vi endte opp i gud vet hvor, men kompasshodet mitt fant heldigvis fram til slutt. Gøy å ha et slått stående å vente på seg da. xD Nå har vi spist en stor frokost og skal hive oss i bilen og kjøre nordover. Blant annet Stirling Castle og Loch Ness står på timeplanen i dag! (nettet er forresten veldig tregt, så skal komme sterkere tilbake i kveld/imorgen).

Skottland neste!

Vel, pluss et par timer i Oslo før den tid. ZOMG!

Skottland!

I forbindelse med den uken jeg skal på arkeologisk feltskole i England i august, så tar jeg og en kollega turen til Skottland i en uke! Guuuuuuuuuuuri hvor jeg gleder meg! Slott, fjell, dype daler og bøttevis med historie - kunne ikke passet meg bedre! Reiseruta er ikke helt fastsatt enda. Vi har 6 dager til rådighet før jeg må være nede i England, og de vil jeg bruke GODT. Tenkte 2 fulle dager i Edinburgh, og 4 dager i bil rundt i høylandet/på vestkysten. Skulle gjerne dratt til Stromness/Orkneyøyene, men det får bli en annen gang.. Isle of Skye ser jo vannvittig flott ut, og har sett meg ut et par andre steder også - men tenkte kanskje noen av dere har vært i landet og har noen tips å gi? I så fall mottas de med et stort TAKK!

Kroatia/Montenegro/Bosnia, Skottland/England og bilrundreise i Nord Norge.. denne sommeren kommer til å bli ganske så fantastisk :D

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?