Reiseåret mitt 2014

20 ting jeg skulle ha visst før jeg startet å reise

Når man reiser er det ofte man får "åpenbaringer" langs veien om hva man burde hatt med seg/hva man burde gjort annerledes. Ofte har man med altfor mye, mens andre ganger er man nødt til å leke McGyver med de få tingene man har tilgjengelig. Dessverre hender det at man glemmer av disse åpenbaringene til neste reise, slik at de samme feilene gjøres om igjen.. Heldigvis er etterpåklokskap en fin læremester. Nedenfor er en liste over (mer eller mindre nyttige) ting jeg skulle ønske jeg visste før jeg dro ut på mine reiser.

1. Pakk alltid shampoo og annet flytende i en liten plastikkpose. Den KOMMER til å lekke.

2. Glem ikke hodebunnen når du smører deg med solkrem, den kan (og vil) bli brent den også.

3. Smak på den lokale frukten, selv om den ekstremt overprisede (og sjeldne) sjokoladen ser oh so yummy ut.

4. Ta alltid med deg to (eller flere) bankkort, og oppbevar de på forskjellige steder.

5. Ha alltid noe snacks i veska, f.eks. en energibar, en banan eller nøtter. Ofte dukker sulten opp når man er milevis fra et sted som selger mat - og det er ikke spesielt gøy å være trøtt og irritert på ferie.

6. Hodelykt er en genial oppfinnelse, enten man bor i et telt, vil lese en bok i et mørkt hostellrom, dra på vandretur i en grotte eller rett og slett finne veien til toalettet på campingplassen på natten.

7. Toalettpapir er en mangelvare i de fleste land, og er derfor et must i veska/sekken. Gjerne litt såpe også.

8. Reis alltid med et skjerf. Det har uendelige bruksområder. Alt fra teppe på flyet dersom det er kaldt, til å ligge på på stranden, til fatle for armen dersom man skader den.

9. Solbriller er veldig gode å ha. I tillegg til å beskytte mot solen (både på sommeren og vinteren) er de lure dersom man ønsker å "maskere seg" mot unødig oppmerksomhet.

10. Undersøk transportmulighetene fra flyplassen du reiser til og inn til byen du skal. På den måten slipper du å betale 32934 "penger" for en 10-minutters taxireise.

11. Å rulle klærne sparer mye plass, merkelig nok. Dessuten, om du reiser med sekk som bare åpnes i toppen/bunnen - pakk klærne/sakene i forskjellige poser. På den måten sparer man mye tid og styr dersom man leter etter en spesiell bukse (da tar man bare opp bukseposen, voila!).

12. Husk å bestille innsjekket kolli på internett FØR du reiser, det er mye billigere enn å skulle gjøre det når man ankommer flyplassen (dessuten tar det ekstra tid).

13. Reis ALLTID med reiseforsikring. Dessuten, betal gjerne reisen med kredittkortet ditt dersom banken har inkludert reiseforsikring på det som blir kjøpt med dette kortet.

14. Ta alltid med deg en notatblokk og penn. Praktisk for alt fra å skrive opp nummeret/e-posten/navnet til folk du møter langs veien, til notater om selve reisen, addressen til hostellet du skal bo på, valutaen i det aktuelle landet du er i osv. Mobiltelefonen kan streike, you know!

15. Ikke vær redd for å fylle opp minnekortet på kameraet! Du kommer til å angre mer på bildene du ikke tok, enn de du faktisk tok.. Og et batteri og et minnekort ekstra er også greit å ha!

16. Et par tomme plastikkposer er greie å ha i bagasjen. F.eks. for å putte den våte bikinien i før man skal reise videre, skittentøy, kremer/shampoo som lekker osv.

17. Null vits å presse ned hundre forskjellige outfits i sekken/kofferten. Man har en tendens til å bruke de samme 4-5 settene med klær hele tiden uansett. Man trenger dessuten alltid flere overdeler enn underdeler i klesveien på tur, noe jeg klarer å glemme hver gang! Nå må jeg begynne å lære..

18. Det er alltid lurt å ha overnatting booket den første natten du ankommer et nytt sted. Det vil spare deg for både energi og tid. Det er alltid godt å vite akkurat hvor man skal etter å ha reist sammenhengende i ett døgn, sliten og trøtt.

19. En (eller flere hviledager) er alltid et must dersom man reiser over lengre tid med en hektisk timeplan. Man får så mye igjen for det dersom man tar det litt rolig innimellom.

20. Vær forberedt på at det største kultursjokket ofte skjer når du kommer hjem igjen, og må omstille deg til gamle rutiner og vaner. Du har sett og opplevd så mye nytt, ofte sjokkerende og uvant, at livet hjemme føles miles away fra det som nå er din hverdag. Ting kan føles kjedelig og grått, og man lengter etter å dra ut i den fargerike, spennende verden igjen. Slik er det med reising, man blir avhengig!

Noe du kjenner deg igjen i, eller har du noe å tilføye listen?

A Year of Travel 2013

Da nærmer vi oss 2014 ganske raskt! Nesten litt skremmende at dette året allerede er på hell. Det de sier om at tiden bare går raskere og raskere desto eldre man blir virker å stemme ganske bra. Tenkte å lage en liten oppsummering om året som har gått ved å skrive om mine 16 største reiseopplevelser gjennom året. 2013 har absolutt vært det mest opplevelsesrike året sålangt, og jeg blir helt overveldet over å tenke på hvor mye fantastisk jeg har fått vært med på, hvilke utrolige steder jeg har besøk og alle de flotte menneskene jeg har fått lov til å bli kjent med. Bare i år har jeg besøkt 10 nye land, Peru, Bolivia, Brasil, Argentina, San Marino, Bulgaria, Romania, Ungarn, Slovakia og Litauen. Samt turer til England, Frankrike, Italia, Sverige, Latvia og Tyrkia (twice) hvor jeg har vært tidligere. Ooog jeg er et par steg nærmere å se hele verden.. ingenting galt med vanvittige drømmer ;)

Får også sommerfugler innvendig ved å tenke på hvor mye jeg har foran meg! Jeg skal gå inn for at 2014 blir det beste året sålangt! Om litt over 3 uker går turen til Myanmar/Burma og Thailand, så jeg slipper å vente så lenge på varme, reising og nye opplevelser.

1. Rideturen over Cusco

I starten av Sør-Amerikaturen hadde vi noen spennende dager i Cusco, Peru hvor vi sakte men sikkert ble kjent med den spennende kulturen. For å kombinere både natur og kultur tok vi en ridetur opp i åsene rundt byen for å se på landskapet og inkaruinene som var spredt rundt i området. Nydelig!

2. Vandre i Cinque Terre

Jeg tilbrakte noen dager på beina i vakre Cinque Terre. Dessverre var stiene mellom to av de fem landsbyene avstengt pga ras, men jeg fikk likevell gått mellom de tre andre, samt tatt toget og båtene mellom de to resterende. Det var VARMT, og både landskapet og landsbyene var en absolutt fryd for øynene. Dessuten ble magen fylt med både gelato, pesto, pasta og lokal hvitvin. Ren nytelse!

3. Å se utsikten fra tårnene i San Marino

Denne lillen staten som er fullstendig omringet av Italia må ha en av de vakreste og mest dramatiske utsiktene i verden. Det føltes ut som jeg var fanget i en middelalderfilm, og jeg måtte til stadighet klype meg i armen for å sjekke at jeg ikke drømte.

4. Sykleturene i Provence

Glem bilen, fjellandsbyene i Provence sees absolutt best fra sykkelryggen (selv om det tar en del lengre tid, hehe). Som dagene i Italia var dette stedet full av ren nytelse. Maten var fantastisk, vinen likeså og øynene badet i synet av de vakre steinlandsbyene fra en annen tid. Jeg hoppet til stadighet av sykkelen for å plukke moreller rett av trærne, og lårene fikk kjørt seg opp alle bakkene. Lukten av lavendel var intens og solen varmen min vårbleke hud. Wonderful!

5. Camino Inka

En 4-dagers gåtur gjennom noe av den vakreste og mest varierte naturen i verden (no joke), med en flott gjeng og kyndige, morsomme guider - what more can one ask for? Jeg hadde store forventninger til turen, men resultatet ble tusen ganger bedre. Noe av det kuleste (og hardeste) jeg noensinne har gjort!

6. Å fiske piraya i Pantanal

Det er noe spesielt med å sitte ved elvebredden innest inne i det største våtmarksområdet i Brasil og fiske etter piraya med lokalbefolkningen. Spesielt med elveotere flytende forbi, og lekende aper i trærne på andre siden av elva. Dessuten ligger det caimans to meter unna deg i vannet og håper de får en del av fangsten de også. Enkelte fikk til og med de små krokodillene på kroken..Myggen var ikke spesielt vennlig, men wow de tennene på fiskene! Wow.

7. Å besøke moskeene i Istanbul

Istanbul, Konstantinopel, Bysants, Miklagard - dette er byen med de mange navn, og en lang og hendelsesrik historie! Hagia Sofia er en stor del av denne, først som kirke, deretter moske og nå som museum og et av de flotteste, fremdeles stående byggverkene i verden. Den Blå Moske er inspirert av førstnevnte, og helt vanvittig vakker innvendig. Man føler seg utrolig liten inne i begge, og det var en fin følelse å ta inn atmosfæren rundt seg. Byens skyline om kvelden var bare helt insane. Veldig 1001 natt.

8. Å føle på styrken til Iguassu Falls

WOW. Dette stedet er vanskelig å beskrive både med ord og bilder. Vi hørte folk langs hele reisen som skrøt dette stedet opp i skyene, og vi tenkte bare "jasså, kan en foss være så bra?". Vi har besøkt Victoria Falls i Afrika tidligere, men dette stedet tok kaka. Vi ble blown away!  Både av synet, og ikke minst vannmassene ved Devil's Throat på den brasilianske siden.

9. Sykle Dødsveien

Den gamle veien fra La Paz til Coroico i Bolivia kalles ofte "dødsveien" på grunn av alle dødsulykkene som har rammet veien. Ikke så rart kanskje, den er smal, ujevn og det er intet skille mellom deg og stupet nedenfor. Veien er nesten alltid glatt på grunn av den fuktige regnskogen rundt, og det hele er egentlig en recipe for disaster. Nå er det derimot bygget en ny vei til Coroico, og selv om enkelte biler prøver seg på den gamle strekningen, er det for det meste sykkelturister som okkuperer veien i disse dager. Man starter på en høyde på 4,700 meter, og ender etter mange timer nede på 1,100 meter. Man triller med andre ord ned fryktelig mange høydemeter! En opplevelse for livet.

10. Å vandre gatelangs i Vilnius

Hovedstaten i Litauen overrasket stort! Vakre, fargerike gamle byggninger i gamlebyen, imponerende kirker, trær og stolper med strikkede klær, spennende markeder, utallige koselige kafeer og restauranter, et lavt prisnivå og en interessant historie. Dette samt følelsen av å være de eneste turistene mange av stedene gjorde at vi følte vi fikk krype under huden på byen. Dessuten var den "selvstendige" staten Uzupis vel verdt besøket!

11. Nye venner og naturen i sør-vest Bolivia

Dette lille området av verden blew my mind! Vi var seks stykker pluss sjåføren Roberto som pakket oss inn i en bil og kjørte inn i villmarken. Først stoppet vi ved verdens største saltslette Salar de Uyuni og kjørte mil etter mil på denne enorme sletten av hvitt gull. Lyset var intens! Der stoppet vi på den merkelige øye proppet full av ENORME kaktuser, før vi kjørte videre og overnattet på et hotell laget av SALT. De to neste dagene kjørte vi gjennom et øde, vilt og vakkert landskap out of this world. Vi var oppe på 5,000 meter på det meste, og så svære flokker med llama og alpakka, togskinner som strakk seg ut i evigheten, en togkirkegård, bakken kokte under oss på Sol de Mañana, vi så hvite og røde innsjøer, kjørte i snø, laget snømann, så merkelige svære steinformasjoner, drakk lokal rødvin, lærte oss sånn smått spansk, så tusenvis av flamingoer og hadde det kjempegøy sammen!

12. Solnedgangen fra Sukkertoppen i Rio

Vi sprang som gale for å rekke taubanen opp til Sukkertoppen før solen gikk ned, og vi rakk det! Lyset var fantastisk og utsikten upåklagelig! Vi måtte selvsagt nyte øyeblikket med tusenvis av andre mennesker, men det gjorde egentlig ikke noe. Det var så fint uansett. Vi kom i snakk med en lokal kvinne som sa vi måtte ta vare på oss selv mens vi var i byen - det gjorde vi selvsagt, men vi opplevde aldri noe skummelt. Heldigvis! Gøy å stå der oppe og se fly langt under seg gå inn for landing på flyplassen. Vi hadde utsikt til både Copacabana og Ipanema, og ikke minst den flotte Jesus!

13. Å overnatte på Urosøyene på Lake Titicaca

Dette var kanskje noe av det flotteste med hele turen. Vi ble hentet sent på kvelden i mørket, og sluppet av i grøftekanten (haha) ved Titicacasjøen hvor en liten dame i lokale klær satt og ventet på oss i en trebåt. Vi fikk sitte framme på baugen med et teppe over oss, mens hun styrte båten innover sjøen i mørket gjennom sivet. Over oss var stjernehimmelen intens og endeløs. Vi kunne se lys i det fjerne på sjøen, hvor vi til slutt skulle ende opp. Etter en halvtime ca, var vi framme på sivøya vi skulle bo og ble hentet av mannen i familien som hjalp oss med sekkene. Å trø på sivøya var som å gå på en trampoline, utrolig sært. Vi ble vist til den lille hytta vår, som bare inneholdt to senger (av siv selvsagt) med 5-6 tepper oppå. Deretter tok de oss til "restauranten" som var et lite hus med et par bord, og der fikk vi verdens beste ørretmiddag. Det bodde et par ektepar på øya, men vi så ingen barn. Det var også en kattefamilie der! Og hønene hadde en egen lite øy! Øya hadde også en minikiosk og et postkontor så vi fikk et stempel i passet. Et solcellepanel gav oss strøm til lys på kvelden, og toalettet var i et lite skur på andre siden av den bittelille øya. Morgenen etter fikk vi prøve lokale klær av den enne damen som bodde der, haha! En kjempegøy opplevelse.

14. Å endelig få oppleve Romania

Det jeg har sett av Romania kaller jeg bare eventyrlandet, for det er nettopp slik jeg oppfattet stedet. Naturen, arkitekturen, historien og folket var utrolig spesielt. Spesielt fargerike Sighisoara og lille Biertan gjorde stort inntrykk! Det gjorde all fartingen på landsbygda også. Det var som en tidsreise! Hest og kjerre ble til stadighet brukt, og moderne hjelpemidler var det langt imellom. Det var også kort mellom slott og store borger! Dette ble fort et av mine favorittland, og hit skal jeg så absolutt tilbake!

15. Landskapet og menneskene i Kappadokia

Dette stedet er det egentlig umulig å beskrive med bare få ord. Absolutt en av de mest opplevelsesrike og eventyrlige reisene sålangt. Jeg traff så utrolige mange flotte mennesker som gjorde store inntrykk på meg. De lokale var vanvittig generøse og gavmilde. Landskapet var som fra en annen planet, har aldri sett noe så sært! Også her var det som å reise tilbake i tid. Jeg likte meg veldig godt i Göreme hvor jeg bodde, og jeg hadde kort vei derfra og ut i den spennende naturen. Turen var absolutt et bevis på at det lønner seg å være spontan (bestilte flyturen bare et par dager før avreise)!

16. Å klatre opp Huayna Potosi

En supertung og intens 2-dagers tur opp på dette 6,088 m høye fjellet utenfor La Paz i Bolivia. Vi to var heldige og fikk en fantastisk og dyktig guide til å hjelpe oss opp og fram på fjellet. Første dagen gikk vi fra basecamp til high camp med noen heavy bags på ryggen! Her var blant annet alt fjellklatringsutstyret vi trengte. Vi traff noen gøyale mennesker på high campen, men kvelden sluttet tidlig. Kl. 19 var vi i seng, og kl. 01 var vi oppe igjen for å gå siste rest opp på toppen - en 6 timers marsj.. Til tross for MASSE sukker og motivasjon måtte vi til slutt gi tapt for snøen/snøstormen og lungene som døde. Vi kom oss aldri opp til 6,088 meter, men snudde på 5,710 m. Men! Aldri så galt at det ikke er godt for noe. På vei ned kom vi under skyene og fikk sett en AMAZING soloppgang! De som kom seg til toppen så såviidt bare nesen foran seg, stakkars. Dette var absolutt det tyngste jeg noengang har gjort! Men satser på at vi kommer over 6,000 m neste gang ;D

Det har med andre ord (bilder) vært et innholdsrikt reiseår. Det var vanskelig å skulle velge ute hendelser som de "beste", for egentlig har det aller aller meste vært bra! Men å ramse opp alt ville tatt uendelig lang tid..

Hva er dine største reiseopplevelser i året som (snart) har gått?

Travel questionnaire

JADDA. Jeg fant en reisespørregreie på en amerikansk nettside (fathomaway.com som jeg oversatte til norsk og tenkte svare på... Slik er den saken. xD Hvordan ser deres liste ut?

Favorittdestinasjoner: Ok begynner med et meget VANSKELIG spørsmål ser det ut som. Listen inkluderer følgende - Sighisoara i Romania, Castle Combe og Lacock i England, Kolocep i Kroatia, Istanbul og Kappadokia i Tyrkia, Luberon-området og Carcassonne i Frankrike, Orchha i India, Zanzibar, Yangshuo og fjellet Huashan i Kina, Tioman Island i Malaysia,Koh Kood i Thailand, Montenegro, Mostar i Bosnia, Cusco og Titicacasjøen i Peru, ca hele Boliva og Italia og stedene jeg har vært i USA.. og ca 85% av andre steder jeg har satt mine bein (liker det meste liksom).

Et "must"-reisemål: Et sted jeg MÅ dra før jeg dør er Påskeøya (som tilhører Chile). Øya er en av de mest isolerte i verden der den ligger "midt" i Stillehavet, og huser disse svære, mystiske steinmennene som står og ser utover havet.. Stedet virker bare helt utrolig.

Merkelige reiseritualer: Haha, jeg har en liten pingvinbamse som jeg kjøpte på Rainforest Café i Las Vegas for 10 år siden (omg jubileum) som siden har vært med meg på ALLE utenlandsreiser og flyturer siden. Det ble etterhvert en slags obsession hvor jeg i mitt merkelige sinn så på den som en lykkemaskott, og at dersom jeg ikke tar den med meg vil det skje noe forferdelig.. Ikke tør jeg teste ut sjebnen heller (dundunDUN), så lille Ice Cube får fortsette å reise rundt og se verden med meg.

Regime ombord på flyet: Vindussete, av med skoene, på med musikk på ørene/opp med boken, eventuelt sjekke ut underholdningstilbudet dersom flyet har egne tv-skjermer i setet foran. Le hysterisk for meg selv og håpe at flyet ikke faller ned...

Alltid i håndbagasjen: Telefon, pengebok, pass, kamera(er), reisedokumenter, skjerf, bok, iPod, vannflaske, notatblokk og penn. Kjedelig og praktisk.

Reisebyrå eller gjøre alt selv? Gjøre alt selv! Reiseplanlegging er jo halve moroa.

Se alt eller ta det rolig? Heheehehe... Jeg er jo ofte "offer" for førstnevnte. Tenker at "må jo gjøre ALT, når drar jeg liksom tilbake hit!?", og så sitter jeg på fly tilbake til samme sted to måneder senere... Neida. Å ta det rolig er selvsagt det som foretrekkes, men det kommer helt an på destinasjonen. Å ligge på en strand i tjue uker vil jo bli ganske (veldig) kjedelig til slutt.

Bli kjørt eller kjøre selv? Jeg er en storfan av tog, så velger helst det over lengre (og korte) strekninger. Å kjøre bil gir derimot en helt annen frihet og opplevelse! Steder hvor det kanskje blir vanskeligere å finne fram selv kan jo det være greit å bli kjørt av andre/lokale. Så jeg må vel egentlig si begge.

Reisehelt: Alle som våger å reise ut i verden free of judgement og med et åpent sinn! Beste lærdommen i verden.

Rareste ting observert på reise: De bleieløse barna i Kina som "kvittet seg med avfallsstoffer" midt på gata i Beijing gjennom en sprekk i buksa.. Rastestoppet South of the Border på grensen mellom statene North Carolina/South Carolina i USA var også TEMMELIG sært. For å si det mildt.

Beste bekvemmelighet på hotellet: BOBLEBAD (en sjelden bekvemmelighet..), og når man får ordentlige gode, fluffy hotellhodeputer. Dessuten er jeg storfan av hotellfrokoster.

Favoritthotell: Adare Manor i Irland. Følte meg som en prinsesse! Ooog litt utilpass, er ikke vant til slik oppvartning.

Beste reiseminne fra barndommen: Den første langturen hvor familien kjørte (med campingvogna på slep) gjennom Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Luxembourg, Belgia og Frankrike til endemålet Paris. Det var så ufattelig spennende å sitte med musikk på ørene fra walkmanen (det gikk mye i Abba, haha) og se på landskapet som farte forbi utenfor bilvinduet. For hvert nye land måtte jeg åpne vinduet for å kjenne på temperaturen, og jeg var bombesikker på at temperaturen steg i takt med hvert eneste land vi kjørte igjennom. xD

Jeg drømmer om måltidet mitt på..: Restauranten Villa Ruza på øya Kolocep.. Omg, noe av det beste jeg noensinne har smakt.

Uansett hvor jeg drar sjekker jeg ut..: KIRKER, elsker kirker. Selv om mange er like er de alltid forskjellige. Mange er utrolig rikt utsmykket og forteller mye om et steds historie (templer og moskéer faller også under samme). Liker også å dra innom lokale matvarebutikker, mye spennende å finne der! Dessuten liker jeg alltid å dra opp i høyden i//rundt byen, f.eks. på en høyde eller opp i et tårn. Liker å få oversikten!

Når jeg ankommer et nytt sted lærer jeg å kjenne stedet ved å...: Tusle rundt i gatene litt på måfå. Opplevelsene står tettere i kø dersom kartet forblir i veska. Det er også veldig gøy og interessant å lære stedet å kjenne gjennom lokale man møter.

Jeg tar alltid dette med meg hjem: Skittentøy! HAHA. Neida (joda). De siste par årene har jeg også alltid tatt med meg ett eller flere armbånd hjem. Dessuten klamrer jo alltid reisestøvet seg til kroppen..

Jeg reiser aldri tilbake til Jacksonville i Florida. Det må ha vært det mest ubehagelige stedet jeg har vært. Hele byen var stengt og øde en lørdags formiddag, det stod politi på hvert hjørne, og vi ble fortalt at vi burde komme oss vekk derfra. Greyhoundbusstasjonen var et kapittel for seg selv.

Jeg reiser på grunn av: Jakten på eventyr og spenning! For å lære, og å utfordre meg selv. Og ikke minst for de tilfeldige møtene, og muligheten til å bli kjent med nye deler og sider av verden.

.................

Hvorfor reiser du?

Capture the Color 2013

Starting last year, Travel Supermarket holds an annual competition for travel bloggers called Capture the Color, and I was lucky enough to be nominated to contribute by Laura K! In the competition you are asked to submit a photo to each category (5 total, which are the five colors - red, yellow, blue, white and green) that best suits the different colors. It's been hard looking through my 23429038420 travel photos to find suitable entries, so after a lot of back and forward these are my choices. Here it goes!

Yellow

After spending an entire day walking around San Francisco, it was time for sunset. The whole sky was cast in a magic glow while the sun went down, and we just stood in awe looking at Golden Gate Bridge changing color by the minute.

Golden Gate Bridge, San Francisco, USA

Green

During my stay at a guesthouse in the hills of Rio de Janeiro, small fellas such as this one would come by every morning to collect breakfast. The owners of the guesthouse usually put out bananas for them in the morning, and they would always magically appear, jumping from one tree to the other and balancing on the cable lines to reach the green, lush garden.

Rio de Janeiro, Brazil

Red

London is often a rainy and grey city. It's after dusk the city lights up - and colors suddenly appear everywhere. I took this photo while a double-decker bus was driving past, and it left behind streaks of red light while Big Ben and the Houses of Parliament were towering in the background.

London, UK

White

I guess it's kind of ironic that I chose a picture from India in the "white" category, when India is such a colorful and vibrant country.  But I do like contrasts! Here you see two arabic men in white robes called thawbs, entering the holy Khas Mahal in the Red Fort of Agra.

Khas Mahal, Agra, India

Blue

In this category I've chosen a picture from the Lofoten Islands in the north of Norway. Here jagged high peaks dotted with snow, meet the great blue ocean in a wonderful and stunning contrast. You can also find beaches here that are whiter than the ones in the Caribbean, and as a bonus - most of the time you get them completely to yourself!

Rambergstranda, Lofoten, Norway

__

So, that was it. The next order of business is the nominate 5 other travel bloggers to dig out their 5 photos for the competition. Unfortunately the time is short because the competition ends October 9th, but hopefully some of you talented people will find time.

I nominate:

Line at Lineinspirasjon

Marie at Supermarie

Sylvia at Cocopia

Liv at Bobleliv

Maria at Den Vide Verde

Hjemmekos

En av de positive greiene med å komme hjem er når man kan dekorere leiligheten sin med gjenstandene man har kjøpt underveis på reisen. Jeg elsker å ta med meg slike ting hjem og plassere de slik at jeg kan se de hver dag - og tenke tilbake på de flotte minnene assosiert med dem. Bildet over sofaen for eksempel, ble kjøpt i Tanzania.

Nå som jeg reiste ble det et stort gulvteppe som fikk bli med meg hjem, og nå har det fått plass i stuen! Digger det.

Og ja, vil tro leiligheten min er mer fargerik enn de fleste andre der ute, haha.. Color bomb. But that's how I like it!

Hva tar du med deg hjem fra reiser?

50 ting jeg har lært på mine reiser

Her kommer en nogenlunde random liste over thing jeg har lært, opplevd eller observert på reisene mine. Å reise synes jeg er den beste måten å lære på, enten det gjelder stedene man besøker, skikker og kulturer, religion eller andre mennesker å kjenne og ikke minst det å bli kjent med seg selv. Listen er på ingen måter komplett, men here it goes!

1. Når man sitter på en løpende kamel gjelder det å holde seg fast.

2. Står du på fortauet med et kart i hånda er du garantert at noen kommer bort og hjelper deg finne veien, uansett om du befinner deg i London eller i Nairobi.

3. Leier du en scooter er du nesten garantert et flatt dekk, eller to, helst samtidig.

4. Ikke bruk mørke klær når du er i jungelen, du kommer til å bli spist levende av blodtørstige mygg.

5. Bruk solkrem om du ikke ønsker å svi av både ansikt og øyebryn.

6. Acai er grunn nok til å dra til Brasil. Helt sant (spesielt med litt peanøttsmør oppi, himmelsk).

7. Følg alltid magefølelsen, den svikter vanligvis aldrig.

8. Spør alltid om prisen før du går inn i en drosje.

9. Uansett hvor man drar, har Coca Cola allerede vært der. Uansett om det er i høylandet i Peru eller på landsbygda i Malawi.

10. Skriv alltid reisedagbøker. De skaper de beste minnene fra turen.

11.Toalettpapir er en mangelvare de fleste steder, ha alltid et lite lager i sekken.

12. Man drar ikke til Venezuela uten å ha med amerikanske dollar i bagasjen. Å ta ut penger i minibank (de få som virker) gir uendelig dårligere kurs.

13. Å lære enkle ord som "hei/god dag" og "takk" på språket de snakker i landet man reiser i er både gøy og det settes ikke minst pris på av de lokale.

14. Apekatter er søte, men rampete som få. Pass på maten din!

15. I Kina er det ikke vits å stå i kø. Køkulturen er nærmest ikke-eksisterende.

16. Verden er mye mindre enn man tror.

17. Uansett hvor skeptiske de lokale virker i fjerne strøk, varmer de alltid opp hvis de møter et smilende ansikt.

18. Stol på instinktene dine. Føles ikke situasjonen rett, er den nok ikke det heller.

19. Å tilbringe tid i hengekøyen er aldri bortkastet.

20. Tålmodighet er et must. Enten man venter på minibussen i Thailand eller på middagen i Kina.

21. I Bolivia er alle biler av merket Toyota.

22. Man kan aldri se for mange solnedganger og soloppganger. De er aldri like, men de er magiske hver gang.

23. Gå aldri på do på fly i bare sokkene.

24. Reisen tar nesten alltid dobbelt så lang tid som bussjåføren sier.

25. I India finner du kyr overalt. I veibanen, inne i hus, liggende på gata, på stranda, på togsporene, inne på togstasjoner og så videre.

26. Vær forsiktig med å snakke om andre. Du vet aldri når du møter noen som snakker samme språk som deg selv.

27. Å blåse såpebobler faller alltid i smak hos lokale barn. De er fine gaver å gi bort siden beholderen tar liten plass, koster lite, og kan påfylles etter væsken er oppbrukt.

28. Å reise alene lærer deg utrolig mye om deg selv.

29. Det er bedre å angre på noe man har gjort enn noe man aldri turte å gjøre.

30. Bruk for all del ikke ryggsekker uten midjebelte.

31. Geparder maler på samme måte som katter gjør når de koser seg (bare myyye høyere).

32. Når du reiser kommer ditt sanne jeg fram.

33. Prøv alltid den lokale maten, du kommer til å oppdage mange nye favoritter. Dersom du er skeptisk - tving deg selv til å i alle fall smake én bit.

34. Tygg ikke tyggegummi i Singapore.

35. Du kommer til å møte mange fantastiske mennesker langs veien.

36. Å kjøre tuktuk i India slår alle berg- og dalbaner i verden.

37. Man må ikke være rik for å kunne reise rundt i verden. Det handler for det meste om prioriteringer.

38. Står man i toalettkø på en bensinstasjon i USA vil man få høre mange sære, ville og hjerteskjærende livshistorier fra de man står i kø sammen med.

39. Å ligge på ryggen et øde sted og stirre opp på stjernehimmelen er terapi for sjelen.

40. Gi aldri penger til barn som tigger.

41. Får du muligheten til å prøve trommesettet til et band i en bar i Pokhara, Nepal - do it.

42. Det er ikke krise om man gjør feil. Det er slik man lærer.

43. Spis hvor de lokale spiser.

44. Ikke vær redd for å snakke med fremmede, men som alltid; vis skjønn.

45. i Jordan er det inget problem å spille fløyte samtidig som man kjører bil. Det er forresten også greit å bruke lighteren til å se på speedometeret dersom lysene i bilen ikke virker..

46. Det viktigste man reiser med er et åpent sinn.

47. I Istanbul tar myndighetene vare på løshundene, kastrerer dem, gir de medisinsk behandling og øremerker dem. Håper flere steder vil følge samme eksempel.

48. Det store flertallet av menneskene der ute er gode sjeler.

49. Det er viktig å respektere kulturen på stedene man besøker. Ja, det er annerledes fra hjemme, men vi reiser vel for å oppleve nettopp det som er annerledes?

50. Å reise er avhengighetsskapende, og gjøres på egen risiko. Men gevinsten er STOR. Få opplevelser byr på større lærdom enn å utforske kloden vi lever på og alt den inneholder.

Hva har du lært på dine reiser? // Har du noe å tilføre listen?

Travel arm candy

Når jeg drar på langreiser bruker jeg alltid kjøpe med meg et eller annet hjem. Jeg elsker å dekorere leiligheten min med funn fra reiser, og har tidligere skrevet om mine reisesuvenirer HER. Enkelte suvenirer kan man derimot nyte før man kommer hjem.

Fargerike armbånd kan vel kalles en del av backpackeruniformen, i likhet med fjellstøvler og ryggsekk. Man finner de på de fleste gatehjørner i hele verden.

Armbåndene er som en slags bagasjelapp. De forteller ikke hvor man skal, men viser andre reisende hvor man har vært. Enkelte har man kjøpt selv, andre er gaver fra mennesker man møter langs veien, uansett om de er lokale eller andre turister. Enkelte ganger er det kunstneren selv som knyter båndet rundt håndleddet ditt. Noen er fargerike og store i størrelsen, andre er små og vises så vidt i mylderet på armen. Felles for de alle er at de bærer på en historie, et konkret minne - og hver gang man ser ned på hånden sin strømmer disse minnene fram.

På lange bussreiser, i det varme venterommet og andre kjedelige eller stressende tider langs veien, så henger de der, og minner en på de gode øyeblikkene og hvorfor man faktisk reiser...

Må si jeg liker de, jeg. Hva med deg?

Oppe i luften

Det er virkelig noe helt spesielt å fly. Å sitte flere tusen meter over bakken i en metallsylinder med vinger. Å se ned på fargerike åkerlapper, snødekte fjelltopper og endeløse hav. Å se hvordan jorden krummer seg fra den ene kanten av verden til den andre. Å fundere på hva som befinner seg bortenfor horisonten, langt langt der borte. Å se hvordan flyets skygge svever bortover bakken ved avgang og landing. Å se lysets skygge reise oppover og nedover på vingen når flyet svinger. Å befinne seg på et lite sted sammen med mange andre mennesker. Noen fremmede, andre kjente. Å se hvordan bøker de leser, hvordan mat de bestiller. Hvem de reiser sammen med. Alene eller med selskap. Det er mange funderinger på et fly. Langt langt der oppe over bakken...

Akkurat nå sitter jeg midtveis mellom Oslo og London. Solen skinner pent og jeg gleder meg til å utforske den engelske storbyen atter en gang.

Vi skrives!

Strangers in our pictures

"Did you ever look at a picture of yourself and see a stranger in the background? It makes you wonder how many people have pictures of you, how many moments of other people's lives we've been in. Were we part of someone's life when their dream came true, or were we there when their dreams died? Did we keep trying to get in, as if we were somehow destined to be there? Or did the shot take us by surprise? Just think, you could be a big part of someone else's life, and not even know it." - Lucas, OTH.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har sett serien One Tree Hill, for det har jeg aldri gjort, men jeg kom over dette sitatet og syntes det var så fint. Det er jo en liten tankevekker, eller hva?

Hva tar du med deg hjem fra reiser?

Mange av oss reiser, og flere av oss passer på å kjøpe med oss en suvernir fra stedet vi har vært på. Ordet suvenir betyr "minne" på fransk, og henviser altså til objekter man tar med seg fra sine reiser. De fleste suvernirer er masseproduserte gjenstander, og jeg har også enkelte slike, men for meg er det viktigst at gjenstandene har en mening. Gjenstander som betyr noe, og som for meg symboliserer stedet jeg har vært på. Det er viktig for meg at tingene jeg bringer med meg hjem kan anvendes, og ikke blir gjemt bort i et skap eller en bod etter et par måneder eller år. Jeg vil at tingene skal stå fremme, og daglig minne meg på opplevelsene jeg har fått på stedene de kommer fra, og inspirere meg til å dra nye steder og skape nye minner.

Fra reisen i Øst-Afrika fikk jeg med meg hjem et gigantisk maleri, flere afrikanske masker og en tromme (skjønner fortsatt ikke hvordan jeg fikk alt dette med meg hjem..). Fra Thailand tok jeg med meg en flott hengekøye og fine elefantputetrekk. i Nepal kjøpte meg et par Buddhafigurer (fra Buddhas fødested i Lumbini), bønneflagg og et stort sengeteppe. Fra India ble en gulvpute, en Ganeshfigur og enda et sengeteppe og et nydelig smykke. Fra Hellas har jeg noen flotte bønneperler. Fra Jordan ble en "magisk lampe" meg med (haha, håpet vel å få med meg en ånd i lampen også), og en søt kamel med "diamenter". I New Orleans kjøpte jeg en karnevalmaske, og på et indianerreservat i Nevada kjøpte jeg en drømmefanger. I Kina fant jeg en lykke-katt for et par småpenger. I Egypt kjøpte jeg en fin liten vannpipe, mens et par tøffler ble med meg hjem fra Bosnia. I Russland falt jeg for en liten Matrjosjka-dukke, og fra Paris måtte jeg selvsagt ha et lite Eiffeltårn. I tillegg har jeg en skinnpuff fra Tyrkia og enda fler elefantputer fra Malaysia.Det er det jeg kommer på akkurat nå..

Jeg har med andre ord et ganske quirky, random og fargerikt hjem.

De kjæreste minnene jeg tar med meg hjem fra reiser er derimot fotografiene mine, og vennskapene samt lærdommen jeg har fått langs veien...

Hva tar du med deg hjem fra reisene dine?

Min egen reisenettside

Ja, du leste merkelig nok rett. For akkurat ett år siden satte jeg i gang og laget min egen reisenettside. Jeg ønsket vel egentlig noe litt mer profft enn denne "halvforseggjorte" bloggen. Derfor kjøpte jeg eget domene og satte igang å mekke på wordpress. Etterhvert som siden begynte å ta form visste det seg at jeg ikke klarte å flytte siden fra /wordpress og til selve domenet. Og det strevde jeg med så lenge at jeg til slutt egentlig gav opp.. For ikke så lenge siden fikk jeg en faktura fra stedet hvor webhotellet mitt er, og da kom jeg plutselig på at "oi, jeg har jo den siden ja"...  Jeg har en lang vei igjen før det begynner å se ferdig ut der inne da, så det vil nok ta sin tid.

Om noen av dere er interesserte kan dere jo gå inn her: renatesreiser.com/wordpress - og ta en titt.

Tips og triks og råd og hokus pokus mottas med  takk!

I mens skal jeg prøve å finne ut hvordan i all verden jeg får siden tilbake til selve "root'en"...

Reiseåret mitt 2012

2012 er vel ett av årene jeg har vært mest på farten rundt omkring. - et år med ufattelig mange nye opplevelser. Møter med nye steder, land, mennesker, lukter og smaker jeg virkelig ikke ville vært foruten.

Januar

Januar var en stille måned på reisefronten. Men det var da jeg tok avgjørelsen om å bare hoppe i det og bestille meg tur til India og Nepal alene. En avgjørelse jeg aldri har angret ett sekund på! Jeg fikk også en reiseartikkel på trykk i Det Nye, og var veldig stolt av å se navnet mitt på trykk, haha.

Februar

Sist i februar dro jeg ned til Oslo for å være i byen et par dager hos broren min og kjæresten hans før jeg skulle sette meg på flyet til India. I motsetning til isødet Bodø hold til og med blomstrene på å spire i hovedstaten på denne tiden..

Mars

Mars var en fantastisk reisemåned, og både India og Nepal stod på menyen. To magiske land å reise rundt i. Kaos, folkemasser, lukter, kyr i gata, båtturer og lange togturer i India, og mer ro, frisk luft og enorme snødekte fjell i Nepal. Feiring av Holi og flytur over Mount Everest.. To land jeg gjerne reiser tilbake til - en fotografs drøm!

April

Hva skjedde i april egentlig? Jeg kommer ikke på noen ting.. forutenom skole og jobb, seff..

Mai

I slutten av mai dro jeg og to venninner på harrytur over grensen og fylte opp bilen med masse forskjellig lurt og godt man ikke finner hjemme.

Juni

Første semester på skolen var endelig ferdig, og det feiret jeg og luda-sanne med å dra på en episk tur til Kroatia, Bosnia & Herzegovina og Montenegro! Blant annet ble Mostar, Kotor, Perast, Sveti Stefan, Lake Skadar, Dubrovnik og Kolocep besøkt - og vi ble veldig glade i leiebilen vår Truls!

Juli

I denne måneden viser ofte Norge seg fra sin beste side værmessig, så jeg og en god venninne bestemte oss for å se nærmere på hva Nord-Norge har å by på! Det endte opp med at vi tok fergen fra Bodø over til Moskenes i Lofoten, og kjørte derfra og hele veien opp til Nordkapp, og ned til Bodø igjen. En nydelig tur i et fantastisk naturlandskap. Været var litt av og på, men vi var stort sett heldige og det er jo kjempespennende å være turist i eget land!

August

Jeg var ferdig med sommerjobben min første uken i august, og deretter gikk turen med en kollega over til Skottland. Et annet land med en mektig og storslagende natur! Vi var vanvittige heldige med været, og fikk virkelig sett landet fra sin beste side. Vi leide bil og kjørte fra Edinburgh opp til Isle of Skye og via Loch Ness sørover igjen til Edinburgh hvor vi hadde et par dager på slutten.

Deretter sa jeg farvel til kollegaen og satte meg på flyet til London. En uke med arkeologisk feltarbeid ventet på meg nede i Kent. En kjempespennende og lærerik uke med mange utfordringer, og mange nye mennesker å bli kjent med. Jeg bodde på et B&B med en annen arkeologstudent og hadde det supert der. Elsker den gamle arkitekturen der nede!

Til slutt ventet en magisk uke på den kroatiske øya Kolocep igjen. Det er ikke ofte jeg drar tilbake til samme sted så mange ganger, og spesielt ikke bare ett par måneder etterpå! Men denne øya var helt spesiell, og det er rart hvordan man kan føle seg så hjemme på et sted man aldri visste eksisterte et par måneder før..

September

Høstet lå nå på lur, men det ble enda en sverigetur med bilen over grensen før frosten og kulda kom! Denne gangen var vi 4 stykk som dro, og bilen ble nok minst like full av ulike funn som sist gang..

Oktober

Denne måneden ble viet fullstendig til skole og jobb, men også til bestilling av USA-tur og utforsking av diverse spennende som man kunne gjøre på turen.. Å søke på reisestoff er virkelig noe jeg liker! Dro også på en to-netters awesome hyttebursdagstur!

November

I årets nest siste måned dro jeg en langhelg og besøkte luda-sanne i Trondheim. Hadde en kjempekoselig helg med byturer, IKEA-besøk, sushispising, julegaveshopping og diverse annet skøy.

Desember

Første uken i desember var årets siste eksamen unnagjort, og den 10. desember gikk turen endelig over dammen til USA! Kos, shopping og latter hos broren min og kjæresten hans i Florida, og deretter roadtrip fra New York ned til Key West og masse annet skøy innimellom. En reise sprengfull av opplevelser og mye morro!

Slik har altså året gått. Jeg gleder meg veldig til å se på hva 2013 har å by på, og håper det blir noen uker på farten da også!

Jeg hopper meg rundt verden, hva gjør du?

De siste par årene jeg har reist har det etter hvert blitt en tradisjon at jeg tar minst et hoppebilde på reisene jeg er på (..selv om det ofte glemmes bort også). Det har blitt noen bilder siden det, og nedenfor deler jeg noen av disse med dere. Først ut er et hopp på den kinesiske mur!

Koh Mak, Thailand

Hong Kong, Kina

Paris, Frankrike

Riga, Latvia

Dublin, Irland (ahahha det uttrykket)

Belfast, Nord-Irland

Cetinje, Bosnia & Herzinegova

På fjellet Huashan, Kina

Monte Carlo, Monaco

Ja, det for være nok for nå... Har du en signatur-greie som du gjør på bilder når du reiser?

Random travel stuff

Moped er det beste framkomstmiddelet på øyene i Thailand.

Utsikten over Nice er ganske flott.

Det er lov å være tullete på tur.

Det er derimot ikke greit å bare sitte på ræva når man er på ferie.

En god kopp varm fransk sjokolade skal IKKE undervurderes.

Finnes det en benk med fin utsikt, må man bare sette seg ned.

Geiter er sære (men herlige) dyr.

"Høyder" er ikke til å spøke med.

Ikke gale bussturer heller (selv om det er litt gøy..).

Men vær ikke redd for å slå ut håret!

.... OG HA DET GØY!!!!!!!!!!!

(ok da var dagens mest random post om de mest random lærdommer over...)

Ti si luda!

Føler meg ganske blessed over å ha venner som er like crazy og merkelige som meg selv. En av disse er Susanne, og hun er den jeg har reist mest sammen med. Vi er utrolig sære begge to og finner på mye rart (spesielt på Kolocep, ahhahahaha). Vi kaller oss Dorks Abroad, og det er virkelig det vi er når vi er på tur...

En god reisekamerat kan virkelig ikke undervurderes!

Mine tre vakreste soloppganger

Både soloppganger og solnedganger er spesielle og vakre øyeblikk, men soloppgangene har virkelig noe magisk over seg. Vakre solnedganger skal ikke undervurderes, men de opplever man nok oftere enn soloppgangene. Det er ikke hver dag man står opp i gryningen for å se en ny dag bli født. Opplevelsen blir også enda mer spesiell om man befinner seg på en reise, i et fjernt og eksotisk land! Det er tre soloppganger jeg husker ekstra godt, og jeg tenkte derfor dele de med dere.

1. Soloppgang sett fra fjellet Huashan i Kina

Når man klatrer opp og rundt på et fjell i Kina "bare" for å se soloppgangen, er det selvsagt at forventningene er høye. Det skal med andre ord mye til for å imponere. Men denne soloppgangen var virkelig over all forventning. Vi overnattet på harde tresenger i et lite gjestehus på østtoppen til fjellet, og siden det var vanskelig å kommunisere med kineserne om når solen faktisk stod opp, ville vi være på den sikre siden og stod opp allerede klokken 4. Vi gikk først til utsiktspunktet på den siden av fjellet, men fikk sjokk da vi så alle turistene fra inn og utland som lå der som sild i tønne mens de ventet på at solen skulle stå opp. Vi gikk derfor tilbake til et lite sted ved gjestehuset og fikk overvære det vakre øyeblikket med bare en handfull kinesere. Spesielt å se solen stå opp over fjellene, med skyene under seg. Føltes ut som om vi var i himmelen!

2. Soloppgang over Ganges i India

India våkner tidlig, og det er vanskelig å komme kaoset i forkjøpet. Å hoppe i en robåt og flyte rundt på hinduenes helligste elv mens man nyter soloppgangen er derimot en ypperlig mulighet til å oppleve roen. Andre båter flyter også rundt, sammen med restene av lysene fra blomsterseremonien kvelden før. Enkelte tar morgenbadet sitt, mens andre vasker klærne sine i elven før en ny dag. Asken fra kremasjonene som tok sted kvelden før er synlig et lite stykke unna. Idet solskorpen bryter gjennom oppdager jeg en gruppe mennesker som tar morgentrimmen sin på sandbaken, og utfører yogaens solhilsen. Sammen med oss i båten sitter to lokale musikere og spiller tradisjonelle rytmer for oss. Det var et utsedvanlig vakkert øyeblikk.

3. Soloppgang over Annapurnafjelllene/Himalaya i Nepal

Bilen tok oss et stykke opp til Sarangkot, men beina tok oss helt til topps mens hodelykta viste vei. Det var nesten tomt der oppe da vi kom, men det ble raskt fyllt opp av andre mennesker som også ønsket å få soloppgangen med seg. Hadde altså ikke luksusen av å være alene, men siden vi stod høyt og fremst var det ingen som blokkerte den vakre utsikten. Stillheten var dessuten nesten til å ta og føle på, med bare fuglekvitter i det fjerne. Skyene fjernet seg sakte men sikkert, og da solen brøt igjennom skylaget ble alle omgivelsene farget rosa. Den største overraskelsen derimot var det som åpenbarte seg i takt med at skyene fjernet seg - de enorme snødekte fjellene! Det er helt utrolig hvor bergtatte man kan bli av å se fjell, men jeg ble blown away på alle måter. Enkelte av fjellene vi fikk øye på var over 7,500 meter! Og de var NÆRT. Jeg for fremdeles frysninger av å tenke på det, det var bare en helt utrolig opplevelse. Synd at bildene ikke yter fjellene og størrelsen deres rettferdighet.

Har du opplevd noen soloppganger som du husker spesielt godt?

Hvor har jeg vært?

Fikk en forespørsel om å skrive et innlegg om hvor jeg har vært i verden og hvilke land jeg har besøkt, så tenkte å prøve meg på det! I dags dato har jeg vært i 46 land har jeg regnet ut - så det har jo blitt en del! Enkelte land har jeg bare såvidt vært over grensa på (f.eks. har besøkt øyer som tilhører landet), mens andre land har jeg vært flere ganger i. Har selvfølgelig ikke regnet med land jeg bare har mellomlandet i, eller slikt. Prepare yourself for verdens lengste innlegg!

Slik ser i alle fall listen ut over land jeg har besøkt:

1. Norge (haha)

2. Sverige (Har vært over alt + øyene, og har ikke engang tall på hvor mange ganger.. har til og med bodd i Stockholm ett år)

3. Danmark (mange, mange ganger gjennom årene. Begynner å bli en stund siden sist nå!)

4. Finland (Har vært på Åland)

(har bare papirbilder..)

5. Tyskland (Nord-Tyskland har jeg vært i mange ganger, men hadde en nydelig tur sørover langs de vestlige delene av landet og ned til Bodensee/Munchen osv. Tyskland er nok et av de mest undervurderte landene jeg har vært i!)

6. Storbritannia (London har jeg vært i 6 ganger nå, blir aldri lei den byen! Har også vært i Oxford, Milton Keynes, Bath, Castle Combe og Lacock + og kjørt rundt i Nord-Irland, og besøkt Belfast).

7. Irland (Var på en fantastisk rundtreise roadtrip i fjor og var innom de aller fleste av de store byene. Fantastisk øy!)

8. Frankrike (Vært i Paris to ganger, og har i tillegg vært i Nice, Ezé og Carcassonne (sistnevnte er så fantastisk at jeg tror jeg må flytte dit..)).

9. Andorra (miniputtstaden mellom Frankrike og Spania)

10. Spania (Barcelona, Tossa de Mar og kjørt litt rundt deromkring og nordover)

11. Portugal (Har vært på øya Madeira, flott sted!)

12. Belgia (Kjørt gjennom landet på vei til Frankrike, var egentlig grått og trist.. foruten Brussel da, flott bykjerne!)

13. Nederland (Vært i Amsterdam to ganger, har ellers kjørt rundt og blant annet vært i Zandvoort)

(det er så lenge siden at jeg bare har papirbilder fra reisen!)

14. Luxembourg (Kjørt igjennom på en dag, såpass lite land at fikk egentlig ikke sett noe spesielt.. Flott natur da).

15. Sveits (Også besøkt på bilferie, blant annet Zurich var nydelig!)

16. Liechtenstein (Kult lite land! Hovedstaten Vaduz var søt med slottet sitt tronende over byen)

17. Monaco (Stilig sted! Flott og storslagent. Kommer fortsatt ikke over hvor svære de båtene som lå i havna var..)

18. Italia (Et av landene i mitt hjerte! Har vært blant annet i Venezia, Firenze, Napoli, Pompeii, Pisa, og bodde i Roma et par måneder og studerte)

19. Vatikanstaten (Sikkert tusen ganger, gøy å gå fra der jeg bodde i Roma til "et annet land" xD Og Peterskirken kan virkelig gjøre enhver religiøs..)

20. Østerrike (Besøkt i forbindelse med bilferie. Kjørt i de nordvestlige delene av landet, blant annet rundt Innsbruck. Vil til Wien!)

21. Estland (Har besøkt flotte Tallinn)

22. Latvia (Besøkte Riga!)

23. Polen (Besøkte landet over nyttår et par år tilbake - kaldt! Men flott! Krakow er nydelig. Var også innom Auschwitz/Birkenau. Sterkt å være der, spesielt på midtvinteren..)

24. Tsjekkia (Besøkte nydelige Praha!)

25. Hellas (Har vært på Kreta, og bodd i Athen et par måneder i forbindelse med studier. Amaaazing. Besøkte også Delphi, Korint og diverse mindre steder som jeg totalt forelsket meg i).

26. Tyrkia (Har vært der to ganger. Besøkt Icmeler, Marmaris, Alanya og Side).

27. Malta (Hadde en utrolig gøy vennetur hit for noen år tilbake! Bodde på Gozo, men var også innom hovedstaten Valletta)

28. Jordan (Var der i fjor vinter, bodde på luksushotell i Aqaba, badet i dødehavet, ridde kamel i ørkenen og besøkte Petra - med andre ord en drømmeferie!)

29. Qatar (Har vært på flyplassen en del ganger, men har også vært innom selve Doha. Kul og moderne arkitektur, men det var så ekstremt varmt at jeg trodde jeg skulle smelte fast i asfalten. Prøve å kjøle oss ned i havet, men det var like varmt.. Yikes)

30. Egypt (Vært i Kairo, Luxor og Hurghada. Drømmelandet for en historiefrelst som meg!)

31. Kenya (Vært i Nairobi og på safari i fantastiske Masai Mara)

32. Tanzania (Kjørt rundt på overlandtur, blant annet innom Dar es Salaam, Serengeti, Arusha og Zanzibar (omg!))

33. Malawi (Fattig, lite, men fint land! Reist langs Lake Malawi og besøkt hovedstaten Lilongwe)

34. Zambia (Kjørt gjennom landet, og Lusaka til Livingstone ved Victoria Falls!)

35. Russland (Tilbrakte noen dager i Moskva (mener den byen er undervurdert asså), og reiste så med den transmongolske jernbanen til Mongolia. Har med andre ord sett en del!)

36. Mongolia (Øde og vakkert! Kjørte med den transmongolske jernbanen gjennom landet, og stoppet blant annet i Ulan Bator. Vil tilbake og ri!)

37. Kina (OMFG sier jeg bare, Kina er bare wow. Reiste rundt med tog og var innom Beijing, Xian, Chengdu, Yangshou og Hong Kong)

38. Singapore (Clean and posh! Flott by, og dyreparken var en opplevelse, spesielt å være i en dyrepark etter det er mørkt!)

39. Malaysia (Har blant annet vært i Kuala Lumpur (tok bussen fra Singapore), Mersing og den fantastiske øya Tioman)

40. Thailand (Elsker Thailand! Har blant annet vært i Bangkok og på de fantastiske øyene Koh Kood og Koh Mak.)

41. India (Ikke så lenge siden jeg var her! Amaaaaaazing tur, var blant annet innom Delhi, Jaipur, Agra, Orchha og Varanasi)

42. Nepal (her var jeg også bare for noen uker siden, og vil gjerne tilbake!! Fikk sett blant annet Lumbini (Buddhas fødested), Chitwan Nasjonalpark, Pokhara og Kathmandu)

43. USA (Her har jeg vært to ganger. Første gangen dro vi på roadtrip fra LA til Las Vegas og derfra til Gran Canyon og opp til San Francisco. Så gikk turen sørover langs kysten og Yosemite til LA igjen. Flott tur! Det samme var turen andre gang. Da dro vi med toget gjennom hele østkysten og tvers over landet til vestkysten. Var innom blant annet NY, Washington DC, Orlando, Fort Lauderdale, New Orleans, El Paso, LA, San Francisco)

44. Mexico (Dagstur til Ciudad Juarez fra El Paso i Texas. Kultursjokk! Spennende og vaaaarm dag)

45. Bahamas (Dro på dagscruise dit fra Fort Lauderdale, og regnet nesten bort, haha! For en flaks liksom.. Trosset likevel været og fikk sett det meste av Port Lucaya og et par strender. Varmt vann!)

46. Venezuela (Hadde noen fantastiske uker på Isla Margarita for noen år siden. Unngikk alt som heter charter, og hadde en av de mest opplevelsesrike og eventyrlige turene jeg har vært på, haha)

Puh, det var vel alle..  (verdens lengste innlegg eller hva?) Neste tur går til Bosnia, Montenegro og Kroatia, så da kan jeg slenge tre nye land på listen. Kanskje jeg kommer over 50 land i år da? Ikke at antall land er så ekstremt viktig.. Opplevelsene man får i landene er jo selvsagt det som er det viktigste. Har ikke tall på hvor mange flotte minner jeg har fra mine reiser! Noen spør om jeg kan nevne et favorittsted/favorittland, men synes det er så utrolig vanskelig. Alle land har både gode og negative sider, og en reise er aldri lik, uansett om man så reiser tilbake til samme sted. Jeg er bare så utrolig glad og føler meg veldig priviligert som har muligheten til å reise som jeg gjør. Håper jeg har fått sett store deler av verden når jeg blir gammel! Ser ikke for meg at reiselysten noen ganger kommer til å gi slipp...

Hvordan ser din liste ut?

Verdens beste utsikt

Er i mine øyne utsikten man har fra flysetet. Tenk, man sitter i en blikkboks over 10,000 meter oppe i lufta, og har fri utsikt ut over stedene man flyr over, eller magiske skylandskap om det er overskyet. For det er rett og slett magi i mine øyne! Føler meg faktisk priviligert når jeg sitter der og stirrer ut over landskapene... det er nok også utsikten som gjør at jeg greier å roe ned "skrekken" min for å fly..

Jeg er den som sitter å tar bilder gjennom hele flyreisen mens andre sitter å sukker oppgitt og lurer på hva som er i veien med meg, haha. Men slike folk klarer ikke å appreciate the pretty things in life tydeligvis! Uansett, det mest spektakulære jeg har sett fra flysetet må uten tvil være pyramidene i Giza, som avbildet på bildet under! DET var stort jeg og jeg nærmest satt og hoppet i setet av spenning.. Kanskje godt etterfulgt av elefantene på bildet over. xD

Er du også en slik som sitter å tar bilder av skyene? ;) Hva er det flotteste du har sett fra flysetet?

Reisedagbøker - en perfekt måte å samle reiseminnene på

På alle mine større reiseeventyr har jeg alltid hatt med meg en bok, som underveis i reisen blir fylt av dag til dag beskrivelser, skildringer av mennesker jeg møter og steder jeg ser, postkort, bilder, kvitteringer, billetter av forskjellige slag og andre minner fra de aktuelle stedene. Ingenting er mer gøy enn å ta frem disse av og til, når reiselysten er som størst, og bare bla seg gjennom både store og små minner, som man kanskje ville glemt hadde det ikke vært for bøkene. Man opplever jo så mye på reiser at det er stort sett umulig å huske alt om det ikke blir skrevet ned. Å bla i bøkene slår til og med å se på bildene, fordi man får en helt annen og dypere beskrivelse av hva man har vært med på.

Haha, nedenfor er noen få utdrag fra USA-bøkene mine. xD Har forresten skikkelig nydelig skrift...

Har allerede funnet boka jeg skal bruke på India/Nepalturen nå i mars, så gleder meg til at den også skal fylles til randen!

Flere som bruker å skrive dagbok på reisene sine?

The world is a book and those who do not travel read only one page.

"A journey of a thousand miles must begin with a single step." - Lao Tzu

"The journey not the arrival matters." - T.S. Eliot

"A journey is best measured in friends, rather than miles." - Tim Cahill

"Like all great travelers, I have seen more than I remember, and remember more than I have seen." - Benjamin Disraeli

"A wise traveler never despises his own country." - Carlo Goldoni

"There are no foreign lands. It is the traveler only who is foreign." - Robert Louis Stevenson

"Travel is more than the seeing of sights; it is a change that goes on, deep and permanent, in the ideas of living." - Miriam Beard

"All journeys have secret destinations of which the traveler is unaware." - Martin Buber

"We live in a wonderful world that is full of beauty, charm and adventure. There is no end to the adventures we can have if only we seek them with our eyes open." - Jawaharial Nehru

"To my mind, the greatest reward and luxury of travel is to be able to experience everyday things as if for the first time, to be in a position in which almost nothing is so familiar it is taken for granted." - Bill Bryson

"Not all those who wander are lost." - J. R. R. Tolkien

"I haven?t been everywhere, but it's on my list." - Susan Sontag

"Don?t tell me how educated you are, tell me how much you traveled." - Mohammed

"Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken." - Frank Herbert

"Most of my treasured memories of travel are recollections of sitting." - Robert Thomas Allen

"When you are everywhere, you are nowhere / When you are somewhere, you are everywhere." - Rumi

"People don't take trips - trips take people." - John Steinbeck

"I am not the same having seen the moon shine on the other side of the world." - Mary Anne Radmacher Hershey

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn?t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."

Mitt beste feriebilde

På grunn av en stillingssøknad har jeg altså i oppgave å sende mitt beste feriebilde med søknaden. Hvordan i all verden skal man klare å velge ut ETT bilde? Det er vel kanskje slik det blir når man tar flere tusen bilder på hver reise. Da vi var i Jordan i januar ble taxisjåføren så sjokkert over at jeg hadde tatt over 400 bilder i Petra at han ringte til sjefen, fortalte han om det og ga telefonrøret til meg... "You took how many pictures?!" brølte han ut i latter til meg på andre siden av røret, haha. Så ja, nå slenger jeg ut diverse bilder her, også får dere hjelpe meg ved å si hvilket dere liker best.

Bildet ovenfor er fra landsbygda utenfor Yangshou, Kina.

Bildet ovenfor er av den Kinesiske Mur

Bildet ovenfor er tatt på øya Kefalonia, Hellas

Bildet ovenfor er byen Assos, tatt på øya Kefalonia, Hellas

Bildet ovenfor er tatt i Krakow, Polen

Bildet ovenfor er tatt på Madeira

Bildet ovenfor er tatt i Paris, Frankrike

Bildet ovenfor er tatt i Carcassonne, Frankrike

Bildet ovenfor er tatt på Gotland

Bildet ovenfor er tatt på Isla Margarita, Venezuela

Bildet ovenfor er tatt i Venezia, Italia

Bildet ovenfor er tatt i San Francisco, USA (Golden Gate i bakgrunnen)

Bildet ovenfor er tatt i Luxor, Egypt

Bildet ovenfor er tatt i Kairo, Egypt

Bildet ovenfor er tatt på Kerryhalvøyen, Irland

Bildet ovenfor er tatt i Irland

Bildet ovenfor er tatt i Nord-Irland

Bildet ovenfor er tatt inne i Petra, Jordan

Bildet ovenfor er tatt i Petra, Jordan

Bildet ovenfor er tatt i helikopter og viser Victoria Falls, Zambia/Zimbabwe

Bildet ovenfor er tatt i Masai Mara, Kenya

Bildet ovenfor er tatt i Ngorongorokrateret, Tanzania

Bildet ovenfor er tatt i en masailandsby i Kenya

Oooooooooog ja, det ble vel ca tusen millioner bilder. Med andre ord er det veeeldig vanskelig å velge. Huff, hvordan skal dette gå?

Many places seen, many things done

Sene, ensomme kvelder får en ofte til å tenke på hva en ikke har i stedet for å fokusere på hvor heldig man faktisk er. For å oppmuntre meg selv tenkte jeg å poste noen bilder fra alle de fine feriene jeg har hatt sålangt i år. Året er jo ikke over heller, bare HALVE 2011 er forbi! Jeg får lære meg selv å bli mer positiv..

Oooooooooooooog ja, tror jeg stopper før jeg kommer til Afrika. Det har vært et FANTASTISK reiseår sålangt! Men etter å ha sett gjennom alle bildene føler jeg reisefeberen melde sin ankomst.... UH OH!

Reiseminner

Noe av det beste med å reise må utvilsomt være å tenke tilbake og mimre på reisene man har gjort. Spesielt alle opplevelsene som man ikke forventet seg at man skulle få. De små øyeblikkene.. møtene og det uventede. Det er alltid det man husker best. Det som setter mye større inntrykk enn de kjente monumentene og generelle turisttråkkene.

Her kommer et lite utvalg reiseminner:

- Togreisen mellom Beijing og Xi'an. Vi skulle bestille sovekupe, men billettene var utsolgt før vi fikk kjøpt dem og alt som var igjen var sitteplasser på andre klasse. Jeg og reisekameraten endte altså opp med å sitte i over 12 timer i et trangt togsete rett opp og ned hele natten på vei til Xi'an. Ikke nok med det, toget var fullt, og setene var vendt mot hverandre med et bort i midten, og der vi satt var 5 seter vendt mot hverandre men vi var hele 7 stykker presset sammen (oss og en kinesisk familie). Hvor lillegutten i familien satt rett ovenfor meg og kastet kjeksen hans i bordet slik at den knuste i tusen biter over oss, og lo.

- Spontanavgjørelsen om å klatre opp til en paviljong på en fjelltopp i den kinesiske byen Xingping i heten for å se solnedgangen over sukkertoppfjellene. Tror det var vel 1100 trappesteg opp dit, og GLATT.. men såååå verdt det.

(fra fjelltoppen i Xingping)

- Jeg og reisekameraten hadde kjørt til Madeiras tredje høyeste punkt akkurat i det solen sank ned under horisonten. En nyyydelig solnedgang, og vi var så høyt oppe at skyene lå tykt under oss. Mellom toppen vi var på og den høyeste fjelltoppen, går det en smal sti man kan følge som tar noen timer og har en helt fantastisk utsikt. Vi hadde selvsagt lyst å gå denne strekken, men kom jo altfor sent for at vi skulle få se noe... MEN siden en helt sinnsykt stjernehimmel åpenbarte seg ovenfor oss fant vi ut at det ville være som å gå på skyene.. og vi gikk. Og vi hadde god hjelp av små lommelykter. Etter å ha gått en god stund på den livsfarlige veien med svæære stup på hver side ble vi oppmerksomme på stemmer. Det var noen ornitologer som merkelig nok var å gikk der ute midt på natten, og de fortalte oss at siden det fantes sjeldne nattfugler der oppe, var det ulovlig å vandre rundt med lommelykt der på natten. Så vi måtte bare gå den livsfarlige veien tilbake.. haha.

- Den sinnsyke følelsen av å bade i dødehavet er noe jeg alltid kommer til å bære med meg. Det går rett og slett ikke an å beskrive, og det er absolutt noe jeg vil gjøre igjen. Hvis noen vil reise til Israel, give me a call!

- Hver gang (så og si) jeg reiser ender jeg opp med å få en slags hundekamerat. Det slår liksom aldri feil. Det finnes dessverre hjemløse stakkarslige hunder overalt. Når jeg bodde i Athen var det en stor bamsehund som ofte lå utenfor bygården vår, og på mine daglige gåturer rundt Akropolis og philopapposparken, fikk jeg han alltid med. Så koselig!

(søt hund som bodde under autovernet og fulgte etter oss på en øde vei oppe i fjellene på Madeira)

- Være på kino i "hovedstaten" på Gozo (på Malta) med vennene mine, hvor vi finner skuespillermannen Billy Connoly i baren, og midt under kinovisningen slås alle lysene av og folkene strømmer ut.. Det var visstnok bare en pause midt i filmen o_O

(Fra Victoria)

- Reisekameraten og jeg klarte å overtale vår guide (og gruppe på 8) om å gå fra Kongenes Dal i Luxor og over fjellet til Dronning Hatshepsuts tempel. Det var en TUNG og VARM tur, men herrejesus så fantastisk å gå i eldgamle fotspor. Ikke var det andre turister der heller, og utsikten var formidabel (nesten kulere enn å være face to face med Tutankamon en time eller to tidligere, hø hø)

Oooooooog med det avslutter jeg dette ekstremt lange innlegget med randome reiseminner. Kjenner at reiselysten har økt med ca 328% mens jeg har skrevet dette.. and that ain't good. Kjenner jeg meg selv rett kommer det sikkert flere slike innlegg.. Jeg er glad i å mimre. Og kanskje enda mer glad i å bruke tiden jeg setter av til skolearbeid til helt andre ting...

Les mer i arkivet » Desember 2014 » November 2014 » Oktober 2014

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?