En dag i Doha

Doha er hovedstaten i et land de fleste av oss neppe hadde visst om å besøke hadde det ikke vært for landets flyselskap Qatar Airways (som jeg btw elsker). Qatar er et arabisk lite land som omringes av Persiabukta på tre av fire sider - og med Saudi-Arabia som eneste nabo. Det er en moderne by, og nye stilige skyskrapere dukker opp titt og ofte på grunn av rikdommene som oljeboomen har tilført landet.

Jeg har vært på flyplassen i Doha en god del ganger, men en av gangene hadde vi så lang tid mellom flygningene at vi bestemte oss for å dra inn til selve byen. Vi måtte betale ca. 100 NOK for et turistvisum, og plutselig befant vi oss inne i den lille ankomsthallen. Den var preget av menn i lange hvite drakter og kufiya på hodet. Vi gikk forbi stirrende ansikter ut hovedinngangen og forhørte oss om prisen for å kjøre taxi inn til sentrum. Den var tydeligvis høy, for plutselig var vi på tur ut av flyplassen på jakt etter buss. Denne var nowhere to be seen, og vi spurte mann etter mann. De som forstod hva vi mente pekte oss i en retning og vi gikk og gikk. Og til slutt fant vi den! Nesten helt folketom og den så ut som den nesten nettopp kom ut fra fabrikken.

Til slutt kjørte vi inn i noe som virket som en tradisjonell bydel med lave hus, sterke lukter, gamle biler - og til slutt - hovedbusstasjonen. Eller det vil si, en stor åpen plass med hundrevis av menn. Hundrevis av menn - og lille meg. Det var en intens halvtime vi stod der og ventet på neste buss, haha. Da bussen endelig kom, fikk jeg luksusbehandling og ble vist på bussen først og ble tildelt setet lengst fram, som tydeligvis var "kvinnesetet". Her kunne derimot ikke den daværende kjæresten min sitte sammen med meg, så det endte med at vi plasserte oss lengst bak på bussen.. Her fortsatte stirringen (ahah), og til slutt kom en kar og satte seg ved siden av meg. "Jeg måtte bare komme over og hilse" sa han, på gebrokkent engelsk, men med et vennlig smil. Vi pratet litt før han spurte "Jeg la merke til perleøredobbene dine helt fra andre siden av bussen, de koster sikkert en del?".. Ja, hele 30 kroner på H&M.. haha. Vet ikke helt om han trodde meg til slutt, men det er alltid gøy å treffe lokale og få høre om livet deres i landet og deres tanker og meninger om ting. Han hjalp oss av bussen, vi takket, han nikket og vi gikk våre separate veier.

Sier du til bussjåføren eller taxisjåføren at du vil til byens sentrum "city center", så ender du mest sannsynligvis opp på dette kjøpesenteret med samme navn. Men det er greit, for her kan man lett komme seg rundt til andre deler av byen.. så lenge temperaturen ikke er for høy..

Jeg har kanskje glemt å nevne at temperaturen var sykelig, sykelig høy da jeg var der - og sandalene mine smeltet når jeg gikk på asfalten. Vi søkte derfor tilflukt inne i City Centre - Doha, som er et svært og flott kjøpesenter med både kino og en innendørs isskøytebane. Det ble derimot kjedelig å bare tusle inne, så vi gikk så ut og trakk nedover mot vannet.. Turen dit og tilbake til kjøpesenteret, som ikke kunne vært lengre enn et par hundre meter, følte seriøst ut som den lengste gåturen i mitt liv. Aldri har jeg oppholdt meg i en slik intens varme. Vi tenkte vi kunne avkjøle oss i havet, men det var like varmt som lufta.. Kjøpesenteret med aircondition ble derfor redningen vår til solen begynte å gå ned. 50 grader pluss er ikke noe å spøke med..

Deretter kom vi oss ut og fikk sett mer av byen! Vi gikk langs havpromenaden Al-Corniche, og etter hvert helt tilbake til flyplassen. Ved havnen lå det tradisjonelle fiskebåter tett ved moderne yatchs, og den tidligere fullstendig folketomme byen myldret av liv nå som temperaturen var mer behagelig. Byen er fin på kvelden når alle bygningene lyser opp, og til og med arbeidskranene blir lyssatte. Det er et flott skue!

Vi fikk så vidt sett litt av Souq Waqif da vi hastet tilbake til busstasjonen for å finne en buss tilbake til flyplassen. Synd, der kunne jeg tenkt å sett litt mer!

Doha var en stor byggeplass da jeg var der (3,5 år siden nå?), og jeg kan tenke meg at byen ser svært annerledes ut nå. Det er i alle fall alltid en fryd når man flyr rett over de fargerike skyskraperne før landing på flyplassen. Har jeg tid en annen gang har jeg veldig lyst til å se mer av landet, og kanskje dra på en ørkensafari.

Qatar er jo et muslimsk land, og vi så ikke et eneste kvinnemenske ute i gatene før det ble mørkt. Dessuten så vi ingen kvinner uten hijab eller burka. Det er altså veldig viktig å kle seg dekkende og respektabelt!

Har du vært i Qatar?

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?