Vard - Norges stligste by

Rros - Jakten p juleflelsen

Trykk p bildet eller HER for lese mer.

Gaustadtoppen

Over Rjukan troner det som mange omtaler som Norges vakreste fjell. Toppen befinner seg 1883 meter over havniv, og hyt over landskapet rundt. Det sies at man har Sr-Norges videste utsikt derifra. P en klarvrsdag skal man kunne se hele 1/6 av Norge!

For komme seg opp til topps har man flere forskjellige ruter velge mellom. Den mest brukte av disse er den fra Stavsro. Her er det en stor parkering samt et lite hus med en kafeteria hvor man kan kjpe tradisjonsrik norsk mat. Her begynner man vandringen i ca. 1100 meters hyde, s hydeforskjellen helt opp blir bare p rundt 700 meter. Det er med andre ord en ganske tilgjengelig topp.

Hele veien opp bestr den godt merkede stien av stein. Fra smstein i begynnelsen, til svre steiner man m klatre opp og over helt oppe p toppen. P vren/tidlig p sommeren kan det ogs vre en del sn man m g over.

Jeg og kjresten tok den flotte turen opp for noen uker siden da han viste meg rundt i vakre Telemark. Vi brukte 1,5 time opp til turisthytta, som ligger nrmest p toppen. Den er bygget av stein funnet i omrdet og har servering i sommerhalvret. Dessuten kan man overnatte der!

Vret vekslet mellom sol og tette skyer hele veien opp, men da vi ndde turisthytta var skyene over oss nrmest borte. Vi kunne derimot se regnbuer i det fjerne, og skjnte at bygene ikke var s langt unna. I det vi startet p turen over storsteinene ut til selve toppen, la tken seg som et teppe over oss, og regnet kom fra alle retninger. Det var vi ikke akkurat kledd for, haha. Dessuten var det megaskummelt bevege seg over de glatte, vte steinene med stup p flere hundre meter ned p hver side. Men vi kom oss heldigvis til toppen, selv om det tok sin tid, haha. Vel fremme var himmelen plutselig bl igjen!

Sikten var dessverre ikke bra nok til at vi fikk sett en sjettedel av Norge, men vi fikk da sett ganske mye likevel. Imponerende var blant annet utsikten blant annet mot den enorme Hardangervidda.

For de som ikke har tid/mulighet komme seg opp til beins, kan man ta den unike Gaustadbanen opp - en fjellheis som frakter passasjerer opp og ned fra fjellet inne i selve fjellet.

Turen var absolutt en opplevelse, og jeg skjnner godt at 30,000 mennesker tar turen hvert r. Er du en av dem?

Nordnorsk Paradis

Det finnes vakre steder, og s finnes det skikkelig vakre steder. Sm naturperler man forelsker seg i og omtaler som "paradis" og "drmmested". P onsdag kom vi over en av sistnevnte.

For bryte opp i hverdagen er det gy leke turist i eget nromrde. Dra til steder i naturen man enda ikke har vrt, teste ut en ny restaurant eller kaf, g p en ny fjelltopp eller oppske nye omrder av byen man bor i. Siden vret har vrt s bra denne uken og det var helligdag i gr, bestemte jeg meg for at jeg ville p telttur - og den fine favorittfyren min var et naturlig reiseflge. Det fristet litt dra til Landegode, den spesielle ya utenfor Bod, men s falt vi p klassikeren Mjelle - som Terje Nilsen synger s fint om.

I siste liten fikk vi derimot hre om en ganske ukjent strand i nrheten av Mjelle, som tydeligvis var bde naturskjnn og lite beskt (mest sannsynligvis fordi den er s lite tilgjengelig, men det kommer jeg tilbake til, haha). Sekkene ble pakket, og vi hoppet i bilen. Etter at bilen var parkert begynte gturen, som det viste seg ville ta mer en dobbelt s lang tid som det skulle. Vi klarte selvsagt g feil ca. midtveis, og endte opp p en fjellhylle med to havrner sirklende rett ovenfor oss, og ingen naturlig vei ned.. annet enn stupet ned i juvet da. For slippe ende opp som rnemat, valgte vi g (den lange veien) tilbake til midtpunktet, for s heller g videre til stranda langs havet.

Det som egentlig skulle vre en kosetur endte opp med ta 3,5 timer med stor sekk p ryggen. Men da vi til slutt kom fram og s stranden nedenfor oss, med skinnet av (nesten) midtnattssolen bak, fltes alt verdt det.

Etter litt fram og tilbake kom vi oss ned den ca. 50 meter hye fjellsiden til stranden, og fikk satt opp teltet og samlet ved til blet. Det ble raskt fyrt i, og maten kastet p. P det tidspunktet var vi s sultne at jeg trodde min siste tid var kommet. Nesten i alle fall.. Det ble fetaost med tomat, rdlk, salt, oregano og olivenolje bakt i folje p blet, maiskolbe og grillspyd med kylling og grnnsaker. Vin hadde vi selvsagt ogs med, og vi ble til slutt s mette at vi ikke klarte p en eneste marshmallows (eller det er en lgn, jeg klarte selvsagt stappe i meg noen). Solen dyppet seg i horisonten, og forsvant til slutt, fr den dukket opp litt senere. N er det ikke mange dagene fr solen er oppe hele natten!

Vi vknet morgenen etter til solskinn, og det virket som nok en nydelig dag. Vi gikk over til holmen p andre siden av stranden, hvor solen skinte, og stelte i stand bananpannekaker til frokost. Mens vi holdt p glanet msene p oss fra bde stranden og luften og virket en smule sjalu.

Turen til bilen tok bare i overkant av 1,5 time p tilbaketuren, og vi ble begge litt solbrente i den sterke solsteiken. Ubeskrivelig herlig med slike flotte dager nr de plutselig oppstr her nord. La oss hpe finvret holder helt til jeg reiser til USA neste onsdag! Og enda lengre for de som blir igjen..

Bilferie i Norge

Jeg skriver ofte om steder rundt om i verden, men det er sjeldent Norge fr skelyset p bloggen. Av og til er det lett la seg blende av den spennende verden der ute, og glemme det vakre landet vi bor i. Jeg har jo reist mye i fedrelandet mitt, bde i barndommen og p to lengre turer i 2010 og 2012 hvor jeg kjrte ca. hele Norge p langs, kryss og tvers - fra Lindesnes i sr til Nordkapp i nord. Jeg fler derfor jeg har ftt et lite innblikk i hva landet vrt har by p, og tenkte derfor skrive litt om akkurat dette.

Sr/vestlandet og Nord-Norge ble raskt mine favoritter p disse turene. Helgeland, Lofoten og Vesterlen er utrolig vakre steder langs kysten vr, med bratte fjell som stuper ned i det klare havet, sm grder p frodige marker og strender som kan mle seg med de beste i verden. Landskapet p Finnmarksvidda er de og spektakulrt, og til tider fles det ut som man befinner seg p en annen planet. Stavanger og Bergen er to av de flotteste byene vi har i landet, og fjordene dem imellom byr p en spektakulr natur. Disse dype klftene i landskapet som trenger seg mellom kysten og innlandet, med epletrr og rosebusker, grnne skoger og hvitmalte hus innimellom. Det er ikke for ingen grunn at fjord-Norge ofte regnes som et av de vakreste stedene i verden.

Tar man for eksempel utgangspunkt i Stavanger har man mange muligeter dersom man nsker dra p bilreise i landet vrt. Har man ikke bil selv, kan man skaffe seg leiebil i Stavanger, og levere den tilbake der nr man drar hjem igjen. I tillegg til at bilen er grei ha inne i byen, er den ogs et flott hjelpemiddel til komme seg rundt utenfor byen p. Naturen rundt Stavanger er nydelig og lett tilgjengelig. Hvem har ikke drmt om st p Prekestolen og skue ut over Lysefjorden? Prekestolen ligger 1-2 timer utenfor Stavanger med bil og ferge, og rundturen fra Prekestolhytta til platet og tilbake igjen kan fort ta noen timer. Spesielt om man liker stoppe nyte utsikten og ta bilder slik som meg (*kremt*). Det er derfor ganske praktisk med bil i stedet for skulle vre avhengig av offentlig transport. Kjerag ligger ca. 2,5 timer med bil unna Stavanger og byr p enda villere natur enn ved Prekestolen. Her klatrer man 1000 meter over havnivet, og de tffeste tar ogs turen ut p Kjeragbolten. Skulle nske jeg hadde muligheten selv da jeg var i omrdet, men det fr heller bli neste gang...

Srover kan man beske strendene p Jren ca. en time unna Stavanger, og det er ikke mer enn 2-3 timer til Lindesnes. Nordover ligger blant annet Haugesund og Karmy. Hardangerfjorden, og Baroniet i Rosendal ligger ca. 4 timers kjring fra Stavanger. Dette er virkelig et nydelig stykke Norge. 4-5 timer tar det kjre fra Stavanger til Bergen, inkludert fergene, s det er ikke lange biten dit heller.

Litt nrmere Stavanger sentrum (6 km unna, p Madla) finner man de Tre Sverdene. Monumentet ble avdekket i 1983 av Kong Olav og er for minnes slaget ved Hafrsfjord i 872, da Harald Hrfagre samlet de tre distriktene Vestlandet bestod av, og da ogs Norge. Dersom man er historieinteressert kan man ogs beske den rekonstruerte Jernaldergarden p Ullandhaug, bare 3 km unna sentrum, hvor man kan oppleve hvordan menneskene levde i jernalderen. P Fluberget i Revheim finner man flotte helleristninger fra bronsealderen. Dette er et omrde som bugner av historie dersom man er interessert i denslags.

Mange kvier seg for feriere i Norge p grunn av prisnivet, men det er fullt mulig gjre turen billigere ved f.eks. unng ligge p dyrt hotell hver natt og spise ute p restaurant hver dag. Tar man med seg teltet har man en gratis overnattingsmte og uendelige steder sl det opp. Jeg vknet for eksempel til utsikten mot Geiranger en morgen, og Hardangerfjorden en annen. Helt gratis! Hvis man nsker feriere p et annet sted i landet, langt fra der man bor selv, kan man korte ned bde prisen og tiden ved fly/ta tog til et sted nrt reisemlet og heller leie bil der.

Kunne du tenkt deg se Norge fra bilvinduet?

Rros - Jakten p juleflelsen

Drar man til Rros i desember under julemarkedet trenger man i grunn ikke jakte noe srlig p juleflelsen. Den slr deg halvveis i svime idet du pner bildren og trr ut i den knakende snen. Det kan ogs hende at den intense kulda har noe med saken gjre, men aller mest er det synet av den idylliske lille bergstaden som gjr susen.

P lrdagen kjrte jeg, luda-Sanne og to andre jenter de 2,5 timene det tok fra Trondheim til Rros. Veien slynget seg srover og stover og landskapet ble bare vakrere og vakrere. Snen hang tungt p trrne og solen fikk hele det hvite landskapet til glitre som gull.

Vel framme kledde vi p oss 9234 lag med klr og trosset de tosifrede minusgradene for ta en titt p hva den lille staden hadde tilby. Jeg har aldri vrt der tidligere, men har alltid drmt om se stedet under en meter med sn og med julekranser p de gamle tredrene. Siden det var s kaldt gikk vi mye fra butikk til butikk i begynnelsen langs Kjerkgata, og beveget oss oppover mot kirken selv. Deretter tok vi oss et lite varmestopp med vaffler og varm sjokolade, fr vi s p selve julemarkedet.

Dagslyset varte ikke spesielt lenge, og i skumringen begynte snen falle. Rundt oss luktet det glgg, bl, pepperkaker og spekekjtt og julemusikk strmmet langs gatene. Enkelte sprang rundt i nisseluer, noen brukte sparken som framkomstmiddel og det var ogs mulighet til prve hundespannkjring for barna. Vi hadde lyst dra p kanefart, men kom for sent til festen.. Hadde nok vrt utrolig koselig kunne dratt med hest og slede gjennom gatene der.

Etter mrket falt ble gatene enn vakrere og julelysene glitret s fint rundt oss. Det var nesten som befinne seg i en julefilm, og jeg kunne gjerne bare blitt vrende til julen er over for i r. Etter ekte rmmegrt og spekemat p kaffestuggu var det p tide komme seg tilbake til Trondheim fr det ble altfor sent. Skulle gjerne gjort et besk her hver advent til en ny juletradisjon!

Andre som har vrt innom Rros p julemarked?

Off to Barteland!

Jeg falt litt av bloggtoget. De siste ukenee har vrt litt intense, in a good way. Har hatt det utrolig gy og mtt mange nye fantastiske mennesker. Fant ut at jeg savnet det sosiale og spontane aspektet med reise, s tenkte det kunne vre lurt bringe det inn i hverdagen - og damn iit worked!

Siden sist har det til og med rukket bli desember og advent. Jeg ligger laaangt bak p juleforberedelsene, men hper ta det igjen temmelig fort. Om et par timer setter jeg meg p toget til Trondheim for treffe venner og ha det awesome i frjulstiden. Skal en tur til Rros ogs p julemarked, noe jeg har drmt om forever! Det ser s utrolig koselig ut. Tror ikke det finnes noen bedre mte grave fram juleflelsen enn mellom snen og juledekorasjonene p Rros.

N m jeg nesten pakke. Har aldri startet pakkingen s sent som dette fr..

Hiking i selidalen

Det er vel allerede litt over en uke siden jeg var i selidalen utenfor Bod vandret. TIME FLIES. Dalen gr mellom selitindan og Falkflgstindan (som fra Bod utgjr Brvasstindan) med topper p over 1,000 hydemeter. Man gr alts med de velkjente (for bodvringer) fjellene Brtind og Per Kalsatind ruvende over seg p hver side over seg. Jeg har lenge hrt hvor vakkert det skulle vre innover dalen, og da vret p en fridag endelig viste seg fra en veldig s bra side - var det bare pakke sekken, hive seg i bilen og dra avgrde.

Man flger skilting innover dalen til Lurfjellhytta 14 km unna, hvor mange velger og overnatte fr de skal bestige kommunens hyeste fjelltopp - Lurfjelltind. Siden jeg var p dagstur hadde jeg ikke tid til g helt frem til hytta, men snudde et par kilometer fr p rutens hyeste punkt. Hydemeterstigningen fra parkeringsplassen til det hyeste punktet er 500 meter.Jeg valgte g enda lengre opp for virkelig f kjenne p den fine utsikten. Stigningen er ganske slakk, untatt ved skaret mellom de to selivannene, hvor det gr bratt oppover 150-200 hydemeter. Her var det enkelte steder festet kjetting man kan holde seg i p opp- og nedturen.

P vei oppover passerer man mange sm og litt strre vann, blant annet Nedre og vre selivann. Sistnevnte, samt vannet som l like ved der jeg snudde, hadde begge fine sm sandstrender man kunne slappe av p. Det var nesten tropisk der oppe!

Dessverre blokkerte de bratte fjellene for solen i den smale dalen, s mye av tiden gikk jeg i skygge. Litt synd nr man en sjelden gang har knallbl himmel over seg. Jeg fikk uansett en fin forsmak p hstfargene.

Toppen rett ovenfor sekken er Lurfjelltind. Fjellet grenser til Beiarn kommune, og man kan se helt til Solvgstinden i Saltdal i bakgrunnen av fjellet. Pretty awsome utsikt med andre ord.

Det var plenty av br i fjellet. Etter den medbrakte lunsjen hadde jeg blbr som dessert. Nam nam.

Det ble en lang, men utrolig herlig tur. Jeg er kjempeglad for at jeg endelig fikk se hva som skjulte seg i dalen, og jeg hper p flere turer innover den veien - kanskje til Lurfjellhytta neste gang? Jeg har i alle fall forsttt at man m vre flink til utnytte turmulighetene man har i nrmiljet sitt. Det finnes s utrolig mye fint der ute i landet vrt!

Back in town

Da var jeg hjemme igjen etter Sverigeturen (og en liten svipptur innom Finland). Fire herlige dager med familien (som er like grne som meg), p en koselig hytte ved vannet like utenfor Lule. Skal skrive litt om turen/poste bilder senere.

I dag var vret s nydelig at jeg bestemte meg for gjre noe jeg lenge har hatt lyst til. Nemlig vandre gjennom selidalen ca 40 minutt kjring utenfor byen. En helt fantastisk tur! Hvorfor i all verden reiser jeg egentlig verden rundt nr jeg har slik ekstrem og nydelig natur nrmest i min egen bakgrd? Det fltes nesten ut som jeg var p Island! Turen ble 9 timer lang, og i overkant av 2 mil fram og tilbake. Terrenget var veldig variabelt, men mye opp og ned - 600 hydemeter p det meste. N er beina mine kake.. De eneste menneskene jeg mtte var en liten gruppe som spiste lunsj ved foss nr 1! Helt utrolig. Anbefales! En bildebombe kommer mest sannsynligvis senere.

N er jeg spent p hvem som skal styre landet vrt de neste fire rene..

Norge rundt 2010 - fra Kristansand via Lindesnes til tuppen av Prekestolen

Vr andre hele dag i Norge tok vi turen innom selve Kristiansand og s oss rundt. Vret var strlende og vi fikk virkelig kjenne p srlandslivet.

Til slutt ble faktisk vret s bra at det fltes for gale g rundt i byen. Vi ville p stranda! Etter litt om og men og et par feilkjringer kom vi fram til Hellestranden p ros. Med hndduker, badety, is og vannmelon i vesken s det ut til bli en ganske s flott dag. Dessverre var vinden litt for intens, s vi endte opp med vandre hele stranden p langs et par ganger fr vi fant et litt mindre vindfult sted og gravde oss ned i sanden. Gutta syntes ikke det var S kaldt, og sprang til og med ut i vannet... Yikes. Tydeligvis var svenskene mer viking enn meg..

Vind eller ei, det ble i alle fall noen deilige timer p stranda, fr dagen var omme og vi dro tilbake til huset for grille og kose oss den siste kvelden i Kristiansand.

Dagen etterp kom vi oss i bilen til en tidlig start, og satte kursen enda lenger sr. P smale, de veier ankom vi fyret p Lindesnes i 8-tiden p morgenen, og var dermed nummer 2 p stedet etter en annen utenlandsk familie. Da vi kom oss opp trappene p berget var derimot de p tur ned til bilen igjen, s vi fikk hele stedet til oss selv! Her var forresten heller ikke vinden ndig.. Men who cares! Vi var p srtuppen av Norge! Jeg bestemte meg for at en eller annen gang skal jeg ankomme dette stedet med sykkelen min etter ha syklet hele Norge p langs.. ;)

Etter denne utflukten var det bare flge den svingete veien tilbake igjen til hovedveien, som tok oss lenger og lenger vest. Vi stoppet og laget lunsj langs veien. Hamburger til han, og plse med brd til meg. Skikkelig veimat med andre ord. Fr veien tok oss videre..

Nr vi nrmet oss Lysefjorden begynte vi endelig se fjell igjen, og hjertet mitt frydet seg. Det ikke s mange fjell se hverken sr i Sverige eller p srlandet. Slike flate landskap kan vre ste og idylliske, men de er ikke dramatiske, ville og vakre slik fjellandskapene er p vestlandet og lenger mot nord.

Vi tok ferga fra Lauvika over Lysefjorden til Oanes, og fortsatte deretter innover og oppover skog-og fjellandskapet fr vi endelig ankom Prekestolhytta.

Her var det liv! Siden vi ankom litt uttp formiddagen var det stappfult av biler og andre turgere. Enkelte i fjellsko og selbuvotter, andre i hvite joggesko og enkelte med skjrt og hndveska p skulderen. Det var helt merkelig se! Vi satte kurs oppover mot Prekestolen med god mot siden de fleste kom i mot oss p tur ned igjen, og bare noen f gikk samme vei som oss oppover. Jeg er jo som nevnt flere ganger ikke spesielt glad i g i k p tur, hehe.

Landskapet p tur oppover var utrolig flott. Det var en deilig flelse befinne seg i den flotte naturen. Etter mange oppoverbakker og balansering p sm og store steiner, kom vi til slutt opp hvor vi kunne se utsikten over Lysefjorden. WOW. Det var et helt ubeskrivelig syn. Selv om skyene hang lavt gjorde det ingenting, dette var AWESOME. Stien var ganske luftig en periode, og de med hydeskrekk hadde kanskje ikke likt seg s godt - MEN da Prekestolen endelig kom i syne fikk alle valuta for bde svetteperlene og gnagsrene (Heldigvis slapp jeg unna sistnevnte selv da..).

Selve platet er egentlig ganske skummelt, haha! Det gr en gigantisk diagonal sprekk gjennom hele platet, og jeg var bombesikker p at den ytterste delen av prekestolen ville falle av.. Jeg som egentlig ikke har hydeskrekk ble svimmel da jeg s over kanten! Prvde posere for et bilde, men satt egentlig bare tviholdt rundt en jernbolt som stakk ut av berget og tenkte "herregud, ikke la platet ry ut n!".. Man kan se hvordan frykten lyste i ynene mine! HAHA. Jaja. Syntes det var temmelig kult uansett ;) Det var derimot ufattelig ekkelt se p enkelte av turistene som SPRANG langs kanten og slengte seg ned ytterst p tuppen, med ingenting annet enn 600 meter mellom beina deres og fjorden.

Etter en utrolig flott tur, gikk vi tilbake til bilen og kjrte svingete sm fjellveier tilbake mot Stavanger, og fant et svrt jorde langs en sidevei hvor vi slo oss ned og satte opp teltet for natten.

Vellykket dag, og jeg gledet meg til oppleve bde Stavanger og Hardangerfjorden etter en god natts svn.

Norge rundt 2010 - fra Sverige til Kristiansand via srlandsidyllen i Risr

Jeg har skrevet mye om det store utland i det siste, men s kom jeg over bildene mine fra den store Norgesrundtreisen i 2010, og tenke jeg skulle dele litt av reisen med eventuelt interesserte. Norge er jo et svrt spesielt, vakkert og langstrakt land, som ofte legges litt i glemmeboka hos oss som liker se verden. Reisen i 2010 gikk rundt srlandet/vestlandet/midtnorge opp til Bod, og i fjor sommer kjrte jeg og en venninne resten av veien fra Bod til Nordkapp via Lofoten, Senja, Troms og Alta. Jeg fler derfor at jeg har ftt sett mye av det flotte landet vrt, og hper kanskje inspirere noen andre til f lyst til utforske mer av Norge.

Ok nok babbel, n starter reisen.

.............

Valget om Norgesferie var egentlig ganske enkelt. ret fr hadde jeg og kjresten reist rundt i Asia og truffet mange mennesker, bde lokale og andre reisende, som syntes Norge hrte veldig eksotisk og spennende ut (andre ante derimot ingenting om landet eller visste at det eksisterte!), og jeg nsket s gjerne se mer av Norge med egne yne. Jeg hadde sett en del gjennom beske bortflyttede venner, og ikke minst gjennom barndommens bilferier, men absolutt ikke nok. Min davrende kjreste var svensk, og et skikkelig friluftsmenneske, og hadde et stort nske om se hjemlandet mitt, og ikke minst telte seg igjennom det. Jeg hengte meg med p ideen med det samme, selv om jeg hadde litt baktanker med telte meg igjennom et land som ikke akkurat er ukjent for regn, vind og sommerstormer.

I begynnelsen av juli pakket vi dermed i bilen og kjrte fra leiligheten vr i Stockholm, krysset Sverige og endte opp p vestkysten.

P ettermiddagen ankom vi den flotte skjrgrdsperlen Smgen, som ligger like ved Kungshamn, parkerte bilen og tuslet rundt i de ste gatene. Vi tok opp primusen og laget oss et nydelig mltid bestende av thaisuppe med krepsehaler og nt det flotte vret, fr vi mtte hoppe i bilen fr kvelden slo inn.

Dagen etterp skulle vi ta fergen fra Strmstad til Sandefjord, og i det himmelen bare ble mrkere og mrkere endte vi opp med sl opp teltet like ved E6 i et regnvr uten like..

Fergeturen startet gr og kald, men i det vi nrmet oss norsk jord, skinte solen og den bl himmelen var et faktum.Ikke s ofte at de norske vrgudene spiller p lag.. Men ekstra fint er det jo nr de gjr det!

Vi kjrte E18 srover gjennom frodige, grnne landskap frem til vi s avkjrselen til Risr. Her snakker man virkelig om en perle av et sted! Hvite trehus, svingete gater og bakker, havpromenade, hundrevis av bter som ligger dupper ved kaien og nydelige fargerike blomster over alt.

Etter en smakfull lunsj hoppet vi i bilen igjen og kjrte srover til Kristiansand, hvor vi skulle overnatte hos broren til kjresten min, som hadde sommerjobb der.

Kvelden gikk med til grilling og gy, og glede seg til en ny dag p veien. Selve Kristiansand, Lindesnes, Stavanger og Prekestolen was coming up!

I'm off!

Denne gangen skal jeg hit:

Jepp, denne gangen gr ferden til Gildeskl, hvor jeg skal jobbe 4 uker framover i gammelkirka (slik som sist sommer). Gleder meg! Er veldig spent p om jeg fortsatt har evnen til huske all informasjonen om kirka og omrdet rundt. Hper p en like bra sommer som i fjor, og at vret blir minst like bra! Skal kanskje mye til, men men..

Flere som skal jobbe i sommer?

Finnmark

For et herlig fylke! Grnne skoger, idylliske fiskelandsbyer, langstrakte vidder, stupbratte fjell og lange flate ser, fargerike blomsterkre, sol og regn om hverandre, klipper og karrige sletter p Magerya, tusenrige helleristninger i Alta, og hundretusenvis av rein derimellom. Serrist, har aldri sett s mange dyr p samme sted fr. Vi var vitne til en reinmigrasjon p Sennalandet som nesten slo safariooplevelsene jeg hadde i Afrika - og det sier jo litt.

Selvflgelig umulig se hvordan det virkelig var p bildene, dessverre...

S forresten ikke s mye til "the natives of Finnmark" eller samene, som det sies p godt norsk.

Eller, vi kom borti en kar!

Ellers s vi mange veier gitt. Laaange, straaake veier. Mange var en drm kjre p! Det var derimot ikke de svingete veiene som dessverre ofte dominerte. Veldig smale og svingete. For en gang skyld tok jeg ikke bilder av de da. xD

I Hammerfest, ytterst utti havgapet, mtte vi bare melde oss inn i isbjrnklubben. Fattige ble vi, men n sttter vi isbjrnen, kan dra p rsmter OG fikk en gullpins! WOWOWOWOWO liksom. Hehe. Ble forresten ogs spist av en isbjrn der borte, den virket ikke spesielt takknemmelig..

Var ogs enkelte ganger i tvil om vi befant oss i Norge eller p Fryene..?

... eller om vi befant oss p srlandet?!

Men s kom denne karen og minte meg p hvor jeg var!

Masse flott landskap da. Ble blown away opptil flere ganger - ogs bokstavelig talt. (HOOHOHO - gud humoren min idag alts...)

Og er man historieinteressert (eller kulturinteressert generelt) er selvflgelig helleristningene i Alta vel verdt et besk! Fantastiske skildringer laget av mennesker for mellom 2000-6500 r siden! Imponerende bare det! Gy se hvordan skildringer av spesifikke dyr og ting (som f.eks. bter) endret seg gjennom rene!

Utrolig fascinerende! Hper jeg fr se mer av Finnmark en gang i framtiden. Still much to see and do!

P tuppen av Europa

Jeg er s utrolig glad for at vi valgte overnatte i Skarsvg (ikke Skarsvik slik jeg skrev i forrige innlegg, navnene gr i surr), i stedet for kjre ned til Alta samme kveld slik planen egentlig var. Tidlig neste morgen vknet vi til ca. samme vr som kvelden fr, men dro opp til Nordkapplatet igjen likevel. Allerede p den ca. 15 km lange veien opp oppdaget vi at vi s MYE mer enn hva vi hadde gjort dagen fr. S da vi kom p toppen kunne vi se veien strekke seg framover mot Nordkapp og havet bortenfor. Hurra! Det blste derimot EKSTREMT mye, men hva gjr vel det nr man faktisk har UTSIKT?

Eksempel p utsikten frste dagen:

Eksempel p utsikten dag to:

En liiiiten minimal forbedring ja... Vi var p platet klokken 10 p morgenen, og selve Nordkapphallen pner ikke fr kl. 11. Det vil si at de store busslastene med turister ikke kommer fr etter det, og det var p ingen mte trengsel der oppe. Folk var det selvsagt, men litt mennesker m man jo tle. ;) Dagen fr var vi der omtrent alene, tror vi i allle fall, hvem vet hvilke andre mennesker som skjulte seg inne i tken. Vi s ingen i alle fall, haha!

Hadde ogs store planer om g ut til Knivskjellodden, som er det egentlige nordligste punktet i Europa, men det skjedde ikke.. Frste dagen var det jo umulig se enn 1 meter foran seg, og dag nummer to var det liten storm i kastene.. s ganske uaktuelt da ogs. Oh well, next time!

Har du vrt p Nordkapp? Hvordan var vret da?

P 71 grader nord...?

Eller.. kunne godt ha vrt p Svinesund for all I know, har s vidt klart sett nesa foran meg i denne tka. Huff, s frustrerende! Nordkapp skal jo vre en av de ultimate naturopplevelsene i Norge, og i grunn har vi vel egentlig opplevd naturen p sitt mest ekstreme i dag. Tke, regn og vind til de grader. Sikten var ca. 0 meter oppe p Nordkapplatet.. Eneste godnyheten er vel egentlig det at Nordkapptunnelen ENDELIG er nedbetalt! For et par dager siden bare, s n sparer man masse penger hvis man tar bilen med seg oppover. Good stuffs.

Vi bestemte oss for overnatte i Skarsvik, ca 1 mil unna Nordkapp, for prve lykken igjen i morgen. Billetten varer jo i 48 timer (det burde den vel egentlig til den prisen), s det er jo ypperlig. Det blir derimot to veldig mange dager med kjring nedover til Bod igjen, men det skal vi vel klare.

Gjensyn med Nordens Paris - Troms

Jeg studerte jo i Troms p deltid fram til forrige vr, s det var gy komme tilbake til byen n! Vi tilbrakte en natt p Troms camping, og fikk bde spist ute, vandret rundt i byen, handlet p kjpesenteret Jekta, og tatt fjellheisen! Hun jeg reiser med er fortsatt syk, s jeg tok gikk opp til toppen av fjellheisen mens hun tok fjellheisen opp. Brukte 30 min p de vel 400 metrene, s ble litt sliten der p slutten.. formen er ikke helt det den var fr jeg dro til Balkan, s fr kjempe meg opp p flere fjell i lpet av sommeren, s blir det bare fryd og gammen. Herlig er det i alle fall! Vret var faktisk ganske bra i Troms, varmt og deilig, og solen tittet til og med ogs fram. Bra greier!

Senja

Vret var ikke helt p toppers i Senja, Norges nest strste y, men s var vi der ikke lenger enn fire-fem timer heller, haha. Vi tok ferga fra Andenes til Gryllefjord, og kjrte s derfra til Botnhamn, hvor vi tok ferga over til Kvalya ved Troms. Veiene p Senja er SMALE og veien gr mye opp og ned. Naturen er slende, og fjellene er nesten mer dramatiske enn mange steder i Lofoten/Vesterlen. Hadde vret vrt bedre hadde vi nokk kunne sett enda mer. Men noe fikk vi da med oss! Har vrt p ya fr, siden jeg har mye slekt derfra, men har aldri sett de nordlige omrdene som vi n kjrte gjennom.

Blown away by Bleik!

Serrist ass, glemt alt jeg skrev i forrige innlegg. Vi dro til stranda p Bleik og OH MY GOD s vakkert det var! Skyene hang enda litt lavt, men det gjorde bare alt s mye kulere! De vakre grnne fjellene omkranset av lave tkeskyer gjorde at stedet vekslet mellom ligne p inkafjellene i Peru og Island! Stranda var flott og lang og hvit, havet var stille og det var bare et par andre folk ute gikk. h det var s flott. Poster et par bilder ogs, men det er umulig vise fram hvor flott det var. Vi s til og med niser i havet p tur hjem igjen!! Perfekt. Satser p like mye hell i morgen. ;) Da gr turen over Senja til Troms!

Vesterlen er full av lave skyer

... og regn. I dag i alle fall. Triste saker! Definitivt en nedtur fra grsdagen som var blendende vakker og preget av SOLSKINN OG FLOTTE GREIER. I dag har vi kjrt fra Svolvr og til dagens endeml Stave Camping utenfor Andenes p Andya. Landskapet her er skikkelig merkelig med veeeeldig flate strekker og fjell som plutselig dukker opp midt oppi disse. Hadde havet vrt 3 meter hyere ville nok bare fjellene stukket opp. Fles virkelig som vi befinner oss i eldgamle kulturlandskaper! Ellers har vi vrt p caf i Svolvr, hilst p geita, regnet bort p veien, spist middag i Sortland, hoppet midt p veien i Sortland (ingen folk der?) hvor alle husene er bl, hilst p sauer, sett elg, vrt innom Laukvik og sett p damene som dro, men som var tilbake (har ikke sett serien selv, s aner ikke hvem som er hvem?), ooooog n tror jeg vi skal ut se Bleikstranda! SOLA SKINNER INN VINDUET, CALL THE PAPERS!!

Lofoten-mania!

Frste dag p veien er over! Det har vrt en lang dag, men oi s mye vi har sett! Stod opp klokken 4 i mrrest, og kjrte til fergekaia klokken 5. Klokken 6 gikk ferga fra Bod, og litt over halv 10, var vi framme i Moskenes. Deretter har vi kjrt innom det lille stedet med Norges korteste navn, , sette nydelige Reine, jeg har klatret opp p Reinebingen, vi har stoppet innom masse fiskevr langs veien, som f.eks. Hamny, vi har sett nydelige strender bde i Ramberg og Haukland, vasset litt i det turkise vannet, sett sauer, kyr, hester og esel, vrt innom vikingmuseet p Borg, spist pizza p Leknes, spist is og vandret i Henningsvr, sust forbi Svolvr (skal dit i morgen), og befinner oss n i en liiiiten campinghytte ved havet. Er s sliten og trtt at jeg har ikke ord. Naturen her gjrt meg ogs mlls, HERREGUD S VAKKERT!! Nettet er ekstremt seigt, s fr bare postet et par bilder, men det kommer mer etter hvert. Skjemmes virkelig over at jeg ikke har vrt her tidligere i voksen alder.. huff og meg. Kjempeflott at vi har vrt spass heldige med vret ogs. Alt i alt en perfekt frste dag!

Gleder meg til se hva morgendagen har by p!

Ferden mot nord

Om to dager starter en ny reise. Denne gang skal jeg og en venninne sette oss i bilen og kjre langs Lofoten, Senja, Troms og Alta og opp mot det endelige mlet som er Nordkapp. Opp til Troms har jeg vrt fr, men omrdene derfra og nordover er uutforsket territorie! Dessuten er det s lenge siden jeg var i Lofoten at jeg husker svrt lite. Blir med andre ord svrt gy endelig bli bedre kjent med Norge nord for Bod!

Vi skal som sagt kjre, og overnatter nok for det meste i campinghytter p turen oppover. M vre litt konomisk i dette srdeles dyre landet! Fergene koster jo tross alt en formue.. For ikke snakke om selve Nordkapplatet! Men det blir nok bra. Gleder meg til bratte fjell, kritthvite strender, sm fiskevr, grilling, midnattsol, vidder og rein, fjellturer og btturer i flotte fjorder.

Vi har bare en uke til rdighet fr vi begge m vre tilbake p jobb, s vi har ikke s mye tid til rdighet. Tror allikevel vi vil f noen srdeles flotte opplevelser! Hper virkelig at vret holder seg bra.. Spesielt over Vestfjorden.. *grss*

Sprsmlet mitt er om noen har noen fine tips p steder vi bare M beske p ferden nordover, eller eventuelt har gjort en lignende tur selv?

Norgesferie

Sommeren 2010 kjrte jeg og min davrende kjreste fra Sverige inn til Norge, langs kysten via Risr, Lindesnes, Stavanger nordover langs fjordene p vestlandet opp til lesund og derfra opp til Bod. Vi var ikke spesielt heldig med vret og til slutt gav vi bare opp (skulle egentlig opp til Lofoten og helt til Nordkapp) og dro til syden i stedet, haha.. Det var uansett en fantastisk tur, og vi teltet p mange ste sm avstikkere langs veien. Og Norge er virkelig nydelig!

Resten av veien nord fra Atlanterhavsveien var slik som p bildet under...

Fikk med andre ord sett MASSE av den vakre kystriksveien.. x_X

Har uansett kjempelyst til se mer av landet! S hvis jeg fr tid i vr/sommer hper jeg at jeg i alle fall kommer meg til Lofoten. Leeenge siden jeg har vrt der n.

Noen andre som har vrt p norgesferie, eller kan tenke seg det?

P tur med Polarekspressen

Fltes nesten ut som jeg satt p toget til selveste Nordpolen og julenissen idag! Togturen fra Trondheim og hjem tok rundt 10 timer, men de gikk egentlig ganske raskt. Den nydelige snen avdekket et magisk landskap utenfor vinduene, og juleflelsen kom sigende med ekspressfart.

Fikk ikke s mye svn i natt etter en kjempemorsom tur p byen i Trondheim i gr, men tok igjen litt av det tapte p toget. Resten av tiden stirret jeg ut vinduet p snen og leste ut Tess of d'Ubervilles.

Etter en suuuper uke er det n tilbake til hverdagen. Men frst skal jeg brenne det frste lys og se p en koselig film.

Flere som har ftt sn i helgen?

Dagens reisefoto/minne

I fjor sommer kjrte jeg og min davrende kjreste rundt i Norge for bli bedre kjent med det flotte landet vrt. Vi kom etter hvert til Nryfjorden p Vestlandet. Et utrolig vakkert sted. Etter ha beundret fjorden en stund, fulgte vi en liten minivei gjennom verdens smaleste tunnel UTEN lys lenger inn i fjorden. Kom til et lite de, men vakkert sted hvor store fjell stupte ned i den naturskjnne fjorden. Her gikk bde kyr og hester fritt, uten gjerder mellom dem og den lille veien, s tipper at ikke s mange tar turen inn dit. Vi fikk oss alts noen gode venner mens vi var der, og de firbente ville gjerne vre med nr vi skulle hoppe inn i bilen og suse videre etter en liten grunde p omrdet. Skulle gjerne tatt de med, men hva ville stedet vrt uten dem?

Vrt lille land

Det er litt rart beske Oslo bare en mned etter at det skjedde. En mned etter Norges historie forandret seg. . vandre rundt i gatene hvor det hele tok sted.. er veldig merkelig. Man stopper bare opp, str stirrer, og skjnner ikke at det faktisk har hendt. Skjnner ikke hvordan det kunne skje. Men det gjorde det, og vrt lille land ble forandret for alltid.

Forhpentligvis forandret det seg til det bedre.

Det store blomsterhavet er kanskje borte, men blomstene fortsettes legges ned. Bde mennesker fra Norge, og fra det store utland har lagt ned blomster, skrevet brev og lagt igjen sine flagg. Det er godt se at vi alle str samlet.

Det blir litt trist reise fra byen i morgen.

Verdens lengste innlegg!

I dag startet dagen med hoppe p fergen til Bygdy. Ja, det der er fergen. Jeg trodde frst det var en liten dvergbt som hadde lagt til feil.. Skjemmes over at jeg aldri har tatt Bygdyfergen fr, jeg trodde den skulle vre like stor som fergene bak! Men etter ha tatt den skjnner jeg absolutt at den ikke trenger vre strre p den lille ferden over sundet. Dessuten var jo bten ekstremt st! N hres jeg fullstendig idiot ut, jada, men vi fr la det g for denne gang..

Jeg kom meg i alle fall over til Bygdy (som forresten er et SUKKERSTT sted), og HIT, TIL DE VAKRE VIKINGSKIPENE! Hvordan kan man ikke bli amazed over treskip som er nesten 1200 R GAMLE?! Beats me. Gikk rundt i museet og flte meg forelsket. Tuller ikke alts. Nedenfor ser dere mitt forelsketuttrykk.

Tuller ikke alts.

Ble enda mer giret nr jeg s at et av trebollene vikingene brukte til matlaging hadde MAGISKE TEGN p seg. Skjnte at de var magiske fr jeg leste informasjonsteksten, they stood out! Fikk et lite magisk yeblikk. M finne ut av de der alts..

Til slutt gikk jeg i alle fall ut av vikingskipmuseet, og s NESTEN ei stavkirke! Pretty nice, slapp til og med betale inngang til folkemuseet.

Deretter ble jeg skikkelig inspirert til g litt, n som jeg ikke lenger er invalid. Skal aldri ta det for gitt kunne g normalt igjen. Ganske fint finne slike de naturomrder bare et par minutter fra folksomme Aker Brygge. Fikk meg til og med noen nye venner der ute i demarka!

Mt b b lille lam og alle hans slektninger.

Kom ogs over det store kjrlighetstreet. Lurer p om alle disse turtelduene fortsatt er sammen? Nr jeg fr noen skrive om skal jeg totalt dra tilbake og risse navnene vre inn i dette treet. Mark my words. Bokstavelig talt.

Den hvite halvya. Ja, Bygdy var en flott plass. Hvis jeg noengang finner ut at jeg skal flytte til Oslo p permanent basis, OG jeg vinner 500 millioner, skal jeg definitivt flytte dit. De som bor der m skikkert ha permanent sommerflelse. Det var forresten et enormt filippinsk party i et av husene der idag, med mikrofon og partytelt og greier. Pretty loud stuff, s jeg mtte nesten bare ta bten tilbake til sentrum i frykt for hrselsskade.

Gikk s innom United Bakeries og kjpte meg en tripple chocolate scone, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Mtte sette meg ned spise. Den var s god at jeg ville ikke falle om midt p gaten.

P vei langs paradegaten s jeg plutselig tusen svarte biler parkert utenfor Grand Hotel, og KONGE LIMOEN! Det stod mange folk og s p, s jeg spurte hva som skjedde. Ingen visste. S stod vi der alle sammen s p noe ingen visste hva var. Deretter gikk jeg.

Fikk s beske den vakre Domkirken! Aldri vrt inne der fr, s det var jo en hyggelig overraskelse. Et vakkert og gyldent kirkerom. Godt bare sitte ned, hvile beina, se p de vakre omgivelsene og puste ut.

Fant forresten makroner! Ikke i kirken da, men likevel. De vakre fargene er hypnotiserende. Skal lage tusen av disse nr jeg kommer hjem. Snn helt hjem, til oppinordland.

Deretter gikk jeg bare rundt i byen i tusen r. Bare gikk. Kom s hjem UTEN POSER I DAG! Eller det er ikke sant, jeg kom hjem med n pose. Den var det sushi i.

GOD AFTEN.

Jeg er blakk!

Nei, er egentlig ikke det. Dessverre. Hadde vrt en fryd se at lommene var tomme og kunne g forbi butikkene UTEN STOPPE, G INN OG KOMME UT MED NYE POSER. Neida, skal ikke lure meg selv... Det er jo s koselig pakke ut av posene nr man kommer hjem, og se p hva man faktisk har kjpt! xD

Den aller beste flelsen er nr man kommer inn i butikk nummer tusen, og ENDELIG FINNER NOE MAN HAR LETT ETTER LENGE, som boken over! 149,- har det sttt p prislappen i alle butikkene jeg har vrt i, og p et punkt tenkte jeg faktisk "jaja, fr bare kjpe den da", MEN det gjorde jeg heldigvis ikke, og n er den min for bare 69,-! Fikk i tillegg Idas Dans for 29,- siden jeg er ARK-venn. Fint vre venn med ARK med andre ord.

Gjorde ogs rhundrets oppdagelse idag. PHILADELPHIAMAKI I OSLO!! Merkelig nok har jeg bare funnet det i stblokkbyer som Riga, Talinn og Moskva.. Letet i flere r i Stockholm, men fant det aldri der. Men Oslo du, Oslo vet hva kundene liker! Det var s godt at jeg nesten datt av sofaen. De friterte laksemakiene var ogs delicious, men noe sier meg at det sikkert er 500 kalorier i hver bit. M nok ha en runde til med philadelphiamakiene da fr jeg drar hjem xD

Ja, da var vel dagens overfladiske innlegg over, i likhet med denne dagen i Oslo. N skal jeg se tusen til episoder med Glee, og i morgen blir det MUSEUMSDAG. Ja, tusen museer skal beskes og beina mine M bare takle det. S det s.

Og ja forresten, tror jeg vil bli dyrepleier...

Flygende ostehvler!

Var nede i Bjrvika i gr, men ble ikke s lenge, hold p blse p hav. Noe som mange andre faktisk gjorde! Flugtagfolkene i alle fall. Red Bull Flugtag er et konsept som har reist over hele verden for la merkelige folk konkurrere i fly lengst i en egenkonstruert flykonstruksjon. Nesten litt som "ta sjansen" om noen av dere husker det. ANYWAYS, det gikk selvflgelig galt for de fleste av disse flygetingene (flygende sparker med julenissepiloter, flygende ostehvler og gigantiske marihner, villakser osv), og noen kom seg ikke engang AV RAMPEN. Strange. Ganske s mange folk hadde mtt opp da, s det var ganske morsomt.

Her gr det gale for villaksen...

Ikke s ofte man ser stveldansende nisser i august o_o

Lots of folks indeed. Lurer p hvem som vant, for jeg gikk fr den tid kom... kunne det ha vrt ostehvelen?

En dag i Oslo

Startet dagen med vkne (obviously), deretter fant jeg ut at det var 20 grader, og ble S GLAD. Kledde p meg og lp ut dren. Skaffet meg et ukekort slik at jeg bare kan stresse rundt fra det ene transportmiddelet til det andre uten tenke p kjpe billetter, stemple and all that stuffs, meget greit.

Startet med et besk p det Naturhistoriske museet, og beskte mine gamle venner - mumiene! Lenge siden jeg har vrt der n, men var der ca ukelig eller oftere i studentperioden. Museet har ogs reklamert om at de har utstilling om ismannen tzi der n, s jeg antok jo at HAN skulle vre der, men NEIDA, det var bare en utstilling OM han, ikke han selv. ;_; S mtte jeg trste meg selv...

og gikk kjpte frozen yoghurt p Yoghurt Heaven! YUM. Man kan velge hvilken yoghurtsmak man vil ha, og deretter tilbehret (masse godt velge mellom), ogs veies heile greia, og man betaler etter hva den totale vekten blir. Jeg betalte 30,-

Deretter gikk jeg rundt det meste av byen og s ca hele bloggnorge og en trilliard andre mennesker fr jeg endte opp ved Domkirken. 10 rs bryllupsdag for kronprinsparet idag, s masse kjentfolk samlet seg til gudstjeneste i Domkirken, blant annet Brd Tufte Johansen (wtf).

Mr. Statsminister var ogs selvsagt der, og ble mtt av et applausbrl.

Haha, like fr Dronning Sonia gikk og lukket dren etter Kongen.. xD Hun er nok en dame som bruker rydde opp i saker og ting.

Hele gjengen (Victoria og Daniel hadde tydeligvis ogs tatt turen), og hovedgjestene selv. Hurra.

Ja, s etter ha sttt i tusen r dro jeg s etter hvert tilbake til leiligheten (pluss ca femti omveier av forskjellig sort) helt utslitt. Ikke bra g fra sengeliggende i en uke til maratonlper i hovedstaten p bare noen dager.

MEN hvem kan klage nr man har DETTE til middag? Omfg, s godt, det finnes IKKE ORD.

MEN JA VI SNAKKES. Tror jeg skal dra p en svr svensk mbelbutikk i morgen...

Skyer og sol

Same plane, different place

Da er jeg ankommet "storstaden", og sovnet meg igjennom frste natten. Hrtes ut som noen holdt p ommbellere i etasjen ovenfor hele natten, meget merkelig. Sovnet likevel, s n er jeg klar for museum, shopping og frozen yoghurt!

Ha en fin dag!

Things to do in Oslo

Gammelt bilde fra Aker Brygge/Tjuvholmen. Elsker vre turist i mitt eget land xD

For at jeg skal prve f gjort mest mulig p den uken jeg har der alene, s har jeg laget en liste. Alltid koselig med lister vet dere, spesielt flelsen man fr etter at man har krysset av punkter!

- Dra p Vikingskipmuseet (hallo, en utdannet arkeolog som aldri har vrt der enda.. skammelig x_x)

- Gjenbesk bde p nasjonalmuseet, naturhistoriske museet og det kulturhistoriske museet (omfg s nettopp at tzi skal vre der n!)

- Spise sushi snn ca hver dag (skal prve bli lei av det s jeg ikke savner det like mye nr jeg kommer hjem.. never gonna happen ;_; )

- Finne tak i makroner (tips p hvor de har awesome og ikke s dyre makroner?)

- Handle p Indiska og Sstrene Grene

- Dra innom IKEA og se om jeg finner noe lurt

- Kanskje jeg tar turen innom Folkemuseet p Bygdy (tydeligvis gratis inngang der p lrdag)

- Internasjonal torgdag p Grnland p lrdag ogs, mye som skjer da alts..

- Kanskje jeg endelig vil se innsiden av Akershus slott?

- M ta meg tid til vandre rundt p Vr Frelsers Gravlund

- Norsk Derby p vrevoll p sndag, oh wow! xD (nsket bli jockey nr jeg var mindre! .. Sikkert derfor jeg ble s kort og liten... o_O Maybe I should put on my hat and go! xD)

Ok, tror jeg trenger flere dager...

Oslo

Da har jeg bestilt meg tur til hovedstaten i slutten av mneden. Trenger litt tid n nr jeg er ferdig med jobbe til bare slappe av, vre for meg selv og ikke gjre noen ting. Eller, jeg har jo planlagt gjre en del ting da.. ting jeg skjemmes over ikke ha gjort mens jeg bodde i Oslo i tre r. For eksempel dra ut p Bygdy, og p vikingskipmuseet.. hvem har ikke vrt der liksom?

Ellers skal jeg spise sushi, shoppe, sole meg, skrive p bde det ene og det andre, og SOVE SOVE SOVE. Wow, alle greiene starter p S, merkelig.

Herregud som jeg gleder meg!

Blir rart komme ned dit etter alt som har skjedd i det siste da.. stakkars byen og alle menneskene som ble berrt. Helt forferdelig..

Bod som feriedestinasjon?

Haha tenker du kanskje, men er du interessert i natur og en litt annerledes ferie, skal du virkelig ikke se bort fra at du kommer til trives her oppe.

Bod ligger rett nord for polarsirkelen, og om vinteren er dagene korte og mrke, mens om sommeren er kveldene lyse og midnattsolen skinner hele natten.

Midnattsolen er som en eviglang solnedgang, s liker du solnedganger, vil kameraet ditt ikke st stille!

Stranden Mjelle litt nord for byen, er utrolig vakker og har til og med ftt en sang dedisert til seg. Hit flokker de fleste bodvringene om sommeren nr vret er p sitt beste, og bader, griller, soler seg og bare nyter.

Som dere ser er sanden visse steder helt rd. Nr jeg var liten ble jeg fortalt at det var fordi sanden hadde blst dit fra Sahara.. Haha. N vet jeg at det er p grunn av jernet i fjellet rundt.

Liker du bevege kroppen og g p fjellturer, er omrdet rundt Bod ypperlig. De fleste toppene er p rundt 1,000 meter, og fine dags eller halvdagsturer. Bildene nedenfor er fra Per Kalsatind, en del av Brvasstindene som Bod har fin utsikt til mot sr.

Dette bildet er fra toppen p Sandhornet, som man ogs har fint utsikt til fra Bod.

Fine dagsutflukter fra Bod for deg som ikke nsker kave deg opp p fjell, er beske enten Saltstrmmen, som er verdens sterkeste malstrm, eller det gamle handelsstedet p Kjerringy.

En srdeles stille kveld i Saltstrmmen. Mange turister kommer dit bare for fiske, enorme vannmengder presses gjennom det lille sundet under broen to ganger per dag, og med vannet kommer fisken. Nedenfor kommer noen bilder fra idylliske Kjerringy.

Og for avslutte turen kan du jo smake p saltenomrdets "delikatesse" - msbrmlefse! En tynn og spr kornlefse som er fylt med en tykk saus av brunost og sirup. En skikkelig kaloribombe, men herregud s godt!

Avslutt s dagen p en strand... det finnes hundrevis velge mellom.

Kan ikke klage p vannfargen heller, haha. Da gjennstr det vel bare si VELKOMMEN TIL BOD!

Du ble vel i det minste litt fristet?

Svr moske midt i Oslo

Fant denne p tur i Oslo. Som et gigantisk fyrtrn lyste den opp bydelen i hovedstaten vr. Passet den inn? Kanskje ikke. Var den vakker? Ja s absolutt.

Norgesferie

Om to uker drar kjresten min og jeg i vei p ferie. Denne gang skal vi ikke reise til fjerne eksotiske strk, men til steder som er mye nrmere hjemme. Vi skal kjre gjennom s og si hele Norge, fra Lindesnes i sr til Nordkapp i nord. Jeg tror det kommer til bli en uforglemmelig ferie. Man er alltid s oppsatt med komme seg bort nr ordet "ferie" blir nevnt at man glemmer av alt det fantastiske som hjemlandet vrt kan by p.

Vi har i alle fall 3 uker p oss suse gjennom Norge, s jeg hper vrgudene velsigner oss med en god og ekte norsk sommer.

Jeg slenger med noen bilder her fra steder vi har tenkt beske.

Ja, det var noen smakebiter. Jeg hper og tror at det kommer til bli en uforglemmelig bra ferie.

Kunne dere folks tenkt dere feriert i Norge?

Oh woops

Time passed again, muahahaha.

Denne gangen befinner jeg med i Stavanger! Kjempekoselig og flott by. Dessverre har ikke vret vrt all that good siden jeg kom. Kaldt har det vrt, og i gr regnet vi og vulkanasken bort. Den derre vulkanen alts, tenk hvor avhengig vi faktisk er av flytraffikken, herregud.

Slenger med et bilde fra Stavanger, og hper p en rask oppdatering ved en senere anledning.

Stikkord:
Les mer i arkivet Mars 2015 Februar 2015 Januar 2015

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?