Vardø - Norges østligste by

Røros - Jakten på julefølelsen

Trykk på bildet eller HER for å lese mer.

Gaustadtoppen

Over Rjukan troner det som mange omtaler som Norges vakreste fjell. Toppen befinner seg 1883 meter over havnivå, og høyt over landskapet rundt. Det sies at man har Sør-Norges videste utsikt derifra. På en klarværsdag skal man kunne se hele 1/6 av Norge!

For å komme seg opp til topps har man flere forskjellige ruter å velge mellom. Den mest brukte av disse er den fra Stavsro. Her er det en stor parkering samt et lite hus med en kafeteria hvor man kan kjøpe tradisjonsrik norsk mat. Her begynner man vandringen i ca. 1100 meters høyde, så høydeforskjellen helt opp blir bare på rundt 700 meter. Det er med andre ord en ganske tilgjengelig topp.

Hele veien opp består den godt merkede stien av stein. Fra småstein i begynnelsen, til svære steiner man må klatre opp og over helt oppe på toppen. På våren/tidlig på sommeren kan det også være en del snø man må gå over.

Jeg og kjæresten tok den flotte turen opp for noen uker siden da han viste meg rundt i vakre Telemark. Vi brukte 1,5 time opp til turisthytta, som ligger nærmest på toppen. Den er bygget av stein funnet i området og har servering i sommerhalvåret. Dessuten kan man overnatte der!

Været vekslet mellom sol og tette skyer hele veien opp, men da vi nådde turisthytta var skyene over oss nærmest borte. Vi kunne derimot se regnbuer i det fjerne, og skjønte at bygene ikke var så langt unna. I det vi startet på turen over storsteinene ut til selve toppen, la tåken seg som et teppe over oss, og regnet kom fra alle retninger. Det var vi ikke akkurat kledd for, haha. Dessuten var det megaskummelt å bevege seg over de glatte, våte steinene med stup på flere hundre meter ned på hver side. Men vi kom oss heldigvis til toppen, selv om det tok sin tid, haha. Vel fremme var himmelen plutselig blå igjen!

Sikten var dessverre ikke bra nok til at vi fikk sett en sjettedel av Norge, men vi fikk da sett ganske mye likevel. Imponerende var blant annet utsikten blant annet mot den enorme Hardangervidda.

For de som ikke har tid/mulighet å komme seg opp til beins, kan man ta den unike Gaustadbanen opp - en fjellheis som frakter passasjerer opp og ned fra fjellet inne i selve fjellet.

Turen var absolutt en opplevelse, og jeg skjønner godt at 30,000 mennesker tar turen hvert år. Er du en av dem?

Nordnorsk Paradis

Det finnes vakre steder, og så finnes det skikkelig vakre steder. Små naturperler man forelsker seg i og omtaler som "paradis" og "drømmested". På onsdag kom vi over en av sistnevnte.

For å bryte opp i hverdagen er det gøy å leke turist i eget nærområde. Dra til steder i naturen man enda ikke har vært, teste ut en ny restaurant eller kafé, gå på en ny fjelltopp eller oppsøke nye områder av byen man bor i. Siden været har vært så bra denne uken og det var helligdag i går, bestemte jeg meg for at jeg ville på telttur - og den fine favorittfyren min var et naturlig reisefølge. Det fristet litt å dra til Landegode, den spesielle øya utenfor Bodø, men så falt vi på klassikeren Mjelle - som Terje Nilsen synger så fint om.

I siste liten fikk vi derimot høre om en ganske ukjent strand i nærheten av Mjelle, som tydeligvis var både naturskjønn og lite besøkt (mest sannsynligvis fordi den er så lite tilgjengelig, men det kommer jeg tilbake til, haha). Sekkene ble pakket, og vi hoppet i bilen. Etter at bilen var parkert begynte gåturen, som det viste seg ville ta mer en dobbelt så lang tid som det skulle. Vi klarte selvsagt gå feil ca. midtveis, og endte opp på en fjellhylle med to havørner sirklende rett ovenfor oss, og ingen naturlig vei ned.. annet enn stupet ned i juvet da. For å slippe å ende opp som ørnemat, valgte vi å gå (den lange veien) tilbake til midtpunktet, for så å heller gå videre til stranda langs havet.

Det som egentlig skulle være en kosetur endte opp med å ta 3,5 timer med stor sekk på ryggen. Men da vi til slutt kom fram og så stranden nedenfor oss, med skinnet av (nesten) midtnattssolen bak, føltes alt verdt det.

Etter litt fram og tilbake kom vi oss ned den ca. 50 meter høye fjellsiden til stranden, og fikk satt opp teltet og samlet ved til bålet. Det ble raskt fyrt i, og maten kastet på. På det tidspunktet var vi så sultne at jeg trodde min siste tid var kommet. Nesten i alle fall.. Det ble fetaost med tomat, rødløk, salt, oregano og olivenolje bakt i folje på bålet, maiskolbe og grillspyd med kylling og grønnsaker. Vin hadde vi selvsagt også med, og vi ble til slutt så mette at vi ikke klarte på en eneste marshmallows (eller det er en løgn, jeg klarte selvsagt stappe i meg noen). Solen dyppet seg i horisonten, og forsvant til slutt, før den dukket opp litt senere. Nå er det ikke mange dagene før solen er oppe hele natten!

Vi våknet morgenen etter til solskinn, og det virket som nok en nydelig dag. Vi gikk over til holmen på andre siden av stranden, hvor solen skinte, og stelte i stand bananpannekaker til frokost. Mens vi holdt på glanet måsene på oss fra både stranden og luften og virket en smule sjalu.

Turen til bilen tok bare i overkant av 1,5 time på tilbaketuren, og vi ble begge litt solbrente i den sterke solsteiken. Ubeskrivelig herlig med slike flotte dager når de plutselig oppstår her nord. La oss håpe finværet holder helt til jeg reiser til USA neste onsdag! Og enda lengre for de som blir igjen..

Bilferie i Norge

Jeg skriver ofte om steder rundt om i verden, men det er sjeldent Norge får søkelyset på bloggen. Av og til er det lett å la seg blende av den spennende verden der ute, og glemme det vakre landet vi bor i. Jeg har jo reist mye i fedrelandet mitt, både i barndommen og på to lengre turer i 2010 og 2012 hvor jeg kjørte ca. hele Norge på langs, kryss og tvers - fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord. Jeg føler derfor jeg har fått et lite innblikk i hva landet vårt har å by på, og tenkte derfor skrive litt om akkurat dette.

Sør/vestlandet og Nord-Norge ble raskt mine favoritter på disse turene. Helgeland, Lofoten og Vesterålen er utrolig vakre steder langs kysten vår, med bratte fjell som stuper ned i det klare havet, små gårder på frodige marker og strender som kan måle seg med de beste i verden. Landskapet på Finnmarksvidda er øde og spektakulært, og til tider føles det ut som man befinner seg på en annen planet. Stavanger og Bergen er to av de flotteste byene vi har i landet, og fjordene dem imellom byr på en spektakulær natur. Disse dype kløftene i landskapet som trenger seg mellom kysten og innlandet, med epletrær og rosebusker, grønne skoger og hvitmalte hus innimellom. Det er ikke for ingen grunn at fjord-Norge ofte regnes som et av de vakreste stedene i verden.

Tar man for eksempel utgangspunkt i Stavanger har man mange muligeter dersom man ønsker å dra på bilreise i landet vårt. Har man ikke bil selv, kan man skaffe seg leiebil i Stavanger, og levere den tilbake der når man drar hjem igjen. I tillegg til at bilen er grei å ha inne i byen, er den også et flott hjelpemiddel til å komme seg rundt utenfor byen på. Naturen rundt Stavanger er nydelig og lett tilgjengelig. Hvem har ikke drømt om å stå på Prekestolen og skue ut over Lysefjorden? Prekestolen ligger 1-2 timer utenfor Stavanger med bil og ferge, og rundturen fra Prekestolhytta til platået og tilbake igjen kan fort ta noen timer. Spesielt om man liker å stoppe å nyte utsikten og ta bilder slik som meg (*kremt*). Det er derfor ganske praktisk med bil i stedet for å skulle være avhengig av offentlig transport. Kjerag ligger ca. 2,5 timer med bil unna Stavanger og byr på enda villere natur enn ved Prekestolen. Her klatrer man 1000 meter over havnivået, og de tøffeste tar også turen ut på Kjeragbolten. Skulle ønske jeg hadde muligheten selv da jeg var i området, men det får heller bli neste gang...

Sørover kan man besøke strendene på Jæren ca. en time unna Stavanger, og det er ikke mer enn 2-3 timer til Lindesnes. Nordover ligger blant annet Haugesund og Karmøy. Hardangerfjorden, og Baroniet i Rosendal ligger ca. 4 timers kjøring fra Stavanger. Dette er virkelig et nydelig stykke Norge. 4-5 timer tar det å kjøre fra Stavanger til Bergen, inkludert fergene, så det er ikke lange biten dit heller.

Litt nærmere Stavanger sentrum (6 km unna, på Madla) finner man de Tre Sverdene. Monumentet ble avdekket i 1983 av Kong Olav og er for å minnes slaget ved Hafrsfjord i 872, da Harald Hårfagre samlet de tre distriktene Vestlandet bestod av, og da også Norge. Dersom man er historieinteressert kan man også besøke den rekonstruerte Jernaldergarden på Ullandhaug, bare 3 km unna sentrum, hvor man kan oppleve hvordan menneskene levde i jernalderen. På Fluberget i Revheim finner man flotte helleristninger fra bronsealderen. Dette er et område som bugner av historie dersom man er interessert i denslags.

Mange kvier seg for å feriere i Norge på grunn av prisnivået, men det er fullt mulig å gjøre turen billigere ved å f.eks. unngå å ligge på dyrt hotell hver natt og spise ute på restaurant hver dag. Tar man med seg teltet har man en gratis overnattingsmåte og uendelige steder å slå det opp. Jeg våknet for eksempel til utsikten mot Geiranger en morgen, og Hardangerfjorden en annen. Helt gratis! Hvis man ønsker å feriere på et annet sted i landet, langt fra der man bor selv, kan man korte ned både prisen og tiden ved å fly/ta tog til et sted nært reisemålet og heller leie bil der.

Kunne du tenkt deg å se Norge fra bilvinduet?

Røros - Jakten på julefølelsen

Drar man til Røros i desember under julemarkedet trenger man i grunn ikke jakte noe særlig på julefølelsen. Den slår deg halvveis i svime idet du åpner bildøren og trør ut i den knakende snøen. Det kan også hende at den intense kulda har noe med saken å gjøre, men aller mest er det synet av den idylliske lille bergstaden som gjør susen.

På lørdagen kjørte jeg, luda-Sanne og to andre jenter de 2,5 timene det tok fra Trondheim til Røros. Veien slynget seg sørover og østover og landskapet ble bare vakrere og vakrere. Snøen hang tungt på trærne og solen fikk hele det hvite landskapet til å glitre som gull.

Vel framme kledde vi på oss 9234 lag med klær og trosset de tosifrede minusgradene for å ta en titt på hva den lille staden hadde å tilby. Jeg har aldri vært der tidligere, men har alltid drømt om å se stedet under en meter med snø og med julekranser på de gamle tredørene. Siden det var så kaldt gikk vi mye fra butikk til butikk i begynnelsen langs Kjerkgata, og beveget oss oppover mot kirken selv. Deretter tok vi oss et lite varmestopp med vaffler og varm sjokolade, før vi så på selve julemarkedet.

Dagslyset varte ikke spesielt lenge, og i skumringen begynte snøen å falle. Rundt oss luktet det gløgg, bål, pepperkaker og spekekjøtt og julemusikk strømmet langs gatene. Enkelte sprang rundt i nisseluer, noen brukte sparken som framkomstmiddel og det var også mulighet til å prøve hundespannkjøring for barna. Vi hadde lyst å dra på kanefart, men kom for sent til festen.. Hadde nok vært utrolig koselig å kunne dratt med hest og slede gjennom gatene der.

Etter mørket falt ble gatene ennå vakrere og julelysene glitret så fint rundt oss. Det var nesten som å befinne seg i en julefilm, og jeg kunne gjerne bare blitt værende til julen er over for i år. Etter ekte rømmegrøt og spekemat på kaffestuggu var det på tide å komme seg tilbake til Trondheim før det ble altfor sent. Skulle gjerne gjort et besøk her hver advent til en ny juletradisjon!

Andre som har vært innom Røros på julemarked?

Off to Barteland!

Jeg falt litt av bloggtoget. De siste ukenee har vært litt intense, in a good way. Har hatt det utrolig gøy og møtt mange nye fantastiske mennesker. Fant ut at jeg savnet det sosiale og spontane aspektet med å reise, så tenkte det kunne være lurt å bringe det inn i hverdagen - og damn iit worked!

Siden sist har det til og med rukket å bli desember og advent. Jeg ligger laaangt bak på juleforberedelsene, men håper å ta det igjen temmelig fort. Om et par timer setter jeg meg på toget til Trondheim for å treffe venner og ha det awesome i førjulstiden. Skal en tur til Røros også på julemarked, noe jeg har drømt om forever! Det ser så utrolig koselig ut. Tror ikke det finnes noen bedre måte å grave fram julefølelsen enn mellom snøen og juledekorasjonene på Røros.

NÅ må jeg nesten pakke. Har aldri startet pakkingen så sent som dette før..

Hiking i Åselidalen

Det er vel allerede litt over en uke siden jeg var i Åselidalen utenfor Bodø å vandret. TIME FLIES. Dalen går mellom Åselitindan og Falkflågstindan (som fra Bodø utgjør Børvasstindan) med topper på over 1,000 høydemeter. Man går altså med de velkjente (for bodøværinger) fjellene Børtind og Per Kalsatind ruvende over seg på hver side over seg. Jeg har lenge hørt hvor vakkert det skulle være innover dalen, og da været på en fridag endelig viste seg fra en veldig så bra side - var det bare å pakke sekken, hive seg i bilen og dra avgårde.

Man følger skilting innover dalen til Lurfjellhytta 14 km unna, hvor mange velger og overnatte før de skal bestige kommunens høyeste fjelltopp - Lurfjelltind. Siden jeg var på dagstur hadde jeg ikke tid til å gå helt frem til hytta, men snudde et par kilometer før på rutens høyeste punkt. Høydemeterstigningen fra parkeringsplassen til det høyeste punktet er 500 meter.Jeg valgte å gå enda lengre opp for å virkelig få kjenne på den fine utsikten. Stigningen er ganske slakk, untatt ved skaret mellom de to Åselivannene, hvor det går bratt oppover 150-200 høydemeter. Her var det enkelte steder festet kjetting man kan holde seg i på opp- og nedturen.

På vei oppover passerer man mange små og litt større vann, blant annet Nedre og Øvre Åselivann. Sistnevnte, samt vannet som lå like ved der jeg snudde, hadde begge fine små sandstrender man kunne slappe av på. Det var nesten tropisk der oppe!

Dessverre blokkerte de bratte fjellene for solen i den smale dalen, så mye av tiden gikk jeg i skygge. Litt synd når man en sjelden gang har knallblå himmel over seg. Jeg fikk uansett en fin forsmak på høstfargene.

Toppen rett ovenfor sekken er Lurfjelltind. Fjellet grenser til Beiarn kommune, og man kan se helt til Solvågstinden i Saltdal i bakgrunnen av fjellet. Pretty awsome utsikt med andre ord.

Det var plenty av bær i fjellet. Etter den medbrakte lunsjen hadde jeg blåbær som dessert. Nam nam.

Det ble en lang, men utrolig herlig tur. Jeg er kjempeglad for at jeg endelig fikk se hva som skjulte seg i dalen, og jeg håper på flere turer innover den veien - kanskje til Lurfjellhytta neste gang? Jeg har i alle fall forstått at man må være flink til å utnytte turmulighetene man har i nærmiljøet sitt. Det finnes så utrolig mye fint der ute i landet vårt!

Back in town

Da var jeg hjemme igjen etter Sverigeturen (og en liten svipptur innom Finland). Fire herlige dager med familien (som er like gærne som meg), på en koselig hytte ved vannet like utenfor Luleå. Skal skrive litt om turen/poste bilder senere.

I dag var været så nydelig at jeg bestemte meg for å gjøre noe jeg lenge har hatt lyst til. Nemlig å vandre gjennom Åselidalen ca 40 minutt kjøring utenfor byen. En helt fantastisk tur! Hvorfor i all verden reiser jeg egentlig verden rundt når jeg har slik ekstrem og nydelig natur nærmest i min egen bakgård? Det føltes nesten ut som jeg var på Island! Turen ble 9 timer lang, og i overkant av 2 mil fram og tilbake. Terrenget var veldig variabelt, men mye opp og ned - 600 høydemeter på det meste. Nå er beina mine kake.. De eneste menneskene jeg møtte var en liten gruppe som spiste lunsj ved foss nr 1! Helt utrolig. Anbefales! En bildebombe kommer mest sannsynligvis senere.

Nå er jeg spent på hvem som skal styre landet vårt de neste fire årene..

Norge rundt 2010 - fra Kristansand via Lindesnes til tuppen av Prekestolen

Vår andre hele dag i Norge tok vi turen innom selve Kristiansand og så oss rundt. Været var strålende og vi fikk virkelig kjenne på sørlandslivet.

Til slutt ble faktisk været så bra at det føltes for gale å gå rundt i byen. Vi ville på stranda! Etter litt om og men og et par feilkjøringer kom vi fram til Hellestranden på Åros. Med håndduker, badetøy, is og vannmelon i vesken så det ut til å bli en ganske så flott dag. Dessverre var vinden litt for intens, så vi endte opp med å vandre hele stranden på langs et par ganger før vi fant et litt mindre vindfult sted og gravde oss ned i sanden. Gutta syntes ikke det var SÅ kaldt, og sprang til og med ut i vannet... Yikes. Tydeligvis var svenskene mer viking enn meg..

Vind eller ei, det ble i alle fall noen deilige timer på stranda, før dagen var omme og vi dro tilbake til huset for å grille og kose oss den siste kvelden i Kristiansand.

Dagen etterpå kom vi oss i bilen til en tidlig start, og satte kursen enda lenger sør. På smale, øde veier ankom vi fyret på Lindesnes i 8-tiden på morgenen, og var dermed nummer 2 på stedet etter en annen utenlandsk familie. Da vi kom oss opp trappene på berget var derimot de på tur ned til bilen igjen, så vi fikk hele stedet til oss selv! Her var forresten heller ikke vinden nådig.. Men who cares! Vi var på sørtuppen av Norge! Jeg bestemte meg for at en eller annen gang skal jeg ankomme dette stedet med sykkelen min etter å ha syklet hele Norge på langs.. ;)

Etter denne utflukten var det bare å følge den svingete veien tilbake igjen til hovedveien, som tok oss lenger og lenger vest. Vi stoppet og laget lunsj langs veien. Hamburger til han, og pølse med brød til meg. Skikkelig veimat med andre ord. Før veien tok oss videre..

Når vi nærmet oss Lysefjorden begynte vi endelig å se fjell igjen, og hjertet mitt frydet seg. Det ikke så mange fjell å se hverken sør i Sverige eller på sørlandet. Slike flate landskap kan være søte og idylliske, men de er ikke dramatiske, ville og vakre slik fjellandskapene er på vestlandet og lenger mot nord.

Vi tok ferga fra Lauvika over Lysefjorden til Oanes, og fortsatte deretter innover og oppover skog-og fjellandskapet før vi endelig ankom Prekestolhytta.

Her var det liv! Siden vi ankom litt uttpå formiddagen var det stappfult av biler og andre turgåere. Enkelte i fjellsko og selbuvotter, andre i hvite joggesko og enkelte med skjørt og håndveska på skulderen. Det var helt merkelig å se! Vi satte kurs oppover mot Prekestolen med god mot siden de fleste kom i mot oss på tur ned igjen, og bare noen få gikk samme vei som oss oppover. Jeg er jo som nevnt flere ganger ikke spesielt glad i å gå i kø på tur, hehe.

Landskapet på tur oppover var utrolig flott. Det var en deilig følelse å befinne seg i den flotte naturen. Etter mange oppoverbakker og balansering på små og store steiner, kom vi til slutt opp hvor vi kunne se utsikten over Lysefjorden. WOW. Det var et helt ubeskrivelig syn. Selv om skyene hang lavt gjorde det ingenting, dette var AWESOME. Stien var ganske luftig en periode, og de med høydeskrekk hadde kanskje ikke likt seg så godt - MEN da Prekestolen endelig kom i syne fikk alle valuta for både svetteperlene og gnagsårene (Heldigvis slapp jeg unna sistnevnte selv da..).

Selve platået er egentlig ganske skummelt, haha! Det går en gigantisk diagonal sprekk gjennom hele platået, og jeg var bombesikker på at den ytterste delen av prekestolen ville falle av.. Jeg som egentlig ikke har høydeskrekk ble svimmel da jeg så over kanten! Prøvde å posere for et bilde, men satt egentlig bare å tviholdt rundt en jernbolt som stakk ut av berget og tenkte "herregud, ikke la platået ry ut nå!".. Man kan se hvordan frykten lyste i øynene mine! HAHA. Jaja. Syntes det var temmelig kult uansett ;) Det var derimot ufattelig ekkelt å se på enkelte av turistene som SPRANG langs kanten og slengte seg ned ytterst på tuppen, med ingenting annet enn 600 meter mellom beina deres og fjorden.

Etter en utrolig flott tur, gikk vi tilbake til bilen og kjørte svingete små fjellveier tilbake mot Stavanger, og fant et svært jorde langs en sidevei hvor vi slo oss ned og satte opp teltet for natten.

Vellykket dag, og jeg gledet meg til å oppleve både Stavanger og Hardangerfjorden etter en god natts søvn.

Norge rundt 2010 - fra Sverige til Kristiansand via sørlandsidyllen i Risør

Jeg har skrevet mye om det store utland i det siste, men så kom jeg over bildene mine fra den store Norgesrundtreisen i 2010, og tenke jeg skulle dele litt av reisen med eventuelt interesserte. Norge er jo et svært spesielt, vakkert og langstrakt land, som ofte legges litt i glemmeboka hos oss som liker å se verden. Reisen i 2010 gikk rundt sørlandet/vestlandet/midtnorge opp til Bodø, og i fjor sommer kjørte jeg og en venninne resten av veien fra Bodø til Nordkapp via Lofoten, Senja, Tromsø og Alta. Jeg føler derfor at jeg har fått sett mye av det flotte landet vårt, og håper å kanskje inspirere noen andre til å få lyst til å utforske mer av Norge.

Ok nok babbel, nå starter reisen.

.............

Valget om Norgesferie var egentlig ganske enkelt. Året før hadde jeg og kjæresten reist rundt i Asia og truffet mange mennesker, både lokale og andre reisende, som syntes Norge hørte veldig eksotisk og spennende ut (andre ante derimot ingenting om landet eller visste at det eksisterte!), og jeg ønsket så gjerne å se mer av Norge med egne øyne. Jeg hadde sett en del gjennom å besøke bortflyttede venner, og ikke minst gjennom barndommens bilferier, men absolutt ikke nok. Min daværende kjæreste var svensk, og et skikkelig friluftsmenneske, og hadde et stort ønske om å se hjemlandet mitt, og ikke minst telte seg igjennom det. Jeg hengte meg med på ideen med det samme, selv om jeg hadde litt baktanker med å telte meg igjennom et land som ikke akkurat er ukjent for regn, vind og sommerstormer.

I begynnelsen av juli pakket vi dermed i bilen og kjørte fra leiligheten vår i Stockholm, krysset Sverige og endte opp på vestkysten.

På ettermiddagen ankom vi den flotte skjærgårdsperlen Smögen, som ligger like ved Kungshamn, parkerte bilen og tuslet rundt i de søte gatene. Vi tok opp primusen og laget oss et nydelig måltid bestående av thaisuppe med krepsehaler og nøt det flotte været, før vi måtte hoppe i bilen før kvelden slo inn.

Dagen etterpå skulle vi ta fergen fra Strømstad til Sandefjord, og i det himmelen bare ble mørkere og mørkere endte vi opp med å slå opp teltet like ved E6 i et regnvær uten like..

Fergeturen startet grå og kald, men i det vi nærmet oss norsk jord, skinte solen og den blå himmelen var et faktum.Ikke så ofte at de norske værgudene spiller på lag.. Men ekstra fint er det jo når de gjør det!

Vi kjørte E18 sørover gjennom frodige, grønne landskap frem til vi så avkjørselen til Risør. Her snakker man virkelig om en perle av et sted! Hvite trehus, svingete gater og bakker, havpromenade, hundrevis av båter som ligger å dupper ved kaien og nydelige fargerike blomster over alt.

Etter en smakfull lunsj hoppet vi i bilen igjen og kjørte sørover til Kristiansand, hvor vi skulle overnatte hos broren til kjæresten min, som hadde sommerjobb der.

Kvelden gikk med til grilling og gøy, og å glede seg til en ny dag på veien. Selve Kristiansand, Lindesnes, Stavanger og Prekestolen was coming up!

I'm off!

Denne gangen skal jeg hit:

Jepp, denne gangen går ferden til Gildeskål, hvor jeg skal jobbe 4 uker framover i gammelkirka (slik som sist sommer). Gleder meg! Er veldig spent på om jeg fortsatt har evnen til å huske all informasjonen om kirka og området rundt. Håper på en like bra sommer som i fjor, og at været blir minst like bra! Skal kanskje mye til, men men..

Flere som skal jobbe i sommer?

Finnmark

For et herlig fylke! Grønne skoger, idylliske fiskelandsbyer, langstrakte vidder, stupbratte fjell og lange flate åser, fargerike blomsteråkre, sol og regn om hverandre, klipper og karrige sletter på Magerøya, tusenårige helleristninger i Alta, og hundretusenvis av rein derimellom. Serriøst, har aldri sett så mange dyr på samme sted før. Vi var vitne til en reinmigrasjon på Sennalandet som nesten slo safariooplevelsene jeg hadde i Afrika - og det sier jo litt.

Selvfølgelig umulig å se hvordan det virkelig var på bildene, dessverre...

Så forresten ikke så mye til "the natives of Finnmark" eller samene, som det sies på godt norsk.

Eller, vi kom borti en kar!

Ellers så vi mange veier gitt. Laaange, straaake veier. Mange var en drøm å kjøre på! Det var derimot ikke de svingete veiene som dessverre ofte dominerte. Veldig smale og svingete. For en gang skyld tok jeg ikke bilder av de da. xD

I Hammerfest, ytterst utti havgapet, måtte vi bare melde oss inn i isbjørnklubben. Fattige ble vi, men nå støtter vi isbjørnen, kan dra på årsmøter OG fikk en gullpins! WOWOWOWOWO liksom. Hehe. Ble forresten også spist av en isbjørn der borte, den virket ikke spesielt takknemmelig..

Var også enkelte ganger i tvil om vi befant oss i Norge eller på Færøyene..?

... eller om vi befant oss på sørlandet?!

Men så kom denne karen og minte meg på hvor jeg var!

Masse flott landskap da. Ble blown away opptil flere ganger - også bokstavelig talt. (HOOHOHO - gud humoren min idag altså...)

Og er man historieinteressert (eller kulturinteressert generelt) er selvfølgelig helleristningene i Alta vel verdt et besøk! Fantastiske skildringer laget av mennesker for mellom 2000-6500 år siden! Imponerende bare det! Gøy å se hvordan skildringer av spesifikke dyr og ting (som f.eks. båter) endret seg gjennom årene!

Utrolig fascinerende! Håper jeg får se mer av Finnmark en gang i framtiden. Still much to see and do!

På tuppen av Europa

Jeg er så utrolig glad for at vi valgte å overnatte i Skarsvåg (ikke Skarsvik slik jeg skrev i forrige innlegg, navnene går i surr), i stedet for å kjøre ned til Alta samme kveld slik planen egentlig var. Tidlig neste morgen våknet vi til ca. samme vær som kvelden før, men dro opp til Nordkapplatået igjen likevel. Allerede på den ca. 15 km lange veien opp oppdaget vi at vi så MYE mer enn hva vi hadde gjort dagen før. Så da vi kom på toppen kunne vi se veien strekke seg framover mot Nordkapp og havet bortenfor. Hurra! Det blåste derimot EKSTREMT mye, men hva gjør vel det når man faktisk har UTSIKT?

Eksempel på utsikten første dagen:

Eksempel på utsikten dag to:

En liiiiten minimal forbedring ja... Vi var på platået klokken 10 på morgenen, og selve Nordkapphallen åpner ikke før kl. 11. Det vil si at de store busslastene med turister ikke kommer før etter det, og det var på ingen måte trengsel der oppe. Folk var det selvsagt, men litt mennesker må man jo tåle. ;) Dagen før var vi der omtrent alene, tror vi i allle fall, hvem vet hvilke andre mennesker som skjulte seg inne i tåken. Vi så ingen i alle fall, haha!

Hadde også store planer om å gå ut til Knivskjellodden, som er det egentlige nordligste punktet i Europa, men det skjedde ikke.. Første dagen var det jo umulig å se enn 1 meter foran seg, og dag nummer to var det liten storm i kastene.. så ganske uaktuelt da også. Oh well, next time!

Har du vært på Nordkapp? Hvordan var været da?

På 71 grader nord...?

Eller.. kunne godt ha vært på Svinesund for all I know, har så vidt klart å sett nesa foran meg i denne tåka. Huff, så frustrerende! Nordkapp skal jo være en av de ultimate naturopplevelsene i Norge, og i grunn har vi vel egentlig opplevd naturen på sitt mest ekstreme i dag. Tåke, regn og vind til de grader. Sikten var ca. 0 meter oppe på Nordkapplatået.. Eneste godnyheten er vel egentlig det at Nordkapptunnelen ENDELIG er nedbetalt! For et par dager siden bare, så nå sparer man masse penger hvis man tar bilen med seg oppover. Good stuffs.

Vi bestemte oss for å overnatte i Skarsvik, ca 1 mil unna Nordkapp, for å prøve lykken igjen i morgen. Billetten varer jo i 48 timer (det burde den vel egentlig til den prisen), så det er jo ypperlig. Det blir derimot to veldig mange dager med kjøring nedover til Bodø igjen, men det skal vi vel klare.

Gjensyn med Nordens Paris - Tromsø

Jeg studerte jo i Tromsø på deltid fram til forrige vår, så det var gøy å komme tilbake til byen nå! Vi tilbrakte en natt på Tromsø camping, og fikk både spist ute, vandret rundt i byen, handlet på kjøpesenteret Jekta, og tatt fjellheisen! Hun jeg reiser med er fortsatt syk, så jeg tok å gikk opp til toppen av fjellheisen mens hun tok fjellheisen opp. Brukte 30 min på de vel 400 metrene, så ble litt sliten der på slutten.. formen er ikke helt det den var før jeg dro til Balkan, så får kjempe meg opp på flere fjell i løpet av sommeren, så blir det bare fryd og gammen. Herlig er det i alle fall! Været var faktisk ganske bra i Tromsø, varmt og deilig, og solen tittet til og med også fram. Bra greier!

Senja

Været var ikke helt på toppers i Senja, Norges nest største øy, men så var vi der ikke lenger enn fire-fem timer heller, haha. Vi tok ferga fra Andenes til Gryllefjord, og kjørte så derfra til Botnhamn, hvor vi tok ferga over til Kvaløya ved Tromsø. Veiene på Senja er SMALE og veien går mye opp og ned. Naturen er slående, og fjellene er nesten mer dramatiske enn mange steder i Lofoten/Vesterålen. Hadde været vært bedre hadde vi nokk kunne sett enda mer. Men noe fikk vi da med oss! Har vært på øya før, siden jeg har mye slekt derfra, men har aldri sett de nordlige områdene som vi nå kjørte gjennom.

Blown away by Bleik!

Serriøst asså, glemt alt jeg skrev i forrige innlegg. Vi dro til stranda på Bleik og OH MY GOD så vakkert det var! Skyene hang enda litt lavt, men det gjorde bare alt så mye kulere! De vakre grønne fjellene omkranset av lave tåkeskyer gjorde at stedet vekslet mellom å ligne på inkafjellene i Peru og Island! Stranda var flott og lang og hvit, havet var stille og det var bare et par andre folk ute å gikk. Åååh det var så flott. Poster et par bilder også, men det er umulig å vise fram hvor flott det var. Vi så til og med niser i havet på tur hjem igjen!! Perfekt. Satser på like mye hell i morgen. ;) Da går turen over Senja til Tromsø!

Vesterålen er full av lave skyer

... og regn. I dag i alle fall. Triste saker! Definitivt en nedtur fra gårsdagen som var blendende vakker og preget av SOLSKINN OG FLOTTE GREIER. I dag har vi kjørt fra Svolvær og til dagens endemål Stave Camping utenfor Andenes på Andøya. Landskapet her er skikkelig merkelig med veeeeldig flate strekker og fjell som plutselig dukker opp midt oppi disse. Hadde havet vært 3 meter høyere ville nok bare fjellene stukket opp. Føles virkelig som vi befinner oss i eldgamle kulturlandskaper! Ellers har vi vært på café i Svolvær, hilst på geita, regnet bort på veien, spist middag i Sortland, hoppet midt på veien i Sortland (ingen folk der?) hvor alle husene er blå, hilst på sauer, sett elg, vært innom Laukvik og sett på damene som dro, men som var tilbake (har ikke sett serien selv, så aner ikke hvem som er hvem?), ooooog nå tror jeg vi skal ut å se Bleikstranda! SOLA SKINNER INN VINDUET, CALL THE PAPERS!!

Lofoten-mania!

Første dag på veien er over! Det har vært en lang dag, men oi så mye vi har sett! Stod opp klokken 4 i mårrest, og kjørte til fergekaia klokken 5. Klokken 6 gikk ferga fra Bodø, og litt over halv 10, var vi framme i Moskenes. Deretter har vi kjørt innom det lille stedet med Norges korteste navn, Å, sette nydelige Reine, jeg har klatret opp på Reinebingen, vi har stoppet innom masse fiskevær langs veien, som f.eks. Hamnøy, vi har sett nydelige strender både i Ramberg og Haukland, vasset litt i det turkise vannet, sett sauer, kyr, hester og esel, vært innom vikingmuseet på Borg, spist pizza på Leknes, spist is og vandret i Henningsvær, sust forbi Svolvær (skal dit i morgen), og befinner oss nå i en liiiiten campinghytte ved havet. Er så sliten og trøtt at jeg har ikke ord. Naturen her gjørt meg også målløs, HERREGUD SÅ VAKKERT!! Nettet er ekstremt seigt, så får bare postet et par bilder, men det kommer mer etter hvert. Skjemmes virkelig over at jeg ikke har vært her tidligere i voksen alder.. huff og meg. Kjempeflott at vi har vært såpass heldige med været også. Alt i alt en perfekt første dag!

Gleder meg til å se hva morgendagen har å by på!

Ferden mot nord

Om to dager starter en ny reise. Denne gang skal jeg og en venninne sette oss i bilen og kjøre langs Lofoten, Senja, Tromsø og Alta og opp mot det endelige målet som er Nordkapp. Opp til Tromsø har jeg vært før, men områdene derfra og nordover er uutforsket territorie! Dessuten er det så lenge siden jeg var i Lofoten at jeg husker svært lite. Blir med andre ord svært gøy å endelig bli bedre kjent med Norge nord for Bodø!

Vi skal som sagt kjøre, og overnatter nok for det meste i campinghytter på turen oppover. Må være litt økonomisk i dette særdeles dyre landet! Fergene koster jo tross alt en formue.. For ikke å snakke om selve Nordkapplatået! Men det blir nok bra. Gleder meg til bratte fjell, kritthvite strender, små fiskevær, grilling, midnattsol, vidder og rein, fjellturer og båtturer i flotte fjorder.

Vi har bare en uke til rådighet før vi begge må være tilbake på jobb, så vi har ikke så mye tid til rådighet. Tror allikevel vi vil få noen særdeles flotte opplevelser! Håper virkelig at været holder seg bra.. Spesielt over Vestfjorden.. *grøss*

Spørsmålet mitt er om noen har noen fine tips på steder vi bare MÅ besøke på ferden nordover, eller eventuelt har gjort en lignende tur selv?

Norgesferie

Sommeren 2010 kjørte jeg og min daværende kjæreste fra Sverige inn til Norge, langs kysten via Risør, Lindesnes, Stavanger nordover langs fjordene på vestlandet opp til Ålesund og derfra opp til Bodø. Vi var ikke spesielt heldig med været og til slutt gav vi bare opp (skulle egentlig opp til Lofoten og helt til Nordkapp) og dro til syden i stedet, haha.. Det var uansett en fantastisk tur, og vi teltet på mange søte små avstikkere langs veien. Og Norge er virkelig nydelig!

Resten av veien nord fra Atlanterhavsveien var slik som på bildet under...

Fikk med andre ord sett MASSE av den vakre kystriksveien.. x_X

Har uansett kjempelyst til å se mer av landet! Så hvis jeg får tid i vår/sommer håper jeg at jeg i alle fall kommer meg til Lofoten. Leeenge siden jeg har vært der nå.

Noen andre som har vært på norgesferie, eller kan tenke seg det?

På tur med Polarekspressen

Føltes nesten ut som jeg satt på toget til selveste Nordpolen og julenissen idag! Togturen fra Trondheim og hjem tok rundt 10 timer, men de gikk egentlig ganske raskt. Den nydelige snøen avdekket et magisk landskap utenfor vinduene, og julefølelsen kom sigende med ekspressfart.

Fikk ikke så mye søvn i natt etter en kjempemorsom tur på byen i Trondheim i går, men tok igjen litt av det tapte på toget. Resten av tiden stirret jeg ut vinduet på snøen og leste ut Tess of d'Ubervilles.

Etter en suuuper uke er det nå tilbake til hverdagen. Men først skal jeg brenne det første lys og se på en koselig film.

Flere som har fått snø i helgen?

Dagens reisefoto/minne

I fjor sommer kjørte jeg og min daværende kjæreste rundt i Norge for å bli bedre kjent med det flotte landet vårt. Vi kom etter hvert til Nærøyfjorden på Vestlandet. Et utrolig vakkert sted. Etter å ha beundret fjorden en stund, fulgte vi en liten minivei gjennom verdens smaleste tunnel UTEN lys lenger inn i fjorden. Kom til et lite øde, men vakkert sted hvor store fjell stupte ned i den naturskjønne fjorden. Her gikk både kyr og hester fritt, uten gjerder mellom dem og den lille veien, så tipper at ikke så mange tar turen inn dit. Vi fikk oss altså noen gode venner mens vi var der, og de firbente ville gjerne være med når vi skulle hoppe inn i bilen og suse videre etter en liten gårunde på området. Skulle gjerne tatt de med, men hva ville stedet vært uten dem?

Vårt lille land

Det er litt rart å besøke Oslo bare en måned etter at det skjedde. En måned etter Norges historie forandret seg. . Å vandre rundt i gatene hvor det hele tok sted.. er veldig merkelig. Man stopper bare opp, står å stirrer, og skjønner ikke at det faktisk har hendt. Skjønner ikke hvordan det kunne skje. Men det gjorde det, og vårt lille land ble forandret for alltid.

Forhåpentligvis forandret det seg til det bedre.

Det store blomsterhavet er kanskje  borte, men blomstene fortsettes å legges ned. Både mennesker fra Norge, og fra det store utland har lagt ned blomster, skrevet brev og lagt igjen sine flagg. Det er godt å se at vi alle står samlet.

Det blir litt trist å reise fra byen i morgen.

Verdens lengste innlegg!

I dag startet dagen med å hoppe på fergen til Bygdøy. Ja, det der er fergen. Jeg trodde først det var en liten dvergbåt som hadde lagt til feil.. Skjemmes over at jeg aldri har tatt Bygdøyfergen før, jeg trodde den skulle være like stor som fergene bak! Men etter å ha tatt den skjønner jeg absolutt at den ikke trenger være større på den lille ferden over sundet. Dessuten var jo båten ekstremt søt! Nå høres jeg fullstendig idiot ut, jada, men vi får la det gå for denne gang..

Jeg kom meg i alle fall over til Bygdøy (som forresten er et SUKKERSØTT sted), og HIT, TIL DE VAKRE VIKINGSKIPENE! Hvordan kan man ikke bli amazed over treskip som er nesten 1200 ÅR GAMLE?! Beats me. Gikk rundt i museet og følte meg forelsket. Tuller ikke altså. Nedenfor ser dere mitt forelsketuttrykk.

Tuller ikke altså.

Ble enda mer giret når jeg så at et av trebollene vikingene brukte til matlaging hadde MAGISKE TEGN på seg. Skjønte at de var magiske før jeg leste informasjonsteksten, they stood out! Fikk et lite magisk øyeblikk. Må finne ut av de der altså..

Til slutt gikk jeg i alle fall ut av vikingskipmuseet, og så NESTEN ei stavkirke! Pretty nice, slapp til og med å betale inngang til folkemuseet.

Deretter ble jeg skikkelig inspirert til å gå litt, nå som jeg ikke lenger er invalid. Skal aldri ta det for gitt å kunne gå normalt igjen. Ganske fint å finne slike øde naturområder bare et par minutter fra folksomme Aker Brygge. Fikk meg til og med noen nye venner der ute i ødemarka!

Møt bæ bæ lille lam og alle hans slektninger.

Kom også over det store kjærlighetstreet. Lurer på om alle disse turtelduene fortsatt er sammen? Når jeg får noen å skrive om skal jeg totalt dra tilbake og risse navnene våre inn i dette treet. Mark my words. Bokstavelig talt.

Den hvite halvøya. Ja, Bygdøy var en flott plass. Hvis jeg noengang finner ut at jeg skal flytte til Oslo på permanent basis, OG jeg vinner 500 millioner, skal jeg definitivt flytte dit. De som bor der må skikkert ha permanent sommerfølelse. Det var forresten et enormt filippinsk party i et av husene der idag, med mikrofon og partytelt og greier. Pretty loud stuff, så jeg måtte nesten bare ta båten tilbake til sentrum i frykt for hørselsskade.

Gikk så innom United Bakeries og kjøpte meg en tripple chocolate scone, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Måtte sette meg ned å spise. Den var så god at jeg ville ikke falle om midt på gaten.

På vei langs paradegaten så jeg plutselig tusen svarte biler parkert utenfor Grand Hotel, og KONGE LIMOEN! Det stod mange folk og så på, så jeg spurte hva som skjedde. Ingen visste. Så stod vi der alle sammen å så på noe ingen visste hva var. Deretter gikk jeg.

Fikk så besøke den vakre Domkirken! Aldri vært inne der før, så det var jo en hyggelig overraskelse. Et vakkert og gyldent kirkerom. Godt å bare sitte ned, hvile beina, se på de vakre omgivelsene og puste ut.

Fant forresten makroner! Ikke i kirken da, men likevel. De vakre fargene er hypnotiserende. Skal lage tusen av disse når jeg kommer hjem. Sånn helt hjem, til oppinordland.

Deretter gikk jeg bare rundt i byen i tusen år. Bare gikk. Kom så hjem UTEN POSER I DAG! Eller det er ikke sant, jeg kom hjem med én pose. Den var det sushi i.

GOD AFTEN.

Jeg er blakk!

Nei, er egentlig ikke det. Dessverre. Hadde vært en fryd å se at lommene var tomme og kunne gå forbi butikkene UTEN Å STOPPE, GÅ INN OG KOMME UT MED NYE POSER. Neida, skal ikke lure meg selv... Det er jo så koselig å pakke ut av posene når man kommer hjem, og se på hva man faktisk har kjøpt! xD

Den aller beste følelsen er når man kommer inn i butikk nummer tusen, og ENDELIG FINNER NOE MAN HAR LETT ETTER LENGE, som boken over! 149,- har det stått på prislappen i alle butikkene jeg har vært i, og på et punkt tenkte jeg faktisk "jaja, får bare kjøpe den da", MEN det gjorde jeg heldigvis ikke, og nå er den min for bare 69,-! Fikk i tillegg Idas Dans for 29,- siden jeg er ARK-venn. Fint å være venn med ARK med andre ord.

Gjorde også århundrets oppdagelse idag. PHILADELPHIAMAKI I OSLO!! Merkelig nok har jeg bare funnet det i østblokkbyer som Riga, Talinn og Moskva.. Letet i flere år i Stockholm, men fant det aldri der. Men Oslo du, Oslo vet hva kundene liker! Det var så godt at jeg nesten datt av sofaen. De friterte laksemakiene var også delicious, men noe sier meg at det sikkert er 500 kalorier i hver bit. Må nok ha en runde til med philadelphiamakiene da før jeg drar hjem xD

Ja, da var vel dagens overfladiske innlegg over, i likhet med denne dagen i Oslo. Nå skal jeg se tusen til episoder med Glee, og i morgen blir det MUSEUMSDAG. Ja, tusen museer skal besøkes og beina mine MÅ bare takle det. Så det så.

Og ja forresten, tror jeg vil bli dyrepleier...

Flygende ostehøvler!

Var nede i Bjørvika i går, men ble ikke så lenge, hold på å blåse på hav. Noe som mange andre faktisk gjorde! Flugtagfolkene i alle fall. Red Bull Flugtag er et konsept som har reist over hele verden for å la merkelige folk konkurrere i å fly lengst i en egenkonstruert flykonstruksjon. Nesten litt som "ta sjansen" om noen av dere husker det. ANYWAYS, det gikk selvfølgelig galt for de fleste av disse flygetingene (flygende sparker med julenissepiloter, flygende ostehøvler og gigantiske marihøner, villakser osv), og noen kom seg ikke engang AV RAMPEN. Strange. Ganske så mange folk hadde møtt opp da, så det var ganske morsomt.

Her går det gale for villaksen...

Ikke så ofte man ser støveldansende nisser i august o_o

Lots of folks indeed. Lurer på hvem som vant, for jeg gikk før den tid kom... kunne det ha vært ostehøvelen?

En dag i Oslo

Startet dagen med å våkne (obviously), deretter fant jeg ut at det var 20 grader, og ble SÅ GLAD. Kledde på meg og løp ut døren. Skaffet meg et ukekort slik at jeg bare kan stresse rundt fra det ene transportmiddelet til det andre uten å tenke på å kjøpe billetter, stemple and all that stuffs, meget greit.

Startet med et besøk på det Naturhistoriske museet, og besøkte mine gamle venner - mumiene! Lenge siden jeg har vært der nå, men var der ca ukelig eller oftere i studentperioden. Museet har også reklamert om at de har utstilling om ismannen Ötzi der nå, så jeg antok jo at HAN skulle være der, men NEIDA, det var bare en utstilling OM han, ikke han selv. ;_; Så måtte jeg trøste meg selv...

og gikk å kjøpte frozen yoghurt på Yoghurt Heaven! YUM. Man kan velge hvilken yoghurtsmak man vil ha, og deretter tilbehøret (masse godt å velge mellom), også veies heile greia, og man betaler etter hva den totale vekten blir. Jeg betalte 30,-

Deretter gikk jeg rundt det meste av byen og så ca hele bloggnorge og en trilliard andre mennesker før jeg endte opp ved Domkirken. 10 års bryllupsdag for kronprinsparet idag, så masse kjentfolk samlet seg til gudstjeneste i Domkirken, blant annet Bård Tufte Johansen (wtf).

Mr. Statsminister var også selvsagt der, og ble møtt av et applausbrøl.

Haha, like før Dronning Sonia gikk og lukket døren etter Kongen.. xD Hun er nok en dame som bruker å rydde opp i saker og ting.

Hele gjengen (Victoria og Daniel hadde tydeligvis også tatt turen), og hovedgjestene selv. Hurra.

Ja, så etter å ha stått i tusen år dro jeg så etter hvert tilbake til leiligheten (pluss ca femti omveier av forskjellig sort) helt utslitt. Ikke bra å gå fra sengeliggende i en uke til maratonløper i hovedstaten på bare noen dager.

MEN hvem kan klage når man har DETTE til middag? Omfg, så godt, det finnes IKKE ORD.

MEN JA VI SNAKKES. Tror jeg skal dra på en svær svensk møbelbutikk i morgen...

Skyer og sol

Same plane, different place

Da er jeg ankommet "storstaden", og sovnet meg igjennom første natten. Hørtes ut som noen holdt på å ommøbellere i etasjen ovenfor hele natten, meget merkelig. Sovnet likevel, så nå er jeg klar for museum, shopping og frozen yoghurt!

Ha en fin dag!

Things to do in Oslo

Gammelt bilde fra Aker Brygge/Tjuvholmen. Elsker å være turist i mitt eget land xD

For at jeg skal prøve å få gjort mest mulig på den uken jeg har der alene, så har jeg laget en liste. Alltid koselig med lister vet dere, spesielt følelsen man får etter at man har krysset av punkter!

- Dra på Vikingskipmuseet (hallo, en utdannet arkeolog som aldri har vært der enda.. skammelig x_x)

- Gjenbesøk både på nasjonalmuseet, naturhistoriske museet og det kulturhistoriske museet (omfg så nettopp at Ötzi skal være der nå!)

- Spise sushi sånn ca hver dag (skal prøve å bli lei av det så jeg ikke savner det like mye når jeg kommer hjem.. never gonna happen ;_; )

- Finne tak i makroner (tips på hvor de har awesome og ikke så dyre makroner?)

- Handle på Indiska og Søstrene Grene

- Dra innom IKEA og se om jeg finner noe lurt

- Kanskje jeg tar turen innom Folkemuseet på Bygdøy (tydeligvis gratis inngang der på lørdag)

- Internasjonal torgdag på Grønland på lørdag også, mye som skjer da altså..

- Kanskje jeg endelig vil se innsiden av Akershus slott?

- Må ta meg tid til å vandre rundt på Vår Frelsers Gravlund

- Norsk Derby på Øvrevoll på søndag, oh wow! xD (Ønsket å bli jockey når jeg var mindre! .. Sikkert derfor jeg ble så kort og liten... o_O Maybe I should put on my hat and go! xD)

Ok, tror jeg trenger flere dager...

Oslo

Da har jeg bestilt meg tur til hovedstaten i slutten av måneden. Trenger litt tid nå når jeg er ferdig med å jobbe til å bare slappe av, være for meg selv og ikke gjøre noen ting. Eller, jeg har jo planlagt å gjøre en del ting da.. ting jeg skjemmes over å ikke ha gjort mens jeg bodde i Oslo i tre år. For eksempel å dra ut på Bygdøy, og på vikingskipmuseet.. hvem har ikke vært der liksom?

Ellers skal jeg spise sushi, shoppe, sole meg, skrive på både det ene og det andre, og SOVE SOVE SOVE. Wow, alle greiene starter på S, merkelig.

Herregud som jeg gleder meg!

Blir rart å komme ned dit etter alt som har skjedd i det siste da.. stakkars byen og alle menneskene som ble berørt. Helt forferdelig..

Bodø som feriedestinasjon?

Haha tenker du kanskje, men er du interessert i natur og en litt annerledes ferie, skal du virkelig ikke se bort fra at du kommer til å trives her oppe.

Bodø ligger rett nord for polarsirkelen, og om vinteren er dagene korte og mørke, mens om sommeren er kveldene lyse og midnattsolen skinner hele natten.

Midnattsolen er som en eviglang solnedgang, så liker du solnedganger, vil kameraet ditt ikke stå stille!

Stranden Mjelle litt nord for byen, er utrolig vakker og har til og med fått en sang dedisert til seg. Hit flokker de fleste bodøværingene om sommeren når været er på sitt beste, og bader, griller, soler seg og bare nyter.

Som dere ser er sanden visse steder helt rød. Når jeg var liten ble jeg fortalt at det var fordi sanden hadde blåst dit fra Sahara.. Haha. Nå vet jeg at det er på grunn av jernet i fjellet rundt.

Liker du å bevege kroppen og gå på fjellturer, er området rundt Bodø ypperlig. De fleste toppene er på rundt 1,000 meter, og fine dags eller halvdagsturer. Bildene nedenfor er fra Per Kalsatind, en del av Børvasstindene som Bodø har fin utsikt til mot sør.

Dette bildet er fra toppen på Sandhornet, som man også har fint utsikt til fra Bodø.

Fine dagsutflukter fra Bodø for deg som ikke ønsker å kave deg opp på fjell, er å besøke enten Saltstrømmen, som er verdens sterkeste malstrøm, eller det gamle handelsstedet på Kjerringøy.

En særdeles stille kveld i Saltstrømmen. Mange turister kommer dit bare for å fiske, enorme vannmengder presses gjennom det lille sundet under broen to ganger per dag, og med vannet kommer fisken. Nedenfor kommer noen bilder fra idylliske Kjerringøy.

Og for å avslutte turen kan du jo smake på saltenområdets "delikatesse" - møsbrømlefse! En tynn og sprø kornlefse som er fylt med en tykk saus av brunost og sirup. En skikkelig kaloribombe, men herregud så godt!

Avslutt så dagen på en strand... det finnes hundrevis å velge mellom.

Kan ikke klage på vannfargen heller, haha. Da gjennstår det vel bare å si VELKOMMEN TIL BODØ!

Du ble vel i det minste litt fristet?

Svær moske midt i Oslo

Fant denne på tur i Oslo. Som et gigantisk fyrtårn lyste den opp bydelen i hovedstaten vår. Passet den inn? Kanskje ikke. Var den vakker? Ja så absolutt.

Norgesferie

Om to uker drar kjæresten min og jeg i vei på ferie. Denne gang skal vi ikke reise til fjerne eksotiske strøk, men til steder som er mye nærmere hjemme. Vi skal kjøre gjennom så og si hele Norge, fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord. Jeg tror det kommer til å bli en uforglemmelig ferie. Man er alltid så oppsatt med å komme seg bort når ordet "ferie" blir nevnt at man glemmer av alt det fantastiske som hjemlandet vårt kan by på.

Vi har i alle fall 3 uker på oss å suse gjennom Norge, så jeg håper værgudene velsigner oss med en god og ekte norsk sommer.

Jeg slenger med noen bilder her fra steder vi har tenkt å besøke.

Ja, det var noen smakebiter. Jeg håper og tror at det kommer til å bli en uforglemmelig bra ferie.

Kunne dere folks tenkt dere å feriert i Norge?

Oh woops

Time passed again, muahahaha.

Denne gangen befinner jeg med i Stavanger! Kjempekoselig og flott by. Dessverre har ikke været vært all that good siden jeg kom. Kaldt har det vært, og i går regnet vi og vulkanasken bort. Den derre vulkanen altså, tenk hvor avhengig vi faktisk er av flytraffikken, herregud.

Slenger med et bilde fra Stavanger, og håper på en rask oppdatering ved en senere anledning.

Stikkord:
Les mer i arkivet » Mars 2015 » Februar 2015 » Januar 2015

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?