Monks in Lumbini

Lumbini i Nepal er et fredfult sted som ligger nært grensen til India, i dalen under den store Himalayafjellkjeden. Det er her Siddhartha Gautama ble født, han som senere ble kjent som Buddha. Han bodde i Lumbini fram til han ble 29 år, og stedet har blitt et viktig pilegrimsmål for buddhister fra hele verden siden. Over selve fødestedet er det bygget et tempel, og i trærne i hagen rundt henger det tykt med fargerike bønneflagg som blafrer lett i brisen. I skyggen av disse, i ett meed naturen, sitter pilegrimsmunkene og mediterer.

Monkey Temple på toppen av Kathmandu

I den vestlige delen av Kathmandu ligger det store hinduistiske og buddhistiske tempelet Swayambhunath, eller apetempelet, oppkalt etter disse skapningene som trives svært godt der oppe. For å komme opp til tempelkomplekset må man trø opp 365 trappetrinn fra hovedinngangen.

Tempelkomplekset er målet for mange buddhistiske og hinduistiske pilegrimer i løpet av året.

Selv om hundrevis av aper bor på stedet, var det ikke så mange å se da jeg var der.. kanskje fordi det nærmet seg kveld? Så et par karer da.

Det var faktisk flere hunder på stedet enn apekatter...

Rundt den store stupaen på toppen finnes det massevis av både hinduistiske og buddhistiske skrin. De ser nesten ut som store sjakkbrikker spredt ut over tempelområdet.

Pilegrimer vandrer med klokken rundt stupaen, snurrer "the prayer wheels" mens de ytrer sine mantra..

Området er også dekket av prayer flags. De blafrer fint i brisen oppe på toppen av Kathmandu. Går man ned trappene ender man opp i byen.

Den store buddhistiske stupaen på toppen ser ut over Kathmandudalen og Nepal med Buddhas øyne.

Noe av det mest spektakulære fra tempelområdet er selve utsikten utover Nepals hovedstat og fjellene i bakgrunnen i skumringen.

Det var et fint  besøk og absolutt et sted i Kathmandu man burde oppleve. Men ønsker du å treffe på de rampete apekattene burde kanskje turen gå opp dit litt tidligere på dagen. På en annen side møter du nok dobbelt så mange turister som aper på den tiden av døgnet. I skumringen er det derimot ganske lite av begge to.

Utsikten er heldigvis på plass uansett.

I miss Nepal

Makan til spennende og variert land. Har du vært der?

Touch me not

video:touch me not

Tenkte jeg skulle prøve dette med å legge ut videoer! Prøvekaninen blir et klipp fra Nepal. En morsom liten plante som trekker seg unna når man tar på den. Kallenavnet er "touch me not" men det egentlige navnet på planten er "mimosa pudica".

Det hellige tempelet Pashupatinath

Dette tempelet som ligger et par kilometer utenfor sentrum av Kathamndu i Nepal, regnes å være et av de helligste hindutemplene viet til Shiva i hele verden. Tempelet ligger ved Betwa-elven, og det er en rekke ghats (trapper ned til vannet) langs elven ved tempelet. På disse ghats skjer det mye forskjellig. Enkelte (spesielt pilegrimer) bader i det hellige vannet, noen vasker klærne sine, kyr drikker av det - og like bortenfor blir mennesker kremerte, og askene deres dumpet i vannet. Ja, det høres kanskje brutalt ut, men for hinduene er det en siste renselse og en stor ære. Det er også vanlig praksis, så hinduene tenker kanskje ikke så mye over det, men det er ganske sterkt å se mennesker bokstavelig talt bli brent på bålet like bortenfor deg. På bildet over pågår det en "dødsseremoni" for mannen i gult. Like etterpå ble han flyttet og lagt oppå en platform av ved, hvor han etterhvert skulle kremeres. Jeg valgte av respekt å ikke ta bilde av dette, men totalt foregikk det 5 ulike kremasjoner langs disse ghats morgenen jeg var der (jeg stod på en bro når jeg tok dette bildet over, og bak meg fortsatte ghat'ene). Taxisjåføren min sa at det var good luck å se så mange kremasjoner på en dag..

Selve tempelet er det med gulltak i bakgrunnen, men inn dit får bare hinduer adgang. Det er likevel mye annet å se på det store tempelområdet! Fra der jeg står å tar bilde er det flere votivskrin bygget til ære for diverse mennesker som nå har vært døde i mange herrens år.

Det befinner seg også mange sadhus (hellige menn) på området, med lite klær, laaangt hår og skjegg, og farger på kroppen. Enkelte av disse ber om penger i bytte for et bilde, og de har vel egentlig blitt attraksjoner i seg selv.

Stedet jeg likte meg aller best på var når jeg gikk de tusen trappene opp på toppen, og kom til et annet og mindre tempelkompleks. Aner ikke hva det heter, men det var på vei mot Goraknath tempel. Dessverre hadde jeg ikke tid til å gå så lang da (taxien stod å ventet med sekken min i for å ta meg til flyplassen).. Men området jeg kom til var nesten helt øde! Bare jeg og apene som vandret rundt, og et par nepalesere som ville ta bilde av meg. OG VERDENS SØTESTE LILLE HUND! Den kom dultende bort til meg og ville absolutt ligge mellom beina mine i skyggen. Skal si dere at det var fælt å forlate den ja..

Møtte også en del mennesker, og som alltid er det kjempekoselig! Enkelte ber meg om å ta bilde med dem, andre ganger ber jeg om å ta bilder av noen. Slik som familien under, de var så skjønne! Hun lille jenta vinket så fint når vi gikk forbi hverandre at jeg måtte bare stoppe dem. xD

Åh herregud, har jeg sagt at jeg savner å reise? Haha, det er jo så herlig, spennende, utfordrende og lærerikt på alle måter! Muuuuuuust goooo baaaaack. Er dere i Kathamndu anbefales det å dra innom tempelet en tur.

Snapshots fra Pokhara, Nepal

Pokhara er den nest største byen i Nepal, med sine 350,000 innbyggere. Byen er ganske populær hos turister på grunn av dens nærhet til de store fjellene. 3 av verdens 10 høyeste fjell ligger bare et par mil fra byen, og dominerer utsikten man har fra alle byens kanter på en skyfri dag. Fjellene føles så nærme at man rett og slett bare kan rekke ut hånden og ta på dem. Og her snakker vi om fjell opp i 7,500 meters høyde.

Byen er på en måte delt i to, hoveddelen hvor mesteparten av de lokale bor, og Lakeside, som ligger ved innsjøen Phewa. Hovedgaten i Lakeside er fulle av små butikker som selger alt fra sengetepper og sølv til falske fritidsklær/hikingklær til en brøkdel av prisen hjemme. Ønsker jeg hadde tid til å handle mer! Trenger vel ikke å nevne at alt er svimlende billig.

Pokhara er for de fleste bare et midlertidig stopp på vei til fjellene eller tilbake, men det finnes også en del ting man kan gjøre der. For eksempel paragliding, båtturer på innsjøen, små trekkingturer rundt i området, leie motorsykkel, gå/kjøre opp til fredspagodaen, besøke tempel, shoppe, se soloppgangen fra Sarangkot osv. Flere av disse tingene stod på vår timeplan da vi var der, men været var ikke helt samarbeidsvillig. Sekundene etter jeg og romkameraten min satte oss i bilen for å bli kjørt til paraglidingstedet, fikk vi beskjeden om at uvær var på vei inn. Hagl på størrelse med klinkekuler hamret ned, og regnet var skikkelig intenst. Alle utendørsaktiviteter den dagen ble det altså dårlig med..

Får håpe på bedre lykke neste gang!

I småfly rundt Mount Everest!

Siste morgenen i Kathmandu lå det en stor begivenhet foran fem av oss - vi skulle opp i småfly og spane inn verdens høyeste fjell! De fantastiske fjellkjedene rundt Pokhara vekket fjellentusiastene i oss, og vi gledet oss om mulig enda mer.

Flyet var ikke akkurat stort, men ikke minimalt heller. 1 sete på ene siden, 2 på andre siden. Selve flyturen tok rundt en time, men det var en del forsinkelser, og vi måtte også sirkle rundt i luften før vi kunne lande på grunn av kø siiden de bare har en rullebane.

Men serriøst! Å fly langs Himalayafjellkjeden og plutselig oppdage fjellet over alle fjell - DET var ganske stort (bokstavelig talt, lollers)! Fikk så komme inn i cockpiten et par ganger og prate med styrmannen, og se utsikten derfra. Følte likevel vi hadde altfor kort tid der oppe i lufta.. Spesielt til den prisen ($ 176 (yikes)).

Nå gleder jeg meg bare sinnsykt til å en dag i framtiden hike i fjellene i Nepal, og forhåpentligvis gå helt til EBC - Everest base camp!

Noen som har vandret rundt i Nepal, eller som meg, drømmer om å gjøre det?

Buddha!

I gaar var vi paa stedet hvor Buddha ble fodt! Vakkert sted, skikkelig peaceful. Masse munker som bare satt og mediterte, og tusenvis av prayer flags.

Dessverre vaaknet jeg opp med delhi-belly, som jeg ALDRI SKULLE SAGT at jeg slapp unna. Haha. Har vaert litt daarlig i dag og i gaar, men har likevel faatt gjort alt som de andre har gjort, saa det er bra. Har forresten ogsaa faat saan to tusen myggstikk paa hver fot.

I gaar ettermiddag kom vi fram til Royal Chitwan National Park, hvor vi skal vaere i to netter. Hoydepunktet med oppholdet var elefantsafarien, MEN i dag av alle dager bestemte elefantfolka seg for aa gaa paa streik, saa det ble ikke noe av.... GUD ASSA haha. Har i stedet vaert paa jeepsafari og elvetur i kano og jungelvandring. Sett krokodiller skikkelig up close, men ingen neshorn eller tigre..

Naa sitter vi ute og geeker paa internett mens det lyner og tordner en meter fra oss - og regnet poser ned.

VIL HA NORSKE BOKSTAVER!

Oppdatering fra India/Nepal!

Tenkte å bare skrive litt her uten bilder, siden det får hele nettverket til å klikke. Vet ikke om noen i hele tatt leser dette, men tror mamma blir glad for et slik innlegg ;)

Nå sitter jeg i Buddhas hjemby Lumbini, som ligger i Nepal. Kom hit etter 13 timer på veien fra Varanasi i India. Der har vi vært i to netter før dette, uten internett, så har ikke fått skrevet noe. Bussreisen var laaang og humpete, men fikk se en del flotte ting fra busvinduene. Og ikke minst fikk de lokale se noen blonde hårtuster som de forbrilske snudde seg etter og gapte i vanntro. Gøy å føle seg som kjendis.

India har vært fantastisk, helt fantastisk - på alle måter! Jeg har verdens beste reisekamerater, bådde gruppen og lederen vår - han er utrolig flink! Stedene vi har besøkt har også vært flotte. Nesten så man må klype seg i armen når man ser rundt seg. Der er utrolig vanskelig å forestille seg for noen som ikke har vært her eller i lignende land. Og få land ligner på India! Ekstremt sted på alle måter.

Planen framover er å se oss litt rundt her i byen i morgen, og deretter skal vi et par netter til en nasjonalpark. Der skal vi endelig slappe av litt, og kose oss på elefantsafari og litt andre ting. Blir gøy!

Bare synd at Famke, romkameraten min (vi er srsly så utrolig like på alle måter, at det er nesten helt vanvittig at vi har funnet hverandre her) har fått matforgiftning, og har vært utroolig dårlig de siste par dagene. Håper virkelig hun kommer seg. Jeg slapp heldivis unna the "delhi-belly" som det kalles. Får se om Nepal er like snill.

Har bare vært her noen timer, men forskjellene fra India er allerede svære. Det er lang mindre lys her, mindre forurensning, og stjernehimmelen er fantastisk!! Ingen bruker bilhornene hvert nanosekund, og stillheten er utrolig! Dessuten er det mange mygg... Prøver å slå de i hjel her jeg sitter, men er vanskelig! Er ganske sent nå, så må vel komme meg i seng. Har stått opp kl 4 VELDIG mange morgener denne turen (ikke at det gjør noe, vi må jo få tid til å gjøre alt), men i morgen er avgangen kl 9, så kan endelig sove litt - blir fantastisk!

Ønsker dere alle en god natt og en fin dag i morgen - håper min blir like så!

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?