Borgen Sveti Ivan som troner over Kotor

Sveti betyr Saint, så borgen er viet til St. John (Ivan) og ligger kjempeflott plassert nesten 300 meter over Kotor. Man kan følge de gamle trappestegene fra gammelbyen i Kotor og opp til borgen, og totalt er det 1350 trappesteg opp. Jeg bare MÅTTE opp, og angret ikke et sekund. En flottere utsikt skal man lete lenge etter. Jeg gikk sent på ettermiddagen, og selv om solen stekte, tror jeg det var lurere enn å gå midt på dagen. Utsikten er ikke bare ned mot Kotor, men også utover hele fjorden.

Turen opp tok meg 45 minutter, men da tok jeg også en avstikker som faktisk gjorde hele turen. Nesten helt oppe, gikk jeg gjennom et lite hull i murveggen (ja, ikke særlig større enn et vindu) og befant meg plutselig i en annen verden. Rett ovenfor meg tronet det vel 1000 meter høye fjellet, og framfor meg gikk det geiter, muldyr, ei ku og et søtt, eldgammelt lite kapell. Det var fullstendig stille og rolig, foruten geitenes bræking og en bondekone som ropet på familien sin et godt stykke unna. Det var som om jeg fant paradis! Måtte innom der på vei tilbake ned også, kunne ikke la være.

Ble virkelig forelsket i det stedet altså, haha. Kunne godt bare ha sittet der, helt alene som jeg var, i flere dager og bare skuet utover fjellene, dyrene og det søte lille kapellet.

Skal du til Kotor, så vet du i alle fall hvor du skal dra! ;)

Kotor i Montenegro

Denne byen kalles mini-Dubrovnik, og selv om jeg ikke har vært i Dubrovnik enda (har kjørt forbi, men skal dit i morgen!), så skjønner jeg det godt. Brede murer omgir byen, som står slik den har stått i hundrevis av år. Dette er virkelig en romantisk liten by med trange smug og gater og murhus over alt. Hundrevis av katter går også å lusker rundt, og klesvasken henger til tørk ut av vinduene til byens beboere. Dessverre var byen også invadert av turister, og det virker som at det er slik hver dag midt på dagen. Da legger cruiseskipene til kai og menneskene strømmer ut. Skjønner de godt da, det er jo såpass flott der! Senere på kvelden er det roligere og varmen har også gitt seg litt. Vi koste oss først med litt gelato, og deretter vandret vi bare rundt.

Etter noen timer og en nydelig kjøttmiddag (litt dyrere her enn ellers, men kyllingen min kostet 6 euro, så kan vel ikke klage, haha) kjørte vi tilbake til hotellet. Jeg skiftet og kjørte så tilbake til Kotor, mens reisevenninna mi Susanne var lat og satt igjen :P Jeg skulle opp til borgen Sveti Ivan! Men tror jeg må ta det i et annet innlegg, tok ca. en halv million bilder...

Jeg kom tilbake til pensjonatet mens solen holdt på å gå ned, og vi koste oss med litt vin på balkongen på vår siste kveld i Montenegro. Trist! Dette er virkelig et land jeg vil tilbake til (synes jeg sier det om alle land..). Folk er så utrolig gjestfrie og hjelpsomme, blir helt blown away! Hotel Galia som vi bodde på, lå ca 5-10 min med bil fra Kotor (pga småveiene) og hadde en kjempeflott eier som var ekstremt snill og hjelpsom. Liker sånt! På bilder under er utsikten vår fra balkongen, og lysene som går opp og ned av fjellet er veien jeg gikk til Sveti Ivan!

Flotte, lille Perast

Denne skjønne lille byen (kan jeg engang kalle den en by?) ligger i Boka Kotorska, eller Kotor Bay, rett ovenfor stredet ut av fjorden og mot havet. Det ligger to øyer rett utenfor Perast, St. George Island, og Our Lady of the Rocks. Sistnevnte er den eneste kunstige øya i Adriaterhavet, og heter det den heter fordi to fiskere på 1400-tallet engang fant et bilde av Jomfru Maria på en stein utti der. Nå er det et kapell på stedet. Vi tok båten ut dit i det nydelige været og tilbrakte litt tid på øya. Den andre er nå stengt av for turister, men har også et kappel viet St. George. Denne lille idylliske byen ligger bare ca 15 min med bil fra Kotor, og anbefales å dra innom om du har tid!

Jeg likte meg kjempegodt der! Rart å tenke på at det allerede er to dager siden vi var der! Neste stopp på dagens kjøretur var Kotor. Coming up next!

Dag tre på veien - Sveti Stefan, Lake Skadar, Rijeka Crnojevica og den skumle veien fra Cetinje ned til Kotor

Sveti Stefan skrev jeg jo litt om i et tidligere innlegg, så nå skriver jeg bare om resten. Fra Stefan kjørte vi opp en laaang svingete fjellvei i 20 km/h på grunn av en meget treg lastebil som var umulig å komme seg forbi. Fabelaktig utsikt over Montenegrokysten da! Omsider kom vi oss opp og så helt ned to hovedstaten Podgorica og innsjøen Skadar. Vi stoppet på en liten søt restaurant i fjellene som bare hadde meny på montenegrisk, og jeg fikk en hel elvefisk bare til meg selv! xD

Veien tok oss så nedover helt til den lille byen Virpazar, som ligger ved Skadarinnsjøen som Montenegro og Albania deler mellom seg. Nydelig område! Stille og rolig var det der, og man hadde muligheten til å dra på båttur på innsjøen. Men det hadde vi dessverre ikke tid til.

I stedet tok vi av og begynte å kjøre opp verdens smaleste fjellvei, for å komme oss til den avsideliggende byen Rijeka Crnojevica med sin fine lille bro. Her føltes det ut som at vi var aliens når vi gikk rundt, alle stirret, gutter stoppet i bilene sine flere ganger og tilbydde oss skyss (where to?), kuer gikk i gatene, byens gamle damer satt på broen og pratet og en gjeter slapp sauene sine ut i gata for å gjete de hjem for kvelden. Dette stedet føltes virkelig ut som det ekte Montenegro!

Deretter kjoerte vi litt videre paa miniveiene langs denne vakre elven, hvor vi stoppet og hoerte paa tusen frosker som kvekket i vei.

Saa gikk veien fra den gamle hovedstaten og fjellbyen Cetinje ned mot Kotor, paa en vei som paa alle maater kan maale seg med Trollstigen, og om ikke enda vaerre! Utsikten fra toppen var flotttt som dere kan se under, hvor man ser ut over hele Kotorfjorden og kanskje helt til Kroatia om det hadde vaert lyst og klart. 25 haarnaalssvinger telte vi fra toppen og ned.

Vi kom hjem sliiitne etter en lang dag, saa kjopete mat paa et kjoepesenter og spiste paa balkongen var med et glass vin. Fantastisk!

Sveti Stefan

Dagen etter vi ankom Kotor, tok vi bilen fatt og kjørte sørover forbi Budva og til den lille perlen Sveti Stefan. Denne søte plassen var engang en liten fiskelandsby, men er nå omgjort til et luksushotell. Vi fikk derfor ikke gå inn på selve øya, men måtte holde oss utenfor. Ganske fint å bare vandre rundt der da, og varmt var det også. Vi ble ikke så kjempelenge, før vi hoppet i bilen igjen og skulle kjøre mot Skadar Lake... det må jeg derimot skrive om senere, for nå har jeg kjøpt internett til 50 kroner som IKKE vil laste opp bilder, bummer.

Utsikten vi våknet opp til i dag!

Ankom hotellet vårt ved Kotor i Montenegro i 11.30-tiden i går kveld etter en lang dag på veien, så fikk med andre ord ikke sett så mye i mørket, men i morges våknet vi opp til DETTE

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?