Jardin Majorelle

Le Jardin Majorelle er en botanisk hage som befinner seg i Marrakech, Marokko. Hagen ble laget av den franske maleren Jacques Majorelle p begynnelsen av 1900-tallet, og det tok han 40 r "ferdigstille" oasen hans. Det er ikke vanskelig skjnne at hagen er skapt av en kunstner, her slr fargene mot deg nr du kommer inn gjennom porten. Dessuten er hagen nrmest komponert som et maleri, med mange spennende detaljer, vinkler og flater. Eksotiske, enorme grnne planter og vekster fra alle verdens hjrner skaper skyggefulle alleer man kan vandre igjennom, og unnslippe den marokkanske heten for en liten stund.

Husveggene er malt i den intense bl fargen som har blitt dpt Majorelle-bl, og den gr som et ekko gjennom hagen i blomsterkrukkene. Vinduskarmene er malt i en skarp gul farge, som virker som den perfekte komplimentren mot den intense bl. Mens man vandrer gjennom hagen hrer man fuglekvitter fra tretoppene, og bylydene fra Marrakech fles flere lysr unna. Det finnes ogs fontener og andre vanninstallasjoner i hagen, som sildrer sakte mellom vannliljer og bambus, mens lukten av blomster blser forbi og kiler i nesen.

Senere overtok den franske designeren Yves Saint Laurent hagen, og nsket viderefre den som det mesterverket Majorelle skapte den til. Huset som Majorelle brukte som malestudio ble omgjort til museum, og enda flere eksotiske planter ble brakt til hagen. I 2008 dde Yves Saint Laurent, og askene hans ble spredt utover hagen som han ble s glad i..

Hagen er absolutt en kunstners mesterverk. Har du lyst p et fargerikt og rolig avbrekk fra resten av byen, anbefales det ta turen innom Marjorelle Gardens.

Vakre steder er som oftest ogs meget populre, s dersom du nsker unng turisthordene s kan det vre lurt enten beske hagen tidlig p morgenen nr den pner, eller kanskje enda bedre p ettermiddagen fr den stenger. Det er en fordel kunne ha det nydelige stedet nesten helt for seg selv.

Adventure below the Atlas Mountains

Bilde lnt av Stig

Den siste dagen i Marokko var det tid for litt action, adrenalin & adventure!

Vi forlot campen vr i Agafay-rkenen og satte kursen mot de sndekte Atlasfjellene. Underveis fikk vi innblikk i bde naturlandskapet og de sm landsbyene langs veien.

Mlet for dagen var adventure parken Terres d'Amanar som ligger p et plat i Toubkal Nasjonalpark. Denne adventure parken kan tilby mange forskjellige aktiviteter fra hesteridning og trekking til akro-park og zip-lining. Vi fikk muligheten til teste ut de to sistnevnte, men bare seks av oss tok utfordringen, hehe. Vi fikk instruksjonene p fransk, og nikket noe nlende til svar p at vi forstod, fr vi bokstavelig talt hev oss i det. Akropark-utfordringen var som en hinderlype som gikk ut p slenge seg mellom trrne i forskjellige aktiviteter mens man er koblet til en sikkerhetssele. Noe tungt fysisk (spesielt etter kvelden fr..), men veldig gy!

Bilde lnt av Stig

Zip-liningen var dermot hydepunktet. Her ble vi koblet til en wire og fly over juvene i full fart! Man rakk s vidt nyte utsikten fr det hele var over, og for min del kunne vi godt ha holdt p mye lengre. Kjempegy!

Bildene over er lnt fra Stig, Astrid og Ann Mari

Det var deretter tid for lunsj, og deretter hadde vi litt tid til utforske omrdet. Landskapet var s vakkert at kameraet fikk kjrt seg hardt. Siden vi var oppe p et plat strekte utsikten seg langt utover, ned over det rde sanddekte landskapet med landsbyer i det fjerne, grnne kaktuser foran oss og de sndekte Atlasfjellene i bakgrunnen. Helt nydelig.

Deretter var Marokko-reisen kommet til en slutt, og vi ble fraktet til flyplassen. Jeg avslutter med et gruppebilde av hele bloggjengen - en utrolig herlig gruppe reise sammen med. En morsom og blid reisevant gjeng med massevis av historier fortelle og smil dele rundt seg. Dessuten var det fint reise med en gjeng som stoppet like mye opp for ta bilder av alt og alle slik jeg selv gjr. ;)

Bilde lnt fra Monica

Tusen takk for turen dere (og satser p at det ikke blir den siste)!

Astrid -Astridhjerte
Monica - Fotograf Monica
Satu - Destination unknown
Stig - Stigs world

Reisen var sponset av Visit Morocco og Sahara Experience. Meningene mine er derimot helt og holdent mine egne, og det er ogs mitt eget valg hva jeg velger skrive om.

Eating out in Marrakech: Bo-Zin

Foto: Bo-Zin

Da vi var i Marrakech fikk vi muligheten til tilbringe en aften p den trendy restauranten Bo-Zin. En stemningsfull restaurant med mange forskjellige bord og sittegrupper, og en svrt eksotisk hage utenfor. Hadde vi beskt stedet litt lenger ut p ret, kunne vi sittet ute i en av de mange teltene og spist og hygget oss, men i mars var det fremdeles for kjlig. I mellom rettene vre fikk vi derimot en omvisning ute, og fikk se bde de opplyste bassenge med gullfisk i, bambusbuskene, alle bordene med lykter p, palmene over oss og stjernene over der igjen.

Stemningen innvendig var utrolig lun og behagelig, og etter hvert som kvelden gikk ble musikken hyere og baren bortenfor oss ble mer og mer gjemt bak folkene rundt.

Vi ble tatt veldig godt vare p at stedets manager, og fikk egne kelnere som hele tiden passet p at vi hadde det bra, og at glassene vre var fulle.

Foto: Bo-Zin

Maten ble spesiallaget til oss, og bestod av mange sm retter (bde til forrett, hovedrett og dessert) som viste utvalget til restauranten. Vi fikk s utrolig mye godt, og rettene bestod av alt fra gselever og ost til kamel i saffran, og vi spiste oss vel egentlig mette p den overddige forretten. Desserten bestod av pavlova, creme brule OG sjokoladefondant! Snakker om et herremltid. Maten de har p stedet er en slags fushion mellom asiatisk og marokkansk - spennende og nydelig godt.

Jeg hadde i alle fall en veldig hyggelig kveld i godt selskap, og fikk et godt inntrykk av stedet - hper de behandler alle gjestene sine i samme stil.

Route de l'Ourika km 3,5, Marrakech 4000, Morocco

+212 (0) 524 388 012

contact@bo-zin.com

Foto: Bo-Zin

Kameraet mitt ville ikke samarbeide med mrket i restauranten, s jeg tok ingen bilder selv. De ovenfra er tatt av restauranten selv. Sjekk ut bloggene til de andre bloggerne fra turen for flere bilder, inntrykk og historier:
__

Eating out in Marrakech: Dar Moha

Det var vanskelig forestille seg at den hye, brune murveggen i medinanen skulle skjule en nydelig oase p innsiden. Men akkurat slik var det. I Marrakech gjelder det derfor gjre litt research fr man drar ut og spiser! Hvis ikke kan man g glipp av restaurantperler som dette.

Restauranten Dar Moha befinner seg i en restaurert gammel riade som tidligere har vrt hjemmet til Pashaen av Marrakech, og senere til designeren Pierre Balmain. Innvendig skaper alle de sm detaljene og kunstverkene illusjonen om at man spiser i et stilig, moderne museum med tradisjonelle detaljer. Likevel er det bakhagen som er det flotteste stedet sl seg ned. Innenfor de ti meter hye veggene malt i den vakre majorelle-blfargen, str det runde bord plassert omkring et lite basseng med dekorative fliser i bunnen. Frodige busker, bananpalmer og blomster srger for gi stedet enda mer farge og atmosfre. Dessuten er det en liten skilpadde som driver tusler rundt p stedet.

Vi fikk servert mange sm marokkanske retter i fargerike mini-taginer som forrett. Deretter ble det lammeplser, lammekoteletter og grnnsaker til hovedrett. Desserten var en morsom kreasjon, og jeg tror den inneholdt mango(!). Vi drakk marokkansk rosvin til, samt en liten shot av fersk appelsinjuice. Maten var helt nydelig! ..og med massevis av bloggere rundt ble den absolutt godt foreviget. ;)

Jeg falt fullstendig for den flotte blfargen (samme som befinner seg i Jardin Majorelle, som jeg skal skrive om senere), og har funnet ut at den M inkluderes i mitt fremtidige hus.

Koselig selskap, nydelig mat og god service i flotte omgivelser - what more can one ask for? Skal i alle fall tilbake dit spise dersom jeg drar tilbake til Marrakech (og det har jeg jo nevnt tusen ganger at jeg skal allerede...).

81 rue Dar el Bacha, Medina, Marrakech

(00 212 524 386 400; www.darmoha.ma).

_

Glamping in the Agafay desert

Det vil si fancy camping i rkenen!

Campen vi bodde p heter Terre des Etoiles, og kan absolutt karakteriseres som luksuscamping. Ja, vi bodde i telt, men teltet hadde en dr av tre, senger, sofa og bord, dusj og vannklosett. Inget behov for smyge seg ut gjennom en trang teltpning for tisse bak en buske og vaske seg i bekken med andre ord (det er jo koselig det og da!). Strmmen i teltene kom fra en generator som slo seg p nr solen gikk ned, og slo seg av om morgenen.

rkenen vi bodde i er ingen typisk sandrken, men en steinrken som kalles Agafay og ligger 1-2 timer utenfor Marrakech. Det var trt, ganske flatt og temmelig de. Gjetere gikk derimot forbi campen med geitene p kvelden p tur hjem til grden, s fullstendig de var det ikke. Dessuten skinte lysene fra Marrakech opp nede i dalen om kvelden, s sivilisasjonen var innen rekkevidde. Likevel var det en fullstendig stillhet som senket seg over oss med en gang vi ankom, og etter kaotiske Marrakech var det godt (for meg som er et naturmenneske) komme seg ut i demarka. Til tross for bylysene i det fjerne lyste stjernehimmelen opp over oss da nattemrket senket seg. Jeg slutter aldri bli fascinert over nattehimmelen sett fra steder uten lysforurensning!

Men fr den tid ble vi installerte i teltene vre, og noen av oss gikk for treffe dromedarene som stod i en innhegning like bortenfor. Kule skapninger!

S gikk solen ned, og vi samlet oss i den runde utendrsbaren hvor vi tok et glass vin, og rykte vannpipe. Blet ble ogs tent, og lanterner lyste vei til det store middagsteltet. Lokale underholdere kom og danset og spilte for oss, til stor entusiasime. Enkelte i gruppen fikk ogs svingt seg sammen med dem!

Middagen ble som nevnt servert i det store matteltet, og vi fikk tomat og agurksalat til forrett, lammekjtt og grnnsaker kokt i en tagine til hovedrett, og frukt til dessert. Etterp dukket underholderne opp igjen og spilte og danset til den store gullmedaljen. Trommene ringte i rene mine resten av natten, haha.

Neste morgen vknet vi til utsikten mot de sndekte Atlasfjellene utenfor teltpningen. Luften var kjlig og ren, og jeg ble stende og tenke p hvor utrolig variert landskap man finner i dette landet. Alt fra kystlinjen bde mot Atlanterhavet og Middelhavet, til steinrken slik vi var i, til sndekte fjelltopper i Atlasfjellene med grnne gressmarker nedenfor, og til de svre sanddynene i Sahara.. Dette er absolutt et land jeg gleder meg til se mer av.

Det var s tid for frokost og vi spiste omelett med lammekjtt, brd, croissanter, honning og syltety til frokost. Ferskpresset appelsinjuice gjorde ogs godt!

Det er faktisk mulig leie hele campen, til for eksempel bryllup og lignende, eller dra som oss, og f en eller to avslappende dager utenfor bymylderet i Marrakech.

___

Exploring Marrakech

Denne byen er som et eventyr. Som en scene fra tusen og en natt. Luktene, smakene, fargene, menneskene, soukene, den spennende blandingen mellom Midtsten, Europa og Afrika, eslene i gatene, de grnne palmetrrne, fargerike palasser, slangene som danser i takt med tonene til slangetemmerens flyte, kameler som ligger i solen i veikanten, kattene som smyger seg mellom beina dine, nypresset st appelsinjuice i hnda, bnneropene som bryter inn i stillheten i smgatene, spenningen i lufta.. og bak den rde byen troner de mektige, sndekte Atlasfjellene og skaper en stor kontrast til den brennende heten fra brosteinene p bakken. Det hele er s utrolig eksotisk!

Navnet Marrakech betyr "Guds land", og det er den fjerde strste byen i Marokko etter Casablanca, Fes og Rabat. Berberbyen var opp igjennom historien s viktig at den gav navnet til hele landet, og den l i flere rhundre i hjertet av et stort imperium i krysningspunktet mellom lavlandet, Sahara og Atlasfjellene. Byen ble grunnlagt allerede i 1062 av krigermunker fra Sahara, som ogs bygde festningsmurene rundt byen. Den rike historien som fulgte kan i dag speiles i de forskjellige, og varierende nabolagene i byen. Medina er sentrum for gammelbyen og befinner seg rundt torget, kasbah er det gamle boligstrket, mellahen er det jdiske kvarteret og Gueliz er den nye og moderne bydelen.

Minareten til Koutoubia-moskeen og torget Djemaa El-Fna som er to av de store symbolene p byen, nevnte jeg i forrige innlegg.

Soukene (markedene) ligger ogs innenfor festningsmurene. De ligger fordelt etter hvilke varer de selger. Enkelte ligger under tak p Djemaa El-Fna, mens andre ligger i de trange gatene som slynger seg p kryss og tvers igjennom den gamle medinaen. Utvalget er helt enormt. Alt fra skinntfler, lanterner, puffer, smykker, klr, tekanner, produkter av arganolje, malerier, glass, fat, porselen, tepper, andre tekstiler, ntter, grnnsaker, kjtt, krydder, til typiske turistsuvenirer. Her kunne jeg gtt i dagevis og bare utforsket! Skulle gjerne hatt mer tid til handle, men klarte f med meg et par saker hjem likevel.. ;) Husk prute hardt! Begynn gjerne p ca. 70% av prisen, og mt hverandre et sted p midten. Mlet er at bde du og selgeren skal sitte igjen med et smil nr handelen er over.

Ellers ligger ogs flere palasser innenfor festningsmurene. Vi beskte blant annet Palais de la Bahia, med sine mange rom, nydelige takdekorasjoner og fargerike fliser. Palasset var bygget av storvisiren til Sultanen p 1800-tallet, og huset blant annet et stort harem. Alle konene og elskerinnene fikk sitt eget rom, som varierte i strrelse etter deres rank.

Vi dro ogs innom Palais el-Badi. Navnet betyr "den makelse" og er et av de 99 kallenavnene p Allah. Palasset, med sine 360 rom, ble faktisk engang regnet som et av underverkene i den muslimske verden. I dag str bare restene igjen, og de eneste beboerne er et par katter og en svr flokk med storker!

Marrakech er en by man lrer kjenne ved vandre rundt, uten kart, og bare suge til seg inntrykk. De labyrintiske gatene i den gamle medinaen er lette g seg ville i, men byr p spennende inntrykk, lukter, farger, lyder og syn. Det er alltid liv og rre, til tross for at folkeslaget har mottoet om "null stress, alt til sin tid". Atmosfren er derfor avslappende, p samme tid som den er kaotisk! sitte p en fortauskafe, eller p en takterrasse med et glass appelsinjuice eller mynte-te, er en annen flott mte observere folkelivet p.

Skulle gjerne tenkt meg hatt tid til treffe lokale, ftt hre hvordan de lever og hvordan de har det i landet sitt. Det er jo mye fattigdom utenfor (og selvsagt ogs inni) byene, og vi fikk hre at marokkanerne tjener i gjennomsnitt ca. 3000 norske kroner i mneden. Det kunne ogs vrt interessant snakket med lokale kvinner, om hvordan deres rolle er i landet (som virker noe mindre strengt enn andre muslimske land).

En ting er i alle fall sikkert - jeg skal tilbake!

(og da skal et par lanterner og et berberteppe vre med meg hjem i kofferten)

Salam Marrakech!

Da var jeg plutselig hjemme igjen fra en opplevelsesrik reise i Marokko! Internettet var ganske fravrende og programmet temmelig fullstappet, s det ble lite bloggetid p oss. Vi fikk gjort utrolig mye, og jeg sitter igjen med nesten 2000 bilder p minnekortet og hodet tungt av opplevelser, s regner med at Marokko blir prege bloggen (mye) framover.

P f dager har vi utforsket soukene i Marrakech, handlet grnnsaker p markedet, sett tonnevis med katter, vrt p kokkekurs, sett slangetemmere og apekatter i bnd p torget Djema el Fna, drukket ferskpresset appelsinjuice, sett skilpaddesex (..), nesten blitt overkjrt av mopeder, sykler, biler og hestevogner, beskt riader og gamle palass, drukket flere liter mynte-te, sett ut over takterrassene i gamle medina, sett Yves Saint Laurents siste hvilested, shoppet marokkanske spesialiteter, klappet p kameler, spist blant annet kamel og gselever p gourmetrestaurant, kjent varmen fra leirblet, overnattet i luksustelt i Agafay-rkenen, sett de sndekte toppene i Atlasfjellene, tatt zip-line over svre juv, stukket oss p kaktuser, ftt myggstikk, drukket uendelig mye vin, slengt oss mellom trrne i en hinderlype, kjent solens varme p kroppen, blitt kjent med hverandre, spist utrolig god mat - og tatt tusenvis av bilder.

"Vi" vil si jeg og 14 andre reisebloggere (pluss en fotograf) som ble trukket ut til vre med Norske Reiseblogger til Marokko av VisitMorocco og Sahara-Experience p bloggtur for oppleve landet og videreformidle opplevelsene til dere der ute. I tillegg til vre s heldig f reise til Marokko, fikk jeg alts ogs mte andre reisebloggere! Det var en utrolig flott gjeng tilbringe disse dagene med. Kjempegy!

Etter ankomst i Marrakech ble vi innlosjerte p hotellet Kasbah Zalagh Hotel & Spa som ligger utenfor selve Medina, og ca. 10 minutters kjring fra Djemaa el-Fna. Hotellet har basseng og store rom, og de fleste hadde ogs balkong (dog ikke jeg og min roomie Astrid, haha). Her hadde vi tid til en dusj, et lite fotokurs og utforsking av hotellet fr middagen. Den ble spist p hotellet, og var egentlig ikke noe rope hurra for (men det var derimot maten resten av turen!).

Deretter dro vi ut til medina og hovedtorget Djemaa el-Fna, som i flere rhundrer har vrt byens samlingssted. Fram til 1800-tallet var faktisk dette stedet for offentlige henretninger, og man halshugde ddsdmte fanger og satte hodene deres p opp p byportene.. Navnet kan oversettes med noe slik som "samlingsstedet for de dde". Det er heldigvis ingen spor etter dette idag. N til dags fylles plassen opp av markedsboder, appelsinjuiceselgere, gjglere, slangetemmere og andre underholdere som hper tjene en slant. P kvelden blir det enda mer liv og rre, og bde lokale og turister strmmer virkelig til. Lukten av krydder og grillet kjtt tar over nr matbodene settes opp, og ryken fra grillene fyller luften. Spkoner, magikere, henna-koner, tryllekunstnere, dansere og gjglere fyller plassen og str for underholdningen. Jeg hrte ogs rykter om en tanntrekker, men s han (dessverre?) ikke! Det er med andre ord her det skjer, og det kan til tider bli veldig kaotisk (spesielt dersom man er s uheldig f med underholderne i bildene man tar.. Da m pengeboka opp!). nsker man unnslippe kaoset er det bare trekke seg tilbake, og heller dra opp p en kafe med takterrasse. Fem av oss fant veien p taket til Caf la France, hvor vi tok et glass mynte-te for varme oss, og skuet ut over det hektiske og folkerike torget.

Trnet som stikker opp p alle bildene fra torget er forresten minareten til Koutoubia-moskeen. Landemerket er med sine 70 meter den hyeste bygningen i Marrakech og troner over byen. Guiden nevnte at det ogs fungerer som et slags fyrtrn, og sees p lang avstand. Tidligere brukte nomadene som skulle inn til byen speide etter solens refleksjoner i kuplene verst p trnet og dermed vite hvor hvilken vei de skulle g.

Koutoubia-trnet ble som et fyrtrn for oss ogs under oppholdet, en mteplass hvor vi fant veien tilbake til hverandre dersom vi ble splittet opp i mylderet. Det var her vi mttes frste kvelden for samlet finne veien tilbake til hotellet, hvor vi fikk en god natts svn fr en ny, og svrt hendelsesrik, dag ventet p oss.

Har du vrt i Marokko selv?

Marokko i mars!

For oss reiseglade er det jo slik at vi aldri fr "nok" reiser. Reisekvoten har spass stor vidde at den aldri kan fylles opp. Desto mer vi reiser, desto flere steder fr vi ynene opp for - og desto mer vil vi reise og utforske. Mens jeg satt ved en strandbar ved Tonsai Beach i Krabi hadde jeg tilfeldigvis internett og fikk sjekket mailen min. Der fant jeg en foresprsel fra norske reiseblogger om en gratis tur til Marrakech for reisebloggere, som man kunne melde seg p - og hpe man fikk bli en del av. Det hrtes utrolig forlokkende ut. Marokko, og da spesielt Marrakech, har i mange r vrt p listen min over steder jeg (virkelig) nsker dra. I hylla mi str det en stor guidebok om landet som har sttt der i revis og bare stvet ned. Den har ventet tlmodig p bli brukt.

Marrakech virker for meg som det ekte 1001 natt, en sagnomsust og eksotisk rre av en by - med slangetemmere og souker, fremmede lukter og smaker, fargerike smug og spennende varer - alt sammenfattet i en mystisk og eventyrlig atmosfre. Med andre ord et sted som virkelig kan utforskes!

Jeg visste med en gang at dette var noe jeg hadde lyst til vre med p, s jeg passet p sende inn noen ord og meg selv og bloggen mens internettet faktisk fungerte.

N for et par dager siden, fikk jeg alts nyheten jeg virkelig hpet p - et tilbud om bli med! Jeg var ikke sen med takke ja.

Dermed gr alts turen til Marokko i mars!

Noe som er ekstra gy er at vi er en gjeng reisebloggere som reiser, slik at jeg fr treffe en hel gjeng som jeg leser bloggene til og som har inspirert meg p mange mter. Det blir uhyre spennende f hre om reiseerfaringer i bde inn- og utland fra denne reisevante gjengen. Dessuten har vi ogs en dyktig fotograf med oss p tur, som skal hjelpe oss bli bedre p det omrdet - og som i tillegg skal dokumentere turen.

Jeg gleder meg!

(Interiret mitt er jo veldig inspirert av reiser i inn- og utland, og da spesielt av den eksotiske arabiske stilen. Dersom vi fr tid til litt shopping i basarene tror jeg det kan bli skummelt for lommeboka..)

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?