A Year of Travel 2013

Da nrmer vi oss 2014 ganske raskt! Nesten litt skremmende at dette ret allerede er p hell. Det de sier om at tiden bare gr raskere og raskere desto eldre man blir virker stemme ganske bra. Tenkte lage en liten oppsummering om ret som har gtt ved skrive om mine 16 strste reiseopplevelser gjennom ret. 2013 har absolutt vrt det mest opplevelsesrike ret slangt, og jeg blir helt overveldet over tenke p hvor mye fantastisk jeg har ftt vrt med p, hvilke utrolige steder jeg har besk og alle de flotte menneskene jeg har ftt lov til bli kjent med. Bare i r har jeg beskt 10 nye land, Peru, Bolivia, Brasil, Argentina, San Marino, Bulgaria, Romania, Ungarn, Slovakia og Litauen. Samt turer til England, Frankrike, Italia, Sverige, Latvia og Tyrkia (twice) hvor jeg har vrt tidligere. Ooog jeg er et par steg nrmere se hele verden.. ingenting galt med vanvittige drmmer ;)

Fr ogs sommerfugler innvendig ved tenke p hvor mye jeg har foran meg! Jeg skal g inn for at 2014 blir det beste ret slangt! Om litt over 3 uker gr turen til Myanmar/Burma og Thailand, s jeg slipper vente s lenge p varme, reising og nye opplevelser.

1. Rideturen over Cusco

I starten av Sr-Amerikaturen hadde vi noen spennende dager i Cusco, Peru hvor vi sakte men sikkert ble kjent med den spennende kulturen. For kombinere bde natur og kultur tok vi en ridetur opp i sene rundt byen for se p landskapet og inkaruinene som var spredt rundt i omrdet. Nydelig!

2. Vandre i Cinque Terre

Jeg tilbrakte noen dager p beina i vakre Cinque Terre. Dessverre var stiene mellom to av de fem landsbyene avstengt pga ras, men jeg fikk likevell gtt mellom de tre andre, samt tatt toget og btene mellom de to resterende. Det var VARMT, og bde landskapet og landsbyene var en absolutt fryd for ynene. Dessuten ble magen fylt med bde gelato, pesto, pasta og lokal hvitvin. Ren nytelse!

3. se utsikten fra trnene i San Marino

Denne lillen staten som er fullstendig omringet av Italia m ha en av de vakreste og mest dramatiske utsiktene i verden. Det fltes ut som jeg var fanget i en middelalderfilm, og jeg mtte til stadighet klype meg i armen for sjekke at jeg ikke drmte.

4. Sykleturene i Provence

Glem bilen, fjellandsbyene i Provence sees absolutt best fra sykkelryggen (selv om det tar en del lengre tid, hehe). Som dagene i Italia var dette stedet full av ren nytelse. Maten var fantastisk, vinen likes og ynene badet i synet av de vakre steinlandsbyene fra en annen tid. Jeg hoppet til stadighet av sykkelen for plukke moreller rett av trrne, og lrene fikk kjrt seg opp alle bakkene. Lukten av lavendel var intens og solen varmen min vrbleke hud. Wonderful!

5. Camino Inka

En 4-dagers gtur gjennom noe av den vakreste og mest varierte naturen i verden (no joke), med en flott gjeng og kyndige, morsomme guider - what more can one ask for? Jeg hadde store forventninger til turen, men resultatet ble tusen ganger bedre. Noe av det kuleste (og hardeste) jeg noensinne har gjort!

6. fiske piraya i Pantanal

Det er noe spesielt med sitte ved elvebredden innest inne i det strste vtmarksomrdet i Brasil og fiske etter piraya med lokalbefolkningen. Spesielt med elveotere flytende forbi, og lekende aper i trrne p andre siden av elva. Dessuten ligger det caimans to meter unna deg i vannet og hper de fr en del av fangsten de ogs. Enkelte fikk til og med de sm krokodillene p kroken..Myggen var ikke spesielt vennlig, men wow de tennene p fiskene! Wow.

7. beske moskeene i Istanbul

Istanbul, Konstantinopel, Bysants, Miklagard - dette er byen med de mange navn, og en lang og hendelsesrik historie! Hagia Sofia er en stor del av denne, frst som kirke, deretter moske og n som museum og et av de flotteste, fremdeles stende byggverkene i verden. Den Bl Moske er inspirert av frstnevnte, og helt vanvittig vakker innvendig. Man fler seg utrolig liten inne i begge, og det var en fin flelse ta inn atmosfren rundt seg. Byens skyline om kvelden var bare helt insane. Veldig 1001 natt.

8. fle p styrken til Iguassu Falls

WOW. Dette stedet er vanskelig beskrive bde med ord og bilder. Vi hrte folk langs hele reisen som skrt dette stedet opp i skyene, og vi tenkte bare "jass, kan en foss vre s bra?". Vi har beskt Victoria Falls i Afrika tidligere, men dette stedet tok kaka. Vi ble blown away! Bde av synet, og ikke minst vannmassene ved Devil's Throat p den brasilianske siden.

9. Sykle Ddsveien

Den gamle veien fra La Paz til Coroico i Bolivia kalles ofte "ddsveien" p grunn av alle ddsulykkene som har rammet veien. Ikke s rart kanskje, den er smal, ujevn og det er intet skille mellom deg og stupet nedenfor. Veien er nesten alltid glatt p grunn av den fuktige regnskogen rundt, og det hele er egentlig en recipe for disaster. N er det derimot bygget en ny vei til Coroico, og selv om enkelte biler prver seg p den gamle strekningen, er det for det meste sykkelturister som okkuperer veien i disse dager. Man starter p en hyde p 4,700 meter, og ender etter mange timer nede p 1,100 meter. Man triller med andre ord ned fryktelig mange hydemeter! En opplevelse for livet.

10. vandre gatelangs i Vilnius

Hovedstaten i Litauen overrasket stort! Vakre, fargerike gamle byggninger i gamlebyen, imponerende kirker, trr og stolper med strikkede klr, spennende markeder, utallige koselige kafeer og restauranter, et lavt prisniv og en interessant historie. Dette samt flelsen av vre de eneste turistene mange av stedene gjorde at vi flte vi fikk krype under huden p byen. Dessuten var den "selvstendige" staten Uzupis vel verdt besket!

11. Nye venner og naturen i sr-vest Bolivia

Dette lille omrdet av verden blew my mind! Vi var seks stykker pluss sjfren Roberto som pakket oss inn i en bil og kjrte inn i villmarken. Frst stoppet vi ved verdens strste saltslette Salar de Uyuni og kjrte mil etter mil p denne enorme sletten av hvitt gull. Lyset var intens! Der stoppet vi p den merkelige ye proppet full av ENORME kaktuser, fr vi kjrte videre og overnattet p et hotell laget av SALT. De to neste dagene kjrte vi gjennom et de, vilt og vakkert landskap out of this world. Vi var oppe p 5,000 meter p det meste, og s svre flokker med llama og alpakka, togskinner som strakk seg ut i evigheten, en togkirkegrd, bakken kokte under oss p Sol de Maana, vi s hvite og rde innsjer, kjrte i sn, laget snmann, s merkelige svre steinformasjoner, drakk lokal rdvin, lrte oss snn smtt spansk, s tusenvis av flamingoer og hadde det kjempegy sammen!

12. Solnedgangen fra Sukkertoppen i Rio

Vi sprang som gale for rekke taubanen opp til Sukkertoppen fr solen gikk ned, og vi rakk det! Lyset var fantastisk og utsikten upklagelig! Vi mtte selvsagt nyte yeblikket med tusenvis av andre mennesker, men det gjorde egentlig ikke noe. Det var s fint uansett. Vi kom i snakk med en lokal kvinne som sa vi mtte ta vare p oss selv mens vi var i byen - det gjorde vi selvsagt, men vi opplevde aldri noe skummelt. Heldigvis! Gy st der oppe og se fly langt under seg g inn for landing p flyplassen. Vi hadde utsikt til bde Copacabana og Ipanema, og ikke minst den flotte Jesus!

13. overnatte p Urosyene p Lake Titicaca

Dette var kanskje noe av det flotteste med hele turen. Vi ble hentet sent p kvelden i mrket, og sluppet av i grftekanten (haha) ved Titicacasjen hvor en liten dame i lokale klr satt og ventet p oss i en trebt. Vi fikk sitte framme p baugen med et teppe over oss, mens hun styrte bten innover sjen i mrket gjennom sivet. Over oss var stjernehimmelen intens og endels. Vi kunne se lys i det fjerne p sjen, hvor vi til slutt skulle ende opp. Etter en halvtime ca, var vi framme p sivya vi skulle bo og ble hentet av mannen i familien som hjalp oss med sekkene. tr p sivya var som g p en trampoline, utrolig srt. Vi ble vist til den lille hytta vr, som bare inneholdt to senger (av siv selvsagt) med 5-6 tepper opp. Deretter tok de oss til "restauranten" som var et lite hus med et par bord, og der fikk vi verdens beste rretmiddag. Det bodde et par ektepar p ya, men vi s ingen barn. Det var ogs en kattefamilie der! Og hnene hadde en egen lite y! ya hadde ogs en minikiosk og et postkontor s vi fikk et stempel i passet. Et solcellepanel gav oss strm til lys p kvelden, og toalettet var i et lite skur p andre siden av den bittelille ya. Morgenen etter fikk vi prve lokale klr av den enne damen som bodde der, haha! En kjempegy opplevelse.

14. endelig f oppleve Romania

Det jeg har sett av Romania kaller jeg bare eventyrlandet, for det er nettopp slik jeg oppfattet stedet. Naturen, arkitekturen, historien og folket var utrolig spesielt. Spesielt fargerike Sighisoara og lille Biertan gjorde stort inntrykk! Det gjorde all fartingen p landsbygda ogs. Det var som en tidsreise! Hest og kjerre ble til stadighet brukt, og moderne hjelpemidler var det langt imellom. Det var ogs kort mellom slott og store borger! Dette ble fort et av mine favorittland, og hit skal jeg s absolutt tilbake!

15. Landskapet og menneskene i Kappadokia

Dette stedet er det egentlig umulig beskrive med bare f ord. Absolutt en av de mest opplevelsesrike og eventyrlige reisene slangt. Jeg traff s utrolige mange flotte mennesker som gjorde store inntrykk p meg. De lokale var vanvittig generse og gavmilde. Landskapet var som fra en annen planet, har aldri sett noe s srt! Ogs her var det som reise tilbake i tid. Jeg likte meg veldig godt i Greme hvor jeg bodde, og jeg hadde kort vei derfra og ut i den spennende naturen. Turen var absolutt et bevis p at det lnner seg vre spontan (bestilte flyturen bare et par dager fr avreise)!

16. klatre opp Huayna Potosi

En supertung og intens 2-dagers tur opp p dette 6,088 m hye fjellet utenfor La Paz i Bolivia. Vi to var heldige og fikk en fantastisk og dyktig guide til hjelpe oss opp og fram p fjellet. Frste dagen gikk vi fra basecamp til high camp med noen heavy bags p ryggen! Her var blant annet alt fjellklatringsutstyret vi trengte. Vi traff noen gyale mennesker p high campen, men kvelden sluttet tidlig. Kl. 19 var vi i seng, og kl. 01 var vi oppe igjen for g siste rest opp p toppen - en 6 timers marsj.. Til tross for MASSE sukker og motivasjon mtte vi til slutt gi tapt for snen/snstormen og lungene som dde. Vi kom oss aldri opp til 6,088 meter, men snudde p 5,710 m. Men! Aldri s galt at det ikke er godt for noe. P vei ned kom vi under skyene og fikk sett en AMAZING soloppgang! De som kom seg til toppen s sviidt bare nesen foran seg, stakkars. Dette var absolutt det tyngste jeg noengang har gjort! Men satser p at vi kommer over 6,000 m neste gang ;D

Det har med andre ord (bilder) vrt et innholdsrikt reiser. Det var vanskelig skulle velge ute hendelser som de "beste", for egentlig har det aller aller meste vrt bra! Men ramse opp alt ville tatt uendelig lang tid..

Hva er dine strste reiseopplevelser i ret som (snart) har gtt?

God Jul!

Tenk at det er jul, dere! Selv om julaften var i gr har det nesten ikke gtt opp for meg enn. Feiret kvelden med broren min, foreldrene mine og besteforeldrene. En herlig (og litt gal) gjeng! Dagen startet selvsagt med Tre Ntter til Askepott og Reisen til Julestjernen. Ingen jul uten!

Hper alle der ute hadde en fin kveld i gr, og fr en fin og fredelig romjul! Selv skal jeg jobbe ikveld og i morgen. M tjene reisepenger til nyret!

Crazy tons of Christmas Lights

Julen nrmer seg med stormskritt (og jeg er ikke halvveis ferdig engang, haha..), og det er jo hele to r siden jeg har feiret vanlig jul her hjemme. I fjor tilbrakte familien julen rundt i USA. En av juleopplevelsene der borte var nabolaget i Holly Hill (i Daytona Beach) i Florida som vi beskte. Her hadde de tatt fullstendig av med julelysene i og rundt husene sine.

I tillegg strmmet det julemusikk ut gjennom vinduene, og selv om det var varmt, palmer hengte over oss og snen var fravrende var julefleflelsen komplett. Absolutt som tr inn i en crazy, amerikansk julekomedie.

Enkelte synes sikkert det blir for glorete og way over the top, men det er jo america og alt er som oftest mer ekstremt der borte, hehe. Eller hva synes du?

Rros - Jakten p juleflelsen

Drar man til Rros i desember under julemarkedet trenger man i grunn ikke jakte noe srlig p juleflelsen. Den slr deg halvveis i svime idet du pner bildren og trr ut i den knakende snen. Det kan ogs hende at den intense kulda har noe med saken gjre, men aller mest er det synet av den idylliske lille bergstaden som gjr susen.

P lrdagen kjrte jeg, luda-Sanne og to andre jenter de 2,5 timene det tok fra Trondheim til Rros. Veien slynget seg srover og stover og landskapet ble bare vakrere og vakrere. Snen hang tungt p trrne og solen fikk hele det hvite landskapet til glitre som gull.

Vel framme kledde vi p oss 9234 lag med klr og trosset de tosifrede minusgradene for ta en titt p hva den lille staden hadde tilby. Jeg har aldri vrt der tidligere, men har alltid drmt om se stedet under en meter med sn og med julekranser p de gamle tredrene. Siden det var s kaldt gikk vi mye fra butikk til butikk i begynnelsen langs Kjerkgata, og beveget oss oppover mot kirken selv. Deretter tok vi oss et lite varmestopp med vaffler og varm sjokolade, fr vi s p selve julemarkedet.

Dagslyset varte ikke spesielt lenge, og i skumringen begynte snen falle. Rundt oss luktet det glgg, bl, pepperkaker og spekekjtt og julemusikk strmmet langs gatene. Enkelte sprang rundt i nisseluer, noen brukte sparken som framkomstmiddel og det var ogs mulighet til prve hundespannkjring for barna. Vi hadde lyst dra p kanefart, men kom for sent til festen.. Hadde nok vrt utrolig koselig kunne dratt med hest og slede gjennom gatene der.

Etter mrket falt ble gatene enn vakrere og julelysene glitret s fint rundt oss. Det var nesten som befinne seg i en julefilm, og jeg kunne gjerne bare blitt vrende til julen er over for i r. Etter ekte rmmegrt og spekemat p kaffestuggu var det p tide komme seg tilbake til Trondheim fr det ble altfor sent. Skulle gjerne gjort et besk her hver advent til en ny juletradisjon!

Andre som har vrt innom Rros p julemarked?

Off to Barteland!

Jeg falt litt av bloggtoget. De siste ukenee har vrt litt intense, in a good way. Har hatt det utrolig gy og mtt mange nye fantastiske mennesker. Fant ut at jeg savnet det sosiale og spontane aspektet med reise, s tenkte det kunne vre lurt bringe det inn i hverdagen - og damn iit worked!

Siden sist har det til og med rukket bli desember og advent. Jeg ligger laaangt bak p juleforberedelsene, men hper ta det igjen temmelig fort. Om et par timer setter jeg meg p toget til Trondheim for treffe venner og ha det awesome i frjulstiden. Skal en tur til Rros ogs p julemarked, noe jeg har drmt om forever! Det ser s utrolig koselig ut. Tror ikke det finnes noen bedre mte grave fram juleflelsen enn mellom snen og juledekorasjonene p Rros.

N m jeg nesten pakke. Har aldri startet pakkingen s sent som dette fr..

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014 April 2014 Mars 2014 Februar 2014 Januar 2014 Desember 2013 November 2013 Oktober 2013 September 2013 August 2013 Juli 2013 Juni 2013 Mai 2013 April 2013 Mars 2013 Februar 2013 Januar 2013 Desember 2012 November 2012 Oktober 2012 September 2012 August 2012 Juli 2012 Juni 2012 Mai 2012 April 2012 Mars 2012 Februar 2012

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?