Siste dagen i New York for denne gang..

Det ble lite søvn denne natten. Allerede klokken 02.30 måtte jeg stå opp siden vi måtte kjøre senest kl. 03 for å rekke flyet fra Orlando.. Snille foreldre jeg har da, som orket å stå opp så tidlig for å kjøre meg i vel en time, siden ingen busser gikk så tidlig. På grunn av vinterstormene som lå på lur, var det en ganske turbulent tur oppover, og jeg var ganske glad da jeg i gjen stod på bakken på Newark. Siden bagasjen ble sjekket hele veien (omfg verdens lengste kø i Orlando, så måtte tipse et firma veldig godt for å sjekke inn meg og bagasjen slik at jeg kunne rekke flyet..), så siden jeg hadde en stopover i NY på over 10 timer, hoppet jeg på NJ Transit og dro inn til selve NYC. En time senere (pga et veldig merkelig subway-system og arbeid i helgene) stod jeg endelig på østsiden av 86th street ved Central Park!

Omg det var virkelig en kald dag, men who cares når man er i New York!? Jeg vandret litt på måfå gjennom parken, ved siden av Jackie Onassis Reservoir og bort til Belvedere slottet. Har ikke sett noen av delene før. Det var full av mennesker på joggetur i parken, og en del andre turister som var godt innpakket fra topp til tå.

Målet mitt var Metropolitan Museum of Art som jeg enda ikke hadde besøkt! Vi prøvde i 2007 da jeg var her, men det var seff på en mandag når museet er stengt.. Bummer. Denne gangen var det derimot åpent og jeg gikk gledelig inn! Jeg tilbrakte 2-3 timer der inne, som er nok til å se en milliontedel av samlingen.. Hadde sikkert godt kunne brukt en uke uten å få sett alt der inne. Jeg fikk i alle fall sett noen av kunstverkene jeg lenge har drømt om, og litt ellers også. Alt fra egyptisk, romersk, gresk kunst og historiske gjenstander, til mesterverk fra renessanse og barokk, og mange moderne kunstverk fra blant annet Pollock, Van Gogh og Cezanne. HERLICH.

Etter hvert ble det bare mer og mer folk der inne, og det viste seg at folk strømmet inn fordi det SNØDDE utenfor! Omg omg. Snø i New York liksom, det er jo ganske cute egentlig! Jeg gikk derfor ut og inn i Central Park igjen. Koselig med snøvær der (helt til det begynte å komme ned som regn og jeg ble søkkvåt..), og barn tok helt av med snøballer og mini-snømenn.

Deretter hoppet jeg og mine dødsslitne bein på subwayen og tok den helt over til Brooklyn og enda ett stykke. Etter litt trasking gjennom regn/snøen kom jeg endelig til The Way Station (som jeg skrev om i går) som er en bar viet til blant annet Dr. Who! Kunne virkelig ikke dra fra New York uten å ha vært innom en Tardis!

Etter en kopp te til å varme meg på, og litt snakk med folkene der inne (amerikanere er virkelig omgjengelige) måtte jeg ut i uværet igjen for å komme meg til Penn Station hvor jeg skulle rekke toget til flyplassen fra. Det som var litt gøy var det at jeg kom til inngangen/utgangen fra Penn Station jeg og Susanne kom ut fra første gang jeg kom til New York! Husker fortsatt at vi kom opp rulletrappen der, med det enorme amerikanske flagget hengende over oss, og så gule drosjer suse forbi ute i regnværet. Sirkelen ble liksom sluttet nå. xD

HADE, TAKK OG FARVEL VAKRE BY, OG VAKRE LAND FOR DENNE GANG.

På Doctor Who-bar i Brooklyn

OMG DERE, I GÅR VAR JEG FAKTISK INNE I EN TARDIS!!! (Dr. Who-fans, dere skjønner nok min entusiasme!). I Brooklyn, New York ligger den geeky baren The Way Station, som blant annet er viet til den populære britiske serien Doctor Who. Og det er jo faktisk ganske kult at baren har en EKTE TARDIS inne i seg! Eller ekte er den vel egentlig ikke, selv om den faktisk er større på innsiden - for innenfor døren ligger badet! Der inne pryder det lange skjerfet til den ene doktoren veggen, samt K9, en dalek og en weeping angel! Scary om strømmen hadde gått der inne for å si det sånn...

Jeg fant tilfeldigvis ut om stedet, og siden jeg hadde en dag til rådighet i New York i går dro jeg blant annet innom der. Tok en kopp te i en bar lzm... Eieren var ikke der, men managaren som stod i baren var veldig hyggelig og gøy å prate med. Dessuten kom jeg i snakk med en forfatterkvinne som het Kristin, oppkalt etter Kristin Lavransdatter som moren var så interessert i. Gøy! Det tragiske var at litt senere på kvelden skulle de ha fellesvisning av julespesialen av Doctor Who (som jeg enda ikke har sett). Huff!

Tar dog gjerne turen innom neste gang jeg er i byen (som kommer å skje 2940924 ganger). Resten av dagen (inkludert Central Park og SNØ!) kommer senere. Nå sitter jeg på Gardermoen (skikkelig nedtur..) og venter på flyet hjem. Har enda mange timer å slå ihjel og selvfølgelig er ikke nettbrettet på stasjon når det gjelder nok batteri. Oh well.

Er det flere av dere som ser Doctor Who?

From the Florida Keys down to Key West

Vi stod opp og var klare til å dra allerede klokken 7 i går morges. Det var en ganske søvnløs natt for min del, så det var litt kjipt med en så tidlig morgen. Men når man har mye gøy foran seg, gjør det jo ingen ting!

Stedet så litt annerledes ut i dagslyset, da hadde egentlig magien forlatt stedet. Frokosten var ganske kjip, MEN jeg gikk en liten runde på stedet på formiddagen og fikk se en delfin leke seg i vannet like utenfor kaien! Så utrolig gøy! Deretter oppdaget vi også tre pelikaner som tigget mat fra en fisker som satt på kaia. Kjempemorsomme fugler xD

Bilen ventet så på oss og tok oss først over til Key Largo, den største av the Keys, og deretter gjennom både Islamorada, Marathon og alle de andre små og store øyene. Mange av broene, spesielt de siste når man nærmet seg Key West, var utrolig lange! De strakk seg utover havet på en slik måte at det nesten føltes som om man satt i en båt enkelte steder. Langs veien stod det mange fiskere og prøvde lykken, og det var også mange ute i fiskebåter rundt. Sært, men utrolig gøy veisystem! De fleste steder er det derimot bare ett kjørefelt i hver retning, slik at trafikken går mye saktere enn de fleste andre steder i USA. Fra hver øy føltes det også ut som at det ble frodigere og frodigere og mer og mer tropisk. Mange hadde også manatee-postkasser, noe som var utrolig søtt (må ha en slik..)

Vi stoppet på en campingplass på en av de lavere øyene siden foreldrene mine er store camping-entusiaster. Men det er enorme forskjeller mellom campingplassene her og hjemme. For det første er campingvognene og campingbilene her enormt svære, sikkert doble i størrelsen for de fleste vi har hjemme. De enorme campingbilene trekker ofte med seg svære personbiler på slep, og på campingplassene hadde nærmest alle vognene egne golfbiler på plass. Det var også et stort svømmebasseng der og campinghyttene var gigantiske.

Det aller kuleste med stedet var derimot marinaen, for plutselig oppdaget vi sjøkuer like ved! Noen campinggjester holdt en slange med ferskvann ned i vannet til dem, og 3-5 manatees hengte rundt slangen og slukte i seg vannet. Omg! De er bare noen helt fantastiske skapninger! Så rolige og bedagelige og så utrolig skjønne. Disse var også gamle, for de var enorme i størrelsen og dekket av alger og skjell. Et par av de hadde også store arr fra båtmotorer.. Skulle gjerne bodd et sted hvor man kunne ha nærkontakt med slike skapninger ofte..

Vi fulgte så the Overseas Highway videre til den sørvestligste øya som er Key West. Øya er faktisk nærmere Cuba enn Miami i avstand. Ca. 15 mil fra Cuba bare! Omg, dit må virkelig turen gå ganske snart..

Første stopp på øya var Smathers Beach, hvor vi tilbrakte et par timer i solsteiken. Så utrolig deilig! Hvit strand, grønt hav og svære palmetrær ruvende over - just how I like it! Likte derimot ikke at en innpåslitende måse kom å hentet maten min UT AV HENDENE MINE, makan til frekkhet, haha.

Deretter kjørte vi inn til selve sentrum, parkerte og tok beina fatt. Deilig og varmt sommervær. Stedet har også en herlig karibisk-lignende rytme, med pastellfargede små hus, mange søte kafeer og restauranter, massevis av høner og kyllinger i gatene, og en veldig avslappet atmosfære. Jeg drakk deilig ferskpresset appelsinjuice, spiste god lunsj og spiste key lime pie på det sørligste punktet på øya. Der sies det at man kan se over til Cuba på en klar dag, men det gjorde vi ikke. Så heller på den massive køen for å ta bilder ved den store støen hvor det står "southernmost point". Lengst sør i hele USA! Vi var også innom Mallory Square, Duval Street og tok en titt på Hemmingway's hus, her var også køen milelang så vi skippet å ta turen innom denne gang.. fikk så vidt en titt på de spesielle kattene der med hele syv tær! Vi avsluttet så dagen i Key West like før solen dukket under horisonten, og det var tid for å kjøre back nordover.

Det ble en lang tur hjem tilbake til Daytona, 7-8 timers kjøring i mørket. Kom tilbake klokken 2 om natten stuptrøtte hele gjengen. But it was oh so worth it! Skjønner ikke at jeg må forlate dette paradiset i morgen.. Blir tragisk å komme hjem til kulde, snø og dager uten sol.. Jaja. Man må vel nyte tiden man har i paradis.

Noen som har vært på Keysene eller ønsker å ta turen?

Welcome to Miami!

Etter besøket hos apene og de andre skjønne dyrene, gikk turen inn til selve Miami og South Beach.

Det var en helt sinnsykt følelse å komme inn over causewayen mot South Beach, strødd med palmer på hver side av broen, høyhus på den ene siden og enorme privatvillaer med båter på størrelse med skyskrapere på den andre siden og stranden rett foran oss. Helt villt! Gradestokken viste også over 30 grader på det meste, så vi følte alle at vi var kommet til paradis.

Vel framme på Ocean Drive parkerte vi bilene og hoppet ut i heten. Luftfuktigheten var intens, men who cares når man har palmene ruvende over seg, art deco-strøket på den ene siden og den fantastiske stranden på den andre siden. Sør-Amerikanske rytmer hørtes fra både den ene og den andre bygningen, og et par ung-jenter gikk rundt og solgte cubanske sigarer. Det føltes virkelig som om vi var kommet til en helt annen verden! I alle fall et annet land..

Etter litt vandring fram og tilbake langs strandpromenaden, et lite møte med stranden og et Horatio-med-solbriller-øyeblikk for pappa (fra CSI Miami) og litt Scarface-film-locations, endte vi opp på en italiensk restaurant for å spise litt mat siden frokosten tusen timer tidligere. Helt greit mat, men sinnsykt priser! Som å komme hjem igjen! Eller, nesten.. få steder som er like dyre som Norge på sitt verste.. X_X

Vi var også heldige nok til å få se byen i det mørket senket seg - wow! Gatene var fulle av mennesker, barene var åpne og spilte musikk i angro, og månen dominerte himmelen over palmene..

Til slutt måtte vi derimot forlate byen, og veien ut derfra, over i-95 sørover, var så utrooolig kul! Føltes ut som man kjørte i luften over broene, over byen og rett ved siden av de utallige skyskraperne i forskjellige lys og farger, nesten som i ett slags bilspill, haha. Ubeskrivelig.

Vi kjørte så sørover, forbi Florida City og over de første broene mot Florida Keys. Usikre om vi kom til å finne oss et relativt billig og ledig overnattingssted, stoppet vi rett før Key Largo på et sted som heter Gilbert's Resort, hvor de hadde ledige rom til hele gjengen. Haha, og for et spesielt sted. Det virker egentlig som vi har blitt transportert til en film fra 80-tallet om noen folk på en roadtrip som stopper på et tilfeldig motel hvor folkene er litt merkelige og spesielle og hvor alt mulig kan skje. Hotel California? Rett utenfor døren har vi uansett havet med delfiner i (!), en svær krokodille hører tydeligvis også til her, og under Sandy var parkeringsplassing fullstendig oversvømt og da fløyt krokodillen rundt der og koste seg.. Det er også en svær enorm bar her med øl til 1 dollar, og lysslynger henger over alt. Koselig og harry på samme tid! Blir spennende og se hvordan stedet ser ut i dagslys..

I morgen venter Key West! OMG.

Monkey Business

Vi forlot Daytona Beach i 8-tiden i dag, og la oss på i-95 sørover. Etter 4 timer og 3 små-stopp befant vi oss plutselig i Miami! Eller outback-Miami. Vi skulle til Zoological Wildlife Foundation hvor moren min skulle få hennes største ønske oppfylt.

ZWF er et privat "dyreshelter" som tar i mot eksotiske dyr som eierne finner ut at de ikke kan beholde lengre, eller som tar i mot ulovlige eksotiske dyr som blir tatt i fra eierne. De har alt fra kameler og tigerunger til strutser, løver og maurslukere. Det er ikke et stort sted, men stort nok til det formålet stedet har.

Moren min har alltid drømt om å få holde og kose med en liten apeunge (de er jo sinnsykt søte), så før vi dro hit til Florida, sjekket jeg ut mulighetene for at noe slik kunne ta sted. Etter mye om og men kom jeg fram til dette stedet, og idag fikk moren min endelig ønsket sitt oppfylt! I det vi ankom stedet fikk hun lov å holde den lille gibbonungen Rama i armene sine. En helt utrolig skjønn skapning! Bare fire måneder gammel, og verdens skjønneste.

Vi ble også mottatt av hundegjengen som regjerer på stedet, blant annet to enorme grand danois og en liten lekete bulldog. xD Helt utrolig herlige dyr!

Vi fikk også omvisning på stedet. Fikk blant annet treffe den lille søte tigerungen på bare 1 måned (!), se på kameler, strutser, maurslukere, tigere, løver, krokodiller og alligatorer og flere forskjellige rampete aper.

Deretter fikk vi kose med en utrolig skønn lemur! Den var utrolig skjønn og elsket å bli klådd under armene, haha.

Vi fikk også treffe en liten maurslukerbaby, og ooomg så søt! Den hadde så morsomme tegninger på kroppen, så nesten ut som den hadde bukseseler på!

Det store høydepunktet var da vi fikk komme inn i det ene apeburet og treffe tre skjønne apekatter. De var både høyt og lavt på samme tid, men likte også en ordentlig kos. Helt fantastisk!

Alt i alt en helt fantastisk opplevelse for oss alle!

Omvisningen og dyremøtene varte i litt over en time, og kostet oss 70 dollar per person. Ikke billig med andre ord, men vi fikk til gjengjeld noen helt utrolig opplevelser. Awesome time!

Turen deretter gikk inn til Miami, men det kommer i ett nytt innlegg.

An American Christmas

I dag er det jo christmas day, og siden vi ikke er amerikanske har vi ikke åpnet pakker idag.. MEN vi har gjort mye annet gøy! Dagen startet med avslapping og god julefrokost. Vi prøvde oss på litt soling på balkongen i det vi stod opp, men solen bestemte seg for å være hard to get i dag også.. What's up with that?!

Deretter hoppet vi i bilene og dro til kysten for å spille minigolf! Først dro vi til ett sted, men de var selvsagt stengt.. Men de hadde små alligatorer da, og de var litt søte å se på.

Deretter hoppet vi i bilen igjen og dro til neste sted. 11 dollar per pers for en runde minigolf, men til gjengjeld var banen ganske mye mer avansert enn noe jeg har prøvd hjemme. Yarr! Skal ikke si at det gikk så veldig bra siden jeg kom på nest sisteplass, men skøy likevel! xD

Etter en runde ble vi alle sultne og dro innom IHOP for å fylle magen med masse godt og usunt. New York Cheesecake Pancakes pour moi, med krem og jordbær..

På grunn av dårlig samvittighet over alt vi spiste (hohooh) dro vi til Ormond Beach for å gå av oss litt kalorier. Ikke akkurat sole-seg-vær, men godt og friskt. Kom nært på pelikaner og andre søte fugledyr, og lekte gale julenisser på stranden. xD

For å gni julefølelsen enda lenger inn dro vi til julestrøket i Holly Hill igjen, for å se på de insane juledekorasjonene som råder der. Helt villt sted! Enkelte i gjengen mente det var altfor overdådig og for mye, men jeg synes det skal være lov å ta litt av noen ganger, haha.

Da vi kom tilbake til leiligheten fikk vi i oss enda mer mat (hallo gravidmage), og sitter nå å ladder opp innenfor turen sørover i morgen. Går alt etter planen blir det både kosing med eksotiske dyr og kjøring over laaaange broer. Spennende!

Christmas Eve

I går var det julaften, og det var en ganske annerledes julaften enn hva jeg har vært med på tidligere (som antatt). Men gud for en koselig og gøy dag!

Dagen startet med en god julefrokost på morgenen, gaveinnpakking av de siste gavene, litt last minute shopping på Target, tre nøtter til Askepott, julekakespising, litt scrabblespilling, skyping med de hjemme og stuffs. Deretter måtte den svære kalkunen i ovnen, og tilbehøret måtte lages til. To typer ris, søtpotetmos, grønnsaker, amerikansk stuffing og den kjempegode sausen vi kjenner fra hjemme. Det ble en utrolig god og mettende julemiddag!

Deretter tok vi vel helt av og fikk vår "normale" side fram, hahaha.. Vi er litt koko alle sammen (Koko(s)gjengen).

Gaveåpningen tok vi på kvelden slik som vi normalt gjør hjemme, og det ble en koselig stund med masse flotte pakker og hilsningen. Najs!

KOOSELIG JUL!

God jul fra Florida!

Her møter man ikke julenissen på Nordpolen, men på stranda! Koselig gammel kar. xD

Vi har hatt en super dag i dag, og en meeget lang dag idag på lillejulaften. Dagen startet på balkongen for enkelte av oss (les:meg), i strålende sol og en temperatur som var litt høyere enn i går (heldigvis). Må jo prøve å få litt farge på en vinterhvite skrotten. Deretter gikk vi på en liten runde i området for å se på dette stedet. Jeg som tidligere bare har sett det i gråvær ble ganske glad da jeg så at himmelen var nesten fullstendig blå.

Deretter tok vi turen til stranda for å se oss litt rundt der. Surfere, pelikaner, solskinn og masse awesomeness! Her kom også julenissen susende vinkende forbi i en motorisert paraglider! Så utrolig kult. Ikke noe man ser hver dag hjemme.

Vi tok oss også en forfriskende drink på toppen av pieren. Det er ikke alle av oss som tålte det, som dere sikkert kan se på bildene, haha...

Turen gikk så innom kjøpesenter etter kjøpesenter, og litt lunsj på taco bell, og en vindsimulator for meg og mamma hvor vi fikk oppleve orkanvind på tett hold (det var litt intens, haha). Litt nye klær kom i posene og litt mindre penger står igjen på kontoen. Endelig er juleantrekket til i morgen på plass!

(ingen av oss er forresten spesielt normal.... HAHAHA, men nok om det xD)

Utslitte kom vi tilbake til leiligheten, og har spist god mat til middag/kvelds og sett Grevinnen og Hovmesteren på youtube. Hurra for internett!

Synes fortsatt det er utrolig merkelig at det er julaften i morgen, men slik kan det gå. Savner de nærmeste hjemme, og det blir rart å feire jul uten mor og beste, lille foxegutten og kaninfrøkenen - men håper de har det fint sammen hjemme. <3

Med det ønsker jeg alle dere - kjente og ukjente - en kjempegod jul og en flott feiring i morgen (i dag for dere, I guess)!

The road to Daytona Beach

Etter at vi hadde plasket rundt i kildevannet med sjøkuene hoppet vi tilbake i bilene og kjørte litt østover før vi stoppet på en koselig restaurant som het Olive Garden for å hive i oss litt lunsj. Kjempegod mat, og salat og garlic sticks til forrett. Servitørdama tok også helt av, og trodde nesten hun skulle falle på gulvet fordi hun lo så mye.. Vi fikk til og med et julekort fra henne da vi dro.

Deretter gikk ferden via Orlando International hvor vi hentet ut ny leiebil (som var helt identisk med den forrige), og kjørte videre til Daytona.

Kjørte forresten forbi en ganske stor skogbrann like ved veien.. Tragisk. Hva årsaken var aner jeg ikke, men håper virkelig ikke det var en av de tusen som røyker i bilen som har kastet en sigarett ut av vinduet.. What a waste, if so.

En koselig kveld i leiligheten er snart over (utslitte etter en lang dag både på land og vann), med godt selskap og god drikke.

I morgen er det lillejulaften! HVOR SYKT ER IKKE DET?! Må prøve å lete fram julefølelsen ett eller annet sted..

Swimming with manatees!

Eller en svømmetur med sjøkuer, på godt norsk. Hvorfor manatees heter sjøkuer på norsk er derimot et stort mysterium i mine øyne.. o_O

FOR NOEN FANTASTISKE DYR, OG FOR EN FANTASTISK OPPLEVELSE Å FLYTE RUNDT I VANNET MED DISSE ENORME, SNILLE GIGANTENE. Har nesten ikke ord. Skulle kunne tatt en av de med meg hjem, med der hadde de nok hatt det litt for kaldt.

Vi dro med Captain Broderick som hadde sin egne lille "husbåt", som var dekket slik at etter svømmeturen kunne vi komme inn i en god og varm båt og få tilbake varmen. Kapteinen var en ordentlig moroklump, og vi lo vel egentlig i ett strekk mens vi var i båten.

Turen startet klokken 8 på morgenen, og vi var alle riiiimelig skeptisk siden gradestokken målte hele 1 grad på morgenen! Jeeez. Rimelig gøy å skulle hoppe i vannet i en slik temperatur, men etter at vi fikk utdelt våtdraktene og duppet tærne i vannet kjente vi at dette kom til å bli bra! Vannet i Crystal River, som var stedet v befant oss, måler konstant 22 grader året rundt. På vinteren når vannet i de store elvene blir kaldere og kaldere trekker sjøkuene oppover inn mot kildene hvor vannet er mer behagelig. Derfor er dette den beste perioden å bade med disse dyrene om man ønsker kontakt med maange av disse flotte skapningene.

Det var virkelig en helt ubeskrivelig følelse å ligge å duppe i vannet alene og plutselig bli oppsøkt av en manatee som forsiktig fløt opp til deg og kom face to face. Det var lov å stryke dem med en hånd, og når man gjorde det lå de helt stille og lukket øynene slik at det virket som det var noe de likte. Helt ubeskrivelig!

Det høres kanskje fælt ut for dyrene at turister kommer i båter for å oppsøke dem, men turismen her er veldig kontrollert. De fleste båtene har begrenset antall passasjerer (som på vår båt hvor vi kunne være seks stykk), mens enkelte har opptil 12 stykk. Mange områder i elvene og kildene er avgrenset slik at man ikke kan svømme inn der, mens at sjøkuene kan trekke seg inn der om de føler seg lei av menneskelig kontakt. Man kan bare ligge å flyte på overflaten av vannet, slik at om dyrene ligger på bunnen (noe de ofte gjør, feks om de sover) så får de være der i fred. Man skal ikke oppsøke dem, men kommer de til deg så er det greit. Mange av dyrene syntes også tydeligvis at det var spennende med menneskelig kontakt.

Det var ikke bare vi tre som gjorde turen, men broren min, kjæresten hans og en kompis kom også kjørende fra Daytona Beach og joined oss. Kjempekoselig!

Vi tok også turen opp til en kilde hvor det verken var andre mennesker eller dyr, og hvor vannet var helt utrolig klart! En del fisker svømte rundt og det føltes ut som vi var midt i jungelen med store palmetrær hengende over oss. På grunn av strømmen så kunne man bare ligge helt stille i vannet med snorkelen på og flyte sakte men sikkert med fiskene ned til elven igjen. Helt fantastisk!

Vi var totalt ute i vannet i litt over en time, da begynte det å bli kaldt. Skulle gjerne blitt igjen mye lenger! Får kanskje heller komme tilbake en annen gang, det er sikkert!

En opplevelse of a lifetime, that's for sure!

Noen som kunne tenkt seg det samme?

Back in Florida!

Etter en uke, og ca. 200 mil på veien er jeg tilbake i Florida igjen. Vi krysset grensen i dag, og fikk gratis appelsinjuice på visitor centeret som velkomstdrink, haha. Solen skinte så fint når vi kjørte inn i solskinnsstaten, og jeg håper været vil være på vår beste side den siste uken jeg er her i statene..

Etter ankomst her i Crystal River (hvor vi skal gjøre noe kjempespennende, men muligens veldig kaldt i morgen) sjekket vi inn på hotellet, og dro så inn til "byen" for å spise middag. Vi ente opp på Fat Boy's, som passer fint ettersom vi sikkert har gått opp 40290 kg siden vi kom hit til landet. Alt for mye god mat, alt for store porsjoner og alt for mye mat generelt.. Biffen vi fikk til middag var pretty awesome da. Det er vel det som er problemet.. Haha. xD Er jo lov og feire at man overlevde verdens undergang da, hohooh!

I morgen kveld er vi tilbake i Daytona Beach, så da kommer en oppdatering på hva vi skal gjøre i morgen tiiiiidlig.

Snakkes!

Dagen i Savannah

Denne sørstatsbyen i staten Georgia, regnes ofte som en av de vakreste byene i USA. Etter hva jeg har sett må jeg si meg rimelig enig, selv om byen ikke har så mye å stille opp med i forhold til søte, små byer sør i Europa.

Det er en ganske liten bykjerne i den historiske delen, og Savannah var den første byen i USA med byplanlegging. Byen er derfor lagt opp etter et stramt rutenett med vakre parker som bryter opp de ellers veldig rette gatene.

Byen ble etablert i 1733, og er fortsatt full av gamle historiske byggninger. Enkelte hus er fantastisk vakre, og rammes fint inn av parkene og de enorme trærne som pryder gatene og som er dekte av spanish moss/spansk mose. Til tross for at denne veksten heter mose, er den ikke mose, men heller en plante i ananasfamilien (weird). Den ser utrolig kul ut, og har blitt brukt til mange ting opp igjennom årene, blant annet isolasjon, i tekstil og Henry Ford brukte planten som fyllstoff i bilsetene i de første Ford-bilene.

Siden parken hvor Forrest Gump satt på benken og pratet om hele livshistorien sin også befinner seg i Savannah, måtte vi seff dra dit. Bussbenken var dessverre bare plassert i parken under filminspillingen, så den var borte vekk. Men det finnes jo andre benker da ;D Chippewa Square is the place!

Vi var også innom den største parken, Forsyth Park, med sin nydelige fontene og enda flere trær med spansk mose! I like. Skulle gjerne tatt med meg litt mose heim ass. xD

Katedralen St. John the Baptist tok vi også turen innom, og HOLY MOSES for en vakker kirke! Fikk fullstendig bakoversveis. Den var utrolig vakker dekorert innvendig, og fint pyntet til jul. Dessuten hadde kirken den største og mest omfattende julekrybben jeg har sett. Hele Betlehem var på plass - pretty much!

Lunsj ble spist på Goose Feathers, som hadde kjempegod og fersk mat. Jeg måtte seff ha en bagel med kremost og laks...

Her kommer litt flere bilderrrrr.

Ønsker vi fikk sett enda mer av byen, blant annet fra vannsiden og den victorianske delen - meeen selv om det ser varmt og fint ut på bildene var det ISKALDT etter at en kaldfront kom inn til byen i går kveld.. Maks uflaks? I think so, haha.

Noen som ønsker å ta turen?

Southern Savannah

Vi ankom byen i 3-4-tiden i dag, og kom oss rett til hotellet uten å stå i bilkø - første gang det skjer! xD Bor på et Best Western Plus rett i grensen til det historiske kvarteret, så virker som det ligger ganske bra til.

Etter at vi hadde installert oss på hotellet gikk vi ut å startet å se oss litt rundt. Kom ikke mye lengre enn til City Marked, hvor vi fant en restaurant vi slo oss ned på. Maten var helt vanvittig god! Friske og gode råvarer i min Bayou Chicken med cajun cheese sauce, naaam.

Solen gikk etter hvert ned, og bykvartalet lyste opp i tusenvis av små lys. Kjempekoselig. Byen minner meg egentlig mye om New Orleans.

Vi har bare sett en brøkdel til nå da, så gleder meg til å se mer i morgen. Byen skal visstnok være en av de vakreste i USA. Været ble bare værre og værre utover kvelden. Det var varmt og godt, men blåste som fy. Regnet kom etterhvert også. Det har til og med vært advarsler mot små tornadoer på nyhetene, så får håpe man slipper unna noen slike. Satser på at det blir bedre i morgen! *krysser fingrene*

Roadside America

De siste dagene har vi beveget oss fra New York City via 8 stater til sørstatsbyen Savannah. New York, New Jersey, Maryland, Pennsylvania, Virginia, North Carolina, South Carolina og Georgia har vi passert. Har sett og opplevd en god del allerede, og ferden er heldigvis ikke over enda.

Fra dag til dag merker vi at været blir litt varmere og trærne litt mer grønne. Nå har også palmene dukket opp, så det er utrolig herlig. Fremdeles veldig sært å høre på julesanger mens man kjører på enorme amerikanske veier og solen steker gjennom bilvinduet.

Slenger med noen bilder fra dagene på veien så langt.

Can't wait to see what's next!

South of the Border!

I dag har vi tatt turen sør for grensen, til Mexico! Har besøkt Pedro og danset rundt i sombreros og ridd på gigantiske kaniner. Hot tamale! Caliente!

Neida, nå lyger jeg litt. Vi har bare vært sør for grensen til South Carolina. Resten er dog sant. xD

South of the Border er et rastestopp som tok helt av engang på 50-tallet. Flere titalls butikker som selger ALT MULIG, restauranter, motell, campingplass, fyrverkeributikker, et tårn med en gigantisk sombrero og en mini-fornøyelsespark med et lite pariserhjul og en karusell. Dessuten er maskotten Pedro (en stereotypisk meksikansk bandidos) everywhere, og reklameplakatene som opplyser bilister om stedet begynner flere titalls mil unna. Det er helt vanvittig sært, og kult på en utrolig teit måte. xD Et supert-kitsch sted som tar helt av!

Umulig å ikke ta turen innom om man reiser på i-95 ned mot Florida eller opp mot New York gjennom North/South Carolina. ;D

Dagen i Washington DC!

Vi startet dagen tidlig med å sjekke ut av hotellet i 8-tiden, og gikk til et frokoststed i nabolaget. Deretter vandret vi ut i solen igjen, og gikk mot sentrum av DC. På veien kom vi tilfeldigvis over Iwo Jima-statuen og Arlington Cemetery, den amerikanske militærkirkegården. Kirkegården ble opprettet under den amerikanske borgerkrigen, og siden da har 400,000 soldater, generaler, presidenter og konene deres blitt begravet der. Området var helt ufattelig stort, og det føltes nesten uvirkelig å gå rundt der. Det var likevel estetisk vakkert, og de fleste av gravene hadde fått julekransen på plass før jul.

Vi gikk deretter over den store Arlington Memorial Bridge inn til selve DC. To svære grønne helikoptere fløy over mens vi gikk ute på broen. Presidenten på tur? xD

Første stopp på DC-siden var Lincoln Memorial. Favorittstedet mitt i hele DC! Utsikten derfra er helt utrolig, og dessuten er det jo et pluss at stedet er viet Abe Lincoln. På stegene opp til bygningen stod også Martin Luther King og holdt sin "I Have a Dream"-tale. Magisk sted.

Vi vandret deretter langs the Mall og videre til Washington Monument, som med sine 169 meter er den høyeste strukturen i hele byen. Store kontraster fra New York med andre ord. Måtte jo være litt turist der da.. :P

Neste stopp var Det Hvite Hus like ved. Her, samt de fleste andre steder vi har vært sålangt i USA, henger flaggene fortsatt på halv stang på grunn av den forferdelige skolemassakren som skjedde her før helgen.

Vi fortsatte så turen nedover langs the Mall, og jeg skrek innvendig fordi vi ikke hadde tid til å stoppe innom museene som ligger langs parken. Vi orket ikke gå helt til Capitolbygningen, mest fordi vi var dødsslitne etter å ha gått i 3-4 timer i ett kjør, og fordi magen rumlet etter mat. Det ble litt lunsj så på kafeen til kunstmuseet.

På tur tilbake til hotellet hoppet vi på metroen, som både var ren, ny og veldig effektiv. Det var absolutt den mest luftige undergrunnen og undergrunnsstatsjonene jeg har vært på!

Deretter var det dessverre tid for å forlate byen, og på tur sørover passerte vi blant annet Pentagon! Fikk i hvertfall sett det meste, og enda mer enn hva jeg fikk se sist gang jeg var der. Men det er absolutt en by jeg kan tenke meg å dra tilbake til. Veldig avslappet, ren og vakker by.

Noen som har vært der eller kan tenke seg å dra dit?

On the road

Etter at vi forlot amishland kom vi oss ut på veien og stoppet først på en Bob Evans-restaurant for å spise litt middag. Kjederestaurant, men kjempegod og frisk mat. Jeg spiste en wildfirekyllingsalat som var utrooolig god. Betjeningen her var også ekstremt hyggelige, og den ene kvinnen hadde til og med tatt vare på en eldgammel kvittering hvor hun hadde skrevet et par norske ord hun hadde lært av noen andre norske turister en gang i tiden, haha.

Deretter var vi tilbake ute på veien, og turen gikk sørøst mot USAs hovedstat - Washington DC.

Selve kjøreturen tok bare et par timer, men vi ble ståeende i kø i rundt 1 time før vi var framme ved hotellet i Rosslyn på andre siden av elven fra District of Columbia, så vi bodde faktisk i staten Virginia. Hotellet var veldig fint til den billige prisen vi betalte, og rommet var stort og romslig.

Etter at vi hadde installert oss på hotellet tok vi beina i bruk igjen, og gikk over broen til Georgetown, DC. Søtt lite sted med fine gamle hus, og enkelte steder minte meg egentlig litt om San Francisco. Vi endte opp på en japansk restaurant med kjempegod sushi.

Oooog deretter var det kveld. Måtte jo være i slaget før vår store gårunde rundt i Washington DC!

A day with the Amish

I går kveld ankom vi den lille byen Intercourse like ved Lancaster i Pennsylvania. Et område som huser en av de aller største populasjonene av amish i USA. Amish er en trosrettning som er utgått fra mennonittene, som er en annen kristen trosretning. Navnet kommer fra grunnleggeren Jacob Ammann, som mente at mennonittene ikke fulgte bibelen nøye nok, så han tok saken i sine egne hender, og den amiske trosretningen var født.

Old order amish er de mest ekstreme, og ønsker å skille seg fra den vanlige verden mest mulig. De kaller for eksempel alle som ikke er amiske for "english" uansett om du er fra New York eller Danmark. De bruker ikke elektrisitet, de kjører ikke bil (men kan sitte på andre), ikke mobiltelefon eller andre moderne hjelpemidler. I kjøkkenet bruker de mye propan og ellers er mange av de apparatene vi bruker ved help av elektrisitet, ombygget av dem slik at de er trykkluftdrevet. For eksempel er miksmasteren trykkluftdrevet. xD

Den eneste måten de fyrer i huset er ved hjelp av vedovnen/gassovnen på kjøkkenet som de også ofte lager mat oppå. Lampene de har er drevet av propan, og ellers bruker de mye stearinlys eller lommelykter.

Siden de ikke kan eie eller kjøre bil, har de hester og vogner de frakter seg rundt i. Slike var å se over alt i Intercourse! Koselig å høre lyden av hover på gaten rett utenfor hotellet. Det var litt vanskelig å se noe som helst når vi våknet siden tåken var så intens, men den lettet utover formiddagen og været ble ganske så flott og varmt.

Hotellet var et Best Western, som var i ordentlig bonde-amisk-stil. Utenfor stod en tradisjonell hestevogn, og resepsjonsbygget var formet som en innebygd bro, som dette området har så mange av.

Inne på rommet stod det to store senger og ventet på oss, og bibelen lå åpen på bordet. xD

Vi startet dagen i dag med frokost på hotellets restaurant, som også var den eneste restauranten i byen. Her jobbet det amiske damer og flere amiske menn satt og spiste frokost med vennene sine.

Deretter gikk vi ut i byen og så oss om. Flere amiske kom kjørende forbi i vognene sine, og andre kom vandrende eller kjørende på sparkesykler. De ønsker ikke å bli fotograferte, da de er veldig ydmyke mennesker som mener det viser stolthet (pride) å stille opp og posere for et bilde. Men bilder bakfra eller langt unna går greit, da de ikke har kontroll på om disse blir tatt, og at det da ikke blir "deres problem" om de blir fotograferte. De har derfor heller ikke bilder av seg selv og familien i hjemmene sine, og dukkene har ikke ansikt.

Vi kom til slutt til en liten miniby inne i mini-Intercourse med små butikker og kafeer. Her var det også små hester, esler og geiter i små innhegninger.

Utenfor byen ligger jordene, helt enorme og rullende, og det var en befrielse å se de strekke seg ut i evigheten etter all trengselen i New York. Gårder ligger det over alt, da halvparten av alle amiske er jordbrukere. Resten jobber for det meste innenfor håndtverkeryrket. Man kjenner godt igjen gårdene siden de ikke har strømlinjer, biler utenfor og klesvasken ofte henger utenfor til tørk.

Til slutt dro vi fra Intercourse, og kjørte til byen med et nesten like sært navn - Bird in Hand. Her stod også hestene parkert utenfor butikker, slik vi ofte etterlater bilene våre på parkeringen.

Vi endte så opp på The Amish Village, hvor de har et gammelt amishhus, en fjøs, et skolebygg, butikker osv slik at vi turister kan dra innom og få omvisning og mer info om disse menneskene og their way of life.

Det var et veldig lærerikt besøk hvor vi fikk en innføring i det meste innenfor de amiske og livet deres. Blant annet at menn må la skjegget gro etter at de er gift, men de kan ikke få bart. Damer får aldri lov til å klippe håret i hele livet deres. Fram til de er gift kan de bruke hvitt forkle, men bryllupsdagen er den siste dagen i livet deres de kan bruke hvitt. Deretter går det i blant annet svart, brunt, grått, blått og lilla. Alle amiske begraves i helhvite klær. Menn kan bruke knapper, men kvinner må bruke nåler til å holde sammen klærne. Veggene inne i husene deres er enten blå, grønne eller hvite. De kan ikke henge bilder paa veggene (sorry de norske bokstavene forsvant..), eller andre dekorative saker. Men de kan henge opp ting som er nyttige, dermed henger man opp kalendre med fine motiver, siden kalendere er nyttige. Det er det samme med de flotte lappeteppene som kvinnene lager, de kan vaere dekorative fordi de ogsaa er nyttige.

Mennene maa bruke hatt hvis de skal ut, det samme gjelder kvinner som alltid har haaret oppsatt og under en 'bonnet' hvis de skal ut hvor menn kan vaere tilstede. De amiske har i motsetning til hva mange kanskje tror ikke kirker, de bytter paa aa holde gudstjenestene hjemme hos seg selv. De gaar paa skole i 8 aar, og laerer seg baade engelsk og tysk paa skolen. Tysk bruker de i forbindelse med gudstjenester og i det kristelige liv, engelsk snakker de med de amerikanske, og pennsylvanian dutch snakker de seg i mellom (en gammel tysk dialekt, til tross for at dutch ofte brukes for en betegnelse paa nederlandsk). Alle barna holder til i den samme skolebygningen uansett hvor gammel de er, og laereren maa vaere amisk, og det vil si at hun ogsaa bare har gaatt paa skole i 8 aar.

Kom over noen slike 'bonnets' som amiske kvinner har laget, og bare maate kjoepe en. xD

Selv om livet de amiske lever er veldig fjernt for de fleste av oss, synes jeg ogsaa det er veldig fascinerende. De er utrolig hyggelige, og har ingenting vondt i seg. De har vaerken lov til aa utoeve vold eller snakke tilbake om noen snakker stygt til dem. De tror paa vaaksendaap, det vil si at de vil vaere store nok til aa selv bestemme om dette er et liv de oensker aa fortsette aa leve. De velger selv hvem de vil gifte seg med, og den gjennomstnittlige giftealderen er 22 aar. De driver ikke med forskjellsbehandling, alle er like og verdt like mye i deres oeyne. Mote er ikke et konsept, og penger er ikke viktige. Det som betyr noe er familien og aa leve etter guds ord. Synes det er imponerende at de fortsatt lever som om aaret er 1750!

Hva tenker du om disse menneskene og maaten de lever livet sitt?

(og yeppers, da var denne ekstremt lange bloggposten over, haha)

I Amish-land!

Vi befinner oss for tiden midt i amishland, i en søt liten by som heter Intercourse (haha) av alle ting. Helt fantastisk! Været har til og med også blitt supert. Men nå må vi sjekke ut av hotellet så en oppdatering fra dagen kommer senere.

Siste dagen i New York

Vi startet dagen med en stor og utrolig god frokost på Scotty's Diner på Lexington Ave. Bagel med cream cheese og norsk laks! De ansatte var for det meste eldre menn med gøyal humor, haha.

Etter frokosten gikk vi videre til 5th avenue, og trasket opp gaten mot Central Park. Som vanlig var denne gaten full av folk, og for det meste turister som stirret i awe på de eksklusive vindusutstillingene i alle de dyre designerbutikkene.

Vi var også en tur innom den vakre og storslagne St. Patrickskatedralen.

En snartur innom Saks Fifth Avenue måtte vi også, for der tok juledekorasjonene helt av.

Til slutt endte vi opp i Central Park, og gikk rundt blandt ekorn, skøytegåere og hestevogner. Synd at været ikke var bedre, og enda mer synd at det ikke var sommer og grønt og varmt og flott. Fant forresten også Friends' fontenen! Og stoppet også innom Strawberry Fields - minnemerket til John Lennon.

Etter en tur i parken tok vi subwayen tilbake til Grand Central, og fikk oss hver vår cupcake fra Magnolia Bakery. Couldn't help it! Meeget god, men også meeget søt.

Deretter måtte vi forlate New Yorks gater, komme oss til hotellet og hente ut koffertene våre. En bil stod å ventet på oss, og kjørte oss til New Jersey hvor vi skulle hente ut leiebilen vi skal ha den neste uken. Først spiste vi lunsj/middag på en pub like over gaten. Utrolig god mat! Kjempebillig også.

Trist å forlate NY, men får i alle fall enda en dag i byen dagen før nyttårsaften, på vei hjem!

Dag 3 i New York!

Huff, i dag er været virkelig tilbake til det som kanskje er normalen for denne tiden på året her.. kaldt og grått og med massevis av regn. Ikke spesielt behagelig å vandre rundt ute i, men vi kan jo ikke la det stoppe oss xD

Vi startet på en diner like ved hotellet i Murray Hill, med en god og mettende frokost i mårrest. Ikke en eneste annen turist i sikte, just how we like it! xD

Deretter gikk vi ned til Empire State Building, og tok en titt inn i lobbyen som var nydelig pyntet til jul!

Vi tok så subwayen ned til Chinatown, og gikk inn i en helt ny verden! Det føltes til tider virkelig ut som at vi befant oss i en by i Kina. Skikkelig flashback! Kinesiske bokstaver, mennesker, språk og mat - OVER ALT. Helt awesome. Passet veldig bra for meg som savner Asia. xD

Deretter gikk vi litt nordover og endte opp i Little Italy. Søtt strøk med massevis av restauranter, og ekstreme mengder julepynt.

Seff må man også leke litt teit turist, når man faktisk ER turist.. xD

Vi beveget oss deretter til Brooklyn Bridge, på Manhattansiden. Regn og vind var ikke spesielt gøy da, så er veldig glad for at jeg fikk oppleve broen på sitt beste for to dager siden. Hoppebildene gikk også rett vest som dere kan se, haha..

Vi passerte deretter både Supreme Court og City Hall. Og sistnevnte hadde en veldig beskjeden størrelse, noe som ikke er så rart siden bygget er fra begynnelsen av 1800-tallet. Byen så nok veldig annerledes ut på den tiden!

Da det begynte å bli mørkt dro vi til 9/11 Memorial Park, og gikk rundt å så på den vakre parken i regnet. Fint sted, men måtte gjennom sånn 7 billettkontroller og en sikkerhetssjekk før vi kom oss inn dit.. o_O

Nå befinner vi oss på hotellet og slapper av litt og varmer oss før vi skal ut å spise på vår siste kveld her i storbyen. Men før vi kom oss hit, stoppet vi innom Times Square i mørket. Det er da stedet burde sees!

I morgen forlater vi storbyen for landsbylivet... Blir spennende. xD

Dag to i New York!

Puh, det har vært en lang dag! Men åh så opplevelsesrik! Været har vært helt supert i dag også, og det gjør virkelig sitt for humøret (selv om bare særinger kan være deppa over å være i New York..). Det har vært en ganske "nissete" dag. Har sikkert sett flere tusen ungdommer kledd ut som nisser og alver og julepakker og whatnot. Noen som vet hvorfor?

Vi gikk en ganske lik rute i formiddag som jeg gikk da jeg først kom i går. Via Bryant Park og biblioteket til Times Square. Men foer vi ankom Bryant Park, stoppet vi innom Grand Central Station, og sjekket ut den flotte togbygningen. Elsker taket inne i hallen!

Vel ankommet Times Square, så vi på diverse og tok tusenvis av bilder som de turistene vi er, og spiste brunch på en diner like ved. Fikk dermed se hvor store prisforskjellene er i de store turistområdene og i resten av byen.

Joe's Diner het stedet, og var ganske stort. Dyr mat, men den smakte bra!

Deretter hoppet vi på subwayen og dro ned til Flatiron District, og så på den flotte Flatiron-bygningen! Sær, men ganske vakker konstruksjon. I Midtown kom vi unna mange av de store skyskraperne og fikk dermed kjenne sola i ansiktet. Good stuffs.

Subwayen tok oss deretter ned til Bowling Green og havet. Vi gikk rundt og så på livet ved havkanten, myste i solen og så på spretne ekorn - før vi hoppet på Staten Island-fergen.

Ferga tok oss over til Staten Island gratis, og på veien fikk vi flott utsikt til Manhattan Skyline og Frihetsgudinnen! Vakker skapning den derre statuen. Både Ellis Island og Liberty Island var visstnok såpass skadet etter Sandy at turistbåtene ikke kunne legge til kai der. Etter at vi ankom Staten Island, spurtet vi på neste ferge tilbake til Manhattan. En halv time tok ferga én vei, så en time tur retur er ikke så ille. Dessuten supert at turen er gratis!

Etter Times Square gikk vi forresten til Rockefeller Plaza og kjøpte billetter til Top of the Rock, for å slippe å stå i kø senere på dagen, og sørget for at vi skulle få muligheten til å se utsikten fra toppen i solnedgangen. Veldig greit. Utenfor stod det svære juletreet og nedenfor den store skøytebanen som var ganske så meeget full. Selve plazaen var også ganske full til randen..

Etter at vi var tilbake på Manhattan tok vi derfor subwayen nordover igjen for å rekke Top of the Rock på Rockefeller klokken 4 som vi hadde booked billettene til. Helt genialt! Vi fikk med oss utsikten over byen både i dagslys, solnedgang og i det mørket senket seg! Dessverre var det ganske mange som hadde tenkt det samme, og det var STAPPFULT der oppe. Det var uansett ett nydelig øyeblikk å se solen gå ned derfra.

Var dessuten ogsaa et must aa ta et retardo-familio-bilde! Haha, gal gjeng...

Vel nede på bakken igjen kom vi inn i verdens største folkemasse.. Tydeligvis er det populært å se på juletreet utenfor Rockefeller, for halve New York var tilstede. Polititet prøvde febrilsk å holde menneskene inne på fortauene med store jerngjerder så de ikke skulle forville seg ut på veien og dø.. Not good.

Kom oss bort derifra så snart det lot seg gjøre, etter 9 timer på beina i dag begynte både føttene, korsryggen og nakken aa dø av smerte.. Vi dro derfor innom en diner for litt mat og hvile. Comfort Diner het stedet, og virket ordentlig autentisk amerikansk. xD Kjempegod mat, men enorme porsjoner! Kom ikke engang halvveis i min Chili Con Carne..

Deretter gikk vi back to the hotel. Godt med litt hvile for beina og resten av kroppen! Sovetid neste. NIGHTERS.

Gleder meg til a se hva morgendagen har i vente.

Back in the Big Apple!

Ankom New York i 12-tiden i går formiddag. Det var helt fantastisk å se Manhattans skyline dukke opp i horisonten like før vi landet på Newark. Hele kroppen kriblet i det jeg gikk ut av flyet og kom meg på toget inn til byen. Det hele gikk ganske raskt og smertefritt, og det var godt å kjenne solen i ansiktet, som jeg så vidt så i det hele tatt i Florida, haha. Følensen av å stige ut av undergrunnen og ut i New Yorks gater for første gang på mange år, var helt syyyyk. Utrolig. Fantastisk. WONDERFUL. AMAZING. AWESOME. Ja, kan ikke komme med nok lovord.

Jeg dro til hotellet og fikk sjekket inn der, før jeg trasket ut i gatene igjen og fikk kjenne på byens puls. Gikk via New York Public Library og skøytebanen i Bryant Park, til Times Square. Skøyteparken var skikkelig koselig, med et stort juletre like ved og julemusikk overalt. Biblioteket var også nydelig innvendig, og dessuten full av julepynt.

Times Square var stappfult av folk som vanlig, og nærmest bare turister (seff), men kunne liksom ikke ta turen utenom. Crowded og flashy!

Deretter hoppet jeg på subwayen og dro ned til West Village, hvor jeg vandret litt rundt på måfå i de koselige gatene, og plutselig befant meg ved trappeinngangen til Carrie Bradshaw! Fint med asiatiske småjenter som knows their tv-shows og hvor de er filmet.

Både West Village og resten av byen er pynet så fint til jul. Sløyfer på blomserpottene, tusenvis av smålys på trærne, juletrær i trappeoppganger og på gata, misteltein i blomsterkasser, nisser som løper rundt på gaten, osv osv. Utrolig koselig, og man merker at folk er i julemodus!

Siden solen etter hvert var på tur ned, tok jeg subwayen over til Brooklyn, og begynte å gå oppover Brooklyn Bridge. Det var et helt nydelig lys ute, og man kunne se helt til frihetsgudinnen som badet i oransje lys i det solen sakte men sikkert gikk ned. Ønsker jeg kunne pakke Brooklyn Bridge ned i lommen og ta den med meg hjem, den er så vakker.. Haha.

Ville ta det typiske Manhattan + Brooklyn Bridge-bildet etterpå, så jeg gikk ned til en park ved vannkanten like under Manhattan Bridge, hvor det var perfefkte forhold for å se resten av solnedgangen og hvordan mørket senket seg over byen som aldri sover. HERLICH.

Deretter kom jeg meg til slutt på hotellet igjen, etter å ha vandret dit fra Bryant Park. Elsker byen i mørket, det er liksom da den virkelig kommer til liv. Foreldrene mine kom med fly fra Norge på kvelden og det var gøy å se dem igjen. Gleder meg til å vise dem New York!

USA tar juledekorasjoner til et helt nytt nivå - WOW

Denne gaten i Holly Hill i Daytona Beach, Florida, er virkelig noe for seg selv. Her har flere hus og et motell, dekorert seg fra topp til tå (bokstavelig talt) med millioner av julelys og diverse juledekorasjoner. Jeg ble helt sjokkert da jeg kom dit, har nok aldri sett like mye julerelatert på ett og samme sted. xD USA kan det der med å overdrive, de gjør det til en kunst! Ikke nok med at gaten var pyntet slik dere kan se under, men biler kunne også kjøre rundt på området og gjøre en liten jule-safari, barn kunne sette seg på et lite juletog og bli vist rundt på stedet, et par julenisser gikk rundt og hilste på folk, og julemusikken strømmet ut av høytalere over hele området. Det kan kanskje sammenlignes med en liten privat fornøyelsespark i miiiiniatyr uten inngangspenger. I LOVE IT.

Kanskje du får noen ideer til egne juledekorasjoner? xD

A fun day in Daytona Beach

Vi startet også dagen i dag på Gold's Gym, jeg kommer nok til å komme hjem som en muskelbunt! Just wait and see! Etterpå dro vi tilbake til leiligheten og slappet litt av, før broren min og jeg tok turen mot selve kysten av DB.

Da fikk jeg endelig se havet for første gang på noen dager! Rart med det når man er vant til å se havet hver dag hjemme, blir nesten litt klaustrofobisk når man ikke får sett det på en stund. xD

Vi gikk i alle fall ut mot stranden og sjekket den ut. Den er HUGE. Dessverre var vinden skikkelig intens (og temperaturen noe lav) så det ble som en vanlig dag i Bodø værmessig, haha. Den gamle pieren var koselig, med boardwalken rundt - og en million måser.

Etter en tur rundt på boardwalken og stranden gikk vi til en av spillehallene som ligger langs stranden. Skikkelig old school! Vant av en eller annen grunn masse poengremser på de diverse spillene vi kom over, og fikk nye briller og bart i premie! GOOD STUFFS.

Vi ble litt sultne av all spillingen (.. eller var det treningen?), så vi tok turen innom IHOP på vei back home. Vi sjokkerte magene våre med noen fettbomber (pannekaker), og de var skikkelig gode (frem til vi ble så mette av kvalmen kom på besøk). YUM YUM. Alltid koselig med amerikanske servitører da, de er så hyggelige og herlige. xD

Et siste stopp ble i Holly Hill, hvor et lite nabolag virkelig tar det å pynte husene sine til jul GANSKE så alvorlig. Jeg sier bare WOW, får man ikke julefølelse her får man det ingensteder.. Skal lage et lite bildeinnlegg om dette stedet etterpå. Koselig deluxe, om kanskje litt voldsomt. Men det er bare bra, haha.

Vi avsluttet deretter kvelden med et slag scrabble i leiligheten. Med andre ord en awesome dag!

Nå skal jeg straks ta å hoppe i seng. Vekkeklokken står på 4.30, da jeg har et fly til New York å rekke i morgen tidlig! EEEEK!

Snakkes der!

Gold's Gym og shopping!

Det blir ikke så mange "hey jeg ligger på stranda og soler meg"-innlegg fra meg i disse dager, da været fortsatt spiller oss noen puss. I går fikk vi overvære både tropisk styrtregn og lyn og torden. Det skal visstnok bli lettere skydekke i dag, men jeg må si jeg har mine tvil, haha. Det er likevel varmt og godt, så kan vel ikke klage!

Siden jeg kom har vi vært på et par shoppingrunder, og på en sportsbutikk fikk jeg meg både treningst-shorte, tights og nike free air til bare 600 NOK! Sinnsykt.. Dro derfor innom Gold's Gym i går, og fikk beveget litt på skrotten. Kjenner det litt i dag med andre ord! Tildfeldigvis ble jeg og broren min ganske matchy-matchy, i lik t-shortefarge og samme type sko, haha.

Bilder må man jo ta over alt! Rule nr. 2 når jeg skal på tur. Rule nr. 1 er at man alltid må være litt gal og prøve nye ting og ikke være redd for å drite seg ut. xD

Vi har også vært et par ganger innom Volusia Mall, hvor jeg gikk litt amok i går. MEN utrolig hvor mye flotte klær man får til en billig pris her. AMAZING.

Får se hva dagen bringer i dag. Skulle gjerne tatt en titt på stranden. We'll see! Må dessuten pakke innenfør New York i morgen, eeek!

USA i miniatyr

Miniatyrbilder that is, I guess. Har samlet opp en del bilder fra de siste dagene, so here you go.

Juletrelys // Meg som en gal på disse supermarked-kjøretøyene // Bil med Rudolf-nese og gevir // Skolebuss! // Jeg som en gal amerikansk fotballkjerring // En av de søte firfislene // Gateskiltet utenfor her jeg befinner meg nå // Reisedagbok-skriving // Palmesus og dus

Nissefar i hagen // Treningstid at Golds Gym! // On the road // Crazy.. // Juletre x 2 // Hawaiirose // Kameraet mitt og vennene dets! // Be amazing and shop // Enda et palmesus og dus xD

Pga bad weather har vi holdt oss en del inne disse dagene. Jeg har alltid god timing nar det gjelder the weather (mistet plutselig de norske bokstavene her..)! Satser paa at vaeret blir bedre i morgen slik at vi faar litt sol paa kroppen og kanskje rekker en titt paa stranden. Paa fredag allerede drar jeg jo til New York. Som tiden flyyyr.

Halifax Humane Society

I dag var vi en tur innom dette stedet, som er et svært omplasseringssted for firbeinte som eierne enten ikke kan ha lenger, eller dyr som er satt på gaten. Hver dag kommer det inn nye dyr, og nesten hver dag får flere av dem nye hjem.

For å drive et slikt sted er det nødvendig med frivillige som både kan stelle med dyrene, gå turer, kose med dem, møte nye potensielle eiere på besøk og mange andre oppgaver. Det virker som et fantastisk sted som gir mange dyr en ny sjanse i livet. Det virker kanskje litt trist å se enkelte av disse i bur, men det er bare for en kort periode mellom hjem, og dyrene kommer ut flere ganger om dagen. Vi koste oss både sammen med flere av kattene, samt noen av hundene.

Vi gikk også tur med søte Lucky. Dessuten kom vi over en ganske stor skilpadde som har laget seg et lite hjem på stedets uteområde.

Det var utrolig trist å skulle forlate dyrene, for helst ville jeg tatt med meg alle sammen hjem..

Dagens bildebombe!

Dagen er ikke over her enda, selv om i hodet mitt er klokken elve på kvelden, hehe. Har hatt en kjempefin dag, og fått sett litt av nærmiljøet blant annet og vært innom dyreadopsjonskennelen hvor kjæresten til broren min er frivillig. Fantastisk sted! Skal lage eget innlegg om det etterpå.

Har også vært innom Wallmart og sett på lots of stuffs. Været har vært litt av og på. Sol og kjempevarmt til tider, men også en del overskyet. Men klage skal man ikke gjøre! Dette er miiiilevis fra hvordan det er hjemme. Utrolig deilig!

Så ja, nå kommer bildebomben (for spesielt interesserte..). Har fått prøvet ut nykameraet mitt (som jeg forresten forguder).

Da var jeg på plass!

Flyturene gikk ganske greit, foruten avbrutte landinger og en ekstrem turbulent humpetur mellom NY og Orlando i tordenstormen. Lynet opplyste hele kabinen gang på gang! Spennende, haha.. Turen fra Oslo til Newark gikk veldig bra. Hadde veldig stor plass siden Economyavdelingen bare var halvfull (de på business og economy extra hadde det nok mer trengt enn meg). Deilig!

Det var også en merkelig følelse å komme ut av flyet i Orlando og kjenne luftfuktigheten på 2342349 % slå i mot meg. En stor forandring fra snøen i Oslo!

Broren min kom å hentet meg på flyplassen og vi suste til Daytona Beach i nybilen på svære veier, og med neonlys rundt oss og enorme reklameskilt og fastfoodrestauranter med sære navn og jeg bare tenkte OMG - endelig er jeg tilbake i USA! xD

Leiligheten er kjempefin og jeg ble møtt med god middag, vin og et stort soverom med tilhørende bad (kan hende jeg flytter inn altså, hohoho). Nå skal vi snart ut å se oss rundt, så jeg må gå å gjøre meg klar. Bare synd at været er litt bleh. Men det går seg nok til. ;)

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?