Siste dagen i New York for denne gang..

Det ble lite svn denne natten. Allerede klokken 02.30 mtte jeg st opp siden vi mtte kjre senest kl. 03 for rekke flyet fra Orlando.. Snille foreldre jeg har da, som orket st opp s tidlig for kjre meg i vel en time, siden ingen busser gikk s tidlig. P grunn av vinterstormene som l p lur, var det en ganske turbulent tur oppover, og jeg var ganske glad da jeg i gjen stod p bakken p Newark. Siden bagasjen ble sjekket hele veien (omfg verdens lengste k i Orlando, s mtte tipse et firma veldig godt for sjekke inn meg og bagasjen slik at jeg kunne rekke flyet..), s siden jeg hadde en stopover i NY p over 10 timer, hoppet jeg p NJ Transit og dro inn til selve NYC. En time senere (pga et veldig merkelig subway-system og arbeid i helgene) stod jeg endelig p stsiden av 86th street ved Central Park!

Omg det var virkelig en kald dag, men who cares nr man er i New York!? Jeg vandret litt p mf gjennom parken, ved siden av Jackie Onassis Reservoir og bort til Belvedere slottet. Har ikke sett noen av delene fr. Det var full av mennesker p joggetur i parken, og en del andre turister som var godt innpakket fra topp til t.

Mlet mitt var Metropolitan Museum of Art som jeg enda ikke hadde beskt! Vi prvde i 2007 da jeg var her, men det var seff p en mandag nr museet er stengt.. Bummer. Denne gangen var det derimot pent og jeg gikk gledelig inn! Jeg tilbrakte 2-3 timer der inne, som er nok til se en milliontedel av samlingen.. Hadde sikkert godt kunne brukt en uke uten f sett alt der inne. Jeg fikk i alle fall sett noen av kunstverkene jeg lenge har drmt om, og litt ellers ogs. Alt fra egyptisk, romersk, gresk kunst og historiske gjenstander, til mesterverk fra renessanse og barokk, og mange moderne kunstverk fra blant annet Pollock, Van Gogh og Cezanne. HERLICH.

Etter hvert ble det bare mer og mer folk der inne, og det viste seg at folk strmmet inn fordi det SNDDE utenfor! Omg omg. Sn i New York liksom, det er jo ganske cute egentlig! Jeg gikk derfor ut og inn i Central Park igjen. Koselig med snvr der (helt til det begynte komme ned som regn og jeg ble skkvt..), og barn tok helt av med snballer og mini-snmenn.

Deretter hoppet jeg og mine ddsslitne bein p subwayen og tok den helt over til Brooklyn og enda ett stykke. Etter litt trasking gjennom regn/snen kom jeg endelig til The Way Station (som jeg skrev om i gr) som er en bar viet til blant annet Dr. Who! Kunne virkelig ikke dra fra New York uten ha vrt innom en Tardis!

Etter en kopp te til varme meg p, og litt snakk med folkene der inne (amerikanere er virkelig omgjengelige) mtte jeg ut i uvret igjen for komme meg til Penn Station hvor jeg skulle rekke toget til flyplassen fra. Det som var litt gy var det at jeg kom til inngangen/utgangen fra Penn Station jeg og Susanne kom ut fra frste gang jeg kom til New York! Husker fortsatt at vi kom opp rulletrappen der, med det enorme amerikanske flagget hengende over oss, og s gule drosjer suse forbi ute i regnvret. Sirkelen ble liksom sluttet n. xD

HADE, TAKK OG FARVEL VAKRE BY, OG VAKRE LAND FOR DENNE GANG.

P Doctor Who-bar i Brooklyn

OMG DERE, I GR VAR JEG FAKTISK INNE I EN TARDIS!!! (Dr. Who-fans, dere skjnner nok min entusiasme!). I Brooklyn, New York ligger den geeky baren The Way Station, som blant annet er viet til den populre britiske serien Doctor Who. Og det er jo faktisk ganske kult at baren har en EKTE TARDIS inne i seg! Eller ekte er den vel egentlig ikke, selv om den faktisk er strre p innsiden - for innenfor dren ligger badet! Der inne pryder det lange skjerfet til den ene doktoren veggen, samt K9, en dalek og en weeping angel! Scary om strmmen hadde gtt der inne for si det snn...

Jeg fant tilfeldigvis ut om stedet, og siden jeg hadde en dag til rdighet i New York i gr dro jeg blant annet innom der. Tok en kopp te i en bar lzm... Eieren var ikke der, men managaren som stod i baren var veldig hyggelig og gy prate med. Dessuten kom jeg i snakk med en forfatterkvinne som het Kristin, oppkalt etter Kristin Lavransdatter som moren var s interessert i. Gy! Det tragiske var at litt senere p kvelden skulle de ha fellesvisning av julespesialen av Doctor Who (som jeg enda ikke har sett). Huff!

Tar dog gjerne turen innom neste gang jeg er i byen (som kommer skje 2940924 ganger). Resten av dagen (inkludert Central Park og SN!) kommer senere. N sitter jeg p Gardermoen (skikkelig nedtur..) og venter p flyet hjem. Har enda mange timer sl ihjel og selvflgelig er ikke nettbrettet p stasjon nr det gjelder nok batteri. Oh well.

Er det flere av dere som ser Doctor Who?

From the Florida Keys down to Key West

Vi stod opp og var klare til dra allerede klokken 7 i gr morges. Det var en ganske svnls natt for min del, s det var litt kjipt med en s tidlig morgen. Men nr man har mye gy foran seg, gjr det jo ingen ting!

Stedet s litt annerledes ut i dagslyset, da hadde egentlig magien forlatt stedet. Frokosten var ganske kjip, MEN jeg gikk en liten runde p stedet p formiddagen og fikk se en delfin leke seg i vannet like utenfor kaien! S utrolig gy! Deretter oppdaget vi ogs tre pelikaner som tigget mat fra en fisker som satt p kaia. Kjempemorsomme fugler xD

Bilen ventet s p oss og tok oss frst over til Key Largo, den strste av the Keys, og deretter gjennom bde Islamorada, Marathon og alle de andre sm og store yene. Mange av broene, spesielt de siste nr man nrmet seg Key West, var utrolig lange! De strakk seg utover havet p en slik mte at det nesten fltes som om man satt i en bt enkelte steder. Langs veien stod det mange fiskere og prvde lykken, og det var ogs mange ute i fiskebter rundt. Srt, men utrolig gy veisystem! De fleste steder er det derimot bare ett kjrefelt i hver retning, slik at trafikken gr mye saktere enn de fleste andre steder i USA. Fra hver y fltes det ogs ut som at det ble frodigere og frodigere og mer og mer tropisk. Mange hadde ogs manatee-postkasser, noe som var utrolig stt (m ha en slik..)

Vi stoppet p en campingplass p en av de lavere yene siden foreldrene mine er store camping-entusiaster. Men det er enorme forskjeller mellom campingplassene her og hjemme. For det frste er campingvognene og campingbilene her enormt svre, sikkert doble i strrelsen for de fleste vi har hjemme. De enorme campingbilene trekker ofte med seg svre personbiler p slep, og p campingplassene hadde nrmest alle vognene egne golfbiler p plass. Det var ogs et stort svmmebasseng der og campinghyttene var gigantiske.

Det aller kuleste med stedet var derimot marinaen, for plutselig oppdaget vi sjkuer like ved! Noen campinggjester holdt en slange med ferskvann ned i vannet til dem, og 3-5 manatees hengte rundt slangen og slukte i seg vannet. Omg! De er bare noen helt fantastiske skapninger! S rolige og bedagelige og s utrolig skjnne. Disse var ogs gamle, for de var enorme i strrelsen og dekket av alger og skjell. Et par av de hadde ogs store arr fra btmotorer.. Skulle gjerne bodd et sted hvor man kunne ha nrkontakt med slike skapninger ofte..

Vi fulgte s the Overseas Highway videre til den srvestligste ya som er Key West. ya er faktisk nrmere Cuba enn Miami i avstand. Ca. 15 mil fra Cuba bare! Omg, dit m virkelig turen g ganske snart..

Frste stopp p ya var Smathers Beach, hvor vi tilbrakte et par timer i solsteiken. S utrolig deilig! Hvit strand, grnt hav og svre palmetrr ruvende over - just how I like it! Likte derimot ikke at en innpslitende mse kom hentet maten min UT AV HENDENE MINE, makan til frekkhet, haha.

Deretter kjrte vi inn til selve sentrum, parkerte og tok beina fatt. Deilig og varmt sommervr. Stedet har ogs en herlig karibisk-lignende rytme, med pastellfargede sm hus, mange ste kafeer og restauranter, massevis av hner og kyllinger i gatene, og en veldig avslappet atmosfre. Jeg drakk deilig ferskpresset appelsinjuice, spiste god lunsj og spiste key lime pie p det srligste punktet p ya. Der sies det at man kan se over til Cuba p en klar dag, men det gjorde vi ikke. S heller p den massive ken for ta bilder ved den store sten hvor det str "southernmost point". Lengst sr i hele USA! Vi var ogs innom Mallory Square, Duval Street og tok en titt p Hemmingway's hus, her var ogs ken milelang s vi skippet ta turen innom denne gang.. fikk s vidt en titt p de spesielle kattene der med hele syv tr! Vi avsluttet s dagen i Key West like fr solen dukket under horisonten, og det var tid for kjre back nordover.

Det ble en lang tur hjem tilbake til Daytona, 7-8 timers kjring i mrket. Kom tilbake klokken 2 om natten stuptrtte hele gjengen. But it was oh so worth it! Skjnner ikke at jeg m forlate dette paradiset i morgen.. Blir tragisk komme hjem til kulde, sn og dager uten sol.. Jaja. Man m vel nyte tiden man har i paradis.

Noen som har vrt p Keysene eller nsker ta turen?

Welcome to Miami!

Etter besket hos apene og de andre skjnne dyrene, gikk turen inn til selve Miami og South Beach.

Det var en helt sinnsykt flelse komme inn over causewayen mot South Beach, strdd med palmer p hver side av broen, hyhus p den ene siden og enorme privatvillaer med bter p strrelse med skyskrapere p den andre siden og stranden rett foran oss. Helt villt! Gradestokken viste ogs over 30 grader p det meste, s vi flte alle at vi var kommet til paradis.

Vel framme p Ocean Drive parkerte vi bilene og hoppet ut i heten. Luftfuktigheten var intens, men who cares nr man har palmene ruvende over seg, art deco-strket p den ene siden og den fantastiske stranden p den andre siden. Sr-Amerikanske rytmer hrtes fra bde den ene og den andre bygningen, og et par ung-jenter gikk rundt og solgte cubanske sigarer. Det fltes virkelig som om vi var kommet til en helt annen verden! I alle fall et annet land..

Etter litt vandring fram og tilbake langs strandpromenaden, et lite mte med stranden og et Horatio-med-solbriller-yeblikk for pappa (fra CSI Miami) og litt Scarface-film-locations, endte vi opp p en italiensk restaurant for spise litt mat siden frokosten tusen timer tidligere. Helt greit mat, men sinnsykt priser! Som komme hjem igjen! Eller, nesten.. f steder som er like dyre som Norge p sitt verste.. X_X

Vi var ogs heldige nok til f se byen i det mrket senket seg - wow! Gatene var fulle av mennesker, barene var pne og spilte musikk i angro, og mnen dominerte himmelen over palmene..

Til slutt mtte vi derimot forlate byen, og veien ut derfra, over i-95 srover, var s utrooolig kul! Fltes ut som man kjrte i luften over broene, over byen og rett ved siden av de utallige skyskraperne i forskjellige lys og farger, nesten som i ett slags bilspill, haha. Ubeskrivelig.

Vi kjrte s srover, forbi Florida City og over de frste broene mot Florida Keys. Usikre om vi kom til finne oss et relativt billig og ledig overnattingssted, stoppet vi rett fr Key Largo p et sted som heter Gilbert's Resort, hvor de hadde ledige rom til hele gjengen. Haha, og for et spesielt sted. Det virker egentlig som vi har blitt transportert til en film fra 80-tallet om noen folk p en roadtrip som stopper p et tilfeldig motel hvor folkene er litt merkelige og spesielle og hvor alt mulig kan skje. Hotel California? Rett utenfor dren har vi uansett havet med delfiner i (!), en svr krokodille hrer tydeligvis ogs til her, og under Sandy var parkeringsplassing fullstendig oversvmt og da flyt krokodillen rundt der og koste seg.. Det er ogs en svr enorm bar her med l til 1 dollar, og lysslynger henger over alt. Koselig og harry p samme tid! Blir spennende og se hvordan stedet ser ut i dagslys..

I morgen venter Key West! OMG.

Monkey Business

Vi forlot Daytona Beach i 8-tiden i dag, og la oss p i-95 srover. Etter 4 timer og 3 sm-stopp befant vi oss plutselig i Miami! Eller outback-Miami. Vi skulle til Zoological Wildlife Foundation hvor moren min skulle f hennes strste nske oppfylt.

ZWF er et privat "dyreshelter" som tar i mot eksotiske dyr som eierne finner ut at de ikke kan beholde lengre, eller som tar i mot ulovlige eksotiske dyr som blir tatt i fra eierne. De har alt fra kameler og tigerunger til strutser, lver og maurslukere. Det er ikke et stort sted, men stort nok til det formlet stedet har.

Moren min har alltid drmt om f holde og kose med en liten apeunge (de er jo sinnsykt ste), s fr vi dro hit til Florida, sjekket jeg ut mulighetene for at noe slik kunne ta sted. Etter mye om og men kom jeg fram til dette stedet, og idag fikk moren min endelig nsket sitt oppfylt! I det vi ankom stedet fikk hun lov holde den lille gibbonungen Rama i armene sine. En helt utrolig skjnn skapning! Bare fire mneder gammel, og verdens skjnneste.

Vi ble ogs mottatt av hundegjengen som regjerer p stedet, blant annet to enorme grand danois og en liten lekete bulldog. xD Helt utrolig herlige dyr!

Vi fikk ogs omvisning p stedet. Fikk blant annet treffe den lille ste tigerungen p bare 1 mned (!), se p kameler, strutser, maurslukere, tigere, lver, krokodiller og alligatorer og flere forskjellige rampete aper.

Deretter fikk vi kose med en utrolig sknn lemur! Den var utrolig skjnn og elsket bli kldd under armene, haha.

Vi fikk ogs treffe en liten maurslukerbaby, og ooomg s st! Den hadde s morsomme tegninger p kroppen, s nesten ut som den hadde bukseseler p!

Det store hydepunktet var da vi fikk komme inn i det ene apeburet og treffe tre skjnne apekatter. De var bde hyt og lavt p samme tid, men likte ogs en ordentlig kos. Helt fantastisk!

Alt i alt en helt fantastisk opplevelse for oss alle!

Omvisningen og dyremtene varte i litt over en time, og kostet oss 70 dollar per person. Ikke billig med andre ord, men vi fikk til gjengjeld noen helt utrolig opplevelser. Awesome time!

Turen deretter gikk inn til Miami, men det kommer i ett nytt innlegg.

An American Christmas

I dag er det jo christmas day, og siden vi ikke er amerikanske har vi ikke pnet pakker idag.. MEN vi har gjort mye annet gy! Dagen startet med avslapping og god julefrokost. Vi prvde oss p litt soling p balkongen i det vi stod opp, men solen bestemte seg for vre hard to get i dag ogs.. What's up with that?!

Deretter hoppet vi i bilene og dro til kysten for spille minigolf! Frst dro vi til ett sted, men de var selvsagt stengt.. Men de hadde sm alligatorer da, og de var litt ste se p.

Deretter hoppet vi i bilen igjen og dro til neste sted. 11 dollar per pers for en runde minigolf, men til gjengjeld var banen ganske mye mer avansert enn noe jeg har prvd hjemme. Yarr! Skal ikke si at det gikk s veldig bra siden jeg kom p nest sisteplass, men sky likevel! xD

Etter en runde ble vi alle sultne og dro innom IHOP for fylle magen med masse godt og usunt. New York Cheesecake Pancakes pour moi, med krem og jordbr..

P grunn av drlig samvittighet over alt vi spiste (hohooh) dro vi til Ormond Beach for g av oss litt kalorier. Ikke akkurat sole-seg-vr, men godt og friskt. Kom nrt p pelikaner og andre ste fugledyr, og lekte gale julenisser p stranden. xD

For gni juleflelsen enda lenger inn dro vi til julestrket i Holly Hill igjen, for se p de insane juledekorasjonene som rder der. Helt villt sted! Enkelte i gjengen mente det var altfor overddig og for mye, men jeg synes det skal vre lov ta litt av noen ganger, haha.

Da vi kom tilbake til leiligheten fikk vi i oss enda mer mat (hallo gravidmage), og sitter n ladder opp innenfor turen srover i morgen. Gr alt etter planen blir det bde kosing med eksotiske dyr og kjring over laaaange broer. Spennende!

Christmas Eve

I gr var det julaften, og det var en ganske annerledes julaften enn hva jeg har vrt med p tidligere (som antatt). Men gud for en koselig og gy dag!

Dagen startet med en god julefrokost p morgenen, gaveinnpakking av de siste gavene, litt last minute shopping p Target, tre ntter til Askepott, julekakespising, litt scrabblespilling, skyping med de hjemme og stuffs. Deretter mtte den svre kalkunen i ovnen, og tilbehret mtte lages til. To typer ris, stpotetmos, grnnsaker, amerikansk stuffing og den kjempegode sausen vi kjenner fra hjemme. Det ble en utrolig god og mettende julemiddag!

Deretter tok vi vel helt av og fikk vr "normale" side fram, hahaha.. Vi er litt koko alle sammen (Koko(s)gjengen).

Gavepningen tok vi p kvelden slik som vi normalt gjr hjemme, og det ble en koselig stund med masse flotte pakker og hilsningen. Najs!

KOOSELIG JUL!

God jul fra Florida!

Her mter man ikke julenissen p Nordpolen, men p stranda! Koselig gammel kar. xD

Vi har hatt en super dag i dag, og en meeget lang dag idag p lillejulaften. Dagen startet p balkongen for enkelte av oss (les:meg), i strlende sol og en temperatur som var litt hyere enn i gr (heldigvis). M jo prve f litt farge p en vinterhvite skrotten. Deretter gikk vi p en liten runde i omrdet for se p dette stedet. Jeg som tidligere bare har sett det i grvr ble ganske glad da jeg s at himmelen var nesten fullstendig bl.

Deretter tok vi turen til stranda for se oss litt rundt der. Surfere, pelikaner, solskinn og masse awesomeness! Her kom ogs julenissen susende vinkende forbi i en motorisert paraglider! S utrolig kult. Ikke noe man ser hver dag hjemme.

Vi tok oss ogs en forfriskende drink p toppen av pieren. Det er ikke alle av oss som tlte det, som dere sikkert kan se p bildene, haha...

Turen gikk s innom kjpesenter etter kjpesenter, og litt lunsj p taco bell, og en vindsimulator for meg og mamma hvor vi fikk oppleve orkanvind p tett hold (det var litt intens, haha). Litt nye klr kom i posene og litt mindre penger str igjen p kontoen. Endelig er juleantrekket til i morgen p plass!

(ingen av oss er forresten spesielt normal.... HAHAHA, men nok om det xD)

Utslitte kom vi tilbake til leiligheten, og har spist god mat til middag/kvelds og sett Grevinnen og Hovmesteren p youtube. Hurra for internett!

Synes fortsatt det er utrolig merkelig at det er julaften i morgen, men slik kan det g. Savner de nrmeste hjemme, og det blir rart feire jul uten mor og beste, lille foxegutten og kaninfrkenen - men hper de har det fint sammen hjemme. <3

Med det nsker jeg alle dere - kjente og ukjente - en kjempegod jul og en flott feiring i morgen (i dag for dere, I guess)!

The road to Daytona Beach

Etter at vi hadde plasket rundt i kildevannet med sjkuene hoppet vi tilbake i bilene og kjrte litt stover fr vi stoppet p en koselig restaurant som het Olive Garden for hive i oss litt lunsj. Kjempegod mat, og salat og garlic sticks til forrett. Servitrdama tok ogs helt av, og trodde nesten hun skulle falle p gulvet fordi hun lo s mye.. Vi fikk til og med et julekort fra henne da vi dro.

Deretter gikk ferden via Orlando International hvor vi hentet ut ny leiebil (som var helt identisk med den forrige), og kjrte videre til Daytona.

Kjrte forresten forbi en ganske stor skogbrann like ved veien.. Tragisk. Hva rsaken var aner jeg ikke, men hper virkelig ikke det var en av de tusen som ryker i bilen som har kastet en sigarett ut av vinduet.. What a waste, if so.

En koselig kveld i leiligheten er snart over (utslitte etter en lang dag bde p land og vann), med godt selskap og god drikke.

I morgen er det lillejulaften! HVOR SYKT ER IKKE DET?! M prve lete fram juleflelsen ett eller annet sted..

Swimming with manatees!

Eller en svmmetur med sjkuer, p godt norsk. Hvorfor manatees heter sjkuer p norsk er derimot et stort mysterium i mine yne.. o_O

FOR NOEN FANTASTISKE DYR, OG FOR EN FANTASTISK OPPLEVELSE FLYTE RUNDT I VANNET MED DISSE ENORME, SNILLE GIGANTENE. Har nesten ikke ord. Skulle kunne tatt en av de med meg hjem, med der hadde de nok hatt det litt for kaldt.

Vi dro med Captain Broderick som hadde sin egne lille "husbt", som var dekket slik at etter svmmeturen kunne vi komme inn i en god og varm bt og f tilbake varmen. Kapteinen var en ordentlig moroklump, og vi lo vel egentlig i ett strekk mens vi var i bten.

Turen startet klokken 8 p morgenen, og vi var alle riiiimelig skeptisk siden gradestokken mlte hele 1 grad p morgenen! Jeeez. Rimelig gy skulle hoppe i vannet i en slik temperatur, men etter at vi fikk utdelt vtdraktene og duppet trne i vannet kjente vi at dette kom til bli bra! Vannet i Crystal River, som var stedet v befant oss, mler konstant 22 grader ret rundt. P vinteren nr vannet i de store elvene blir kaldere og kaldere trekker sjkuene oppover inn mot kildene hvor vannet er mer behagelig. Derfor er dette den beste perioden bade med disse dyrene om man nsker kontakt med maange av disse flotte skapningene.

Det var virkelig en helt ubeskrivelig flelse ligge duppe i vannet alene og plutselig bli oppskt av en manatee som forsiktig flt opp til deg og kom face to face. Det var lov stryke dem med en hnd, og nr man gjorde det l de helt stille og lukket ynene slik at det virket som det var noe de likte. Helt ubeskrivelig!

Det hres kanskje flt ut for dyrene at turister kommer i bter for oppske dem, men turismen her er veldig kontrollert. De fleste btene har begrenset antall passasjerer (som p vr bt hvor vi kunne vre seks stykk), mens enkelte har opptil 12 stykk. Mange omrder i elvene og kildene er avgrenset slik at man ikke kan svmme inn der, mens at sjkuene kan trekke seg inn der om de fler seg lei av menneskelig kontakt. Man kan bare ligge flyte p overflaten av vannet, slik at om dyrene ligger p bunnen (noe de ofte gjr, feks om de sover) s fr de vre der i fred. Man skal ikke oppske dem, men kommer de til deg s er det greit. Mange av dyrene syntes ogs tydeligvis at det var spennende med menneskelig kontakt.

Det var ikke bare vi tre som gjorde turen, men broren min, kjresten hans og en kompis kom ogs kjrende fra Daytona Beach og joined oss. Kjempekoselig!

Vi tok ogs turen opp til en kilde hvor det verken var andre mennesker eller dyr, og hvor vannet var helt utrolig klart! En del fisker svmte rundt og det fltes ut som vi var midt i jungelen med store palmetrr hengende over oss. P grunn av strmmen s kunne man bare ligge helt stille i vannet med snorkelen p og flyte sakte men sikkert med fiskene ned til elven igjen. Helt fantastisk!

Vi var totalt ute i vannet i litt over en time, da begynte det bli kaldt. Skulle gjerne blitt igjen mye lenger! Fr kanskje heller komme tilbake en annen gang, det er sikkert!

En opplevelse of a lifetime, that's for sure!

Noen som kunne tenkt seg det samme?

Back in Florida!

Etter en uke, og ca. 200 mil p veien er jeg tilbake i Florida igjen. Vi krysset grensen i dag, og fikk gratis appelsinjuice p visitor centeret som velkomstdrink, haha. Solen skinte s fint nr vi kjrte inn i solskinnsstaten, og jeg hper vret vil vre p vr beste side den siste uken jeg er her i statene..

Etter ankomst her i Crystal River (hvor vi skal gjre noe kjempespennende, men muligens veldig kaldt i morgen) sjekket vi inn p hotellet, og dro s inn til "byen" for spise middag. Vi ente opp p Fat Boy's, som passer fint ettersom vi sikkert har gtt opp 40290 kg siden vi kom hit til landet. Alt for mye god mat, alt for store porsjoner og alt for mye mat generelt.. Biffen vi fikk til middag var pretty awesome da. Det er vel det som er problemet.. Haha. xD Er jo lov og feire at man overlevde verdens undergang da, hohooh!

I morgen kveld er vi tilbake i Daytona Beach, s da kommer en oppdatering p hva vi skal gjre i morgen tiiiiidlig.

Snakkes!

Dagen i Savannah

Denne srstatsbyen i staten Georgia, regnes ofte som en av de vakreste byene i USA. Etter hva jeg har sett m jeg si meg rimelig enig, selv om byen ikke har s mye stille opp med i forhold til ste, sm byer sr i Europa.

Det er en ganske liten bykjerne i den historiske delen, og Savannah var den frste byen i USA med byplanlegging. Byen er derfor lagt opp etter et stramt rutenett med vakre parker som bryter opp de ellers veldig rette gatene.

Byen ble etablert i 1733, og er fortsatt full av gamle historiske byggninger. Enkelte hus er fantastisk vakre, og rammes fint inn av parkene og de enorme trrne som pryder gatene og som er dekte av spanish moss/spansk mose. Til tross for at denne veksten heter mose, er den ikke mose, men heller en plante i ananasfamilien (weird). Den ser utrolig kul ut, og har blitt brukt til mange ting opp igjennom rene, blant annet isolasjon, i tekstil og Henry Ford brukte planten som fyllstoff i bilsetene i de frste Ford-bilene.

Siden parken hvor Forrest Gump satt p benken og pratet om hele livshistorien sin ogs befinner seg i Savannah, mtte vi seff dra dit. Bussbenken var dessverre bare plassert i parken under filminspillingen, s den var borte vekk. Men det finnes jo andre benker da ;D Chippewa Square is the place!

Vi var ogs innom den strste parken, Forsyth Park, med sin nydelige fontene og enda flere trr med spansk mose! I like. Skulle gjerne tatt med meg litt mose heim ass. xD

Katedralen St. John the Baptist tok vi ogs turen innom, og HOLY MOSES for en vakker kirke! Fikk fullstendig bakoversveis. Den var utrolig vakker dekorert innvendig, og fint pyntet til jul. Dessuten hadde kirken den strste og mest omfattende julekrybben jeg har sett. Hele Betlehem var p plass - pretty much!

Lunsj ble spist p Goose Feathers, som hadde kjempegod og fersk mat. Jeg mtte seff ha en bagel med kremost og laks...

Her kommer litt flere bilderrrrr.

nsker vi fikk sett enda mer av byen, blant annet fra vannsiden og den victorianske delen - meeen selv om det ser varmt og fint ut p bildene var det ISKALDT etter at en kaldfront kom inn til byen i gr kveld.. Maks uflaks? I think so, haha.

Noen som nsker ta turen?

Southern Savannah

Vi ankom byen i 3-4-tiden i dag, og kom oss rett til hotellet uten st i bilk - frste gang det skjer! xD Bor p et Best Western Plus rett i grensen til det historiske kvarteret, s virker som det ligger ganske bra til.

Etter at vi hadde installert oss p hotellet gikk vi ut startet se oss litt rundt. Kom ikke mye lengre enn til City Marked, hvor vi fant en restaurant vi slo oss ned p. Maten var helt vanvittig god! Friske og gode rvarer i min Bayou Chicken med cajun cheese sauce, naaam.

Solen gikk etter hvert ned, og bykvartalet lyste opp i tusenvis av sm lys. Kjempekoselig. Byen minner meg egentlig mye om New Orleans.

Vi har bare sett en brkdel til n da, s gleder meg til se mer i morgen. Byen skal visstnok vre en av de vakreste i USA. Vret ble bare vrre og vrre utover kvelden. Det var varmt og godt, men blste som fy. Regnet kom etterhvert ogs. Det har til og med vrt advarsler mot sm tornadoer p nyhetene, s fr hpe man slipper unna noen slike. Satser p at det blir bedre i morgen! *krysser fingrene*

Roadside America

De siste dagene har vi beveget oss fra New York City via 8 stater til srstatsbyen Savannah. New York, New Jersey, Maryland, Pennsylvania, Virginia, North Carolina, South Carolina og Georgia har vi passert. Har sett og opplevd en god del allerede, og ferden er heldigvis ikke over enda.

Fra dag til dag merker vi at vret blir litt varmere og trrne litt mer grnne. N har ogs palmene dukket opp, s det er utrolig herlig. Fremdeles veldig srt hre p julesanger mens man kjrer p enorme amerikanske veier og solen steker gjennom bilvinduet.

Slenger med noen bilder fra dagene p veien s langt.

Can't wait to see what's next!

South of the Border!

I dag har vi tatt turen sr for grensen, til Mexico! Har beskt Pedro og danset rundt i sombreros og ridd p gigantiske kaniner. Hot tamale! Caliente!

Neida, n lyger jeg litt. Vi har bare vrt sr for grensen til South Carolina. Resten er dog sant. xD

South of the Border er et rastestopp som tok helt av engang p 50-tallet. Flere titalls butikker som selger ALT MULIG, restauranter, motell, campingplass, fyrverkeributikker, et trn med en gigantisk sombrero og en mini-fornyelsespark med et lite pariserhjul og en karusell. Dessuten er maskotten Pedro (en stereotypisk meksikansk bandidos) everywhere, og reklameplakatene som opplyser bilister om stedet begynner flere titalls mil unna. Det er helt vanvittig srt, og kult p en utrolig teit mte. xD Et supert-kitsch sted som tar helt av!

Umulig ikke ta turen innom om man reiser p i-95 ned mot Florida eller opp mot New York gjennom North/South Carolina. ;D

Dagen i Washington DC!

Vi startet dagen tidlig med sjekke ut av hotellet i 8-tiden, og gikk til et frokoststed i nabolaget. Deretter vandret vi ut i solen igjen, og gikk mot sentrum av DC. P veien kom vi tilfeldigvis over Iwo Jima-statuen og Arlington Cemetery, den amerikanske militrkirkegrden. Kirkegrden ble opprettet under den amerikanske borgerkrigen, og siden da har 400,000 soldater, generaler, presidenter og konene deres blitt begravet der. Omrdet var helt ufattelig stort, og det fltes nesten uvirkelig g rundt der. Det var likevel estetisk vakkert, og de fleste av gravene hadde ftt julekransen p plass fr jul.

Vi gikk deretter over den store Arlington Memorial Bridge inn til selve DC. To svre grnne helikoptere fly over mens vi gikk ute p broen. Presidenten p tur? xD

Frste stopp p DC-siden var Lincoln Memorial. Favorittstedet mitt i hele DC! Utsikten derfra er helt utrolig, og dessuten er det jo et pluss at stedet er viet Abe Lincoln. P stegene opp til bygningen stod ogs Martin Luther King og holdt sin "I Have a Dream"-tale. Magisk sted.

Vi vandret deretter langs the Mall og videre til Washington Monument, som med sine 169 meter er den hyeste strukturen i hele byen. Store kontraster fra New York med andre ord. Mtte jo vre litt turist der da.. :P

Neste stopp var Det Hvite Hus like ved. Her, samt de fleste andre steder vi har vrt slangt i USA, henger flaggene fortsatt p halv stang p grunn av den forferdelige skolemassakren som skjedde her fr helgen.

Vi fortsatte s turen nedover langs the Mall, og jeg skrek innvendig fordi vi ikke hadde tid til stoppe innom museene som ligger langs parken. Vi orket ikke g helt til Capitolbygningen, mest fordi vi var ddsslitne etter ha gtt i 3-4 timer i ett kjr, og fordi magen rumlet etter mat. Det ble litt lunsj s p kafeen til kunstmuseet.

P tur tilbake til hotellet hoppet vi p metroen, som bde var ren, ny og veldig effektiv. Det var absolutt den mest luftige undergrunnen og undergrunnsstatsjonene jeg har vrt p!

Deretter var det dessverre tid for forlate byen, og p tur srover passerte vi blant annet Pentagon! Fikk i hvertfall sett det meste, og enda mer enn hva jeg fikk se sist gang jeg var der. Men det er absolutt en by jeg kan tenke meg dra tilbake til. Veldig avslappet, ren og vakker by.

Noen som har vrt der eller kan tenke seg dra dit?

On the road

Etter at vi forlot amishland kom vi oss ut p veien og stoppet frst p en Bob Evans-restaurant for spise litt middag. Kjederestaurant, men kjempegod og frisk mat. Jeg spiste en wildfirekyllingsalat som var utrooolig god. Betjeningen her var ogs ekstremt hyggelige, og den ene kvinnen hadde til og med tatt vare p en eldgammel kvittering hvor hun hadde skrevet et par norske ord hun hadde lrt av noen andre norske turister en gang i tiden, haha.

Deretter var vi tilbake ute p veien, og turen gikk srst mot USAs hovedstat - Washington DC.

Selve kjreturen tok bare et par timer, men vi ble steende i k i rundt 1 time fr vi var framme ved hotellet i Rosslyn p andre siden av elven fra District of Columbia, s vi bodde faktisk i staten Virginia. Hotellet var veldig fint til den billige prisen vi betalte, og rommet var stort og romslig.

Etter at vi hadde installert oss p hotellet tok vi beina i bruk igjen, og gikk over broen til Georgetown, DC. Stt lite sted med fine gamle hus, og enkelte steder minte meg egentlig litt om San Francisco. Vi endte opp p en japansk restaurant med kjempegod sushi.

Oooog deretter var det kveld. Mtte jo vre i slaget fr vr store grunde rundt i Washington DC!

A day with the Amish

I gr kveld ankom vi den lille byen Intercourse like ved Lancaster i Pennsylvania. Et omrde som huser en av de aller strste populasjonene av amish i USA. Amish er en trosrettning som er utgtt fra mennonittene, som er en annen kristen trosretning. Navnet kommer fra grunnleggeren Jacob Ammann, som mente at mennonittene ikke fulgte bibelen nye nok, s han tok saken i sine egne hender, og den amiske trosretningen var fdt.

Old order amish er de mest ekstreme, og nsker skille seg fra den vanlige verden mest mulig. De kaller for eksempel alle som ikke er amiske for "english" uansett om du er fra New York eller Danmark. De bruker ikke elektrisitet, de kjrer ikke bil (men kan sitte p andre), ikke mobiltelefon eller andre moderne hjelpemidler. I kjkkenet bruker de mye propan og ellers er mange av de apparatene vi bruker ved help av elektrisitet, ombygget av dem slik at de er trykkluftdrevet. For eksempel er miksmasteren trykkluftdrevet. xD

Den eneste mten de fyrer i huset er ved hjelp av vedovnen/gassovnen p kjkkenet som de ogs ofte lager mat opp. Lampene de har er drevet av propan, og ellers bruker de mye stearinlys eller lommelykter.

Siden de ikke kan eie eller kjre bil, har de hester og vogner de frakter seg rundt i. Slike var se over alt i Intercourse! Koselig hre lyden av hover p gaten rett utenfor hotellet. Det var litt vanskelig se noe som helst nr vi vknet siden tken var s intens, men den lettet utover formiddagen og vret ble ganske s flott og varmt.

Hotellet var et Best Western, som var i ordentlig bonde-amisk-stil. Utenfor stod en tradisjonell hestevogn, og resepsjonsbygget var formet som en innebygd bro, som dette omrdet har s mange av.

Inne p rommet stod det to store senger og ventet p oss, og bibelen l pen p bordet. xD

Vi startet dagen i dag med frokost p hotellets restaurant, som ogs var den eneste restauranten i byen. Her jobbet det amiske damer og flere amiske menn satt og spiste frokost med vennene sine.

Deretter gikk vi ut i byen og s oss om. Flere amiske kom kjrende forbi i vognene sine, og andre kom vandrende eller kjrende p sparkesykler. De nsker ikke bli fotograferte, da de er veldig ydmyke mennesker som mener det viser stolthet (pride) stille opp og posere for et bilde. Men bilder bakfra eller langt unna gr greit, da de ikke har kontroll p om disse blir tatt, og at det da ikke blir "deres problem" om de blir fotograferte. De har derfor heller ikke bilder av seg selv og familien i hjemmene sine, og dukkene har ikke ansikt.

Vi kom til slutt til en liten miniby inne i mini-Intercourse med sm butikker og kafeer. Her var det ogs sm hester, esler og geiter i sm innhegninger.

Utenfor byen ligger jordene, helt enorme og rullende, og det var en befrielse se de strekke seg ut i evigheten etter all trengselen i New York. Grder ligger det over alt, da halvparten av alle amiske er jordbrukere. Resten jobber for det meste innenfor hndtverkeryrket. Man kjenner godt igjen grdene siden de ikke har strmlinjer, biler utenfor og klesvasken ofte henger utenfor til trk.

Til slutt dro vi fra Intercourse, og kjrte til byen med et nesten like srt navn - Bird in Hand. Her stod ogs hestene parkert utenfor butikker, slik vi ofte etterlater bilene vre p parkeringen.

Vi endte s opp p The Amish Village, hvor de har et gammelt amishhus, en fjs, et skolebygg, butikker osv slik at vi turister kan dra innom og f omvisning og mer info om disse menneskene og their way of life.

Det var et veldig lrerikt besk hvor vi fikk en innfring i det meste innenfor de amiske og livet deres. Blant annet at menn m la skjegget gro etter at de er gift, men de kan ikke f bart. Damer fr aldri lov til klippe hret i hele livet deres. Fram til de er gift kan de bruke hvitt forkle, men bryllupsdagen er den siste dagen i livet deres de kan bruke hvitt. Deretter gr det i blant annet svart, brunt, grtt, bltt og lilla. Alle amiske begraves i helhvite klr. Menn kan bruke knapper, men kvinner m bruke nler til holde sammen klrne. Veggene inne i husene deres er enten bl, grnne eller hvite. De kan ikke henge bilder paa veggene (sorry de norske bokstavene forsvant..), eller andre dekorative saker. Men de kan henge opp ting som er nyttige, dermed henger man opp kalendre med fine motiver, siden kalendere er nyttige. Det er det samme med de flotte lappeteppene som kvinnene lager, de kan vaere dekorative fordi de ogsaa er nyttige.

Mennene maa bruke hatt hvis de skal ut, det samme gjelder kvinner som alltid har haaret oppsatt og under en 'bonnet' hvis de skal ut hvor menn kan vaere tilstede. De amiske har i motsetning til hva mange kanskje tror ikke kirker, de bytter paa aa holde gudstjenestene hjemme hos seg selv. De gaar paa skole i 8 aar, og laerer seg baade engelsk og tysk paa skolen. Tysk bruker de i forbindelse med gudstjenester og i det kristelige liv, engelsk snakker de med de amerikanske, og pennsylvanian dutch snakker de seg i mellom (en gammel tysk dialekt, til tross for at dutch ofte brukes for en betegnelse paa nederlandsk). Alle barna holder til i den samme skolebygningen uansett hvor gammel de er, og laereren maa vaere amisk, og det vil si at hun ogsaa bare har gaatt paa skole i 8 aar.

Kom over noen slike 'bonnets' som amiske kvinner har laget, og bare maate kjoepe en. xD

Selv om livet de amiske lever er veldig fjernt for de fleste av oss, synes jeg ogsaa det er veldig fascinerende. De er utrolig hyggelige, og har ingenting vondt i seg. De har vaerken lov til aa utoeve vold eller snakke tilbake om noen snakker stygt til dem. De tror paa vaaksendaap, det vil si at de vil vaere store nok til aa selv bestemme om dette er et liv de oensker aa fortsette aa leve. De velger selv hvem de vil gifte seg med, og den gjennomstnittlige giftealderen er 22 aar. De driver ikke med forskjellsbehandling, alle er like og verdt like mye i deres oeyne. Mote er ikke et konsept, og penger er ikke viktige. Det som betyr noe er familien og aa leve etter guds ord. Synes det er imponerende at de fortsatt lever som om aaret er 1750!

Hva tenker du om disse menneskene og maaten de lever livet sitt?

(og yeppers, da var denne ekstremt lange bloggposten over, haha)

I Amish-land!

Vi befinner oss for tiden midt i amishland, i en st liten by som heter Intercourse (haha) av alle ting. Helt fantastisk! Vret har til og med ogs blitt supert. Men n m vi sjekke ut av hotellet s en oppdatering fra dagen kommer senere.

Siste dagen i New York

Vi startet dagen med en stor og utrolig god frokost p Scotty's Diner p Lexington Ave. Bagel med cream cheese og norsk laks! De ansatte var for det meste eldre menn med gyal humor, haha.

Etter frokosten gikk vi videre til 5th avenue, og trasket opp gaten mot Central Park. Som vanlig var denne gaten full av folk, og for det meste turister som stirret i awe p de eksklusive vindusutstillingene i alle de dyre designerbutikkene.

Vi var ogs en tur innom den vakre og storslagne St. Patrickskatedralen.

En snartur innom Saks Fifth Avenue mtte vi ogs, for der tok juledekorasjonene helt av.

Til slutt endte vi opp i Central Park, og gikk rundt blandt ekorn, skytegere og hestevogner. Synd at vret ikke var bedre, og enda mer synd at det ikke var sommer og grnt og varmt og flott. Fant forresten ogs Friends' fontenen! Og stoppet ogs innom Strawberry Fields - minnemerket til John Lennon.

Etter en tur i parken tok vi subwayen tilbake til Grand Central, og fikk oss hver vr cupcake fra Magnolia Bakery. Couldn't help it! Meeget god, men ogs meeget st.

Deretter mtte vi forlate New Yorks gater, komme oss til hotellet og hente ut koffertene vre. En bil stod ventet p oss, og kjrte oss til New Jersey hvor vi skulle hente ut leiebilen vi skal ha den neste uken. Frst spiste vi lunsj/middag p en pub like over gaten. Utrolig god mat! Kjempebillig ogs.

Trist forlate NY, men fr i alle fall enda en dag i byen dagen fr nyttrsaften, p vei hjem!

Dag 3 i New York!

Huff, i dag er vret virkelig tilbake til det som kanskje er normalen for denne tiden p ret her.. kaldt og grtt og med massevis av regn. Ikke spesielt behagelig vandre rundt ute i, men vi kan jo ikke la det stoppe oss xD

Vi startet p en diner like ved hotellet i Murray Hill, med en god og mettende frokost i mrrest. Ikke en eneste annen turist i sikte, just how we like it! xD

Deretter gikk vi ned til Empire State Building, og tok en titt inn i lobbyen som var nydelig pyntet til jul!

Vi tok s subwayen ned til Chinatown, og gikk inn i en helt ny verden! Det fltes til tider virkelig ut som at vi befant oss i en by i Kina. Skikkelig flashback! Kinesiske bokstaver, mennesker, sprk og mat - OVER ALT. Helt awesome. Passet veldig bra for meg som savner Asia. xD

Deretter gikk vi litt nordover og endte opp i Little Italy. Stt strk med massevis av restauranter, og ekstreme mengder julepynt.

Seff m man ogs leke litt teit turist, nr man faktisk ER turist.. xD

Vi beveget oss deretter til Brooklyn Bridge, p Manhattansiden. Regn og vind var ikke spesielt gy da, s er veldig glad for at jeg fikk oppleve broen p sitt beste for to dager siden. Hoppebildene gikk ogs rett vest som dere kan se, haha..

Vi passerte deretter bde Supreme Court og City Hall. Og sistnevnte hadde en veldig beskjeden strrelse, noe som ikke er s rart siden bygget er fra begynnelsen av 1800-tallet. Byen s nok veldig annerledes ut p den tiden!

Da det begynte bli mrkt dro vi til 9/11 Memorial Park, og gikk rundt s p den vakre parken i regnet. Fint sted, men mtte gjennom snn 7 billettkontroller og en sikkerhetssjekk fr vi kom oss inn dit.. o_O

N befinner vi oss p hotellet og slapper av litt og varmer oss fr vi skal ut spise p vr siste kveld her i storbyen. Men fr vi kom oss hit, stoppet vi innom Times Square i mrket. Det er da stedet burde sees!

I morgen forlater vi storbyen for landsbylivet... Blir spennende. xD

Dag to i New York!

Puh, det har vrt en lang dag! Men h s opplevelsesrik! Vret har vrt helt supert i dag ogs, og det gjr virkelig sitt for humret (selv om bare sringer kan vre deppa over vre i New York..). Det har vrt en ganske "nissete" dag. Har sikkert sett flere tusen ungdommer kledd ut som nisser og alver og julepakker og whatnot. Noen som vet hvorfor?

Vi gikk en ganske lik rute i formiddag som jeg gikk da jeg frst kom i gr. Via Bryant Park og biblioteket til Times Square. Men foer vi ankom Bryant Park, stoppet vi innom Grand Central Station, og sjekket ut den flotte togbygningen. Elsker taket inne i hallen!

Vel ankommet Times Square, s vi p diverse og tok tusenvis av bilder som de turistene vi er, og spiste brunch p en diner like ved. Fikk dermed se hvor store prisforskjellene er i de store turistomrdene og i resten av byen.

Joe's Diner het stedet, og var ganske stort. Dyr mat, men den smakte bra!

Deretter hoppet vi p subwayen og dro ned til Flatiron District, og s p den flotte Flatiron-bygningen! Sr, men ganske vakker konstruksjon. I Midtown kom vi unna mange av de store skyskraperne og fikk dermed kjenne sola i ansiktet. Good stuffs.

Subwayen tok oss deretter ned til Bowling Green og havet. Vi gikk rundt og s p livet ved havkanten, myste i solen og s p spretne ekorn - fr vi hoppet p Staten Island-fergen.

Ferga tok oss over til Staten Island gratis, og p veien fikk vi flott utsikt til Manhattan Skyline og Frihetsgudinnen! Vakker skapning den derre statuen. Bde Ellis Island og Liberty Island var visstnok spass skadet etter Sandy at turistbtene ikke kunne legge til kai der. Etter at vi ankom Staten Island, spurtet vi p neste ferge tilbake til Manhattan. En halv time tok ferga n vei, s en time tur retur er ikke s ille. Dessuten supert at turen er gratis!

Etter Times Square gikk vi forresten til Rockefeller Plaza og kjpte billetter til Top of the Rock, for slippe st i k senere p dagen, og srget for at vi skulle f muligheten til se utsikten fra toppen i solnedgangen. Veldig greit. Utenfor stod det svre juletreet og nedenfor den store skytebanen som var ganske s meeget full. Selve plazaen var ogs ganske full til randen..

Etter at vi var tilbake p Manhattan tok vi derfor subwayen nordover igjen for rekke Top of the Rock p Rockefeller klokken 4 som vi hadde booked billettene til. Helt genialt! Vi fikk med oss utsikten over byen bde i dagslys, solnedgang og i det mrket senket seg! Dessverre var det ganske mange som hadde tenkt det samme, og det var STAPPFULT der oppe. Det var uansett ett nydelig yeblikk se solen g ned derfra.

Var dessuten ogsaa et must aa ta et retardo-familio-bilde! Haha, gal gjeng...

Vel nede p bakken igjen kom vi inn i verdens strste folkemasse.. Tydeligvis er det populrt se p juletreet utenfor Rockefeller, for halve New York var tilstede. Polititet prvde febrilsk holde menneskene inne p fortauene med store jerngjerder s de ikke skulle forville seg ut p veien og d.. Not good.

Kom oss bort derifra s snart det lot seg gjre, etter 9 timer p beina i dag begynte bde fttene, korsryggen og nakken aa d av smerte.. Vi dro derfor innom en diner for litt mat og hvile. Comfort Diner het stedet, og virket ordentlig autentisk amerikansk. xD Kjempegod mat, men enorme porsjoner! Kom ikke engang halvveis i min Chili Con Carne..

Deretter gikk vi back to the hotel. Godt med litt hvile for beina og resten av kroppen! Sovetid neste. NIGHTERS.

Gleder meg til a se hva morgendagen har i vente.

Back in the Big Apple!

Ankom New York i 12-tiden i gr formiddag. Det var helt fantastisk se Manhattans skyline dukke opp i horisonten like fr vi landet p Newark. Hele kroppen kriblet i det jeg gikk ut av flyet og kom meg p toget inn til byen. Det hele gikk ganske raskt og smertefritt, og det var godt kjenne solen i ansiktet, som jeg s vidt s i det hele tatt i Florida, haha. Flensen av stige ut av undergrunnen og ut i New Yorks gater for frste gang p mange r, var helt syyyyk. Utrolig. Fantastisk. WONDERFUL. AMAZING. AWESOME. Ja, kan ikke komme med nok lovord.

Jeg dro til hotellet og fikk sjekket inn der, fr jeg trasket ut i gatene igjen og fikk kjenne p byens puls. Gikk via New York Public Library og skytebanen i Bryant Park, til Times Square. Skyteparken var skikkelig koselig, med et stort juletre like ved og julemusikk overalt. Biblioteket var ogs nydelig innvendig, og dessuten full av julepynt.

Times Square var stappfult av folk som vanlig, og nrmest bare turister (seff), men kunne liksom ikke ta turen utenom. Crowded og flashy!

Deretter hoppet jeg p subwayen og dro ned til West Village, hvor jeg vandret litt rundt p mf i de koselige gatene, og plutselig befant meg ved trappeinngangen til Carrie Bradshaw! Fint med asiatiske smjenter som knows their tv-shows og hvor de er filmet.

Bde West Village og resten av byen er pynet s fint til jul. Slyfer p blomserpottene, tusenvis av smlys p trrne, juletrr i trappeoppganger og p gata, misteltein i blomsterkasser, nisser som lper rundt p gaten, osv osv. Utrolig koselig, og man merker at folk er i julemodus!

Siden solen etter hvert var p tur ned, tok jeg subwayen over til Brooklyn, og begynte g oppover Brooklyn Bridge. Det var et helt nydelig lys ute, og man kunne se helt til frihetsgudinnen som badet i oransje lys i det solen sakte men sikkert gikk ned. nsker jeg kunne pakke Brooklyn Bridge ned i lommen og ta den med meg hjem, den er s vakker.. Haha.

Ville ta det typiske Manhattan + Brooklyn Bridge-bildet etterp, s jeg gikk ned til en park ved vannkanten like under Manhattan Bridge, hvor det var perfefkte forhold for se resten av solnedgangen og hvordan mrket senket seg over byen som aldri sover. HERLICH.

Deretter kom jeg meg til slutt p hotellet igjen, etter ha vandret dit fra Bryant Park. Elsker byen i mrket, det er liksom da den virkelig kommer til liv. Foreldrene mine kom med fly fra Norge p kvelden og det var gy se dem igjen. Gleder meg til vise dem New York!

USA tar juledekorasjoner til et helt nytt niv - WOW

Denne gaten i Holly Hill i Daytona Beach, Florida, er virkelig noe for seg selv. Her har flere hus og et motell, dekorert seg fra topp til t (bokstavelig talt) med millioner av julelys og diverse juledekorasjoner. Jeg ble helt sjokkert da jeg kom dit, har nok aldri sett like mye julerelatert p ett og samme sted. xD USA kan det der med overdrive, de gjr det til en kunst! Ikke nok med at gaten var pyntet slik dere kan se under, men biler kunne ogs kjre rundt p omrdet og gjre en liten jule-safari, barn kunne sette seg p et lite juletog og bli vist rundt p stedet, et par julenisser gikk rundt og hilste p folk, og julemusikken strmmet ut av hytalere over hele omrdet. Det kan kanskje sammenlignes med en liten privat fornyelsespark i miiiiniatyr uten inngangspenger. I LOVE IT.

Kanskje du fr noen ideer til egne juledekorasjoner? xD

A fun day in Daytona Beach

Vi startet ogs dagen i dag p Gold's Gym, jeg kommer nok til komme hjem som en muskelbunt! Just wait and see! Etterp dro vi tilbake til leiligheten og slappet litt av, fr broren min og jeg tok turen mot selve kysten av DB.

Da fikk jeg endelig se havet for frste gang p noen dager! Rart med det nr man er vant til se havet hver dag hjemme, blir nesten litt klaustrofobisk nr man ikke fr sett det p en stund. xD

Vi gikk i alle fall ut mot stranden og sjekket den ut. Den er HUGE. Dessverre var vinden skikkelig intens (og temperaturen noe lav) s det ble som en vanlig dag i Bod vrmessig, haha. Den gamle pieren var koselig, med boardwalken rundt - og en million mser.

Etter en tur rundt p boardwalken og stranden gikk vi til en av spillehallene som ligger langs stranden. Skikkelig old school! Vant av en eller annen grunn masse poengremser p de diverse spillene vi kom over, og fikk nye briller og bart i premie! GOOD STUFFS.

Vi ble litt sultne av all spillingen (.. eller var det treningen?), s vi tok turen innom IHOP p vei back home. Vi sjokkerte magene vre med noen fettbomber (pannekaker), og de var skikkelig gode (frem til vi ble s mette av kvalmen kom p besk). YUM YUM. Alltid koselig med amerikanske servitrer da, de er s hyggelige og herlige. xD

Et siste stopp ble i Holly Hill, hvor et lite nabolag virkelig tar det pynte husene sine til jul GANSKE s alvorlig. Jeg sier bare WOW, fr man ikke juleflelse her fr man det ingensteder.. Skal lage et lite bildeinnlegg om dette stedet etterp. Koselig deluxe, om kanskje litt voldsomt. Men det er bare bra, haha.

Vi avsluttet deretter kvelden med et slag scrabble i leiligheten. Med andre ord en awesome dag!

N skal jeg straks ta hoppe i seng. Vekkeklokken str p 4.30, da jeg har et fly til New York rekke i morgen tidlig! EEEEK!

Snakkes der!

Gold's Gym og shopping!

Det blir ikke s mange "hey jeg ligger p stranda og soler meg"-innlegg fra meg i disse dager, da vret fortsatt spiller oss noen puss. I gr fikk vi overvre bde tropisk styrtregn og lyn og torden. Det skal visstnok bli lettere skydekke i dag, men jeg m si jeg har mine tvil, haha. Det er likevel varmt og godt, s kan vel ikke klage!

Siden jeg kom har vi vrt p et par shoppingrunder, og p en sportsbutikk fikk jeg meg bde treningst-shorte, tights og nike free air til bare 600 NOK! Sinnsykt.. Dro derfor innom Gold's Gym i gr, og fikk beveget litt p skrotten. Kjenner det litt i dag med andre ord! Tildfeldigvis ble jeg og broren min ganske matchy-matchy, i lik t-shortefarge og samme type sko, haha.

Bilder m man jo ta over alt! Rule nr. 2 nr jeg skal p tur. Rule nr. 1 er at man alltid m vre litt gal og prve nye ting og ikke vre redd for drite seg ut. xD

Vi har ogs vrt et par ganger innom Volusia Mall, hvor jeg gikk litt amok i gr. MEN utrolig hvor mye flotte klr man fr til en billig pris her. AMAZING.

Fr se hva dagen bringer i dag. Skulle gjerne tatt en titt p stranden. We'll see! M dessuten pakke innenfr New York i morgen, eeek!

USA i miniatyr

Miniatyrbilder that is, I guess. Har samlet opp en del bilder fra de siste dagene, so here you go.

Juletrelys // Meg som en gal p disse supermarked-kjretyene // Bil med Rudolf-nese og gevir // Skolebuss! // Jeg som en gal amerikansk fotballkjerring // En av de ste firfislene // Gateskiltet utenfor her jeg befinner meg n // Reisedagbok-skriving // Palmesus og dus

Nissefar i hagen // Treningstid at Golds Gym! // On the road // Crazy.. // Juletre x 2 // Hawaiirose // Kameraet mitt og vennene dets! // Be amazing and shop // Enda et palmesus og dus xD

Pga bad weather har vi holdt oss en del inne disse dagene. Jeg har alltid god timing nar det gjelder the weather (mistet plutselig de norske bokstavene her..)! Satser paa at vaeret blir bedre i morgen slik at vi faar litt sol paa kroppen og kanskje rekker en titt paa stranden. Paa fredag allerede drar jeg jo til New York. Som tiden flyyyr.

Halifax Humane Society

I dag var vi en tur innom dette stedet, som er et svrt omplasseringssted for firbeinte som eierne enten ikke kan ha lenger, eller dyr som er satt p gaten. Hver dag kommer det inn nye dyr, og nesten hver dag fr flere av dem nye hjem.

For drive et slikt sted er det ndvendig med frivillige som bde kan stelle med dyrene, g turer, kose med dem, mte nye potensielle eiere p besk og mange andre oppgaver. Det virker som et fantastisk sted som gir mange dyr en ny sjanse i livet. Det virker kanskje litt trist se enkelte av disse i bur, men det er bare for en kort periode mellom hjem, og dyrene kommer ut flere ganger om dagen. Vi koste oss bde sammen med flere av kattene, samt noen av hundene.

Vi gikk ogs tur med ste Lucky. Dessuten kom vi over en ganske stor skilpadde som har laget seg et lite hjem p stedets uteomrde.

Det var utrolig trist skulle forlate dyrene, for helst ville jeg tatt med meg alle sammen hjem..

Dagens bildebombe!

Dagen er ikke over her enda, selv om i hodet mitt er klokken elve p kvelden, hehe. Har hatt en kjempefin dag, og ftt sett litt av nrmiljet blant annet og vrt innom dyreadopsjonskennelen hvor kjresten til broren min er frivillig. Fantastisk sted! Skal lage eget innlegg om det etterp.

Har ogs vrt innom Wallmart og sett p lots of stuffs. Vret har vrt litt av og p. Sol og kjempevarmt til tider, men ogs en del overskyet. Men klage skal man ikke gjre! Dette er miiiilevis fra hvordan det er hjemme. Utrolig deilig!

S ja, n kommer bildebomben (for spesielt interesserte..). Har ftt prvet ut nykameraet mitt (som jeg forresten forguder).

Da var jeg p plass!

Flyturene gikk ganske greit, foruten avbrutte landinger og en ekstrem turbulent humpetur mellom NY og Orlando i tordenstormen. Lynet opplyste hele kabinen gang p gang! Spennende, haha.. Turen fra Oslo til Newark gikk veldig bra. Hadde veldig stor plass siden Economyavdelingen bare var halvfull (de p business og economy extra hadde det nok mer trengt enn meg). Deilig!

Det var ogs en merkelig flelse komme ut av flyet i Orlando og kjenne luftfuktigheten p 2342349 % sl i mot meg. En stor forandring fra snen i Oslo!

Broren min kom hentet meg p flyplassen og vi suste til Daytona Beach i nybilen p svre veier, og med neonlys rundt oss og enorme reklameskilt og fastfoodrestauranter med sre navn og jeg bare tenkte OMG - endelig er jeg tilbake i USA! xD

Leiligheten er kjempefin og jeg ble mtt med god middag, vin og et stort soverom med tilhrende bad (kan hende jeg flytter inn alts, hohoho). N skal vi snart ut se oss rundt, s jeg m g gjre meg klar. Bare synd at vret er litt bleh. Men det gr seg nok til. ;)

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014 April 2014 Mars 2014 Februar 2014 Januar 2014 Desember 2013 November 2013 Oktober 2013 September 2013 August 2013 Juli 2013 Juni 2013 Mai 2013 April 2013 Mars 2013 Februar 2013 Januar 2013 Desember 2012 November 2012 Oktober 2012 September 2012 August 2012 Juli 2012 Juni 2012 Mai 2012 April 2012 Mars 2012 Februar 2012

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?