Streets of Riga

Det er vel ikke noe sjokk at jeg tar en milliard bilder nr jeg reiser, og ste sm gater og hverdagsliv er jo en av favorittmotivene. Gjensynet med sola for frste gang p mange dager (uker?) gjorde at lyset ble helt spesielt ogs. Noe som gjorde at kameraet dukket opp et par ekstra ganger ogs.

Dessuten var det Latvias nasjonaldag p mandag, og byen hadde stolt hengt ut alle sine flagg. Ved frihetsmonumentet var det kransnedleggelse av presidenten og andre viktige personligheter. Det skulle ogs vre en parade og en stor gudstjeneste utp dagen, men da var vi p vei til flyplassen.

Har du vrt i Riga? Hva synes du om byen?

The Land of Uz - Republic of Uzupis

Dette er landet for alle kunstnere og drmmere der ute!

Jeg ble ganske nysgjerrig da jeg hrte om den selvutnevnte mikronasjonen i Litauens hovedstat Vilnius. Dette nabolaget av kunstnere "lsrev" seg fra resten av Litauen 1. April i 1997, og har bde egen preisdent, egen grunnlov, flagg, biskop, to kirker, nasjonalsang, kirkegrd og en arme mestende av 12 menn.

Datoen p nasjonaldagen sier vel sitt. Det er selvsagt ingen offisielt godkjent republikk, men en ekstremt gjennomfrt og awesome spk som disse kunstnerne og eksentriske sjelene pnsket ut for rundt 16 r siden. Kult se hva som kan skje dersom man overlater en kunsterisk gjeng til seg selv og sine kreative tanker.

Nabolaget var opprinnelig det jdiske sentrum i Vilnius, men etter krigen stod stedet igjen de og forlatt. Bygningene var falleferdige og husprisene lave. Dette frte til at mange kreative og bohemske sjeler flyttet hit og tok over. I 1995 reiste de en statue av Frank Zappa. To r etterp erklrte de alts nabolaget som en egen republikk.

Uzupis betyr "p andre siden av elven" og dette nabolaget lever bokstavelig talt opp til navnet. For komme dit m man alts krysse elven fra gammelbyen i Vilnius via en av de syv broene. Her, som mange andre steder i baltikum, holdes den gamle russiske tradisjonen med at nygifte fester hengelser med navnene deres p broer for symbolisere deres evige kjrlighet i live. Derfor henger det hengelser i alle farger, former og strrelser her - enkelte helt nye og andre nedrustede og gamle.

Ellers i Uzupis finner mange mye kunst, i form av diverse statuer (som f.eks. skytsengelen deres) og veggmalerier. Kafene er randome og butikkene eksentriske.

Noe av det beste med hele "landet" er grunnloven deres. Den bestr av 41 ulike punkter og er rett og slett genial. Here it goes:

1. Alle har rett til bo ved elven Vilnele, og elven Vilnele har rett til renne ved siden av alle.

2. Alle har rett til varmt vann, oppvarming om vinteren og et tegllagt tak.

3. Alle har rett til d, men det er ingen forpliktelse du har.

4. Alle har rett til gjre feil.

5. Alle har rett til vre enestende.

6. Alle har rett til elske.

7. Alle har rett til ikke bli elsket, men det er ikke noe du m.

8. Alle har rett til ikke vre viktige eller forbli ukjente.

9. Alle har rett til vre late eller ikke gjre noe.

10. Alle har rett til elske noen og ta vare p en katt.

11. Alle har rett til ha en hund inntil en av dem dr.

12. Alle hunder har rett til vre hunder.

13. Ingen katt er forpliktet til elske sin eier, men m hjelpe eieren i vanskelige tider.

14. Alle har noen ganger rett til ikke vite at man har forpliktelser.

15. Alle har rett til tvile, men det er ikke en forpliktelse.

16. Alle har rett til vre lykkelige.

17. Alle har rett til vre ulykkelige.

18. Alle har rett til tie.

19. Alle har rett til sin tro.

20. Ingen har rett til utve vold.

21. Alle har rett til innse sin egen ubetydelighet og sin egen storhet.

22. Ingen har enerett p evigheten.

23. Alle har rett til forst.

24. Alle har rett til ikke forst noe.

25. Alle har rett til vre av forskjellige nasjoner og raser.

26. Alle har rett til feire eller ikke feire sin bursdag.

27. Alle m huske sitt eget navn.

28. Alle har rett til dele det de eier med andre.

29. Ingen har rett til dele det de ikke eier.

30. Alle har rett til ha brdre, sstre og foreldre.

31. Alle kan vre frie.

32. Alle er ansvarlige for sin egen frihet.

33. Alle har rett til grte.

34. Alle har rett til bli misforstt.

35. Ingen har rett til gjre en annen person til den skyldige.

36. Alle har rett til opptre personlig ovenfor andre.

37. Alle har rett til ikke ha noen rettigheter.

38. Alle har rett til ikke vre redde.

39. Ikke overvinn noen.

40. Ikke forsvar deg.

41. Ikke gi opp.

Slik mener alts Uzupis fargerike innbyggere at man skal leve. M si meg enig! Grunnloven er oversatt til 8-9 forskjellige sprk (inkludert norsk!) og henger p en vegg i gaten Paupio i republikken.

Stedet var interessant! Haha. Synd vi var der p den kalde rstiden, og ikke fikk sett alt p grunn av kulden. Vil tro det er et srdeles livlig sted i sommerhalvret!

Hvis du drar innom s husk ta med deg smilet! I flge republikkens inngangsskilt er det nemlig pbudt. Hvor fint er ikke det?

A Day in Riga

Sveiki from Latvia!

Tenkte lage et lite bildeinnlegg om dagen i dag (hehe det har jo liksom aldri skjedd fr?!), step by step. Siden jeg ikke lenger skriver reisedagbok p de kortere reisene mine for tiden, blir bloggen min dagbok - so bear with me xD

Dagen startet tiiidlig (for en ferie vre) halv syv, etterfulgt av en deilig frokost.

Deretter sjekket vi ut av hotellet, tok verdens tregeste taxi (serrist, han STOPPET p et grnt lys og ventet p at det ble rdt!) og ankom s busstasjonen. Bussen vr gikk derfra klokken 8, og tok oss fire timer nordover gjennom flate, grnne landskap med sm trehus og bjrkeskoger til Latvia og hovedstaten Riga.

Siden begge har vrt her fr valgte vi bare ha 1,5 dager her, slik at vi kunne f et gjensyn (det gikk ikke noe fly hjem fra Vilnius direkte p mandag).

Vi sjekket inn p Hotel Centra, som ligger SMACK IN THE MIDDLE av gammelbyen. Koselige rom, og vi fikk en fiiiin utsikt ut mot byen og to av kirketrnene.

Vi heiv oss s ut i gatene for f mest mulig ut av dagen. Gikk i sikksakk rundt i gatene, og nt flelsen av solen p ansiktet etter noen dager med grvr og regn/sn. Det er s vakkert her! MEN det fltes til tider som om vi befant oss i Oslo, hvert eneste menneske som gikk forbi oss snakket norsk (og resten svensk). Servicepersonal kunne norske fraser og norske flag dukket opp bde her og der. Det er jo slik vi prver rmme fra nr vi drar utenlands xD P den mten fikk vi en ganske annen opplevelse i Vilnius hvor vi ofte flte vi var de eneste turistene i mils radius.

Etter lunsj gikk vi mot sentralmarkedet, som er HUGE. Kjempelivlig sted, massevis av matboder bde ute og ikke minst inne. Enkelte klesboder var det ogs, men kanskje ikke helt i vr stil. Men vi fant et par saker likevel xD Kringle mtte vi ogs ha!

Det bar s tilbake inn til sentrum igjen og vi tok oss et glass ved ett av torgene (navnene gr i surr) for hvile beina. Deretter gikk vi ut for se p julemarkedet som var satt opp der. Deilig kjenne lukten av glgg og pepperkaker i luften!

Vi merket at det bare ble flere og flere mennesker i gatene, og trengselen var til tider ekstrem. Hrte musikk komme fra her og der i gatene rundt, og s spesielt mange mennesker rundt St. Peterskirken. Lysshow p kirkeveggen og noen husvegger bak! Det var k for komme inn i kirken, s selvsagt slengte vi oss med. Der inne var det en slags orgelkonsert med samstemte, nydelige lys som lyste opp hele kirkerommet. Magisk!

Fant etter hvert ut at det er nasjonaldagen til Latvia i morgen, og derfor feirer mange n kvelden fr med diverse arrangementer!

Til slutt begynte det bli tid for en siste middag, og vi endte opp p et biffhus like ved hotellet hvor vi fikk noe helt nydelig servert. En perfekt slutt p reisen! Selv om vi har litt av dagen i morgen ogs..

Small markets and Supermarkets

Jepp, det var en store shoppedagen i dag. Startet dagen med loppemarkedet jeg skrev om tidligere, og deretter trasket vi gjennom byen helt til markedshallen vi var innom i gr.

I dag var det en helt annen opplevelse! Alle butikkene var pne og det var stappfullt av mennesker over alt. Kanskje litt for hektisk til tider, hehe. I hallen selges bde kjtt, grnnsaker, br, frukt, klr av alle slag, sko, vesker og egentlig alt man trenger av materielle goder i en vanlig hverdag.

Vi fikk smake honning hos en kone, og endte opp med kjpe hvert vrt glass begge to. Dessuten fant jeg meg bde stveletter (ble smittet av de fancy lituenske damene, haha) og "skinnhansker". Mamma fant seg ogs et par ting, og i hp om kjpe noe til stakkars pappa som ble igjen hjemme endte det opp med at vi spurte en tilfeldig forbipasserende mann om han kunne prve en genser for oss! HAHA, han skjnte ikke bra frst, men etter at butikkdamen forklarte situasjonen stilte han opp i god sport. xD

Deretter trasket vi ned gjennom Gate of Dawn og inn i gamlebyen. Her er en liten del av byens gamle ringmur fortsatt bevart. Over inngangsporten er det en liten kirke viet Jomfru Maria, som er veldig hellig for de katolske i byen. Det sies at det store ikonet av henne har helbredende krefter og det lille rommet var fult av bedende som satt p kne foran henne, tittet hpefult opp og ba for seg og sine. Vi mtte ogs en gammel kvinne som kom gende opp de lange trappene p kne, for vise sin hengivenhet. Stedet hadde en veldig spesiell atmosfre.

Vi gikk s gjennom gammelbyen og Pilies Street, ned til katedralen og s opp til hotellet vrt.

Etter en liten pust i bakken hoppet vi p bussen som skulle ta oss til det enorme kjpesenteret Akropolis et par kilometer utenfor byen.

I stedet for de gamle elektriske sovjetbussene, fikk vi en nyere og LANG buss, og godt var det for det er sjeldent man ser en buss som er S full. Vi stod som sild i tnne og kunne s vidt se ut vinduene siden de var fullstendig dugget ned. Det virket som hele bussen skulle til kjpesenteret for den var nesten tom da vi gikk av.

Og kjpesenteret var stort! Nesten for stort for de stakkars beina vre, haha. Vi gikk fra butikk til butikk og fant et par saker (blant annet en ny jakke, hurra!). Vi fant oss ogs en restaurant hvor vi slo oss ned og spiste lunsj. Utenfor restaurantene var det en stor skytebane hvor barna (og voksne) hadde det veldig gy.

Jeg dro ogs til frisren og fikk klippet, vasket og fnet hret til den nette pris av 125 kroner! Mamma fikk fikset form og farge p yenbrynene til bare 50kr.

Etter en million r og milevis med vandring tenkte vi ta en taxi tilbake til hotellet. Men av taxisjfrene fikk vi en pris p 40 litas (110kr) som var waaay too high. Her i landet er taxisystemet litt bakveis, slik at dersom man ringer en taxi betaler man mindre enn hvis man henter en p gata. Derfor bestemte vi oss for ringe, men ante ikke hva nummeret var... Vi spurte til slutt noen p et vaskeri, som snakket drlig engelsk og derfor hentet en kar fra et vinutsalgssted som kunne sprket bedre. Han var utrolig hjelpsom og ringte og skaffet oss en taxi uten ville ha noe in return. Awesome! Taxituren kom til slutt bare p 12 litas, noe som er 30 kroner og MYE billigere enn de andre taxiene skulle ha.

Slitne dro vi p en restaurant like ved hotellet for vr siste middag her i byen. Pomodoro tror jeg den het. Bra sted, fikk biff, vin og dessert til 150 kroner per person.

Det skal byen ha, spise ute er utrolig billig! Klr og andre saker er derimot ikke s billige som vi hadde hrt. Kanskje vi bare ikke har vrt de rette stedene?

I morgen gr turen til Riga. Synd vi ikke fikk tid til Trakai denne gangen, men det er jo vanskelig f gjort alt. Kan hende turen gr denne veien en annen gang! Har jo litt lyst dra innom Hviterussland...

Flea Market Fun in Vilnius

Hver lrdag samles "the collectors club" i og ved det gamle sovjetbygget p Tauras Hill i Vilnius. Det er samlere som bde selger og kjper diverse varer fra tiden som n er forbi. Loppemarkedet er pent hver lrdag i hele ret, uansett om det er sol eller sn - s vi var veldig spente i dag siden vi vknet opp til nettopp sn.

pningstidene er ganske vage. Noen mener man br vente til litt etter de frste selgerne kommer i 8-tiden p morgenen, og andre mener det er for seint komme dit etter klokken 10. Vi var der derfor i 9.30-tiden i morges og mange av selgerne holdt da fortsatt p sette opp. Enkelte solgte varer ut av bagasjerommet, andre hadde med seg bord til formlet og to stykker hadde til og med et telt sette som tak over bordene sine.

P dette loppemarkedet selges ALT, i alle fall ganske nrme. Alt fra Lenin-byster og hjortegevir til gamle helgenfigurer og alterkalker i slv fra middelalderkirker. Antikke mbler, mynter og sedler fra hele verden, lekebiler, smykker og brosjer, frimerker, dukker med skumle yne, slvbestikk, 100 r gamle fotoapparat, plastikknisser fra 40-tallet, musikkinstrumenter, malerier, vpen, kniver, medaljer, julepynt, messingkjeler og s videre og s videre.

Mye er dog memorabilia tilknyttet sovjettiden.

Det er nesten som vandre rundt p et museum, bare et ekstremt levende et! Det yrer av folk, mest menn, som graver i esker og prater hystemt med hverandre p jakt etter nye og gamle skatter.

Siden det var spass kaldt ute, gikk vi inn i det majestetiske bygget og der inne krydde det av folk. Merket at enkelte var nysgjerrige p oss, men de fleste var mest opptatte med studere gamle mynter og medaljer.

De fleste selgerne (og kjperne) var menn, men vi kom etter hvert til en kvinne som hadde litt forskjellig p bordet sitt. Mamma fant et fint smykke- og redobbesett som hun falt for, og spurte om prisen. "20 litas" svarte kvinnen "I am not stingy today!" la hun til og lo godt. Smykket hadde hun engang kjpt p ferie i Wien, men hun var n klar for selge det og lot mamma bli den nye eieren.

Vi kom i snakk og hun introduserte seg selv som Goda, og var der idag med barnebarnet sitt. Begge snakket bedre engelsk enn de fleste, og jeg spurte om gutten lrte engelsk p skolen. Men neida, der lrte de visstnok bare russisk. Engelsk hadde han lrt fra spille p datamaskinen!

Etter en hyggelig prat fant vi ut at det var p tide komme oss videre. Men det var et artig besk. Noen selgere snakket tysk til oss, og de som hverken kunne engelsk eller noe annet vi forstod huket inn andre beskende og fikk de til oversette, veldig greit. xD

Verdt en titt! Dessuten er det jo gy kjpe noe som har en historie tilknyttet seg.

A day around Vilnius

P grunn av trtthet og diverse blir dagens innlegg i stikkordform. Sikkert en grei forandring fra de eviglange innleggene uansett.

Hva har vi gjort idag?

- Gtt rundt i byen fra klokken 10 til 21.
- Sett en milliard kirker (og hjelpes s flotte de er).
- Sett mange skyer.
- Oppdaget bde trr og lysstolper med strikkede "klr" p! Fint noen tenker p de stakkars lysstolpene som fryser!
- Det er kaldt! Men vi lrte fra i dag og pakket p oss mer klr, s det gr bare fint.
- Funnet ut av grunnen til at det ikke finnes billige butikker i bykjernen er fordi det finnes en svr markedshall med klr, sko, mat og diverse varer til en billig pris (jepp, vi kjpte en del..).
- Lrt oss prute p lokalt vis.
- Gtt opp til Gediminashyden og restene av borgen som engang stod der.

- Sett den flotte utsikten fra hyden.
- Tatt "fjellheisen" ned fra hyden (ca. tre meter) for 5 kroner. Gy da xD
- Gtt p brosteinsgater og sett p fargerike hus.
- Kjent rkelseslukten inne i de ortodokse kirkene.
- Beskt et annet lite "land" inne i landet! Uzupis! Hahah, more to come angende det.

- Sett en bryllupsmesse p rdhustorget (med steilende hester, diverse dekkede bord og fancy biler).
- Drukket vin og kakao.
- Spist pannekaker med kjtt og cottage cheese til lunch.
- Sett lite turister, men oppdaget noen som tok samme fly som oss fra Bod og hit.
- Sett nydelige hunder.
- Oppdaget hvor vanvittig ren denne byen er, og helt fri for tiggere.
- Sett et hus med tekanner murt inn i veggen.
- Hoppet p en turistbuss fullstendig spontant, og fikk litt innblikk i byens historie og serverdigheter.

- Sttt p stebuklasflisen, snurret rundt tre ganger og nsket oss noe.
- Spist nydelig middag p en av de 293492340 spisestedene i byen.
- Sett en katolsk messe i en av de 39239757 kirkene i byen.
- Oppdaget at det ikke finnes lskatter eller lshunder (som vi har sett i alle fall).
- Funnet ut at det finnes mange grnne lunger i denne byen.
- Sett kule, eldgamle trehus!
- Vrt p SPA, ftt ansiktsbehandling og full kroppsmassasje i et par timer, og hatt det AWESOME.

Byen er ganske annerledes enn hva jeg s for meg fr jeg dro. Det skal sies at jeg visste ganske s lite, men har absolutt blitt positivt overrasket. Den virker ganske annerledes fra bde Riga og Tallinn, og har et yrende studentliv. Skal man p jente/guttetur er dette absolutt stedet!

Greetings from Vilnius

Jeg er s trtt at det gr rundt for meg, s skal keep it (somewhat) short.

Vi ankom byen i formiddag etter to korte flyturer og en titt p bde Bjrn Dhlie og Ylvisbrdrene p Gardermoen (ble skikkelig nasjonalromantisk gitt). Hadde hrt skrekkhistorier om taxisystemet her og lurerier nr det gjalt betaling og snn (spesielt fra flyplassen), men spurte om prisen fr vi hoppet inn og fikk en mye lavere pris enn hva jeg hadde regnet med. Snt liker man! Turen inn til byen fra flyplassen var kort (15-20 min), og straks etter var vi p hotellet vrt Novotel.

Kjempeflott og fancy sted. Vi fikk til og med rom hyt oppe med (noe) utsikt ned mot blant annet katedralen og Gediminastrnet!

Etter en liten pust i bakken p hotellet (ble lite svn i natt, og reising tar alltid p uansett hvor kort veien er), s fant vi veien ut i byens gater.

Gikk frst ned til katedralen p grunn av den korte avstanden. Den ligner et majestetisk stort gresk tempel! Tilhrig klokketrn har den ogs. Vi s p de enorme drene og tok turen innom. Vakkert sted.

Deretter vimset og vamset vi rundt i noen timer. Gikk frst opp Pilies St. eller slottsgaten som navnet betyr igjennom gammelbyen.

Dagens observasjoner:

- Det finnes SINNSYKT mange spisesteder her (restauranter, kafeer, barer osv), s man slipper absolutt sulte. Det er heller vanskelig bestemme seg for hvor man skal dra.
- Alle spisestedene er s utrolig KOSELIGE, nesten umulig beskrive. Skal heller prve fotografere et par.
- 80 % av alle kvinnene her gr med kpe, stveletter og tynnstrmpebukse. Nesten alle! Skjnner ikke at de ikke fryser.
- Det finnes sikkert femti milliarder kirker i denne byen.
- l koster rundt tieren for en halvliter p ethvert utested.
- Det finnes veldig F klesbutikker. Haha, vi fant bare et par, og ble glade da vi kom over et kjpesenter like ved hotellet. Men det var practically tomt! Skikkelig weird, tror de holdt p med pusse opp eller noe.
- Det er KALDT her.

P grunn av kulden har mamma kjpt seg et nydelig svrt skjerf hos en gateselger, og jeg fant noen varme ullvotter.

Ellers fant vi ut at prisene varierer veldig. Mange steder er det som hjemme, andre steder vanvittig billig. Vi spiste for eksempel lunsj med en pizza til hver av oss pluss drikke til 27 lita, eller ca 65 kr kroner for begge. Det var mindre enn ETT glass med vin her p hotellet hvor vi spiste middag ikveld (ble s trtte og late etter en hvil p rommet at vi mtte bare kapitulere). Maten var sinnsykt godt da (andebryst med diverse yummy tilbehr).

N tror jeg derimot hjernen min slutter fungere, s sengen venter.

I morgen venter en dypere utforsking av byen og et SPA-besk!

(glemte lade kameraet s batteriet dde temmelig fort idag, noe som gjorde at bildetakingen ble en bummer. Better luck tomorrow!)

Off to Lithuania!

Da var kofferten endelig pakket og klar (den var faktisk klar i gr kveld allerede, klapp p skulderen!). Kameraet ligger og venter i veska, og i morgen tiiidlig sitter jeg endelig p et fly ut av landets grenser igjen. Denne gangen reiser jeg p jentetur med mamma! Vi to har aldri reist alene sammen fr, s det kan jo bli srdeles spennende. Fr se om vi fortsatt er venner nr langhelga er over, hehe..

Neida.

Frst har vi 3 dager i Litauens hovedstat Vilnius, fr vi drar videre til Riga og avslutter med to dager der.

DETTA BLIR GY.

Bilde fra Krakow

Sleng gjerne med tips&erfaringer i kommentarfeltet dersom du har vrt noen av stedene fr!

In the ruins of an old castle

I Romania er den offentlige transporten ikke-eksisterende mange steder, og den vanligste mten gjre seg kjent med landsbygda er ved leie seg bil med en lokal sjfr. Det gjorde vi ved to anledninger. Frste gangen beskte vi blant annet Bran Castle og Rasnov (som jeg skal skrive om etterhvert), og andre gangen dro vi fra Sighisoara til blant annet stedet jeg skal skrive om n. En ypperlige mte ta seg rundt, og vi betalte bare 150kr hver for hele dagen.

P veien mellom Medias og Sighisoara svingte vi av, fulgte en hullete og smal grusvei et stykke og kom deretter til den lille landsbyen Criş. Midt i landsbyen ligger et slott som har tilhrt Bethlen-familien i mange rhundrer, og engang ble regnet som ett av de vakreste renessanseslottene i hele Transylvania. I dag str nrmest bare skallet av fortidens prakt tilbake, og man har muligheten til leke Indiana Jones i de gjenstende ruinene.

Historien om Bethlenfamilien gr langt tilbake, og enkelte mener familienavnet stammer fra Betlehem i Palestina. Selve slottets historie starter etter at en av familiemedlemmene ble tildelt dette landomrdet som takk for hans modige innsats i det siste korstoget. I begynnelsen ble en trebygning bygget p stedet, men denne ble etterhvert byttet ut med et steinslott som stadig ble bygget p og utvidet. Det sies at Bethlenslottet hadde ett av de viktigste bibliotekene i Europa p et tidspunkt, og de printet til og med bker her. Slottet hadde over 40 rom, dyrebar mosaikk p veggene og bde eget kapell og sauna.

Familien og slottet var viktige deler av Transylvania i mange rhundrer, fr den kommunistiske nasjonaliseringen i 1948 hvor eierskapet ble tatt av staten. Alle eiendeler og mbler ble revet vekk fra slottet. Det man ikke kunne bre vekk ble brent (inkludert store deler av det engang rike biblioteket) og mye av slottet ble rasert i prosessen. Etterp ble bygningen brukt bde som leirsted og grnnsaks/plantelager... Tiden gikk og slottet var i forfall. En restaurering ble pbegynt p 70-tallet, men lite ble gjort. P 90-tallet ble slottet endelig overfrt til etterkommere av Bethlenfamilien og var igjen i privat eie.

Man har n mulighet til betale et par lei foor beske stedet. Omrdet er lst inn, men det er en gammel kar som fungrerer som vakt p stedet - og han lser opp dersom nysgjerrige turister har lyst ta en titt. Sjfren vr ringte han fr vi kom, for forsikre seg om at han var p stedet da vi ankom. Deretter fulgte vi dem opp den steinbelagte stien til bygningen, og fikk se stedet med egne yne.

Slottet bestr n av to rektangulre bygninger med forsvarstrn p flankene og en kraftig forsvarsmur rundt. Mange av vindusglassene er borte, og busker og trr har tatt over der den flotte engelske hagen engang befant seg.

Vakten bruker vise beskende rundt dersom de snakker rumensk, men til oss engelsktalende ble det vanskeligere. Derfor viste sjfren vr oss rundt, til tross for at hans engelsk ogs var temmelig begrenset, haha. Men vi fikk sett mye! Mye av vegg- og takdekoren er fortsatt p plass, og det var utrolig kult vandre rundt i de forlatte gangene og rommene som engang har tilhrt de adelige. Vi var bde p loftet og i kjelleren, og lyste veien foran oss med sm lommelykter vi fikk lne. Det var nesten litt creepy enkelte steder, og kanskje ekstra spennende p grunn av legendene som tilhrer stedet. Det sies at det fantes et monster som holdte til p stedet og var involvert i bortfringen av flere lokale. Det viste seg vre en slange som angrep og t innbyggerne av byen, helt til den endelig ble stoppet og drept av en av korsfarerne - nettopp han som ble tildelt denne eiendommen etter det siste korstog. Som takk for sitt mot i slangesituasjonen fikk han bruke slangen p familiens vpenskjold.

Enkelte av rommene i slottet sies ogs vre hjemskte av fortidens beboere...

Et av de mest spennende stedene var selve trnet, hvor eldgamle tretrapper frte oss helt opp i verste etasje hvor duene n holdt til, med nydelig utsikt utover dalen. Enkelte steder var trappestegene borte, og man mtte hoppe over store hull og balansere p bjelker. SUPERKULT.

Sjfren fortalte at familien nsker renovere stedet og gjre det om til hotell og restaurant. Problemet er bare den finansielle situasjonen. De har rett og slett ikke rd til det akkurat n. Derfor blir nok ruinene stende slik de er i tiden framover - helt til noen investorer viser seg. Skulle gjerne kjpt det opp, jeg! M bare vinne i lotto frst..

Noen vil sikkert sprre seg hvorfor i all verden man nsker beske et delagt gammelt slott. Men da lurer jeg p om de kanskje ikke har sans for EVENTYR? Tenk ha muligheten til kunne utforske et slikt vakkert gammelt byggverk for alt det er verdt? se steder man aldri har tilgang til i andre slott? slippe forholde seg til andre turister, sperrelinjer og vakter som skuler p deg dersom pekefingeren tilfeldigvis kommer borti det 3423984 r gamle tapetet?

Det er ganske awessome synes jeg.

Del 2 kommer senere.

In the backstreets of Varanasi

De fleste kjenner Varanasi som en av de helligste byene for hinduistene i India. Et populrt og yndet pilegrimsml for bde hinduer og buddhister (og ikke minst turister) fra hele verden. Grunnen til dette er elven som renner gjennom den hektiske byen - Ganges. Moderelven. Den hellige gudinnen Ganga. Ett dypp her for en hindu skal visstnok viske ut all drlig karma. For mange av oss turister vil derimot en drpe av elvevannet viske ut alt mageinnholdet.. Det sies ogs at de som dr i Varanasi slipper bli gjenfdt. De dde kremeres langs elvebredden, fr askene til slutt kostes ut p vannet og renner ut i evigheten...

Ganges er med andre ord selve livsren til byen. Her str man opp med sola, bader, vasker klr og ror rundt i bter med turister som nsker se en av verdens eldste og lengst bebodde byer fra vannet. Tusenvis av templer str langs elvens bredder, og Varanasi regnes som den spirituelle hovedstaten i India.

Ok, men nok om det. I flge overskriften skal dette innlegget handle om Varanasis bakgater. For til tross for elvens rolle, er det i byens mange bakgater de fleste inderne oppholder seg store deler av dagen. Gr man ut av de store trafikkrene kommer man inn i livlige labyrintiske smgater som slynger seg gjennom nabolag etter nabolag. P grunn av byens strrelse er det lett unnslippe andre turister i disse smgatene, og heller treffe p mange av byens innbyggere. De fleste er svrt nysgjerrige, spesielt barna, og mange kommer bort for hilse p.

Her mter man p bde kyr og geiter, hunder og rotter. Barn spiller langball og kvinner koster utenfor huset sitt. Menn sitter og leser eller ser p livet utenfr dra. Noen selger grnnsaker, andre selger diverse gatemat. Det kommer bnnerop fra moskeene og bjelleringing fra de hinduistiske templene. Plutselig kommer en kamel gende forbi!

Det er voldtsomt, det er hylytt og det er kaotisk. Det er skittent, falleferdig, fargerikt og uhyre spennende! Men desto mindre gatene blir desto roligere blir det - og det er av og til godt kunne trekke seg litt tilbake.

Varanasi er en heftig by med utallige inntrykk som nrmeest vil sl deg i ansiktet. Det er bare holde deg p beina og la sansene suge til seg fargene, lydene, luktene og smakene fra omrdet du er i. Mer eksotisk enn dette blir det nesten ikke.

Stato della Citt del Vaticano

Vatikanstaten regnes som verdens minste, og er faktisk s liten at den omringes av Italias hovedstat Roma p alle sider. Pavestaten gr langt tilbake i tid, og her er det offisielle sprket latin. Man kan faktisk velge latin som sprk p minibankene! Til tross for stedets veldig beskjedne strrelse har det faktisk egne euro-mynter, eget postvesen, egen avis og en egen radio-og fjernsynsstasjon.

Staten har en egen garde p 100 gardister som kalles sveitsergarden. Denne garden ble opprettet p 1500-tallet, og har siden vrt pavens personlige livvakter. De har noen morsomme, fargerike uniformer - og det sies at Michelangelos design var inspirasjonen til disse draktene.

Det er vanskelig komme unna Peterskirken ved et besk i Vatikanstaten. Kirken er verdens strste og selve perlen i statens krone. Kirken str p stedet hvor man mener Peters grav befinner seg, s med andre ord ble den bygget opp en antikk gravplass. Fasaden og Petersplassen er flott den, men ta for all del turen inn i selve kirken. Kommer man p rette tiden av dagen hvor solskinnet kaster hellige strler av lys gjennom vinduene tar det virkelig pusten fra en. Jeg ble nesten religis av vre der inne! i perioden jeg bodde i Roma var jeg inne i kirken et titalls ganger - ble aldri lei av det storstilte interiret.

Vatikanbiblioteket og ikke minst vatikanmuseet burde ogs beskes! Har kan kunst- og historieinteresserte godt tilbringe en laaang dag. Sistnevnte bestr egentlig av flere museer og kunstsamlinger som pavestaten har samlet opp gjennom tidene. Samlingen er helt utrolig, og mange av verdens mest kjente kunstverk finnes her. Inkludert i inngangsbilletten kan man ogs beske det bermte sixtinske kapell.

Ellers bestr Vatikanstaten av hager, administrasjonsbygninger, embetshus og boliger. Staten har mindre enn 1,000 innbyggere, og ca. halvparten av disse bor utenlands i diverse diplomatiske stillinger. I motsetning til i resten av verden fr man ikke statsborgerskap i landet hvis man er fdt der. Statsborgerskap gis bare dersom man fr en stilling i staten. Eksempler p statsborgere er dermed slike som kardinalene, soldatene i sveitsergarden, og selvflgelig paven selv.

Vatikanstaten er alts liten i strrelse, men gigantisk bde i historisk og kulturell mlestokk.

Har du beskt lilleputtlandet?

Les mer i arkivet November 2014 Oktober 2014 August 2014 Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014 April 2014 Mars 2014 Februar 2014 Januar 2014 Desember 2013 November 2013 Oktober 2013 September 2013 August 2013 Juli 2013 Juni 2013 Mai 2013 April 2013 Mars 2013 Februar 2013 Januar 2013 Desember 2012 November 2012 Oktober 2012 September 2012 August 2012 Juli 2012 Juni 2012 Mai 2012

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?