USA over jul!

Da er neste reise endelig i boks! Føler meg litt fortapt i verden når jeg ikke har noen flyreiser som ligger å venter på meg.. Hehe. Uansett, broren min flytter til Florida om en måned for å gå på skole der i overkant av to år, så jeg regner med at jeg blir å ta turen bortover dit noen (mange) ganger i løpet av den tiden. Han blir ikke å komme hjem til jul i år siden det blir i dyreste laget, så i stedet skal jeg, og mamma og pappa, reise dit! Det er fire år siden jeg sist var i USA så gleder meg UTROLIIIIG mye. Bestilte bilettene i går kveld, og jeg blir der i 3 uker (kommer hjem til nyttår da). Foreldrene mine kommer en uke etter meg dit, så da flyr jeg opp til New York og møter dem, også blir vi der et par dager (i førjulstia ooomg) før vi henter leiebilen og kjører sørover. Håper vi rekker innom Miami, Florida Keys og Everglades også før turen går til Daytona Beach (hvor han skal bo).

Bilder fra sist jeg var i Florida, blant annet Fort Lauderdale og Orlando.

Siden jeg alltid har vært hjemme i julen tidligere, blir det litt spesielt å skulle feire den borte. Familien er uansett samlet, så det er jo fint. Men det føles likevel som at julen på en måte blir satt på vent til neste år? På en annen side tror jeg det blir kjempespesielt å vandre rundt i NY en uke før julaften, så blir nok sikkert å samle opp en god dose julefølelse der. IIIIIIIK!

Har du tilbrakt julen i utlandet tidligere?

Doctor.. who?

Jeg har vært litt utsjekket fra den vanlige verden de siste dagene. Har vært i en Doctor Who-koma kan man si. Livet har bestått av skolelesing/skriving, mat, et par turer i by og mark, og MASSE Doctor Who. Kanskje litt for mye? Ikke så greit når man blir fullstendig hektet på noe. Men hvem kan si nei til en hverdag full av tidsreiser, det ytre rom, nye planeter og vesener, cybermen, Dalek og constantly living on the edge? Not me!

//brb off to watch another episode//

Har du noe du er hekta på for øyeblikket?

Bisarre steder som frister - Socotra Island

Denne øya (en del av en liten øygruppe) ligger nesten 40 mil utenfor kysten til Yemen, på Afrikas horn. Men man skulle derimot tro at øya lå på en annen planet, for et merkeligere sted har jeg ikke sett. På grunn av at den ligger såpass isolert (og har vært i flere millioner år), har plantelivet på øya gjennom evolusjonen forandret seg ganske mye fra hva vi kjenner fra før av. 1/3 av øyas vegetasjon finnes INGEN andre steder i verden.

Jeg sier bare en ting - HIT MÅ JEG DRA!!

Say hello to my little friend

Frøkena har blitt ett år nå! Utrolig hvor fort tiden flyr. Hun er enda offisielt navnløs, men kjært barn har mange navn, så tror ikke hun lider spesielt mye. Dyrebutikken ante ikke når hun ble født, så jeg regner med det var midt i september engang i fjor.. Så happy belated birthday, bunny! <3

Den årlige Sverigeturen

Den gikk av stabelen i går! Akkurat 365 dager etter den første turen (bare 3 av oss 4 dro på samme tur nå i vår også). Kjempegøy as usual, og vi var utrolig heldige med været. Sol hele veien. Vel, foruten de siste 8-10 milene. Det var en tidlig start, for avsparket var allerede klokken 6 i går morges. Men det gikk ganske bra! Jeg kjørte hele veien, slik som sist. 10 timer kjøring på en dag er vel i meste laget, men føler jeg har trenet "kjøremusklene" mine ganske bra denne sommeren, haha.

Føret langs veien var som sagt kjempebra, og jeg måtte (selvfølgelig) stoppe noen ganger for å ta bilder av de utrolig flotte høstfargene.

Det var utrolig flott! Vel framme i Arvidsjaur tok vi selvfølgelig helt av på Dollarstore, og handlet til den store gullmedaljen...

... Og da vi etterpå klokken 13.15 parkerte og skulle inn på Systembolaget, SÅ VAR DET STENGT!!!!! WTF. Det stengte altså klokken 13 siden det var lørdag. Hva skjedde med å stenge klokken 15?!? Jaja, sånn kan det gå. Ganske surt da, når man likevel var så nære.. På den positive siden fikk vi mer penger til å handle på Konsum og Ica..

Folk som kjørte forbi lente seg bokstavelig talt UT AV VINDUENE for å se på kaoset vi prøvde å pakke inn i bilen, haha.

Deretter måtte vi selvfølgelig innom pizzastedet vårt. Ingen Sverigetur uten pizza med oksefilet og bearnaisesaus. xD

Gode og mette hoppet vi i bilen igjen for å kjøre hjem. På de tidligere turen vi har vært på har det alltid vært fullspekket med dyr langs veien. Elg, rein, orrfugler, ryper, rev, hare, lemen osv. Ikke denne gangen derimot. Men så har jo jaktsesongen startet, så kan ha noe med det å gjøre.. Noen rein ble det da uansett! Flotte dyr - flott tur.

Gleder meg allerede til neste gang!

Elvelangs

Her om dagen ble det arrangert en liten lysfestival her i Bodø i forbindelse med høstjevndøgn. Arrangementet var en del av Forskningsdagene 2012, og hele 6000 mennesker møtte opp og vandret fra Maskinisten til Bodøsjøen. Hele turen (fram og tilbake) tok rundt 3 timer, og langs stien var det dekorert med tusenvis av fakkellys, lanterner og bål. Det var også sangkor, danseinnslag, kunstverk (blant annet gikk man rundt i en mørk bunker fra andre verdenskrig med hodelykt og så på kunst fra nærmiljøet), og blant annet troll og hekser å møte på. Bildene mine er elendige på grunn av mørket, men det var en veldig koselig og stemningsfull tur. Håper på flere slike arrangement!

Himmelens fyrverkeri

Nordlyssesongen er i gang! Hurra! Har vært hos noen venninner og da jeg gikk ut døren og skulle gå hjem så jeg først STJERNER og deretter NORDLYS! Da skal du tro jeg ble glad! En kveld med nordlys er som en morgen med solskinn, et av naturens flotteste mirakler. Og slike saker gir meg et smil rundt munnen. Dette bildet er fra tidligere i år, men håper jeg får tatt noen bilder nå som høsten og mørket kommer for fullt.

I sykesenga

Neida, jeg er ikke innlagt på sykehus. I dag startet vår første praksisforberedende uke! Hvor vi skal lære oss alt fra å re opp en seng, stelle sår, vaske kropp og hår og sette injeksjoner. Spennende med andre ord! I dag har vi startet med det mest basic stuff, som god hygiene, arbeidet med stellefrakk, sterile hansker og munnbind, skiftet sengetøy med pasient i sengen, vasket og renset sår og satt på kompresjonsbandasje - to mention some. I morgen blir arbeidet mer intimt.. uhm.. blir spesielt å la andre vaske og stelle deg, mate deg og pusse tennene på deg. Men det må vel til for at vi skal se og føle på hvordan det er å være i pasientens sko.

Fikk forresten besøk av verdens skjønneste bamse i helga!

Bildene er helt forferdelige, og det er umulig å se den ENORME størrelsen på denne hunden (sporene hans ble faktisk tatt for å være bjørnespor en gang..)! Gigantisk! Og verdens snilleste!

5. steder man MÅ besøke i Luxor

1. Karnaktempelet

Dette er egentlig et stort tempelområde som består av flere templer. Hovedtempelet er faktisk så stort at Domen i Milano, St. Peterskirken i Roma OG Notre Dame i Paris får plass innenfor murene! Det er faktisk historiens største antikke religiøse område. Tempelet er viet til Amon-Ra, faraoenes far og gudenes konge. Ca. 1500 år tok det for de gamle egypterne å bygge dette tempelområdet, siden flere faraoer i flere regjeringstider ønsket å sette sitt preg på området. Faraoen man ser flest spor etter er Ramses II, siden han hugget inn navnet sitt så og si overalt.

Dessuten imponerende å se flere tusen år gammel maling, som fortsatt er på plass!

2. Luxortempelet

Mellom dette tempelet og Karnaktempelet er det koblet sammen en litt over 3 km lang gangvei, flanket med flere tusen sfinxer. Mesteparten av denne veien er derimot i dag forsvunnet under bakkenivå. Dette er også et tempelkompleks, og det sies at det var Ramses II som påbegynte byggingen rundt 1500 f.kr. Det er litt morsomt at man har muligheten til å besøke tempelområdet på kveldstid, slik at man får oppleve oldtidsruiene i ett litt annet lys - bokstavelig talt.

3. Memnonkolossene

Disse to statuene stod i sin tid ved inngangen til Amenophis III's dødstempel (slik de to statuene gjør ved inngangen til Luxortempelet ovenfor). Men tidens tann har erodert bort selve tempelet, og bare inngangsstatuene gjennstår. Romerne trodde statuene forestilte Memnon, som er sønn av gudinnen Eos (morgenrøden), men i virkeligheten forestilte de kong Amenophis, som skulle passe på inngangen til sitt eget tempel. Navnet de 18 meter høye kolossene bærer idag er derfor en misforståelse fra oldtiden..

4. Kongenes Dal

Vestbredden av Nilen kalles "dødens side" og her valgte faraoene å etablere deres nye nekropolis, hvor enorme gravmonumenter (som pyramidene) fra oldtiden ble erstattet med beskjedne innhugde huler i fjellet. Kanskje ville faraoene gjemme gravene sine fra gravrøvere i denne godt skjulte og bevoktede dalen, men slik gikk det likevel ikke for de fleste. Enkelte graver har derimot blitt bevart inn i moderne tid, som blant annet graven til berømte Tutankhamon. Denne, og mange andre graver kan man besøke om man drar til Kongenes Dal, og de fleste gravene er virkelig imponerende syn. Veldekorerte vegger med relieff og malerier er godt bevarte den dag i dag!

Som dere ser pågår det konstante arkeologiske utgravninger der, og nye graver oppdages enda. Det er dessverre ikke lov å ta bilder inne i gravhulene, så det har jeg ikke. Enkelte av gravene, som den over, er også vanskelige å komme seg inn i. Først en lang tung trapp opp, deretter en fryktelig smal og bratt trapp inn i hulen (flere nivåer/etasjer ned), og en helt sinnsykt pressende hete.. Men who cares! Det er en utrolig opplevelse å bevege seg inn i flere tusen år gamle gravkammre!

Etter at man har sett det man ønsker å se, så burde man trosse varmen, ta beina fatt og GÅ til neste punkt på listen min, Hatshepsuts tempel! Tempelet ligger på andre siden av fjellet som går mot Kongenes dal, og det tar ca. 1 time å gå der imellom. Kommer litt an på fysikk, varme og hvor mange bilder man ønsker å ta...

5. Hatshepsuts tempel

Hatshepsut var den tredje dronningen i det gamle Egypt, men mente selv at hun var gudefødt og ble derfor farao (konge) i stedet. Hun er derfor den eneste kvinnelige faraoen i oldtidens Egypt. Skikkelig girl power! Hun regjerte i 20 år, og er den eneste kvinnen gravlagt i Kongenes Dal. Tempelets nevn er egentlig "Djeser-Djeseru" som betyr "det helligse av hellige". Det er bygget i tre nivåer/terasser hvor det engang var hager, porter, kapeller og diverse. Det var nok med andre ord storslagent!

God tur til Luxor!

Luxor

Egypt er et mekka for historieinteresserte, og er foruten pyramidene i Giza, absolutt stedet verdt å besøke i Egypt. Luxor ligger i Nildalen, hvor elven Nilen renner gjennom, og gjør Luxor til en frodig og grønn oase i ellers så tørre Egypt. Den moderne byen Luxor ligger på elvens østre bredde, mens på vestbredden, som kalles "dødens side" ligger enorme gravområder fra Egypts høyalder, og deriblant Kongenes Dal. I høyalderen lå byen Theben, som var det reiligøse maktsentrumet, der hvor moderne Luxor ligger i dag. Byens røtter går med andre ord langt tilbake, og steder er spekket av gamle bygg, templer og monumenter.

Nilen har i flerflodige årtusen vært livsåren til dette landsskapet, og en burde ta turen ut på elven i båt før man drar derfra. Godt å kjenne elvebrisen i den ellers ganske intense heten.

Skal lage et eget innlegg om 5. historiske monumenter/steder man absolutt burde besøke om man er i Luxor. Stay tuuuuned yo.

Det er høst. Sommeren er forbi, den forsvant like så hurtig som den kom; akk hvor den gikk hurtig.

- Knut Hamsun

Høsten er nok uansett en av de beste tidene å gå turer i skogen. Myggen er borte, luften er frisk og vakre farger holder en med selskap.

Mine søte små

To små som storkoser seg ute om dagen. Det gjør jeg også forsåvidt. Når det er oppholdsvær går det fint an å oppholde seg utenfor døren om man bare trosser kulden! Jaja 10 grader er vel ikke akkurat kulde.. gruer meg litt til temperaturmåleren setter et minustegn foran 10-tallet. Men men, må ikke ta sorgene på forskudd! Tilbake til poenget så har jeg latt dyrene springe vilt utenfor, mens jeg selv har sittet på en stol ute å lest meg opp i grunnleggende sykepleie. Godt med frisk luft for både kropp og sjel.

Men etter en hard økt ute er det visstnok ganske godt å gå inn og ta seg en liten vil, mener frøken harepus..

Ha en finfin dag.

Africa state of mind

Sitter og drømmer meg tilbake til dette gigantiske kontinentet som jeg besøkte i fjor sommer (drømmer meg egentlig bort over alt for tiden, men ja..). Har nok tusenvis av bilder fra Øst-Afrika, som jeg besøkte, som jeg ikke har postet her på bloggen, så tenkte å lage en liten bildebombe. Aaaand here it goes.

Dyrelivet er og blir en drøm! Utrolig fascinerende å se disse dyrene i sitt naturlige element. De fleste dyrene er jo enormt vakre og veldig spesielle, men så har man også de som ser litt mer tvilsomme ut... som maraboustorken for eksempel..

Helt enorme flygeskapninger med avsvidde hoder... oppfører seg som måser gjør de også, veldig sære fugler xD

Også har man menneskene.. flotte, fargerike, glade og usedvanlig optimistiske mennesker!

Smil overalt!

Til slutt kommer noen bilder av landskapet. Endeløse sletter, kyst, fjell, regnskog, vulkanske krater, landsbyer, storbyer, tropiske øyer, raviner og ørken - Africa has it all!

En utroooolig spennende og variert verdensdel, men uendelig mye å by på! Og jeg har bare sett en brøkdel! Gleder meg til å kunne få se og oppdage mer av kontinenten i fremtiden. :D

Ble du fristet til et besøk?

Touch me not

video:touch me not

Tenkte jeg skulle prøve dette med å legge ut videoer! Prøvekaninen blir et klipp fra Nepal. En morsom liten plante som trekker seg unna når man tar på den. Kallenavnet er "touch me not" men det egentlige navnet på planten er "mimosa pudica".

Cradle of Mankind

Olduvai (som er en feilstaving av det egentlige navnet gitt av masaiene; Oldupai) er ravinedal i Tanzania i den enorme Riftdalen (som strekker seg fra Syria til Mosambik). Området er en gullgruve for arkeologer, og det er funnet flust av rester av noen av våre tidligste forfedre, som for eksempel homo habilis og homo erectus.

I Laetoli noen kilometer unna, er det også funnet 3,6 millioner år gamle menneskefotspor som er blitt bevarte i vulkansk stein. Det vil si at de noen av de tidligste tegnene på mennesker i hele verden!

Et utrolig spennende sted men en ganske spesiell atmosfære. Å stå utenfor det lille museet oppe på klippen med utsikt over Oldupai og mot Serengeti var en spesiell opplevelse. Stillheten var enorm! Veldig fascinerende å se den delen av verden som våre primitive forfedre kom fra og sakte men sikkert utviklet seg mot å bli det moderne menneske.

If you want something you have to work for it

Hjelpes for en dag på jobb idag, har virkelig ikke ord. Ikke kan jeg fortelle om det heller, så hurra. Men sånn er vel livet. Ønsker man penger, må man nesten jobbe for dem. Selv om det på ingen måte skal være akseptabelt å ha det slik jeg har hatt det idag (øynene mine er fullstendig rødsprengte fordi alle blodårene har eksplodert, sier litt). Ble overtid også, hejhej.. Blir jobb de neste tre dagene også, siden jeg har jobbhelg. Og i morgen skal jeg til legen en tur på morgenkvisten, og deretter har jeg et arbeidskrav som skal inn på kvelden som jeg burde gjøre før jobb.

/rant over

Venter også på en del nytt som jeg skulle få beskjed om denne uken men som jeg enda ikke har fått vite noe om - så jeg venter i spenning!

Nåååå skal jeg SOVE.

I hope all is well and good. OI BTW, DET HAR ENDELIG REGNET PÅ KOLOCEP ETTER OVER 4 MÅNEDER MED TØRKE, HALLELUJAH.

God natt.

Batu Caves i Malaysia

Dette stedet, som ligger litt over en mil unna storbyen Kuala Lumpur, er et av hinduenes aller helligste steder. Grottene er kalksteinsgrotter som har blitt uthulet gjennom mange hundre millioner av år. Det er tre større grotter (da snakker vi ca 400x100m) og flere små. For å komme seg opp til grottene er man nødt til å gå 272 trappesteg opp, og det er kanskje også grunnen til at grottene ikke ble funnet før på slutten av 1800-tallet.

Statuen er av den hinduistiske guden Murugan og strekker seg hele 42,7 meter opp i lufta, og er med andre ord den støste statuen av Murugan i verden.

På vei opp de "endeløse" trappetrinnene må du også "kjempe" deg forbi noen titalls aper - som veldig gjerne vil ha maten din, om du er så uheldig å ha noe med deg. De er jo ganske søte å ta bilder av da..

Vel oppe begynner du å begi deg inn i grottene som er fulle av små templer og skrin.

Ganske fascinerende - og det er også det vakre lyset som slippes inn gjennom "hullet i taket" i den siste og innerste grotten.

Det gjorde vel i grunn at jeg tok flere bilder av folk og aper enn selve grottene.. BUT HEY. Drømmested for de som ønsker å la kameraet få kjørt seg.

Er du i KL burde du i alle fall ta turen! Inngang er gratis, husk å ta med en flaske vann og hopp på bussen, i taxien eller rett og slett ta KTM-toget fra sentralstasjonen til Sentul stasjon. Have fun!

Grianan House Bed and Breakfast

Vi bodde på dette søte lille stedet mens vi besøkte Isle of Skye i Skottland. B&Bet drives av Janet og Malcolm Ellis og har to rom med egne bad - et dobbeltrom og et familierom med litt flere senger. I tillegg til de søte rommene har huset en fantastisk utsikt ut over en fjord, og ligger bare 5-10 minutters kjøring unna Eilean Donan Castle (zomg)! Ca 10-15 minutter unna ligger byen Kyle of Lochalsh og broen over til Isle of Skye. Prisene er ganske lave, rundt 30 pund for dobbeltrommet per natt per person og da får man i tillegg en stor frokost på kjøpet.

Flott utsikt fra frokostrommet.

Dobbeltrommet (ser mørkt og trasig ut på dette bildet, men er muuuch better irl).

Ikke akkurat dårlig utsikt fra badet.

Fra hagen kan man gå ned til havet.

Breakfast with a view!

Også har man dette flotte stedet bare et par minutter med bil unna...

Nytt maleri

Jeg bare MÅTTE. Nå henger utsikten fra leiligheten vår på Kolocep over spisestuebordet sammen med maleriet av Taj Mahal. xD

Random travel stuff

Moped er det beste framkomstmiddelet på øyene i Thailand.

Utsikten over Nice er ganske flott.

Det er lov å være tullete på tur.

Det er derimot ikke greit å bare sitte på ræva når man er på ferie.

En god kopp varm fransk sjokolade skal IKKE undervurderes.

Finnes det en benk med fin utsikt, må man bare sette seg ned.

Geiter er sære (men herlige) dyr.

"Høyder" er ikke til å spøke med.

Ikke gale bussturer heller (selv om det er litt gøy..).

Men vær ikke redd for å slå ut håret!

.... OG HA DET GØY!!!!!!!!!!!

(ok da var dagens mest random post om de mest random lærdommer over...)

FML

Når livet virker litt håpløst er det en side jeg alltid oppsøker - http://www.fmylife.com. Noen av postene der er såpass håpløse at man glemmer sine egne problemer i et par minutter. Dessuten blir man litt skremt av verden i tillegg. Jackpot!

Today, I took the bus to work and a sweet old lady got on after me and sat next to me. Halfway to work, she fell asleep and her head was on my shoulder. Trying to be nice, I gently tried to wake her up before my stop came. She wasn't sleeping. I let a dead woman lie on me for 30 minutes. FML

Today, I found out that I'm not actually allergic to chocolate, when my mom freely admitted to me that she made it up when I was a child because she didn't want to share any cookies with me. FML

Today, I finally confronted my boyfriend and asked him if he was cheating on me. He got flustered and said, "Technically, I'm cheating with you, not on you." FML

Today, my six year old told me I have a big nose. When I told her that she hurt my feelings, she laughed and said "Don't be silly mummy, ugly people don't have feelings." FML

Haha, er det mulig...

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?