@ Sultanahmet

Merhaba! Da var vi på plass i denne enorme storbyen. Tekniske problemer med flyet gjorde at vi ble forsinket, og slikt skjer jo.. Vi tok så taxi fra flyplassen (på den asiatiske siden) i 12398239 kilometer i timen (velkommen til Tyrkia liksom), suste over den fargerike broen til den europeiske siden av Istanbul og så deretter til gammeldelen av byen hvor vi skal bo disse dagene. Midt i smørøyet virker det som! Vi har den enorme Blå Moske på ene siden av hotellet, og Hagia Sofia på den andre. HERREGUD DE ER SÅ FLOTTE der de skinner opp i mørket! Gleder meg stort til utforske mer i morgen.

Vi har tuslet litt rundt i gatene i kveld, kjøpt inn vann og snacks og lært et par turkish phrases fra kassemannen og sett den fantastiske utsikten fra takterrassen. Må ta skikkelige bilder i dagslyset.

Har forresten testet ut litt turkish delights, men de var ikke spesielt delightful.. xD Mener å huske de smakte bedre sist? Til tross for 100 % sukker.

LOLLERS, nå er jeg overtrøtt tror jeg..

Departure time

Tyrkia 2011

Så, da var det plutselig tid for avreise igjen! Tiden går fort, og sommeren er allerede halvveis over.. x_X Neida, jeg skal ikke få meg selv til å gråte (..), i stedet kan jeg fortelle hvor turen går denne gang! Øst-Europa venter med alle sine spennende kriker og kroker, og legendariske steder som Istanbul og Transylvania står på menyen. Det er en stor undervurdering å si at jeg gleder meg for jeg er egentlig i ekstase, haha! Gleder meg til å oppleve stedene langs veien, og dele de med dere etterpå. Hvis noen har tips til steder vi må besøke og lignende er det bare å rope ut.

Sees i Istanbul!

Oppède le Vieux

Fjellandsbyen strekker seg oppover fellsiden, og kommer til syne mellom den tykke vegetasjonen. Skogen har tatt over mye av den gamle bebyggelsen, og i dag står mange av de gamle husene igjen som ruiner. Nå er det trærne som bor i husene, men mellom steinveggene og eføyen som okkuperer disse, hviskes det fortsatt om menneskene som engang bodde der.

Stedets historie strekker seg tusen år tilbake. I en tid hvor uroligheter og kriger gjorde at menneskene følte det tryggest å bosette seg i høyden, hvor man var mindre tilgjengelig og hadde større mulighet til å se fare komme på lang avstand. Byen opplevde vekst og velstand, og både et slott og en imponerende kirke ble bygget på stedet. Tidene ble etter hvert roligere og på 1600-tallet ble byen forlatt, og innbyggerne startet på nytt i dalen nedenfor. Byen de bygget der gav de samme navn som den de kom fra, Oppède. Gamlebyen i fjellsiden falt i ruin og ble bitt kraftig av tidens tann.

Men heldigvis står ikke alle husene fortsatt forlatt tilbake. Under andre verdenskrig var det en gjeng kunstnere som tok tilflukt i byen, dannet en liten koloni og startet etter hvert en gjenbyggelsesprosess. I dag er mange av husene restaurert, og det er atter en gang liv i den lille byen. Rundt 80 innbyggere bor i byen i dag, og  for å skille mellom de to byene med samme navn, ble gamlebyen kalt for Oppède le Vieux, som betyr nettopp "den gamle Oppède".

Av alle stedene jeg besøkte i Provence er nok dette stedet favoritten, sterkt fulgt av Gordes (som jeg ennå ikke har fått tid å skrive om...). Rett og slett fordi at her fikk jeg gå alene. Under de timene jeg tilbrakte der traff jeg bare på 14 andre turister (ja, jeg telte, haha). Gatene var folketomme, husene var preget av århundrene, roser hang ut av vinduskarmene, utsikten fra 1100-tallskirken strakte seg ut over store deler av Petit-Luberon, eføyen stakk opp av ruinene hvor taket engang har vært, og midt oppi det hele var jeg.

It's back!

Sommeren er endelig TILBAKE! Og alle hjerter fryder seg... Etter 3 uker med konstant regn er det godt å endelig føle solens stråler og se naturen lyse opp i alle dens vakre farger (istedet for GRÅTTONER slik det har vært i det siste).

I går kveld tok jeg en liten "ferie-vri" som man sjeldent kan gjøre her. Fylte meg et glass vin og tok teppet og den nye boka mi med ut for å lese. Få steder i verden kan man sitte ute og se solen relativt høyt på himmelen så sent på kvelden. Nord-Norge er virkelig et paradis når været er bra.

I dag har jeg hatt en etterlengtet fridag, så jeg lå og sov en stund i solen før jeg møtte en venninne og tok turen opp til Keiservarden. Lenge siden sist!

På vei ned plukket jeg massevis av blomster..

Da jeg kom hjem stelte jeg i stand til "garden party" med kaninen som gjest, HAHA. Neida (joda), man må jo gjøre litt ut av disse fine dagene.

Hvordan står det til med sommeren der du bor?

Travel arm candy

Når jeg drar på langreiser bruker jeg alltid kjøpe med meg et eller annet hjem. Jeg elsker å dekorere leiligheten min med funn fra reiser, og har tidligere skrevet om mine reisesuvenirer HER. Enkelte suvenirer kan man derimot nyte før man kommer hjem.

Fargerike armbånd kan vel kalles en del av backpackeruniformen, i likhet med fjellstøvler og ryggsekk. Man finner de på de fleste gatehjørner i hele verden.

Armbåndene er som en slags bagasjelapp. De forteller ikke hvor man skal, men viser andre reisende hvor man har vært. Enkelte har man kjøpt selv, andre er gaver fra mennesker man møter langs veien, uansett om de er lokale eller andre turister. Enkelte ganger er det kunstneren selv som knyter båndet rundt håndleddet ditt. Noen er fargerike og store i størrelsen, andre er små og vises så vidt i mylderet på armen. Felles for de alle er at de bærer på en historie, et konkret minne - og hver gang man ser ned på hånden sin strømmer disse minnene fram.

På lange bussreiser, i det varme venterommet og andre kjedelige eller stressende tider langs veien, så henger de der, og minner en på de gode øyeblikkene og hvorfor man faktisk reiser...

Må si jeg liker de, jeg. Hva med deg?

Take my breath away

Tallinn - en østeuropeisk perle

Denne byen ligger knappe to timer med fly fra Oslo, men blir ofte satt i skyggen bak andre østeuropeiske byer som Praha og Riga. Tallinn er en vakker middelalderby med spennende shopping, et yrende natteliv og gode restauranter. Legg storbyweekenden hit til Estlands hovedstat neste gang.

Tallinn er en av Europas best bevarte middelalderbyer. For 500 år siden var forsvarsmuren rundt byen hele 4 kilometer lang med 46 forsvarstårn. I dag står bare 2 kilometer og 26 tårn igjen. Imponerende er muren uansett, og det er innenfor den godsakene finnes.

Vandre opp til Toompea Hill og i enden av gaten Kohtu venter en utrolig utsikt på deg. Nedenfor ser du de røde hustakene, utallige tårn, spir og labyrintiske smug bre seg utover gammelbyen. En by som gjennom de siste 800 år har blitt styrt av alt fra finner, svensker, tyskere, russiske tsarer og senere sovjetiske kommunister til estlenderne selv. Byen ligger for det meste urørt, slik den gang lå. De forskjellige nasjonalitetene har derimot satt sine unike preg på byen. Spesielt den østeuropeiske russiske arkitekturen er synlig, med spennende løkkupler i alle verdens farger.

5 ting man må gjøre i Tallinn

1 - Vandre rundt  og gå seg vill i de gamle middelaldergatene og smugene. Etter hvert ender du nok opp ved det store Raekojatorget, som er innrammet av vakre fasader fra middelalderen. Her på torget finnes også verdens eldste fungerende apotek!

2 - Klatre opp i det 124 meter høye tårnet på St. Olavkirken, som engang var den høyeste bygningen i verden. Utsikten utover byen er fantastisk, men dessverre har høyden hatt sin pris, tårnet er truffet av lynet minst 8 ganger og kirken har brent ned hele 3 ganger siden den ble oppført på 1100-tallet. Tårnet ble også i sin tid benyttet av KGB som radiomast. Hold på hatten om det blåser, vinden blir ekstra intens der oppe.

3 - Shoppe blant annet på det russiske markedet Balti Jaama Turg, like utenfor Tallins jernbanestasjon. Det består av rundt 50 boder som selger alt fra hjemmelaget syltetøy til diverse antikviteter.

4 - Stoppe innom Aleksandr Nevskijkatedralen med sine enorme løkkupler. Hvem sa man måtte dra til Russland for å se slike flotte russisk-ortodoske kirker?

5 - Besøke julemarkedet som starter i november, og omvandler Tallinn til et levende eventyr.

Eller har du kanskje vært der allerede?

Sol de Mañana

På rundturen vår i Bolivia tok vi en liten omvei til Mars. Den røde, intense planeten. Vi møtte marsmenn som steg ut av tåken og fikk overvære vulkansk aktivitet på (veldig) nært hold. Bakken bokstavelig talt boblet og bruste under oss. Enkelte steder ble den geotermiske aktiviteten så intens at varm røyk trengte seg gjennom bakken og sprutet ut i luften.

Neida.

Vi var ikke på Mars (lollers), men resten stemmer dog. Bolivia overrasket stadig. Dette geotermiske området befinner seg på 5000 meters høyde, helt sørvest i landet på grensen til Chile, og det er virkelig som å komme til en ny planet. Det finnes ikke antydning til liv i området, som er preget av rød stein og snø som dekker bakken på morgenen. Sol de Mañana betyr "morgensolen" og stedet sees best ved soloppgang.

SUPER COOL.

Dessverre luktet vi alle som råtne egg etter oppholdet på grunn av all svovelen... xD BUT THAT'S PART OF THE ADVENTURE.

Le Mas des Roses

Jeg kom til Le Mas des Roses på en sykkel jeg hadde leid i Coustellet (det var ikke bare bare..) via gamle, smale veier gjennom oliventrær, vingårder, sypresser,  kirsebærtrær og gamle gårder. Jeg ble tatt godt imot av Angelika, en tysk dame som eier denne lille perlen sammen med sin ektemann. Hun lo da hun så sykkelen min, sa hun var imponert siden jeg var den første overnattingsgjesten som hadde ankommet på sykkel til Le Mas des Roses.

Etter litt kald juice og en innføring til stedet ble jeg vist til rommet mitt. Det turkise rommet opp en liten steintrapp. Så idyllisk! Det lå en liten sjokolade på sengen, det stod bøker på hyllene, og badet var en liten trapp opp og var STORT og hadde BADEKAR. Luksus for meg.

Hagen var stor den og. Selve huset har to rom som leies ut, hvorav jeg hadde det ene. I dagen var det to rom til, eller det vil si to cottages, små hytter, som hadde plass til en liten familie. Resten av hagen bestod av store, frodige trær, et basseng med sypresser i bakgrunnen og mange stoler og solstoler plassert litt her og der. God plass til å slenge seg ned med en bok! Dessuten hadde Angelika plantet lavendel i hagen, så hagen duftet av den nydelige lukten.

Hver morgen kl. 9 ble jeg (og de som bodde i det andre rommet, et ungt skikkelig overklassepar fra Paris første morgenen, og en familie fra Singapore de neste) møtt til en nyyyyydelig velsmakende frokost nede i innergården. Lokale varianter av oster, kjøttpålegg, brød, kaker, juice, paier, frukt og hjemmelagede syltetøy av alt fra fiken til roseblad. Veldig godt, og trivelig å ha noen å prate med ved frokostbordet.

Siste morgenen på stedet viste det seg at jeg ikke hadde nok kontakter til å betale for oppholdet mitt (sykkelen kostet MYE..), så istedet for å måtte sykle i 1 time til nærmeste minibank, fikk jeg låne bilen til Angelika for å hente ut penger! Ikke dårlig.

Alt i alt et fantastisk opphold. Kanskje ikke så rart at jeg hadde lyst til å flytte til området og starte opp mitt eget B&B..

Boken "A year in Provence" la ikke akkurat demper på den drømmen heller..

Cabin Weekend

Jeg forsvant litt fra bloggen. Har så utrolig mange ting å skrive om/bilder å poste, at det hele blir litt overveldende, haha... ANYWAYS. I helgen dro jeg tilbake til my favorite place på denne kloden, nemlig landstedet til besteforeldrene mine! Kvalitetstid med familien og nydelig landskap så langt øyet kan se. Dessverre var ikke været helt på lag, men slik er det jo iblant (ofte) her oppe.

Asken til lillegutten Fox kom forresten tilbake her i uken, så ett av helgens mål var å finne et sted å begrave urnen. Vi fant et et nydelig sted under en flott rosebuske nede ved havet.Fint å vite at han får tilbringe "evigheten" på stedet han elsket mest her i verden.

På lørdagen dro vi inn til nærmeste tettsted for å dra på kafe, handle litt og se oss om.

(fant verdens kuleste bil)

På vei tilbake dro vi innom et hus som er til salgs i nærheten, og som jeg VELDIG GJERNE ønsker å kjøpe. Det trenger nok en del (mye) oppussing, men ÅH SÅ GØY... Får se hva som skjer på den biten, haha.

Vi gjorde også ett par flere stopp. Turister i nærmiljøet and all that. GALE turister that is. Neida. Joda..

Dette er virkelig et nydelig stykke Norge..

På kvelden ble det grilling. Mmmm, alltid noe å se fram til på en hyttetur.

Det var det!

Eu te amo Brasil

Jeg har sagt det før (en milliard ganger), og jeg sier det igjen, Brasil is AWESOME og jeg vil se MER (mye mye mye mer). Så mange flotte minner..

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?