Blown away by Bleik!

Serriøst asså, glemt alt jeg skrev i forrige innlegg. Vi dro til stranda på Bleik og OH MY GOD så vakkert det var! Skyene hang enda litt lavt, men det gjorde bare alt så mye kulere! De vakre grønne fjellene omkranset av lave tåkeskyer gjorde at stedet vekslet mellom å ligne på inkafjellene i Peru og Island! Stranda var flott og lang og hvit, havet var stille og det var bare et par andre folk ute å gikk. Åååh det var så flott. Poster et par bilder også, men det er umulig å vise fram hvor flott det var. Vi så til og med niser i havet på tur hjem igjen!! Perfekt. Satser på like mye hell i morgen. ;) Da går turen over Senja til Tromsø!

Vesterålen er full av lave skyer

... og regn. I dag i alle fall. Triste saker! Definitivt en nedtur fra gårsdagen som var blendende vakker og preget av SOLSKINN OG FLOTTE GREIER. I dag har vi kjørt fra Svolvær og til dagens endemål Stave Camping utenfor Andenes på Andøya. Landskapet her er skikkelig merkelig med veeeeldig flate strekker og fjell som plutselig dukker opp midt oppi disse. Hadde havet vært 3 meter høyere ville nok bare fjellene stukket opp. Føles virkelig som vi befinner oss i eldgamle kulturlandskaper! Ellers har vi vært på café i Svolvær, hilst på geita, regnet bort på veien, spist middag i Sortland, hoppet midt på veien i Sortland (ingen folk der?) hvor alle husene er blå, hilst på sauer, sett elg, vært innom Laukvik og sett på damene som dro, men som var tilbake (har ikke sett serien selv, så aner ikke hvem som er hvem?), ooooog nå tror jeg vi skal ut å se Bleikstranda! SOLA SKINNER INN VINDUET, CALL THE PAPERS!!

Lofoten-mania!

Første dag på veien er over! Det har vært en lang dag, men oi så mye vi har sett! Stod opp klokken 4 i mårrest, og kjørte til fergekaia klokken 5. Klokken 6 gikk ferga fra Bodø, og litt over halv 10, var vi framme i Moskenes. Deretter har vi kjørt innom det lille stedet med Norges korteste navn, Å, sette nydelige Reine, jeg har klatret opp på Reinebingen, vi har stoppet innom masse fiskevær langs veien, som f.eks. Hamnøy, vi har sett nydelige strender både i Ramberg og Haukland, vasset litt i det turkise vannet, sett sauer, kyr, hester og esel, vært innom vikingmuseet på Borg, spist pizza på Leknes, spist is og vandret i Henningsvær, sust forbi Svolvær (skal dit i morgen), og befinner oss nå i en liiiiten campinghytte ved havet. Er så sliten og trøtt at jeg har ikke ord. Naturen her gjørt meg også målløs, HERREGUD SÅ VAKKERT!! Nettet er ekstremt seigt, så får bare postet et par bilder, men det kommer mer etter hvert. Skjemmes virkelig over at jeg ikke har vært her tidligere i voksen alder.. huff og meg. Kjempeflott at vi har vært såpass heldige med været også. Alt i alt en perfekt første dag!

Gleder meg til å se hva morgendagen har å by på!

Liksom-sommer

Selv om temperaturene ligger rundt 10-tallet, kan vi late som det er sommer når solen av og til gløtter fram mellom skyene. For varmt er det ikke her oppi nord! Prøvde å legge meg ut og sole meg litt i dag, men hver gang jeg gikk ut døra og la meg til rette i stolen, dukket det fram en sky på magisk vis og la seg foran solen. Dette gjenntok seg en tre-fire ganger før jeg innså at det kanskje var lurere å gå inn og pakke til turen vi legger ut på klokken 5 i natt. Jepp, klokken 5. Ferga over Vestfjorden til Lofotens ytterste tipp går klokken 6 i morgen tidlig, og den MÅ vi være med, så vi får bare trosse Ole Lukkeøye og komme oss opp i gryninge. Eller gryningen du liksom, sola er jo oppe hele natta nå..

Blir gøy å legge ut på ny biltur uanset! Elsker virkelig å sitte bak rattet, må være en arv fra pappa (som faktisk ville bosatt seg der om han kunne).

Vi snakkes i Lofoten (håper vi har nett)!

Ferden mot nord

Om to dager starter en ny reise. Denne gang skal jeg og en venninne sette oss i bilen og kjøre langs Lofoten, Senja, Tromsø og Alta og opp mot det endelige målet som er Nordkapp. Opp til Tromsø har jeg vært før, men områdene derfra og nordover er uutforsket territorie! Dessuten er det så lenge siden jeg var i Lofoten at jeg husker svært lite. Blir med andre ord svært gøy å endelig bli bedre kjent med Norge nord for Bodø!

Vi skal som sagt kjøre, og overnatter nok for det meste i campinghytter på turen oppover. Må være litt økonomisk i dette særdeles dyre landet! Fergene koster jo tross alt en formue.. For ikke å snakke om selve Nordkapplatået! Men det blir nok bra. Gleder meg til bratte fjell, kritthvite strender, små fiskevær, grilling, midnattsol, vidder og rein, fjellturer og båtturer i flotte fjorder.

Vi har bare en uke til rådighet før vi begge må være tilbake på jobb, så vi har ikke så mye tid til rådighet. Tror allikevel vi vil få noen særdeles flotte opplevelser! Håper virkelig at været holder seg bra.. Spesielt over Vestfjorden.. *grøss*

Spørsmålet mitt er om noen har noen fine tips på steder vi bare MÅ besøke på ferden nordover, eller eventuelt har gjort en lignende tur selv?

Villa Ruza

Jeg er bare nødt å skrive om dette stedet som er en restaurant/lounge bar som ligger på øya Kolocep en halvtime utenfor Dubrovnik. En restaurant med en bedre location skal man lete lenge etter! Den ligger ytterst på en liten klippe hvor utsikten mot solnedgangen er som vakrest. Navnet betyr Rosevillaen, og restauranten ligger i hagen til denne villaen som ble bygget i 1930 av en rik handelsmann fra Dubrovnik, som et symbol på hans kjærlighet for sin kone.

Maten er tradisjonell for området og inneholder følgelig mye sjømat. Fisken får de fersk hver dag fra lokale fiskere, og de bringer forskjellige typer inn på et brett slik at man kan velge seg ut hvilken fisk man vil ha. Grønnsakene kommer fra rundt på øya, krydderet kommer fra egen hage, og den nydelige olivenoljen kommer faktisk fra de hundreårige oliventrærne som står utenfor villaen! Mer hjemmelaget får man det ikke. Og det kjenner man på smaken. Maten nærmest smelter i munnen.

Ved ankomst får man en hjemmelaget søt likør som velkomstdrikke, og dessuten en nydelig tunfiskpaté og saftig ferskt brød til å nyte mens man venter på maten. Vi spiste ikke fisk mens vi var der, men fikk en nydelig pastarett og en risotto med skalldyr. Kan faktisk ikke engang beskrive hvor godt det var! Ikke overdriver jeg heller, det er det værste.. Fikk også de største glassene med vin vi har sett. De stod som gullfiskboller på bordet.

Servicen var også upåklagelig. Vi ble møtt med de største smilene fra øyeblikket vi kom til øyeblikket vi dro.

Alle bordene i restauranten er plassert langs havet, slik at alle har like flott utsikt. Og tro meg, solnedgangen sett derfra er noe for seg selv. Det morsomste av alt var forresten den eldre fiskemannen som kom forbi med båten begge kveldene vi var der, og syngte opera mens han seilte forbi i mørket. Slike små uventede detaljer øker selvsagt også opplevelsen. ;)

Hva må man så betale for en slik flott helaften på en gourmetrestaurant? Den dyreste hovedretten vi bestlte kostet 115 kroner, og de enorme vinglassene kom på 25 kr per stykk. Hullet i pengeboken blir med andre ord ikke spesielt stort. ;) Anbefaler deg å ta turen innom om du skal til Dubrovnik! Om sommeren går en "båtbuss" utover kvelden mellom Kolocep og Dubrovnik for ca 4 euro hver vei.

Midnight City

Digger virkelig denne sangen... Den går på repeat sammen med "We are Young" og "Euphoria" om dagen, hahahahah. Det forrige innlegget var litt kryptisk, og vil ikke si noe enda, men ting kan skje senere i sommer. SPENNENDE.

I morgen skal jeg trene og planlegge Nord-Norgebilturen. Også SPENNENDE.

Mye SPENNENDE som skjer for tiden med andre ord. OG DET GLEDER MEG.

Håper det skjer noe SPENNENDE i livet ditt også om dagen!

:D

Do you believe in destiny?

Den sjebnen, den sjebnen, dere. Den er så rar! Utrolig hvordan man kan gå fra deppis ene sekundet, til i komplett ekstase neste.. Har egentlig aldri trodd på sjebnen, men nå begynner jeg farsken meg å lure..

Kjærlighetssorg

Åh. Sitter her å hører på Euphoria på repeat (den ble en gjenganger på øya), mens jeg spiser kinder schoko-bons og drømmer meg bort i bildene. Det føles allerede som another lifetime! Føler jeg bare sitter å klager på hvor mye jeg savner stedet, men det er virkelig alt som svirrer i hodet mitt i dag. Sovnet utslitt på sofaen i stad, og våknet opp flere timer senere med total stedsforvirring. Var bombesikker på at jeg hadde forsovet meg og skulle komme for sent til god middag, vindrikking og guttene våre. Ble nærmere deprimert når jeg innså at jeg var hjemme... Ikke hjelper det at ALLE vennene mine her i byen er bortreiste, samt de nærmeste familiemedlemmene. Stor overgang fra å ha fiiine mennesker rundt seg 24/7. Så jeg sitter her, med tankene og minnene - og ønsket om å dra tilbake. Sjeldent at man treffer mennesker man klikker så utrolig godt med så utrolig fort. Sjeldent man besøker steder som smelter hjertet sitt så fullstendig. Sjeldent er ønsket om å dra tilbake til et sted så stort som det er akkurat nå.

Drømmelivet hadde vært å flytte til Kolocep (eller Kalamota som lokalbefolkningen kaller øya), drive et lite pensjonat og male ute ved havet om morgenene. Spise nystekte croissanter og drikke ferskpresset appelsinjuice på balkongen ved daggry. Kjøle seg ned i det krystallklare vannet midt på dagen når solen er som sterkest. Gå rundt i olivenlundene og rundt appelsintrærne sent på ettermiddagen når solen begynner å slippe taket på varmen, og deretter ende opp på klippene ved havet på kvelden, mens man ser på at solen dupper i havet og stjernene dukker opp, med et glass hvitvin i den ene hånden og en god mannehånd den andre. Akkurat slik vi hadde det mens vi var der nede.

DET er drømmen sin det.

Eksamen er endelig FINITO!

Det går virkelig ikke an å beskrive hvor lettet jeg er over at eksamen i anatomi endelig er unnagjort. Det finnes IKKE ORD. Sov kanskje tre timer i natt, og det gjør vel at totalen på de siste fire-fem døgnene ikke er opp i mer enn maks 15 timer. Eller, tror faktisk 15 timer er mye.. Skjønner ikke at jeg fortsatt er oppegående og at hjernen min ikke kortsluttet tidligere i dag. Selve eksamen gikk ganske greit egentlig. Var nesten bombesikker på at jeg bare måtte kaste inn håndkleet og levere blanke ark, men fikk skrevet på hver eneste oppgave. Får jeg en bokstav midt på treet blir jeg faktisk fornøyd, selv om jeg ellers ville ønsket meg liiiiitt lenger opp.

Nå skal jeg se gjennom bildene fra reisen. Turen var så flott at aner ikke hvordan jeg skal klare å komme tilbake til det normale liv! Har faktisk Kolocep-abstinenser!

All good things come to an end

Da sitter jeg på Gardermoen, på norsk jord, og venter på flyet hjem. Forferdelig trist! Tror baade jeg og reisevenninna mi vil gaa inn i en depresjon naa. HUFF ASSA.

Har virkelig levd i en film de siste dagene, saa minnene vil i alle fall henge med meg for alltid!

Eksamen coming up next

Be careful with what you wish for...

Ja, guess what.. vi er fortsatt på øya Kolocep! Skulle egentlig sitte på flyet hjem i går, men sjebnen ville det tydeligvis annerledes.. På grunn av en treg ferge, dårlig tidsberegning og en meget saktegånde (og dyr) taxi kom vi for sent til flyet vårt. Hurra liksom, en fin måte å kaste penger rett ut av vinduet! Neste fly direkte fra Dubrovnik til Oslo går ikke for i morgen, så det ble dermed 1,5 dag ekstra på oss. For 2500,-... hUFFFF. Men ja, man må jo gjøre det beste ut av situasjonen, så vi dro tilbake til øya og har solet oss så mye idag at jeg ser ut som en rosa gris.

Naa sitter vi aa horer paa live musikk (sangeren ser ut som en kroatisk jeremy clarkson), drikker vin, ser paa solnedgangen, og skal straks dra aa si fravell til folka vaare her nede for ANDRE GANG.

I morgen kveld klokken 23.30 ankommer jeg Bodo, og dagen etter har jeg anatomieksamen... noen som vil bytte?

Øya i mitt hjerte!

Føler at vi lever på en sky om dagen, alt er bare så fantastisk! Sol, sjø, sand. Den fantastiske lokalbefolkningen. Kjekke karer. Stjernetitting om natten og tådypping i havet til soloppgang. Det er faktisk som å leve i en film og jeg vil ikke dra herfra! Beklager mamma, men jeg tror jeg blir værende!

Dubrovnik!!

At det er mulig å digge et sted så mye! Jeg var forelsket i byen allerede før jeg dro hit, og møtet med Dubrovnik gjorde ikke akkurat saken bedre. Det var så fint, så flott, så nydelig! Kan egentlig ikke beskrive det, må nesten oppleves selv. Det eneste negative var at temperaturen viste 39402394092 grader, og at drikke er skikkelig dyrt (værre enn i Norge faktisk). Maten derimot var billig, og vi koste oss også med litt gelato. Tok omtrent hundre millioner bilder, så poster bare et lite utdrag nå. Åh, det var så fint!

Å vandre rundt hele bymuren anbefales virkelig, det var utrolig godt å komme seg opp i høyden og unna alle turistene nede i gatene.

Liiitt varme og slitne der på slutten ja, haha. Etter murvandringen gikk vi for å spise middag i et lite smug (elsker slike søte plasseringer for restauranter. Føles ut som man er i lady og landstrykeren, haha!). Tror de likte oss, for vi fikk gratis vin og øl! Det var også starten på en heidundranes kveld her på øya, og filmingen av The Hangover 3 dagen etterpå.

Øya Kolocep

Akkurat nå befinner vi oss på Kolocep, ei øy ca 30 minutter med båt fra Dubrovnik. Det er ei lita øy, den minste av Elafitiøyene. Det finnes bare ett hotel her, og det er der vi bor (Hotel Villas Kolocep), i tillegg til noen apartments. Det finnes et postkontor, to små minibutikker, en par og noen restauranter. Det er to tettsteder på øya, en på hver side, og vårt sted heter Donje Cielo - det er her fergen legger til. Siden øya er helt bilfri, er det fergen som er øyas eneste transportåre. Vi var kjempeheldige med hotellrommet, og fikk to store rom - et soverom og en stue, og tok balkonger! Ikke at de er så store, men likevel. Utsikt har vi også, men to gigantiske flaggermustrær står i veien, haha.

I går tok vi med oss ost, kjeks og vin, og gikk på andre siden av øya for å finne oss en rolig plass ved havet hvor vi kunne sole oss og bade og også ha piknik!

Men akkurat i det vi hadde satt oss ned, kom det plutselig en kar i en baat! Han la til i bukta hvor vi laa, og kom plutselig inn til land. Han ville ha oss med ut aa bade, men vi ville ligge i fred, haha. Saa i stedet stod han bare aa poserte i bakgrunnen naar vi tok bilder.

Etter en stund sa han farvell og dro. Vi la oss godt til rette og badet og koste oss. PLUTSELIG oppdaget vi en flaskepost som kom rekende! Som i en film! Jeg hoppet utti vannet og svomte for aa hente den, og oppdaget at i selve glassflasken laa brevet med BRENT KANT OG GREIER, slik som paa film! HO HO HO SAA GOY!

Det var umulig aa se hva som stod paa brevet da, men tror noen hadde det veldig goy naar de sendte det, og vi hadde det absolutt veldig goy naar vi fant den! xD

Fra Montenegro til Kroatia

Siste dagen med Truls tok vi farvel med Kotorfjorden, tok ferga over fjordens korte stred for å gjøre turen kortere, og suste gjennom grensekontrollene (de tok serriøst sånn 2 minutt totalt), fylte opp tanken til Truls og kjørte derfra til flyplassen og sa farvel til den hvite klumpen av en bil. Rett over grensa til Kroatia ble veiene helt forferdelige, siden de holder på å grave de sønder og sammen før de kan bli bedre? På grunn av den hvite kalksteinen var i alle fall både folk, biler og trær helt hvite. Skulle tro vi kjørte rett inn i et snølandskap!

Vi satt på flyplassen et par timer før bussen vår gikk, og på vei til havna i Dubrovnik fikk vi et sniktitt på den flotte byen! Gleder meg sinnsykt til å dra dit senere i dag!

Vi stoppet innom en butikk på havna og fylte opp lageret vårt med vin og kinder joy, og hoppet så på ferga som skulle ta oss til øya Kolocep. Turen over kostet ca. 25 kr per person, og tok 30 minutter. Og for et koselig lite sted som møtte oss!

Borgen Sveti Ivan som troner over Kotor

Sveti betyr Saint, så borgen er viet til St. John (Ivan) og ligger kjempeflott plassert nesten 300 meter over Kotor. Man kan følge de gamle trappestegene fra gammelbyen i Kotor og opp til borgen, og totalt er det 1350 trappesteg opp. Jeg bare MÅTTE opp, og angret ikke et sekund. En flottere utsikt skal man lete lenge etter. Jeg gikk sent på ettermiddagen, og selv om solen stekte, tror jeg det var lurere enn å gå midt på dagen. Utsikten er ikke bare ned mot Kotor, men også utover hele fjorden.

Turen opp tok meg 45 minutter, men da tok jeg også en avstikker som faktisk gjorde hele turen. Nesten helt oppe, gikk jeg gjennom et lite hull i murveggen (ja, ikke særlig større enn et vindu) og befant meg plutselig i en annen verden. Rett ovenfor meg tronet det vel 1000 meter høye fjellet, og framfor meg gikk det geiter, muldyr, ei ku og et søtt, eldgammelt lite kapell. Det var fullstendig stille og rolig, foruten geitenes bræking og en bondekone som ropet på familien sin et godt stykke unna. Det var som om jeg fant paradis! Måtte innom der på vei tilbake ned også, kunne ikke la være.

Ble virkelig forelsket i det stedet altså, haha. Kunne godt bare ha sittet der, helt alene som jeg var, i flere dager og bare skuet utover fjellene, dyrene og det søte lille kapellet.

Skal du til Kotor, så vet du i alle fall hvor du skal dra! ;)

Kotor i Montenegro

Denne byen kalles mini-Dubrovnik, og selv om jeg ikke har vært i Dubrovnik enda (har kjørt forbi, men skal dit i morgen!), så skjønner jeg det godt. Brede murer omgir byen, som står slik den har stått i hundrevis av år. Dette er virkelig en romantisk liten by med trange smug og gater og murhus over alt. Hundrevis av katter går også å lusker rundt, og klesvasken henger til tørk ut av vinduene til byens beboere. Dessverre var byen også invadert av turister, og det virker som at det er slik hver dag midt på dagen. Da legger cruiseskipene til kai og menneskene strømmer ut. Skjønner de godt da, det er jo såpass flott der! Senere på kvelden er det roligere og varmen har også gitt seg litt. Vi koste oss først med litt gelato, og deretter vandret vi bare rundt.

Etter noen timer og en nydelig kjøttmiddag (litt dyrere her enn ellers, men kyllingen min kostet 6 euro, så kan vel ikke klage, haha) kjørte vi tilbake til hotellet. Jeg skiftet og kjørte så tilbake til Kotor, mens reisevenninna mi Susanne var lat og satt igjen :P Jeg skulle opp til borgen Sveti Ivan! Men tror jeg må ta det i et annet innlegg, tok ca. en halv million bilder...

Jeg kom tilbake til pensjonatet mens solen holdt på å gå ned, og vi koste oss med litt vin på balkongen på vår siste kveld i Montenegro. Trist! Dette er virkelig et land jeg vil tilbake til (synes jeg sier det om alle land..). Folk er så utrolig gjestfrie og hjelpsomme, blir helt blown away! Hotel Galia som vi bodde på, lå ca 5-10 min med bil fra Kotor (pga småveiene) og hadde en kjempeflott eier som var ekstremt snill og hjelpsom. Liker sånt! På bilder under er utsikten vår fra balkongen, og lysene som går opp og ned av fjellet er veien jeg gikk til Sveti Ivan!

Flotte, lille Perast

Denne skjønne lille byen (kan jeg engang kalle den en by?) ligger i Boka Kotorska, eller Kotor Bay, rett ovenfor stredet ut av fjorden og mot havet. Det ligger to øyer rett utenfor Perast, St. George Island, og Our Lady of the Rocks. Sistnevnte er den eneste kunstige øya i Adriaterhavet, og heter det den heter fordi to fiskere på 1400-tallet engang fant et bilde av Jomfru Maria på en stein utti der. Nå er det et kapell på stedet. Vi tok båten ut dit i det nydelige været og tilbrakte litt tid på øya. Den andre er nå stengt av for turister, men har også et kappel viet St. George. Denne lille idylliske byen ligger bare ca 15 min med bil fra Kotor, og anbefales å dra innom om du har tid!

Jeg likte meg kjempegodt der! Rart å tenke på at det allerede er to dager siden vi var der! Neste stopp på dagens kjøretur var Kotor. Coming up next!

Dag tre på veien - Sveti Stefan, Lake Skadar, Rijeka Crnojevica og den skumle veien fra Cetinje ned til Kotor

Sveti Stefan skrev jeg jo litt om i et tidligere innlegg, så nå skriver jeg bare om resten. Fra Stefan kjørte vi opp en laaang svingete fjellvei i 20 km/h på grunn av en meget treg lastebil som var umulig å komme seg forbi. Fabelaktig utsikt over Montenegrokysten da! Omsider kom vi oss opp og så helt ned to hovedstaten Podgorica og innsjøen Skadar. Vi stoppet på en liten søt restaurant i fjellene som bare hadde meny på montenegrisk, og jeg fikk en hel elvefisk bare til meg selv! xD

Veien tok oss så nedover helt til den lille byen Virpazar, som ligger ved Skadarinnsjøen som Montenegro og Albania deler mellom seg. Nydelig område! Stille og rolig var det der, og man hadde muligheten til å dra på båttur på innsjøen. Men det hadde vi dessverre ikke tid til.

I stedet tok vi av og begynte å kjøre opp verdens smaleste fjellvei, for å komme oss til den avsideliggende byen Rijeka Crnojevica med sin fine lille bro. Her føltes det ut som at vi var aliens når vi gikk rundt, alle stirret, gutter stoppet i bilene sine flere ganger og tilbydde oss skyss (where to?), kuer gikk i gatene, byens gamle damer satt på broen og pratet og en gjeter slapp sauene sine ut i gata for å gjete de hjem for kvelden. Dette stedet føltes virkelig ut som det ekte Montenegro!

Deretter kjoerte vi litt videre paa miniveiene langs denne vakre elven, hvor vi stoppet og hoerte paa tusen frosker som kvekket i vei.

Saa gikk veien fra den gamle hovedstaten og fjellbyen Cetinje ned mot Kotor, paa en vei som paa alle maater kan maale seg med Trollstigen, og om ikke enda vaerre! Utsikten fra toppen var flotttt som dere kan se under, hvor man ser ut over hele Kotorfjorden og kanskje helt til Kroatia om det hadde vaert lyst og klart. 25 haarnaalssvinger telte vi fra toppen og ned.

Vi kom hjem sliiitne etter en lang dag, saa kjopete mat paa et kjoepesenter og spiste paa balkongen var med et glass vin. Fantastisk!

På flyplassen

... men vi skal ikke hjem! Ikke enda i alle fall.

Vi har nettopp levert i fra oss leiebilen, en liten søt Wolkswagen Up som vi gav navnet Truls, varm kjempefin å kjøre og trygt tok oss igjennom både Kroatia, Bosnia & Herzegovina, Montenegro og tilbake til Kroatia igjen. Tror vi har kjørt nærmere 100 mil, på veier i alle størrelser. De er forresten veldig glade i veier som bare rommer én bil i fjellene i Montenegro.

Nå sitter vi på flyplassen i Dubrovnik og venter på at bussen skal ta oss til havna og at ferga deretter skal ta oss over til øya Kolocep hvor vi skal bo i fem netter framover. Gleder oss masse til mye avslapning! Blir selvfølgelig også noen turer over til selve Dubrovnik også.

Er kjempe overrasket over både Bosnia og Montenegro sålangt. Trodde stedene skulle være vakre, men ikke SÅ utrolig vakre! Helt sinnsykt egentlig. Folkene er også så snille og vennlige og hjelper oss når vi trenger det. Er bare barna som av og til kan virke frekke, haha. Foruten inne i Mostar og i Kotor har vi nesten ikke sett turister heller, og DET er godt.

Nå må jeg vel bare klappe sammen datamaskinen, min én time med flyplassinternett is coming to an end. 50 Kroner totally wasted! Skulle jo laste opp bilder fra de to siste dagene og poste her! Men men, får vel tid senere.

Takk og farvel for nå :P

Sveti Stefan

Dagen etter vi ankom Kotor, tok vi bilen fatt og kjørte sørover forbi Budva og til den lille perlen Sveti Stefan. Denne søte plassen var engang en liten fiskelandsby, men er nå omgjort til et luksushotell. Vi fikk derfor ikke gå inn på selve øya, men måtte holde oss utenfor. Ganske fint å bare vandre rundt der da, og varmt var det også. Vi ble ikke så kjempelenge, før vi hoppet i bilen igjen og skulle kjøre mot Skadar Lake... det må jeg derimot skrive om senere, for nå har jeg kjøpt internett til 50 kroner som IKKE vil laste opp bilder, bummer.

Dag to på veien - Mostar til Kotor

Dagen startet med ytterligere utforsking av den vakre byen Mostar. Det hele startet med en god lokal variant av en frokost. Vi fikk til og med se en av de lokale mennene hoppe ned i den iskalde Neretva elva fra gammelbroen. Eeek! Vi gikk også rundt og tok en million bilder av både oss selv, broen, og oss selv og broen, haha. Vi vandret rundt i de gamle bazarene og så på alle de kule sakene de solgte, og vi spiste lunch ved et skikkelig idyllisk sted med en helt formidabel utsikt mot gammelbyen og broen.

Deretter maatte vi komme oss i bilen for aa starte turen mot Montenegro. Men foerst stoppet vi i Pocitelj og ved

de kule vannfallene i Kravica.

Vi kjorte deretter over fjell og daler mot den Montenegriske grensa. Vi passerte blant annet gamle jordbruksomraader

hvor det var utplassert skilt hvor det stod at det var miner der ute.. Skummelt. Paa fjellveiene

kom vi ogsaa bak lastebiler som brukte tusen aar aa komme seg fram. Vi motte ogsaa kuer paa tur hjem fra beite

og EN REV!! Masse vingaarder var det ogsaa aa se. Grenseovergangen gikk kjempefort, og helt uten

komplikasjoner. Det var derimot en lettelse naar vi endelig kjoerte ned av fjellet og til kysten. Kjorte rundt hele

Bay of Kotor og litt til foer vi fant fram til hotellet, saa det var godt da vi endelig kom fram!

Utsikten vi våknet opp til i dag!

Ankom hotellet vårt ved Kotor i Montenegro i 11.30-tiden i går kveld etter en lang dag på veien, så fikk med andre ord ikke sett så mye i mørket, men i morges våknet vi opp til DETTE

Nydelige Mostar!

Serriøst så flott denne byen er! Kunne gått rundt i de små gatene flere døgn i strekk. Helt forferdelig hvilke handlinger som skjedde her under krigen da, de skaper en slik stor kontrast til den rolige, søte lille byperlen vi ser i dag. Det er fortsatt flere tegn på krigen enda igjen er da, med bygninger i ruiner som enda ikke er bygget opp igjen/revet ned.

Vi spiste en ekstremt god grillmiddag i går her med ett glass vin til. Kjempegodt! Men etter å ha spist ca ingenting hele dagen og sovet ca ingenting natten før, tok glasset nesten knekken på oss. Haha! Etter en goood natts søvn med 10 timer på øyet, er vi nå klare til å se byen igjen, og kanskje handle litt og. ;)

Senere på dagen går ferden gjennom ett par småbyer til i dette landet før vi krysser over til Montenegro. Skulle gjerne ønske jeg hadde mer tid i Bosnia & Herzegovina, men skal absolutt tilbake!

PS. Grillmaten og et glass vin kostet bare 60,-!! Billig her også med andre ord. ;D

Ankommet Baaaalkaan!

For en dag! Den forferdeliiige natten var fort glemt idet vi landet i Zadar og kjente varmen på kroppen da vi steg ut av flyet. Herlig! Fikk hentet bilen og suste ut på veien med en gang. Bilen er både søt og liten og har litt krutt i motoren. Veien fra Zadar til Markarska var fantastisk og lynrask. Deretter kom vi på en merkelig og kjempeliten vei, men det gikk og greit, haha. Veiene i Bosnia & Herzegovina var så som så, men grenseovergangen gikk veldig greit! Stoppet innom eventyrbyen Pocitelj som tok pusten fra oss!

Nå er vi nydusjet og klare for å se hva Mostar har å by på!

At the airport

Jadda, det har vært to lange dager! Tog Bodø - Trondheim, 4-5 timer søvn, tog Trondheim - Oslo, deretter et par timer der, så buss Oslo -- Fredrikstad (pga teit bussjåfør) og deretter buss Fredrikstad - Rygge flyplass og enda noen kroner fattigere. Haha! God sushi i Oslo da, det må sies! Og FOR ET FANTASTISK NYDELIG LAND VI HAR! Tog i Norge er virkelig supert. Så til og med hele FIRE moskusokser langs sporet over Dovre! Skikkelige magiske skapninger. Nå sitter vi som sagt på Rygge og har natten foran oss. Folk styrer veldig rundt oss da, og svære maskiner prøver å drepe hørselen vår - but we are hanging on! Flyet går 06:40, så ikke så lenge til? Gratis internett er supert, men hadde vært fint å kunne laste opp de fine Norgebildene.. but some other time.

Nok babbel for nå - ha en fin natt!

Eksamen avlyst!

Eller den er vel tross alt utsatt.. EN DAG før vi egentlig skulle ta den. DET er kjipt det. Den derre streiken altså.. Selv om det egentlig er avgjort (fått sms av høyskolen og greier), så går jeg fortsatt rundt og er redd for at vi skal få den likevel i morgen. Hva skjer om jeg ikke øver noe i dag, også blir det utrolig nok eksamen i morgen likevel?! MARERITT. Men, det kan vel tross alt ikke skje nå. Det som derimot kan skje er at eksamen blir satt opp nå mens jeg er i Kroatia.. Huff. Håper det order seg.. Stemmer for anatomieksamen i slutten av juni eller slutten av august! SÅ DET SÅ.

Bummer asså... (men på den mer hyggeligere siden får jeg nå god tid til å rydde/vaske leiligheten før jeg drar, shoppe inn greier og PAKKE).

Omg, akkurat en uke igjen til DETTE:

Bilder fra Hellas/Tyrkia/Afrika

Jeg har ikke ord dere, JEG HAR IKKE ORD.

Joda, jeg har et par ord å komme med! Neste søndag er vi ankommet Kroatia (selv om vi tuter og kjører rett til Bosnia rett etter ankomst)!! Gleder meg sinnsykt. Dream team på tur igjen! Lurer på hva de to dorks abroad skal ta seg til denne gang? Ende bedre blir det siden vi knapt har hatt over 10 grader her i nord i vår... burde få kjenne på varmen nede på Balkan! Håper jeg får tid til å pakke alt før eksamen på torsdag... Fredag drar jeg herfra!

Topptur nr. 1 - Finnkonnakken!

Det er kanskje ingen hemmelighet at eksamensperioden ofte innebærer mye snacks og godis for å få hjernen til å henge med i svingene, og her er det virkelig inget unntak! Sverigeturen gjorde ikke akkurat saken bedre på den fronten helller, haha. Derfor er det lurt å røre litt på seg også innimellom :P

I går kveld var været nydelig, så jeg bestemte meg får å starte Ti på Topp-runden min. Keiservarden (som er en av toppene) har jeg vært på tusenvis av ganger denne våren, så jeg hadde lyst å prøve noe nytt. Siden det ikke var noe skilting noen steder tok det et par århundrer før jeg fant fram til hvor jeg skulle parkere bilen for å starte turen, og da jeg endelig slo av motoren var klokken blitt 22!

Toppen er 518 meter høy, ruta er ca. 8 km lang tur retur og det tok meg 1,5 time å nå toppen. Det var ganske bratt i begynnelsen, men deretter flatet det litt ut, før det igjen ble bratt helt på slutten opp mot toppen. Utsikten var helt formidabel alle veier etter at de første bakkene var tatt. Ble nesten litt blown away av en sånn utsikt fra bare 500 meter!

Sjekk hjertevannet på bildet over! Dette er tatt på vei opp. Hadde kjempelite batteri på kameraet, så akkurat det var litt tragisk. Men fikk likevel tatt noen bilder!

Fin utsikt mot Steigtind, månen og Børvasstindene i bakgrunnen. Men serriøst, hvorfor blir bildene så ekstremt dårlige når jeg laster de opp? Ser ut som ingenting er i fokus! x_x

Uansett.. Det var herlig å nå toppen! Elsker muligheten vi har her nord til å klatre på fjell midt på natta og likevel bade i sollys! Bildene får det til å se litt mørkere ut enn det faktisk var..

Alt i alt en flott midnattssoltur i strålende vær. Det var faktisk fullstendig vindstille der oppe! Gleder meg til å ta fatt på de andre toppene! Har de slike "Ti på Topp" opplegg hvor du bor?

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?