Jentetur til Sverige

Svisj sa det, også var vi hjemme igjen! Eller ikke akkurat svisj, de siste milene på hjemturen var gaaanske seige, men det var godt å kunne kjøre i dagslys selv om kloggen var 11 og 12 på kvelden! Tror vi kjørte gjennom alle fire årstidene på den 75 mil lange turen, og så et ekstremt spekter av dyr (mange LITT for nært bilen og..)! Blant annet 1 rev, 1 hare, 8 elger, titalls rein, et par ryper, orrhøner. Føltes nesten ut som vi var på arktisk dyresafari xD

Å kjøre på en tirsdag hadde sine fordeler og, vi var nesten helt alene på veien! På fjellveiens høyeste punkt kom vi også borti litt vel mer snø enn vi hadde håpet på, så med sommerdekk på bilen gikk ikke farta mer enn i 30 km/h en stund..

Men i Arvidsjaur (som var målet for dagen) skinte sola! Vel, i alle fall litt.. Sol, regn, snø og vind på en gang. Og en litt mer livløs gjeng med elger!

Ingen tur uten å leke turist! Viktige greier.

På FANTASTISKE Dollarstore gikk vi amok, og tilbrakte i overkant av TO TIMER (!). Skulle tro vi handlet hele butikken, men vi klarte (sånn ca) å begrense oss. MEN HVORDAN ER DET MULIG AT ALT ER SÅ BILLIG!? Som du kan se under ble jeg så glad og fornøyd at til og med øynene til slutt sluttet å virke..

Spiste også god svenskpizza før vi dro hjem igjen. Oxfilet og bearnaisesaus ftw! Høres kanskje rart ut, men PRØV! Smelter i munnen (og legger seg rett på rompa..).

Dagens handleresultat:

Ikke så ekstremt som i fjor med andre ord! Men så var vi tross alt en mindre denne gang. Håper derimot på å gjenta turen i løpet av sommeren, og få med oss flere av venninnene våre (som bor utenbus, dere vet hvem dere er ;)), og dra i to biler. En overnatting hadde nok vært på sin plass også! Over ti timer kjøring på en dag er litt intenst. På alle måter en finfin tur da :D Gleder meg allerede til neste gang!

Harryhandel

I morgen får jeg en pause i eksamensstyret for da går turen nok en gang over grensa til Sverige! Et halvt år siden sist (jesus, tiden går fort), og denne gang er vi bare 3 av oss 4 som skal dra. TRAGISK. Men vanskelig å få alle sine timeplaner til å gå opp. Vi satser på en til tur mot høsten hvor alle kan dra! Håper været blir litt bedre denne gang, sist regnet vi nesten bort i mørket når vi kjørte hjem.. Og jeg er veldig spent på hvor full bilen kommer til å bli denne gang. xD

Titt tei!

Jeg vet om en liten krabat som storkoser seg ute om dagene..

Ut på tur, aldri sur?

Åh, kan ikke engang uttrykke hvor glad jeg er for at sola har åpenbart seg for oss de siste dagene her oppi nord! Fint at vi også har fått litt forsmak på sommeren her oppi nord de siste dagene! Temperaturen har ikke vært all verden, men bedre enn sånn 6 grader som vi har hatt fram til nå. Har til og med blitt litt solbrent! Ikke at det er noe å strebe etter..

Har uansett fått brukt marka for det den er verdt, og hatt noen fine turer oppi alt eksamensstresset. Så her kommer noen bilder fra de siste dagene.

Utrolig flott å kunne gå tur i 11-tia på kvelden og enda se sola på himmelen! Snart er den oppe hele døgnet også, og da er det alltid så fint! Bare siden i går har det blitt grønt utenfor også, så det er godt at vi bokstavelig talt går mot ordentlig lysere tider!

Amazing Race

Kanskje ikke så rart at jeg som liker å reise er blitt fast tilhenger av dette programmet! Har sett flere episoder av den amerikanske versjonen oppigjennom årene, og ante ikke at Norge hadde laget sin egen versjon før sånn uken før det startet på TV! Artig å se steder der jeg har vært også xD Jeg sa hele tiden da vi kjørte tuktuks i India at det føltes ut som  vi var med på the Amazing Race (vi var alle plasserte i forskjellige tuktuks og vi tok igjen hverandre og det hele føltes ut som et sykt race, haha). MEN WHATEVS OM DET. Konkurransen tilspisser seg uansett, bare fire lag igjen i spillet nå! Kjempegøy at det ene paret vokste opp rett nedi svingen fra her jeg bor også, det gjør jo det hele enda mer spennende! xD

Nå venter jeg bare på at Bodø skal ta hjem seieren! Men gleder meg til flere spennende episoder før den tid. Ser du på?

Hurra for Norge!

Det var en fin, og ganske annerledes, 17. mai i går. Stod opp tidlig og fikk sett noe av feiringen fra hovedstaten og resten av landet på TV, og deretter dro jeg ut en tur med Foxegullet. Flagget var selvsagt med, noe de tyske campingturistene synes var ganske morsomt.. Dro deretter til byen og spiste nyyydelig sushi med en kollega, og vandret gjennom bunadkledde mennesker derfa og til jobben. Resten av dagen/kvelden ble tilbrakt der. For å fylle bankkontoen før sommeren må det litt helligdagsjobbing til.. og neste helg (pinsehelga) har jeg jobbhelg.

MEN nå tar jeg meg hele tiden i å gjøre ting som jeg ikke skal gjøre! Egentlig skal jeg sitte med spisebordet og lese ferdig kapittelet om respirasjonssystemet! Nå må jeg bare pelle meg tilbake. Er jeg flink kan jeg unne meg en spinningtime, og et koselig vennebesøk i kveld.

MÅ jo uansett være flink, har jo eksamen førstkommende mandag til onsdag...

YIKES.

Skottland!

I forbindelse med den uken jeg skal på arkeologisk feltskole i England i august, så tar jeg og en kollega turen til Skottland i en uke! Guuuuuuuuuuuri hvor jeg gleder meg! Slott, fjell, dype daler og bøttevis med historie - kunne ikke passet meg bedre! Reiseruta er ikke helt fastsatt enda. Vi har 6 dager til rådighet før jeg må være nede i England, og de vil jeg bruke GODT. Tenkte 2 fulle dager i Edinburgh, og 4 dager i bil rundt i høylandet/på vestkysten. Skulle gjerne dratt til Stromness/Orkneyøyene, men det får bli en annen gang.. Isle of Skye ser jo vannvittig flott ut, og har sett meg ut et par andre steder også - men tenkte kanskje noen av dere har vært i landet og har noen tips å gi? I så fall mottas de med et stort TAKK!

Kroatia/Montenegro/Bosnia, Skottland/England og bilrundreise i Nord Norge.. denne sommeren kommer til å bli ganske så fantastisk :D

Hallo i luken

Stikker bare innom en snarttur før jeg skal på jobb igjen. Har atter en gang spis min nye favoritt-i-farta-middag! Havrebanankakeomelett med philadelphiamelkesjokoladeost og ferske jordbær på toppen (mange lange ord der gitt). Kjempegodt, og den metter så utrolig bra!

Har forresten bestilt tur til Skottland (eeeeek!)!! Forteller mer om det senere, nå må jeg stikke.

Ha en fin kveld!

Busy week

Vet ikke helt om det passer å sette inn et bilde av en glad meg, men gjør det likevel. Var ferdig på jobb 22.30, og kom så hjem og skrev ferdig/fikset på min tredje og siste mappeoppgave i anatomi og leverte den nettopp - hele 15 minutt før fristen, oi oi! Så det er jo en grunn til å være glad! Lettet i alle fall. Har fram til 30. mai å gjøre alle tre mappeoppgavene fullstendig ferdig, slik at de kan leveres inn. En av de vil bli trukket ut og utgjøre 40% av karakteren.

Uken foran oss blir nok en gang hektisk... Var litt "dum" å takket ja til jobb i morgen tidlig, da ingen andre hadde mulighet. Resten av dagen skal jeg både ut å spise sushi, på treningstime og gjøre ferdig et arbeidskrav i et annet fag, og sende inn.

Skal jobbe kveld både onsdag, fredag og søndag, og i tillegg få tid til å trene, gå tur, lese pensum/forberede eksamen, prøve å gjøre ferdig mappeoppgavene til endelig levering, gjøre ferdig og levere næringsoppgaven/selvangivelsen, holde en vennekveld med god mat, planlegge/bestille hotell/bil og greier til Kroatiaturen i juni, oooooooooooog nå har jeg sikkert glemt noe, typisk meg.

Men nå - SØVN! God natt alle mann

Haren hopper..

Lille (og meget rampete) Frøken Harepus har vært ute på sin første hoppetur i dag. Skal si deg at hun var nervøs! Lusket seg fram i begynnelsen og svatt til hver gang hun hørte den minste lyd. Kanskje ikke så rart, verden utenfor leilighetens fire vegger er ganske mye større og innholdsrik enn verden innenfor. Nå har ikke akkurat gresset blitt så grønt enda, men det kommer seg. På mandag skal jeg dra å kjøpe kompostvegger fra Biltema og bygge henne en luftegård ute. Pga rev og hunder tør jeg derimot ikke la henne være ute alene i den, men det gir jo bare meg en fin unnskyldning til å nyte vårværet også (får bare håpe det blir et vårvær å nyte..)!

(Har forøvrig verdens kjedeligste lørdagskveld - er midt inne i en jobbhelg, har pensum å lese og ikke minst arbeidskrav som skal være inne i morgen.. huff. Propper meg full av fæl mat og tror det skal hjelpe, men det blir jo bare værre! Noooooooooooo)

Mine tre vakreste soloppganger

Både soloppganger og solnedganger er spesielle og vakre øyeblikk, men soloppgangene har virkelig noe magisk over seg. Vakre solnedganger skal ikke undervurderes, men de opplever man nok oftere enn soloppgangene. Det er ikke hver dag man står opp i gryningen for å se en ny dag bli født. Opplevelsen blir også enda mer spesiell om man befinner seg på en reise, i et fjernt og eksotisk land! Det er tre soloppganger jeg husker ekstra godt, og jeg tenkte derfor dele de med dere.

1. Soloppgang sett fra fjellet Huashan i Kina

Når man klatrer opp og rundt på et fjell i Kina "bare" for å se soloppgangen, er det selvsagt at forventningene er høye. Det skal med andre ord mye til for å imponere. Men denne soloppgangen var virkelig over all forventning. Vi overnattet på harde tresenger i et lite gjestehus på østtoppen til fjellet, og siden det var vanskelig å kommunisere med kineserne om når solen faktisk stod opp, ville vi være på den sikre siden og stod opp allerede klokken 4. Vi gikk først til utsiktspunktet på den siden av fjellet, men fikk sjokk da vi så alle turistene fra inn og utland som lå der som sild i tønne mens de ventet på at solen skulle stå opp. Vi gikk derfor tilbake til et lite sted ved gjestehuset og fikk overvære det vakre øyeblikket med bare en handfull kinesere. Spesielt å se solen stå opp over fjellene, med skyene under seg. Føltes ut som om vi var i himmelen!

2. Soloppgang over Ganges i India

India våkner tidlig, og det er vanskelig å komme kaoset i forkjøpet. Å hoppe i en robåt og flyte rundt på hinduenes helligste elv mens man nyter soloppgangen er derimot en ypperlig mulighet til å oppleve roen. Andre båter flyter også rundt, sammen med restene av lysene fra blomsterseremonien kvelden før. Enkelte tar morgenbadet sitt, mens andre vasker klærne sine i elven før en ny dag. Asken fra kremasjonene som tok sted kvelden før er synlig et lite stykke unna. Idet solskorpen bryter gjennom oppdager jeg en gruppe mennesker som tar morgentrimmen sin på sandbaken, og utfører yogaens solhilsen. Sammen med oss i båten sitter to lokale musikere og spiller tradisjonelle rytmer for oss. Det var et utsedvanlig vakkert øyeblikk.

3. Soloppgang over Annapurnafjelllene/Himalaya i Nepal

Bilen tok oss et stykke opp til Sarangkot, men beina tok oss helt til topps mens hodelykta viste vei. Det var nesten tomt der oppe da vi kom, men det ble raskt fyllt opp av andre mennesker som også ønsket å få soloppgangen med seg. Hadde altså ikke luksusen av å være alene, men siden vi stod høyt og fremst var det ingen som blokkerte den vakre utsikten. Stillheten var dessuten nesten til å ta og føle på, med bare fuglekvitter i det fjerne. Skyene fjernet seg sakte men sikkert, og da solen brøt igjennom skylaget ble alle omgivelsene farget rosa. Den største overraskelsen derimot var det som åpenbarte seg i takt med at skyene fjernet seg - de enorme snødekte fjellene! Det er helt utrolig hvor bergtatte man kan bli av å se fjell, men jeg ble blown away på alle måter. Enkelte av fjellene vi fikk øye på var over 7,500 meter! Og de var NÆRT. Jeg for fremdeles frysninger av å tenke på det, det var bare en helt utrolig opplevelse. Synd at bildene ikke yter fjellene og størrelsen deres rettferdighet.

Har du opplevd noen soloppganger som du husker spesielt godt?

Vår eller høst?

I det siste har det vært skikkelig hustrig her i nord. Det har i grunn minnet mer om høst enn om vår, som kalenderen viser at det skal være. I går gikk jeg tur opp på Keiservarden (et populært tursted oppå en topp over byen), og når jeg kom oppå platået trudde jeg serriøst at jeg skulle ende utenfor kanten og blåse på hav. Har aldri opplevd vind så sterk, og det var egentlig så ekstremt at jeg måtte bare le (mens jeg febrilsk kavet meg framover)...

Vår, hvor er du?

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?