Ta turen til Madeira!

Madeira er en y som ligger liiiitegranne lenger nord for Kanarieyene i Atlanderhavet. ya tilhrer Portugal, men har selvstyre. Ca. 275 000 mennesker har hjemmet sitt p den skogkledde ya, men navnet Madeira er ogs navnet p ygruppen hvor selve Madeira er den strste ya (lillebror Porto Santo skal jeg ta for meg i et senere innlegg)..

Madeira er fryktelig frodig, og kalles ofte for en gigantisk flytende blomsterbukett. Ut fra den rike vegetasjonen troner gigantiske fjell, som rivaliserer enkelte av de vi har her i Norge. Urskogen som dominerer deler av Madeira er med p UNESCOs bevaringsliste, og de mange blomsterartene, urtene, vingrdene og frukttrrne gir landskapet en nydelig duft av sdme.

ya er en turgers drm, spesielt for de som ikke er redde for en liten utfordring. Man kan vandre fra fjell til fjell, i frodige daler eller langs det 2.150 km lange nettet av vanningskanaler rundt p ya (kalles "levadas" p lokalsprket), som gir vann til de mange grdene.

Havstrmmene srger for at de bl blgene holder en konstant temperatur p mellom 19 og 24 grader i ret, slik at rstidene ikke setter stopper for de mange havrelaterte aktivitetene man kan delta p. Disse inkluderer fisketurer, snorkling, dykking og ulike btturer. Og siste er et must! Vi dro p en delfinsafari med glassbt (den gikk derimot i ca. 1 knop i timen og vi holdt p d av kjedsomhet fr bten rakk komme utenfor havnen..), og fikk se bde hai og flerfoldige delfiner p nrt hold!

Veinettet p Madeira er godt utbygd, og tar deg fra havniv til over tusen meters hyde p f minutter. Sm landsbyveier slynger seg opp og ned fjellsidene og tar deg til de fjerneste sm tettstedene turistbussene ikke har mulighet n. Takk og pris. Det finnes fortsatt mange "turistlse" omrder p ya.

Veien gr til og med opp p toppen av det tredje hyeste fjellet p ya, Pico de Arieiro med sine 1,818 meter. Vi kjrte til og med gjennom skyene p vei opp dit. Snakk om ankomme himmelen!

De lokale bussene er ikke for de med et drlig hjerte. De suser ned fjellsidene i en utrolig fart, og m flyte seg gjennom svingene s de ikke mter motgende trafikk. Vi kom likevel alltid trygt hjem de kveldene vi brukte den lokale skranglekassa. Sjfrene vet hva de gjr.

Funchal er yas hovedstat og er en veldig fargerik og spennende liten by. Her kan man nyte livet p en utendrs kafe eller restaurant, eller vandre langs havpromenaden. Besk den livlige markedsplassen eller ta kabelbanen opp til kirken p Monte, eller enda lengre opp til den botaniske hagen. Utsikten herfra er flott!

P 1850-tallet oppfant yboerne en genial mte komme seg fra fjellbyen Monte og ned til Funchal. Lsningen var carros de cesto, eller oversatt - kurvbiler! De ser ut som enorme kurver med ski under, som rett og slett sklir ned veien til hovedstaten. To frere str bakp og passer p at kurven suser dit den skal.

Alt i alt er det en herlig y med et flott klima, og mange muligheter enten man nsker slappe av eller drive med diverse aktiviteter. Ta turen davel?

Beste reisefotoblogg?

Da har jeg ftt beskjed om at jeg er kommet i finalen i Travel Blog Awards! Hurra! Hvis du har lyst stemme p meg i finalen kan du trykke p banneret nedenfor og avgi stemmen din p siden som dukker opp. Tusen takk p forhnd! ;D

Win a trip with Supersaver! Finn et billig hotell til ditt reiseml hos Supersaver - her finnes hoteller i alt fra travle storbyer til sm, rolige steder!

Mostar

Nr og fjern, gammel og ung p samme tid. Mostar er en eksotisk liten by, med en spennende og dramatisk historie bde i fjern og nr fortid. Bare for et par tir siden var byen en stadig gjest i media hvor den fortalte om grusomme handlinger mellom de ulike folkeslagene som kriget mot hverandre i opplsningen av Jugoslavia. Fortsatt kan man se kulehull i husfasadene, og store bygningsruiner str fremdeles midt i byen som store spkelser som til stadighet minner en om tiden som engang var. Grusomhetene skal ikke glemmes. Byens stolthet er den gamle broen fra 1500-tallet (Stari Most) som byen har ftt sitt navn fra. Ogs denne ble et offer for krigens handlinger. I 2004 prydet den likevel atter byen etter en grundig rekonstruksjon..

Mostar ble ottomansk i middeladeren og dette preger byen til den dag i dag. Moskeenes minareter troner opp mellom gamle steinhus langs Neretvaelven, tyrkisk te og kaffe selges i byens mange kafer og fargerike kelimtepper og vannpiper selges i den mangfoldige basaren. Man kan enten sl seg ned p en kaf langs elven og drikke ferskpresset appelsinjuice, eller utforske de sm og ujevne brosteinsgatene som befinner seg p hver side av broen. Dagen lang er det lokale menn som viser fram sin barske side ved hoppe ned fra den over 20 meter hye elva og i det iskalde fjellvannet under. Om kvelden nr mrket senket seg nyter man tradisjonell grillmat med et glass lokal vin og ser p hvordan mnen reflekterer seg i elva, slik den har gjort i alle r. Denne byen ble for meg en umiddelbar favoritt!

Har du vrt i Bosnia & Herzegovina?

Isla de Coche

Utenfor Isla Margarita befinner den mye mindre ya Coche seg. Opprinnelig oppdaget av den vestlige verden frst i 1498 av Kristoffer Columbus. For komme oss ut dit mtte vi ta en svrt brkete liten bt, som sakte men sikkert brakte oss nrmere den hvite sandstranden vest p ya.

Synet som mtte oss var bokstavelig talt blendende. Stranden var enkelte steder utrolig hvit i det sterke sollyset, og jeg ble solbrent til den grad jeg aldri har vrt fr, til tross for lag p lag med solkrem. Stranden var med andre ord ingen spk for en vinterblek nordlenning.

Etter ha tilbrakt noen timer p den herlige stranden, gikk vi til Surfers Paradise og spiste litt lunsj. Lukten av friterte platanas hang tungt i luften p hele ya, og til slutt mtte vi gi etter. Farvannet utenfor ya er populrt blant kitere siden det som oftest blser sterkt, men blgene alltid er f. P Surfers Paradise kan man leie utstyret man trenger dersom man har lyst prve seg.

Det var en avslappende, vindfull og varm dag vi tilbrakte p ya. Havet og stranden levde opp til forventningene vi fikk etter ha snakket med et par lokale p Isla Margarita som anbefalte en dagstur dit. ya er dog liten, og det er ikke s mye annet ta seg til enn vandre langs stranden, bade og ligge langflat i solen. Dersom du er interessert i vannsport finnes det flere muligeheter. Hvis ikke er ya frst og fremst et sol og bade-reiseml. En gang iblant er det absolutt nok!

Monks in Lumbini

Lumbini i Nepal er et fredfult sted som ligger nrt grensen til India, i dalen under den store Himalayafjellkjeden. Det er her Siddhartha Gautama ble fdt, han som senere ble kjent som Buddha. Han bodde i Lumbini fram til han ble 29 r, og stedet har blitt et viktig pilegrimsml for buddhister fra hele verden siden. Over selve fdestedet er det bygget et tempel, og i trrne i hagen rundt henger det tykt med fargerike bnneflagg som blafrer lett i brisen. I skyggen av disse, i ett meed naturen, sitter pilegrimsmunkene og mediterer.

Un momento a Firenze

Jeg gr forbi Piazza Michelangelo. Alltid hyere. P toppen mter jeg kirken San Miniato al Monte. I tusen r har kirkens fasade skuet ut over Firenze. Jeg setter meg p en mur ovenfor kirkegrden. Steinene er fortsatt varme etter solens nrvr. Jeg lukker ynene og tar et dypt ndedrag. Luften fles luftigere her oppe. Den enorme rde solskiven henger over byen. To svaler leker seg i luften framfor meg, og like til hyre sitter et kjrestepar og holder hender. Domkirkens tak har aldri vrt rdere enn i lyset det bader i n, og elven Arno ligner en flytende gullre. I det fjerne hrer jeg politisirener som stadig kjrer lengre og lengre bort. Den svale brisen bringer med seg en duft som minner mistenkelig mye om en spr nystekt pizza. Solskiven har gtt ned, og tok det rde lyset med seg. N er himmelen lilla, bl, og litt rosa innimellom. Fuglenes kvitter begynner gi etter for sirissenes sang. Jeg hopper ned av muren. Tror nesten jeg m finne ut hvor den pizzalukten kom fra...

Den Transmongolske Jerrnbanen (3)

Det er s tid for forlate Mongolia til fordel for Kina. Vi seiler inn p perrongen over grensen til rytmene av en ekstrem fanfaremusikk og blinkende lys i kveldsmrket. Kina er virkelig noe for seg selv. Noe annet spesielt er det faktum at kinesiske tog bruker en annen sporvidde enn de mongolske og russiske togene. Hver gang togene krysser grensen m det derfor byttes hjul p alle togvognene. Vi rygges inn i et lagerbygg hvor hver vogn blir lftet opp og boggiene blir endret. Fort og effektivt. Alle passasjerene henger med hodene ut av vinduene og flger med, mens de kinesiske arbeiderne titter tilbake og ler.

Siste dag p toget er vognen fylt opp til randen. Nye mennesker, hele kinesiske familier, har steget p toget i lpet av natten. Vi kjenner beina begynner bli rastlse i det vi passerer det vakre fjellandskapet i nordlige Kina. Beina lengter etter utforske, men ynene har fullt opp. Landskapet blir ikke mindre storslagent i det vi nrmer oss endemlet for togreisen. Stupbratte fjell og ser troner p hver side av sporet og vi seiler gjennom utallige tunneler. Plutselig dukker den kinesiske mur opp og lper parallelt med togsporet en stund fr den svinger av og forsvinner opp over fjellene.

"Vi har brukt seks uker p denne togreisen", forteller et dansk par oss mens vi spiser lunsj sammen i den kinesiske restaurantvognen. "Det var for mye se langs ruta og nysgjerrigheten tok overhnd".

Mange foredrar gjre stopp langs togruten, for s ta et annet tog videre et par dager senere. Andre derimot, som oss, velger ta hele togreisen i en omgang. Vi satser p komme tilbake ved en senere anledning for oppleve verden utenfor selve togsporet.

Eventyret er i alle fall over for denne gang. Med sekkene p ryggen kliver vi av toget i Beijing med utslitte yne, fulle minnekort og ustdige bein. Det fles som om bakken nrmest svaier under oss. Etter ha rullet framover p skinner i seks dgn fles fast grunn alt annet enn fast. Tanken slo oss, kanskje vi bare skulle hoppe tilbake p toget igjen?

Den Transmongolske Jerrnbanen (2)

Det frste som viser seg utenfor vinduet da vi vker neste morgen er en mann p hest som gjeter sauer langs togsporet. Landskapet er vidt og pent og det er ikke et tre i sikte. Vi ser bebyggelsen til Ulan Bator nrme seg i det fjerne. Vi har ankommet Mongolia.

Mongolias hovedstat, Ulan Bator, viser seg som en spennende by med moderne skyskrapere og tradisjonelle yurter side om side. Ulan Bator betyr den rde helt, og henviser til soldaten Damdin Sukhbaatar og hans hr, som frigjorde Mongolia fra bde russerne og kineserne rundt 1920. I dag ferdes geiter og menn i dress i samme gater under den stekende solen. To sm barn sitter sammen og venter p at deres tog skal ankomme. Vrt tog gr videre. Det pne landskapet som blottlegger seg foran ynene vre vil fascinere de aller fleste.

"S du kamelene?" Roper jeg begeistret fra kupn til reiseflget som str tvers over gangen hengende ut av vinduet. Kameraet er selvsagt trygt plassert foran ansiktet. "Nei, men jeg fikk et flott bilde av toget som kurvet seg gjennom svingen" roper han like begeistret tilbake. Det er virkelig vanskelig ta ynene bort fra det som utfolder seg utenfor togets vinduer.

Rett som det er m man likevel trekke inn hodet hver gang man ser noen gjre en marsj mot toalettet. Alt slippes rett ut p skinnene. Derfor er toalettene stengt inne i byene, heldigvis. Toalettpapir er en mangelvare og dusjen forlot vi i Moskva. Toget er ikke spesielt glamorst p den mten. Etter mange timer gjennom den de Gobirkenen har sanden klart trenge seg inn i togvognene og en dusj har aldri fristet mer. Vanskelig tro at denne rkenen engang var et hav, men det bekrefter de marine fossilene som er funnet her.

I dag er tydeligvis vann en mangelvare. Men til tross for fravret av en dusj er vi alle i samme bt, eller tog om man vil. Og med en kopp, litt spe og kranvann kommer vi langt. "Hvem trenger luksus nr man har underholdning i form av den spennende utsikten p dagtid, og kortspill og festglade vodkadrikkere p nattid" ler Mai. Bkene vi tok med oss har nesten ikke blitt pnet. Vi har blitt utsatt for stirresyndromet, vi klarer ikke ta ynene bort fra verden som farer forbi utenfor vinduet. Hvem hadde trodd at det skulle vre s mye se og gjre p et tog? Vi har nesten ikke tid til sove!

Det er s stort, s de, s pent. Enkelte av slettene fler man at fortsetter ut i evigheten. Jeg har nok aldri sett s mye grnt i mitt liv. Her og der dukker det opp yurter, ryttere, gjetere, kameler, jak-okser og ett og annet hus. Ellers er vi alene i det pne landskapet p vrt rullende eventyr.

Vi triller i alle fall sakte men sikkert mot vrt endeml, og det gjenspeiles p de lokales ansikter. P vei stover merker man hvordan ansiktene forandrer seg fra dag til dag. Deres nysgjerrighet og vennlighet er derimot noe som ikke endrer seg noe srlig. Alle vi mter fra lokale barn til andre turister p toget mter blikket vrt med et smil og en penhjertighet. Vi deler erfaringer og opplevelser med de togreisende, og kommuniserer ved hjelp av lek og moro med de nysgjerrige lokale barna vi mter p perrongene..

P kvelden har toget tffet seg nrmere og nrmere Kina, men mer om det kommer i del 3.

Den Transmongolske Jernbanen

Jeg henger med hodet ut vinduet. Utenfor farer en hel verden forbi. Kyr og hunder lper langs sporet, skogkledde ser preger landskapet og barn vinker febrilske i det de ser toget fare forbi. Vi sitter p den transmongolske jernbanen som skal ta oss fra vest til st, over to kontinenter. 6 tidssoner senere skal vi ankomme mlet, Beijing. For mange er derimot togreisen et ml i seg selv, og vi starter vr rullende uke p det legendariske togsporet gjennom 3 land.

I hundre r har mennesker fartet langs disse togskinnene, dypt inn i Sibir og mot den fjerne sten. For noen er togreisen bare et transportmiddel, for andre er det et eventyr p hjul. Man passerer sm landsbyer med fargerike, spartanske trehus som man undrer hvordan klarer seg gjennom de harde vintermnedene. N i sommerhalvret derimot nrmest blomstrer de i den vakre grnne vegetasjonen. Her og der kjrer en lada forbi p svingete grusveier, og enkelte mennesker prver fiskelykken i elvene som renner parallelt med togsporet. Fra togvinduet overvrer man hele scener fra menneskers liv som man aldri har mtt og aldri vil mte. Man kjrer inn og ut av livet deres p et blunk. Minnene fra de sm yeblikkene tar man likevel vare p i lang tid.

Paret i nabokupen bestr av kinesiske Mai og hennes britiske mann. De har reist med tog gjennom hele Europa og er n p vei hjem til Beijing hvor de bor. "Europa er dyrt", mener de, og gleder seg til komme hjem. "Vi har derimot sett fram til denne togreisen lenge og hper p kunne slappe av og nyte denne siste uken av ferien fr vi kommer hjem til virkeligheten".

Etter to hektiske dgn i metropolen Moskva fles det godt kunne pleie seg selv en uke fr ferien fortsetter med ankomst i Asia. P vei til matvognen bekreftes den avslappende atmosfren om bord. Alle kupdrene er pne, og det sitter mennesker i de smale gangene og leser, prater med hverandre eller ser drmmende ut vinduene. Veien til maten er lang og mange drer skal passeres. Hver vogn har sine egne betjenter, alle kinesere. Ingen av disse snakker engelsk, men vi merker at vi kommer langt med et nikk og et smil.

"Jeg tror mange som reiser med dette toget forventer seg noe helt annet", forteller hollandske Tom som vi mter fr ankomst til matvognen. "Man har sett filmer og lest om den ville togreisen til sten preget av en overflod av vodka og gale russere. Selvflgelig kan man jo ogs komme over slikt," nikker han leende mot kupeen lenger ned i vognen hvor russisk allsang, hyl og latter trenger gjennom den halvpne dren. "Men det er vel kanskje mindre vanlig", legger han til. Den transsibirske ruten fra Moskva til Vladivostok huser nok flere av denne typen reisende og blir beskrevet som en mye villere ferd en den transmongolske ruten mot Beijing som vi for yeblikket befinner oss p.

Mens vi er i Russland forblir matvognen russisk, noe som gjenspeiles bde p interir og betjening. Det er som tr inn i en brun pub i en fjern del av Russland. Kokken sitter i en engang hvit singlet og skreller poteter i det lille kjkkenet. Ryken henger tungt over bordene i den mrke vognen, og tre karer sitter og spiller kort ved et hjrnebord. Det meste p menyen bestr av kokt kylling, men vodkaen er ogs godt representert. Maten er ikke billig, men den er overraskende god og den metter. Reiser man p et strengere budsjett kan man prve lykken p perrongene. Nr toget sakte ruller inn p neste stasjon ser vi utenfor vinduet sm russiske koner med skaut p hodet og kurver i hendene i hurtig sprang bortover perrongen. Egg, fisk, kjtt, diverse bakverk med kl i og frukt har de med seg, i hp om tjene noen f rubler fra oss forbireisende.

I det vi kommer oss ut p perrongen ser vi at klokken p stasjonen viser fem p tolv p formiddagen, men i realiteten er det langt p dag. Toget flger Moskvatid gjennom hele reisen, selv om dette gigantiske landet har hele 9 tidssoner. Det er lett bli forvirret. Egentlig har det ikke s mye si uansett siden sommernettene er relativt lyse og vi egentlig bare trenger forholde oss til det lille rullende samfunnet vi befinner oss p.

Likevel m vi kikke ut titt og ofte. Kontrastene i verdens strste land er store. Etter ha forlatt forrige stopp seiler vi i time etter time forbi landskap nrmest uten livstegn. Omgivelsene kunne ikke vrt mer annerledes her enn de var i millionbyen Moskva. Tom forteller at han har lest at men enn 80% av Russlands vel 140 millioner innbyggere bor i de store byene. "Ikke s rart at det er f mennesker se utenfor", avslutter han, mens toget tffer videre.

Etter ha overvret skog, taiga og sm landsbyer de siste dagene, er det som komme til et nytt univers da den enorme Bajkalsjen penbarer seg for oss dag fire. Sjen, som med sine 1,600 meter er verdens dypeste, kan godt forveksles med et hav da vi time etter time cruiser langs dens bredder uten se hva som befinner seg p den andre siden.

Sjen lukter til og med hav, konstaterer vi etter ha stukket hodet ut av vinduet for kjenne vinden i hret. Det skal visstnok finnes sel her, verdens eneste ferskvannseler, men noen seler fr vi ikke ye p. Derimot str det fiskere langs innsjens bredder og hper p dagens store fangst. Dette omrdet er en fryd for yet.

Det pne landskapet vi mter etter Bajkal er som en forsmak p hva neste dag vil bringe. Fjellandskapet og tundraen i Sibir er blitt byttet ut med pne gressletter, sm innsjer og elvedaler hvor utallige villhester i flokk slukker trsten.

Neste morgen vkner vi opp i Mongolia... Del 2 kommer.

Travel Blog Awards

Supersaver har satt igang en blog awards for reisebloggene, og jeg er visstnok nominert til kategorien "beste foto-reiseblogg"! S gy! Jeg har ikke akkurat noe hp om vinne med tanke p de andre flotte bloggene som er nominert i samme kategori, men har du lyst stemme p denne bloggen kan du gjre det ved trykke p banneret under. Tusen takk! :D

Win a trip with Supersaver!
Sammenlign priser og les gjestevurderinger p ulike hoteller hos Supersaver ? hotellbooking gjr du via oss!

Life in GoPro

(stjeler tittelen fra broren min som var frst ute p gopro-blgen xD)

N har jeg ftt testet ut kameraet en del, dog bare bildedelen, har ikke filmet noe spesielt enda. Har ikke vrt s vgal enda liksom! Haha. Men bildene blir kule de. Fryktelig uvant med en slik svr vidvinkel, det er sikkert. Umulig vite hva man fr med i rammen eller ikke, og siden kameraet ikke har skjerm heller, aner man ikke hva man har filmet/tatt bilde av fr man kommer hjem og kobler den til datamaskinen. Men det er jo litt av spenningen! Litt old school p en mte. xD Man kan derimot laste ned en app hvor man kan se p f.eks. telefonen sin hva kameraet ser (det har innebygd wifi), s den m jeg nesten laste ned og teste ut snart.

Her kommer i alle fall noen bilder fra noen av turene mine den siste tiden.

Haha, lillefrkena har endelig vget seg utenfor dra. Hun hater egentlig sn og kulde, men i gr gikk hun alts ut dra selv. Det m vel vre et sikkert vrtegn kanskje? xD

Viva la Mexico

Once upon a time gikk turen til Mexico.. Vi befant oss i byen El Paso i Texas og nsket titte nrmere p det landet vi s i det fjerne om kvelden, hvor millioner av lys skinte og lyste opp den mrke rkenen.

Neste morgen fikk vi hvert vrt armband med fri return tilbake til De Forente stater, og hoppet p en trolley som skulle ta oss over den knusktrre elva Rio Grande og til et nytt land. Det var som komme til en ny verden og en annen tidsepoke! Selv om El Paso og Ciudad Juarez bare ligger noen f kilometer fra hverandre, kunne vi liks godt ankommet en annen planet. Varmen fltes enda mer intens her, og alle regnbuens farger slo mot oss. Fortauene var ujevne og enkelte steder ikke-eksisterende. Arkitekturen (hos de rike vel og merke) var utrolig eksotisk og flott. Den fargerike malingen flasset av de andre bygningene, og de gamle bussene var finurlig dekorerte. Menn plystret penlyst mot oss og bilene tutet i hopetall. Vi flte oss som vandrende fyrtrn i massene av mexikanske menn.

Vi vandret rundt i noe vi antok var en slags hovedgate, og kom til slutt til en svr markedshall (El mercado juarez). Mens vi gikk mot inngangen til den avflassete bygningen s vi kelnere fra forskjellige restauranter bokstavelig talt komme ropende og lpende mot oss i hp om sikre ett besk til akkurat deres restaurant. En av dem introduserte seg selv somt Nacho.. Vi forlot Nacho og de andre og lot markedshallen penbare seg for oss. N skulle det prutes! Vi kom ut derfra med mer stuffs enn da vi gikk inn, og jeg kjpte meg blant annet en liten turkis gitar, haha og en matchende kjole.. xD

Vi vandret s videre helt til vi kom fram til Plaza Principal hvor det er en liten park med en fin fontene, og under trrne sitter gamle menn i skyggen og ser p livet. Over plassen troner en flott katedral. Utenfor denne fikk vi en flott utsikt over de nrmeste delene av byen, og kunne se hvordan veiene strakte seg utover og vi fikk til og med yne p den store tyrefekterstadionen.

Mens vi tittet inn i forskjellige butikker, og blant annet en som solgte hundrevis av forskjellige pintas og tonnevis med godteri, steg varmen spass at vi nesten omkom.. Vi fant til slutt ut at vi mte droppe middagen vi hadde planlagt spise i byen, og fant veien tilbake til et trolleystopp som kunne ta oss tilbake til USA og aircondition, haha..

Det var dog lettere sagt enn gjort. Trolleyen fant vi, men veien over broen tilbake til USA var ekstreeemt seig. Vi stod for det meste stille, og mexikanere gikk rundt p broen og vasket ruter, solgte vann og is til oss gjennom vinduene. Det var definitivt en av de varmeste opplevelsene jeg har hatt, men omsider befant vi oss tilbake in the US.

Det var ikke fr n i ettertid at jeg har hrt og lest at Ciudad Juarez str p listen over de farligste byene i verden p grunn av den hye drapsraten. I 2009 ble byen utnevnt som "the most violent zone in the world outside of declared war zones".. Haha og her tuslet vi without a care in the world. Det gikk bra for vr del, selv om jeg mange steder flte meg spass usikker at jeg ikke engang tok opp kameraet fra veska. Det beviser uansett at man burde underske litt om stedene man drar til og at man ikke br vre altfor ukritisk, selv om det som oftest gr bra til slutt uansett.

Til tross for varmen hadde vi i alle fall en spennende og fin dag, og den ville jeg ikke vrt foruten. Jeg drar ikke tilbake dit flere ganger, men tilbake til selve Mexico derimot, det SKAL jeg... men da lenger sr-st.

Andre som har vrt i Mexico? Hvordan var din opplevelse av landet?

Excuse me while I move in here

Beach hut, Koh Mook, Thailand

Norge rundt 2010 - fra Kristansand via Lindesnes til tuppen av Prekestolen

Vr andre hele dag i Norge tok vi turen innom selve Kristiansand og s oss rundt. Vret var strlende og vi fikk virkelig kjenne p srlandslivet.

Til slutt ble faktisk vret s bra at det fltes for gale g rundt i byen. Vi ville p stranda! Etter litt om og men og et par feilkjringer kom vi fram til Hellestranden p ros. Med hndduker, badety, is og vannmelon i vesken s det ut til bli en ganske s flott dag. Dessverre var vinden litt for intens, s vi endte opp med vandre hele stranden p langs et par ganger fr vi fant et litt mindre vindfult sted og gravde oss ned i sanden. Gutta syntes ikke det var S kaldt, og sprang til og med ut i vannet... Yikes. Tydeligvis var svenskene mer viking enn meg..

Vind eller ei, det ble i alle fall noen deilige timer p stranda, fr dagen var omme og vi dro tilbake til huset for grille og kose oss den siste kvelden i Kristiansand.

Dagen etterp kom vi oss i bilen til en tidlig start, og satte kursen enda lenger sr. P smale, de veier ankom vi fyret p Lindesnes i 8-tiden p morgenen, og var dermed nummer 2 p stedet etter en annen utenlandsk familie. Da vi kom oss opp trappene p berget var derimot de p tur ned til bilen igjen, s vi fikk hele stedet til oss selv! Her var forresten heller ikke vinden ndig.. Men who cares! Vi var p srtuppen av Norge! Jeg bestemte meg for at en eller annen gang skal jeg ankomme dette stedet med sykkelen min etter ha syklet hele Norge p langs.. ;)

Etter denne utflukten var det bare flge den svingete veien tilbake igjen til hovedveien, som tok oss lenger og lenger vest. Vi stoppet og laget lunsj langs veien. Hamburger til han, og plse med brd til meg. Skikkelig veimat med andre ord. Fr veien tok oss videre..

Nr vi nrmet oss Lysefjorden begynte vi endelig se fjell igjen, og hjertet mitt frydet seg. Det ikke s mange fjell se hverken sr i Sverige eller p srlandet. Slike flate landskap kan vre ste og idylliske, men de er ikke dramatiske, ville og vakre slik fjellandskapene er p vestlandet og lenger mot nord.

Vi tok ferga fra Lauvika over Lysefjorden til Oanes, og fortsatte deretter innover og oppover skog-og fjellandskapet fr vi endelig ankom Prekestolhytta.

Her var det liv! Siden vi ankom litt uttp formiddagen var det stappfult av biler og andre turgere. Enkelte i fjellsko og selbuvotter, andre i hvite joggesko og enkelte med skjrt og hndveska p skulderen. Det var helt merkelig se! Vi satte kurs oppover mot Prekestolen med god mot siden de fleste kom i mot oss p tur ned igjen, og bare noen f gikk samme vei som oss oppover. Jeg er jo som nevnt flere ganger ikke spesielt glad i g i k p tur, hehe.

Landskapet p tur oppover var utrolig flott. Det var en deilig flelse befinne seg i den flotte naturen. Etter mange oppoverbakker og balansering p sm og store steiner, kom vi til slutt opp hvor vi kunne se utsikten over Lysefjorden. WOW. Det var et helt ubeskrivelig syn. Selv om skyene hang lavt gjorde det ingenting, dette var AWESOME. Stien var ganske luftig en periode, og de med hydeskrekk hadde kanskje ikke likt seg s godt - MEN da Prekestolen endelig kom i syne fikk alle valuta for bde svetteperlene og gnagsrene (Heldigvis slapp jeg unna sistnevnte selv da..).

Selve platet er egentlig ganske skummelt, haha! Det gr en gigantisk diagonal sprekk gjennom hele platet, og jeg var bombesikker p at den ytterste delen av prekestolen ville falle av.. Jeg som egentlig ikke har hydeskrekk ble svimmel da jeg s over kanten! Prvde posere for et bilde, men satt egentlig bare tviholdt rundt en jernbolt som stakk ut av berget og tenkte "herregud, ikke la platet ry ut n!".. Man kan se hvordan frykten lyste i ynene mine! HAHA. Jaja. Syntes det var temmelig kult uansett ;) Det var derimot ufattelig ekkelt se p enkelte av turistene som SPRANG langs kanten og slengte seg ned ytterst p tuppen, med ingenting annet enn 600 meter mellom beina deres og fjorden.

Etter en utrolig flott tur, gikk vi tilbake til bilen og kjrte svingete sm fjellveier tilbake mot Stavanger, og fant et svrt jorde langs en sidevei hvor vi slo oss ned og satte opp teltet for natten.

Vellykket dag, og jeg gledet meg til oppleve bde Stavanger og Hardangerfjorden etter en god natts svn.

Norge rundt 2010 - fra Sverige til Kristiansand via srlandsidyllen i Risr

Jeg har skrevet mye om det store utland i det siste, men s kom jeg over bildene mine fra den store Norgesrundtreisen i 2010, og tenke jeg skulle dele litt av reisen med eventuelt interesserte. Norge er jo et svrt spesielt, vakkert og langstrakt land, som ofte legges litt i glemmeboka hos oss som liker se verden. Reisen i 2010 gikk rundt srlandet/vestlandet/midtnorge opp til Bod, og i fjor sommer kjrte jeg og en venninne resten av veien fra Bod til Nordkapp via Lofoten, Senja, Troms og Alta. Jeg fler derfor at jeg har ftt sett mye av det flotte landet vrt, og hper kanskje inspirere noen andre til f lyst til utforske mer av Norge.

Ok nok babbel, n starter reisen.

.............

Valget om Norgesferie var egentlig ganske enkelt. ret fr hadde jeg og kjresten reist rundt i Asia og truffet mange mennesker, bde lokale og andre reisende, som syntes Norge hrte veldig eksotisk og spennende ut (andre ante derimot ingenting om landet eller visste at det eksisterte!), og jeg nsket s gjerne se mer av Norge med egne yne. Jeg hadde sett en del gjennom beske bortflyttede venner, og ikke minst gjennom barndommens bilferier, men absolutt ikke nok. Min davrende kjreste var svensk, og et skikkelig friluftsmenneske, og hadde et stort nske om se hjemlandet mitt, og ikke minst telte seg igjennom det. Jeg hengte meg med p ideen med det samme, selv om jeg hadde litt baktanker med telte meg igjennom et land som ikke akkurat er ukjent for regn, vind og sommerstormer.

I begynnelsen av juli pakket vi dermed i bilen og kjrte fra leiligheten vr i Stockholm, krysset Sverige og endte opp p vestkysten.

P ettermiddagen ankom vi den flotte skjrgrdsperlen Smgen, som ligger like ved Kungshamn, parkerte bilen og tuslet rundt i de ste gatene. Vi tok opp primusen og laget oss et nydelig mltid bestende av thaisuppe med krepsehaler og nt det flotte vret, fr vi mtte hoppe i bilen fr kvelden slo inn.

Dagen etterp skulle vi ta fergen fra Strmstad til Sandefjord, og i det himmelen bare ble mrkere og mrkere endte vi opp med sl opp teltet like ved E6 i et regnvr uten like..

Fergeturen startet gr og kald, men i det vi nrmet oss norsk jord, skinte solen og den bl himmelen var et faktum.Ikke s ofte at de norske vrgudene spiller p lag.. Men ekstra fint er det jo nr de gjr det!

Vi kjrte E18 srover gjennom frodige, grnne landskap frem til vi s avkjrselen til Risr. Her snakker man virkelig om en perle av et sted! Hvite trehus, svingete gater og bakker, havpromenade, hundrevis av bter som ligger dupper ved kaien og nydelige fargerike blomster over alt.

Etter en smakfull lunsj hoppet vi i bilen igjen og kjrte srover til Kristiansand, hvor vi skulle overnatte hos broren til kjresten min, som hadde sommerjobb der.

Kvelden gikk med til grilling og gy, og glede seg til en ny dag p veien. Selve Kristiansand, Lindesnes, Stavanger og Prekestolen was coming up!

Nytt bloggdesign

Fridagen min i gr var ganske effektiv! Ble s og si ferdig me oppgaven som skal leveres i dag, fikk fikset litt her hjemme (mye forefallende arbeid, haha), trent og testet ut nykameraet litt. Dessuten fikk jeg endelig fikset ett nytt design til bloggen! Begynte bli ekstremt lei det forrige, s trengte en forandring.. Hper det ser greit ut og at det ikke er noe som virker rart/ser feil ut som jeg ikke ser? Let me know if so. En del ting mangler, m f tilbake widgetsene, og arkivet gr ganske kort tilbake i tid, s det m fikses asap! Yep.

I det siste..

... Har jeg endelig ftt GoPro-kameraet i hus! Det lover ikke akkurat godt at jeg nesten ikke fikk det ut av esken, og mtte ske p en youtube-video for se hvordan jeg fikk selve kameraet ut av det vanntette plasthuset det kom i.. Haha! Men n er det ladet opp og jeg har tatt de frste bildene. Jeg er blown away! Vidvinkelen er SYK. Legger med to bilder for vise den intense snmengden vi har utenfor akkurat n.

(see the snow ghost?)

Enn s lenge har jeg bare testet ut ta foto, men i morgen skal jeg prve filme en liten video.. om jeg fr det til! AHHAHA..

(Jeg er evig takknemmelig svigersss!!)

... Har jeg vrt p nydelige fjellturer i de ekstreme snmengdene og under en bl himmel.

(fjellene i bakgrunnen er faktisk Lofotveggen. Sykt hvor nrt vi egentlig er.. ca 10 mil i luftlinje)

... Har jeg lekt i snen med verdens steste hundrering.

... Og "tagget" beskjeder i snen oppe i fjellet. xD

... Har jeg ftt sett layouten av den nye reiseartikkelen min som kommer p trykk i mai! EEEK!

... Har jeg sett de nyeste episodene av DOCTOR WHO!! Hmm, det er flt si det da, men ingen av de to episodene har tatt meg med storm. Hva skjer? Hper det bedrer seg etterhvert! Serien har mye live up to I guess..

... (Speaking off Doctor Who, s fikk jeg et ganske s skummelt syn utenfor vinduet her om dagen)

Creepy..

... Har jeg jobbet sykelig mye! MEN i morgen har jeg FRI. Eller m seff skrive ferdig oppgaven som skal inn p onsdag, BUT HEY. FIRE UKER IGJEN.

... Og mens jeg snakker om fire uker, s befinner jeg meg i London om akkurat N mned, og dagen etter setter vi oss p flyet til Cusco, PERU!! Ja, jeg er s reisesyk at jeg har fysisk vondt i sjela (til den grad det er mulig, hahahhaha...)..

Snapshots from Nice

Reiseplanlegging

planlegge en reise kan enten vre kjempelett eller irriterende vanskelig. Noen velger bare ordne fri fra jobben, kjpe flybilletten og fikse bde reiserute og hotell nr de ankommer reisemlet. Andre kjper rett og slett en charterreise, og fr noen andre til gjre all planleggingen for dem. Til slutt finnes det oss som elsker planlegge, og bruker lang tid i reisens forkant til bde finne spennende reiseruter, utfluktsml og overnattingssteder.

Nr man er like interessert i verden som meg, bruker man lang tid p lese bker og magasiner om ulike steder, flge med p reiseforum og blogger av mennesker p reisefot og andre sider p internett som omhandler ulike reiseml. Enkelte vil holde seg til det kjente og kjre, og fler seg ikke trygg s lenge det ikke finnes andre turister p stedet, mens andre derimot sker seg vekk fra turistene og nsker se steder som f andre reisende har vrt fr dem. Sistnevnte begynner derimot bli svrt vanskelig, da verden er blitt mer og mer tilgjengelig de siste rene, og f steder p kartet er utilgjengelige for de store turistmassene.

Enkelte mener vel at planlegge en reise i detalj og underske mye om stedene man skal tar vekk noe av magien i det reise. Det er jeg til en viss grad enig i. F ting er mer spennende enn dra til et sted man nesten ikke vet noe om, for s ta ting litt p sparket og bli overrasket hver gang man runder en sving. Det er p en annen side utrolig frustrerende komme til et sted hvor man har begrenset tid, for s bruke masse av tiden bare p finne et sted overnatte, og ende opp bde stresset og lei.

Mange av reisene jeg drar p har et ganske hyt tempo, det er ofte mye jeg vil se og oppleve, og dermed kan det bli lite tid til ta ting p sparket. Det er ogs en grunn til at jeg liker ha planlagt og ordnet grunnleggende ting som overnatting, og hvordan transportform som finnes og foretrekkes. P den mten fr jeg bedre ting til nyte selve stedet og reiseopplevelsen. Det er ca. alltid de uplanlagte og uforutsette yeblikkene man setter mest pris p i ettertid. Jeg fler dog ogs at hvis jeg ikke hadde hatt en viss bakgrunnskunnskap om stedet jeg befinner p, s ville jeg gtt glipp av veldig mye fantastisk. Det er frustrerende og litt trist hre om flotte opplevelser eller utflukter like ved hvor man har vrt, uten at man har vrt klar over det, etter at man har forlatt reisemlet.

Internett er min beste venn nr det gjelder finne nye og mindre kjente steder jeg vil beske. Jeg har alltid vrt svrt interessert i geografi, og vet dermed hvor det meste av byer og land befinner seg i verden, og det er et ganske greit utgangspunkt i ske etter nye steder dra. Det er alltid gy ske p bilder av land, steder og byer som hres interessante ut, og deretter se hva som faller i smak. Ta for deg et verdenskart eller en globus og sk p de mest interessante navnene og se hva som dukker opp! Det er ogs gull verdt snakke med andre reisende nr man er p tur. Mange har reist mye, og sett steder man ikke kunne drmme om at engang eksisterte.

Tripadvisor er en genial side nr det gjelder bde overnatting, restauranter og attraksjoner rundt om i verden. Jeg bruker alltid siden fr jeg booker en overnatting. Her vurderer folk hotellet eller attraksjonen de har vrt p (og mange legger igjen bilder), slik at man fr et mer reelt innsyn i hvordan stedet faktisk er. Hotellbilder- og beskrivelser p booking/charternettsider er ofte vanskelige stole p. Vr derimot oppmerksom p at f.eks. hotelleiere kan lure systemet p tripadvisor ogs. Men har stedet ganske mange tilbakemeldinger, kan man gjerne stole p de (det gjr som oftest jeg i alle fall). Selve bookingen gjr jeg enten gjennom selve overnattingsstedet, booking.com, hotels.com eller expedia.com (og f.eks. hostelworld.com).

Flybilletter sjekker jeg oftest p kayak.no, da siden ofte viser de billigste alternativene. Her kan man ogs ske "rundtreiser", dvs fly til ett sted og hjem fra et annet sted. Kjempelurt! Deretter sender siden deg videre til selve bookingssiden. Vanligvis er dette expedia.com som ofte er den billigste siden bruke. Skal jeg innen Europa, bruker jeg vanligvis reise med Norwegian. Liker at de flyr til s mange steder direkte, uten mtte mellomlande og bruke masse undvendig tid p det (jeg m jo uansett mellomlande i Oslo da jeg flyr fra Bod n). Er reisedatoene mine fleksible er lavpriskalenderen deres en genial mte finne billige flybilletter p, og det lureste er ofte reise i selve ukedagene for f de billigste bilettene - og vanligvis til ugunstige tider (hvis man har mulighet til det).

Ellers er jeg en stor fan av tog, og reiser alltid med tog om jeg har tid/mulighet. Det er litt vanskelig siden jeg bor s langt nord n, men er jeg et sted hvor det er fornuftig, velger jeg alltid tog fremfor fly for eksempel. Selv om dette kan ta noen timer ekstra, fr man sett mye mer p selve reisen, mulighet til slappe av/snakke med andre reisende og dessuten er prisen mye lavere. Visste du forresten at det bare tar ca. 7 timer fra London til den franske riviera med tog? Det er 3 timer kortere enn det tar fra Bod til Trondheim med tog!

Praktiske tips ved planlegging av en reise:

- Finn ut om du trenger skaffe visum dit du skal reise. Typiske visumland er for eksempel Russland, Kina og India. Til enkelte land er dette en rask og smertefri prosess og man kan kjpe visum p flyplassen ved innreise i landet (f.eks. Tyrkia), mens andre steder som i Russland, m planleggingen starte tidlig. Man trenger bde invitasjon fra landet (enten fra hotellet eller de man skal beske), og deretter mte opp p den russiske ambassaden i Oslo (eventuelt sende pass og sknad i posten). Enkelte visum koster en god del penger ogs. Planlegg tidlig!

- Sjekk om du trenger eventuelle vaksiner for reise dit du har planlagt. Hepatitt A og B, samt grunnvaksinene stivkrampe, difteri og polio er smarte ha uansett. Enkelte land, spesielt i Sr-Amerika krever gulfebervaksinasjonskort ved innreise. Enkelte vaksiner m man ogs ta i (veldig) god tid i forveien for at de skal f maksimal virkning fr man drar, og det er derfor viktig planlegge og skaffe informasjon om dette i forveien. Skal man til et sted som har malaria, m man ogs passe p skaffe seg tabletter mot dette i god tid.

- Reiseforsikring er noe man br skaffe seg uansett hvor man drar. Man vet aldri hvilke situasjoner man kan komme borti, og er kameraet og pengeboken plutselig forsvunnet eller stjelt, er forsikringen meget god ha. Dersom turen varer under 45 dager kan man skaffe seg en vanlig helrsreiseforsikring, men dersom turen varer lenger enn 45 dager burde man kjpe en egen reiseforsikring spesifikt for turen man skal p. Noe mange kanskje ikke vet er at dersom man betaler 50% eller mer av en reise med sitt mastercard, fr man reiseforsikring gjennom kortet.

- Lag et reisebudsjett. P den mten vet du hvilke midler du har til rdighet, og hva du eventuelt kan oppn med disse pengene. Husk at du trenger penger til bde transport, overnatting, mat, opplevelser, visum, vaksiner, annet reisestasj. Kanskje har du for lite penger til det du nsker gjre, og trenger derfor jobbe 1-2 mneder ekstra for tjene inn mer. Det er kjipt reise et sted og ikke ha nok penger til gjre ting du virkelig vil.

- Pakk ikke mer enn ndvendig. Synes du sekken/kofferten er tung allerede fr avreise, har du noen slitsomme dager/uker/mneder foran deg. Let fram alt du vil ha med deg, del deretter haugen i tre. En haug for hva du M ha med, en for hva du TROR du trenger og en for det du EGENTLIG IKKE har bruk for. Ta heller med en liten flaske vaskemiddel! Dessuten er det jo fint ha litt ekstra plass i sekken/kofferten til ting som du nsker ha med deg hjem fra reisen.

- Ta kopi av pass, reiseforsikring og bankkort fr avreise, og ta med utskrifter av disse og send kopier som vedlegg p e-posten din. P denne mten har du alltid en kopi tilgjengelig i tilfelle uhellet er ute og passet er vekk.

- Finn ut grunnleggende fakta om stedet/stedene du skal til. Hvordan sprk snakker de i landet? Vil du kunne gjre deg forsttt med engelsk? lre seg fraser av sprket til landet man skal til er alltid nyttig, og de lokale syntes som regel alltid det er gy at man i det minste prver. Trenger du adapter for kunne plugge de elektriske apparatene dine i landets stikkontakter? Hvilken valuta bruker landet, og hva er verdien p denne i forhold til norske kroner? Er det deler av landet hvor man som turist ikke burde dra/steder som ikke er trygge?

- Jeg skaffer meg som oftest guidebker til stedene/landene jeg drar til. Disse er lrerike lese i fr reisens start, og ofte greie ha underveis p reisen. Her finner man fakta, historie, attraksjoner, overnattinssteder, transportformer, sprkfraser, kart osv. Lonely Planet (fulle av tekst og info) sine bker er geniale for backpackere, mens Eyewitness Guides (fulle av bilder og illustrasjoner) er flotte for bybesk osv.

Til slutt vil jeg anbefale siden WIKITRAVEL hvor jeg kan tilbringe timesvis nr jeg researcher reisestuffs (det er alts en wikipediaside for reiser & steder around the world).

Pskekos!

Da er pska straks over, og jeg har hatt det superawesome de siste dagene. Det har vrt mye pskekos med venner, flotte middager og pannekakefrokoster, vindrikking, utegy, familiemiddag med besteforeldrene mine, snmkking, turer i snvret, bursdagsfeiring for verdens to skjnneste 2-ringer, snmannlaging og snballkasting, pskeegg, hysteriske filmkvelder osv osv. Kjempekos med andre ord! Innimellom har jeg ogs jobbet en del og tjent inn litt well-needed-cash. Jeg slenger med et par (tusen) bilder fra denne psken nedenfor.

(dr av bildeoverdose...)

Hper dere ogs har hatt en finfin pske! I morgen er det tilbake til hverdagen..

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014 April 2014 Mars 2014 Februar 2014 Januar 2014 Desember 2013 November 2013 Oktober 2013 September 2013 August 2013 Juli 2013 Juni 2013 Mai 2013 April 2013 Mars 2013 Februar 2013 Januar 2013 Desember 2012 November 2012 Oktober 2012 September 2012 August 2012 Juli 2012 Juni 2012 Mai 2012 April 2012 Mars 2012 Februar 2012

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?