Dagene gr i ett

Ja, de gjr det. Lesing av pensum, arbeidskrav og andre oppgaver, turer, trening og jobb - det er det dagene bestr av for tiden. Greit nok det, men det blir veldig godt nr siste eksamen for semesteret er ferdig den 7. juni. Gleder meg! Det skal bli en kjempefin sommer i r, og jeg hper vret blir bra her i nord. Da blir alt perfekt!

N pakker jeg baggen og drar til sskenbarnene mine fram til mandag. Skal sittebarnevakt for dem og hunden mens foreldrene skal til Island (!) p firmatur. Blir koselig det! Hper likevel jeg fr gjort masse skolearbeid, men vi fr se.

Ha en fin helg!

Det hellige tempelet Pashupatinath

Dette tempelet som ligger et par kilometer utenfor sentrum av Kathamndu i Nepal, regnes vre et av de helligste hindutemplene viet til Shiva i hele verden. Tempelet ligger ved Betwa-elven, og det er en rekke ghats (trapper ned til vannet) langs elven ved tempelet. P disse ghats skjer det mye forskjellig. Enkelte (spesielt pilegrimer) bader i det hellige vannet, noen vasker klrne sine, kyr drikker av det - og like bortenfor blir mennesker kremerte, og askene deres dumpet i vannet. Ja, det hres kanskje brutalt ut, men for hinduene er det en siste renselse og en stor re. Det er ogs vanlig praksis, s hinduene tenker kanskje ikke s mye over det, men det er ganske sterkt se mennesker bokstavelig talt bli brent p blet like bortenfor deg. P bildet over pgr det en "ddsseremoni" for mannen i gult. Like etterp ble han flyttet og lagt opp en platform av ved, hvor han etterhvert skulle kremeres. Jeg valgte av respekt ikke ta bilde av dette, men totalt foregikk det 5 ulike kremasjoner langs disse ghats morgenen jeg var der (jeg stod p en bro nr jeg tok dette bildet over, og bak meg fortsatte ghat'ene). Taxisjfren min sa at det var good luck se s mange kremasjoner p en dag..

Selve tempelet er det med gulltak i bakgrunnen, men inn dit fr bare hinduer adgang. Det er likevel mye annet se p det store tempelomrdet! Fra der jeg str tar bilde er det flere votivskrin bygget til re for diverse mennesker som n har vrt dde i mange herrens r.

Det befinner seg ogs mange sadhus (hellige menn) p omrdet, med lite klr, laaangt hr og skjegg, og farger p kroppen. Enkelte av disse ber om penger i bytte for et bilde, og de har vel egentlig blitt attraksjoner i seg selv.

Stedet jeg likte meg aller best p var nr jeg gikk de tusen trappene opp p toppen, og kom til et annet og mindre tempelkompleks. Aner ikke hva det heter, men det var p vei mot Goraknath tempel. Dessverre hadde jeg ikke tid til g s lang da (taxien stod ventet med sekken min i for ta meg til flyplassen).. Men omrdet jeg kom til var nesten helt de! Bare jeg og apene som vandret rundt, og et par nepalesere som ville ta bilde av meg. OG VERDENS STESTE LILLE HUND! Den kom dultende bort til meg og ville absolutt ligge mellom beina mine i skyggen. Skal si dere at det var flt forlate den ja..

Mtte ogs en del mennesker, og som alltid er det kjempekoselig! Enkelte ber meg om ta bilde med dem, andre ganger ber jeg om ta bilder av noen. Slik som familien under, de var s skjnne! Hun lille jenta vinket s fint nr vi gikk forbi hverandre at jeg mtte bare stoppe dem. xD

h herregud, har jeg sagt at jeg savner reise? Haha, det er jo s herlig, spennende, utfordrende og lrerikt p alle mter! Muuuuuuust goooo baaaaack. Er dere i Kathamndu anbefales det dra innom tempelet en tur.

Bollywood!

dra p kino i India er virkelig noe for seg selv. Kinoen Raj Mandir i Jaipur er ganske awesome i seg selv, med skikkelig overddig 50-talls interir og lysekroner strre enn bilen min. Popcornet koster bare 3 kroner og hundrevis av forventningsfulle indere venter febrilske p slippe inn i kinosalen.

Vel inne i salen er det ikke akkurat stillheten som senker seg da lyset sls av og gardinene foran lerretet pner seg. Hylene fra inderne braker ls da de ser favorittskuespillerne sine vise seg p skjermen, og de klapper i vei. Mange tar bilder av bde seg selv, popcornet og kinolerretet. Andre str opp i protest mot ting de ikke liker i handlingen og roper mot skjermen. Babyer grter og menn plystrer. Nr dansingen og syngingen begynner i filmen, stemmer nesten hele salen med og synger i vei. Danse gjr mange ogs! Handlingen foregr p hindi, og engelsk tekst finnes ikke. Vi blir derfor sittende glise og veksler mellom flge med filmen og alle menneskene rundt oss. Absolutt en opplevelse - om ikke en hylytt en!

Filmen vi s het Tere Naal Love Ho Gaya, og var pretty good. Klarte faktisk flge handlingen ganske godt til tross for sprkbarrieren og! Haha. Her er en trailer for de spesielt interesserte:

Blir nok prve meg p fler Bollywoodfilmer i framtiden. xD Hva med deg?

Hvor har jeg vrt?

Fikk en foresprsel om skrive et innlegg om hvor jeg har vrt i verden og hvilke land jeg har beskt, s tenkte prve meg p det! I dags dato har jeg vrt i 46 land har jeg regnet ut - s det har jo blitt en del! Enkelte land har jeg bare svidt vrt over grensa p (f.eks. har beskt yer som tilhrer landet), mens andre land har jeg vrt flere ganger i. Har selvflgelig ikke regnet med land jeg bare har mellomlandet i, eller slikt. Prepare yourself for verdens lengste innlegg!

Slik ser i alle fall listen ut over land jeg har beskt:

1. Norge (haha)

2. Sverige (Har vrt over alt + yene, og har ikke engang tall p hvor mange ganger.. har til og med bodd i Stockholm ett r)

3. Danmark (mange, mange ganger gjennom rene. Begynner bli en stund siden sist n!)

4. Finland (Har vrt p land)

(har bare papirbilder..)

5. Tyskland (Nord-Tyskland har jeg vrt i mange ganger, men hadde en nydelig tur srover langs de vestlige delene av landet og ned til Bodensee/Munchen osv. Tyskland er nok et av de mest undervurderte landene jeg har vrt i!)

6. Storbritannia (London har jeg vrt i 6 ganger n, blir aldri lei den byen! Har ogs vrt i Oxford, Milton Keynes, Bath, Castle Combe og Lacock + og kjrt rundt i Nord-Irland, og beskt Belfast).

7. Irland (Var p en fantastisk rundtreise roadtrip i fjor og var innom de aller fleste av de store byene. Fantastisk y!)

8. Frankrike (Vrt i Paris to ganger, og har i tillegg vrt i Nice, Ez og Carcassonne (sistnevnte er s fantastisk at jeg tror jeg m flytte dit..)).

9. Andorra (miniputtstaden mellom Frankrike og Spania)

10. Spania (Barcelona, Tossa de Mar og kjrt litt rundt deromkring og nordover)

11. Portugal (Har vrt p ya Madeira, flott sted!)

12. Belgia (Kjrt gjennom landet p vei til Frankrike, var egentlig grtt og trist.. foruten Brussel da, flott bykjerne!)

13. Nederland (Vrt i Amsterdam to ganger, har ellers kjrt rundt og blant annet vrt i Zandvoort)

(det er s lenge siden at jeg bare har papirbilder fra reisen!)

14. Luxembourg (Kjrt igjennom p en dag, spass lite land at fikk egentlig ikke sett noe spesielt.. Flott natur da).

15. Sveits (Ogs beskt p bilferie, blant annet Zurich var nydelig!)

16. Liechtenstein (Kult lite land! Hovedstaten Vaduz var st med slottet sitt tronende over byen)

17. Monaco (Stilig sted! Flott og storslagent. Kommer fortsatt ikke over hvor svre de btene som l i havna var..)

18. Italia (Et av landene i mitt hjerte! Har vrt blant annet i Venezia, Firenze, Napoli, Pompeii, Pisa, og bodde i Roma et par mneder og studerte)

19. Vatikanstaten (Sikkert tusen ganger, gy g fra der jeg bodde i Roma til "et annet land" xD Og Peterskirken kan virkelig gjre enhver religis..)

20. sterrike (Beskt i forbindelse med bilferie. Kjrt i de nordvestlige delene av landet, blant annet rundt Innsbruck. Vil til Wien!)

21. Estland (Har beskt flotte Tallinn)

22. Latvia (Beskte Riga!)

23. Polen (Beskte landet over nyttr et par r tilbake - kaldt! Men flott! Krakow er nydelig. Var ogs innom Auschwitz/Birkenau. Sterkt vre der, spesielt p midtvinteren..)

24. Tsjekkia (Beskte nydelige Praha!)

25. Hellas (Har vrt p Kreta, og bodd i Athen et par mneder i forbindelse med studier. Amaaazing. Beskte ogs Delphi, Korint og diverse mindre steder som jeg totalt forelsket meg i).

26. Tyrkia (Har vrt der to ganger. Beskt Icmeler, Marmaris, Alanya og Side).

27. Malta (Hadde en utrolig gy vennetur hit for noen r tilbake! Bodde p Gozo, men var ogs innom hovedstaten Valletta)

28. Jordan (Var der i fjor vinter, bodde p luksushotell i Aqaba, badet i ddehavet, ridde kamel i rkenen og beskte Petra - med andre ord en drmmeferie!)

29. Qatar (Har vrt p flyplassen en del ganger, men har ogs vrt innom selve Doha. Kul og moderne arkitektur, men det var s ekstremt varmt at jeg trodde jeg skulle smelte fast i asfalten. Prve kjle oss ned i havet, men det var like varmt.. Yikes)

30. Egypt (Vrt i Kairo, Luxor og Hurghada. Drmmelandet for en historiefrelst som meg!)

31. Kenya (Vrt i Nairobi og p safari i fantastiske Masai Mara)

32. Tanzania (Kjrt rundt p overlandtur, blant annet innom Dar es Salaam, Serengeti, Arusha og Zanzibar (omg!))

33. Malawi (Fattig, lite, men fint land! Reist langs Lake Malawi og beskt hovedstaten Lilongwe)

34. Zambia (Kjrt gjennom landet, og Lusaka til Livingstone ved Victoria Falls!)

35. Russland (Tilbrakte noen dager i Moskva (mener den byen er undervurdert ass), og reiste s med den transmongolske jernbanen til Mongolia. Har med andre ord sett en del!)

36. Mongolia (de og vakkert! Kjrte med den transmongolske jernbanen gjennom landet, og stoppet blant annet i Ulan Bator. Vil tilbake og ri!)

37. Kina (OMFG sier jeg bare, Kina er bare wow. Reiste rundt med tog og var innom Beijing, Xian, Chengdu, Yangshou og Hong Kong)

38. Singapore (Clean and posh! Flott by, og dyreparken var en opplevelse, spesielt vre i en dyrepark etter det er mrkt!)

39. Malaysia (Har blant annet vrt i Kuala Lumpur (tok bussen fra Singapore), Mersing og den fantastiske ya Tioman)

40. Thailand (Elsker Thailand! Har blant annet vrt i Bangkok og p de fantastiske yene Koh Kood og Koh Mak.)

41. India (Ikke s lenge siden jeg var her! Amaaaaaazing tur, var blant annet innom Delhi, Jaipur, Agra, Orchha og Varanasi)

42. Nepal (her var jeg ogs bare for noen uker siden, og vil gjerne tilbake!! Fikk sett blant annet Lumbini (Buddhas fdested), Chitwan Nasjonalpark, Pokhara og Kathmandu)

43. USA (Her har jeg vrt to ganger. Frste gangen dro vi p roadtrip fra LA til Las Vegas og derfra til Gran Canyon og opp til San Francisco. S gikk turen srover langs kysten og Yosemite til LA igjen. Flott tur! Det samme var turen andre gang. Da dro vi med toget gjennom hele stkysten og tvers over landet til vestkysten. Var innom blant annet NY, Washington DC, Orlando, Fort Lauderdale, New Orleans, El Paso, LA, San Francisco)

44. Mexico (Dagstur til Ciudad Juarez fra El Paso i Texas. Kultursjokk! Spennende og vaaaarm dag)

45. Bahamas (Dro p dagscruise dit fra Fort Lauderdale, og regnet nesten bort, haha! For en flaks liksom.. Trosset likevel vret og fikk sett det meste av Port Lucaya og et par strender. Varmt vann!)

46. Venezuela (Hadde noen fantastiske uker p Isla Margarita for noen r siden. Unngikk alt som heter charter, og hadde en av de mest opplevelsesrike og eventyrlige turene jeg har vrt p, haha)

Puh, det var vel alle.. (verdens lengste innlegg eller hva?) Neste tur gr til Bosnia, Montenegro og Kroatia, s da kan jeg slenge tre nye land p listen. Kanskje jeg kommer over 50 land i r da? Ikke at antall land er s ekstremt viktig.. Opplevelsene man fr i landene er jo selvsagt det som er det viktigste. Har ikke tall p hvor mange flotte minner jeg har fra mine reiser! Noen spr om jeg kan nevne et favorittsted/favorittland, men synes det er s utrolig vanskelig. Alle land har bde gode og negative sider, og en reise er aldri lik, uansett om man s reiser tilbake til samme sted. Jeg er bare s utrolig glad og fler meg veldig priviligert som har muligheten til reise som jeg gjr. Hper jeg har ftt sett store deler av verden nr jeg blir gammel! Ser ikke for meg at reiselysten noen ganger kommer til gi slipp...

Hvordan ser din liste ut?

Solnedgang p Isla Margarita

Tror ikke de blir noe srlig flottere enn de vi opplevde der.. Til n er Venezuela det eneste landet i Sr-Amerika jeg har beskt, men vil s veeeeeeeldig gjerne se mer.

Hvor har du vrt i Sr-Amerika/hvor nsker du dra? Har du tips p noen kule steder man burde f med seg? ;)

Eksamensuka og jobbhelga endelig over!

Hurra for det! Har vrt veldig hektisk til tider, men n gleder jeg meg til ta fatt p treningen p ordentlig igjen, og jobbe med anatomien og F VASKET LEILIGHETEN! Det skal bli veldig godt. Blir en del jobbing denne uken og, og gruppejobbing med arbeidskrav, men det kommer man vel ikke utenom. N er det snart bare 1,5 mned til siste eksamen. Tiden gr jo s sinnsykt fort! Fler at tiden laaangt fra strekker til. Men men, fr prve gjre det meste av tiden man har.

nsker alle en god uke!

PS. Er jeg den eneste som gleder meg syyyyyykt til vren/sommeren?

Omg! Ny reise bestilt!

Jaaaaaaaaaa! Endelig! Denne reisen har jeg drmt om og planlagt i hodet i fire-fem r n, og ENDELIG SKAL DEN SKJE! Om under to mneder setter jeg og reisevenninna mi oss p flyet til Zadar, og skal reise rundt i bde Kroatia, Bosnia og Montenegro! Kan ikke tenke meg en herligere ferie akkurat n. Vakre middelalderbyen, dramatiske fjell, krystallklart vann, gelato, vin, god mat, sommerkjoler, fregner, gode bker og flott selskap - hurra!

Har du tenkt deg til utlandet i sommer?

Elefant i campen!

Vi campet p sryggen til Ngorongorokrateret da vi var i Tanzania i sommer, og hadde en nydelig dag nede i krateret p safari. Noen elefanter s vi derimot ikke. Utp ettermiddagen da vi igjen var tilbake p campen oppdaget vi s DENNE kjempen p bildet ovenfor! SE S MYE STRRE HAN ER ENN DOENE! Yikes. Han stod drakk fra vannbeholderen da vi kom, og var ikke spesielt skeptisk til oss firbente. Vi stod kanskje max 10 meter fra han, og bare stirret i disbelief. Skalv litt i beina da.. Kul opplevelse! xD

Selve campen var ogs flott, og som vanlig var det ingen gjerder rundt. Alt av sper, parfymer, tannkrem, mat og lignende mtte derfor oppbevares i bilene slik at ingen villdyr skulle komme inn i campen p leting etter noe som luktet godt/mat

Dorks exploring the last city of the Inkas

Lolololol, Susanne har ogs filmet en del gjennom reisen slangt, og har laget en ganske s genial liten trailersnutt! xD Dorks Abroad ftw!.

reise med tog i India

DET er en opplevelse kan du tro. For nr man skal reise rundt i dette enorme landet er det jo tog som gjelder. Vi reiste med tog mellom Delhi og Jaipur, Jaipur og Agra, Agra og Jhansi og Jhansi og Varanasi. Turene varte alt fra 5 timer til 13 timer, og var som oftest noe forsinket. Tog i India tar tid! Men hjelpes s billig det er! Dessuten kommer man nrt innp lokalbefokningen - noen ganger svrt innp, haha. Veldig gy se hvordan de lyser opp og pner seg nr man kommer i snakk med dem.

Vi reiste med bde frste klasse og andre klasse, med og uten luftkondisjonering, i sittevogn og i liggevogn, p dagtid og p natten. Hver eneste tur var en opplevelse! I frsteklasse-sittevognen fikk vi bde te (alle fikk hver sin tekanne med kokende vann) og varm frokost servert inkludert i billetten.

Togstasjonene er temmelige interessante steder. De er alltid fylt til randen av mennesker, og som oftest str det ogs en ku eller to spiser sppel eller vandrer ute p togsporene mellom perrongene. Store indiske familier sitter samlet med barna sine p fanget, det ligger varer og bagasje over alt og enslige menn samler seg i sirkel rundt deg. Der str de, og bare stirrer. Stirrer p de merkelige hvite menneskene som skal reise med samme tog som dem.

Det aller merkeligste er vel egentlig det som skjer utenfor togsporene toget kjrer forbi. Sppel ligger det strdd overalt, i enorme mengder, spesielt i det lille sjiktet mellom togsporet og de sm og store byene toget kjrer forbi. Disse sppelstrekkene fungerer ogs som toalett (ja akkurat) for de fattigste som ikke engang har ett do g p i byen sin. Folk sitter ofte sammen, med rompa bar, og snakker mens de titter p toget som kjrer forbi og gjr sitt forndne.. Valgte ikke ta bilde av dette bde av respekt og vel, ikke akkurat noe jeg vil spare i fotosamlingen :P Men, tok likevel dette bildet under av en frue som gjr sitt... siden hun satt ganske langt unna og alt snnderrejau.

Tog i India er med andre ord ganske interessant! En ypperlig mte komme seg rundt i landet p, og et stort pluss er jo at man kommer i kontakt med lokalbefolkningen. Forsinkelser m man bare regne med, og s lenge man gr inn med et pent sinn - s gr jo alt bare fint, ikke sant?

Noen som har noen indiske tog-erfaringer de vil dele? ;)

Da var en finfin pske over!

Det ble verken hyttepske eller hyfjell p meg i r, men psken ble absolutt bra likevel. Tiden har gtt til litt jobbing, mange turer bde til fots og p ski, og til treffe venner. Skulle gjerne sett litt mer av sistnevnte, men slik er det nr timeplanene til alle ikke alltid klaffer helt. Kjempegy at jeg fikk skiene ut av garasjen etter snn fire r eller hvor lenge det enn har vrt siden jeg gikk p ski sist.. 2 mil fordelt p to dager og kjempefint fre. Sol fra bl himmel er som oftest en mangelvare her i Bod. Slenger med en million bilder fra psken min, hper psken din ogs har vrt kjempefin! Wow, som jeg rimer... Traff forresten pskeharen ogs!

I morgen er det tilbake til hverdagen igjen blant annet med en tre-dagers hjemmeeksamen, hurra..

Snapshots fra Pokhara, Nepal

Pokhara er den nest strste byen i Nepal, med sine 350,000 innbyggere. Byen er ganske populr hos turister p grunn av dens nrhet til de store fjellene. 3 av verdens 10 hyeste fjell ligger bare et par mil fra byen, og dominerer utsikten man har fra alle byens kanter p en skyfri dag. Fjellene fles s nrme at man rett og slett bare kan rekke ut hnden og ta p dem. Og her snakker vi om fjell opp i 7,500 meters hyde.

Byen er p en mte delt i to, hoveddelen hvor mesteparten av de lokale bor, og Lakeside, som ligger ved innsjen Phewa. Hovedgaten i Lakeside er fulle av sm butikker som selger alt fra sengetepper og slv til falske fritidsklr/hikingklr til en brkdel av prisen hjemme. nsker jeg hadde tid til handle mer! Trenger vel ikke nevne at alt er svimlende billig.

Pokhara er for de fleste bare et midlertidig stopp p vei til fjellene eller tilbake, men det finnes ogs en del ting man kan gjre der. For eksempel paragliding, btturer p innsjen, sm trekkingturer rundt i omrdet, leie motorsykkel, g/kjre opp til fredspagodaen, beske tempel, shoppe, se soloppgangen fra Sarangkot osv. Flere av disse tingene stod p vr timeplan da vi var der, men vret var ikke helt samarbeidsvillig. Sekundene etter jeg og romkameraten min satte oss i bilen for bli kjrt til paraglidingstedet, fikk vi beskjeden om at uvr var p vei inn. Hagl p strrelse med klinkekuler hamret ned, og regnet var skikkelig intenst. Alle utendrsaktiviteter den dagen ble det alts drlig med..

Fr hpe p bedre lykke neste gang!

From blonde to brunette

Da var jeg alts blitt brunette ja, som jeg egentlig i grunnen er. Var blond da jeg reiste hjemmefra i slutten av februar, ble rosa underveis i India, og er n alts brun i sveisen. Uvant! Lenge siden hret mitt var denne fargen for si det snn.. Blir nok bli blondere igjen nr sommeren kryper nrmere, men akkurat n synes jeg det er helt greit vre litt mrkere i hret. xD

From this:

To this (hahahahha, Holi alts..):

Og til slutt dette:

Jepp...

I smfly rundt Mount Everest!

Siste morgenen i Kathmandu l det en stor begivenhet foran fem av oss - vi skulle opp i smfly og spane inn verdens hyeste fjell! De fantastiske fjellkjedene rundt Pokhara vekket fjellentusiastene i oss, og vi gledet oss om mulig enda mer.

Flyet var ikke akkurat stort, men ikke minimalt heller. 1 sete p ene siden, 2 p andre siden. Selve flyturen tok rundt en time, men det var en del forsinkelser, og vi mtte ogs sirkle rundt i luften fr vi kunne lande p grunn av k siiden de bare har en rullebane.

Men serrist! fly langs Himalayafjellkjeden og plutselig oppdage fjellet over alle fjell - DET var ganske stort (bokstavelig talt, lollers)! Fikk s komme inn i cockpiten et par ganger og prate med styrmannen, og se utsikten derfra. Flte likevel vi hadde altfor kort tid der oppe i lufta.. Spesielt til den prisen ($ 176 (yikes)).

N gleder jeg meg bare sinnsykt til en dag i framtiden hike i fjellene i Nepal, og forhpentligvis g helt til EBC - Everest base camp!

Noen som har vandret rundt i Nepal, eller som meg, drmmer om gjre det?

Kina!

Hvorfor i all verden har jeg ikke skrevet mer om Kina? Det er jo et av mine absolutte favorittland! En gigantisk rre av utenomjordiske landskaper, eldgammel kultur, spesiell arkitektur, knallgod mat og kanskje litt merkelige (haha), men kjempehyggelige mennesker. Er det et land jeg M tilbake til (utenom India og Nepal som jeg nettopp fikk en smakebit av) s er det nettopp Kina.

Jeg beskte landet i 2009 etter ha ankommet Beijing med den transmongolske jernbanen. Tilbrakte noen dager der, og gikk blant annet p den kinesiske mur mellom Jinshanling og Simatai, beskte nattmarkedet (med sine merkelige delikatesser), den forbudte by, og mange parker, bydeler og hutonger. Spennende og GIGANTISK by, s det ble mye ging.

Deretter reiste vi med tog ned til Xian, hvor vi syklet p den eldgamle bymuren, kom face to face med terrakottakrigerne og klatret opp p det hellige fjellet Huashan, og s en spektakulr soloppgang.

Deretter gikk turen til Chengdu. Her var det store hydepunktet treffe pandaene!

Neste stopp ble Yangshou og smstedene Moon Hill og Xingping med sine fantastiske fjellformasjoner og landlige idyll. Her gikk dagene til EXPLORING, vi vandret gjennom rismarker og opp p et par av disse kule fjellene. Vi dro p sykkelturer, badet i elva og kom i kontakt med lokalbefolkningen.

Siste stop p ferden var Hong Kong, men den storbyen tar jeg i et annet innlegg.

Kina er et magisk land i mine yne, p mange mange mter. Det var helt tragisk dra derifra fordi jeg flte det var s utrolig mye igjen se. Landet gav mersmak for si det snn!

Har du vrt i Kina, eller kanskje du nsker dra dit? DO IT!

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014 April 2014 Mars 2014 Februar 2014 Januar 2014 Desember 2013 November 2013 Oktober 2013 September 2013 August 2013 Juli 2013 Juni 2013 Mai 2013 April 2013 Mars 2013 Februar 2013 Januar 2013 Desember 2012 November 2012 Oktober 2012 September 2012 August 2012 Juli 2012 Juni 2012 Mai 2012 April 2012 Mars 2012 Februar 2012

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?