Dagene går i ett

Ja, de gjør det. Lesing av pensum, arbeidskrav og andre oppgaver, turer, trening og jobb - det er det dagene består av for tiden. Greit nok det, men det blir veldig godt når siste eksamen for semesteret er ferdig den 7. juni. Gleder meg! Det skal bli en kjempefin sommer i år, og jeg håper været blir bra her i nord. Da blir alt perfekt!

Nå pakker jeg baggen og drar til søskenbarnene mine fram til mandag. Skal sittebarnevakt for dem og hunden mens foreldrene skal til Island (!) på firmatur. Blir koselig det! Håper likevel jeg får gjort masse skolearbeid, men vi får se.

Ha en fin helg!

Det hellige tempelet Pashupatinath

Dette tempelet som ligger et par kilometer utenfor sentrum av Kathamndu i Nepal, regnes å være et av de helligste hindutemplene viet til Shiva i hele verden. Tempelet ligger ved Betwa-elven, og det er en rekke ghats (trapper ned til vannet) langs elven ved tempelet. På disse ghats skjer det mye forskjellig. Enkelte (spesielt pilegrimer) bader i det hellige vannet, noen vasker klærne sine, kyr drikker av det - og like bortenfor blir mennesker kremerte, og askene deres dumpet i vannet. Ja, det høres kanskje brutalt ut, men for hinduene er det en siste renselse og en stor ære. Det er også vanlig praksis, så hinduene tenker kanskje ikke så mye over det, men det er ganske sterkt å se mennesker bokstavelig talt bli brent på bålet like bortenfor deg. På bildet over pågår det en "dødsseremoni" for mannen i gult. Like etterpå ble han flyttet og lagt oppå en platform av ved, hvor han etterhvert skulle kremeres. Jeg valgte av respekt å ikke ta bilde av dette, men totalt foregikk det 5 ulike kremasjoner langs disse ghats morgenen jeg var der (jeg stod på en bro når jeg tok dette bildet over, og bak meg fortsatte ghat'ene). Taxisjåføren min sa at det var good luck å se så mange kremasjoner på en dag..

Selve tempelet er det med gulltak i bakgrunnen, men inn dit får bare hinduer adgang. Det er likevel mye annet å se på det store tempelområdet! Fra der jeg står å tar bilde er det flere votivskrin bygget til ære for diverse mennesker som nå har vært døde i mange herrens år.

Det befinner seg også mange sadhus (hellige menn) på området, med lite klær, laaangt hår og skjegg, og farger på kroppen. Enkelte av disse ber om penger i bytte for et bilde, og de har vel egentlig blitt attraksjoner i seg selv.

Stedet jeg likte meg aller best på var når jeg gikk de tusen trappene opp på toppen, og kom til et annet og mindre tempelkompleks. Aner ikke hva det heter, men det var på vei mot Goraknath tempel. Dessverre hadde jeg ikke tid til å gå så lang da (taxien stod å ventet med sekken min i for å ta meg til flyplassen).. Men området jeg kom til var nesten helt øde! Bare jeg og apene som vandret rundt, og et par nepalesere som ville ta bilde av meg. OG VERDENS SØTESTE LILLE HUND! Den kom dultende bort til meg og ville absolutt ligge mellom beina mine i skyggen. Skal si dere at det var fælt å forlate den ja..

Møtte også en del mennesker, og som alltid er det kjempekoselig! Enkelte ber meg om å ta bilde med dem, andre ganger ber jeg om å ta bilder av noen. Slik som familien under, de var så skjønne! Hun lille jenta vinket så fint når vi gikk forbi hverandre at jeg måtte bare stoppe dem. xD

Åh herregud, har jeg sagt at jeg savner å reise? Haha, det er jo så herlig, spennende, utfordrende og lærerikt på alle måter! Muuuuuuust goooo baaaaack. Er dere i Kathamndu anbefales det å dra innom tempelet en tur.

Bollywood!

Å dra på kino i India er virkelig noe for seg selv. Kinoen Raj Mandir i Jaipur er ganske awesome i seg selv, med skikkelig overdådig 50-talls interiør og lysekroner større enn bilen min. Popcornet koster bare 3 kroner og hundrevis av forventningsfulle indere venter febrilske på å slippe inn i kinosalen.

Vel inne i salen er det ikke akkurat stillheten som senker seg da lyset slås av og gardinene foran lerretet åpner seg. Hylene fra inderne braker løs da de ser favorittskuespillerne sine vise seg på skjermen, og de klapper i vei. Mange tar bilder av både seg selv, popcornet og kinolerretet. Andre står opp i protest mot ting de ikke liker i handlingen og roper mot skjermen. Babyer gråter og menn plystrer. Når dansingen og syngingen begynner i filmen, stemmer nesten hele salen med og synger i vei. Danse gjør mange også! Handlingen foregår på hindi, og engelsk tekst finnes ikke. Vi blir derfor sittende å glise og veksler mellom å følge med filmen og alle menneskene rundt oss. Absolutt en opplevelse - om ikke en høylytt en!

Filmen vi så het Tere Naal Love Ho Gaya, og var pretty good. Klarte faktisk å følge handlingen ganske godt til tross for språkbarrieren og! Haha. Her er en trailer for de spesielt interesserte:

Blir nok å prøve meg på fler Bollywoodfilmer i framtiden. xD Hva med deg?

Hvor har jeg vært?

Fikk en forespørsel om å skrive et innlegg om hvor jeg har vært i verden og hvilke land jeg har besøkt, så tenkte å prøve meg på det! I dags dato har jeg vært i 46 land har jeg regnet ut - så det har jo blitt en del! Enkelte land har jeg bare såvidt vært over grensa på (f.eks. har besøkt øyer som tilhører landet), mens andre land har jeg vært flere ganger i. Har selvfølgelig ikke regnet med land jeg bare har mellomlandet i, eller slikt. Prepare yourself for verdens lengste innlegg!

Slik ser i alle fall listen ut over land jeg har besøkt:

1. Norge (haha)

2. Sverige (Har vært over alt + øyene, og har ikke engang tall på hvor mange ganger.. har til og med bodd i Stockholm ett år)

3. Danmark (mange, mange ganger gjennom årene. Begynner å bli en stund siden sist nå!)

4. Finland (Har vært på Åland)

(har bare papirbilder..)

5. Tyskland (Nord-Tyskland har jeg vært i mange ganger, men hadde en nydelig tur sørover langs de vestlige delene av landet og ned til Bodensee/Munchen osv. Tyskland er nok et av de mest undervurderte landene jeg har vært i!)

6. Storbritannia (London har jeg vært i 6 ganger nå, blir aldri lei den byen! Har også vært i Oxford, Milton Keynes, Bath, Castle Combe og Lacock + og kjørt rundt i Nord-Irland, og besøkt Belfast).

7. Irland (Var på en fantastisk rundtreise roadtrip i fjor og var innom de aller fleste av de store byene. Fantastisk øy!)

8. Frankrike (Vært i Paris to ganger, og har i tillegg vært i Nice, Ezé og Carcassonne (sistnevnte er så fantastisk at jeg tror jeg må flytte dit..)).

9. Andorra (miniputtstaden mellom Frankrike og Spania)

10. Spania (Barcelona, Tossa de Mar og kjørt litt rundt deromkring og nordover)

11. Portugal (Har vært på øya Madeira, flott sted!)

12. Belgia (Kjørt gjennom landet på vei til Frankrike, var egentlig grått og trist.. foruten Brussel da, flott bykjerne!)

13. Nederland (Vært i Amsterdam to ganger, har ellers kjørt rundt og blant annet vært i Zandvoort)

(det er så lenge siden at jeg bare har papirbilder fra reisen!)

14. Luxembourg (Kjørt igjennom på en dag, såpass lite land at fikk egentlig ikke sett noe spesielt.. Flott natur da).

15. Sveits (Også besøkt på bilferie, blant annet Zurich var nydelig!)

16. Liechtenstein (Kult lite land! Hovedstaten Vaduz var søt med slottet sitt tronende over byen)

17. Monaco (Stilig sted! Flott og storslagent. Kommer fortsatt ikke over hvor svære de båtene som lå i havna var..)

18. Italia (Et av landene i mitt hjerte! Har vært blant annet i Venezia, Firenze, Napoli, Pompeii, Pisa, og bodde i Roma et par måneder og studerte)

19. Vatikanstaten (Sikkert tusen ganger, gøy å gå fra der jeg bodde i Roma til "et annet land" xD Og Peterskirken kan virkelig gjøre enhver religiøs..)

20. Østerrike (Besøkt i forbindelse med bilferie. Kjørt i de nordvestlige delene av landet, blant annet rundt Innsbruck. Vil til Wien!)

21. Estland (Har besøkt flotte Tallinn)

22. Latvia (Besøkte Riga!)

23. Polen (Besøkte landet over nyttår et par år tilbake - kaldt! Men flott! Krakow er nydelig. Var også innom Auschwitz/Birkenau. Sterkt å være der, spesielt på midtvinteren..)

24. Tsjekkia (Besøkte nydelige Praha!)

25. Hellas (Har vært på Kreta, og bodd i Athen et par måneder i forbindelse med studier. Amaaazing. Besøkte også Delphi, Korint og diverse mindre steder som jeg totalt forelsket meg i).

26. Tyrkia (Har vært der to ganger. Besøkt Icmeler, Marmaris, Alanya og Side).

27. Malta (Hadde en utrolig gøy vennetur hit for noen år tilbake! Bodde på Gozo, men var også innom hovedstaten Valletta)

28. Jordan (Var der i fjor vinter, bodde på luksushotell i Aqaba, badet i dødehavet, ridde kamel i ørkenen og besøkte Petra - med andre ord en drømmeferie!)

29. Qatar (Har vært på flyplassen en del ganger, men har også vært innom selve Doha. Kul og moderne arkitektur, men det var så ekstremt varmt at jeg trodde jeg skulle smelte fast i asfalten. Prøve å kjøle oss ned i havet, men det var like varmt.. Yikes)

30. Egypt (Vært i Kairo, Luxor og Hurghada. Drømmelandet for en historiefrelst som meg!)

31. Kenya (Vært i Nairobi og på safari i fantastiske Masai Mara)

32. Tanzania (Kjørt rundt på overlandtur, blant annet innom Dar es Salaam, Serengeti, Arusha og Zanzibar (omg!))

33. Malawi (Fattig, lite, men fint land! Reist langs Lake Malawi og besøkt hovedstaten Lilongwe)

34. Zambia (Kjørt gjennom landet, og Lusaka til Livingstone ved Victoria Falls!)

35. Russland (Tilbrakte noen dager i Moskva (mener den byen er undervurdert asså), og reiste så med den transmongolske jernbanen til Mongolia. Har med andre ord sett en del!)

36. Mongolia (Øde og vakkert! Kjørte med den transmongolske jernbanen gjennom landet, og stoppet blant annet i Ulan Bator. Vil tilbake og ri!)

37. Kina (OMFG sier jeg bare, Kina er bare wow. Reiste rundt med tog og var innom Beijing, Xian, Chengdu, Yangshou og Hong Kong)

38. Singapore (Clean and posh! Flott by, og dyreparken var en opplevelse, spesielt å være i en dyrepark etter det er mørkt!)

39. Malaysia (Har blant annet vært i Kuala Lumpur (tok bussen fra Singapore), Mersing og den fantastiske øya Tioman)

40. Thailand (Elsker Thailand! Har blant annet vært i Bangkok og på de fantastiske øyene Koh Kood og Koh Mak.)

41. India (Ikke så lenge siden jeg var her! Amaaaaaazing tur, var blant annet innom Delhi, Jaipur, Agra, Orchha og Varanasi)

42. Nepal (her var jeg også bare for noen uker siden, og vil gjerne tilbake!! Fikk sett blant annet Lumbini (Buddhas fødested), Chitwan Nasjonalpark, Pokhara og Kathmandu)

43. USA (Her har jeg vært to ganger. Første gangen dro vi på roadtrip fra LA til Las Vegas og derfra til Gran Canyon og opp til San Francisco. Så gikk turen sørover langs kysten og Yosemite til LA igjen. Flott tur! Det samme var turen andre gang. Da dro vi med toget gjennom hele østkysten og tvers over landet til vestkysten. Var innom blant annet NY, Washington DC, Orlando, Fort Lauderdale, New Orleans, El Paso, LA, San Francisco)

44. Mexico (Dagstur til Ciudad Juarez fra El Paso i Texas. Kultursjokk! Spennende og vaaaarm dag)

45. Bahamas (Dro på dagscruise dit fra Fort Lauderdale, og regnet nesten bort, haha! For en flaks liksom.. Trosset likevel været og fikk sett det meste av Port Lucaya og et par strender. Varmt vann!)

46. Venezuela (Hadde noen fantastiske uker på Isla Margarita for noen år siden. Unngikk alt som heter charter, og hadde en av de mest opplevelsesrike og eventyrlige turene jeg har vært på, haha)

Puh, det var vel alle..  (verdens lengste innlegg eller hva?) Neste tur går til Bosnia, Montenegro og Kroatia, så da kan jeg slenge tre nye land på listen. Kanskje jeg kommer over 50 land i år da? Ikke at antall land er så ekstremt viktig.. Opplevelsene man får i landene er jo selvsagt det som er det viktigste. Har ikke tall på hvor mange flotte minner jeg har fra mine reiser! Noen spør om jeg kan nevne et favorittsted/favorittland, men synes det er så utrolig vanskelig. Alle land har både gode og negative sider, og en reise er aldri lik, uansett om man så reiser tilbake til samme sted. Jeg er bare så utrolig glad og føler meg veldig priviligert som har muligheten til å reise som jeg gjør. Håper jeg har fått sett store deler av verden når jeg blir gammel! Ser ikke for meg at reiselysten noen ganger kommer til å gi slipp...

Hvordan ser din liste ut?

Solnedgang på Isla Margarita

Tror ikke de blir noe særlig flottere enn de vi opplevde der.. Til nå er Venezuela det eneste landet i Sør-Amerika jeg har besøkt, men vil så veeeeeeeldig gjerne se mer.

Hvor har du vært i Sør-Amerika/hvor ønsker du å dra? Har du tips på noen kule steder man burde få med seg? ;)

Eksamensuka og jobbhelga endelig over!

Hurra for det! Har vært veldig hektisk til tider, men nå gleder jeg meg til å ta fatt på treningen på ordentlig igjen, og jobbe med anatomien og FÅ VASKET LEILIGHETEN! Det skal bli veldig godt. Blir en del jobbing denne uken og, og gruppejobbing med arbeidskrav, men det kommer man vel ikke utenom. Nå er det snart bare 1,5 måned til siste eksamen. Tiden går jo så sinnsykt fort! Føler at tiden laaangt fra strekker til. Men men, får prøve å gjøre det meste av tiden man har.

Ønsker alle en god uke!

PS. Er jeg den eneste som gleder meg syyyyyykt til våren/sommeren?

Omg! Ny reise bestilt!

Jaaaaaaaaaa! Endelig! Denne reisen har jeg drømt om og planlagt i hodet i fire-fem år nå, og ENDELIG SKAL DEN SKJE! Om under to måneder setter jeg og reisevenninna mi oss på flyet til Zadar, og skal reise rundt i både Kroatia, Bosnia og Montenegro! Kan ikke tenke meg en herligere ferie akkurat nå. Vakre middelalderbyen, dramatiske fjell, krystallklart vann, gelato, vin, god mat, sommerkjoler, fregner, gode bøker og flott selskap - hurra!

Har du tenkt deg til utlandet i sommer?

Elefant i campen!

Vi campet på åsryggen til Ngorongorokrateret da vi var i Tanzania i sommer, og hadde en nydelig dag nede i krateret på safari. Noen elefanter så vi derimot ikke. Utpå ettermiddagen da vi igjen var tilbake på campen oppdaget vi så DENNE kjempen på bildet ovenfor! SE SÅ MYE STØRRE HAN ER ENN DOENE! Yikes. Han stod å drakk fra vannbeholderen da vi kom, og var ikke spesielt skeptisk til oss firbente. Vi stod kanskje max 10 meter fra han, og bare stirret i disbelief. Skalv litt i beina da.. Kul opplevelse! xD

Selve campen var også flott, og som vanlig var det ingen gjerder rundt. Alt av såper, parfymer, tannkrem, mat og lignende måtte derfor oppbevares i bilene slik at ingen villdyr skulle komme inn i campen på leting etter noe som luktet godt/mat

Dorks exploring the last city of the Inkas

Lolololol, Susanne har også filmet en del gjennom reisen sålangt, og har laget en ganske så genial liten trailersnutt! xD Dorks Abroad ftw!.

Å reise med tog i India

DET er en opplevelse kan du tro. For når man skal reise rundt i dette enorme landet er det jo tog som gjelder. Vi reiste med tog mellom Delhi og Jaipur, Jaipur og Agra, Agra og Jhansi og Jhansi og Varanasi. Turene varte alt fra 5 timer til 13 timer, og var som oftest noe forsinket. Tog i India tar tid! Men hjelpes så billig det er! Dessuten kommer man nært innpå lokalbefokningen - noen ganger svært innpå, haha. Veldig gøy å se hvordan de lyser opp og åpner seg når man kommer i snakk med dem.

Vi reiste med både første klasse og andre klasse, med og uten luftkondisjonering, i sittevogn og i liggevogn, på dagtid og på natten. Hver eneste tur var en opplevelse! I førsteklasse-sittevognen fikk vi både te (alle fikk hver sin tekanne med kokende vann) og varm frokost servert inkludert i billetten.

Togstasjonene er temmelige interessante steder. De er alltid fylt til randen av mennesker, og som oftest står det også en ku eller to å spiser søppel eller vandrer ute på togsporene mellom perrongene. Store indiske familier sitter samlet med barna sine på fanget, det ligger varer og bagasje over alt og enslige menn samler seg i sirkel rundt deg. Der står de, og bare stirrer. Stirrer på de merkelige hvite menneskene som skal reise med samme tog som dem.

Det aller merkeligste er vel egentlig det som skjer utenfor togsporene toget kjører forbi. Søppel ligger det strødd overalt, i enorme mengder, spesielt i det lille sjiktet mellom togsporet og de små og store byene toget kjører forbi. Disse søppelstrekkene fungerer også som toalett (ja akkurat) for de fattigste som ikke engang har ett do å gå på i byen sin. Folk sitter ofte sammen, med rompa bar, og snakker mens de titter på toget som kjører forbi og gjør sitt fornødne.. Valgte å ikke ta bilde av dette både av respekt og vel, ikke akkurat noe jeg vil spare i fotosamlingen :P Men, tok likevel dette bildet under av en frue som gjør sitt... siden hun satt ganske langt unna og alt sånnderrejau.

Tog i India er med andre ord ganske interessant! En ypperlig måte å komme seg rundt i landet på, og et stort pluss er jo at man kommer i kontakt med lokalbefolkningen. Forsinkelser må man bare regne med, og så lenge man går inn med et åpent sinn - så går jo alt bare fint, ikke sant?

Noen som har noen indiske tog-erfaringer de vil dele? ;)

Da var en finfin påske over!

Det ble verken hyttepåske eller høyfjell på meg i år, men påsken ble absolutt bra likevel. Tiden har gått til litt jobbing, mange turer både til fots og på ski, og til å treffe venner. Skulle gjerne sett litt mer av sistnevnte, men slik er det når timeplanene til alle ikke alltid klaffer helt. Kjempegøy at jeg fikk skiene ut av garasjen etter sånn fire år eller hvor lenge det enn har vært siden jeg gikk på ski sist.. 2 mil fordelt på to dager og kjempefint føre. Sol fra blå himmel er som oftest en mangelvare her i Bodø. Slenger med en million bilder fra påsken min, håper påsken din også har vært kjempefin! Wow, som jeg rimer... Traff forresten påskeharen også!

I morgen er det tilbake til hverdagen igjen blant annet med en tre-dagers hjemmeeksamen, hurra..

Snapshots fra Pokhara, Nepal

Pokhara er den nest største byen i Nepal, med sine 350,000 innbyggere. Byen er ganske populær hos turister på grunn av dens nærhet til de store fjellene. 3 av verdens 10 høyeste fjell ligger bare et par mil fra byen, og dominerer utsikten man har fra alle byens kanter på en skyfri dag. Fjellene føles så nærme at man rett og slett bare kan rekke ut hånden og ta på dem. Og her snakker vi om fjell opp i 7,500 meters høyde.

Byen er på en måte delt i to, hoveddelen hvor mesteparten av de lokale bor, og Lakeside, som ligger ved innsjøen Phewa. Hovedgaten i Lakeside er fulle av små butikker som selger alt fra sengetepper og sølv til falske fritidsklær/hikingklær til en brøkdel av prisen hjemme. Ønsker jeg hadde tid til å handle mer! Trenger vel ikke å nevne at alt er svimlende billig.

Pokhara er for de fleste bare et midlertidig stopp på vei til fjellene eller tilbake, men det finnes også en del ting man kan gjøre der. For eksempel paragliding, båtturer på innsjøen, små trekkingturer rundt i området, leie motorsykkel, gå/kjøre opp til fredspagodaen, besøke tempel, shoppe, se soloppgangen fra Sarangkot osv. Flere av disse tingene stod på vår timeplan da vi var der, men været var ikke helt samarbeidsvillig. Sekundene etter jeg og romkameraten min satte oss i bilen for å bli kjørt til paraglidingstedet, fikk vi beskjeden om at uvær var på vei inn. Hagl på størrelse med klinkekuler hamret ned, og regnet var skikkelig intenst. Alle utendørsaktiviteter den dagen ble det altså dårlig med..

Får håpe på bedre lykke neste gang!

From blonde to brunette

Da var jeg altså blitt brunette ja, som jeg egentlig i grunnen er. Var blond da jeg reiste hjemmefra i slutten av februar, ble rosa underveis i India, og er nå altså brun i sveisen. Uvant! Lenge siden håret mitt var denne fargen for å si det sånn.. Blir nok å bli blondere igjen når sommeren kryper nærmere, men akkurat nå synes jeg det er helt greit å være litt mørkere i håret. xD

From this:

To this (hahahahha, Holi altså..):

Og til slutt dette:

Jepp...

I småfly rundt Mount Everest!

Siste morgenen i Kathmandu lå det en stor begivenhet foran fem av oss - vi skulle opp i småfly og spane inn verdens høyeste fjell! De fantastiske fjellkjedene rundt Pokhara vekket fjellentusiastene i oss, og vi gledet oss om mulig enda mer.

Flyet var ikke akkurat stort, men ikke minimalt heller. 1 sete på ene siden, 2 på andre siden. Selve flyturen tok rundt en time, men det var en del forsinkelser, og vi måtte også sirkle rundt i luften før vi kunne lande på grunn av kø siiden de bare har en rullebane.

Men serriøst! Å fly langs Himalayafjellkjeden og plutselig oppdage fjellet over alle fjell - DET var ganske stort (bokstavelig talt, lollers)! Fikk så komme inn i cockpiten et par ganger og prate med styrmannen, og se utsikten derfra. Følte likevel vi hadde altfor kort tid der oppe i lufta.. Spesielt til den prisen ($ 176 (yikes)).

Nå gleder jeg meg bare sinnsykt til å en dag i framtiden hike i fjellene i Nepal, og forhåpentligvis gå helt til EBC - Everest base camp!

Noen som har vandret rundt i Nepal, eller som meg, drømmer om å gjøre det?

Kina!

Hvorfor i all verden har jeg ikke skrevet mer om Kina? Det er jo et av mine absolutte favorittland! En gigantisk røre av utenomjordiske landskaper, eldgammel kultur, spesiell arkitektur, knallgod mat og kanskje litt merkelige (haha), men kjempehyggelige mennesker. Er det et land jeg MÅ tilbake til (utenom India og Nepal som jeg nettopp fikk en smakebit av) så er det nettopp Kina.

Jeg besøkte landet i 2009 etter å ha ankommet Beijing med den transmongolske jernbanen. Tilbrakte noen dager der, og gikk blant annet på den kinesiske mur mellom Jinshanling og Simatai, besøkte nattmarkedet (med sine merkelige delikatesser), den forbudte by, og mange parker, bydeler og hutonger. Spennende og GIGANTISK by, så det ble mye gåing.

Deretter reiste vi med tog ned til Xian, hvor vi syklet på den eldgamle bymuren, kom face to face med terrakottakrigerne og klatret opp på det hellige fjellet Huashan, og så en spektakulær soloppgang.

Deretter gikk turen til Chengdu. Her var det store høydepunktet å treffe pandaene!

Neste stopp ble Yangshou og småstedene Moon Hill og Xingping med sine fantastiske fjellformasjoner og landlige idyll. Her gikk dagene til EXPLORING, vi vandret gjennom rismarker og opp på et par av disse kule fjellene. Vi dro på sykkelturer, badet i elva og kom i kontakt med lokalbefolkningen.

Siste stop på ferden var Hong Kong, men den storbyen tar jeg i et annet innlegg.

Kina er et magisk land i mine øyne, på mange mange måter. Det var helt tragisk å dra derifra fordi jeg følte det var så utrolig mye igjen å se. Landet gav mersmak for å si det sånn!

Har du vært i Kina, eller kanskje du ønsker å dra dit? DO IT!

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?