It's Holi!

I fjor feiret jeg hinduenes vår/fargefestival i en liten by i India, og det var en av de kuleste opplevelsene jeg noengang har vært med på. Anbefales virkelig! Farger EVERYWHERE. Latter og gøy, musikk og søte barnesmil. Reisende og lokale, unge og gamle, kvinner og menn og hunder og kyr i en fargerik blanding.

I dag er det atter Holi igjen, og jeg missunner alle som feirer dagen i India. Happy Holi!

Unike og bisarre destinasjoner del 4

Jakten på unike, bisarre og spennende steder tar aldri slutt! Hele tiden dukker det opp merkelige og flotte steder - her kommer liste nr. 4!

1. Slottet Neuschwanstein i Tyskland

Ønsker man å se et eventyrslott uten like trenger man ikke å dra lenger enn til utenfor Munchen i Tyskland. Her ligger noe av det flotteste av det flotte. Det er ikke så gammelt. Grunnsteinen ble nedlagt i 1869, og Kong Ludvig II av Bayern håpet han kunne ta i bruk slottet 15 år senere, men det skjedde ikke. Han døde i 1886 og slottet er enda ikke ferdig - innvendig that is. Jeg var der for en god del år siden, og husker hvordan man gikk fra det ene storslagne rommet til det andre, og plutselig dukket ett og annet fullstendig tomt rom opp. Merkelig!

2. Wisteria tunnellen i Kawachi Fuji Garden, Japan

Hvis man ønsker seg en magisk blomsteropplevelse bør man ta turen til Japan. I Kawachi Fuji Garden henger wisteriablomsterne over deg, og danner en nydelig tunnel. Tror jeg kunne sittet på benken der inne i en evighet. Denne parken ligger i Kitakyushu, ca. 4 timer utenfor Tokyo.

3. Ronda i Spania

Middelalderbyer er kule i seg selv, men når de ligger ytterst på en klippe blir de nesten uimotståelige! Ronda ligger sør i Spania, og regnes som en av landets eldste byer. Byen deles også faktisk i to av en 120 meter dyp kløft! Tre broer strekker seg over kløften, hvor den nyeste er fra 1700-tallet og den eldste er fra romertiden! Wow.

4. Kirken på Katskhi Pillar, Georgia

I det vestlige Georgia bestemte noen seg for å bygge en kirke på denne 40 meter høye monolitten for over 1000 år siden - og kirken den står der enda den dag i dag. I nyere tid var det ingen som hadde kommet seg opp på steinpillaren før i 1944 da stedet først ble undersøkt av forskere. Etter det har man funnet ruiner fra 400-500-hundretallet også der oppe. Helt utrolig å tenke på hvordan menneskene fikk seg selv opp dit på den tiden - og ikke minst all steinmaterialet som var nødvendig for å bygge der oppe! I dag er det lettere, og en stålstige hjelper besøkende opp på toppen.

5. Santa Domenica nel Salento, Italia

Hvert år i månedsskiftet mellom juni og juli feirer byen Scorrano en lysfestival dedisert til helgenen Santa Domenica. Feiringen av Santa Domenica er fordi hun i følge historien reddet byen fra pesten for mange århundrer siden, og innbyggerne av byen ønsker å årlig takke henne for dette. De feirer henne med å tenne et lys og sette det i vinduskarmen for å lyse opp i mørket. Feiringen har også utviklet seg med årene og helt fantastiske lysshow tar sted under feiringen, og ikke minst fyrverkeri!

6. Fargerike fjell mellom Tabriz og Ahar, Iran

Disse fjellene befinner seg mellom byene Tabriz og Ahar i Iran. Ulike mineralsammensetninger i bergartene skaper de spesielle fargene. Dette er et ugjestmildt miljø ca 1500 meter over havnivå, selv om "fjelltoppene" ikke er stort høyere enn 100 meter. Klimaet er varmt og tørt, og vannet i området er svært salt og udrikkelig. Det ser nesten ut som en scene fra en annen planet!

7. Undervannsparken i Green Lake, Østerrike

Dette er et litt merkelig sted. Halve året er denne parken på tørr bakke, men når sommeren kommer smelter snøen i fjellene og oversvømmer stedet slik at parken blir liggende under vann. Vannet her stiger rundt 10 meter om sommeren! Mange dykkere kommer hit på senvåren/tidlig på sommeren for å svømme gjennom denne merkelige undervannsverdenen. Det føles sikkert rart å flyte gjennom busker og trær!

8. 3D street art in West Dock, England

Kunstneren Edgar Mueller har skapt mange av mesterverkene som titt og ofte dukker opp på West Dock. Han benytter seg av kritt, og får altså til det utroligste. Trykk HER for å se mer.

9. Plitvice Lakes nasjonalpark i Kroatia

Kroatia har mye flott å by på, og dette stedet skal visstnok være noe av det flotteste. Det er faktisk den eldste nasjonalparken i sørøsteuropa, og den største i hele Kroatia - og står på UNESCOs liste over verneverdige områder. Området består av 16 innsjøer som bindes sammen av små og store fosser og elver. Dessuten er området særdeles frodig og skaper en slags jungelatmosfære. Dessuten har innsjøene forskjellige farger, alt etter hvordan mineralnivået i dem er, samt hvor mange mikroorganismer som befinner seg i de og hvordan solen skinner på dem. Høres nydelig ut!

10. Borobudur Temple Compound, Indonesia

Jeg har et "weak spot" for tempelkonstruksjoner, og spesielt enorme tempelområder jeg aldri har hørt om før - slik som dette stedet. Det ser helt magisk ut! Dette UNESCO-området består av tre buddhistiske tempelkomplekser som ligger i en rett linje i forhold til hverandre, mellom to vulkaner og to elver. Stedet er veldig hellig for buddhister, og byggningene er ca. 1200-1300 år gamle. Jeg skulle gjerne likt å vandre rundt i dette området noen dager for å si det sånn..

Linker til tidligere innlegg:

Del 1

Del 2

Del 3

Noen steder du har vært, eller kunne tenke deg å dra til?

I put some new shoes on and suddenly everything's right

Haha, eller noe i den duren.. Etter jobb/praksis i går fant jeg ut at jeg måtte ta å utnytte det flotte været, og ikke minst teste ut de nye fjellskoene mine. Det var en tung tur siden jeg måtte kave meg oppover fjellet i snøskavler, MEN så kom jeg opp til den fjellstien som brukes mest her i byen, og den var BRØYTET. Oppå fjellet liksom, ikke dårlig. Skavlene var faktisk høyere enn meg.. (ikke at det egentlig sier så mye, jeg ruver ikke akkurat så veldig langt over bakken). UANSETT, det var en finfin tur og skoene works like a charm! De satt utrolig godt på foten, og det var ikke antydning til hverken gnagsår eller slitne såler.

Det er sjeldent at havet er så stille! I alle fall etter en uke med stiv kuling ca. hver dag.. Plutselig dukket forresten solen også opp nedenfor skydekket like før den ble svelgt av havet. Den var så stor, rød og nydelig!

Yuss. Jeg sier ikke god påske riktig enda, jeg. I grunn har jeg ikke engang påskeferie, men det får så være. Gleder meg utrolig masse til hjemkomsten av mange flotte venner, og koselige kvelder framover! Også håper jeg selvsagt at været blir "utendørsvennlig" i uken som kommer.

God helg!

En grusom, men viktig del av historien

Viktig på den måten at man ikke må glemme det som skjedde på konsentrasjonsleirene i Auschwitz..

I forbindelse med turen til Krakow, kunne vi ikke unngå å ta turen innom stedene hvor så mye forferdelig hendte under andre verdenskrig. Auschwitz bestod av tre hovedleire, og mange underleirer, hvor Auschwitz I og Auschwitz II Birkenau er de mest kjente og største. Vi tok derfor turen dit med tog fra Krakow tidlig en desembermorgen.

Vi dro først til Auschwitz I som var den første konsentrasjonsleiren på stedet. Fra vi så de røde murhusene, det høye strømgjerdet som omringet stedet og vi gikk under "Arbeit Macht Frei"-skiltet, kjente vi det i magen.Det er en spesiell følelse å oppholde seg på et sted hvor så mye ondskap har rådet og så mye vondt har skjedd. De første fangene som ankom stedet hadde pakket med seg eiendeler og håpet på et bedre liv. I stedet ble de utsatt for organisert slakting.. Her ble blant annet polakker og jøder holdt fanget og brukt som arbeidskraft under tragiske vilkår. Grusomme medisinske eksperimenter ble utført på uskyldige mennesker, og mange ble stilt opp mot en vegg for å deretter bli skutt. Det står ca. 30 murbygninger på stedet - de forskjellige blokkene hvor alt pågikk. Nå er mange av de omgjort tii små museer som gir en oversikten over hva som tok sted der. Det sterkeste for meg var blokken hvor alle eiendelene var - haugevis med sko og andre klær og gjenstander. Det verste var derimot den enorme haugen av menneskehår..

Leirene ligger 3 km unna hverandre, og man kan enten gå eller ta buss i mellom. Vi bestemte oss for å gå, selv om det var iskaldt ute - trengte litt tid på å fordøye inntrykkene.

Etter en halvtime nærmet vi oss Birkenau og fulgte jernbanesporene til inngangen - "dødens port". I det vi stod og skuet ut over det enorme området i Birkenau, hvor man ser ruiner av mursteinspipene som var alt som stod igjen etter at naziene brant de fleste av de 300 treskurene som stod her, var det som å bli slått i magen. Her fikk man virkelig dimensjonene på plass.. Pipene stakk opp så langt øyet kunne se, og inne i alle disse hadde mennesker blitt stuet sammen som usle dyr helt til de ble ført til gasskamrene for å dø. Et utdryddelsesregime uten like. Man er fremdeles usikre på hvor mange som faktisk mistet livet her, men anslagene ligger mellom 1,2 og 1,6 millioner mennesker.

Det faktum at vi besøkte stedet midt på vinteren i flere minusgrader tror jeg gjorde at vi fikk kjenne litt ekstra på kroppen hvilke forferdelige forhold disse menneskene ble holdt her under. Trehusene hadde en liten varmekilde, men på brakkene som stod igjen kunne man se store sprekker mellom treplankene og dørene hvor kulden unektelig ville kommet seg inn. De bar så vidt klær, og lå mange sammen i hver seng for å kunne holde varmen - og fordi det ikke var mer plass å oppholde seg. For å sette det i perspektiv ble disse brakkene opprinnelig bygget som stallbygninger for 50 hester - i stedet ble rundt 400 mennesker stuvet inn der - i hvert bygg.

Vi tok også turen ned i ett av gasskamrene og fikk se stedet hvor så mange mennesker opplevde sine siste, grusomme øyeblikk, og områdene hvor asken deres ble spredd etter massekremasjonene.

Ta gjerne turen innom om du er i nærheten i Polen, det er absolutt en sterk og ubehagelig opplevelse, men noe vi alle må bære med oss for å unngå at noe slikt skal skje igjen.. Det er vanskelig å få ett ordentlig innblikk i grusomhetene som skjedde her uten å se stedet, brakkene, eiendelene og bildene av de avdøde med egne øyne. Sett i alle fall av god tid - et slikt sted fortjener ikke stress...

Barri Gotic

Det gotiske strøket i Barcelona. Labyrintiske trange gater som slynger seg rundt i sentrum av den gamle bydelen. Her slipper solen så vidt til mellom de gamle byggene. Mange av de små gatene er avstengte for biler, men enkelte prøver seg likevel. Midt på dagen er mange av sjappene stengte. På kvelden har man nok av nattklubber og barer å velge mellom om man ønsker slikt. Tapasbarer for eksempel. Lommetyver finnes også. Man må passe på. Ikke bare på verdisakene sine, men også passe på å nyte. Nyte hvert øyeblikk, hvert steg. Nyte uvisstheten om hva som venter rundt neste hjørne...

Det hellige fjellet Huashan del 2

På morgenen dag 2, ringte vekkerklokken klokken 04 sharp. Vi pakket sammen soveposene, stappet de i sekken og trippet ut i tussmørket. Det var enda ikke antydning til soloppgang, så vi gikk i god fart mot østtoppen hvor planen var at vi skulle se soloppgangen fra. Da vi ankom ca 10 minutter senere fikk vi derimott sjokk.. Det føltes ut som det lå tusenvis av mennesker på den lille flekken på toppen, sovende etter en lang marsj opp til toppen i løpet av natten. Det var ikke sjangs å finne et sted å trø for å komme seg nærmere kanten, så vi sa farvell til de svenske/danske jentene som likevel ville bli, og tuslet skuffet tilbake til gjestehuset...

Det trengte vi derimot ikke være! Bak den lille brakke som sengene våre befant seg i, oppdaget vi et par-tre kinesiske menn som stod å pratet stille, og det gikk opp for oss at dette var det perfekte stedet å se soloppgangen fra! Nedenfor oss var et stup på mange hundre meter, og rett foran oss hadde vi en uforstyrret utsikt mot fjellene og punktet hvor solen skulle stå opp. Å stresse hadde vi dog virkelig ikke trengt, det var ikke før ca 05.30 at det første lysglimtet begynte å spre seg over himmelen.

Soloppgangen herfra var virkelig noe av det mest spesielle jeg har opplevd. Det var så utrolig stille og nydelig å stå der og se hvordan en ny dag ble født, med det endeløse fjellandskapet foran seg.

Etter en stund måtte vi derimot løsrive oss fra den nydelige scenen foran oss, og gikk litt videre. Der oppdaget vi at vi var mye nærmere det lille tempelet ytterst på klippen, så vi tok enda flere bilder her før vi igjen tok beina fatt og gikk videre mot det skumleste stedet på hele fjellet.

De som ønsker å se døden i øynene/har nerver av noe sterkere enn stål har en spesiell mulighet på dette fjellet. De kan gå på en 20 cm bred (og temmelig lang) plankesti som er spikret fast i den vertikale fjellveggen, med stup rett ned på 1000 meter. Før gikk man uten sikkerhetsseler eller noen ting, men nå er det påbudt (merkelig nok, lollers). Selv om de lokale munkene bare slenger seg fram og tilbake der uten hverken seler eller bekymringer. Jeg valgte å stå over, men må nok innrømme at jeg angrer på det i dag.. I dont like regrets! Liker derimot ikke å dø heller..

Selv om dette stedet var temmelig skummelt også, er ikke dette selve "plankestien", den ser dere såvidt nedenfor folkene, ca. midt i bildet. Eeeek.

Etter den semiskumle opplevelsen, gikk vi videre mot sørtoppen, som med sine 2,154 meter, er fjellets høyeste. Dette feires med et gigantisk fallossymbol på toppen. Herfra er utsikten helt uvirkelig!

Man så det meste, og ikke minst veien opp til vesttoppen, som var neste stopp på programmet. Her går man tett i tett med kanten, og et stup med alt for mange høydemeter ned til bunnen.

Vesttoppen var litt spesiell (også på andre måter enn å være den skumleste/farligste) av de fem toppene. Den kalles lotustoppen, og har diverse naturlige særegenheter som legendene forteller utrolige historier om. Her finnes også Cuiyun Palace, som er et taoist-palass/tempel.

Jeg ble så utrolig fascinert over hvordan menneskene har fått materialene til dette bygget, og de få gjestehusene opp hit til fjellet. Taubanen er av nyere dato (så kunne ikke ha hjulpet så mye til), mens enkelte av byggene har stått i hundrevis av år. Imponerende!

Her bestemte også jeg meg for å leke litt risky business et lite øyeblikk...

Jeg nevnte tidligere at fjellet er et av de helligste i Kina. Dette er det taoistene som mener, som tilhører en av de tre store religiøse retningene i Kina. Den handler om å være i ett med dao, eller "veien" (urkraften i tilværelsen). Dao skapes av likevekten mellom Ying og Yang, og retningen fokuserer veldig på det med å leve i ett med naturen. Tidligere fantes det hundrevis av templer og andre religiøse skrin på fjellet, men nå til dags står bare noen få tilbake. De fleste er rett og slett hugget rett inn i den vertikale fjellsiden.

Omsider befant vi oss tilbake ved Gold Lock Pass, og startet derfra turen ned til nordtoppen og taubanen som skulle frakte oss ned igjen til sivilisasjonen. De to dagene vi tilbrakte på fjellet var virkelig noe for seg selv. En utrolig flott opplevelse, og vi dro tilbake til Xi'an med trette bein, store smil og fulle minnekort.

Det hellige fjellet Huashan

Jeg skrev for lenge siden at jeg skulle skrive mer om dette stedet, men det skjedde tydeligvis aldri. Jeg fikk i stedet en artikkel om stedet publisert i magasinet Reiselyst! Tenkte uansett at jeg skulle poste litt bilder fra dette fascinerende stedet nå.

Fjellet befinner seg utenfor den kinesiste storbyen Xi'an. Her kan man ta minibusser (tror de tok et par timer) som tar en til fjellets base, og derfra har man to muligheter til å komme seg opp på selve fjellet. Man kan ta beina fatt og klatre 1000 meter opp til den første av de fem fjelltoppene (fjellet har form som en lotusblomst), eller sette seg inn i en liten kanonkule av en taubane og bli "skutt" oppover fjellsiden. Not for the faint hearted!

Man føler seg ikke spesielt høy i hatten inne i de der, haha. Har man høydeskrekk burde man i grunn holde seg unna hele fjellet. Men da går man derimot glipp av noe helt fantastisk..

Hadde jeg hatt tid ville jeg derimot prøvd meg på gåturen opp på fjellet, men heldigvis er ikke turen over med en gang man har ankommet fjellet i blikkboksene over. Fjellet har hele 5 fjelltopper, og man kan se alle hvis man setter av 1-2 dager. And that is exactly what we did!

Første dagen gikk vi sakte men sikkert fra nordtoppen (som taubanen stopper ved) og oppover mot østtoppen. Før vi kom så langt måtte vi opp både langs "heavenly steps" og "black dragon mountain" og sistnevnte var BRATT. Man beveger seg langs uthugde trappetrinn i fjellveggen, med ekstreme stup på enten den ene eller begge sidene. Enkelte steder er stegene også mer forseggjort enn andre steder..

(veien er rett opp langs fjellryggen (black dragons mountain) på bildet over)

Etter 1-2 timer ankom vi så til Gold Lock Pass, og den største høydeklatringen var over. Her henger tusenvis av hengelåser med navn ingraverte. Enkelte er bedeamuletter for familier, andre er minner fra fjellets besøkende - men de fleste er nok fra kjærestepar som har risset navnene sine inn i hengelåsene, og låst de fast til fjellet. Romantisk!

Ved Gold Lock Pass (nydelig sted), delte veien seg slik at man herfra kunne gå til hver eneste av de 5 fjelltoppene. Solen var sakte men sikkert på vei ned, så vi trasket jevnt og trutt videre mot østtoppen.

And we made it! Utsikten langs hele vandringen var formidabel! Og ikke minst fra østtoppen.. Vakre hvite fjell så langt øyet kunne se. Akkurat denne fjelltoppen er det mange som har som mål på grunn av de vakre soloppgangene stedet byr på. Dette ville vi selvsagt ikke gå glipp av. Vi kom i snakk med to svenske jenter og ei dansk, og sammen gikk vi litt videre for å lete etter husrom for natten. Hun ene kunne kinesisk, og derfor ble nok jobben litt lettere enn hvis vi hadde vært helt alene.

(gjestehuset vi fant er det som taket vises på øverst til venstre på bildet over)

Etter mye fram og tilbake (husfruen ble ikke klok på hvor hun skulle ha oss, så hun ba oss bytte fra ett rom til ett annet (av de fire hun hadde) TRE ganger før hun bestemte seg, haha) fikk vi fem rom i et åttemannsrom (dvs en brakke med blikktak, hehe) sammen med en kinesisk småbarnsfamilie (som lå tyve i hver seng) for en hundrelapp hver. xD

Men før leggetid gikk jeg og exen til et utsiktspunkt og så på den stemningsfulle solnedgangen.

Deretter gikk vi tilbake til gjestehuset i stummørket, og fant veien til spisesalen. Dessverre var matserveringen stoppet bare en 10-15 minutter før, så vi fikk bare kjøpe en nudlepakke hver og litt kokende vann. Slik satt vi å spiste kveldsmaten sammen med flere andre slurpende kinesere. Da vi kom utenfor ble vi stoppet av en kar som arbeidet på stedet, og lurte på hvor vi var fra. Vi svarte som sant at vi var fra Norge/Sverige og han ble veldig interessert. Han tok fram en 20-lapp yuan, og ville bytte med vår valuta. Tilfeldigvis hadde vi en svensk 20-lapp og en norsk tier på oss, og karen lyste opp da han fikk pengene. Han samlet visstnok på valuta fra alle verdens land. Det var hans måte å føle en tilknytning til resten av verden, som han mest sannsynligvis aldri ble til å få råd til å dra å se, som han sa selv..

Vi la oss på et lite berg like ved gjestehuset og stirret opp på den uendelige stjernehimmelen over før vi fant ut at det var på tide å legge seg. Klokken ble stilt på 04.00 neste morgen. Solnedgangen skulle vi virkelig ikke gå glipp av!

Del 2 kommer..

Gosh, I'm tired

Det har vært en lærerik og intens praksisuke, lange kvelder med oppgaveskriving og nå er jeg midt inne i ei arbeidshelg. Kanskje ikke så rart at både kroppen og hodet føles ut som en grøtmasse. Egentlig burde leiligheten vært vasket også, så det burde jeg kanskje sette igang med før jeg skal på kveldsvakt, men å søke på reiseting er jo alltid mer fristende..

Til den store Sør-Amerikareisen om bare 52 (!!) dager er det en del ting som må handles inn og fikses. I går kjøpte jeg meg en ny dagstursekk/handbagasje siden den forrige tok kvelden i Nepal. Denne er både mer fleksibel og større, og dessuten mer holdbar, så det er jo et pluss. Jeg har funnet fram gamle vaksinasjonskort, og sjekket at gulfebervaksinen er i orden til vi skal til Pantanal i Brasil. Jeg sitter å sikler etter GoPro Hero3 kameraene, og lurer på om jeg skal skaffe meg en zipshot-tripod som er liten og lett og passer i fint i sekken. Jeg trenger en ny teknisk og BRA fritidsjakke, og nye skikkelige hikingsko som er LETTE og gode på foten/når over ankelene.. Dessuten har jeg ikke all verden av midler å rå over, så det jeg kjøper må være både billig og BRA, og det kan alltid være en utfordring. Men jeg liker slike utfordringer! xD Uansett godt når ting begynner å falle på plass.

Nei, nå må jeg komme igang med ett eller annet fornuftig..

Ha en flotters helg!

Follow me to...

Jeg er neppe den eneste som har fått med meg instagrambildene til Murad Osmann de siste par ukene. For et kult konsept! Osmann tar bilder av kjæresten som leder han rundt om i verden, så det er en fin rød tråd som strekker seg gjennom hvert eneste bilde..

For å se resten av bildene hans så ta en titt HER.

Årets første skitur

Kjenner det litt i kroppen i dag etter 3 timer i løypa i går.  Tror ikke vi vant noen poeng hverken for hurtighet eller stil, men gøy var det! Dagen startet litt grått, men snart kom både solen og den blå himmelen frem, og temperaturen steg. Fregnene nermest spratt frem på nesen min. Nå er det bare å satse på flere slike turer i tiden fremover.

Går du på ski?

Fossefall i jungelen og fiskelandsby på påler

En vakker dag på øya Koh Kood, nesten så langt øst som man kommer i Thailand, bestemte vi oss for at vi var lei av strandlivet, og betalte et par tjuekroninger for å leie en moped.

(Jeg lyger litt nå, hvem kan liksom være lei av dette..)

Vi tok oss frem på grusveier i begynnelsen, blant de høye palmene, og lokale mennesker opptatte med deres daglige liv.

Vi måtte også krysse en del små elver, på broer som så mer eller mindre stabile ut. Dette var et av de bedre eksemplarene.

Deretter kom vi til øyas hovedåre, den lille betongveien, og kunne suse litt raskere.

Det gikk som en drøm, og plutselig befant vi oss nord på øya, ved fiskelandsbyen Ao Salat.

Denne fiskelandsbyen består av bygg som er reist på påler i vannet. En gangvei av treplanker binder husene sammen, og på andre siden ligger fiskebåtene og duver i vannet. 300 mennesker bor her, noe som gjør landsbyen til det største befolkede stedet på øya.

Vi vandret litt rundt og utforsket stedet - smilte til lekende barn, så på reker som tørket i solen, de vakkert dekorerte fiskebåtene, og hvordan det daglige livet utspiller seg for disse menneskene som bor her.

Et sted, hvor kaien var på sitt bredeste, var det skjært ut et stort firkantet hull i borddekket. I vannet under svømte mange SVÆRE fisker, og enkelte som lignet halvvoksne haier. De svømte rundt og rundt i et slags stort utendørs akvarium.

Som man kan se mange steder i Thailand, så er ofte båtene vakkert dekorerte med blomster, lange fargerike bånd eller andre dekorasjoner i baugen. Dette er ikke for pynt, men for å bringe lykke til de sjøfarende og for å forsikre seg mot ulykker. De pynter med andre ord båtene for å få havgudenes velsignelse.

Etter besøket i fiskelandsbyen trakk vi ut på landeveien igjen, mellom den ville uberørte jungelen, templer og gummiplantasjer, og gjorde et par stopp langs veien.

Vi måtte også ha litt besin etter hvert, avstandene kan være ganske store på øya som er større enn hva man ser for seg. Bensinsystemet virker ganske primitivt, og var gøy å se på.

Lunsj ble etter hvert også en nødvendighet. Man blir sulten på tur! Nam..

Deretter følte vi oss fulle av energi og litt eventyrlystne, så vi fulgte veien mot et fossefall vi hadde hørt rykter om. Den humpete grusveien vi kom inn på ble til slutt for hard kost for mopeden, så vi tok beina fatt og gikk de siste 20 minuttene gjennom jungelen til fossefallet. Koh Kood består av ca. 70 % regnskog, og ca. i midten på øya befinner dette fossefallet seg (Khlong Chao). Det var nesten litt magisk når dette stedet åpenbarte seg for oss etter gåturen gjennom den tette skogen.

Og vi hadde hele stedet for oss selv! Vi badet i det forfriskende vannet, ble spylt ned av fossevannet, ble nappet i beina av små fisker i vannet, slappet av og bare hørte på jungelens eksotiske lyder. Fullstendig herlig!

Dagen begynte så å gå mot sin slutt, så vi kom oss tilbake til mopeden, og kjørte så tilbake til den lille resorten vi bodde på og strandbungalowen vår. Vi kom så akkurat frem tidsnok til å se den vakre solnedgangen.. Åh, øylivet i Thailand dere!

Koh Kood er virkelig en drømmeøy. Utenom de få menneskene som bodde på samme resort som oss, så vi nesten ikke andre turister på øya. Det var helt utrolig. Øya er nærmest uberørt, og det er godt planlagt for resortene som finnes. Her finnes ingen høye bygg (så ingenting over to etasjer), ingen taxier og ingen nattklubber. Her på øya kan man virkelig finne roen og se hvordan de lokale lever. Håper øya unslipper den verste turismen i årene som kommer, slik at stedet bevares som det paradiset det er.

Snøtur & Kvinnedagen

Når været er bra blir jeg veldig gla' (og lager slike teite rim, haha)! Kjempefint turvær i dag, og jeg slengte meg til og med i snøen. Det gjør jeg relativt sjeldent, så det sier jo litt om hvor fint det var i dag...

Nå er derimot snøveggen på tur tilbake hit, og jeg ser så vidt fjellet/øya Landegode som ligger utti havgapet her. Det har vel ikke så mye å si heller, siden jeg må komme meg på jobb nå.. Sånn er det!

Satser på årets første skitur i morgen om været blir like bra som det har vært i dag.

God helg, og ikke minst, ha en fin kvinnedag!

5. steder å se i Praha

Byen kalles ofte for Europas gyldne hjerte, og det er lett å forstå hvorfor. Her finner man staselige bygg fra flere tidsepoker stuet sammen i en herlig og vakker røre av utallige spir, små og store gater, borger, torg og andre spennende strukturer. Her er alt fra gotikken til barokken og jugenstilen representert. Innimellom de storslåtte byggene finner man koselige kafeer, spennende museer, Vltava-elve, ølstuer, butikker og travle torg. Byen har utallige attraksjoner og severdigheter, og nedenfor er en liste over de fem (som oftest) mest besøkte.

1. Slottet i Praha

Dette er ikke noe beskjedent slott - det er faktisk det største i verden. Her har kongene av Böhmen, tysk-romerske keisere og presidentene av Tsjekkoslovakia og Tsjekkia hatt sitt hjem, og kronjuvelene befinner seg fortsatt der den dag i dag. Det befestede slottet troner over byen på en åsrygg, og derfra får man en flott utsikt ut over hele Praha. Slottet har hele tre borggårder, og innenfor disse ligger både småhus tilhørende slottets stab, gallerier og kirker - deriblant byens domkirke. Det er vanskelig å komme utenom en tur til slottet på et besøk i Praha!

2. Stortorget i gammelbyen

Dette hjertet av Stare Mesto (gammelbyen) er stedet mange av turistene som ankommer Praha først drar til. Middelaldertorget huser nydelig arkitektur, inkludert kirker som St. Nikolasbasilikaen og Tyn-kirken. Mange kommer derimot for å se den astronomiske klokken som befinner seg på det gamle rådhuset. Klokken ble installert hvor den fortsatt befinner seg i 1410 - noe som gjør den til den eldste av sitt slag i verden. Hver time kan man se et klokkespill ta sted, og dette er et populært skue.

3. Karlsbroen

Etter en tidligere bro ble ødelagt av en flom i 1342, startet de byggingen av Karlsbroen 15 år senere under Karl IV's regjeringstid. Noen hundreår etterpå fikk statuene plass på broen, og den ble seende ut slik man kjenner den i dag. Broen er ca. 10 meter bred og nærmere 520 meter lang, og alltid full av mennesker - turister, lokale og kunstnere. Broen er i dag over 600 år - og det sies den skal stå i evig tid. Ikke dårlig!

4. Wenceslas-torget (Vaklavplassen)

Dette torget ligger i den "nye" bydelen, og man skjønner at Praha er gammel når det som kalles "den nye" bydelen er flere hundre år gammel. Her var det holdt hestemarkeder i middelalderen, men nå til dags er torget sentrum for den økonomiske og kulturelle delen av byen. Det er kanskje rart å kalle stedet et torg, siden det er hele 750 meter langt og ser mer ut som en lang og bred gate... Her finner man forresten mange shoppingmuligheter! Øverst på torget utenfor Nasjonalmuseet befinner det seg en statue av St. Wenceslas, som torget er oppkalt etter.

5. Nasjonalmuseet

Øverst på Wenceslas-torget, ligger som sagt Nasjonalmuseet. Hit kommer man ikke bare for å utforske museets utrolige samling, men bygningen er nærmest en attraksjon i seg selv. Dette var opprinnelig et rent naturhistorisk museum, men idag finnes det mange fler avdelinger - blant annet zoologiske, arkeologiske og antropologiske. Det er et fascinerende sted hvor man gjerne kan tilbringe en liten formiddag (eller lenger - om man er like historieinteressert som meg..).

Har du vært i Praha? Hva synes du om byen?

Rømø - sandstrender med enorme dimensjoner

Rømø er en liten øy på sør-vestkysten av Jylland i Danmark. Øya er forbundet med fastlandet med en ca. 1km lang demning med bilvei oppå. Og det er dermed enkelt å komme seg til øya fra fastlandet. Det finnes også en stor campingplass på vestkysten av øya hvor den enorme sandstranden befinner seg.

Lakolk strand er hele 15 km lang, og ikke mindre enn 1,5 -6 km bred! Det føles nesten ut som man står inni en ørken der stranden er på sitt bredeste. Og bilen kan du ta med deg helt ned i vannkanten om du vil, men vær forsiktig, for det kan være stor forskjell på høy og lavvann.

Sanden er steinfri, bedre enn i syden og hele familien kan kose seg med å enten vandre, sykle, bade, sole seg eller rett og slett bare leke og kose seg på stranden. Og er man ute etter mer action går det også an å ri, flyge drage, surfe, fiske, windsurfe og kjøre kitebuggy. Er man lei av å ligge på stappfulle strender og vil ha litt strand for seg selv, er dette det perfekte sted.

Strangers in our pictures

"Did you ever look at a picture of yourself and see a stranger in the background? It makes you wonder how many people have pictures of you, how many moments of other people's lives we've been in. Were we part of someone's life when their dream came true, or were we there when their dreams died? Did we keep trying to get in, as if we were somehow destined to be there? Or did the shot take us by surprise? Just think, you could be a big part of someone else's life, and not even know it." - Lucas, OTH.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har sett serien One Tree Hill, for det har jeg aldri gjort, men jeg kom over dette sitatet og syntes det var så fint. Det er jo en liten tankevekker, eller hva?

Bella Venezia

Kanaler, gondoler, smug, kafeer, gelato, palasser, blomsterkasser, små hunder, gammel arkitektur, pastellfargede bygg, duer, kirkebygg, og mye annet fint. Jeg skjønner ikke de som ikke synes Venezia er vakker...

... og så ble det vinter igjen.

Haha, jeg var litt for rask i svingene i forrige innlegg. Morgenen etterpå våknet jeg opp til en hvit vegg utenfor vinduet. Snøstorm deluxe. Det har vært fint i dag da, så jeg slo til med en hele 3 timer lang tur ute i skogen/fjellet. Deilig!

Det er fint når været er bra!

Ellers har jeg vært på jobb i helga, må nesten prøve å tjene inn litt penger og ikke bare jobbe gratis (kremtpraksiskremt), hehe. Men føler meg ikke spesielt gira på å hoppe rett på en ny uke da.. Teller virkelig ned dagene til prakisperioden er over, og neste reise står for tur. xD 65 dager nå!

Prøver dog å være flink til å ta vare på hver dag, så i går tok jeg fram malepenslene, staffeliet og et nytt lerret. Tror sjela får det bedre om jeg prøver å presse inn litt kunstneriske ferdigheter i hverdagen.

Det er vår!

1. mars i dag! Mars er jo i teorien en vårmåned, selv om vi sjeldent merker noe til det her oppe i nord.. MEN i dag slo været skikkelig til. Etter et par uker med regn, vind og storm i takene, så skinte plutselig solen idag, og varmet alles hjerter. Idyll, idyll! På grunn av regnværet og plussgradene som har vært, har også 99 % av snøen og isen forsvunnet, så bakken er bar og småfuglene synger fint fra tretoppene.

Dagen startet litt senere enn vanlig, i og med at vi hadde skole i dag og ikke trengte være der før kl. 10. Godt å sove litt ekstra. Timene på universitetet gikk fort og vi fikk masse god informasjon om tiden framover i denne praksisen og første arbeidskrav som skal inn om to uker (sykt at 1 av 10 uker allerede er over..).

Planen var å dra til treningsstudioet etterpå, men det slo jeg fra meg når jeg så hvor fint været var, og dro rett hjem og skiftet til turklær. Godt å lufte både meg selv og kameraet. Jeg møtte til og med på tre av skogens konger! Vi oppdaget hverandre ca. samtidig, og stod og stirret på hverandre en stund før jeg dro fram kamerat og knipset et par bilder. MEN, så døde batteriet! Kjipt deluxe! Måtte bare snu, turte ikke gå lenger mot elgene uansett, haha. Gikk en annen vei oppover mot Keiservarden, og gikk ut på et lite stup hvor jeg så elgene ovenfra. Klarte heldigvis melke kamerabatteriet liit til før det ble helt svart. Vandret så en stund til før jeg snudde og gikk hjem.

OG FORRESTEN! Sjekk hva jeg fant i butikken idag! SCHOKO-BONS. Wowowowowow. Hva blir det neste liksom, Kinder Joy? DET hadde vært noe.

Flotters dag, nå skal jeg se hva kvelden bringer!

Ha en finfin helg.

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?