En dag i Doha

Doha er hovedstaten i et land de fleste av oss neppe hadde visst om å besøke hadde det ikke vært for landets flyselskap Qatar Airways (som jeg btw elsker). Qatar er et arabisk lite land som omringes av Persiabukta på tre av fire sider - og med Saudi-Arabia som eneste nabo. Det er en moderne by, og nye stilige skyskrapere dukker opp titt og ofte på grunn av rikdommene som oljeboomen har tilført landet.

Jeg har vært på flyplassen i Doha en god del ganger, men en av gangene hadde vi så lang tid mellom flygningene at vi bestemte oss for å dra inn til selve byen. Vi måtte betale ca. 100 NOK for et turistvisum, og plutselig befant vi oss inne i den lille ankomsthallen. Den var preget av menn i lange hvite drakter og kufiya på hodet. Vi gikk forbi stirrende ansikter ut hovedinngangen og forhørte oss om prisen for å kjøre taxi inn til sentrum. Den var tydeligvis høy, for plutselig var vi på tur ut av flyplassen på jakt etter buss. Denne var nowhere to be seen, og vi spurte mann etter mann. De som forstod hva vi mente pekte oss i en retning og vi gikk og gikk. Og til slutt fant vi den! Nesten helt folketom og den så ut som den nesten nettopp kom ut fra fabrikken.

Til slutt kjørte vi inn i noe som virket som en tradisjonell bydel med lave hus, sterke lukter, gamle biler - og til slutt - hovedbusstasjonen. Eller det vil si, en stor åpen plass med hundrevis av menn. Hundrevis av menn - og lille meg. Det var en intens halvtime vi stod der og ventet på neste buss, haha. Da bussen endelig kom, fikk jeg luksusbehandling og ble vist på bussen først og ble tildelt setet lengst fram, som tydeligvis var "kvinnesetet". Her kunne derimot ikke den daværende kjæresten min sitte sammen med meg, så det endte med at vi plasserte oss lengst bak på bussen.. Her fortsatte stirringen (ahah), og til slutt kom en kar og satte seg ved siden av meg. "Jeg måtte bare komme over og hilse" sa han, på gebrokkent engelsk, men med et vennlig smil. Vi pratet litt før han spurte "Jeg la merke til perleøredobbene dine helt fra andre siden av bussen, de koster sikkert en del?".. Ja, hele 30 kroner på H&M.. haha. Vet ikke helt om han trodde meg til slutt, men det er alltid gøy å treffe lokale og få høre om livet deres i landet og deres tanker og meninger om ting. Han hjalp oss av bussen, vi takket, han nikket og vi gikk våre separate veier.

Sier du til bussjåføren eller taxisjåføren at du vil til byens sentrum "city center", så ender du mest sannsynligvis opp på dette kjøpesenteret med samme navn. Men det er greit, for her kan man lett komme seg rundt til andre deler av byen.. så lenge temperaturen ikke er for høy..

Jeg har kanskje glemt å nevne at temperaturen var sykelig, sykelig høy da jeg var der - og sandalene mine smeltet når jeg gikk på asfalten. Vi søkte derfor tilflukt inne i City Centre - Doha, som er et svært og flott kjøpesenter med både kino og en innendørs isskøytebane. Det ble derimot kjedelig å bare tusle inne, så vi gikk så ut og trakk nedover mot vannet.. Turen dit og tilbake til kjøpesenteret, som ikke kunne vært lengre enn et par hundre meter, følte seriøst ut som den lengste gåturen i mitt liv. Aldri har jeg oppholdt meg i en slik intens varme. Vi tenkte vi kunne avkjøle oss i havet, men det var like varmt som lufta.. Kjøpesenteret med aircondition ble derfor redningen vår til solen begynte å gå ned. 50 grader pluss er ikke noe å spøke med..

Deretter kom vi oss ut og fikk sett mer av byen! Vi gikk langs havpromenaden Al-Corniche, og etter hvert helt tilbake til flyplassen. Ved havnen lå det tradisjonelle fiskebåter tett ved moderne yatchs, og den tidligere fullstendig folketomme byen myldret av liv nå som temperaturen var mer behagelig. Byen er fin på kvelden når alle bygningene lyser opp, og til og med arbeidskranene blir lyssatte. Det er et flott skue!

Vi fikk så vidt sett litt av Souq Waqif da vi hastet tilbake til busstasjonen for å finne en buss tilbake til flyplassen. Synd, der kunne jeg tenkt å sett litt mer!

Doha var en stor byggeplass da jeg var der (3,5 år siden nå?), og jeg kan tenke meg at byen ser svært annerledes ut nå. Det er i alle fall alltid en fryd når man flyr rett over de fargerike skyskraperne før landing på flyplassen. Har jeg tid en annen gang har jeg veldig lyst til å se mer av landet, og kanskje dra på en ørkensafari.

Qatar er jo et muslimsk land, og vi så ikke et eneste kvinnemenske ute i gatene før det ble mørkt. Dessuten så vi ingen kvinner uten hijab eller burka. Det er altså veldig viktig å kle seg dekkende og respektabelt!

Har du vært i Qatar?

Bak reisekulissene - er alt så bra som det virker?

Føler jeg av og til tar litt av når jeg skriver om steder jeg har vært og attraksjoner jeg har besøkt. Det spares verken på gode ord eller på kruttet enkelte ganger! De stedene jeg føler fortjener det skryter jeg selvfølgelig opp i skyene. Andre steder velger jeg kanskje å falle litt i bakgrunnen. Det er jo selvfølgelig ikke bare positive hendelser man møter på reiser. Flyplasser, venting og lange køer kan virkelig stresse meg opp. Av og til er man nødt til å sitte på med busser og biler som verken har belte eller speedometer, og trafikken er ofte kaotisk. Innpåslitne selgere og påtrengende menn kan være slitsomme i enkelte land. Toalettfasilitetene kan være ganske forferdelige, og andre steder helt ikke-eksisterende. Fra hull i murgulvet til åpne do-båser hvor man står og skrever på rad, som de er så glade i for eksempel i Kina. Enkelte steder i India fungerer togsporene som toalett. Dopapir kan man bare glemme. Mange steder har man flaks om man finner vann som er mer enn lunkent i dusjen (om man i hele tatt finner en dusj!). Skitt og søppel florerer ofte. Hva er vitsen med å kaste søppel om søppelkontaineren aldri blir tømt, tenker de kanskje?

Man kommer ofte i kontakt med dyr som har det helt forferdelig. Ribbeina stikker ut og pelsen faller av, men likevel logrer halen. Kattunger og valper som nesten ikke klarer å gå fordi de mangler næring. Lidelsen stopper ikke hos dyrene, mange mennesker har det på samme måten. Bor på gata, mangler klær, sulter, sover i grøftekantene i fleng. Man kommer opp i mange situasjoner som man nesten ikke klarer å fordøye. Kontrastene blir så store, og man føler seg utrolig hjelpesløse.

Lys hud blir for mange det samme som en vandrende pengebok. Enkelte forventer at man er styrtrike, og i mange land er man nettopp det i forhold til de lokale. Man kan bli ranet eller utpresset hvis man ikke er forsiktig nok. Det er for eksempel ikke lurt å flashe med dyre telefoner, klokker, smykker og andre slike ting når man reiser til steder som er fattigere enn her hjemme. Selv har jeg aldri blitt frastjelt noe, og har alltid vært nøye med å passe på tingene mine, uten å være panisk. Det kan derimot være ekkelt når tiggende barn fotfølger deg i håp om å få penger. Men man skal IKKE gi penger til tiggende barn! Som oftest er det bakmenn involvert, og selv om det ikke er det, vil barna bli tatt ut av skolen om foreldrene skjønner de kan bruke barna til å skaffe penger. Gi heller små gaver som blyanter, eller mat. Man kan også støtte lokale organisasjoner med en pengesum, slik at man vet pengene går til noe nyttig og bra.

Ofte må man betale høyere inngangssummer til attraksjoner i forhold til lokalbefolkningen, slik som til Taj Mahal i India, og det synes jeg er helt greit. Vi har tross alt mer penger enn dem, og de burde få slippe billigere unna når det gjelder å få se ett av Indias nasjonalmonumenter. Men andre ganger føler man på prinsipp at man ikke vil betale mer enn noe koster, bare fordi man er "hvit". Haha. Etter å ha vært hele dagen i Xingping i Kina, skulle vi komme oss tilbake igjen til den landsbyen vi bodde i. Vi mistet akkurat den siste bussen, og måtte derfor prøve å skaffe alternativ transport. Hadde lest at taxiene ikke skulle koste mer enn en viss sum, men taxien vi fant tak i ville ha minst det todobbelte, og vi nektet å betale det på prinsipp. Vi begynte derfor å gå i håp om at taxien ville komme etter oss.. og det gjorde den! Men han nektet fortsatt å godta prisen vår, og kjørte i fra oss. Vi gikk og vi gikk i mørket. Til slutt kom han tilbake, og nektet fortsatt å gå ned i pris. Vi sa nei, og fortsatte å gå. Og han kom ikke tilbake! Farsken tenkte vi, for det var over to mil til dit vi skulle! Haha! Etter en halvtime stoppet det en stor hvit Lexus med tre kinesiske menn i, og tilbydde seg å kjøre oss. Vi ble skikkelig skeptiske, men takket til slutt ja. Bilen var fancy med hvite skinnseter og PUTER med lexussymbolet på og greier, og mennene hadde på seg dress. Plutselig kjørte bilen inn til siden på den bekmørke landeveien og to av mennene gikk ut. Herregud, skal de kverke oss og ta pengene våre? Det var det første vi tenkte, men den fyren som satt igjen lo da han så ansiktsuttrykkene våre og "fortalte" (de snakket jo nermest bare kinesisk..) at de bare skulle på do, haha. Vel framme satte de oss av, og nektet å godta betaling fra oss. En utrolig fin gjerning! Skyss fra fremmede har jeg opplevd flere ganger, og de ønsker sjeldent noe in return!

Enkelte steder har man lest og hørt mye om, men så er stedet noe helt annet enn hva man har sett for seg. Mange ganger er inntrykket positivt, men andre ganger kan man rett og slett bli skuffet. Det skal sies at det er sjeldent jeg blir skuffet, men de få gangene det har skjedd, har det vært på grunn av sinnsyke folkemasser. Enorme folkemasser bestående av turister, som meg selv, som rett og slett ødelegger et sted på grunn av vårt nærvær. For eksempel når køen til heisen opp i Eifelltårnet strekker seg flere tusen kvartal bortover (da tok jeg trappen..), og når man må gå med solbriller for å ikke bli stukket ut øynene på med en av de millionene av paraplyene folk brukte for å beskytte seg mot solen i den Forbudte By i Beijing.

Andre ganger går alt bare feil. Et bra eksempel på dette var ferien på Isla Margarita i Venezuela. Min daværende kjæreste og jeg hadde bestilt flybillettene to uker før avreise, uten å vite noe spesielt om stedet på forhånd. Vi bestilte flybillettene gjennom et charterselskap og bestemte oss for å heller finne hotell selv, utenfor turiststrøkene. Vi landet i 1-tiden på natten, og allerede da startet komplikasjonene. Vi hadde ikke tatt ut valuta hjemmefra, men hadde tenkt å vente slik at vi kunne ta ut valuta på flyplassen (noe jeg som vanlig alltid gjør), men så visste det seg at alle TRE bankautomatene ikke virket! Ingenting ellers var åpent heller siden det var så sent! Det var lang til landsbyen vi skulle bo i, og vi hadde ingen penger. Vi ba om vi kunne få skyss fra turistbussen til charterselskapet siden den skulle kjøre forbi der, og heller sende oss en faktura på dette eller noe, men det ville de ikke ha noe av. Så til slutt dro de fra oss, og vi stod alene på flyplassen. Ingen av oss to kunne spansk, annet enn et par ord, og det var ikke så lurt, for da kan man ikke kommunisere med lokalbefolkningen som har svæææært dårlige kunnskaper i engelsk! Haha. Fikk i alle fall forklart en taxisjåfør at vi ikke hadde penger, men trengte å dra innom en bankautomat før vi kunne dra til hotellet, ved hjelp av et par spanske ord, et par engelske og mye gestikulering.. og tilslutt forstod han, og vi fikk ut penger og kom oss til hotellet!

Flere ting gikk galt da, tror faktisk jeg må lage flere innlegg om den turen fordi den var bare helt syk og fantastisk på samme tid. ALT gikk galt. Enkelte vil kanskje spørre hvorfor man i all verden reiser om ting er slik jeg beskriver de ovenfor. Saken er den at selv om ting ofte går galt, så ordner de seg oftest også! For det er slikt det er når man reiser. Man setter seg i en sårbar posisjon når man drar fra kjente og kjære omgivelser og kaster seg ut i et nytt land og en ny kultur. Man har sine forventninger om hvordan ting skal være, men man vet aldri om disse forventningene blir innfridde før man kommer til stedet og opplever det selv. Personlig føler jeg aldri at ting samsvarer med tankene jeg har i hodet om stedet før jeg drar - alt er som oftest mye bedre! Man vet aldri hvilke opplevelser som møter en. De fleste mennesker på denne kloden er utrolig hyggelige og immøtekommende, de er gjestmilde, generøse og synes det er spennende å få noe bekjentskaper. I Venezuela opplevde vi for eksempel flere ganger at tre sekunder etter vi hoppet av en buss og stod som to spørsmålstegn, kom en lokal person bort og spurte om de kunne hjelpe oss å finne veien, og i USA kan man få høre hele livshistorien til folk man står i samme kø sammen med. Man kan selvfølgelig oppleve å bli lurt, men ved å være fornuftig og observant (og ikke for godtroende) vil man klare å unngå slike situasjoner.

Det er viktig at man senker forventningene sine og har et åpent sinn når man skal dra et sted - på den måten får man utrolig mye tilbake i form av flotte opplevelser, ny lærdom, fine møter med andre reisende og lokale og bøttevis med minner man kan se tilbake på. Og om det i verste fall mot all formodning ikke ordner seg til slutt - så synes i alle fall jeg at det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man ikke har gjort.

Å reise kan være ordentlig kaotisk, men det er også få ting som er mer givende - synes jeg.

Hva er dine tanker rundt temaet?

The start of something new

Ja, da var både forrige praksis og jobbhelgen over, og jeg har i dag vært i møte med avdelingsleder og kontaktsykepleier på mitt neste praksissted. Denne gangen skal jeg ut i sykehjem, og etter hva jeg forstår er det veldig annerledes fra der jeg jobber til vanlig. Så det kommer til å bli en utfordring! Men utfordringer er jo bra, ingen bedre måte å lære seg saker og ting på enn å bare bli kastet inn i det, haha. I morgen har jeg endelig friiii, også starter jeg for fullt på onsdag.

Føler meg også endelig nærmest 100 % frisk, så var tilbake på treningsstudioet idag etter en sykdomspause på 2 uker. Tungt i starten, men man kommer vel raskt inn i det igjen. Nå er det vel bare 11 uker til avreise, så burde virkelig komme igang for fullt nå. Formen burde være på topp før vi skal springe rundt i sør-amerikanske fjell tusenvis av meter over havnivå. Hvis ikke tror jeg at jeg blir å slite, haha..

Jaja. Her kommer litt bilde fra den siste tiden..

Skjedde ikke akkurat så mye da jeg var syk, men i tiden før og etterpå har det vært turer, ost & kjekskveld og nye bursdagsgaver (Yay!). Har fått fikset og organisert den støre bokhyllen, og det tok sin tid.. Noen småfugler kom endelig innom og smakte på meisebollene jeg hengte ut før jul engang. Tre elger har også vært på besøk rett bak huset her en kveld, men det har jeg dessverre ikke bilder av. Gøy når man ikke trenger å gå lenger vekk fra huset enn dørstokken for å oppleve dyrelivet da.

Er forresten hekta på denne sangen nå for tiden:

Jau, da var den oppdateringen finito.  Må forresten lære meg spansk! FORT!

Øst-Europa skal erobres!

I august skal jeg endelig få se mer av østeuropa! Jeg synes landene er så utrolig fascinerende, fulle av nyere og eldre historie og masse kultur! Dessuten er mange av landene ofte tilsidesatt av vesteuropeiske land og steder. Denne gang har jeg fått med meg en god venninne som reisepartner, og vi har vært en del på tur sammen før. Bilturer har tidligere vært vår "thing", men denne gangen satser vi på buss og tog. Blir kanskje som en slags mini-interrail? Vi starter i spennende Istanbul, og skal jobbe oss gjennom Bulgaria, Romania og Ungarn før vi ender opp i Bratislava, Slovakia. I Bulgaria har vi nok bare tid til å stoppe innom Nessebar, og i Ungarn satser vi på Budapest - også blir det Romania dere, Der gleder jeg meg vanvittig til å endelig få utforske Transylvania! Jeg har jo lenge kategorisert Romania som Europas eventyrland når det gjelder natur og gammel arkitektur, så det blir veldig spennende å endelig se landet med egne øyne.

Ser for meg at det blir en utrolig gøy og minnerik tur, og jeg tror vi begge gleder oss like mye - ikke sant Hege? xD

Bildet over er fra Biertan ved Sighisoara, Romania

Noen som har tips til både stedene jeg nevner over, og å reise i østeuropa generelt?

Om jeg skulle på en jorden rundt-reise NÅ, ville jeg gjort følgende..

- Kjøre motorsykkel rundt i Atlasfjellene, Marokko

- Dra på en ukeslang ridetur i Kazakhstan med camping i villmarka

- Bo i en trehytte i Amazonas og tilbringe store deler av dagen i hengekøya

- Dra i varmluftsballong over Bagan i Myanmar tiiiidlig en morgen

- Tilbringe tid på en meditasjonsleir i India

- Vandre fra tehus til tehus i fjellene i Nepal

- Komme face to face med fantastiske moaiene på Påskeøya

- Traske rundt blant storslåtte fjell og spennende natur i Patagonia

- Badet i det krystallklare vannet ved øya La Digue i Seychellene

- Vandret mellom de enorme Baobabtrærne på Madagascar

- Spist thaimat til jeg sprekker på en av øyene i Thailand, og leke vegetarianer i India (nam)

- Jobbe som "cowgirl" på en cattleranch i Australias outback

- Vandre rundt i regnskogen blant orangutangene på Sumatra

- Syklet rundt på Cuba

- Dra fra landsby til landsby på Sicilia, male hele morgenen og drikke vin kvelden lang

- Klatre på toppen av templene i Tikal (Guatemala), over trærne, og se på solnoppgangen

- Fly over Nazcalinjene i Peru

- Besøke fjellkirkene i Armenia

- Kjøre buss gjennom Mexico, Belize, Guatemala, Honduras og Costa Rica - og stoppe ved vakre perler underveis

- Klatre opp på en vulkan i Indonesia

- Besøke de forskjellige stammefolkene i Ethiopia

- Få se de badende snøapene i Japan i levende live

- Bestige Kilimanjaro

(og tusen ting til..)

... hva ville du gjort?

Reisebabbel

Da var jeg tilbake på jobb/praksis igjen. Ikke helt frisk, men vi kan bare være hjemme 3 dager totalt, så da er det ikke så mye annet valg. I morgen er det sluttevaluering (eeek) og på torsdag har jeg min siste dag på denne praksisen! På mandag er det rett på neste.. Så utrolig rart at disse første 8 ukene allerede er over. Det betyr også at det er 2 måneder siden jeg var i USA. Hjelp som tiden flyr..

Jeg er så reisesyk for tiden at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Ikke hjalp det heller da jeg fant en restplass (kun fly) til Cancun, Mexico fra Oslo til 1500,- tur retur!!!!!!! Crazy awesome og ytterst trist.. Avreise nå på kommende mandag. Men det vel ikke vits å henge seg opp i ting man ikke kan få.. ;)

Det er i alle fall utrolig gøy å sitte å planlegge reisene jeg faktisk skal på! Har funnet og booket awesome gjestehus både i Cusco og i Rio. I sistnevnte skal vi bo i et koselig hus i en tropisk jungelhage med skilpadder og ville aper som ofte kommer på besøk! Får håpe det blir like bra som det høres ut , haha. Ser også ut som jeg får et par dager i Provence etter oppholdet i Cinque Terre. Da skal jeg løpe rundt i lavendelengene med en baguette i den ene hånden og en vinflaske i den andre, that's for sure! Får håpe de er i blomst..

Forresten kjempegøy at Amazing Race begynner snart også! Er litt spent på om noen Bodø-folk er med denne gang..

Lenger etter å dra på tur igjen...

Flere som har fulgt med på the Amazing Race?

På ville veier i Venezuela

Blogg.no ville ikke la meg poste dette innlegget fordi det overskred maksgrensen på tegn.. Klarer ikke helt å forstå det, for det var ikke så langt.. eller? Har du lyst å lese det kan du i så fall gå inn HER (eller trykk på bildet). En av mange opplevelsesrike dager på Isla Margarita.

Colors of Greece

Bildene er fra landsbyen Assos på den greske øya Kefalonia. Gjett om det er et fint sted. Jeg ble helt hodestups forelsket ved første blikk. Andre synes tydeligvis også at stedet er flott - det var her Prins Charles fridde til Diana. Hvordan det ekteskapet gikk er nå en annen sak da.. Hellas er et av mine favorittland, og absolutt et land jeg kommer til å dra tilbake til - ofte.

Hva er ditt forhold til Hellas?

Not feeling my best

Formen har vært ganske kjip denne uka. Etter at jeg begynte å bli litt for kjepphøy og si til alle at "oi oi jeg har ikke vært syk i det hele tatt på over ett år nå..", så ble jeg nettopp det. Jeg trosset tegnene både tirsdag og onsdag og gikk på jobb med feber og stuffs, men i går bestemte jeg meg for at nok er nok - og ble hjemme. Det har jeg vært i dag også. Kjenner at formen begynner å bli litt bedre og hodet føles heldigvis litt bedre også (føltes ut som det skulle implodere og eksplodere samtidig..).

Når man føler seg dårlig er det i alle fall godt å fylle i den største te-koppen man finner med god te og honning oppi, og legge seg ned for å lese det nyeste Vagabond som kom i posten! Synd at det stod om Burma der da. Nå er jeg enda mer fristet...

Face to face with the jungle!

Vi ble litt rastløse på Isla Margarita. Strandlivet har sine grenser, uansett hvor deilig der er å ligge der i varmen. En morgen pakket vi derfor sekken, og tok lokalbussen opp i høylandet. Vi visste ikke helt hvor vi skulle, men vi visste at vi ville klatre opp på et fjell - og øya hadde et par å velge mellom. Som alltid, kom vi i snakk med noen lokale på bussen, og bestemte oss for at vi skulle prøve oss på Las Antenas i nasjonalparken Cerro el Copey - det høyeste på øya med sine 920 m. Hvorfor ikke?

En lokal unggjente skulle av på samme stopp som oss, så hun viste oss vei så lang som hun skulle. Deretter var vi on our own. Vi gikk og gikk langs fargerike hus, små elver og lekende barn - før husene ble færre og vi befant oss helt alene. Bare skogen lå foran oss - og vi satte avsted!

I ettertid hørte vi at vi skulle hatt med oss guide, og at det er farlig å klatre rundt i regnskogen alene - men det gikk bare fint. Vi kom oss aldri helt til topps da, det manglet vi litt for mye mat og væske til. Dessuten var varmen og fuktigheten INTENS. Det heter vel ikke regnskog for ingenting..

Vi gikk på en kjerrevei i begynnelsen, som sakte ble smalere og smalere. Samtidig ble også terrenget brattere, og trærne tettere. Vi oppdaget øyne som stirret på oss i mellom trærne, før vi ved nærmere åsyn oppdaget at det var enorme sommerfugler med merkelige dekorasjoner på vingene sine. Jeg skvatt til ganske ofte da jeg fikk øye på de store krypdyrene som hang fra trær og trippet rundt på stien - eksotiske edderkopper er ikke så små akkurat.. Da vi hadde kommet oss godt opp i skogen merket vi at vi ikke var alene. Oppe i trærne over hos hadde plutselig en hel apefamilie dukket opp, og svingte seg mellom trærne og tittet nysgjerrig på oss. Det var AWESOME. Bare oss - og alle dyrene.

Snakker om dyr..  mens vi slet oss opp en bratt skråning ble vi vekket ut av konsetrasjonen av to hunder som stod å bjeffet. Midt ut i ødemarka! Nå blir vi vel spist levende av udyr, tenkte jeg med min alltid så dramatiske tankegang. Da vi kom opp slo jeg på "dyrestemmen" min og begge hundene la ørene bak og begynte å logre forsiktig. De var litt skeptiske til de to merkelige fremmende menneskene. Men de varmet fort opp. Hvor eierne var, og om de i hele tatt hadde eiere, var og er et stort mysterium. De fant vi aldri. Vi kom derimot til en liten forlatt jakthytte hvor vi mente hundene mest sannsynligvis kom fra. Men der var det ingen. De nysgjerrige hundene fant ut at de hadde ikke noe bedre å gjøre, så de fulgte rett og slett etter oss oppover fjellsiden og lenger og lenger inn i jungelen.

Vi delte det lille innholdet vi hadde med oss i sekken, og prøvde å knuse en kokosnøtt for litt ekstra snacks. Til slutt var klokken blitt så mye at vi måtte bare snu. Vi kom oss aldri til topps.. Et nederlag. Men oi for en gøy opplevelse likevel! Hundene fulgte oss tilbake til den forlatte hytta, og ble stående igjen mens vi fortsatte videre. De hørte vel hjemme der.

Etter enda flere aper, fossefall og gigantiske trær var vi tilbake på veien. Bussene aner man jo aldri når de kommer eller går, så vi fortsatte samme vei som bussen som slapp oss av tidligere på dagen hadde kjørt. Til slutt endte vi opp i øyas hovedstat - Asuncion. Byens pulsåre er Plaza Bolivar midt i byen, og rundt her finnes det kirker fra 1500-tallet og et par, små koloniale bygninger. Et par empanadas og en vakker solnedgang senere, var vi på vei tilbake til Juan Griego igjen - sittende på girkassa ved siden av den syngende bussjåføren..

Lately

Sliten, trøtt og litt subfebril slenger jeg bare ut en hel rekke bilder fra den siste tiden. Mange fine get-togethers og kos! Nydelig utevær også - og det beste av alt er at det ser ut til at finværet blir å fortsette! Nå må jeg bare prøve å unngå å bli syk, og heller få gjort ferdig min siste store oppgave i denne praksisen..

Hva tar du med deg hjem fra reiser?

Mange av oss reiser, og flere av oss passer på å kjøpe med oss en suvernir fra stedet vi har vært på. Ordet suvenir betyr "minne" på fransk, og henviser altså til objekter man tar med seg fra sine reiser. De fleste suvernirer er masseproduserte gjenstander, og jeg har også enkelte slike, men for meg er det viktigst at gjenstandene har en mening. Gjenstander som betyr noe, og som for meg symboliserer stedet jeg har vært på. Det er viktig for meg at tingene jeg bringer med meg hjem kan anvendes, og ikke blir gjemt bort i et skap eller en bod etter et par måneder eller år. Jeg vil at tingene skal stå fremme, og daglig minne meg på opplevelsene jeg har fått på stedene de kommer fra, og inspirere meg til å dra nye steder og skape nye minner.

Fra reisen i Øst-Afrika fikk jeg med meg hjem et gigantisk maleri, flere afrikanske masker og en tromme (skjønner fortsatt ikke hvordan jeg fikk alt dette med meg hjem..). Fra Thailand tok jeg med meg en flott hengekøye og fine elefantputetrekk. i Nepal kjøpte meg et par Buddhafigurer (fra Buddhas fødested i Lumbini), bønneflagg og et stort sengeteppe. Fra India ble en gulvpute, en Ganeshfigur og enda et sengeteppe og et nydelig smykke. Fra Hellas har jeg noen flotte bønneperler. Fra Jordan ble en "magisk lampe" meg med (haha, håpet vel å få med meg en ånd i lampen også), og en søt kamel med "diamenter". I New Orleans kjøpte jeg en karnevalmaske, og på et indianerreservat i Nevada kjøpte jeg en drømmefanger. I Kina fant jeg en lykke-katt for et par småpenger. I Egypt kjøpte jeg en fin liten vannpipe, mens et par tøffler ble med meg hjem fra Bosnia. I Russland falt jeg for en liten Matrjosjka-dukke, og fra Paris måtte jeg selvsagt ha et lite Eiffeltårn. I tillegg har jeg en skinnpuff fra Tyrkia og enda fler elefantputer fra Malaysia.Det er det jeg kommer på akkurat nå..

Jeg har med andre ord et ganske quirky, random og fargerikt hjem.

De kjæreste minnene jeg tar med meg hjem fra reiser er derimot fotografiene mine, og vennskapene samt lærdommen jeg har fått langs veien...

Hva tar du med deg hjem fra reisene dine?

Wish I was here..

... on a rooftop in Bangkok.

Unike og bisarre destinasjoner del 3

Både destinasjoner og opplevelser, that is. Verden er virkelig full av små mirakler, både menneskeskapte og naturlige. Her kommer listen over unike og bisarre steder del 3!

1. Lavendelsesongen i Provence. Frankrike

Frankrike er full av awesomeness. Eiffeltårnet, makroner, nydelig vin, solsikker og ikke minst - endeløse sletter fulle av lavendel! Fra midten av juni til slutten av juli er det fargene lilla og blå som regjerer store deler av Provence. Dra dit og nyt!

2. Sky Lantern Festival i Taiwan

Denne festivalen holdes hvert år ved den første fullmånen i året og er en av de mest populære festivalene i Taiwan - jeg skjønner godt hvorfor! Man mener av festivalen startet som en feiring av at dagene begynte å bli lengre, og man gikk mot vår etter starten på ett nytt år. I disse dagen skriver folk nyttårsønskene deres inni lanternene før de sender de til himmels.. kanskje gudene tar de imot og hjelper med å oppfylle dem?

3. Selvlysende, blå bølger i Vaadhoo, Maldivene

Blå bølger er vel ikke akkurat noe uvanlig, men at de i tillegg er selvlysende høres heller ganske rart ut. Men det er akkurat dette som skjer i Vaadhoo i Maldivene. Fenomenet kommer av en kjemisk reaksjon hvor mikroorganismer i vannet som er bioluminescente (dvs at de kan lage sitt eget lys - selvlysende) reagerer med oksygenet i vannet. Kuuult.

4. Swallow's Nest på Krimhalvøya i Ukraina

Dette slottet, som pryder tuppen av en klippe og troner ovenfor Svartehavet. Det hviler noe eventyrlig over stedet, og man kan nesten se for seg episke sjøslag ta sted i sjøen nedenfor, og hvordan drager strekker seg rundt i luften ovenfor. I tårnet sitter en prinsesse fra en svunnen tid, mens faren, kongen, står på balkongen og ser utover kongeriket sitt.. Ok, nå skal jeg slutte å drømme meg bort, haha. Vil du se stedet med egne øyne så dra til Yalta i Sør-Ukraina.

5. Kirskebærblomstene på våren i Japan

Dra til Japan på våren og du får oppleve noe helt fantastisk - hanamisesongen! Kirsebærtrærne blomstrer i store deler av landet, og innhyller deg i en utrolig flott og meget rosa boble. Cherry Blossom-festivaler dukker opp mange steder, og mange er svært opptatt av å delta i "hanami" som betyr "å se på vakre blomster", eller kirsebærtreblomster i dette tilfellet. Folk samles under de store trærne for sosialt samvær, god mat og drikke og hygger seg. Det vil jeg også!

6. Sove i glass-iglo i FInland

Midt i villmarken i nærheten av nasjonalparken Urho Kekkonen i Finland, finner man glass-igloene til Hotel Kakslauttanen. Her kan man ligge i gode og varme sengener og se opp mot himmelen med sine millioner av stjerner og ikke minst det magiske nordlyset! For de som synes dette blir for fancy, så finnes det også tradisjonelle snø-igloer til disposisjon.

7. Gjemt strand på Marietas Islands i Puerto Vallarta, Mexico

Marietasøyene er gamle vulkanske øyer som ligger rett utenfor kysten av Mexico. Det er ikke før nylig at man startet å oppsøke øyene og oppdaget hvor fantastiske de faktisk er - og ikke minst den skjulte stranda! Det skal visstnok være som å komme inn i en ny verden der nede, og vannet er en fantastisk krystallklar masse. Spennende!

8. De hvite klippene i Sør-England

De hvite klippene sør i England ved Dover er et utrolig syn, og ett av Englands flotteste naturlige kjennemerker. Den hvite kalken som klippene består av, inneholder millioner av oppmalte rester av forhistoriens små sjøorganismer, og klippene strekker seg opp mot 100 meter over havnivå.

9. 2,000 år gamle Baobab-trær i Sør-Afrika

Baobab-trærne er virkelig noe for seg selv. Disse trærne som for det meste trives i Sør-Afrika kan leve i hundrevis av år, og de eldste er hele 2,000 år! Et av de største er 22 meter høyt og hele 47 meter i omkrets! Sykt. Hele 80% av disse trærne består av vann, og i Løvenes Konge ble Baobabene kalt Livets Tre. Sunland baobab er forresten så stort at det er bygget en bar inne i treets hulrom..

10. Sist, men ikke minst - Camping i trærne i Elk, California

WOW DERE, mens man snakker om trær! California har ikke bare Hollywood, strender og San Francisco - de har også en tre-camping! Man kan tydeligvis ta del i dette eventyret i Elk, California, og få overnatte i et slags telt hengende fra trærne.. Kan ikke tenke meg noe koseligere og mer spesielt. Livet kan være herlig, eller hva?

Fant dere noen opplevelser/steder som fristet?

15. ting man må gjøre i New York!

The Big Apple, City of Dreams, Byen som aldri Sover, Gotham, City of Lights, The Empire State, Manhattan - kjært barn har mange navn, og få byer tiltrekker seg flere fans enn New York City! Jeg har fått muligheten til å besøke byen 2 (3) ganger, midt på sommeren og midt på vinteren, og har derfor fått være med på litt av det byen har å tilby. Mye av det jeg gjorde første gang på besøk gikk igjen neste gang, andre ting falt ut og nye steder ble besøkt. Føler NYC er en by man kan tilbringe ett århundre i uten å få opplevd alt byen består av... Det er likevel enkelte ting man bare presse inn når man først reiser til byen, og nedenfor ser dere min liste!

1. Gå over Brooklyn Bridge

... Og da helst i solnedgangen. Da Brooklyn Bridge åpnet i 1883 var den verdens lengste hengebro, og fortsatt står den støtt den dag i dag. Over 6000 mennesker går over broen daglig, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Broen er blitt et ikon, og det er en vakker spasertur å gå eller sykle mellom Brooklyn og Manhattan. Turen over tar ca. 30 minutt, men beregn mer tid om du har lyst å stoppe opp og nyte utsikten. Pass på å få med deg solnedgangen herfra, den er spektakulær!

2. Vandre rundt i Greenwich Village & West Village

Disse koselige nabolagene skiller seg veldig fra resten av Manhattan. Her finnes ingen høyhus og gatene går i en annen vinkel enn resten av byen. De små byhusene fra 1800-tallet skaper en nesten landsbyatmosfære, og minner mer om koselige London enn svære New York. Tilbring en ettermiddag med å bare vandre rundt i de rolige gatene, ta en kopp te eller kaffe på en av de mange små coffe shops, luft lommeboken i en eller flere av designerbutikkene - og pust ut! Her er tempoet roligere enn i resten av byen. Er du en fan av Sex og Singelliv kan du ta turen innom Perry Street (mellom Bleeker St og West 4th) og se fasaden til leiligheten hvor Carrie Bradshaw bodde i serien.

3. Besøke The Met

Dette enorme museet er ekstravagant både utendørs og innendørs! The Metropolitan Museum of Art er det fulle navnet, og er det største kunstmuseet i USA. Bygget er enormt og huser mer enn 2 millioner kunstverk! Her finner man alt fra mumier fra gamle Egypt, flotte skulpturer fra antikkens Hellas og Roma, afrikansk og asiatisk kunst, ikoner fra middelalderen, verdensberømte malerier fra de europeiske renessanse- og barokkunstnerne og moderne verk fra kunstnere som Pollock, Picasso og Dali. Det er med andre ord en gullgruve for kunstinteresserte! Her inne kan man tilbringe flere uker uten å få sett alt, så sett av god tid! Et perfekt utflukt dersom været viser seg fra sin mindre hyggelige side.

4. Tusle rundt i Central Park

Et besøk i byens grønne lunge burde man ikke være foruten på en tur til NY. Denne parken som opprinnelig åpnet i 1857 regnes som en av verdens største byparker. Den strekker seg fra 59th street i sør til 110th street, og inneholder blant annet en stor innsjø, et naturlig skogmiljø, en dyrehage, en karusell, skøytebaner på vinteren og basseng på sommeren, kilometervis med gåstier, lekeområder for barn, svære gressletter hvor man kan spille sport eller sole seg, et amfiteater, fontener og ikke minst - et slott! Her kan man blant annet ha piknik, sole seg, gå på skøyter, dra på båttur, se teater, gå, jogge eller sykle og ri på hest. Mange muligheter med andre ord!

5. Ta Staten Island-ferga og hilse på Frihetsgudinnen

Fergen som går fra fra tippen av Manhattan ved Battery Park over til Staten Island tar en rett forbi et av byens fremste kjennetegn - Frihetsgudinnen. Gaven fra Frankrike har blitt et ikon, og hun hilser velkommen til de som ankommer New York fra sjøsiden. Fergeturen over til Staten Island tar 25 minutt hver vei, og er fullstendig gratis. Er man relativt rask, kan man gå rett fra fergen man ankommer med og ombord i neste ferge som tar en tilbake til Manhattan.

6. Nyte en cupcake fra Magnolia Bakery

Dette bakeriet fikk nok sitt gjennombrudd gjennom hitserien Sex og Singelliv - men det er vel fortjent. Nydeligere cupcakes skal man lete lenge etter. Men én er absolutt nok hvis man ikke vil gå inn i sukkersjokk.. Bakeriet har blant annet utsalg på Rockefeller Plaza, nede i food courten i Grand Central Station og i Perry Street i West Village.I sistnevnte kan du forresten regne med å ende opp i kø..

7. La deg blende av neonlysene på Times Square

Turistfelle nr. 1 i New York, men åh så gøy! Det er når mørket senker seg at Times Square virkelig våkner til liv, så har du bare besøkt stedet på dagtid har du gått glipp av noe vesentlig. Her springer det superhelter rundt i gatene, en naken (nesten) cowboy spiller gitar her i sommermånedene, turister står i eviglange køer for å kjøpe billetter til musikaler og tv-show, gule drosjer suser forbi, og dampen fra undergrunnen oser opp gjennom kumlokkene i gaten mens neonlysene blinker heftig over deg..

8. Stoppe innom Grand Central Station

Denne enorme terminalen befinner seg i Midtown, Manhattan og er verdens største togstasjon hvis man regner antall togplatformer. Her er flerfoldige tusener av mennesker innom hver dag på tur til jobb fra forstadene. Terminalen har også t-banestasjoner tilknyttet seg, og en enorm foot court nede i kjelleren som tiltrekker seg mange besøkende. Den store hallen som er avbildet nedenfor er ofte brukt i filmer og tv-serier, og er alltid full av reisende. Stjernetaket i denne hallen er utrolig flott, så glem ikke å se oppover når du besøker bygget.

9. Spise på en Diner

Dinere har de mange av i New York, og mange er rettet mot turister med priser som gjenspeiler dette (skal du spise billig burde du seile vekk fra områdene rundt Times Square..). Det er på de mer tradisjonelle, ekte dinerene at du får en skikkelig amerikansk matopplevelse. Enorme, nydelige porsjoner til en billig penge, et fantastisk trivelig personale og bare lokale mennesker i båsene rundt - dét er oppskriften til suksess. Bildet nedenfor er fra Scotty's Diner på Lexington Ave og hadde svære, gode porsjoner mat til en billig penge!

10. Dra tilbake i historien på American Museum of National History

Dette museet er et av de største og mest berømte i hele verden. Museet ble startet i 1869 og tar i dag opp hele fire kvartal i Manhattan. Det inneholder alt mulig fra små fossiler til verdens største jernmeteoritt på 34 tonn. Dinosaursamlingen er en av de største og mest imponerende i verden, og i taket på havavdelingen henger en blåhval i naturtro størrelse. Du kan se neandertaler i øynene i The Hall of Human Origins og dyr fra hele verden i forskjellige diorama. Man kan også ta turen til stjernene og planetene i Hayden Planetarium. Museet er virkelig et fascinerende sted å tilbringe en formiddag (eller helst en dag eller to, haha). Filmen Night at the Museum tok forresten sted her, selv om mange av interiørscenene ble filmet i studio. Ta turen!

11. Ground Zero

Etter terrorangrepet 11. september 2001 ble det etterlatt to svære hull der tvillingtårnene engang stod. Det er nå snart 12 år siden, og stedet har forandret seg veldig siden den gang. De nye WTC-skyskraperne strekker seg nok engang mot himmelen, og to svære vannbasseng er blitt laget som minnesmerker over bygningene som tidligere stod her og alle menneskene som gikk tapt. Det er gratis inngang til området, men man må reservere billetter til et bestemt tidspunkt for å ikke overskride antall mennesker som er lov på stedet på en gang. Det er også streng sikkerhet på stedet, så forvent både kø, og å måtte sende ytterklær og vesker gjennom et screeningapparat før du kommer inn.

12. Ta turen innom Brooklyn

Mange av turistene som kommer til NYC holder seg for det aller meste på Manhattan. De andre bydelene har derimot også mye å by på! I Brooklyn er bygningene lavere, barnefamiliene fler og tempoet litt roligere enn på Manhattan. Her finnes det flust av restauranter, barer og andre kulturelle tilbud - samt en botanisk hage og flere flotte parker. Nederst på Brooklyn finnes også den gamle fornøyelsesparken Coney Island som er vel besøkt på sommeren.

Og ikke minst er det er fra Brooklyn at man kan ta nydelige bilder av Brooklyn Bridge og skyskraperne på Manhattan etter at solen har gått ned. Anbefales!

13. Besøke østen i Chinatown

DETTE dere, DETTE er kult! Jeg har reist en del i Asia og kan med hånden på hjertet si at jeg følte virkelig at jeg VAR i Kina (og/eller lignende land)! Det var helt utrolig. Vi tuslet først rundt i ytterkantene mot Little Italiy, og dette området var preget av hundrevis av turistsjapper som solgte akkurat det samme. Det var ikke før vi gikk inn i dybden av stedet at vi oppdaget kjernen av Chinatown. Enorme grønnsaksmarkeder og fiskemarkeder med krabber krypende på gulvet, priser i YUAN, og ekspeditører vrælende på mandarin. Hele kjøpesentre (i liten skala) med BARE asiater, og butikker IDENTISKE med de vi så i Kina. Helt utrolig rått.

14. Vindusshoppe langs 5th Ave

Lommeboken må være relativt tykk for å kunne slå seg løs på denne gaten, men vindusshopping kan være nesten like gøy! Butikker som Tiffany's, Cartier og Chanel pryder denne gaten nord for 49th Street og opp til Central Park. Spesielt i julesesongen er gaten og butikkene pyntet til randen! Husk å ta turen innom Saks & Company for den lille ekstra dosen av luxury!

15. Sist men ikke minst - se solnedgangen fra Top of the Rock!

Det er utrolig spesielt å stå på toppen av New York og se hvordan solen går ned i havet bak Empire State Building, og hvordan lysene i byen sakte men sikkert lyser opp i takt med at mørket senker seg. Det bare MÅ oppleves. Man ser faktisk helt til Frihetsgudinnen, og Brooklyn, New Jersey, Queens og Harlem.. og ikke minst hele Central Park! Det er her oppe man ser hvor gigantisk parken faktisk er. De gule drosjene ser ut som små maur der de kaver seg fram i de rette gatene, og man kan se inn på de opplyste kontorene i byggninger like ved.

Det finnes selvfølgelig uendelig mange andre ting man kan gjøre i denne millionbyen. Mange har som must å ta turen opp i selve Empire State Building, men selv synes jeg det er kulere å kunne se til bygningen enn fra bygningen. Shopping er et must for mange som besøker NYC, og i byen finnes uendelige muligheter for dette. Nattelivet og restaurantmulighetene er også en drøm. Dette er faktisk byen som har ALT. Eller hva synes kanskje du? Follow my blog with Bloglovin

Obs! Nordmenn trenger visum for å kunne reise inn i USA. Dette kalles ESTA, kan søkes på via nett og du kan få mer informasjon om dette ved å gå inn på denne linken til et firma som hjelper til med å ordne ESTA permits.

Hvitt og grått

Snøen har virkelig lavet ned de siste dagene, og mens bakken har bliit hvitere har jeg følt meg litt deppa.. Siden jeg startet på studiet har jeg sett fram til å kunne dra et eller annet spennende sted på utveksling 5. semesster, som er våren 2014. Et college i USA stod på lista og en skole på Spanias solkyst fristet veldig. Denne uken fikkk jeg derimot beskjeden om at dette likevel IKKE var mulig. Yey.. Tydeligvis fortjener ikke deltidsstudenter like mye gøy som fulltidsstudentene - SELV om det hele tiden har stått på studieplanen at det var mulig.

Akkurat nå kjennes det ganske kjipt, og det frister ikke akkurat noe særlig med enda en vinter her oppe i mørke nord. Spesielt ikke når jeg ser studiekamerater fra arkeologitiden, som er ferdige med sin master og lever livet i Roma. Tragisk å tenke på at det kunne ha vært meg, og akkurat nå angrer jeg engentlig på at det ble slik det ble..

Har veldig lyst å pakke kofferten. Kanskje flytte til NYC, bo i en liten studio-apartment i West Village og jobbe som frilansjournalist, Flytte til Paris og lære meg fransk på dagtid, male på kvelden og utførske byen på natten. Bo i Roma, spise gelato, utførske de labyrintiske gatene, og studere kunsthistorie. Jobbe med løver og andre dyr i Sør-Afrika og la kroppen instille seg african-time. Bo på en ranch i Australia, ri hester og hjelpe til med gårdsdriften. Reise verden rundt med en ryggsekk på ryggen, kameraet i hånden og ingen returbillett. Drømmer, drømmer, drømmer...

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?