Cinque Terre og Milano!

Jeg har tydeligvis glemt å fortelle at i juni går turen til Italia igjen! Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for landet, og den ble ikke akkurat mindre etter at jeg bodde og studerte i Roma ett semester for noen år siden. Siden da har jeg ikke vært i landet, så nå skal jeg endelig tilbake! Cinque Terre er fem små byer som ligger på rad og rekke langs kysten i nordvest-Italia, og det har i senere år blitt veldig populært å bruke en ferie på å vandre fra den ene til den andre. Det skal jeg nå endelig få gjøre! Cinque Terre, kombinert med et par dager i Milano (blant annet for å sjekke out den storslagne Duomo, og å kanskje endelig få se "The Last Supper" av Da Vinci), tror jeg blir en strååålende tur. Eller skal jeg kanskje ta turen til San Marino? Lilleputtlandet ser flott ut på bilder jeg har sett derfra. Denne gangen reiser forresten alene (ikke bli redd mamma, haha)! Blir spennende nok bare det. Kanskje jeg til og med tar med malesakene? Skikkelig me-time. :)

Noen som har vært der som har noen tips, kanskje?

Happy birthday to me!

Ja, da var den dagen av året jeg frykter mest ankommet. Haha, det høres kanskje fælt ut.. Neida, jeg er glad og takknemmelig for at jeg har fått lov til å tilbrakt hele 27 år på jorden allerede. Årene har gått så utrolig fort, og det er rart å tenke på at jeg begynner å nærme meg 30 med stormskritt.. Jeg har fått opplevd mye, og håper at opplevelsene også står på rekke og rad foran meg i tiden som kommer. Jeg er også utrolig glad for at jeg har så fine venner og en så fin familie rundt meg. <3

Pappa fyller år dagen før meg, så i går hadde vi familie på besøk. Koselig middag med bestefar, og så kom flere familiemedlemmer innom på kaffe og kaker etterpå.

Mens man snakker om familie så har noe trist og litt skummelt har skjedd.. så jeg krysser alt jeg har av fingrer og tær og håper at det går bra.. ;_; Dagen i dag er foreløpig satt på pause..

I det siste..

... Har vi rukket å pløye oss igjennom hele (nesten) januar! Crazy! Det betyr også at det bare er et par dager før jeg fyller år (igjen..)..

... Har jeg jobbet MYE. Men det betyr også at jeg allerede er halvveis inn i praksisen, tiden FLYR. Det har vært en veldig spennende periode da, og jeg har allerede fått gjort masse. Injeksjoner, sondenedsetting, sårskifting, blodprøver osv - og har møtt så utrolig mange flotte og koselige mennesker. Den første oppgaven er også innlevert.

.... Har kaninfrøkenen vist seg fra sin søte side, men hun har også begynt å røyte en del (massssse), woops.. Goodbye black clothes!

.... Har det snødd en del.

... Har jeg vært flink å opprettholde treningsregimet mitt. Det er så godt å føle at treningen ikke er noe ork, men heller noe man gleder seg til. Good stuffs!

... Har jeg lest ferdig The Historian av Elizabeth Kostova, og den boken er virkelig full av reiseinspirasjon. ;D Which brings me to:

... Har jeg holdt på med litt reiseplanegging... Spennende steder coming up! xD

... Hadde jeg besøk av et par venninner her i går - koselig girls night!

Yeppers. Det var en liten oppdatering. Skal på jobb nå straks igjen, så gleder meg maks til hele TO DAGER FRI PÅ RAD i morgen og tirsdag! Det skal bli skikkelig deilig. Håper været blir bra så jeg kommer meg på en liten fjelltur. På tirsdag har jeg bursdag og blir dermed en million år...

Yikes.

Å føle at man lever!

Å sitte på at fly mot en ukjent destinasjon og nye eventyr

Å nyte verdens naturlige underverker

Å stå midt i en folkemasse og føle seg liten, men likevel som en del av noe stort

Å stå på en fjelltopp og kjenne vinden i ansiktet og skue ut over landskapet

Å sitte i en bil og synge favorittsanger på repeat mens det vakre landskapet farer forbi

Å sitte i den myke sanden på en strand i et fjernt land og se solen duppe ned i havet etter en lang og opplevelsesrik dag

Å se og ta del i andre kulturers levemåte og hverdag, og hvor annerledes, men likevel lik den er ens egen

Å se verdens underverker med egne øyne

Å stå helt stille midt i ingenmannsland og bare høre på stillheten

Å se glede i barns ansikt

Å gjøre noe man ikke trodde man turte

Å bli kjent med nye mennesker fra hele verden

Å føle friheten man har når man kan være spontan

Å komme ansikt til ansikt med det fascinerende dyrelivet som finnes i verden

Å bryte egne grenser og få nye erfaringer

Å kommunisere med mennesker som snakker andre språk, uten å bruke ord

Å kjenne på sommerfuglene i magen når man står foran en utfordring

Å filosofere og ha det gøy med godt selskap og et glass vin i hånden

Å flyte inn i en helt ny verden under vannoverflaten

Å lære masse nytt om både seg selv og stedene man besøker

Å dyppe tærne i det avkjølende havvannet etter mange timer på beina

Å slappe av med en god bok etter en lang dag i solen

Å ligge på en båt i vannkanten i mørket, stirre opp på den enorme stjernehimmelen og tenke på livet, døden og universet

Å bli vekket i gryningen for å se på den magiske soloppgangen

Å stikke hodet ut av vinduet når man kjører og føle både vinden og solen i ansiktet på samme tid

Å besøke eldgamle byer og føle at man har reist tilbake i tid

Å trosse andres bekymringer og bevise at verden er mye snillere enn hva de tror

Å forandre deg til det bedre på grunn av erfaringene du har gjort underveis

Å se på bilder, kort og filmer fra tidligere reiser - og glede seg intenst til neste gang!

Hva får deg til å føle at du lever?

En awesome helg!

Det har vært en fin og hendelsesrik helg etter en lang praksisuke. Fin avslutning på uken!

Etter jobb på fredag handlet jeg inn og ordnet til middagsselskap. Mormoren min skal opereres i morgen, og blir borte i en måned etterpå på grunn av rehabilitering, så jeg ba hun og bestefaren min, og foreldrene mine på middag. Svinefilét, ovnsbakte poteter og krydderostesaus. Etterpå ble det kladdkake med is og bringebær. Mums. Kjempekoselig kveld.

Lørdags kveld feiret min kjære Kari bursdagen sin, og det ble en veeeeldig gøyal kveld, haha! Photoboothen ble heftig brukt for å si det sånn...

(Svaret er ja, vi er ikke riktig gode i hodet..)

Til tross for en (veldig) sen kveld i går, var været såpass flott i dag at jeg og min fellow luda-venninne kom oss ut og på tur opp til Keiservarden. 8 kilometer og nesten 400 meter opp på GLATTIS deluxe, var en veldig interessant opplevelse, haha. Ganske kald også, men slik her det jo her oppe på denne tiden av året.. Vi må jo komme i hardtrening før turen til Machu Picchu!

Ellers har jeg testet ut 50 mm objektivet i helga, og jeg ELSKER DET. Kaningullet måtte være modell, så jeg har stalket henne rundt i leiligheten.. Hun ser rart på meg, men jeg tror hun digger det. Haha.. Må brukte våren på å bli godt kjent med kameraet slik at bildene fra Sør-Amerika blir fantastiske. Yeppers.

Det var det. Håper du har hatt en fin helg også! Nå skal jeg fortsette på oppgaveskrivingen, og se en episode Homeland før sengs.

Sør-Amerika i mai!

Then it's finally settled! Peru, Bolivia og Brasil venter på oss i mai! Bare tre knappe måneder til avspark, og det er vanvittig hvor mye jeg gleder meg (derfor blir det nok mange utropstegn i denne posten..)!

Fra før av er Venezuela det eneste landet i Sør-Amerika som jeg har besøkt, og resten av kontinentet har vært en enorm mystisk masse av awesomeness. Eldgamle kulturer, spennende folkeslag og ekstrem natur er bare noen av lokkemidlene disse landene byr på. Endelig skal vi kjempe oss framover i dagevis på stiene som inkafolket engang gikk til fantastiske Macchu Picchu, sykle ned det som engang ble regnet som verdens farligste vei, se de enorme saltslettene ved Uyuni i Bolivia, se dyreliv vi bare kan drømme om i Pantanal og stå ved Kristusstatuen i og skue utover hele Rio de Janeiro i Brasil..

Det blir utrolig spennende å se hvordan reisen blir, og hva vi skal gjøre mens vi er der. Vi har i alle fall 1 måned på oss som vi kan fylle med mange spennende opplevelser, møter og nye erfaringer.

En ting er i alle fall sikkert, at luda-jentene/dorks abroad på tur blir ganske episk uansett ;D

Har du kanskje vært i området og har noen fine tips å komme med, så mottas de med takk! :D

OMG OMG OMG!!

Litt random inspirasjon på morgenen

Til tross for at det er min første fridag på 8 intense dager med praksis, trening og jobb, våknet jeg klokken 8... Det skal vel også sies at jeg sovnet av klokken 20 i går kveld på sofaen, og snorket der til klokken var nesten midnatt.. Tror jeg var litt sliten, haha. I morgen er det dog tilbake i praksis, men helgen som kommer har jeg heldigvis fri!

Driver dere med noe spennende for tiden?

Min egen reisenettside

Ja, du leste merkelig nok rett. For akkurat ett år siden satte jeg i gang og laget min egen reisenettside. Jeg ønsket vel egentlig noe litt mer profft enn denne "halvforseggjorte" bloggen. Derfor kjøpte jeg eget domene og satte igang å mekke på wordpress. Etterhvert som siden begynte å ta form visste det seg at jeg ikke klarte å flytte siden fra /wordpress og til selve domenet. Og det strevde jeg med så lenge at jeg til slutt egentlig gav opp.. For ikke så lenge siden fikk jeg en faktura fra stedet hvor webhotellet mitt er, og da kom jeg plutselig på at "oi, jeg har jo den siden ja"...  Jeg har en lang vei igjen før det begynner å se ferdig ut der inne da, så det vil nok ta sin tid.

Om noen av dere er interesserte kan dere jo gå inn her: renatesreiser.com/wordpress - og ta en titt.

Tips og triks og råd og hokus pokus mottas med  takk!

I mens skal jeg prøve å finne ut hvordan i all verden jeg får siden tilbake til selve "root'en"...

Endelig i gang!

Da har jeg endelig besøkt treningssenteret for første gang i år! It feels niiiiiiiiice. Etter to uker med praksis og tusenvis av nye inntrykk og gjøremål, og jobbhelg foran meg, er jeg utslitt og går rundt som en trøtt zombie hver dag. Følte at det er bare en ting som kan gjøre at jeg får mer energi, og dermed var det på med treningsklærne! Har jo en del spennende reiser foran meg i år som krever litt ekstra (blant annet inkaveien, eeek!), og dermed må jeg gjøre kroppen klar til å yte det lille ekstra! Når det blir litt lysere skal jeg også ta opp fjellturene, og forhåpentligvis kommer skiene på et par ganger også i løpet av våren (ikke sant, Hege?). Dette blir bra!

Trener du?

I det siste..

... Har vi allerede rukket å komme en hel uke inn i det nye året!

... Har jeg sovet veeeeeeldig mye.. Tror jeg har vært utslitt av reisen, tidsforskjellene, nyttårsaften og veldig tidlige morgener.

... Har jeg startet i praksis! Jeg er i hjemmesykepleien nå, og det er early mornings og lange dager, og veldig mye nytt! Men også masse spennende og lærerikt. Vi får se hvordan tiden går videre, og om jeg utvikler meg og lærer meg like mye som jeg håper på.

... Har jeg sett sykt mye på The Big Bang Theory.. Har aldri skjønt poenget med serien, før jeg plutselig så noen episoder i julen og kom litt på andre tanker. Nå sitter jeg å ler høyt for meg selv hjemme et par ganger daglig. Sånt trenger man, haha..

... Har jeg vært på kino og sett Life of Pi! Falt fullstendig for boken da jeg leste den for et par år siden, og har lenge sett fram til filmen. Eller, det er ofte litt risky med slike filmer. Enten kan de bli veldig bra, eller veldig dårlige.. Denne var absolutt førstnevnte! Den holdt seg tro til boken, og var visuelt sett fantastisk nydelig!

Har du vært å sett filmen? Hvis ikke BURDE DU DRA (it's a must).

Reiseåret mitt 2012

2012 er vel ett av årene jeg har vært mest på farten rundt omkring. - et år med ufattelig mange nye opplevelser. Møter med nye steder, land, mennesker, lukter og smaker jeg virkelig ikke ville vært foruten.

Januar

Januar var en stille måned på reisefronten. Men det var da jeg tok avgjørelsen om å bare hoppe i det og bestille meg tur til India og Nepal alene. En avgjørelse jeg aldri har angret ett sekund på! Jeg fikk også en reiseartikkel på trykk i Det Nye, og var veldig stolt av å se navnet mitt på trykk, haha.

Februar

Sist i februar dro jeg ned til Oslo for å være i byen et par dager hos broren min og kjæresten hans før jeg skulle sette meg på flyet til India. I motsetning til isødet Bodø hold til og med blomstrene på å spire i hovedstaten på denne tiden..

Mars

Mars var en fantastisk reisemåned, og både India og Nepal stod på menyen. To magiske land å reise rundt i. Kaos, folkemasser, lukter, kyr i gata, båtturer og lange togturer i India, og mer ro, frisk luft og enorme snødekte fjell i Nepal. Feiring av Holi og flytur over Mount Everest.. To land jeg gjerne reiser tilbake til - en fotografs drøm!

April

Hva skjedde i april egentlig? Jeg kommer ikke på noen ting.. forutenom skole og jobb, seff..

Mai

I slutten av mai dro jeg og to venninner på harrytur over grensen og fylte opp bilen med masse forskjellig lurt og godt man ikke finner hjemme.

Juni

Første semester på skolen var endelig ferdig, og det feiret jeg og luda-sanne med å dra på en episk tur til Kroatia, Bosnia & Herzegovina og Montenegro! Blant annet ble Mostar, Kotor, Perast, Sveti Stefan, Lake Skadar, Dubrovnik og Kolocep besøkt - og vi ble veldig glade i leiebilen vår Truls!

Juli

I denne måneden viser ofte Norge seg fra sin beste side værmessig, så jeg og en god venninne bestemte oss for å se nærmere på hva Nord-Norge har å by på! Det endte opp med at vi tok fergen fra Bodø over til Moskenes i Lofoten, og kjørte derfra og hele veien opp til Nordkapp, og ned til Bodø igjen. En nydelig tur i et fantastisk naturlandskap. Været var litt av og på, men vi var stort sett heldige og det er jo kjempespennende å være turist i eget land!

August

Jeg var ferdig med sommerjobben min første uken i august, og deretter gikk turen med en kollega over til Skottland. Et annet land med en mektig og storslagende natur! Vi var vanvittige heldige med været, og fikk virkelig sett landet fra sin beste side. Vi leide bil og kjørte fra Edinburgh opp til Isle of Skye og via Loch Ness sørover igjen til Edinburgh hvor vi hadde et par dager på slutten.

Deretter sa jeg farvel til kollegaen og satte meg på flyet til London. En uke med arkeologisk feltarbeid ventet på meg nede i Kent. En kjempespennende og lærerik uke med mange utfordringer, og mange nye mennesker å bli kjent med. Jeg bodde på et B&B med en annen arkeologstudent og hadde det supert der. Elsker den gamle arkitekturen der nede!

Til slutt ventet en magisk uke på den kroatiske øya Kolocep igjen. Det er ikke ofte jeg drar tilbake til samme sted så mange ganger, og spesielt ikke bare ett par måneder etterpå! Men denne øya var helt spesiell, og det er rart hvordan man kan føle seg så hjemme på et sted man aldri visste eksisterte et par måneder før..

September

Høstet lå nå på lur, men det ble enda en sverigetur med bilen over grensen før frosten og kulda kom! Denne gangen var vi 4 stykk som dro, og bilen ble nok minst like full av ulike funn som sist gang..

Oktober

Denne måneden ble viet fullstendig til skole og jobb, men også til bestilling av USA-tur og utforsking av diverse spennende som man kunne gjøre på turen.. Å søke på reisestoff er virkelig noe jeg liker! Dro også på en to-netters awesome hyttebursdagstur!

November

I årets nest siste måned dro jeg en langhelg og besøkte luda-sanne i Trondheim. Hadde en kjempekoselig helg med byturer, IKEA-besøk, sushispising, julegaveshopping og diverse annet skøy.

Desember

Første uken i desember var årets siste eksamen unnagjort, og den 10. desember gikk turen endelig over dammen til USA! Kos, shopping og latter hos broren min og kjæresten hans i Florida, og deretter roadtrip fra New York ned til Key West og masse annet skøy innimellom. En reise sprengfull av opplevelser og mye morro!

Slik har altså året gått. Jeg gleder meg veldig til å se på hva 2013 har å by på, og håper det blir noen uker på farten da også!

Godt nyttår!

Kan dere tro at vi allerede er kommet til år 2013? Jeg synes det er helt vanvittig.. klarer ikke å fatte det helt. Det føltes som i går at året var 1999 og alle ventet i spenning på hva som ville skje i det vi gikk inn i år 2000.

Det har vært et hendelsesrikt år, med et nytt studium og fortsettelsen av to av jobbene mine. Jeg har vært på noen utrolige reiser, og håper virkelig at reiseåret 2013 blir like bra som i 2012!

Nyttårsforsett har jeg ikke helt troen på, men det er selvsagt saker jeg ønsker å forbedre i året som ligger foran oss nå. Vi får se hva det blir til! Allerede i morgen tidlig skal jeg møte opp i hjemmesykepleiepraksisen jeg skal være i nå i 8 uker framover. Blir veldig spennende, og håper virkelig jeg er heldig med sted og kontaktsykepleier.

Har du noen nyttårsforsett? Ønsker uansett alle dere som tar dere tid til å titte innom bloggen av og til et fantastisk flott godt nytt år!

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014 » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013 » Oktober 2013 » September 2013 » August 2013 » Juli 2013 » Juni 2013 » Mai 2013 » April 2013 » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013 » Desember 2012 » November 2012 » Oktober 2012 » September 2012 » August 2012 » Juli 2012 » Juni 2012 » Mai 2012 » April 2012 » Mars 2012 » Februar 2012

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?