The Land of Uz - Republic of Uzupis

Dette er landet for alle kunstnere og drømmere der ute!

Jeg ble ganske nysgjerrig da jeg hørte om den selvutnevnte mikronasjonen i Litauens hovedstat Vilnius. Dette nabolaget av kunstnere "løsrev" seg fra resten av Litauen 1. April i 1997, og har både egen preisdent, egen grunnlov, flagg, biskop, to kirker, nasjonalsang, kirkegård og en arme mestående av 12 menn.

Datoen på nasjonaldagen sier vel sitt. Det er selvsagt ingen offisielt godkjent republikk, men en ekstremt gjennomført og awesome spøk som disse kunstnerne og eksentriske sjelene pønsket ut for rundt 16 år siden. Kult å se hva som kan skje dersom man overlater en kunsterisk gjeng til seg selv og sine kreative tanker.

Nabolaget var opprinnelig det jødiske sentrum i Vilnius, men etter krigen stod stedet igjen øde og forlatt. Bygningene var falleferdige og husprisene lave. Dette førte til at mange kreative og bohemske sjeler flyttet hit og tok over. I 1995 reiste de en statue av Frank Zappa. To år etterpå erklærte de altså nabolaget som en egen republikk.

Uzupis betyr "på andre siden av elven" og dette nabolaget lever bokstavelig talt opp til navnet. For å komme dit må man altså krysse elven fra gammelbyen i Vilnius via en av de syv broene. Her, som mange andre steder i baltikum, holdes den gamle russiske tradisjonen med at nygifte fester hengelåser med navnene deres på broer for å symbolisere deres evige kjærlighet i live. Derfor henger det hengelåser i alle farger, former og størrelser her - enkelte helt nye og andre nedrustede og gamle.

Ellers i Uzupis finner mange mye kunst, i form av diverse statuer (som f.eks. skytsengelen deres) og veggmalerier. Kaféene er randome og butikkene eksentriske.

Noe av det beste med hele "landet" er grunnloven deres. Den består av 41 ulike punkter og er rett og slett genial. Here it goes:

1. Alle har rett til å bo ved elven Vilnele, og elven Vilnele har rett til å renne ved siden av alle.

2. Alle har rett til varmt vann, oppvarming om vinteren og et tegllagt tak.

3. Alle har rett til å dø, men det er ingen forpliktelse du har.

4. Alle har rett til å gjøre feil.

5. Alle har rett til å være enestående.

6. Alle har rett til å elske.

7. Alle har rett til å ikke bli elsket, men det er ikke noe du må.

8. Alle har rett til å ikke være viktige eller å forbli ukjente.

9. Alle har rett til å være late eller ikke å gjøre noe.

10. Alle har rett til å elske noen og å ta vare på en katt.

11. Alle har rett til å ha en hund inntil en av dem dør.

12. Alle hunder har rett til å være hunder.

13. Ingen katt er forpliktet til å elske sin eier, men må hjelpe eieren i vanskelige tider.

14. Alle har noen ganger rett til ikke å vite at man har forpliktelser.

15. Alle har rett til å tvile, men det er ikke en forpliktelse.

16. Alle har rett til å være lykkelige.

17. Alle har rett til å være ulykkelige.

18. Alle har rett til å tie.

19. Alle har rett til sin tro.

20. Ingen har rett til å utøve vold.

21. Alle har rett til å innse sin egen ubetydelighet og sin egen storhet.

22. Ingen har enerett på evigheten.

23. Alle har rett til å forstå.

24. Alle har rett til ikke å forstå noe.

25. Alle har rett til å være av forskjellige nasjoner og raser.

26. Alle har rett til å feire eller ikke feire sin bursdag.

27. Alle må huske sitt eget navn.

28. Alle har rett til å dele det de eier med andre.

29. Ingen har rett til å dele det de ikke eier.

30. Alle har rett til å ha brødre, søstre og foreldre.

31. Alle kan være frie.

32. Alle er ansvarlige for sin egen frihet.

33. Alle har rett til å gråte.

34. Alle har rett til å bli misforståt.

35. Ingen har rett til å gjøre en annen person til den skyldige.

36. Alle har rett til å opptre personlig ovenfor andre.

37. Alle har rett til ikke å ha noen rettigheter.

38. Alle har rett til ikke å være redde.

39. Ikke overvinn noen.

40. Ikke forsvar deg.

41. Ikke gi opp.

Slik mener altså Uzupis fargerike innbyggere at man skal leve. Må si meg enig! Grunnloven er oversatt til 8-9 forskjellige språk (inkludert norsk!) og henger på en vegg i gaten Paupio i republikken.

Stedet var interessant! Haha. Synd vi var der på den kalde årstiden, og ikke fikk sett alt på grunn av kulden. Vil tro det er et særdeles livlig sted i sommerhalvåret!

Hvis du drar innom så husk å ta med deg smilet! I følge republikkens inngangsskilt er det nemlig påbudt. Hvor fint er ikke det?

Small markets and Supermarkets

Jepp, det var en store shoppedagen i dag. Startet dagen med loppemarkedet jeg skrev om tidligere, og deretter trasket vi gjennom byen helt til markedshallen vi var innom i går.

I dag var det en helt annen opplevelse! Alle butikkene var åpne og det var stappfullt av mennesker over alt. Kanskje litt for hektisk til tider, hehe. I hallen selges både kjøtt, grønnsaker, bær, frukt, klær av alle slag, sko, vesker og egentlig alt man trenger av materielle goder i en vanlig hverdag.

Vi fikk smake honning hos en kone, og endte opp med å kjøpe hvert vårt glass begge to. Dessuten fant jeg meg både støveletter (ble smittet av de fancy lituenske damene, haha) og "skinnhansker". Mamma fant seg også et par ting, og i håp om å kjøpe noe til stakkars pappa som ble igjen hjemme endte det opp med at vi spurte en tilfeldig forbipasserende mann om han kunne prøve en genser for oss! HAHA, han skjønte ikke bæra først, men etter at butikkdamen forklarte situasjonen stilte han opp i god sport. xD

Deretter trasket vi ned gjennom Gate of Dawn og inn i gamlebyen. Her er en liten del av byens gamle ringmur fortsatt bevart. Over inngangsporten er det en liten kirke viet Jomfru Maria, som er veldig hellig for de katolske i byen. Det sies at det store ikonet av henne har helbredende krefter og det lille rommet var fult av bedende som satt på kne foran henne, tittet håpefult opp og ba for seg og sine. Vi møtte også en gammel kvinne som kom gående opp de lange trappene på kne, for å vise sin hengivenhet. Stedet hadde en veldig spesiell atmosfære.

Vi gikk så gjennom gammelbyen og Pilies Street, ned til katedralen og så opp til hotellet vårt.

Etter en liten pust i bakken hoppet vi på bussen som skulle ta oss til det enorme kjøpesenteret Akropolis et par kilometer utenfor byen.

I stedet for de gamle elektriske sovjetbussene, fikk vi en nyere og LANG buss, og godt var det for det er sjeldent man ser en buss som er SÅ full. Vi stod som sild i tønne og kunne så vidt se ut vinduene siden de var fullstendig dugget ned. Det virket som hele bussen skulle til kjøpesenteret for den var nesten tom da vi gikk av.

Og kjøpesenteret var stort! Nesten for stort for de stakkars beina våre, haha. Vi gikk fra butikk til butikk og fant et par saker (blant annet en ny jakke, hurra!). Vi fant oss også en restaurant hvor vi slo oss ned og spiste lunsj. Utenfor restaurantene var det en stor skøytebane hvor barna (og voksne) hadde det veldig gøy.

Jeg dro også til frisøren og fikk klippet, vasket og fønet håret til den nette pris av 125 kroner! Mamma fikk fikset form og farge på øyenbrynene til bare 50kr.

Etter en million år og milevis med vandring tenkte vi ta en taxi tilbake til hotellet. Men av taxisjåførene fikk vi en pris på 40 litas (110kr) som var waaay too high. Her i landet er taxisystemet litt bakveis, slik at dersom man ringer en taxi betaler man mindre enn hvis man henter en på gata. Derfor bestemte vi oss for å ringe, men ante ikke hva nummeret var... Vi spurte til slutt noen på et vaskeri, som snakket dårlig engelsk og derfor hentet en kar fra et vinutsalgssted som kunne språket bedre. Han var utrolig hjelpsom og ringte og skaffet oss en taxi uten å ville ha noe in return. Awesome! Taxituren kom til slutt bare på 12 litas, noe som er 30 kroner og MYE billigere enn de andre taxiene skulle ha.

Slitne dro vi på en restaurant like ved hotellet for vår siste middag her i byen. Pomodoro tror jeg den het. Bra sted, fikk biff, vin og dessert til 150 kroner per person.

Det skal byen ha, å spise ute er utrolig billig! Klær og andre saker er derimot ikke så billige som vi hadde hørt. Kanskje vi bare ikke har vært de rette stedene?

I morgen går turen til Riga. Synd vi ikke fikk tid til Trakai denne gangen, men det er jo vanskelig å få gjort alt. Kan hende turen går denne veien en annen gang! Har jo litt lyst å dra innom Hviterussland...

Flea Market Fun in Vilnius

Hver lørdag samles "the collectors club" i og ved det gamle sovjetbygget på Tauras Hill i Vilnius. Det er samlere som både selger og kjøper diverse varer fra tiden som nå er forbi. Loppemarkedet er åpent hver lørdag i hele året, uansett om det er sol eller snø - så vi var veldig spente i dag siden vi våknet opp til nettopp snø.

Åpningstidene er ganske vage. Noen mener man bør vente til litt etter de første selgerne kommer i 8-tiden på morgenen, og andre mener det er for seint å komme dit etter klokken 10. Vi var der derfor i 9.30-tiden i morges og mange av selgerne holdt da fortsatt på å sette opp. Enkelte solgte varer ut av bagasjerommet, andre hadde med seg bord til formålet og to stykker hadde til og med et telt å sette som tak over bordene sine.

På dette loppemarkedet selges ALT, i alle fall ganske nærme. Alt fra Lenin-byster og hjortegevir til gamle helgenfigurer og alterkalker i sølv fra middelalderkirker. Antikke møbler, mynter og sedler fra hele verden, lekebiler, smykker og brosjer, frimerker, dukker med skumle øyne, sølvbestikk, 100 år gamle fotoapparat, plastikknisser fra 40-tallet, musikkinstrumenter, malerier, våpen, kniver, medaljer, julepynt, messingkjeler og så videre og så videre.

Mye er dog memorabilia tilknyttet sovjettiden.

Det er nesten som å vandre rundt på et museum, bare et ekstremt levende et! Det yrer av folk, mest menn, som graver i esker og prater høystemt med hverandre på jakt etter nye og gamle skatter.

Siden det var såpass kaldt ute, gikk vi inn i det majestetiske bygget og der inne krydde det av folk. Merket at enkelte var nysgjerrige på oss, men de fleste var mest opptatte med å studere gamle mynter og medaljer.

De fleste selgerne (og kjøperne) var menn, men vi kom etter hvert til en kvinne som hadde litt forskjellig på bordet sitt. Mamma fant et fint smykke- og øredobbesett som hun falt for, og spurte om prisen. "20 litas" svarte kvinnen "I am not stingy today!" la hun til og lo godt. Smykket hadde hun engang kjøpt på ferie i Wien, men hun var nå klar for å selge det og lot mamma bli den nye eieren.

Vi kom i snakk og hun introduserte seg selv som Goda, og var der idag med barnebarnet sitt. Begge snakket bedre engelsk enn de fleste, og jeg spurte om gutten lærte engelsk på skolen. Men neida, der lærte de visstnok bare russisk. Engelsk hadde han lært fra å spille på datamaskinen!

Etter en hyggelig prat fant vi ut at det var på tide å komme oss videre. Men det var et artig besøk. Noen selgere snakket tysk til oss, og de som hverken kunne engelsk eller noe annet vi forstod huket inn andre besøkende og fikk de til å oversette, veldig greit. xD

Verdt en titt! Dessuten er det jo gøy å kjøpe noe som har en historie tilknyttet seg.

A day around Vilnius

På grunn av trøtthet og diverse blir dagens innlegg i stikkordform. Sikkert en grei forandring fra de eviglange innleggene uansett.

Hva har vi gjort idag?

- Gått rundt i byen fra klokken 10 til 21.
- Sett en milliard kirker (og hjelpes så flotte de er).
- Sett mange skyer.
- Oppdaget både trær og lysstolper med strikkede "klær" på! Fint noen tenker på de stakkars lysstolpene som fryser!
- Det er kaldt! Men vi lærte fra i dag og pakket på oss mer klær, så det går bare fint.
- Funnet ut av grunnen til at det ikke finnes billige butikker i bykjernen er fordi det finnes en svær markedshall med klær, sko, mat og diverse varer til en billig pris (jepp, vi kjøpte en del..).
- Lært oss å prute på lokalt vis.
- Gått opp til Gediminashøyden og restene av borgen som engang stod der.

- Sett den flotte utsikten fra høyden.
- Tatt "fjellheisen" ned fra høyden (ca. tre meter) for 5 kroner. Gøy da xD
- Gått på brosteinsgater og sett på fargerike hus.
- Kjent røkelseslukten inne i de ortodokse kirkene.
- Besøkt et annet lite "land" inne i landet! Uzupis! Hahah, more to come angående det.

- Sett en bryllupsmesse på rådhustorget (med steilende hester, diverse dekkede bord og fancy biler).
- Drukket vin og kakao.
- Spist pannekaker med kjøtt og cottage cheese til lunch.
- Sett lite turister, men oppdaget noen som tok samme fly som oss fra Bodø og hit.
- Sett nydelige hunder.
- Oppdaget hvor vanvittig ren denne byen er, og helt fri for tiggere.
- Sett et hus med tekanner murt inn i veggen.
- Hoppet på en turistbuss fullstendig spontant, og fikk litt innblikk i byens historie og serverdigheter.

- Stått på stebuklasflisen, snurret rundt tre ganger og ønsket oss noe.
- Spist nydelig middag på en av de 293492340 spisestedene i byen.
- Sett en katolsk messe i en av de 39239757 kirkene i byen.
- Oppdaget at det ikke finnes løskatter eller løshunder (som vi har sett i alle fall).
- Funnet ut at det finnes mange grønne lunger i denne byen.
- Sett kule, eldgamle trehus!
- Vært på SPA, fått ansiktsbehandling og full kroppsmassasje i et par timer, og hatt det AWESOME.

Byen er ganske annerledes enn hva jeg så for meg før jeg dro. Det skal sies at jeg visste ganske så lite, men har absolutt blitt positivt overrasket. Den virker ganske annerledes fra både Riga og Tallinn, og har et yrende studentliv. Skal man på jente/guttetur er dette absolutt stedet!

Greetings from Vilnius

Jeg er så trøtt at det går rundt for meg, så skal keep it (somewhat) short.

Vi ankom byen i formiddag etter to korte flyturer og en titt på både Bjørn Dæhlie og Ylvisbrødrene på Gardermoen (ble skikkelig nasjonalromantisk gitt). Hadde hørt skrekkhistorier om taxisystemet her og lurerier når det gjalt betaling og sånn (spesielt fra flyplassen), men spurte om prisen før vi hoppet inn og fikk en mye lavere pris enn hva jeg hadde regnet med. Sånt liker man! Turen inn til byen fra flyplassen var kort (15-20 min), og straks etter var vi på hotellet vårt Novotel.

Kjempeflott og fancy sted. Vi fikk til og med rom høyt oppe med (noe) utsikt ned mot blant annet katedralen og Gediminastårnet!

Etter en liten pust i bakken på hotellet (ble lite søvn i natt, og reising tar alltid på uansett hvor kort veien er), så fant vi veien ut i byens gater.

Gikk først ned til katedralen på grunn av den korte avstanden. Den ligner et majestetisk stort gresk tempel! Tilhørig klokketårn har den også. Vi så på de enorme dørene og tok turen innom. Vakkert sted.

Deretter vimset og vamset vi rundt i noen timer. Gikk først opp Pilies St. eller slottsgaten som navnet betyr igjennom gammelbyen.

Dagens observasjoner:

- Det finnes SINNSYKT mange spisesteder her (restauranter, kafeer, barer osv), så man slipper absolutt å sulte. Det er heller vanskelig å bestemme seg for hvor man skal dra.
- Alle spisestedene er så utrolig KOSELIGE, nesten umulig å beskrive. Skal heller prøve å fotografere et par.
- 80 % av alle kvinnene her går med kåpe, støveletter og tynnstrømpebukse. Nesten alle! Skjønner ikke at de ikke fryser.
- Det finnes sikkert femti milliarder kirker i denne byen.
- Øl koster rundt tieren for en halvliter på ethvert utested.
- Det finnes veldig FÅ klesbutikker. Haha, vi fant bare et par, og ble glade da vi kom over et kjøpesenter like ved hotellet. Men det var practically tomt! Skikkelig weird, tror de holdt på med å pusse opp eller noe.
- Det er KALDT her.

På grunn av kulden har mamma kjøpt seg et nydelig svært skjerf hos en gateselger, og jeg fant noen varme ullvotter.

Ellers fant vi ut at prisene varierer veldig. Mange steder er det som hjemme, andre steder vanvittig billig. Vi spiste for eksempel lunsj med en pizza til hver av oss pluss drikke til 27 lita, eller ca 65 kr kroner for begge. Det var mindre enn ETT glass med vin her på hotellet hvor vi spiste middag ikveld (ble så trøtte og late etter en hvil på rommet at vi måtte bare kapitulere). Maten var sinnsykt godt da (andebryst med diverse yummy tilbehør).

Nå tror jeg derimot hjernen min slutter å fungere, så sengen venter.

I morgen venter en dypere utforsking av byen og et SPA-besøk!

(glemte å lade kameraet så batteriet døde temmelig fort idag, noe som gjorde at bildetakingen ble en bummer. Better luck tomorrow!)

Off to Lithuania!

Da var kofferten endelig pakket og klar (den var faktisk klar i går kveld allerede, klapp på skulderen!). Kameraet ligger og venter i veska, og i morgen tiiidlig sitter jeg endelig på et fly ut av landets grenser igjen. Denne gangen reiser jeg på jentetur med mamma! Vi to har aldri reist alene sammen før, så det kan jo bli særdeles spennende. Får se om vi fortsatt er venner når langhelga er over, hehe..

Neida.

Først har vi 3 dager i Litauens hovedstat Vilnius, før vi drar videre til Riga og avslutter med to dager der.

DETTA BLIR GØY.

Bilde fra Krakow

Sleng gjerne med tips&erfaringer i kommentarfeltet dersom du har vært noen av stedene før!

Les mer i arkivet » November 2014 » Oktober 2014 » August 2014

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?