Island Dreaming

Bilder fra landsbyen Sudurad (en av to) p ya Sipan. Sipan ligger i likhet med Lopud og Kolocep i ygruppen Elafiti som ligger rett utenfor Dubrovnik. Hit gr bde passasjerferga og en bilferge (eneste av de tre yene som har bilvei og biler) fra Dubrovnik flere ganger om dagen.

Croatialove

If you are ever in Edinburgh...

... do see the sunset from Calton Hill!

De siste dagene p ya

De siste dagene gikk litt i ett, bokstavelig talt (det ble ganske lite svn..). Men hva gjr man ikke nr man har begrenset med tid? Man skal jo ikke sove bort sommernatta vettu!

Kom ganske fort inn i den samme boblen som sist. Dagene og nettene passerte i sus og dus, selv om varmen tok knekken p oss litt fra og til.

N er jeg hjemme igjen, etter ha tilbrakt nesten 24 timer p Gardermoen. Not so much fun. Ikke noe srlig gy dra fra ya heller, for den saks skyld. Fler at livet er perfekt nr vi er der nede. Det er som i en film, eller en drm. Kanskje begge deler. Et liv jeg ikke ville sagt nei til i alle fall!

Fr se hva sjebnen nsker at skal skje denne gang.

yloffing

I gr tok vi ferga over til Lopud og Sipan, de to andre bebodde Elafittiyene. Flotte steder absolutt, men tror faktisk Kolocep vinner kampen om den flotteste ya (og da prver jeg vre objektiv, haha). Sipan er den strste ya og har to strre landsbyer og bilvei der i mellom. Skal skrive mer om stedene senere og poste litt mer bilder. N m jeg nesten ut i sola og nyte den siste dagen her... huff.

Solskinn og rdvin

I gr gikk vi endelig til den andre landsbyen p ya - Gornje Celo. Lite sted, og det fltes egentlig ut som vi var p en helt annen y! Merkelig nr vi bare var 2 km fra vrt faste sted, haha. Ble forresten angrepet av veps p vei dit, woops. Vi gikk uansett opp i hyden p ya, og skrdde derfra ned til den lille kirkegrden (som er usedvanlig vakker) med den bittelille rosa kirken fra 1000-tallet, og gikk derfra gjennom olivenlunder til vi kom p andre siden av Kolocep. Fr vi gikk til landsbyen og spiste lunsj, gikk vi til et lite sted som l 99 trapesteg ned fra klippen. Og guri malla s nydelig vannfargen var der!

P ettermiddagen etter en god dusj, trakk vi ned til vannkanten med hver vr bok, og satt og leste inn i solnedgangen. Deretter hadde vi middagsreservasjon p fantastiske Villa Ruza, og koste oss glugg ihjel der. Gr virkelig ikke an beskrive hvor god maten er der og hvor god servicen er og hvor fantastiske folkene er, haha. Etter et nydelig mltid som bestod av feta/olivenpesto/tomatkylling og VERDENS BESTE fltegratinerte poteter og herlig sjokolademousse til dessert (som vi forresten fikk gratis), tilbrakte vi resten av kvelden med "folkene vre" og rdvin. Pretty awesome indeed.

Recent snapshots

Fler at dagene flyr fra oss! Men vi har heldigvis ftt gjort en del nye ting denne gangen, som vi ikke fikk gjort sist gang! Blant annet har vi ENDELIG ftt treffe eselet Joe! Vi hrer vrlet til Joe opptil flere ganger om dagen, og vi har til n trodd at han bare var et figment of our imagination, men n har vi alts truffet han! Hurra for det. Eselet har forresten en helt spesiell status her i Dalmatia, s alle er ganske glade i yas eneste lykkemaskot. Vi har forresten ogs to ste sm naboer! De er skilpadder i en ganske s liten og beskjeden form, men de er kjempeste!

Frokost i det fri

Skulle gjerne hatt det snn hver dag! Minus vepsen...

Nudist?

Det har ikke vrt s lett finne seg en privat strand her p ya denne gang. Det er litt flere folk som virrer rundt her. MEN, vi fulgte en ny vei i gr, og endte plutselig opp p FKK-stranda, eller med andre ord nudiststranda. Skikkelig hyggelig runde svingen og plutselig f ye p en overload av rumper og pupper og enda mer private saker. Kan egentlig quote en sang fra Sirkus Eliassen; "rumpeballa overalt, fl bli overfalt!". Kunne ikke stemt bedre. Men p den andre siden finnes det mange sm avlukker p den stranda, s vi fikk en privat plass, hvor vi SLAPP skulle kle oss i adams drakt. Har nok ingen illustrasjoner som kan bekrefte det jeg har skrevet ovenfor, men slenger med litt bilder fra dagens strandliv.

Forresten uteblir fargen, SELV om jeg gr p betakaroten! Hva er oddsen? Blir ikke solbrent heller da, s det er jo et lite pluss. Yeppers. N skal vi ut spise!

Paradis!

Loving it!

Back in the sun

Etter tusen timer p bde Rygge og Gardermoen og null svn, ble det plutselig fredag og min kjre Susanne dukket opp. Etter litt gikk flyet vrt ned til Dubrovnik, og merkelig nok var det bare halvfult. Hva skjer folkens? Hvem vil iKKE til Dubrovnik liksom? Uansett, det var utrolig herlig se solnedgangen over skjrgrden da vi landet p kvelden. Etter at bagasjen dukket opp ble vi hentet av en kar med navnet mitt p et skilt, og ble kjrt til havna hvor han vi leier hos kom hentet oss i speedboat. Det fltes virkelig ut som vre i en James Bond film nr vi suset over sjen det lille stykket over til ya med den store stjernehimmelen over oss og vind i hret. Vi mtte ogs kona til karen nr vi kom fram, og satt drakk vin med dem i en time eller to fr vi krp til kys. Kjempehyggelige folk - og for en leilighet! Den er kjempestor og har et flott kjkken og et stort soverom med fantastisk utsikt. De har ogs massevis av dyr, blant annet en kjempest eldgammel shitzu som heter Lenny xD

Etter en veeeldig god natts svn, stod vi opp ganske seint og kom oss etter hvert ut til hotellet hvor vi spiste en brunch. Deretter vaset vi litt rundt, og fant dessverre ut at noen hadde tatt over vr hemmelige badeplass.. Vi kjempet oss derfor tilbake til stranden i varmen, og l der noen timer. Vi mtte s komme oss over til fastlandet for handle inn mat og greier, s tok bten til Port Gruz og sprang som gale rundt og kastet det vi trengte i handlekurver, betalte og hastet tilbake til bten. MEN ETT SEKUND fr vi var framme kastet bten loss og dro fra land... Gud, ass, vi er elendige nr det gjelder n den bten. S vi ble sittende med vre gigantiske handleposer i TRE OG EN HALV TIME p en kafe ved havnen. Masse italienere der som skulle ta bten over til Bari, og to karer som satt bnnfalte oss om f kjpe vre "chippy chips" som de kalte potetgullposen vr. Wtf.

Klokken var over tte nr bten endelig kom, med et LASS av folk, og vi kom oss tilbake til leiligheten. Vi styrtet s i dusjen og hastet ut for rekke restauranten p hotellet som stengte kjkkenet klokken 22. Ganske fin himmel nr vi dro ut fra Dubrovnik da!

Vi fikk i alle fall i oss middag og litt vin, og n sitter vi trtte i leiligheten med hver vr Kinder Joy og hrer p Euphoria og Sirkus Eliassen. Forresten er det et vindspkelse som hrer til her! Drene blser opp hele tiden og det hres ut som det er hst.

Ok, n har jeg nesten fortalt hele dagen ned i minste detalj s n skal jeg stoppe...

Back to Croatia!

Jepp, du hrte rett. Fristelsen ble for stor. Akkurat n befinner jeg meg p flyplassen og venter p del 2 av reiseflget. Gleder meg til varme og late dager. Det blir vel siste rest av sommeren fr jeg er tilbake i hjembyen og hsten, skole og jobb starter for fult. Bye for now, and see you in Croatia!

Villa Ruza

Jeg er bare ndt skrive om dette stedet som er en restaurant/lounge bar som ligger p ya Kolocep en halvtime utenfor Dubrovnik. En restaurant med en bedre location skal man lete lenge etter! Den ligger ytterst p en liten klippe hvor utsikten mot solnedgangen er som vakrest. Navnet betyr Rosevillaen, og restauranten ligger i hagen til denne villaen som ble bygget i 1930 av en rik handelsmann fra Dubrovnik, som et symbol p hans kjrlighet for sin kone.

Maten er tradisjonell for omrdet og inneholder flgelig mye sjmat. Fisken fr de fersk hver dag fra lokale fiskere, og de bringer forskjellige typer inn p et brett slik at man kan velge seg ut hvilken fisk man vil ha. Grnnsakene kommer fra rundt p ya, krydderet kommer fra egen hage, og den nydelige olivenoljen kommer faktisk fra de hundrerige oliventrrne som str utenfor villaen! Mer hjemmelaget fr man det ikke. Og det kjenner man p smaken. Maten nrmest smelter i munnen.

Ved ankomst fr man en hjemmelaget st likr som velkomstdrikke, og dessuten en nydelig tunfiskpat og saftig ferskt brd til nyte mens man venter p maten. Vi spiste ikke fisk mens vi var der, men fikk en nydelig pastarett og en risotto med skalldyr. Kan faktisk ikke engang beskrive hvor godt det var! Ikke overdriver jeg heller, det er det vrste.. Fikk ogs de strste glassene med vin vi har sett. De stod som gullfiskboller p bordet.

Servicen var ogs upklagelig. Vi ble mtt med de strste smilene fra yeblikket vi kom til yeblikket vi dro.

Alle bordene i restauranten er plassert langs havet, slik at alle har like flott utsikt. Og tro meg, solnedgangen sett derfra er noe for seg selv. Det morsomste av alt var forresten den eldre fiskemannen som kom forbi med bten begge kveldene vi var der, og syngte opera mens han seilte forbi i mrket. Slike sm uventede detaljer ker selvsagt ogs opplevelsen. ;)

Hva m man s betale for en slik flott helaften p en gourmetrestaurant? Den dyreste hovedretten vi bestlte kostet 115 kroner, og de enorme vinglassene kom p 25 kr per stykk. Hullet i pengeboken blir med andre ord ikke spesielt stort. ;) Anbefaler deg ta turen innom om du skal til Dubrovnik! Om sommeren gr en "btbuss" utover kvelden mellom Kolocep og Dubrovnik for ca 4 euro hver vei.

Kjrlighetssorg

h. Sitter her hrer p Euphoria p repeat (den ble en gjenganger p ya), mens jeg spiser kinder schoko-bons og drmmer meg bort i bildene. Det fles allerede som another lifetime! Fler jeg bare sitter klager p hvor mye jeg savner stedet, men det er virkelig alt som svirrer i hodet mitt i dag. Sovnet utslitt p sofaen i stad, og vknet opp flere timer senere med total stedsforvirring. Var bombesikker p at jeg hadde forsovet meg og skulle komme for sent til god middag, vindrikking og guttene vre. Ble nrmere deprimert nr jeg inns at jeg var hjemme... Ikke hjelper det at ALLE vennene mine her i byen er bortreiste, samt de nrmeste familiemedlemmene. Stor overgang fra ha fiiine mennesker rundt seg 24/7. S jeg sitter her, med tankene og minnene - og nsket om dra tilbake. Sjeldent at man treffer mennesker man klikker s utrolig godt med s utrolig fort. Sjeldent man besker steder som smelter hjertet sitt s fullstendig. Sjeldent er nsket om dra tilbake til et sted s stort som det er akkurat n.

Drmmelivet hadde vrt flytte til Kolocep (eller Kalamota som lokalbefolkningen kaller ya), drive et lite pensjonat og male ute ved havet om morgenene. Spise nystekte croissanter og drikke ferskpresset appelsinjuice p balkongen ved daggry. Kjle seg ned i det krystallklare vannet midt p dagen nr solen er som sterkest. G rundt i olivenlundene og rundt appelsintrrne sent p ettermiddagen nr solen begynner slippe taket p varmen, og deretter ende opp p klippene ved havet p kvelden, mens man ser p at solen dupper i havet og stjernene dukker opp, med et glass hvitvin i den ene hnden og en god mannehnd den andre. Akkurat slik vi hadde det mens vi var der nede.

DET er drmmen sin det.

All good things come to an end

Da sitter jeg p Gardermoen, p norsk jord, og venter p flyet hjem. Forferdelig trist! Tror baade jeg og reisevenninna mi vil gaa inn i en depresjon naa. HUFF ASSA.

Har virkelig levd i en film de siste dagene, saa minnene vil i alle fall henge med meg for alltid!

Eksamen coming up next

Be careful with what you wish for...

Ja, guess what.. vi er fortsatt p ya Kolocep! Skulle egentlig sitte p flyet hjem i gr, men sjebnen ville det tydeligvis annerledes.. P grunn av en treg ferge, drlig tidsberegning og en meget saktegnde (og dyr) taxi kom vi for sent til flyet vrt. Hurra liksom, en fin mte kaste penger rett ut av vinduet! Neste fly direkte fra Dubrovnik til Oslo gr ikke for i morgen, s det ble dermed 1,5 dag ekstra p oss. For 2500,-... hUFFFF. Men ja, man m jo gjre det beste ut av situasjonen, s vi dro tilbake til ya og har solet oss s mye idag at jeg ser ut som en rosa gris.

Naa sitter vi aa horer paa live musikk (sangeren ser ut som en kroatisk jeremy clarkson), drikker vin, ser paa solnedgangen, og skal straks dra aa si fravell til folka vaare her nede for ANDRE GANG.

I morgen kveld klokken 23.30 ankommer jeg Bodo, og dagen etter har jeg anatomieksamen... noen som vil bytte?

Dubrovnik!!

At det er mulig digge et sted s mye! Jeg var forelsket i byen allerede fr jeg dro hit, og mtet med Dubrovnik gjorde ikke akkurat saken bedre. Det var s fint, s flott, s nydelig! Kan egentlig ikke beskrive det, m nesten oppleves selv. Det eneste negative var at temperaturen viste 39402394092 grader, og at drikke er skikkelig dyrt (vrre enn i Norge faktisk). Maten derimot var billig, og vi koste oss ogs med litt gelato. Tok omtrent hundre millioner bilder, s poster bare et lite utdrag n. h, det var s fint!

vandre rundt hele bymuren anbefales virkelig, det var utrolig godt komme seg opp i hyden og unna alle turistene nede i gatene.

Liiitt varme og slitne der p slutten ja, haha. Etter murvandringen gikk vi for spise middag i et lite smug (elsker slike ste plasseringer for restauranter. Fles ut som man er i lady og landstrykeren, haha!). Tror de likte oss, for vi fikk gratis vin og l! Det var ogs starten p en heidundranes kveld her p ya, og filmingen av The Hangover 3 dagen etterp.

ya Kolocep

Akkurat n befinner vi oss p Kolocep, ei y ca 30 minutter med bt fra Dubrovnik. Det er ei lita y, den minste av Elafitiyene. Det finnes bare ett hotel her, og det er der vi bor (Hotel Villas Kolocep), i tillegg til noen apartments. Det finnes et postkontor, to sm minibutikker, en par og noen restauranter. Det er to tettsteder p ya, en p hver side, og vrt sted heter Donje Cielo - det er her fergen legger til. Siden ya er helt bilfri, er det fergen som er yas eneste transportre. Vi var kjempeheldige med hotellrommet, og fikk to store rom - et soverom og en stue, og tok balkonger! Ikke at de er s store, men likevel. Utsikt har vi ogs, men to gigantiske flaggermustrr str i veien, haha.

I gr tok vi med oss ost, kjeks og vin, og gikk p andre siden av ya for finne oss en rolig plass ved havet hvor vi kunne sole oss og bade og ogs ha piknik!

Men akkurat i det vi hadde satt oss ned, kom det plutselig en kar i en baat! Han la til i bukta hvor vi laa, og kom plutselig inn til land. Han ville ha oss med ut aa bade, men vi ville ligge i fred, haha. Saa i stedet stod han bare aa poserte i bakgrunnen naar vi tok bilder.

Etter en stund sa han farvell og dro. Vi la oss godt til rette og badet og koste oss. PLUTSELIG oppdaget vi en flaskepost som kom rekende! Som i en film! Jeg hoppet utti vannet og svomte for aa hente den, og oppdaget at i selve glassflasken laa brevet med BRENT KANT OG GREIER, slik som paa film! HO HO HO SAA GOY!

Det var umulig aa se hva som stod paa brevet da, men tror noen hadde det veldig goy naar de sendte det, og vi hadde det absolutt veldig goy naar vi fant den! xD

Fra Montenegro til Kroatia

Siste dagen med Truls tok vi farvel med Kotorfjorden, tok ferga over fjordens korte stred for gjre turen kortere, og suste gjennom grensekontrollene (de tok serrist snn 2 minutt totalt), fylte opp tanken til Truls og kjrte derfra til flyplassen og sa farvel til den hvite klumpen av en bil. Rett over grensa til Kroatia ble veiene helt forferdelige, siden de holder p grave de snder og sammen fr de kan bli bedre? P grunn av den hvite kalksteinen var i alle fall bde folk, biler og trr helt hvite. Skulle tro vi kjrte rett inn i et snlandskap!

Vi satt p flyplassen et par timer fr bussen vr gikk, og p vei til havna i Dubrovnik fikk vi et sniktitt p den flotte byen! Gleder meg sinnsykt til dra dit senere i dag!

Vi stoppet innom en butikk p havna og fylte opp lageret vrt med vin og kinder joy, og hoppet s p ferga som skulle ta oss til ya Kolocep. Turen over kostet ca. 25 kr per person, og tok 30 minutter. Og for et koselig lite sted som mtte oss!

P flyplassen

... men vi skal ikke hjem! Ikke enda i alle fall.

Vi har nettopp levert i fra oss leiebilen, en liten st Wolkswagen Up som vi gav navnet Truls, varm kjempefin kjre og trygt tok oss igjennom bde Kroatia, Bosnia & Herzegovina, Montenegro og tilbake til Kroatia igjen. Tror vi har kjrt nrmere 100 mil, p veier i alle strrelser. De er forresten veldig glade i veier som bare rommer n bil i fjellene i Montenegro.

N sitter vi p flyplassen i Dubrovnik og venter p at bussen skal ta oss til havna og at ferga deretter skal ta oss over til ya Kolocep hvor vi skal bo i fem netter framover. Gleder oss masse til mye avslapning! Blir selvflgelig ogs noen turer over til selve Dubrovnik ogs.

Er kjempe overrasket over bde Bosnia og Montenegro slangt. Trodde stedene skulle vre vakre, men ikke S utrolig vakre! Helt sinnsykt egentlig. Folkene er ogs s snille og vennlige og hjelper oss nr vi trenger det. Er bare barna som av og til kan virke frekke, haha. Foruten inne i Mostar og i Kotor har vi nesten ikke sett turister heller, og DET er godt.

N m jeg vel bare klappe sammen datamaskinen, min n time med flyplassinternett is coming to an end. 50 Kroner totally wasted! Skulle jo laste opp bilder fra de to siste dagene og poste her! Men men, fr vel tid senere.

Takk og farvel for n :P

At the airport

Jadda, det har vrt to lange dager! Tog Bod - Trondheim, 4-5 timer svn, tog Trondheim - Oslo, deretter et par timer der, s buss Oslo -- Fredrikstad (pga teit bussjfr) og deretter buss Fredrikstad - Rygge flyplass og enda noen kroner fattigere. Haha! God sushi i Oslo da, det m sies! Og FOR ET FANTASTISK NYDELIG LAND VI HAR! Tog i Norge er virkelig supert. S til og med hele FIRE moskusokser langs sporet over Dovre! Skikkelige magiske skapninger. N sitter vi som sagt p Rygge og har natten foran oss. Folk styrer veldig rundt oss da, og svre maskiner prver drepe hrselen vr - but we are hanging on! Flyet gr 06:40, s ikke s lenge til? Gratis internett er supert, men hadde vrt fint kunne laste opp de fine Norgebildene.. but some other time.

Nok babbel for n - ha en fin natt!

Omg, akkurat en uke igjen til DETTE:

Bilder fra Hellas/Tyrkia/Afrika

Jeg har ikke ord dere, JEG HAR IKKE ORD.

Joda, jeg har et par ord komme med! Neste sndag er vi ankommet Kroatia (selv om vi tuter og kjrer rett til Bosnia rett etter ankomst)!! Gleder meg sinnsykt. Dream team p tur igjen! Lurer p hva de to dorks abroad skal ta seg til denne gang? Ende bedre blir det siden vi knapt har hatt over 10 grader her i nord i vr... burde f kjenne p varmen nede p Balkan! Hper jeg fr tid til pakke alt fr eksamen p torsdag... Fredag drar jeg herfra!

Omg! Ny reise bestilt!

Jaaaaaaaaaa! Endelig! Denne reisen har jeg drmt om og planlagt i hodet i fire-fem r n, og ENDELIG SKAL DEN SKJE! Om under to mneder setter jeg og reisevenninna mi oss p flyet til Zadar, og skal reise rundt i bde Kroatia, Bosnia og Montenegro! Kan ikke tenke meg en herligere ferie akkurat n. Vakre middelalderbyen, dramatiske fjell, krystallklart vann, gelato, vin, god mat, sommerkjoler, fregner, gode bker og flott selskap - hurra!

Har du tenkt deg til utlandet i sommer?

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?