Island Dreaming

Bilder fra landsbyen Sudurad (en av to) på øya Sipan. Sipan ligger i likhet med Lopud og Kolocep i øygruppen Elafiti som ligger rett utenfor Dubrovnik. Hit går både passasjerferga og en bilferge (eneste av de tre øyene som har bilvei og biler) fra Dubrovnik flere ganger om dagen.

Croatialove

If you are ever in Edinburgh...

... do see the sunset from Calton Hill!

De siste dagene på øya

De siste dagene gikk litt i ett, bokstavelig talt (det ble ganske lite søvn..). Men hva gjør man ikke når man har begrenset med tid? Man skal jo ikke sove bort sommernatta vettu!

Kom ganske fort inn i den samme boblen som sist. Dagene og nettene passerte i sus og dus, selv om varmen tok knekken på oss litt fra og til.

Nå er jeg hjemme igjen, etter å ha tilbrakt nesten 24 timer på Gardermoen. Not so much fun. Ikke noe særlig gøy å dra fra øya heller, for den saks skyld. Føler at livet er perfekt når vi er der nede. Det er som i en film, eller en drøm. Kanskje begge deler. Et liv jeg ikke ville sagt nei til i alle fall!

Får se hva sjebnen ønsker at skal skje denne gang.

Øyloffing

I går tok vi ferga over til Lopud og Sipan, de to andre bebodde Elafittiøyene. Flotte steder absolutt, men tror faktisk Kolocep vinner kampen om den flotteste øya (og da prøver jeg å være objektiv, haha). Sipan er den største øya og har to større landsbyer og bilvei der i mellom. Skal skrive mer om stedene senere og poste litt mer bilder. Nå må jeg nesten ut i sola og nyte den siste dagen her... huff.

Solskinn og rødvin

I går gikk vi endelig til den andre landsbyen på øya - Gornje Celo. Lite sted, og det føltes egentlig ut som vi var på en helt annen øy! Merkelig når vi bare var 2 km fra vårt faste sted, haha. Ble forresten angrepet av veps på vei dit, woops. Vi gikk uansett opp i høyden på øya, og skrådde derfra ned til den lille kirkegården (som er usedvanlig vakker) med den bittelille rosa kirken fra 1000-tallet, og gikk derfra gjennom olivenlunder til vi kom på andre siden av Kolocep. Før vi gikk til landsbyen og spiste lunsj, gikk vi til et lite sted som lå 99 trapesteg ned fra klippen. Og guri malla så nydelig vannfargen var der!

På ettermiddagen etter en god dusj, trakk vi ned til vannkanten med hver vår bok, og satt og leste inn i solnedgangen. Deretter hadde vi middagsreservasjon på fantastiske Villa Ruza, og koste oss glugg ihjel der. Går virkelig ikke an å beskrive hvor god maten er der og hvor god servicen er og hvor fantastiske folkene er, haha. Etter et nydelig måltid som bestod av feta/olivenpesto/tomatkylling og VERDENS BESTE fløtegratinerte poteter og herlig sjokolademousse til dessert (som vi forresten fikk gratis), tilbrakte vi resten av kvelden med "folkene våre" og rødvin. Pretty awesome indeed.

Recent snapshots

Føler at dagene flyr fra oss! Men vi har heldigvis fått gjort en del nye ting denne gangen, som vi ikke fikk gjort sist gang! Blant annet har vi ENDELIG fått treffe eselet Joe! Vi hører vrælet til Joe opptil flere ganger om dagen, og vi har til nå trodd at han bare var et figment of our imagination, men nå har vi altså truffet han! Hurra for det. Eselet har forresten en helt spesiell status her i Dalmatia, så alle er ganske glade i øyas eneste lykkemaskot. Vi har forresten også to søte små naboer! De er skilpadder i en ganske så liten og beskjeden form, men de er kjempesøte!

Frokost i det fri

Skulle gjerne hatt det sånn hver dag! Minus vepsen...

Nudist?

Det har ikke vært så lett å finne seg en privat strand her på øya denne gang. Det er litt flere folk som virrer rundt her. MEN, vi fulgte en ny vei i går, og endte plutselig opp på FKK-stranda, eller med andre ord nudiststranda. Skikkelig hyggelig å runde svingen og plutselig få øye på en overload av rumper og pupper og enda mer private saker. Kan egentlig quote en sang fra Sirkus Eliassen; "rumpeballa overalt, æ føl æ bli overfalt!". Kunne ikke stemt bedre. Men på den andre siden finnes det mange små avlukker på den stranda, så vi fikk en privat plass, hvor vi SLAPP å skulle kle oss i adams drakt. Har nok ingen illustrasjoner som kan bekrefte det jeg har skrevet ovenfor, men slenger med litt bilder fra dagens strandliv.

Forresten uteblir fargen, SELV om jeg går på betakaroten! Hva er oddsen? Blir ikke solbrent heller da, så det er jo et lite pluss. Yeppers. Nå skal vi ut å spise!

Paradis!

Loving it!

Back in the sun

Etter tusen timer på både Rygge og Gardermoen og null søvn, ble det plutselig fredag og min kjøre Susanne dukket opp. Etter litt gikk flyet vårt ned til Dubrovnik, og merkelig nok var det bare halvfult. Hva skjer folkens? Hvem vil iKKE til Dubrovnik liksom? Uansett, det var utrolig herlig å se solnedgangen over skjærgården da vi landet på kvelden. Etter at bagasjen dukket opp ble vi hentet av en kar med navnet mitt på et skilt, og ble kjørt til havna hvor han vi leier hos kom å hentet oss i speedboat. Det føltes virkelig ut som å være i en James Bond film når vi suset over sjøen det lille stykket over til øya med den store stjernehimmelen over oss og vind i håret. Vi møtte også kona til karen når vi kom fram, og satt å drakk vin med dem i en time eller to før vi krøp til køys. Kjempehyggelige folk - og for en leilighet! Den er kjempestor og har et flott kjøkken og et stort soverom med fantastisk utsikt. De har også massevis av dyr, blant annet en kjempesøt eldgammel shitzu som heter Lenny xD

Etter en veeeldig god natts søvn, stod vi opp ganske seint og kom oss etter hvert ut til hotellet hvor vi spiste en brunch. Deretter vaset vi litt rundt, og fant dessverre ut at noen hadde tatt over vår hemmelige badeplass.. Vi kjempet oss derfor tilbake til stranden i varmen, og lå der noen timer. Vi måtte så komme oss over til fastlandet for handle inn mat og greier, så tok båten til Port Gruz og sprang som gale rundt og kastet det vi trengte i handlekurver, betalte og hastet tilbake til båten. MEN ETT SEKUND før vi var framme kastet båten loss og dro fra land... Gud, asså, vi er elendige når det gjelder å nå den båten. Så vi ble sittende med våre gigantiske handleposer i TRE OG EN HALV TIME på en kafe ved havnen. Masse italienere der som skulle ta båten over til Bari, og to karer som satt å bønnfalte oss om å få kjøpe våre "chippy chips" som de kalte potetgullposen vår. Wtf.

Klokken var over åtte når båten endelig kom, med et LASS av folk, og vi kom oss tilbake til leiligheten. Vi styrtet så i dusjen og hastet ut for å rekke restauranten på hotellet som stengte kjøkkenet klokken 22. Ganske fin himmel når vi dro ut fra Dubrovnik da!

Vi fikk i alle fall i oss middag og litt vin, og nå sitter vi trøtte i leiligheten med hver vår Kinder Joy og hører på Euphoria og Sirkus Eliassen. Forresten er det et vindspøkelse som hører til her! Dørene blåser opp hele tiden og det høres ut som det er høøøøøst.

Ok, nå har jeg nesten fortalt hele dagen ned i minste detalj så nå skal jeg stoppe...

Back to Croatia!

Jepp, du hørte rett. Fristelsen ble for stor. Akkurat nå befinner jeg meg på flyplassen og venter på del 2 av reisefølget. Gleder meg til varme og late dager. Det blir vel siste rest av sommeren før jeg er tilbake i hjembyen og høsten, skole og jobb starter for fult. Bye for now, and see you in Croatia!

Villa Ruza

Jeg er bare nødt å skrive om dette stedet som er en restaurant/lounge bar som ligger på øya Kolocep en halvtime utenfor Dubrovnik. En restaurant med en bedre location skal man lete lenge etter! Den ligger ytterst på en liten klippe hvor utsikten mot solnedgangen er som vakrest. Navnet betyr Rosevillaen, og restauranten ligger i hagen til denne villaen som ble bygget i 1930 av en rik handelsmann fra Dubrovnik, som et symbol på hans kjærlighet for sin kone.

Maten er tradisjonell for området og inneholder følgelig mye sjømat. Fisken får de fersk hver dag fra lokale fiskere, og de bringer forskjellige typer inn på et brett slik at man kan velge seg ut hvilken fisk man vil ha. Grønnsakene kommer fra rundt på øya, krydderet kommer fra egen hage, og den nydelige olivenoljen kommer faktisk fra de hundreårige oliventrærne som står utenfor villaen! Mer hjemmelaget får man det ikke. Og det kjenner man på smaken. Maten nærmest smelter i munnen.

Ved ankomst får man en hjemmelaget søt likør som velkomstdrikke, og dessuten en nydelig tunfiskpaté og saftig ferskt brød til å nyte mens man venter på maten. Vi spiste ikke fisk mens vi var der, men fikk en nydelig pastarett og en risotto med skalldyr. Kan faktisk ikke engang beskrive hvor godt det var! Ikke overdriver jeg heller, det er det værste.. Fikk også de største glassene med vin vi har sett. De stod som gullfiskboller på bordet.

Servicen var også upåklagelig. Vi ble møtt med de største smilene fra øyeblikket vi kom til øyeblikket vi dro.

Alle bordene i restauranten er plassert langs havet, slik at alle har like flott utsikt. Og tro meg, solnedgangen sett derfra er noe for seg selv. Det morsomste av alt var forresten den eldre fiskemannen som kom forbi med båten begge kveldene vi var der, og syngte opera mens han seilte forbi i mørket. Slike små uventede detaljer øker selvsagt også opplevelsen. ;)

Hva må man så betale for en slik flott helaften på en gourmetrestaurant? Den dyreste hovedretten vi bestlte kostet 115 kroner, og de enorme vinglassene kom på 25 kr per stykk. Hullet i pengeboken blir med andre ord ikke spesielt stort. ;) Anbefaler deg å ta turen innom om du skal til Dubrovnik! Om sommeren går en "båtbuss" utover kvelden mellom Kolocep og Dubrovnik for ca 4 euro hver vei.

Kjærlighetssorg

Åh. Sitter her å hører på Euphoria på repeat (den ble en gjenganger på øya), mens jeg spiser kinder schoko-bons og drømmer meg bort i bildene. Det føles allerede som another lifetime! Føler jeg bare sitter å klager på hvor mye jeg savner stedet, men det er virkelig alt som svirrer i hodet mitt i dag. Sovnet utslitt på sofaen i stad, og våknet opp flere timer senere med total stedsforvirring. Var bombesikker på at jeg hadde forsovet meg og skulle komme for sent til god middag, vindrikking og guttene våre. Ble nærmere deprimert når jeg innså at jeg var hjemme... Ikke hjelper det at ALLE vennene mine her i byen er bortreiste, samt de nærmeste familiemedlemmene. Stor overgang fra å ha fiiine mennesker rundt seg 24/7. Så jeg sitter her, med tankene og minnene - og ønsket om å dra tilbake. Sjeldent at man treffer mennesker man klikker så utrolig godt med så utrolig fort. Sjeldent man besøker steder som smelter hjertet sitt så fullstendig. Sjeldent er ønsket om å dra tilbake til et sted så stort som det er akkurat nå.

Drømmelivet hadde vært å flytte til Kolocep (eller Kalamota som lokalbefolkningen kaller øya), drive et lite pensjonat og male ute ved havet om morgenene. Spise nystekte croissanter og drikke ferskpresset appelsinjuice på balkongen ved daggry. Kjøle seg ned i det krystallklare vannet midt på dagen når solen er som sterkest. Gå rundt i olivenlundene og rundt appelsintrærne sent på ettermiddagen når solen begynner å slippe taket på varmen, og deretter ende opp på klippene ved havet på kvelden, mens man ser på at solen dupper i havet og stjernene dukker opp, med et glass hvitvin i den ene hånden og en god mannehånd den andre. Akkurat slik vi hadde det mens vi var der nede.

DET er drømmen sin det.

All good things come to an end

Da sitter jeg på Gardermoen, på norsk jord, og venter på flyet hjem. Forferdelig trist! Tror baade jeg og reisevenninna mi vil gaa inn i en depresjon naa. HUFF ASSA.

Har virkelig levd i en film de siste dagene, saa minnene vil i alle fall henge med meg for alltid!

Eksamen coming up next

Be careful with what you wish for...

Ja, guess what.. vi er fortsatt på øya Kolocep! Skulle egentlig sitte på flyet hjem i går, men sjebnen ville det tydeligvis annerledes.. På grunn av en treg ferge, dårlig tidsberegning og en meget saktegånde (og dyr) taxi kom vi for sent til flyet vårt. Hurra liksom, en fin måte å kaste penger rett ut av vinduet! Neste fly direkte fra Dubrovnik til Oslo går ikke for i morgen, så det ble dermed 1,5 dag ekstra på oss. For 2500,-... hUFFFF. Men ja, man må jo gjøre det beste ut av situasjonen, så vi dro tilbake til øya og har solet oss så mye idag at jeg ser ut som en rosa gris.

Naa sitter vi aa horer paa live musikk (sangeren ser ut som en kroatisk jeremy clarkson), drikker vin, ser paa solnedgangen, og skal straks dra aa si fravell til folka vaare her nede for ANDRE GANG.

I morgen kveld klokken 23.30 ankommer jeg Bodo, og dagen etter har jeg anatomieksamen... noen som vil bytte?

Dubrovnik!!

At det er mulig å digge et sted så mye! Jeg var forelsket i byen allerede før jeg dro hit, og møtet med Dubrovnik gjorde ikke akkurat saken bedre. Det var så fint, så flott, så nydelig! Kan egentlig ikke beskrive det, må nesten oppleves selv. Det eneste negative var at temperaturen viste 39402394092 grader, og at drikke er skikkelig dyrt (værre enn i Norge faktisk). Maten derimot var billig, og vi koste oss også med litt gelato. Tok omtrent hundre millioner bilder, så poster bare et lite utdrag nå. Åh, det var så fint!

Å vandre rundt hele bymuren anbefales virkelig, det var utrolig godt å komme seg opp i høyden og unna alle turistene nede i gatene.

Liiitt varme og slitne der på slutten ja, haha. Etter murvandringen gikk vi for å spise middag i et lite smug (elsker slike søte plasseringer for restauranter. Føles ut som man er i lady og landstrykeren, haha!). Tror de likte oss, for vi fikk gratis vin og øl! Det var også starten på en heidundranes kveld her på øya, og filmingen av The Hangover 3 dagen etterpå.

Øya Kolocep

Akkurat nå befinner vi oss på Kolocep, ei øy ca 30 minutter med båt fra Dubrovnik. Det er ei lita øy, den minste av Elafitiøyene. Det finnes bare ett hotel her, og det er der vi bor (Hotel Villas Kolocep), i tillegg til noen apartments. Det finnes et postkontor, to små minibutikker, en par og noen restauranter. Det er to tettsteder på øya, en på hver side, og vårt sted heter Donje Cielo - det er her fergen legger til. Siden øya er helt bilfri, er det fergen som er øyas eneste transportåre. Vi var kjempeheldige med hotellrommet, og fikk to store rom - et soverom og en stue, og tok balkonger! Ikke at de er så store, men likevel. Utsikt har vi også, men to gigantiske flaggermustrær står i veien, haha.

I går tok vi med oss ost, kjeks og vin, og gikk på andre siden av øya for å finne oss en rolig plass ved havet hvor vi kunne sole oss og bade og også ha piknik!

Men akkurat i det vi hadde satt oss ned, kom det plutselig en kar i en baat! Han la til i bukta hvor vi laa, og kom plutselig inn til land. Han ville ha oss med ut aa bade, men vi ville ligge i fred, haha. Saa i stedet stod han bare aa poserte i bakgrunnen naar vi tok bilder.

Etter en stund sa han farvell og dro. Vi la oss godt til rette og badet og koste oss. PLUTSELIG oppdaget vi en flaskepost som kom rekende! Som i en film! Jeg hoppet utti vannet og svomte for aa hente den, og oppdaget at i selve glassflasken laa brevet med BRENT KANT OG GREIER, slik som paa film! HO HO HO SAA GOY!

Det var umulig aa se hva som stod paa brevet da, men tror noen hadde det veldig goy naar de sendte det, og vi hadde det absolutt veldig goy naar vi fant den! xD

Fra Montenegro til Kroatia

Siste dagen med Truls tok vi farvel med Kotorfjorden, tok ferga over fjordens korte stred for å gjøre turen kortere, og suste gjennom grensekontrollene (de tok serriøst sånn 2 minutt totalt), fylte opp tanken til Truls og kjørte derfra til flyplassen og sa farvel til den hvite klumpen av en bil. Rett over grensa til Kroatia ble veiene helt forferdelige, siden de holder på å grave de sønder og sammen før de kan bli bedre? På grunn av den hvite kalksteinen var i alle fall både folk, biler og trær helt hvite. Skulle tro vi kjørte rett inn i et snølandskap!

Vi satt på flyplassen et par timer før bussen vår gikk, og på vei til havna i Dubrovnik fikk vi et sniktitt på den flotte byen! Gleder meg sinnsykt til å dra dit senere i dag!

Vi stoppet innom en butikk på havna og fylte opp lageret vårt med vin og kinder joy, og hoppet så på ferga som skulle ta oss til øya Kolocep. Turen over kostet ca. 25 kr per person, og tok 30 minutter. Og for et koselig lite sted som møtte oss!

På flyplassen

... men vi skal ikke hjem! Ikke enda i alle fall.

Vi har nettopp levert i fra oss leiebilen, en liten søt Wolkswagen Up som vi gav navnet Truls, varm kjempefin å kjøre og trygt tok oss igjennom både Kroatia, Bosnia & Herzegovina, Montenegro og tilbake til Kroatia igjen. Tror vi har kjørt nærmere 100 mil, på veier i alle størrelser. De er forresten veldig glade i veier som bare rommer én bil i fjellene i Montenegro.

Nå sitter vi på flyplassen i Dubrovnik og venter på at bussen skal ta oss til havna og at ferga deretter skal ta oss over til øya Kolocep hvor vi skal bo i fem netter framover. Gleder oss masse til mye avslapning! Blir selvfølgelig også noen turer over til selve Dubrovnik også.

Er kjempe overrasket over både Bosnia og Montenegro sålangt. Trodde stedene skulle være vakre, men ikke SÅ utrolig vakre! Helt sinnsykt egentlig. Folkene er også så snille og vennlige og hjelper oss når vi trenger det. Er bare barna som av og til kan virke frekke, haha. Foruten inne i Mostar og i Kotor har vi nesten ikke sett turister heller, og DET er godt.

Nå må jeg vel bare klappe sammen datamaskinen, min én time med flyplassinternett is coming to an end. 50 Kroner totally wasted! Skulle jo laste opp bilder fra de to siste dagene og poste her! Men men, får vel tid senere.

Takk og farvel for nå :P

At the airport

Jadda, det har vært to lange dager! Tog Bodø - Trondheim, 4-5 timer søvn, tog Trondheim - Oslo, deretter et par timer der, så buss Oslo -- Fredrikstad (pga teit bussjåfør) og deretter buss Fredrikstad - Rygge flyplass og enda noen kroner fattigere. Haha! God sushi i Oslo da, det må sies! Og FOR ET FANTASTISK NYDELIG LAND VI HAR! Tog i Norge er virkelig supert. Så til og med hele FIRE moskusokser langs sporet over Dovre! Skikkelige magiske skapninger. Nå sitter vi som sagt på Rygge og har natten foran oss. Folk styrer veldig rundt oss da, og svære maskiner prøver å drepe hørselen vår - but we are hanging on! Flyet går 06:40, så ikke så lenge til? Gratis internett er supert, men hadde vært fint å kunne laste opp de fine Norgebildene.. but some other time.

Nok babbel for nå - ha en fin natt!

Omg, akkurat en uke igjen til DETTE:

Bilder fra Hellas/Tyrkia/Afrika

Jeg har ikke ord dere, JEG HAR IKKE ORD.

Joda, jeg har et par ord å komme med! Neste søndag er vi ankommet Kroatia (selv om vi tuter og kjører rett til Bosnia rett etter ankomst)!! Gleder meg sinnsykt. Dream team på tur igjen! Lurer på hva de to dorks abroad skal ta seg til denne gang? Ende bedre blir det siden vi knapt har hatt over 10 grader her i nord i vår... burde få kjenne på varmen nede på Balkan! Håper jeg får tid til å pakke alt før eksamen på torsdag... Fredag drar jeg herfra!

Omg! Ny reise bestilt!

Jaaaaaaaaaa! Endelig! Denne reisen har jeg drømt om og planlagt i hodet i fire-fem år nå, og ENDELIG SKAL DEN SKJE! Om under to måneder setter jeg og reisevenninna mi oss på flyet til Zadar, og skal reise rundt i både Kroatia, Bosnia og Montenegro! Kan ikke tenke meg en herligere ferie akkurat nå. Vakre middelalderbyen, dramatiske fjell, krystallklart vann, gelato, vin, god mat, sommerkjoler, fregner, gode bøker og flott selskap - hurra!

Har du tenkt deg til utlandet i sommer?

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?