Den Transmongolske Jerrnbanen (3)

Det er s tid for forlate Mongolia til fordel for Kina. Vi seiler inn p perrongen over grensen til rytmene av en ekstrem fanfaremusikk og blinkende lys i kveldsmrket. Kina er virkelig noe for seg selv. Noe annet spesielt er det faktum at kinesiske tog bruker en annen sporvidde enn de mongolske og russiske togene. Hver gang togene krysser grensen m det derfor byttes hjul p alle togvognene. Vi rygges inn i et lagerbygg hvor hver vogn blir lftet opp og boggiene blir endret. Fort og effektivt. Alle passasjerene henger med hodene ut av vinduene og flger med, mens de kinesiske arbeiderne titter tilbake og ler.

Siste dag p toget er vognen fylt opp til randen. Nye mennesker, hele kinesiske familier, har steget p toget i lpet av natten. Vi kjenner beina begynner bli rastlse i det vi passerer det vakre fjellandskapet i nordlige Kina. Beina lengter etter utforske, men ynene har fullt opp. Landskapet blir ikke mindre storslagent i det vi nrmer oss endemlet for togreisen. Stupbratte fjell og ser troner p hver side av sporet og vi seiler gjennom utallige tunneler. Plutselig dukker den kinesiske mur opp og lper parallelt med togsporet en stund fr den svinger av og forsvinner opp over fjellene.

"Vi har brukt seks uker p denne togreisen", forteller et dansk par oss mens vi spiser lunsj sammen i den kinesiske restaurantvognen. "Det var for mye se langs ruta og nysgjerrigheten tok overhnd".

Mange foredrar gjre stopp langs togruten, for s ta et annet tog videre et par dager senere. Andre derimot, som oss, velger ta hele togreisen i en omgang. Vi satser p komme tilbake ved en senere anledning for oppleve verden utenfor selve togsporet.

Eventyret er i alle fall over for denne gang. Med sekkene p ryggen kliver vi av toget i Beijing med utslitte yne, fulle minnekort og ustdige bein. Det fles som om bakken nrmest svaier under oss. Etter ha rullet framover p skinner i seks dgn fles fast grunn alt annet enn fast. Tanken slo oss, kanskje vi bare skulle hoppe tilbake p toget igjen?

Det hellige fjellet Huashan del 2

P morgenen dag 2, ringte vekkerklokken klokken 04 sharp. Vi pakket sammen soveposene, stappet de i sekken og trippet ut i tussmrket. Det var enda ikke antydning til soloppgang, s vi gikk i god fart mot sttoppen hvor planen var at vi skulle se soloppgangen fra. Da vi ankom ca 10 minutter senere fikk vi derimott sjokk.. Det fltes ut som det l tusenvis av mennesker p den lille flekken p toppen, sovende etter en lang marsj opp til toppen i lpet av natten. Det var ikke sjangs finne et sted tr for komme seg nrmere kanten, s vi sa farvell til de svenske/danske jentene som likevel ville bli, og tuslet skuffet tilbake til gjestehuset...

Det trengte vi derimot ikke vre! Bak den lille brakke som sengene vre befant seg i, oppdaget vi et par-tre kinesiske menn som stod pratet stille, og det gikk opp for oss at dette var det perfekte stedet se soloppgangen fra! Nedenfor oss var et stup p mange hundre meter, og rett foran oss hadde vi en uforstyrret utsikt mot fjellene og punktet hvor solen skulle st opp. stresse hadde vi dog virkelig ikke trengt, det var ikke fr ca 05.30 at det frste lysglimtet begynte spre seg over himmelen.

Soloppgangen herfra var virkelig noe av det mest spesielle jeg har opplevd. Det var s utrolig stille og nydelig st der og se hvordan en ny dag ble fdt, med det endelse fjellandskapet foran seg.

Etter en stund mtte vi derimot lsrive oss fra den nydelige scenen foran oss, og gikk litt videre. Der oppdaget vi at vi var mye nrmere det lille tempelet ytterst p klippen, s vi tok enda flere bilder her fr vi igjen tok beina fatt og gikk videre mot det skumleste stedet p hele fjellet.

De som nsker se dden i ynene/har nerver av noe sterkere enn stl har en spesiell mulighet p dette fjellet. De kan g p en 20 cm bred (og temmelig lang) plankesti som er spikret fast i den vertikale fjellveggen, med stup rett ned p 1000 meter. Fr gikk man uten sikkerhetsseler eller noen ting, men n er det pbudt (merkelig nok, lollers). Selv om de lokale munkene bare slenger seg fram og tilbake der uten hverken seler eller bekymringer. Jeg valgte st over, men m nok innrmme at jeg angrer p det i dag.. I dont like regrets! Liker derimot ikke d heller..

Selv om dette stedet var temmelig skummelt ogs, er ikke dette selve "plankestien", den ser dere svidt nedenfor folkene, ca. midt i bildet. Eeeek.

Etter den semiskumle opplevelsen, gikk vi videre mot srtoppen, som med sine 2,154 meter, er fjellets hyeste. Dette feires med et gigantisk fallossymbol p toppen. Herfra er utsikten helt uvirkelig!

Man s det meste, og ikke minst veien opp til vesttoppen, som var neste stopp p programmet. Her gr man tett i tett med kanten, og et stup med alt for mange hydemeter ned til bunnen.

Vesttoppen var litt spesiell (ogs p andre mter enn vre den skumleste/farligste) av de fem toppene. Den kalles lotustoppen, og har diverse naturlige sregenheter som legendene forteller utrolige historier om. Her finnes ogs Cuiyun Palace, som er et taoist-palass/tempel.

Jeg ble s utrolig fascinert over hvordan menneskene har ftt materialene til dette bygget, og de f gjestehusene opp hit til fjellet. Taubanen er av nyere dato (s kunne ikke ha hjulpet s mye til), mens enkelte av byggene har sttt i hundrevis av r. Imponerende!

Her bestemte ogs jeg meg for leke litt risky business et lite yeblikk...

Jeg nevnte tidligere at fjellet er et av de helligste i Kina. Dette er det taoistene som mener, som tilhrer en av de tre store religise retningene i Kina. Den handler om vre i ett med dao, eller "veien" (urkraften i tilvrelsen). Dao skapes av likevekten mellom Ying og Yang, og retningen fokuserer veldig p det med leve i ett med naturen. Tidligere fantes det hundrevis av templer og andre religise skrin p fjellet, men n til dags str bare noen f tilbake. De fleste er rett og slett hugget rett inn i den vertikale fjellsiden.

Omsider befant vi oss tilbake ved Gold Lock Pass, og startet derfra turen ned til nordtoppen og taubanen som skulle frakte oss ned igjen til sivilisasjonen. De to dagene vi tilbrakte p fjellet var virkelig noe for seg selv. En utrolig flott opplevelse, og vi dro tilbake til Xi'an med trette bein, store smil og fulle minnekort.

Det hellige fjellet Huashan

Jeg skrev for lenge siden at jeg skulle skrive mer om dette stedet, men det skjedde tydeligvis aldri. Jeg fikk i stedet en artikkel om stedet publisert i magasinet Reiselyst! Tenkte uansett at jeg skulle poste litt bilder fra dette fascinerende stedet n.

Fjellet befinner seg utenfor den kinesiste storbyen Xi'an. Her kan man ta minibusser (tror de tok et par timer) som tar en til fjellets base, og derfra har man to muligheter til komme seg opp p selve fjellet. Man kan ta beina fatt og klatre 1000 meter opp til den frste av de fem fjelltoppene (fjellet har form som en lotusblomst), eller sette seg inn i en liten kanonkule av en taubane og bli "skutt" oppover fjellsiden. Not for the faint hearted!

Man fler seg ikke spesielt hy i hatten inne i de der, haha. Har man hydeskrekk burde man i grunn holde seg unna hele fjellet. Men da gr man derimot glipp av noe helt fantastisk..

Hadde jeg hatt tid ville jeg derimot prvd meg p gturen opp p fjellet, men heldigvis er ikke turen over med en gang man har ankommet fjellet i blikkboksene over. Fjellet har hele 5 fjelltopper, og man kan se alle hvis man setter av 1-2 dager. And that is exactly what we did!

Frste dagen gikk vi sakte men sikkert fra nordtoppen (som taubanen stopper ved) og oppover mot sttoppen. Fr vi kom s langt mtte vi opp bde langs "heavenly steps" og "black dragon mountain" og sistnevnte var BRATT. Man beveger seg langs uthugde trappetrinn i fjellveggen, med ekstreme stup p enten den ene eller begge sidene. Enkelte steder er stegene ogs mer forseggjort enn andre steder..

(veien er rett opp langs fjellryggen (black dragons mountain) p bildet over)

Etter 1-2 timer ankom vi s til Gold Lock Pass, og den strste hydeklatringen var over. Her henger tusenvis av hengelser med navn ingraverte. Enkelte er bedeamuletter for familier, andre er minner fra fjellets beskende - men de fleste er nok fra kjrestepar som har risset navnene sine inn i hengelsene, og lst de fast til fjellet. Romantisk!

Ved Gold Lock Pass (nydelig sted), delte veien seg slik at man herfra kunne g til hver eneste av de 5 fjelltoppene. Solen var sakte men sikkert p vei ned, s vi trasket jevnt og trutt videre mot sttoppen.

And we made it! Utsikten langs hele vandringen var formidabel! Og ikke minst fra sttoppen.. Vakre hvite fjell s langt yet kunne se. Akkurat denne fjelltoppen er det mange som har som ml p grunn av de vakre soloppgangene stedet byr p. Dette ville vi selvsagt ikke g glipp av. Vi kom i snakk med to svenske jenter og ei dansk, og sammen gikk vi litt videre for lete etter husrom for natten. Hun ene kunne kinesisk, og derfor ble nok jobben litt lettere enn hvis vi hadde vrt helt alene.

(gjestehuset vi fant er det som taket vises p verst til venstre p bildet over)

Etter mye fram og tilbake (husfruen ble ikke klok p hvor hun skulle ha oss, s hun ba oss bytte fra ett rom til ett annet (av de fire hun hadde) TRE ganger fr hun bestemte seg, haha) fikk vi fem rom i et ttemannsrom (dvs en brakke med blikktak, hehe) sammen med en kinesisk smbarnsfamilie (som l tyve i hver seng) for en hundrelapp hver. xD

Men fr leggetid gikk jeg og exen til et utsiktspunkt og s p den stemningsfulle solnedgangen.

Deretter gikk vi tilbake til gjestehuset i stummrket, og fant veien til spisesalen. Dessverre var matserveringen stoppet bare en 10-15 minutter fr, s vi fikk bare kjpe en nudlepakke hver og litt kokende vann. Slik satt vi spiste kveldsmaten sammen med flere andre slurpende kinesere. Da vi kom utenfor ble vi stoppet av en kar som arbeidet p stedet, og lurte p hvor vi var fra. Vi svarte som sant at vi var fra Norge/Sverige og han ble veldig interessert. Han tok fram en 20-lapp yuan, og ville bytte med vr valuta. Tilfeldigvis hadde vi en svensk 20-lapp og en norsk tier p oss, og karen lyste opp da han fikk pengene. Han samlet visstnok p valuta fra alle verdens land. Det var hans mte fle en tilknytning til resten av verden, som han mest sannsynligvis aldri ble til f rd til dra se, som han sa selv..

Vi la oss p et lite berg like ved gjestehuset og stirret opp p den uendelige stjernehimmelen over fr vi fant ut at det var p tide legge seg. Klokken ble stilt p 04.00 neste morgen. Solnedgangen skulle vi virkelig ikke g glipp av!

Del 2 kommer..

Kina!

Hvorfor i all verden har jeg ikke skrevet mer om Kina? Det er jo et av mine absolutte favorittland! En gigantisk rre av utenomjordiske landskaper, eldgammel kultur, spesiell arkitektur, knallgod mat og kanskje litt merkelige (haha), men kjempehyggelige mennesker. Er det et land jeg M tilbake til (utenom India og Nepal som jeg nettopp fikk en smakebit av) s er det nettopp Kina.

Jeg beskte landet i 2009 etter ha ankommet Beijing med den transmongolske jernbanen. Tilbrakte noen dager der, og gikk blant annet p den kinesiske mur mellom Jinshanling og Simatai, beskte nattmarkedet (med sine merkelige delikatesser), den forbudte by, og mange parker, bydeler og hutonger. Spennende og GIGANTISK by, s det ble mye ging.

Deretter reiste vi med tog ned til Xian, hvor vi syklet p den eldgamle bymuren, kom face to face med terrakottakrigerne og klatret opp p det hellige fjellet Huashan, og s en spektakulr soloppgang.

Deretter gikk turen til Chengdu. Her var det store hydepunktet treffe pandaene!

Neste stopp ble Yangshou og smstedene Moon Hill og Xingping med sine fantastiske fjellformasjoner og landlige idyll. Her gikk dagene til EXPLORING, vi vandret gjennom rismarker og opp p et par av disse kule fjellene. Vi dro p sykkelturer, badet i elva og kom i kontakt med lokalbefolkningen.

Siste stop p ferden var Hong Kong, men den storbyen tar jeg i et annet innlegg.

Kina er et magisk land i mine yne, p mange mange mter. Det var helt tragisk dra derifra fordi jeg flte det var s utrolig mye igjen se. Landet gav mersmak for si det snn!

Har du vrt i Kina, eller kanskje du nsker dra dit? DO IT!

There are nine million bicycles in Beijing

That's a fact - synger Katie Melua. Hvor mange det faktisk er i disse dager er vel en annen sak.. flere og flere bruker biler n til dags, og er en av grunnene til den sterke forurensningen Beijing lider under. Men, massevis av sykler finnes det selvsagt fortsatt, og da jeg var i Beijing tok jeg en del sykkelrelaterte bilder..

Ovenfor er alts noen av sykkelbildene. Den beste mten se byen p er absolutt p to bein (om du har tid) eller to hjul!

Dagens reisebilde

Dette er det hellige fjellet Huashan som ligger et par timers kjring utenfor Xian i Kina. Her gr man p sm trappesteg som er hugget inn i fjellet (slik som dere ser menneskene p bildet vandre p tur oppover) i lpet av hundrevis av r. Det finnes ogs hundrevis av sm tempel som er hugget inn i fjellsiden, og ogs et par gjestehus fordelt p fjellets fem topper. Srtoppen er hyest med vel over 2,000 meter, og det er en magisk vandring man kan gjre fra den ene toppen til den andre - til man har sett alle.

Skal gjre et eget innlegg om dette fantastiske fjellet senere.

En glad nordlending p sykkeltur rundt p Xi'ans bymur i Kina. En utrolig morsomt opplevelse i nrmere tusen varmegrader og null vindpust. Nr man syklet fort fikk man derimot litt "motvind" i ansiktet og det var utrolig godt, haha. Byen i seg selv fikk vi se nrmere p nr vi vandret rundt p leting etter trappen opp p muren, og vi nt en utrolig god og mettende middag her til 20kr per stykk. En spennende, men ekstremt forurenset by! Ta uansett fatt p muren om du skal innom.

Lyst kose med en panda?

Da jeg var i Kina for to r siden, var det en ting jeg hadde ekstra lyst gjre, nemlig f se pandaer. Den ene byen vi dro innom, Chengdu, ligger i et omrde av Kina hvor det finnes flest panda i det fri, og der finnes det ogs et par "breeding centers" som de kaller det, hvor de satser p f flest mulig pandaer til verden. Dette gjres p en ordentlig mte, og verden trenger virkelig fler av de srbare dyrene hvis rasen skal ha en sjangs til overleve.

En mte man kan "donere" penger til senteret p, er ved betale for f holde en pandaunge. Dette koster rundt 1,000,- norske kroner, men de f minuttene du har med dyret er helt fantastiske. Jeg nlte ikke et sekund da jeg fikk vite prisen, for jeg visste at det var f en drm i oppfyllelse, samtidig som man gir penger til en god sak.

Vi mtte ha beskyttelsesklr p oss, bde for vr egen og for dyrets skyld. Senteret var stort, med masse plass for pandaene bolte seg p, og vi brukte en hel dag p omrdet.

Herlighet de er s skjnne. Man kunne ogs se at de trivdes og hadde det bra, og dette er viktig for trives de ikke, vil de ikke parre seg og f barn.

De hadde ogs rde pandaer der, og det var ogs mulig holde og kose med disse. De var kjempelette i kroppen i forhold til de hvite og svarte kraftpluggene.

Noen som fikk lyst til dra til Kina og nusse p pandaene?

Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014

, Bod

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i 60 ulike land og p 5 kontinenter, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg p reiser i inn- og utland. Her p bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vrt, og drmmer om stedene jeg engang skal dra. Til n har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Flg meg gjerne p reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vrt?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man m gjre i New York
  • Hvordan har du tid/rd til reise s mye?