Genova

I dag har jeg flyttet meg ut av Italia... Skikkelig synd, MEN jeg har heldigvis ikke dratt HJEM. For det hadde jo vært skikkelig krise, liksom. Neida (joda..).

UANSETT. På tur nordover hadde jeg ca. 2 timer å slå ihjel i havnebyen Genova mens jeg ventet på neste tog (har tatt ca. tusen av dem idag).

Forventet ca. ingenting, ca. fordi jeg visste ca. ingenting. Ca.

Byen virket relativt stor (havneområdet var enormt), så jeg fikk sett kanskje 2 %. Spiste focaccia til frokost på en liten kafe. Så innom to ulike kirker, en under renovering og den andre slående vakker og SVÆR. Fikk komme inn i gårdsplassen til et stort museum gratis, der var det flott! Så også innom et par palazzo's og den enorme statuen av Kristoffer Columbus utenfor togstasjonen. Han er tydeligvis født der! Ikke paa togstasjonen da men, ja..

Jeg så også under togreisen at ca. alle de små havnebyene nordover fra Cinque Terre til Genova var farget i vakre pastellfarger og havet ble bare mer og mer turkist.. Dessuten er ca. ALLE vinduslemme grønne! Lurer på hva det kommer av..?

Anyways, kommer straks en update om hvor jeg befinner meg NÅ.

Bella Italia

For å kunne beskrive denne delen av verden, er man nødt til å finne på nye ord.. for de ordene som finnes, strekker ikke til. Nesten, i alle fall. Det er i alle fall bellissimo!

Jeg startet dagen på stranda idag.. Skulle egentlig ut å gå igjen, men fant ut at jeg trenger å slappe litt av i blant også, LOLLERS. På stranden var det VARMT, men deilig og havet kjøler godt ned. Jeg spiste litt focaccia jeg hadde kjøpt på et bakeri før jeg kom ned til havet, som ble dagens frokost. Etter noen timer (og forhåpentligvis noen litt brunere kroppsdeler senere..), gikk jeg opp og gjorde meg klar til å hoppe på båten.

Fikk en SKIKKELIG Kolocep-følelse egentlig.. det er bare du som mangler, Luda-Sanne!!

Deilig med sjøluft i håret, og gøy å få se byene fra havsiden. Båten var jo det eneste transportmiddelet her før jernbanen kom for ca. 100 år siden.

Etter 30 minutt befant jeg meg i Manarola!

Alle byene minner veldig om hverandre, selv om de alle også skiller seg fra hverandre. De pastellfargede husene går igjen, men plasseringen av husene skiller seg en del. De fleste husene i Manarola er for eksempel vendt mot nord, mens de i Corniglia er vendt mot sør.

Jeg føler jeg gjenntar meg selv noe EKSTREMT, men det var så vakkert, så vakkert. Stiene som går fra Manarola er stengte både nordover og sørover langs havet pga ras (som man kan se fra sjøsiden), men man kan gå langs de et lite stykke og få en flott utsikt tilbake mot byen.

Innholdet i de fleste byene er det samme. Gelaterias, restauranter, turistbutikker som selger postkort og smykker, butikker som selger (ganske fine egentlig) sommerklær, ett postkontor, en eller to banker, båter som er dratt opp på land, en del lokale som er ute med barna sine, går tur med hunden eller bare sitter sammen på de små torgene og snakker og masse, masse turister. En av fordelene med å dra på den varmeste tiden av døgnet er at de fleste turistene ligger ved havet og soler seg, eller slapper av på kafeene, slik at man kan gå rundt i gatene nesten helt alene. Dog svetter man til gjengjeld nesten ihjel..

Det er store klipper i byens havn som ungdommen utnyttet seg av, og beviste sin manndom ved å hoppe fra dem.. Skummelt!

Siden jeg ikke hadde spist siden frokost, og klokken begynte å bli ganske mye, satte jeg med ned på en liten kafe og bestilte bruschetta med tomat, pesto og kapers og en appelsinjuice. Bruschettaen var SÅ GOD, men pestoen gjorde at midten nærmest var DYNKET i olje. Så man kan trygt si at det var ca. 3423094 kalorier i den lunsjen.. Og mens man snakker om olje, de er jo veldig glad i olivenoljen sin her. Man finner den i ALT man spiser, fra frokost til middag. Får virkelig håpe den er så "sunn" som de sier. :shady:

Etter en herlig båttur tilbake til Monterosso (bølgene ble etterhvert ganske store!), hoppet jeg i dusjen, slengte på meg en kjole og gikk ut for å spise en siste middag her i Italia... Buuuu! Middagen var pretty good da. Den lokale varianten av pasta med scampi-saus (naam) og seff et glass (eller dvs. en kvart liter) vin til. Liker å tro at jeg føler meg litt som Julia Roberts i Eat, Pray, Love. Spiser og nyter livet i Italia til det fulle, all alone.

I stedet for å dra på en bar slik som de fleste unge her i byen etter maten, gikk jeg opp til kirkegården/borgen som troner over byen. Herlig både med utsikt og å være for seg selv. Ingen solnedgang i dag da, skyene hang plutselig tungt over byen. Blir det regn i morgen så har jeg i alle fall vært utrolig heldig med været disse dagene jeg har vært her. Deretter vandret jeg ned langs oliventrærne og sitrontrærne, og koset litt med Chaplin-katten og vennene dens (skal vise dere bilde senere..) før jeg kom tilbake to MI CASA.

Nå må jeg pakke...

One night in Riomaggiore

Alle byene her har så utrolig lekre og romantiske navn. Riomaggiore liksom. Hører man en italiener si navnet så smelter man jo totalt..

Denne byen er den sørligste av de fem, og her er husene så tett innpå hverandre, at de må jo ha oppgangene sine inni i andre sine hus?! Kult er det i alle fall, det føles jo ut som man går inne i et maleri hele tiden.

Jeg besøkte byen i går kveld. Skulle egentlig til Manarola da også, men utsatte det til i dag (nå) fordi jeg må unngå en viss innpåsliten amerikaner x_x

Riomaggiore ligger som fire av byene nede ved havet, og ennå bor det mange fiskere her som seiler ut tidlig hver morgen for å søke etter dagens fangst. Byen har på en måte bare en lang gate, som deler byen i to, hvor man i alle tider har kunnet drege opp fiskebåtene i tilfeller hvor været har vært heftig.

Jeg satte meg på restauranten nærmest havet for å vente på solnegangen (som jeg har hørt skal være vakrest fra Riomaggiore), og gikk litt utenfor egen komfortsone og bestilte en lokal spesialitet med spagetti og ansjos. Trodde ikke jeg likte sistnevnte, men den var GOD og FERSK. Nam. Prøvde også en lokal hvitvin. Digg med lokale saker! Jeg tok til og med en dessert idag, pannacotta med røde bær. Guri malla, kan i alle fall skrive under på at jeg var mett da middagen var over.

Det lå en katt på noen båtstativ ved restauranten og slappet av under hele tiden jeg spiste middag. Da desserten ankom, kom det to små gutter sammen med faren sin gåente med en bøtte fisk de hadde fanget fra klippene. Den ene gutten drar i hånden til faren, sier noe og peker på katten. Så tar han og den andre lille gutten hver sin biiittelille fisk og legger foran katten mens de smiler lurt til hverandre. Så søtt! Dessverre var katten ganske sær, og snudde bare ryggen til disse små delikatessene guttene hadde tatt med til den... Haha.

Solnedgangen var nydelig. Flere satt på klippene med pizza de hadde hentet fra ett av trattoriaene og en flaske vin på deling. En litt spesiell kunstner-fyr satt å malte mens han syngte på gamle 70-tallssanger. Jeg fant ut at jeg må skaffe meg et vidvinkelobjektiv.. Skulle jo egentlig ha med byen på solnedgangsbildet, men det var ganske umulig, haha. xD

THAT'S ALL FOR NOW.

Nå må jeg skynde meg så jeg rekker båten!

Hiking around Cinque Terre

Her er noen bilder fra formiddagen (les forrige innlegg for info). Det er seriøst så vakkert her at man dør litt inni seg hver gang man åpner øynene... Man tror liksom ikke at de kan se slikt ut, at disse stedene finnes på ordentlig. BUT THEY DO!

Vet ikke helt hva jeg skal ta meg til i morgen, men jeg har fortsatt en by igjen å besøke (Manarola), så må nok ta turen innom. Har hørt at den kanskje er den vakreste av de alle. Riomaggiore levde i alle fall opp til forventningene. Har hørt om flere vakre stier som også er verdt å besøke.. Spennende!

Cinque Terre

I dag har jeg gjort det de fleste som kommer til dette området ønsker å gjøre - nemlig å gå på de gamle vandringsstiene mellom disse fem byene. Eller det vil si, jeg har vandret mellom tre av dem, Monterosso (der jeg bor), Vernazza og Corniglia. Stiene mellom Corniglia, Manarola og Riomaggiore er fremdeles stengte etter å ha blitt herjet av jordras de siste månedene (og årene). Too bad..

Turen var på ca. 7 km, så ikke så lang, men det var veldig mye opp og ned, og ikke minst på trapper i begynnelsen. Fikk veldig inka trail flashback.. Jeg gikk i gåsandalene mine, og hadde ingen problemer med det, men så folk i all slags sko og klær. Alt fra kjole og flipflops til shorts, hatt og trekkingsko.

Så alt av mennesker langs turen også. Store, små, gamle, unge, bleike, brune, tykke, turister, lokale og så videre. Alderen varierte fra barn i 5 årsalderen til ei dame på sikkert 85 år med brukket arm. Imponerende!

Begge byene jeg så for første gang idag var slående vakre! Vernazza ligger nede havet, mens Corneglia ligger oppe på en klippe. Begge hadde pastellfargede hus og grønne vinduslemmer. I Vernazza spiste jeg verdens sprøeste (og sikkert kaloririke) focaccia med mozarella, tomat og oregano, mens jeg tok en honning og sitrongelato i Corneglia. Skikkelig godt!

I halv to-tiden tok jeg toget tilbake til Monterosso og la meg på stranden for å prøve å kjøle ned kroppen litt. SYKELIG VARMT idag. 30 grader i skyggen og IKKE ET VINDPUST. Har sikkert mistet 20 tonn væske, haha.

Bilder kommer senere, nå skal jeg ta toget til de to siste byene og se hva de har å by på.

(internettet her er skikkelig sært, jeg kommer ikke inn på noen annet enn blogg.no-appen O_o føler meg litt hjelpesløs uten internett, men det får vel være..).

Monterosso al Mare

Direkte oversatt betyr ved navnet til dette stedet noe sånt som "det røde fjellet ved havet". At fjellet er rødt har jeg ikke sett noe til. Det er frodig og grønt og dekket av oliventrær og vinranker i terrasser oppover og nedover langs fjellsiden. Havet er smaragdgrønt og stirrer man utover lenge nok oppdager man flere og flere fiskebåter ute langs horisonten. Gatene er bittesmå og bilfrie, husene er pastellfargede med fargerike vinduslemmer og rundt omkring springer katter som kommer og gnir seg mot beina mine når jeg prøver å ta bilde av dem.

Det er så FINT.

Hurra, jeg trosset til og med internetten og fikk lastet opp noen bilder!

Jeg kom hit først i fire-tiden idag, etter en busstur og tre togturer fra San Marino/Rimini. HERREMIN SÅ VARMT DET VAR. Trodde jeg skulle omkomme på det ene toget.. Derfor var vel gleden ekstra stor da jeg ankom Monterosso og endelig så HAVET! Min gode venn. Blir alltid litt klaustrofobisk når jeg ikke har sett havet (eller store vannmasser) på en stund, sikkert fordi jeg alltid har bodd like i nærheten av havets bredder.

Siden da har jeg bare slappet fullstendig av. Rommet her jeg bor er bittelite, men jeg har et fint uteområde jeg kan anvende meg av. På bordet ligger sitroner plukket fra hagen, og ved siden av meg står vakre blomster og krydderurter i potter og et enormt druetre står ovenfor meg og skygger området på dagtid.

Da jeg kom fram skiftet jeg til kjole og gikk rundt og tok bilder før jeg fant frem til en liten restaurant på en piazza nede ved sjøen og bestilte en pastarett med pesto! Regionen her skal visstnok være kjent for sin gode pesto - og god var den! Lokal vin måtte jeg selvsagt også ha.. Utrolig deilig og bare sitte i brisen, og kose seg med vin og en bok.

Nå på kvelden gikk jeg en tur til et vakkert, men litt spesielt sted på en høyde over byen, før jeg vandret ned til byen igjen mellom oliventrærne. Ååååh. Jeg må seriøst bli igjen her. Kan ikke dra hjem igjen!! IT'S WAY TOO AWESOME (except internetten... og alle turistene..).

I morgen skal jeg prøve å komme meg tiidlig opp (før varmen), og gå til de andre landsbyene! Blir spennende å se. Herfra har man utsikt til alle, dog mer begrenset til enkelte av dem, så det skal bli gøy å se dem up close!

Buona Sera!

Jeg har kommet krysset Italia idag, fra Adriaterhavet i øst til de turkise breddene på Italias vestkyst. Akkurat nå befinner jeg meg i Monterosso al Mare, en av de fem fiskelandsbyene som utgjør Cinque Terre. OG JEG ER FORELSKET. I byen, i havet, i blomstene, i båtene, i fjellene, i vinrankene, i slottsruinene, i pestoen, i den lokale vinen, i sitronene, i krydderduftene, her jeg bor.. ja til og med nesten i turistene som kryr rundt her som maur også (neida, jeg vil ikke gå så langt..).

Internettet er dessverre ekstremt tregt, så får se hva jeg får til!

Ciao from Milano

Da var jeg på plass!

Reisen startet kjempefint, med to greie korte flyturer fra Bodø via Oslo og hit til Milano. Ca. en halvtime før landing fløy vi over de majestetiske alpene, og jeg måtte dra opp kameraet. For en fantastisk natur! Like etterpå forlot vi de hvite snødekte fjelltoppene og ankom tusenvis av fargerike åkerlapper med grønne trær som stakk opp her og der.

Fra Milano Malpensa hoppet jeg på toget som tok meg inn til Milano Centrale, og fikk SKIKKELIG bakoversveis. FOR en stasjon! Det kunne sikkert stått tusen av meg oppå hverandre uten å nå opp til takhvelvet! Skikkelig overdådig.

Jeg hadde så skikkelig tiltro til meg selv, og bestemte meg for å gå istedet for å ta metroen til hotellet. Varmen slo mot meg da jeg kom ut av stasjonen, hele 30 grader her idag! Insane. Hjemme var det 8 grader da jeg dro..

Jeg gikk litt i sikksakk, og måtte spørre en hyggelig sjel om veien, men til slutt ankom jeg hotellet etter en liten detour på Corso Buenos Aires (hovedshoppinggata her). Koselig lite hotell i et bostadsområde 1 km fra togstasjonen. Jeg fikk til og med det beste (lille) rommet, med egen balkong (som jeg forresten utnytter til det fulle i skrivende stund).

Deretter var det bare å finne metroen og komme seg ned til sentrum. Fort og effektivt system!

4 stopp senere befant jeg med på Piazza Duomo, og gikk opp for å se på de IMPONERENDE byggverkene som pryder plassen.

Den overbygde handlegaten/kjøpesenteret (?) Galleria Vittorio Emmanuele II er så utrolig flott! Som et gigantisk drivhus med glasskuppel hvor de rike menneskene handler Louis Vuitton og Prada og spiser på overprisede restauranter mens de studerer hverandres klesdrakt og dytter solbrillene lenger opp på nesen. Neida ikke helt, men nesten.. xD

Går man tvers igjennom ender man opp på Piazza de Scala, hvor den berømte opera/teater/ballett-bygningen befinner seg. Enkel og klassisk i sin utførelse. Midt på torget står også en fin statue av selveste Leonardo da Vinci.

Selve hovedtrekket på Piazza Duomo er dog bygningen som gir torget sitt navn, den EKSTREMT vakre og detaljerte katedralen som rett og slett kalles Duomo.

Et hvitt mesterverk uten like! Selvsagt var katedralen stengt før jeg klarte å komme meg dit, så det var en bummer...

.. MEN man kan tydeligvis betale litt (mye) og dra opp på TAKET av katedralen! Terrassene, som det kalles. Her vandrer man mellom tårn, strebepillarer, enorme glassvindu, statuer og andre vakre detaljer med en utsikt som strekker seg ut over hele Milano. Absolutt verdt det!

Jeg stod der oppe og nøt øyeblikket mens jeg stirret ned på folkene og duene som tuslet rundt på Piazza Duomo, og så himmelen bli mer og mer orange. Her oppe var det også en gudegitt bris som kom godt med i varmen.

Til slutt rumlet derimot maget såpass høyt at det var på tide å skaffe seg noe mat. Jeg hadde ikke lyst til å begynne å lete, og fant ut at jeg bare skulle slå meg ned på en av restaurantene som ligger rett på piazzaen. Selv om det var crazy-dyrt. Straks etter kom en saffranrisotto og et glass vino bianco på bordet, og det var en hyggelig stund! Så utrolig fint å se hvordan skyggene sakte, men sikkert tok over katedralen, mens himmelen ble rødere og rødere før solen til slutt gikk ned.

Før det ble helt mørkt var jeg tilbake på hotellet igjen, og i skrivende stund sitter jeg på balkongen og spiser en Kinder Joy (zomg) mens jeg skriver her på bloggen. Åh, livet dere!

Allerede i morgen forlater jeg byen, og tar en svipptur innom et annet liiiite land!

Milano har egentlig vært litt som forventet. Mye mer moderne og likt nordligere deler av Europa enn de delene av Italia jeg har besøkt tidligere. Enkelte av elementene av det Italia jeg kjenner finner man likevel igjen mange steder i byen, så lenge man bare tar seg tid til å se seg rundt.

Buona Notte!

Italy next

Åh, nå skal jeg endelig gjenforenes med Italia igjen - ett av mine favorittland. Gelato, kirker, fontener, små fargerike landsbyer, pizza og nydelig lokal vin venter på meg og det skal bli en FRYD å lære det vakre landet å kjenne igjen. Første stopp er metropolen Milano, som jeg er veldig spent på. Av det jeg har sett av byen ser den veldig "anti-typisk" italiensk ut.

Jeg reiser bare med håndbagasje denne gangen, og DET er en utfordring... Creds til dere som reiser slik på en regular basis!

(Det er forresten bare å komme med Italia/Milano-tips)

Ciao!

Un momento a Firenze

Jeg går forbi Piazza Michelangelo. Alltid høyere. På toppen møter jeg kirken San Miniato al Monte. I tusen år har kirkens fasade skuet ut over Firenze. Jeg setter meg på en mur ovenfor kirkegården. Steinene er fortsatt varme etter solens nærvær. Jeg lukker øynene og tar et dypt åndedrag. Luften føles luftigere her oppe. Den enorme røde solskiven henger over byen. To svaler leker seg i luften framfor meg, og like til høyre sitter et kjærestepar og holder hender. Domkirkens tak har aldri vært rødere enn i lyset det bader i nå, og elven Arno ligner en flytende gullåre. I det fjerne hører jeg politisirener som stadig kjører lengre og lengre bort. Den svale brisen bringer med seg en duft som minner mistenkelig mye om en sprø nystekt pizza. Solskiven har gått ned, og tok det røde lyset med seg. Nå er himmelen lilla, blå, og litt rosa innimellom. Fuglenes kvitter begynner å gi etter for sirissenes sang. Jeg hopper ned av muren. Tror nesten jeg må finne ut hvor den pizzalukten kom fra...

Bella Venezia

Kanaler, gondoler, smug, kafeer, gelato, palasser, blomsterkasser, små hunder, gammel arkitektur, pastellfargede bygg, duer, kirkebygg, og mye annet fint. Jeg skjønner ikke de som ikke synes Venezia er vakker...

Cinque Terre og Milano!

Jeg har tydeligvis glemt å fortelle at i juni går turen til Italia igjen! Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for landet, og den ble ikke akkurat mindre etter at jeg bodde og studerte i Roma ett semester for noen år siden. Siden da har jeg ikke vært i landet, så nå skal jeg endelig tilbake! Cinque Terre er fem små byer som ligger på rad og rekke langs kysten i nordvest-Italia, og det har i senere år blitt veldig populært å bruke en ferie på å vandre fra den ene til den andre. Det skal jeg nå endelig få gjøre! Cinque Terre, kombinert med et par dager i Milano (blant annet for å sjekke out den storslagne Duomo, og å kanskje endelig få se "The Last Supper" av Da Vinci), tror jeg blir en strååålende tur. Eller skal jeg kanskje ta turen til San Marino? Lilleputtlandet ser flott ut på bilder jeg har sett derfra. Denne gangen reiser forresten alene (ikke bli redd mamma, haha)! Blir spennende nok bare det. Kanskje jeg til og med tar med malesakene? Skikkelig me-time. :)

Noen som har vært der som har noen tips, kanskje?

10 gratis-opplevelser i Roma

Til tross for et ganske eksklusivt rykte er Roma et paradis selv for de med relativt tomme lommebøker. Byen deler mye av dens rike historie med de besøkende helt gratis! Enkelte monumenter må man likevel betale for, men de tar jeg med en annen gang.

1. Tusle rundt i Trastevere

Dette området er en av favorittene mine i Roma. Smale smug og utallige små torg minner en om hvordan Roma var i middelalderen. Her finnes det flust av kafeer, restauranter og barer. Veldig stemingsfult og romantisk område!

2. Forum Romanum

Dette stedet var engang hovedsetet til det romanske riket, og huset det politiske, juridiske, offentlige og religiøse sentrum av antikke Roma. I dag ligger bare ruinene igjen, men det er likevel fascinerende å vandre rundt hvor så mange mektige mennesker har vandret tidligere. Inngangen er dessverre ikke gratis, så har man dårlig tid kan man ta turen til Capitolhøyden hvor det er en flott utsikt over området. Ellers kan man få en kombinasjonsbillett til Forum og Colosseum (som de fleste ønsker å besøke uansett). Ta deg god tid, området er ganske stort! Man kan for eksempel ta turen fra Capitolhøyden ned via Forum, for å komme seg til Colosseum.

3. Utsikten fra Janiculum Hill

Roma kjennetegnes som byen med de syv høyder, men egentlig har byen enda flere høyder enn det. Janiculum er en av de som faller utenfor. Høyden ligger ovenfor Trastevere og i nærheten av Vatikanet. Jeg brukte å gå over denne høyden på vei fra skolen og ned til byen. Det finnes også en stor park der oppe! Koselig og veldig stille og rolig område.

4. Pantheon

Dette stedet er også en av mine store favoritter i Roma. Dette er den eldste fremdeles stående hvelv-strukturen i verden. Bygget ca. i år 126 som et tempel viet til alle gudene, og deretter omgjort til en kirke i 609. Bygningen er utrolig fascinerende med det store oculus (stor rundt åpning) midt i taket, som er kirkens eneste lyskilde. Bygget er også gravplass både for italienske konger og kjente kunstnere som bl.a. Rafael. Plassen utenfor heter Piazza della Rotonda, og er nydelig men folkefull. Likevel en ypperlig plass å nyte en gelato!

5. Spansketrappen

Denne trappen på Piazza de Spagna regnes den lengste og bredeste trappen i Europa. Navnet har stedet fått etter at den spanske ambassaden flyttet til torget. På dette torget og på trappen er det alltid liv og røre. Selgere, turister og kunstnere i en eneste stor miks.

6. Vandre rundt på de vakre piazzaene og se på livet

Piazza Navona og Campo de' Fiori er to av de flotteste torgene. Førstnevnte var en gang et idrettsanlegg, og huser nå noen vakre fontener, blant annet Fontana del Quattro Fiumi (fontenen med de fire elver) av Bernini. Sistnevnte var engang (som navnet tilsier) en blomstereng!

7. Kattene ved Torre Argentina

Ved trikkestoppet i byen finnes det en stor plass som har blitt konvertert til en oase for hjemløse katter. I denne gresskledde parken spekket med romerske ruiner (her i området ble faktisk Julius Cæsar drept!) har kattene fått sitt hjem. Man kan få guidede omvisninger på området om man ønsker.

8. Peterskirken

Ja, inngangen inn i dette praktfulle mesterverket er faktisk fullstendig gratis! Ønsker man derimot å klatre opp i domen for å se på utsikten må man ut med noen euro i betaling. Jeg er utrolig glad i kirker (selv om jeg ikke er kristen), og denne kirken bare blows my mind. Kommer man på den rette tiden av døgnet skinner solen inn gjennom vinduene og lager et helt magisk lys. PS. Vatikanmuseene har forresten gratis inngang den siste søndagen i hver måned, tidlig på formiddagen!

9. Solnedgangen fra Capitolhøyden

Capitolhøyden (Campidoglio på italiensk) er den høyeste av Romas syv høyder, og ligger midt i smørøyet av den antikke byen. Der oppe har det også skjedd mange store hendelser i Romas historie. Ved siden av museene som nå okkuperer plassen finner man kirken Santa Maria in Aracoeli (Aracoeli betyr himmelalteret). 124 trappetrinn leder opp til kirkens inngang, og det er herfra man har en av de flotteste utsiktene til solnedgangen i hele Roma.

10. Sist men ikke minst, kjemp deg i gjennom folkemassene ved Trevi-fontenen og kast en mynt over skulderen din og i vannet!

På denne måten er du i følge tradisjonen sikret å komme deg tilbake til Roma... og hvem vil vel ikke det?

Har du vært i Roma? Kanskje du har noen tips å komme med?

Knokkelhuset i Roma

I kirken Santa Maria della Concezione dei Cappuccini i Roma finnes det noe ganske spesielt. I krypten under kirken befinner det seg et ossuarium - det vil si et beinhus eller knokkelhus.

I denne krypten finnes beinrestene til mer en 4000 kapusinermunker (som tilhørte kirken), som døde mellom 1500- og 1800-tallet. Disse beinrestene har blitt samlet og ordnet i dekorative mønster i barokk- og rokokkostil. Dette stedet har etter hvert blitt en turistattraksjon, som virker både makaber og fascinerende på samme tid. Jeg som har studert arkeologi er jo svært interessert i knokler og lignende, så derfor tok jeg turen til dette stedet.

For de som ønsker å se noe helt spesielt, kan dere ta turen til kirken som ligger på Via Veneto ved Piazza Barberini.

(Det er egentlig ikke lov å ta bilder i krypten, men jeg bare "måtte" ta et snikebilde (som dere ser over). For bedre bilder kan dere trykke HER )

Glem Pompeii, dra til Herculaneum!

Herculaneum i forgrunnen, med den moderne byen Ercolano bak, og vulkanen Vesuv helg i bakgrunnen

Selvfølgelig skal man ikke glemme Pompeii, det er jo et helt fantastisk sted. Men det er ikke unikt. Ønsker man å besøke et lignende sted minus alle turistene finnes det råd. Pompeii ble jo begravd da vulkanen Vesuv hadde et utbrudd i 79 e.kr. og de aller fleste har nok hørt om denne byen. Færre har nok hørt om den litt mindre byen Herculaneum, som led samme skjebne. Det er litt synd siden dette stedet er bedre bevart en Pompeii, og i tillegg har langt færre besøkende. Det utgravde stedet er en god del mindre enn Pompeii, men det føles uansett mye friere å gå rundt i gatene til denne antikke byen, enn nabobyen Pompeii, som vanligvis er oversvømt av besøkende.

Etter utbruddet i 79 etter kristus, ble byen dekket av et 20 meter tykt lag med aske og leire. Slik lå byen gjemt og begravd i vel 1600 år, før den ble oppdaget i 1709.

Mye av den antikke byen ligger fortsatt gjemt, siden den moderne byen Ercolano ligger ovenpå de gamle ruinene. Den moderne byen het faktisk Resina fram til 1969, når den forandret navnet sitt til Ercolano, som er den italienske versonen av Herculaneum. Den antikke byen fikk navnet sitt fra guden Herkules, som var den guden byen først og fremst ba til. Dette fordi de mente det var han som hadde grunnlagt både byen og selve Vesuv.

Man har lov til å gå inn i flere av husene, og i enkelte er til og med det opprinnelige trevirket bevart! Helt utrolig å vandre inn i nesten 2,000 år gamle hus, med flere etasjer og med blant annet vannledninger og veggmalerier godt bevart...

Så er du først i området, vil stedet absolutt være verdt et besøk. Noen som kunne tenke seg en tur?

Venezia - det er sant som de sier, gå deg vill!

Jeg var i Venezia tidlig i november for snart tre år siden (herregud som tiden flyr), og været var fantastisk. 20 grader og sol for det meste, og det beste av alt - det var mye mindre turister der enn på sommeren også!

Og gjør deg selv en tjeneste og kom deg bort fra Grand Canal og folkemengdene, og inn til det virkelige Venezia. Gjør som det blir sagt - gå dere vill i bakgatene, og dere kommer inn i en ny og fantastisk verden. Å gå seg vill er ingen sak da det finnes utrolig mange småveier og smug man kan vandre inn i, uten mål og mening. Man vandrer over små broer, gjennom trange smug med hunder som henger ut av vinduene og studerer deg, og dagens klesvask som henger til tørk ovenfor. På de små kanalene driver gondoler og andre små båter forbi, lydløst og rolig. Den eneste lyden som bryter stillheten er kattenes mjauing som hilser deg god dag når du går forbi.. Det er en fryd å vandre rundt i Venezia! Skilt til hovedattraksjonene finnes det derimot nesten alltid om du ønsker deg tilbake til folkemengdene.

Det sies også at å spise i Venezia er veldig dyrt, men kommer man seg til de små lokale matstedene vekk fra turistene, finner man både den beste og billigste maten. Spesielt på andre siden av kanalen fra Markusplassen. Også må man selvfølgelig ikke glemme å mate duene...

Men pass på... det finnes en million av dem!

God tur ;D

Noen som allerede har vært der eller ønsker å dra?

Ikke glem å sjekke ut selve byen i Pisa!

Hvis du først skal til Pisa, så vær så snill og ikke hoppe rett på en buss som tar deg til det skjeve tårnet, og så ut av byen igjen. Spander et par timer i denne sjarmerende lille byen og du vil få mye mer ut av oppholdet ditt. Byen har også mange kirker og museer som fortjener en liten titt. Liker du å shoppe, har handlegaten også mange lekre butikker.

En av flere broer over elven Arno.

Gågatene i byen er nesten tomme for turister for de er alle flokker til rundt det skjeve tårnet, som illustrert på det øverste bildet.

I tillegg til Doumo-katedralen som det skjeve tårnet hører til (det er katedralens klokketårn), finnes det 20 flere historiske kirker og flere palasser i byen. Det er altså nok å se på for den historieinteresserte!

Absolutt en koselig liten italiensk by, som fortjener en titt!

Har du vært der?

When in Rome

Nå er det et par år siden jeg studerte i Roma en vår, og nå som våren er kommet hit hvor jeg bor, kjenner jeg hvor utrolig mye jeg savner den vakre byen. Å kunne vandre gatelangs i de vakre bydelene hver dag, å kjøpte gelato og spise på spansketrappen eller ved fontenen i Trastevere, å prøve å unngå de utrolige folkemengdene ved Trevifontenen, den vakre ruten jeg måtte gå fra leiligheten til skolen, takterrassen på skolen med utsikt over heeele byen, den humpete bussturen til togstasjonen over alle brosteinene, den guddommelige følelsen en får inne i Pantheon, å spise toast med kremost og hvitost og en skål med masse frukt hver dag til frokost i solen på balkongen vår, det store utvalget av kindersjokoladetyper på butikken, vinkveldene, det guddommelige lyset som av og til var i Peterskirken, alle de søte kattene ved de antikke ruinene ved trikkens endestopp, alle museene og de fantastiske kunstverkene, å oppdage en ny kirke hver dag, solnedgangen sett fra Santa Maria kirken på Capitolhøyden osv osv

Åh, Roma i mitt hjerte <3

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?