Mostar

Nær og fjern, gammel og ung på samme tid. Mostar er en eksotisk liten by, med en spennende og dramatisk historie både i fjern og nær fortid. Bare for et par tiår siden var byen en stadig gjest i media hvor den fortalte om grusomme handlinger mellom de ulike folkeslagene som kriget mot hverandre i oppløsningen av Jugoslavia. Fortsatt kan man se kulehull i husfasadene, og store bygningsruiner står fremdeles midt i byen som store spøkelser som til stadighet minner en om tiden som engang var. Grusomhetene skal ikke glemmes. Byens stolthet er den gamle broen fra 1500-tallet (Stari Most) som byen har fått sitt navn fra. Også denne ble et offer for krigens handlinger. I 2004 prydet den likevel atter byen etter en grundig rekonstruksjon..

Mostar ble ottomansk i middeladeren og dette preger byen til den dag i dag. Moskeenes minareter troner opp mellom gamle steinhus langs Neretvaelven, tyrkisk te og kaffe selges i byens mange kaféer og fargerike kelimtepper og vannpiper selges i den mangfoldige basaren. Man kan enten slå seg ned på en kafé langs elven og drikke ferskpresset appelsinjuice, eller utforske de små og ujevne brosteinsgatene som befinner seg på hver side av broen. Dagen lang er det lokale menn som viser fram sin barske side ved å hoppe ned fra den over 20 meter høye elva og i det iskalde fjellvannet under. Om kvelden når mørket senket seg nyter man tradisjonell grillmat med et glass lokal vin og ser på hvordan månen reflekterer seg i elva, slik den har gjort i alle år. Denne byen ble for meg en umiddelbar favoritt!

Har du vært i Bosnia & Herzegovina?

Everything is so good in the summer air

Bilder fra Bosnia & Herzegovina 2012

Alltid godt å drømme seg litt bort når stormen herjer utenfor. Hvor drømmer du deg bort til?

Dag to på veien - Mostar til Kotor

Dagen startet med ytterligere utforsking av den vakre byen Mostar. Det hele startet med en god lokal variant av en frokost. Vi fikk til og med se en av de lokale mennene hoppe ned i den iskalde Neretva elva fra gammelbroen. Eeek! Vi gikk også rundt og tok en million bilder av både oss selv, broen, og oss selv og broen, haha. Vi vandret rundt i de gamle bazarene og så på alle de kule sakene de solgte, og vi spiste lunch ved et skikkelig idyllisk sted med en helt formidabel utsikt mot gammelbyen og broen.

Deretter maatte vi komme oss i bilen for aa starte turen mot Montenegro. Men foerst stoppet vi i Pocitelj og ved

de kule vannfallene i Kravica.

Vi kjorte deretter over fjell og daler mot den Montenegriske grensa. Vi passerte blant annet gamle jordbruksomraader

hvor det var utplassert skilt hvor det stod at det var miner der ute.. Skummelt. Paa fjellveiene

kom vi ogsaa bak lastebiler som brukte tusen aar aa komme seg fram. Vi motte ogsaa kuer paa tur hjem fra beite

og EN REV!! Masse vingaarder var det ogsaa aa se. Grenseovergangen gikk kjempefort, og helt uten

komplikasjoner. Det var derimot en lettelse naar vi endelig kjoerte ned av fjellet og til kysten. Kjorte rundt hele

Bay of Kotor og litt til foer vi fant fram til hotellet, saa det var godt da vi endelig kom fram!

Nydelige Mostar!

Serriøst så flott denne byen er! Kunne gått rundt i de små gatene flere døgn i strekk. Helt forferdelig hvilke handlinger som skjedde her under krigen da, de skaper en slik stor kontrast til den rolige, søte lille byperlen vi ser i dag. Det er fortsatt flere tegn på krigen enda igjen er da, med bygninger i ruiner som enda ikke er bygget opp igjen/revet ned.

Vi spiste en ekstremt god grillmiddag i går her med ett glass vin til. Kjempegodt! Men etter å ha spist ca ingenting hele dagen og sovet ca ingenting natten før, tok glasset nesten knekken på oss. Haha! Etter en goood natts søvn med 10 timer på øyet, er vi nå klare til å se byen igjen, og kanskje handle litt og. ;)

Senere på dagen går ferden gjennom ett par småbyer til i dette landet før vi krysser over til Montenegro. Skulle gjerne ønske jeg hadde mer tid i Bosnia & Herzegovina, men skal absolutt tilbake!

PS. Grillmaten og et glass vin kostet bare 60,-!! Billig her også med andre ord. ;D

Ankommet Baaaalkaan!

For en dag! Den forferdeliiige natten var fort glemt idet vi landet i Zadar og kjente varmen på kroppen da vi steg ut av flyet. Herlig! Fikk hentet bilen og suste ut på veien med en gang. Bilen er både søt og liten og har litt krutt i motoren. Veien fra Zadar til Markarska var fantastisk og lynrask. Deretter kom vi på en merkelig og kjempeliten vei, men det gikk og greit, haha. Veiene i Bosnia & Herzegovina var så som så, men grenseovergangen gikk veldig greit! Stoppet innom eventyrbyen Pocitelj som tok pusten fra oss!

Nå er vi nydusjet og klare for å se hva Mostar har å by på!

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?