Hvor har jeg vært?

Fikk en forespørsel om å skrive et innlegg om hvor jeg har vært i verden og hvilke land jeg har besøkt, så tenkte å prøve meg på det. Til dags dato har jeg vært i 61 land har jeg regnet ut - så det har jo blitt en del. Enkelte land har jeg bare såvidt vært over grensa på (f.eks. har besøkt øyer som tilhører landet), mens andre land har jeg vært flere ganger i. Har selvfølgelig ikke regnet med land jeg bare har mellomlandet i eller lignende.

Har ikke digitale bilder fra noen av de tidligste reisene, så de har jeg hentet på internett og dersom man trykker på de blir man linket til kilden.

Slik ser i alle fall listen ut over land jeg har besøkt:

1. Norge

Det vakre landet vårt! Har endelig fått besøkt det meste av landet, fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord. Men Norge har så mye flott å by på at jeg vil gjerne utforske mer!

2. Sverige

Sverige har jeg besøkt utallige ganger og har sett det meste fra nord til sør. Har også vært innom øyene Øland og Gotland flere ganger. Bodde også ett år i vakre Stockholm.

3. Danmark

Danmark var en gjenganger på familieferiene da jeg var yngre, nå begynner det dog å bli en stund siden sist.

4. Finland

Har vært på Åland og i Tornio, nord i landet på grensen til Sverige.

5. Tyskland

Nord-Tyskland har jeg vært i mange ganger, men hadde en nydelig tur sørover langs de vestlige delene av landet og ned til Bodensee/Munchen osv. i 2002. Tyskland er nok et av de mest undervurderte landene jeg har vært i.

6. Storbritannia

London har jeg vært i 8 ganger nå, blir aldri lei den byen! Har også vært i Kent-området, Oxford, Milton Keynes, Bath, Castle Combe og Lacock. I forbindelse med Irland-roadtripen kjørte vi også innom Nord-Irland og Belfast. I 2012 dro jeg også på roadtrip i Skottland, og var innom blant annet Edinburgh, Loch Ness og Isle of Skye.

7. Irland

Var på en fantastisk roadtrip rundt på øya for et par år siden, og var innom de aller fleste av de store byene og attraksjonene. Helt fantastisk øy!

8. Frankrike

Vært i Paris to ganger, og har i tillegg vært i Nice, Ezé og Carcassonne (sistnevnte er så fantastisk at jeg tror jeg må flytte dit..). Sommeren 2013 dro jeg tilbake igjen og besøkte Provence med sine vakre fjellandsbyer og lavendelenger.

9. Andorra

Besøkte denne miniputtstaden mellom Frankrike og Spania i forbindelse med en ferietur til sistnevnte i 2006.

10. Spania

Har besøkt Barcelona, Tossa de Mar og kjørt litt rundt deromkring og nordover.

11. Portugal

Har vært på den nydelige øya Madeira.

12. Belgia

Kjørt gjennom landet på vei til Frankrike, var egentlig grått og trist.. foruten Brussel da, flott bykjerne! Ønsker å dra til Brugge!

13. Nederland

Vært i Amsterdam to ganger, har ellers kjørt rundt og blant annet vært i  strandbyen Zandvoort.

14. Luxembourg

Kjørte igjennom landet på vei fra Belgia til Paris. Fikk ikke sett så veldig mye såvidt jeg husker.. Hit skal jeg tilbake igjen soon da, virker som det lille landet har mye flott å by på.

15. Sveits

Også besøkt på bilferie, blant annet Zurich var nydelig!

16. Østerrike

Besøkt i forbindelse med familiebilferie. Kjørt i de nordvestlige delene av landet, blant annet rundt Innsbruck. Dette landet skal jeg se mer av!

17. Liechtenstein

Kult lite land! Hovedstaten Vaduz var stilig med slottet sitt tronende over byen.

18. Monaco

Stilig sted! Flott og storslagent. Kommer fortsatt ikke over hvor svære de båtene som lå i havna var.

19. Italia

Et av landene i mitt hjerte! Har besøkt landet flere ganger og har vært blant annet i Venezia, Firenze, Milano, Napoli, Pompeii, Pisa, Genova, Cinque Terre og bodde i Roma et par måneder og studerte.

20. Vatikanstaten

Var innom her et par millioner ganger i forbindelse med at jeg bodde i Roma, haha. Jeg er allerede ganske liten, men å stå inne i Peterskirken fikk meg til å føle meg minimal..

21. San Marino

Var innom San Marino våren 2013 i forbindelse med et besøk til Italia. Mektig utsikt fra denne lilleputtstaten!

22. Estland

Har besøkt flotte, lille Tallinn.

23. Latvia

Har besøkt Riga to ganger, sist i november i fjor.

24. Litauen

Besøkte Vilnius i november i 2013, og dro innom den "uavhengige staten" Uzupis! Tok buss derfra opp gjennom landet til Riga i Latvia.

25. Polen

Besøkte landet over nyttår noen par år tilbake - kaldt! Men flott! Krakow er nydelig. Var også innom Auschwitz/Birkenau. Sterkt å være der, spesielt på midtvinteren..

26. Tsjekkia

Har besøkt flotte Praha.

27. Slovakia

Kom med tog fra Budapest og tilbrakte et par dager i Bratislava i fjor sommer.

28. Ungarn

Besøkte flotte Budapest et par dager sommeren 2013.

29. Romania

Eventyrlandet mitt! Falt pladask for dette magiske riket sommeren i fjor. Stoppet så vidt innom Bucuresti før turen gikk videre til Transylvania. Både Brasov og nyyydelige Sighisoara ble besøkt, samt dagsturer rundt i området. I am totally going back!

30. Bulgaria

Tilbrakte noen dager i Nessebar. Supersøtt lite sted.

31. Kroatia

Besøkte landet to ganger i løpet av sommeren 2012. Et herlig land med et herlig folk! Var innom Dubrovnik, men tilbrakte mesteparten av tiden ute på øya Kolocep.

32. Montenegro

Tenk at så mye vakkert kan gjemme seg i et slikt lite land? Dro på roadtrip gjennom landet i 2012 og fikk sett mye av både kysten og innlandet. Mektig og urørt!

33. Bosnia & Herzegovina

Også besøkt i forbindelse med roadtripen i 2012. Overnattet i nydelige Mostar, og var også innom noen fossefall og lille Cetinje.

34. Hellas

Har vært på Kreta, og bodde i Athen i noen måneder i forbindelse med studier. Amaaazing. Besøkte også Delphi, Korint og diverse mindre steder som jeg totalt forelsket meg i.

35. Tyrkia

Har vært der fire ganger (to ganger i fjor!). Besøkt Icmeler, Marmaris, Alanya og Side de første to gangene. Deretter historiske Istanbul! Den tredje gangen tilbrakte jeg i magiske Kappadokia, samt en dag på slutten i Antalya.

36. Malta

Hadde en utrolig gøy vennetur hit i 2005 (med andre ord a looong time ago). Bodde på øya Gozo, men var også innom hovedstaten Valletta.

37. Jordan

Flott land! Bodde på luksushotell i Aqaba, badet i dødehavet, ridde kamel i ørkenen og besøkte Petra - med andre ord en drømmeferie!

38. Qatar

Har vært på flyplassen en del ganger, men har også vært innom selve Doha. Kul og moderne arkitektur, men det var så ekstremt varmt at jeg trodde jeg skulle smelte fast i asfalten. Prøve å kjøle oss ned i havet, men det var like varmt..

39. Egypt

Har vært i Kairo, Luxor og Hurghada. Drømmelandet for en historiefrelst som meg!

40. Marokko

Besøkte landet nettopp i forbindelse med en reisebloggtur arrangert av Visit Morocco og Sahara Experience, gjennom Norske Reiseblogger. Vi hadde et skikkelig tettpakket skjema de få dagene vi var der, men fikk sett og gjort utrolig mye. Jeg skal definitiv tilbake!

41. Kenya

Har vært i Nairobi og sett "the big five" på safari i fantastiske Masai Mara.

42. Tanzania

Kjørte rundt på overlandtur, stoppet blant annet innom Dar es Salaam, Serengeti, Arusha og Zanzibar (omg!).

43. Malawi

Fattig, lite, men fint land! Reiste og overnattet langs Lake Malawi, og besøkte hovedstaten Lilongwe.

44. Zambia

Kjørt gjennom landet, og besøkte blant annet Lusaka og Livingstone. Mektige Victoria Falls var et syn for seg selv, spesielt fra helikopteret!

45. Russland

Tilbrakte noen dager i Moskva (mener den byen er undervurdert asså), og reiste så med den transmongolske jernbanen til Mongolia, og videre til Beijing.

46. Mongolia

Øde og vakkert! Kjørte med den transmongolske jernbanen gjennom landet i 2009, og stoppet blant annet i Ulan Bator. Vil tilbake og ri!

47. Kina

OMFG sier jeg bare, Kina er bare wow. Reiste rundt med tog i 2009 og var innom Beijing, Xian, fjellet Huashan, Chengdu, Yangshou og Hong Kong. Dette landet skal utforskes mer!

48. Singapore

Stoppet innom i 2009. Clean and posh! Flott by, og dyreparken var en opplevelse, spesielt å være i en dyrepark etter det er mørkt!

49. Malaysia

Har blant annet vært i Kuala Lumpur (tok bussen fra Singapore), Mersing og den fantastiske øya Tioman i 2009.

50. Thailand

Besøkte Bangkok og de fantastiske øyene Koh Kood og Koh Mak helt øst i landet i 2010. I februar besøkte jeg Bangkok igjen, samt Railay Beach og Phi Phi-øyene. Mango-landet nummer 1! Nydelig natur og spennende mat.

51. India

Besøkt i 2011 og reiste blant annet innom Delhi, Jaipur, Agra, Orchha og Varanasi. Fryktelig spennende og eksotisk land!

52. Nepal

Besøkte landet i 2011, og vil gjerne tilbake! Fikk sett blant annet Lumbini (Buddhas fødested), Chitwan Nasjonalpark, Pokhara og Kathmandu.

53. Burma/Myanmar

Besøkte landet nå i januar etter å ha drømt om det i noen år nå. Dro innom både Yangon, Mandalay, magiske Bagan, Inle Lake og var på trekking i Shan-fjellene. En reise i både tid og sted som gjorde stort inntrykk på meg!

54. USA

Her har jeg vært tre ganger. Første gangen dro vi på roadtrip fra LA til Las Vegas og derfra til Gran Canyon og opp til San Francisco. Så gikk turen sørover langs kysten og Yosemite til LA igjen. Flott tur! Det samme var turen andre gang. Da dro vi med toget gjennom hele østkysten og tvers over landet til vestkysten. Var innom blant annet NY, Washington DC, Orlando, Fort Lauderdale, New Orleans, El Paso, LA, San Francisco. Jeg var der sist i desember 2012 og hadde noen dager i NY,  før vi kjørte sørover helt til Key West, og stoppet innom blant annet Pennsylvania dutch country (amish-land), Savannah, Miami og snorklet med manatees i Crystal River. I juni får jeg forresten atter et gjensyn med landet!

55. Mexico

Dagstur til Ciudad Juarez fra El Paso i Texas. Kultursjokk! Spennende og vaaaarm dag.

56. Bahamas

Dro på dagscruise dit fra Fort Lauderdale, og regnet nesten bort, haha! For en flaks liksom.. Trosset likevel været og fikk sett det meste av Port Lucaya og et par strender. Varmt vann!

57. Venezuela

Hadde noen fantastiske uker på Isla Margarita for noen år siden. Unngikk alt som heter charter, og hadde en av de mest opplevelsesrike og eventyrlige turene jeg har vært på, haha.

58. Peru

Besøkte Cusco i 2013, dro på ridetur og gikk inkatrailen til Machu Picchu. Snakk om et eventyr! Deretter dro vi opp til Puno, og ut på Titicacasjøen, hvor vi først overnattet på Urosøyene og deretter på øyene Amantani og Taquile.

59. Bolivia

Dro på en episk rundreise etter visitten i Peru. Ett av mine absolutte favorittland. Her tok vi blant annet over et reisebyrå i La Paz, syklet "dødsveien", besøkte Tiwanaku, kjørte over Salar de Uyuni og inn ett av verdens mest unike landskap og klatret opp på 6,000 meter høye Hauyna Potosi. Deretter fløy vi til Santa Cruz, og tok "dødstoget" derfra og til Brasil.

60. Brasil

Makan til et levende og eksotisk land! Tilbrakte til i Pantanal, kjente på kraften fra Iguassufallene og utforsket både Kristusstatuen, strendene og Sukkertoppen i Rio de Janeiro.

61. Argentina

Dro innom på dagstur fra Brasil for å se begge sidene av Iguassufallene. Mektige saker!

That's all for now! Jeg håper jeg har muligheten til å kunne fortsette å reise rundt og se verden slik jeg har gjort til nå. Det har vært en helt utrolig ride so far. De neste reisene som er booket og klare er Island om en måned, og USA om to måneder. Jeg har også fortsatt troen på at jeg kan komme meg til Georgia og Armenia i løpet av sommeren, og at Australia står for tur på senhøsten. Deretter får jeg bare se hvor vinden tar meg, haha... En ting er i alle fall sikkert, reiselysten isn't going anywhere!

Hvordan ser din liste ut?

Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

+ Legg meg til som venn

Image and video hosting by TinyPic

• » - Hvor har jeg vært?

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?