Hello Hollywood

Etter Route 66 trodde vi at et par rolige dager ventet på oss i LA, men der tok vi feil, haha. I en enorm by som Los Angeles, er det too much to do. "Byen" består av flere deler (og byer), som tilsammen utgjør et så stort folketall at dersom det var en egen stat - ville vært den fjerde største i USA. Med bare et par dager hadde vi ikke mulighet til å se alt (seff), så vi delte opp tiden vår i Hollywood, Santa Monica, Venice og Beverly Hills.

Hotellet lå i Hollywood, så det var her vi brukte mest tid. Jeg fulgte rådet til Cathrine om hvordan man kunne komme seg så nært som mulig til Hollywoodskiltet, og det worked like a charm! Dette store skiltet ble satt ut i 1923, og det stod opprinnelig "Hollywoodland". Bokstavene var egentlig reklame for et eiendomsprosjekt med samme navn, og det var bare meningen at de skulle stå der ca. et år. Men slik ble det ikke. De står der fortsatt (minus de fire siste bokstavene - "land"), og er nå gjort til et historisk landemerke og dermed vernet. De ble snart som et glamorøst symbol på filmindustrien i Hollywood, og fortsatt flokker folk til for å ta bilde med skiltet som ruver over byen. Det er jo blitt ett av de mest gjenkjente landemerkene i verden.

Vi gikk også innover Hollywood Boulevard, på det som ble til Walk of Fame, og tuslet over alle stjernene dekorert med navnene til filmstjerner, musikklegender og andre som fortjener æren. Over 2,500 stjerner strekker seg langs asfalten. I midten av det hele befinner den legendariske kinoen Grauman's Chinese Theatre seg, bygget i 1927 - i distriktets storhetstid. Det er her de aller fleste filmpremierene i byen holdes. På fremsiden ligger mange sementplater med hånd- og fotavtrykkene til mange av stjernene oppigjennom tiden. Alle fra Shirley Temple, Judy Gardland og Marilyn Monroe til Johnny Depp, Will Smith og Michael Jackson har etterlatt sine avtrykk der.

Like bortenfor ligger også det litt nyere utendørs-kjøpesenteret Hollywood & Highland, med sine gigantiske hvite elefanter og fine utsikt ut over byen.

Hollywood er ikke like glamorøst og glitrende som det engang var.. Men dersom man ønsker å se litt av glitteret up close, kan man kjøre til Beverly Hills med sine plettfrie nabolag, gigantiske mansions bak høye murer og handlegaten Rodeo Drive hvor bare de rikeste har råd til det som befinner seg innenfor de store vinduene.

Vi nøt også en dag på Santa Monica Beach, sammen med femtimillioner andre, og ble litt rødere på kroppen. Nesten samme farge som livreddernes flytebøye som de springer rundt med. Very Baywatch. Etter å ha oppholdt seg i ørkenen i et par uker var det ganske kaldt i luften (synes jeg) langs det store Stillehavet, men samtidig forfriskende.

Etter et par timer i solen og vandrende på pieren, gikk vi for å leie oss sykler like bortenfor. Vi tok så sykkelturen bortover til Venice langs boardwalken, mens dagen var på hell. Hippiestrøket fullt av skatere, muskelbunter som løfter vekter på Muscle Beach, gatemusikanter som spretter rundt til musikk, kunstnere som avtegner deg i karikatur for noen dollar, tynne palmer som strekker seg mot himmelen og eimen av hasj i luften. Det er et veldig frigjort og underholdende strøk, med en del billig shopping. Den strake motsatsen til Santa Monica!

Vi bodde nært Thaitown, og endte opp på samme restaurant to kvelder på rad, haha.. Thai Patio tror jeg den het. Alle bordene var fulle, det var levende musikk og kjempegod mat (og ENORME porsjoner).

Siste dagen tilbrakte vi på Universal Studios, og fikk tatt Studio-touren og en del andre rides. Kjempegøy! Studio-touren har forandret seg fra hver gang jeg har vært der. Den nye King Kong 3D (egentlig 4D) greia var kjempegøy! Dessuten var det nytt at Norman Bates kom etter oss med kniv utenfor Bates Motel..

Los Angeles er alltid et eventyr, et sted hvor det alltid skjer noe. Byen er så svær og varierende at det den har noe å tilby alle! Hvis man takler trafikken that is... ;)

Renate Krokstad

28.06.2014 kl.17:53

Hei! Gjerne ta en titt på min video "100 fakta om meg" (en humoristisk versjon)og kommenter hva du syntes. Gjerne legg meg til som venn! :D

Brita Melissa

28.06.2014 kl.19:10

Sist gang jeg møtte amerikanere fra California fikk jeg en advarsel om at Los Angeles var langt fra det jeg forestilte meg. Møkkete, lite som skjer og veldig overfladiske folk. Men bildene dine vitner jo om at det er jeg har sett for meg - som på film :)

ReiseLiv

28.06.2014 kl.20:15

USA har egentlig aldri interessert meg noe særlig, men jo mer jeg leser og ser bilder fra landet her på bloggen din, jo mer ser jeg jo at det kanskje hadde vært artig å besøkt dette landet likevel ;)

Siv

29.06.2014 kl.17:40

Syyyykeee for en opplevelse, altså!

Kjersti

30.06.2014 kl.01:48

Det er noen år siden jeg var i California (2007), men nå fikk jeg lyst til å dra tilbake. Fikk spesielt lyst til å besøke Universal Studios Hollywood, for jeg den mangler jeg i "samlingen" min (har vært på Universal Studios-parkene i Orlando, Singapore og Osaka). Jeg dro på sånn guidet tur for å se hvor kjendisene bor da jeg var i LA. Det høres riktignok utrolig teit ut, men var overraskende morsomt likevel (kanskje mest fordi det innebar å kjøre rundt i limousine i to timer for bare 20 dollar) :)

Mstraveltipsy

30.06.2014 kl.12:42

Det er noe helt spesielt med California og det er vel ikke uten grunn at så mange mennesker reiser dit hele tide. Selv er jeg også ganske nysgjerrig på LA og Hollywood så jeg må sette det opp på listen min over steder ejg vil reise. Synes ikke jeg kan reise verden rundt uten å ha vært i Hollywood :) Dine dine biler gir oss alle inspirasjon til å reise :)

Eleanor

30.06.2014 kl.20:27

Høres helt fantastisk ut! Haha, så dere en Darth Vader på gaten? :P

01.07.2014 kl.05:07

Brita Melissa: Det er jo i grunn møkkete mange steder, lite glamorøst og mange folk er svært overfladiske - men det kommer jo også an på hvor man befinner seg og hvem man gjenger seg med (slik det gjør overalt, hehe). :)

01.07.2014 kl.05:08

ReiseLiv: Det er et merkelig, morsomt og sært land! Veldig gøy å oppleve, spesielt småstedene hvor man kommer litt nærmere "the real americans" :P

Siv: So much coolness!

01.07.2014 kl.05:11

Kjersti: Hvordan var Universal-parkene i Orlando? Vurderer å dra dit mens vi er her i Florida, men klarer ikke bestemme oss for hvilken av de to, haha. Jeg har vært i den i Hollywood tre ganger, og digger den!

Haha, sist jeg var i LA kjøpte jeg og venninnen min et slikt kart, og gikk rundt i Beverly Hills for å se på hus. Det ble mildt sagt mye gåing.. :P Kult at dere kjørte i limousine da! :D

01.07.2014 kl.05:19

Mstraveltipsy: Det er absolutt noe spesielt med California - det er som ingen annen del av USA. Synes absolutt du burde dra dersom du er nysgjerrig på byen! Tusen takk :D

01.07.2014 kl.05:30

Eleanor: Haha, ja alle mulige karakterer spaserer rundt i den byen ;)

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?
  • A Year of Travel 2013

• November 2009
  • September 2009

• Søk i bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...