A Year of Travel 2013

Da nærmer vi oss 2014 ganske raskt! Nesten litt skremmende at dette året allerede er på hell. Det de sier om at tiden bare går raskere og raskere desto eldre man blir virker å stemme ganske bra. Tenkte å lage en liten oppsummering om året som har gått ved å skrive om mine 16 største reiseopplevelser gjennom året. 2013 har absolutt vært det mest opplevelsesrike året sålangt, og jeg blir helt overveldet over å tenke på hvor mye fantastisk jeg har fått vært med på, hvilke utrolige steder jeg har besøk og alle de flotte menneskene jeg har fått lov til å bli kjent med. Bare i år har jeg besøkt 10 nye land, Peru, Bolivia, Brasil, Argentina, San Marino, Bulgaria, Romania, Ungarn, Slovakia og Litauen. Samt turer til England, Frankrike, Italia, Sverige, Latvia og Tyrkia (twice) hvor jeg har vært tidligere. Ooog jeg er et par steg nærmere å se hele verden.. ingenting galt med vanvittige drømmer ;)

Får også sommerfugler innvendig ved å tenke på hvor mye jeg har foran meg! Jeg skal gå inn for at 2014 blir det beste året sålangt! Om litt over 3 uker går turen til Myanmar/Burma og Thailand, så jeg slipper å vente så lenge på varme, reising og nye opplevelser.

1. Rideturen over Cusco

I starten av Sør-Amerikaturen hadde vi noen spennende dager i Cusco, Peru hvor vi sakte men sikkert ble kjent med den spennende kulturen. For å kombinere både natur og kultur tok vi en ridetur opp i åsene rundt byen for å se på landskapet og inkaruinene som var spredt rundt i området. Nydelig!

2. Vandre i Cinque Terre

Jeg tilbrakte noen dager på beina i vakre Cinque Terre. Dessverre var stiene mellom to av de fem landsbyene avstengt pga ras, men jeg fikk likevell gått mellom de tre andre, samt tatt toget og båtene mellom de to resterende. Det var VARMT, og både landskapet og landsbyene var en absolutt fryd for øynene. Dessuten ble magen fylt med både gelato, pesto, pasta og lokal hvitvin. Ren nytelse!

3. Å se utsikten fra tårnene i San Marino

Denne lillen staten som er fullstendig omringet av Italia må ha en av de vakreste og mest dramatiske utsiktene i verden. Det føltes ut som jeg var fanget i en middelalderfilm, og jeg måtte til stadighet klype meg i armen for å sjekke at jeg ikke drømte.

4. Sykleturene i Provence

Glem bilen, fjellandsbyene i Provence sees absolutt best fra sykkelryggen (selv om det tar en del lengre tid, hehe). Som dagene i Italia var dette stedet full av ren nytelse. Maten var fantastisk, vinen likeså og øynene badet i synet av de vakre steinlandsbyene fra en annen tid. Jeg hoppet til stadighet av sykkelen for å plukke moreller rett av trærne, og lårene fikk kjørt seg opp alle bakkene. Lukten av lavendel var intens og solen varmen min vårbleke hud. Wonderful!

5. Camino Inka

En 4-dagers gåtur gjennom noe av den vakreste og mest varierte naturen i verden (no joke), med en flott gjeng og kyndige, morsomme guider - what more can one ask for? Jeg hadde store forventninger til turen, men resultatet ble tusen ganger bedre. Noe av det kuleste (og hardeste) jeg noensinne har gjort!

6. Å fiske piraya i Pantanal

Det er noe spesielt med å sitte ved elvebredden innest inne i det største våtmarksområdet i Brasil og fiske etter piraya med lokalbefolkningen. Spesielt med elveotere flytende forbi, og lekende aper i trærne på andre siden av elva. Dessuten ligger det caimans to meter unna deg i vannet og håper de får en del av fangsten de også. Enkelte fikk til og med de små krokodillene på kroken..Myggen var ikke spesielt vennlig, men wow de tennene på fiskene! Wow.

7. Å besøke moskeene i Istanbul

Istanbul, Konstantinopel, Bysants, Miklagard - dette er byen med de mange navn, og en lang og hendelsesrik historie! Hagia Sofia er en stor del av denne, først som kirke, deretter moske og nå som museum og et av de flotteste, fremdeles stående byggverkene i verden. Den Blå Moske er inspirert av førstnevnte, og helt vanvittig vakker innvendig. Man føler seg utrolig liten inne i begge, og det var en fin følelse å ta inn atmosfæren rundt seg. Byens skyline om kvelden var bare helt insane. Veldig 1001 natt.

8. Å føle på styrken til Iguassu Falls

WOW. Dette stedet er vanskelig å beskrive både med ord og bilder. Vi hørte folk langs hele reisen som skrøt dette stedet opp i skyene, og vi tenkte bare "jasså, kan en foss være så bra?". Vi har besøkt Victoria Falls i Afrika tidligere, men dette stedet tok kaka. Vi ble blown away!  Både av synet, og ikke minst vannmassene ved Devil's Throat på den brasilianske siden.

9. Sykle Dødsveien

Den gamle veien fra La Paz til Coroico i Bolivia kalles ofte "dødsveien" på grunn av alle dødsulykkene som har rammet veien. Ikke så rart kanskje, den er smal, ujevn og det er intet skille mellom deg og stupet nedenfor. Veien er nesten alltid glatt på grunn av den fuktige regnskogen rundt, og det hele er egentlig en recipe for disaster. Nå er det derimot bygget en ny vei til Coroico, og selv om enkelte biler prøver seg på den gamle strekningen, er det for det meste sykkelturister som okkuperer veien i disse dager. Man starter på en høyde på 4,700 meter, og ender etter mange timer nede på 1,100 meter. Man triller med andre ord ned fryktelig mange høydemeter! En opplevelse for livet.

10. Å vandre gatelangs i Vilnius

Hovedstaten i Litauen overrasket stort! Vakre, fargerike gamle byggninger i gamlebyen, imponerende kirker, trær og stolper med strikkede klær, spennende markeder, utallige koselige kafeer og restauranter, et lavt prisnivå og en interessant historie. Dette samt følelsen av å være de eneste turistene mange av stedene gjorde at vi følte vi fikk krype under huden på byen. Dessuten var den "selvstendige" staten Uzupis vel verdt besøket!

11. Nye venner og naturen i sør-vest Bolivia

Dette lille området av verden blew my mind! Vi var seks stykker pluss sjåføren Roberto som pakket oss inn i en bil og kjørte inn i villmarken. Først stoppet vi ved verdens største saltslette Salar de Uyuni og kjørte mil etter mil på denne enorme sletten av hvitt gull. Lyset var intens! Der stoppet vi på den merkelige øye proppet full av ENORME kaktuser, før vi kjørte videre og overnattet på et hotell laget av SALT. De to neste dagene kjørte vi gjennom et øde, vilt og vakkert landskap out of this world. Vi var oppe på 5,000 meter på det meste, og så svære flokker med llama og alpakka, togskinner som strakk seg ut i evigheten, en togkirkegård, bakken kokte under oss på Sol de Mañana, vi så hvite og røde innsjøer, kjørte i snø, laget snømann, så merkelige svære steinformasjoner, drakk lokal rødvin, lærte oss sånn smått spansk, så tusenvis av flamingoer og hadde det kjempegøy sammen!

12. Solnedgangen fra Sukkertoppen i Rio

Vi sprang som gale for å rekke taubanen opp til Sukkertoppen før solen gikk ned, og vi rakk det! Lyset var fantastisk og utsikten upåklagelig! Vi måtte selvsagt nyte øyeblikket med tusenvis av andre mennesker, men det gjorde egentlig ikke noe. Det var så fint uansett. Vi kom i snakk med en lokal kvinne som sa vi måtte ta vare på oss selv mens vi var i byen - det gjorde vi selvsagt, men vi opplevde aldri noe skummelt. Heldigvis! Gøy å stå der oppe og se fly langt under seg gå inn for landing på flyplassen. Vi hadde utsikt til både Copacabana og Ipanema, og ikke minst den flotte Jesus!

13. Å overnatte på Urosøyene på Lake Titicaca

Dette var kanskje noe av det flotteste med hele turen. Vi ble hentet sent på kvelden i mørket, og sluppet av i grøftekanten (haha) ved Titicacasjøen hvor en liten dame i lokale klær satt og ventet på oss i en trebåt. Vi fikk sitte framme på baugen med et teppe over oss, mens hun styrte båten innover sjøen i mørket gjennom sivet. Over oss var stjernehimmelen intens og endeløs. Vi kunne se lys i det fjerne på sjøen, hvor vi til slutt skulle ende opp. Etter en halvtime ca, var vi framme på sivøya vi skulle bo og ble hentet av mannen i familien som hjalp oss med sekkene. Å trø på sivøya var som å gå på en trampoline, utrolig sært. Vi ble vist til den lille hytta vår, som bare inneholdt to senger (av siv selvsagt) med 5-6 tepper oppå. Deretter tok de oss til "restauranten" som var et lite hus med et par bord, og der fikk vi verdens beste ørretmiddag. Det bodde et par ektepar på øya, men vi så ingen barn. Det var også en kattefamilie der! Og hønene hadde en egen lite øy! Øya hadde også en minikiosk og et postkontor så vi fikk et stempel i passet. Et solcellepanel gav oss strøm til lys på kvelden, og toalettet var i et lite skur på andre siden av den bittelille øya. Morgenen etter fikk vi prøve lokale klær av den enne damen som bodde der, haha! En kjempegøy opplevelse.

14. Å endelig få oppleve Romania

Det jeg har sett av Romania kaller jeg bare eventyrlandet, for det er nettopp slik jeg oppfattet stedet. Naturen, arkitekturen, historien og folket var utrolig spesielt. Spesielt fargerike Sighisoara og lille Biertan gjorde stort inntrykk! Det gjorde all fartingen på landsbygda også. Det var som en tidsreise! Hest og kjerre ble til stadighet brukt, og moderne hjelpemidler var det langt imellom. Det var også kort mellom slott og store borger! Dette ble fort et av mine favorittland, og hit skal jeg så absolutt tilbake!

15. Landskapet og menneskene i Kappadokia

Dette stedet er det egentlig umulig å beskrive med bare få ord. Absolutt en av de mest opplevelsesrike og eventyrlige reisene sålangt. Jeg traff så utrolige mange flotte mennesker som gjorde store inntrykk på meg. De lokale var vanvittig generøse og gavmilde. Landskapet var som fra en annen planet, har aldri sett noe så sært! Også her var det som å reise tilbake i tid. Jeg likte meg veldig godt i Göreme hvor jeg bodde, og jeg hadde kort vei derfra og ut i den spennende naturen. Turen var absolutt et bevis på at det lønner seg å være spontan (bestilte flyturen bare et par dager før avreise)!

16. Å klatre opp Huayna Potosi

En supertung og intens 2-dagers tur opp på dette 6,088 m høye fjellet utenfor La Paz i Bolivia. Vi to var heldige og fikk en fantastisk og dyktig guide til å hjelpe oss opp og fram på fjellet. Første dagen gikk vi fra basecamp til high camp med noen heavy bags på ryggen! Her var blant annet alt fjellklatringsutstyret vi trengte. Vi traff noen gøyale mennesker på high campen, men kvelden sluttet tidlig. Kl. 19 var vi i seng, og kl. 01 var vi oppe igjen for å gå siste rest opp på toppen - en 6 timers marsj.. Til tross for MASSE sukker og motivasjon måtte vi til slutt gi tapt for snøen/snøstormen og lungene som døde. Vi kom oss aldri opp til 6,088 meter, men snudde på 5,710 m. Men! Aldri så galt at det ikke er godt for noe. På vei ned kom vi under skyene og fikk sett en AMAZING soloppgang! De som kom seg til toppen så såviidt bare nesen foran seg, stakkars. Dette var absolutt det tyngste jeg noengang har gjort! Men satser på at vi kommer over 6,000 m neste gang ;D

Det har med andre ord (bilder) vært et innholdsrikt reiseår. Det var vanskelig å skulle velge ute hendelser som de "beste", for egentlig har det aller aller meste vært bra! Men å ramse opp alt ville tatt uendelig lang tid..

Hva er dine største reiseopplevelser i året som (snart) har gått?

Elisabeth

28.12.2013 kl.13:17

Åh! Supermisunnelig! Jeg vil også reise så mye som du gjør! Men, det er vel bare et spørsmål om prioriteringer, så kan vel egentlig jeg også få til mye av det samme :)

I 2013 har jeg ikke reist så veldig mye faktisk, men jeg har vært i Kina og England. I Kina var vi i Beijing, Xian og Shanghai i 2 uker og det må vel kvalifiseres som den aller beste turen i 2013. England var en studietur, så det meste av sightseeing utgikk, men fikk hatt en dag i London :)

Kjersti

28.12.2013 kl.14:55

Jeg var også i Salar de Uyuni, Rio de Janeiro og Iguassu i år, for bare noen uker siden. Gøy å se bildene de flotte dine derfra! :) Jeg håper bildene mine også blir bra når jeg bare får tid til å sortere gjennom dem og redigere og sånt. Som du sier er det vanskelig eller umulig å velge én opplevelse som er størst, i alle fall når man har reist ganske mye i løpet av året :)

Siv

28.12.2013 kl.17:21

HELT sykt at du faktisk har gjort alt det der på et år!!!

lineinspirasjon

29.12.2013 kl.09:13

Nå har det vært heller labert på reisefronten hos meg det siste året. Kun ett nytt land. Dine ti er imponerende! Tenkte selv ti nye nå i 2014, men tusenlappene har dessverre flydd pga aknebehandlinger de siste ukene, så satser nå på fem nye land i 2014. Australia/Sydney blir en snarvisitt,tre dager i vinterferien i februar, i tillegg til noen få dager i Bangkok (billig thaimassasje er medisin for meg!) og Doha, Qatar. To nye asiatiske land i august, mange land på lista, ikke bestemt meg hvilke enda....

Maria

29.12.2013 kl.12:58

Du har virkelig hatt et fantastisk år!!! Må si jeg er en smule misunnelig på at du reiser så mye :) Nydelige bilder! :D

Lurer litt på om du kunne laget et innlegg om hvordan du praktisk kan reise såpass mye? Hvordan penger og ikke minst tiden strekker til? Jeg har såå lyst å reise mye mer, men med 100% jobb synes jeg det er vanskelig! :P

Hamaca Reiseblogg

29.12.2013 kl.20:37

Steike - 10 nye land i 2013! Det er imponerende! Får utrolig reisefeber når jeg ser alle de interessante reisemålene jeg enda ikke har besøkt! Gleder meg til å se hva du opplever i 2014!!

Michelle

30.12.2013 kl.00:12

Herregud jeg kjenner jeg blir så fryktelig misunnelig, hihi! Gleder meg til jeg også kan få de samme mulighetene til å reise og oppleve like mye som deg! :D Du tar så fantastisk fine bilder, og jeg blir jo selvfølgelig innmari fristet til å reise til stedene du har fotografert! :) Masse inspirasjon! :D Klarer nesten ikke vente til neste reise, klør i kroppen bare jeg tenker på det!

Brita Søreng

31.12.2013 kl.21:07

Dette var en fin og spennende (reise)kavalkade. Jeg husker jeg oppdaget bloggen din da du var i Peru på hesteryggen så jeg føler jeg har vært med litt jeg og. Mine reiseopplevelser har vært Brasil og Perpignan, Frankrike med biltur og et døgn i Barcelona før hjemreise :D Jeg gleder meg vilt til nye reiseopplevelser til nesteå r.

reiseflyt

02.01.2014 kl.19:34

Helt fantastiske bilder! Gleder oss til å følge deg på nye turer i 2014. Godt nytt reiseår!

03.01.2014 kl.13:18

Elisabeth: Det er sant, det handler mye om prioriteringer :) Jeg prioriterer ned mye annet for å kunne holde på slik jeg gjør. Ikke bare fryd og gammen, hehe. Men jeg ville absolutt ikke byttet bort reisene for noenting i verden (slik det er nå). :) Kina er jo megawesome! Det er nok utrolig mange som drømmer seg dit, men aldri får muligheten til å faktisk dra! Ingen reise er for stor eller for liten ;)

03.01.2014 kl.13:20

Kjersti: Se der ja, var det ikke fantastisk? :D Det er vanskelig å velge seg ut steder og hendelser ja.. Men jeg merker at det ofte er slik at de små, uventede hendelsene er de man faktisk husker best. Hvis du har en blogg kan du gjerne legge igjen bloggaddressen din ;D

Randomjenta

Siv: Haha, ble litt overveldet selv når jeg skulle prøve å lage en liste. Det har vært en fantastisk år, that's for sure!

03.01.2014 kl.13:23

lineinspirasjon: Huff, ja reisingen koster en del, det merker jeg sårt. Har heldigvis ingen barn eller huslån og nedbetale ennå, men "virkeligheten" kommer vel en dag for meg og. 5 nye land er jo kjempemye da! Spesielt når man har vært så mange steder som du har allerede. Australia blir nok kjempebra! Hadde du vært der tidligere? Gleder meg fryktelig til å se hvor du skal i Asia, og hva de andre stedene på lista er!

03.01.2014 kl.13:32

Maria: Tusen takk Maria :D Det kan jeg godt gjøre! Vet at det er en del som lurer på det :)

03.01.2014 kl.13:33

Hamaca Reiseblogg: Haha, samme opplever jeg når jeg leser på din side ;) Blir spennende å se hvor reisene dine tar deg i året vi har trødd inn i! :D

03.01.2014 kl.13:35

Michelle: Tusen takk for en superhyggelig kommentar :D Du har jo allerede fått sett store deler av magien som finnes der ute på jordenrundt-reisen deres! Men det er mer som venter der ute og jeg tviler ikke ett sekund på at du får oppleve mer ;) Er neste reise planlagt?

04.01.2014 kl.12:38

Brita Søreng: Takk :D Og takk selv for mange fine, velskrevne og inspirerende innlegg gjennom året! Blir spennende å se hvor du skal i 2014 :D

04.01.2014 kl.12:39

reiseflyt: Tusen takk dere, og detsamme! :D

Veronica S

04.01.2014 kl.21:46

Kan ikke sammenlignes med det du har opplevd (WOW)..men Stockholm og Dublin!

Michelle

05.01.2014 kl.02:17

Hihi bare hyggelig! :D Ja, jeg har jo igrunn fått sett mye! :D Men masse som venter fremdeles! Haakon og jeg snakket om det senest i dag! :) Nå er det bare litt småturer som står på planen, først London også får vi se om vi tar oss en litt mer eksotisk tur etterhvert! Men vi har definitivt snakket om flere turer til Afrika, også vil vi se mer av Asia og oppleve Sør-Amerika! :) Masse som skal sees :D

Nina-Martine

06.01.2014 kl.22:59

Er jo ikke overraskende at du har fått sett og opplevd mye spennende i verden i året som gikk! Så utrolig mange vakre bilder, og tenk at du har sett alt det vakre i virkeligheten! Ser selvfølgelig ut som du har hatt et strålende reise år! Selv har jeg både vært i USA, London, Dublin, Praha og Nord-Italia og om under to uker skal jeg til Marokko, og i februar blir det tur til Paris for første gang (og selvfølgelig mitt elskede Disney <3)! Å reise er jo et av livets høydepunkter for min del, men tror neppe jeg kommer til å få sett og oppleve like mye av verden som det du gjør, men så lenge jeg får reist et spennende sted i ny og ne er jeg fornøyd :D :p

Silje

08.01.2014 kl.10:59

Åh du lever jo drømmelivet! Verden er virkelig vakker... Du har inspirert meg til å reise mer og oppleve verden, det fins jo ikke noe bedre <3

08.01.2014 kl.11:09

Veronica S: Å reise er noe spesielt uansett hvor man drar, men trenger med andre ord ikke reise til Antarktis eller Kina for å få store reiseopplevelser. ;) Både Stockholm og Dublin er fantastiske byer!

08.01.2014 kl.11:11

Michelle: Ja, du har det! ;D Det er utrolig masse som skal sees, det kjenner jeg på selv! Og desto mer man reiser desto flere steder får man øynene opp for... Listen blir med andre ord aldri noe kortere, haha. Sør-Amerika vil jeg selv se mer av, men det lille jeg har sett anbefales til de grader!

08.01.2014 kl.11:28

Nina: Det har vært mange flotte opplevelser, ja. :D

Oi, du har hatt et spennende reiseår du også vil jeg tro! Marokko har jeg lenge drømt meg til! Håper jeg får lese om det på bloggen din! ;D

08.01.2014 kl.11:32

Silje: Tusen takk for fine ord! :D Verden er et magisk sted, som jeg håper alle får muligheten til å oppleve.

June

19.01.2014 kl.18:58

Ååååh, Kappadokia! Gleder meg helt latterlig mye til å dra dit. Mamma har vært der før, så hun har fortalt en del om det. Vi skal være på samme hotell som hun var på, travellers cave pension tror jeg det het, og det ser ut som om det er tatt ut av et eventyr. Har store planer om å være med på varmluftsballong også, selv om jeg tror det blir litt skummelt, haha.

I 2013 var jeg i Tallinn (som jeg har bodd i tidligere), i Hamburg på venninnebesøk og i København. Når vi reiser verden rundt i år, blir det første gang jeg reiser utenfor Europa! Veldig, veldig spent og gira! :D

23.01.2014 kl.01:25

Så gøy! :D Kappadokia er som skrevet tusen ganger tidligere (hehe) ett av de mest magiske stedene jeg har vært, så supergled deg! Alle hulehotellene er utrolig kule og spennende måter å overnatte på. Husk å dra opp på utsiktspunktet for å se på soloppgangen! Angrer litt selv på at jeg ikke tok varmluftsballongen.. Får håpe på en senere mulighet. ;) Gooood tur :D

, Bodø

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i 60 ulike land og på 5 kontinenter, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Hei, jeg heter Renate og er en reisegal nordlenning med bøttevis av eventyrlyst, som ofte befinner seg på reiser i inn- og utland. Her på bloggen sladrer jeg om stedene jeg har vært, og drømmer om stedene jeg engang skal dra. Til nå har jeg satt mine bein i over 60 ulike land og i 5 verdensdeler, og flere skal det bli. Følg meg gjerne på reisen!

Kontakt: rea_sand@yahoo.no

• Romania - The Fairytale Land
  • Traveling Alone
  • 15 ting man må gjøre i New York
  • Hvordan har du tid/råd til å reise så mye?
  • A Year of Travel 2013

• November 2009
  • September 2009

• Søk i bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...